Σελίδες

5 Απριλίου 2025

Μετά την Ουκρανία και η Εσθονία στον δρόμο της σύγκρουσης των Πατριαρχείων Μόσχας και Οικουμενικού.

«Ἐμεῖς βαδίζουμε σύμφωνα μὲ τοὺς Ἱεροὺς Κανόνες καὶ τὴν Πράξη τῆς Ἐκκλησίας καὶ ἡ ἄλλη πλευρὰ προχωρᾶ μὲ τὰ ὅπλα, τὶς ἀπειλές…» 
 
Μὲ τὰ λόγια αὐτὰ ὁ Πατριάρχης Βαρθολομαῖος κατὰ τὴν ἐπίσημον ἐπίσκεψίν του τὸν Σεπτέμβριον τοῦ 2023 εἰς τὴν Ἐσθονίαν ἐχαρακτήρισεν ἀφ’ ἑνὸς τὴν στάσιν τοῦ Πατριαρχείου Κων/πόλεως καὶ ἀφ’ ἑτέρου τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας πρὸς τοὺς ὀρθοδόξους Ἐσθονούς. Καὶ μετὰ ἀπὸ περίπου 17 μῆνας ἀπεκαλύφθησαν αἱ διαθέσεις τῆς ἐσθονικῆς κυβερνήσεως μὲ τροπολογίας εἰς τὸν Νόμον «Περὶ Ἐκκλησιῶν καὶ ἐνοριῶν» νὰ ἀναγκάση τὴν Ἐσθονικὴν Ὀρθόδοξον Ἐκκλησίαν τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας ὑπό τήν ἀπειλήν τῆς διαλύσεως νὰ ἐνταχθῆ εἰς τὴν Ἐσθονικὴν Ἀποστολικὴν Ὀρθόδοξον Ἐκκλησίαν, ἡ ὁποία πρόσκειται εἰς τὸ Πατριαρχεῖον Κων/πόλεως. Ἡ πρώτη συζήτησις τῶν τροπολογιῶν ἔγινε τήν 19ην Φεβρουαρίου καί, ὅπως προβλέπεται, θὰ ψηφισθοῦν τὸν Μάϊον τοῦ 2025.
 
Εἰς τὸ ἱστολόγιον «romfea.gr» τῆς 21ης Μαρτίου 2025 ἐδημοσιεύθη ἡ εἴδησις, ὅτι ἡ Ἐσθονικὴ Ἀποστολικὴ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία τοῦ Πατριαρχείου Κων/πόλεως ἐπικροτεῖ τὰ σχέδια τῆς κυβερνήσεως διὰ τὴν ἀπαγόρευσιν τῆς Ἐσθονικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας, ἡ ὁποία ἀριθμεῖ περίπου τὸν ἑξαπλάσιον μὲ ἑπταπλάσιον ἀριθμὸν μελῶν ἀπὸ τὴν ἰδίαν, ἡ ὁποία ἔχει περίπου 20.000 μέλη. Τὸ ἀνεκοίνωσεν ὑπὸ τὸν εὔηχον τίτλον: «Ἡ Ἐσθονία στὸ δρόμο γιὰ μία Ἑνωμένη Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία», χωρίς, φυσικά, νὰ ἀναφέρη ὅτι αὐτὴ ἡ ἐπιθυμητὴ πραγματικότης διοικητικῆς ἑνότητος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας εἰς τήν χώραν ὑπὸ τὸν Ἀρχιεπίσκοπόν της Στέφανον πρόκειται νὰ ἐπιτευχθῆ μὲ ἀπειλάς καὶ μὲ βίαν, τά ὁποῖα ὁ Πατριάρχης Βαρθολομαῖος καταλογίζει εἰς τὸν Πατριάρχην Μόσχας. Ἀντιθέτως, συμφώνως πρός τὸ δημοσίευμα τοῦ ἱστολογίου ἡ ἀνακοίνωσις τοῦ Τμήματος Δημοσίων Σχέσεων τῆς Ἐσθονικῆς Ἐκκλησίας τοῦ Πατριαρχείου Κων/πόλεως: 
«ξεκαθαρίζει ὅτι τὸ νομοσχέδιο δὲν ἀποσκοπεῖ στὸν περιορισμὸ τῆς θρησκευτικῆς ἐλευθερίας, ἀλλὰ στὴν ἐνίσχυση τῆς ἐθνικῆς ἀσφάλειας». 
 
Ἀσφαλῶς τὸ κείμενον ἀπὸ τάς πρώτας ἤδη γραμμάς παρουσιάζει τὸν Πατριάρχην Μόσχας καὶ πασῶν τῶν Ρωσιῶν Κύριλλον ὡς ὑποστηρικτὴν τοῦ ἐθνοφυλετικοῦ ἰδεολογήματος “Ρωσικὸς κόσμος”, ἐνῶ ὑπογραμμίζει ὅτι ὁ ἴδιος φέρεται νὰ: 
«ζήτησε ἱερὸ πόλεμο ἐνάντια στὸν δυτικὸ κόσμο, ὁ ὁποῖος βρίσκεται ὑπὸ τὴν ἐπιρροὴ τοῦ “σατανισμοῦ”». 
 
Ἐπιπλέον, τονίζεται ὅτι: 
«τὸ ἐσθονικὸ κράτος ἔχει ὑποχρέωση νὰ προστατεύει τὸν ἐσθονικὸ πληθυσμὸ ἀπὸ τὶς ἐπιπτώσεις ἑνὸς τρομοκρατικοῦ καθεστῶτος”. 
 
Σημειώνει μάλιστα ὅτι τὴν 6 Μαΐου 2024 τὸ Ἐσθονικὸν Κοινοβούλιον ἀνεγνώρισε τὸ Πατριαρχεῖον Μόσχας ὡς ὀργάνωσιν, ἡ ὁποία ὑποστηρίζει τὴν στρατιωτικὴν ἐπίθεσιν. (Ἡ δήλωσις ἀμφισβητεῖται εἰς τὸ Εὐρωπαϊκὸν Δικαστήριον Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων) … Ἡ Ἐσθονικὴ Ἐκκλησία ἀναφέρει ἐπίσης κατηγορίας ἀπὸ Ἐσθονικάς Εἰδικάς Ὑπηρεσίας ὅτι: 
«τὰ τοπικὰ παραρτήματα τῆς Ρωσικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας ἐκτελοῦν ὁδηγίες τῆς ρωσικῆς ἡγεσίας καὶ τῶν εἰδικῶν ὑπηρεσιῶν». 
 
Ὡστόσον, δὲν ἔχουν δημοσιοποιηθῆ ἀποδείξεις, αἱ ὁποῖαι νὰ τεκμηριώνουν τάς κατηγορίας αὐτάς οὔτε ἀπὸ τάς ὑπηρεσίας πληροφοριῶν οὔτε ἀπὸ τὴν Ἐσθονικὴν Ἐκκλησίαν, ἐνῶ αἱ κοινότητες τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας εἰς τὴν Ἐσθονίαν ἀρνοῦνται παρομοίους ἰσχυρισμούς. 
 
Χαρακτηριστικὸν εἶναι ὅτι αὐτὴ ἡ ἀνακοίνωσις τοῦ Τμήματος Δημοσίων Σχέσεων τῆς Ἐσθονικῆς Ἐκκλησίας τοῦ Πατριαρχείου Κων/πόλεως οὔτε εἰς τὸ ἐλάχιστον λαμβάνει ὑπ’ ὄψιν φωνάς ποὺ προέρχονται ἀπὸ τὴν ἀντίστοιχον Ἐκκλησίαν τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας. Εἰς τὸν ἴδιον ἱστότοπον «romfea.gr» τῆς 10ης Μαρτίου 2025 ἐδημοσιεύθη τοποθέτησις τοῦ Ἐπισκόπου Τάρτου Δανιὴλ, ὁ ὁποῖος εἶναι Βικάριος τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἐπαρχίας Ταλλίνης τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Ἐσθονίας τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας. Ἐνδεικτικὰ ἀναφέρομεν ἀπὸ τὴν δημοσίευσιν τὰ ἑξῆς: 
«Τὸν Μάϊο 2024 τὸ Ἐσθονικὸ Κοινοβούλιο ἐξέδωσε μία δήλωση, ὅπου ἡ καθ’ ἡμᾶς Ἐκκλησία καὶ Ἱερὰ Μονὴ Πιούχτιτσα κηρύχθηκαν συλλογικὰ συνεργοὶ τῆς ἐπίθεσης, ἐνῶ οἱ ἐξηγήσεις μας δὲν ἀκούστηκαν καὶ ἡ θέση μας περιφρονήθηκε. … Ἰδιαίτερη ἀνησυχία προκαλεῖ ἡ ἐπικρατοῦσα στὰ ΜΜΕ μονομερὴς κάλυψη τῆς δραστηριότητας τῆς καθ’ ἡμᾶς Ἐκκλησίας. Στὶς δημόσιες συζητήσεις ὑπερισχύουν ἀβάσιμες κατηγορίες καὶ κρίσεις ἀνθρώπων, οἱ ὁποῖοι δὲν ἔχουν καμία ἰδέα οὔτε γιὰ τὴν πραγματικὴ ζωὴ τῶν ἐνοριῶν μας, ἀλλὰ οὔτε γιὰ τὴν ἴδια τὴ φύση τῆς Ἐκκλησίας. … Ὅταν πέρυσι ρωτήσαμε τὶς ἐνορίες ἐὰν ἐπιθυμοῦν νὰ ἀλλάξουν τὴ δικαιοδοσία, εἰσπράξαμε τὴν ἀπάντηση ὅτι ὅλες οἱ ἐνορίες, θέλουν νὰ παραμένουν στὴν Ἐκκλησία, ποὺ εἶναι τώρα. Σὲ ἕνα δημοκρατικὸ κράτος κάθε ἄνθρωπος ὀφείλει νὰ ἔχει δικαίωμα νὰ ἀκολουθεῖ τὴ συνείδησή του καὶ τὴν πίστη χωρὶς τὴν ἀνάμειξη τοῦ κράτους σὲ αὐτὸ τὸ θεμελιῶδες δικαίωμα. Εἶναι σημαντικὸ νὰ σημειωθεῖ ὅτι ἐπὶ τοῦ παρόντος ἡ καθ’ ἡμᾶς Ἐκκλησία λειτουργεῖ σὲ πλήρη συμμόρφωση μὲ τὴ νομοθεσία τῆς Ἐσθονικῆς Δημοκρατίας καὶ τὸ συνταγματικῶς κατοχυρωμένο καθεστώς της, δηλαδὴ δὲν παραβιάσαμε οὐδεμία ἰσχύουσα νομικὴ ἀρχή». 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.