Η Λύρα είναι το αρχαιότερο έγχορδο όργανο στον κόσμο. Η καταγωγή της είναι από την Κρήτη, αν και την διεκδικεί και ο Πόντος. Κι’ αυτό προκύπτει διότι η Κρήτη ήταν προ αμνημονεύτων χρόνων η πρώτη παγκόσμια θαλασσοκράτειρα και η πρώτη που ανέπτυξε Πολιτισμό και με τα πλοία της τον διέδωσε σε ολόκληρο τον κόσμο.
Το επτάχορδο αυτό μουσικό όργανο, η Λύρα, είναι ένα εκ των πλέον εκλεπτυσμένων μουσικών οργάνων. Η μουσική της συνοδεύει τα έπη και τις ωδές από την εποχή του Ομήρου και συνεχίζει να συνοδεύει τα κρητικά και τα ποντιακά άσματα. Όσο υπάρχει και παιανίζει η λύρα στην Κρήτη η Ελλάδα είναι ζωντανή και ελεύθερη. Αλλά και όσο οι Πόντιοι παίζουν τη λύρα μέσα και έξω από την Τουρκία, η Άγκυρα δεν πρέπει να εφησυχάζει. Ο Πόντος δεν έχει πεθάνει και οι σημερινοί Πόντιοι πανάρχαιοι απόγονοι εκείνων την καταγωγή τους δεν έχουν ξεχάσει και κάποια μέρα θα ξαναγυρίσουν στον Πόντο. Μήπως η λύρα του Εκρέμ Ιμάμογλου τρομάζει τον Ερντογάν;
Ευρετής της λύρας είναι ο Ερμής. Αυτός είναι ο πρώτος εκτελεστής και ελεγκτής των δονήσεων(συχνοτήτων). Ο Όμηρος περιγράφει την κατασκευή της πρώτης λύρας ως εξής:
«Νήπιο ακόμη ο Ερμής βλέπει μια χελώνα να βόσκει στη χλόη μπροστά στο σπήλαιο της μητέρας του Μαίας. Τότε του γεννήθηκε η ιδέα από το θολωτό σχήμα του οστράκου το μουσικό όργανο της Λύρας. Της έβαλε επτά χορδές όσοι και οι πλανήτες του δονούμενου κόσμου. Χτύπησε τις χορδές και έβγαλε την πρώτη αρμονία μελωδία και ρυθμό. Οι θεοί ενθουσιάστηκαν αλλά ο Απόλλωνας την αγάπησε τόσο πολύ, ώστε την κράτησε δική του και ο αδελφός του Ερμής του τη δώρισε». Αυτά συνέβησαν χιλιάδες χρόνια πριν από τον Πυθαγόρα από τους προγόνους μας Πελασγούς.
Εκτοτε ο θεός της μουσικής και του φωτός Απόλλων με το παίξιμο της λύρας συντονίζει τους επτά(7) πλανήτες μετά των επτά χιτώνων του θνητού όντος
Ως σύμβολο η λύρα με τις επτά εναρμονισμένες χορδές εγγίζει το συναίσθημα και συν+κινεί τους επτά αιθερικούς χιτώνες του ανθρώπου. Η λύρα παλμοδοτεί συχνότητες που συγκλονίζουν με την μελωδία, αρμονία και το ρυθμό της τον άνθρωπο. Ένα υλικό αντικείμενο κατορθώνει με το παίξιμο των επτά χορδών της να συγκινεί το ορατό σώμα του ανθρώπου και φτάνει ως τα μύχια της αόρατης ψυχής του. Η συγκίνηση πραγματοποιείται με την ταυτόχρονη κίνηση των χορδών της λύρας, οι οποίες συν-κινούν τις χορδές της ψυχής του ανθρώπου.
Θεωρείται ένα εκ των πλέον αρχέτυπων οργάνων το οποίο σχηματίζει αόρατους κύκλους στον αέρα με τις επτά χορδές. Ο Πυθαγόρας μέτρησε και διαίρεσε με την εφαρμογή βαρών στο μήκος και το πάχος των χορδών με το «χορδότονο» της δικής του επινοησης.
Ποιος μπορεί όμως να μεταλλάξει τη συχνότητα των επτά αιθερικών χιτώνων του ανθρώπου και να ανυψώσει τις δονήσεις του στην αντιστοιχίαν των επτά πλανητικών δονήσεων; Ο Απόλλων; Όχι μας λέγει η Θόλος της Επιδαύρου. Ο Ερως στην θαυμάσια αναπαράσταση της τοιχογραφίας του Παυσίου, της οποίας διεσώθη μόνον η μαρτυρία του συμβολισμού από τον Παυσανία. [Η λεγόμενη Θόλος απέναντι από τον ναό (του Ασκληπιού) στην Επίδαυρο είναι ο τόπος που κοιμούνταν οι προσκυνητές του Θεού. Ένα κυκλικό οικοδόμημα, κτισμένο, από μάρμαρο].
Στην τοιχογραφία της Θόλου ο Έρως κρατεί στα χέρια του την λύρα του Απόλλωνα και όχι ο Απόλλων όπως κάποιος θα ανέμενε. Το συμβολικό τόξο και τα ερωτικά βέλη τα οποία έχει ο Έρως είναι εγκαταλελειμμένα δίπλα του. Διότι με την μεσολάβηση του Ερωτα αποκαθίσταται η Αρμονία της λειτουργίας των επτά ανθρώπινων χιτώνων, δηλαδή ο Έρως διαμορφώνει την κατάσταση της υγείας και ουδείς άλλος έχει τη δύναμη αυτή, ούτε ο Απόλλωνας όπως αλληγορεί ο Παυσανίας με την εικόνα της τοιχογραφίας. Οποία όμως ειρωνεία! Εμείς τιμούμε τον καθολικό καλόγηρο Βαλεντίνο σαν θεό του Ερωτα;
Έρως και Αρμονία παιδιά της της Αφροδίτης, θεάς του Κάλλους, της Μορφοποίησης και της Ισορροπίας και του θεού του Πολέμου Αρεως, ο οποίος μάχεται στο πλευρό της Θέμιδος (Δικαιοσύνης) για ένα ωραιότερο και δικαιότερο κόσμο. Ο Ασκληπιός χρησιμοποιούσε τη λύρα και για θεραπευτικό σκοπό, διότι η λύρα συμβάλει στην ψυχική αρμονία.
Τον τελευταίο καιρό έγινε ευρέως γνωστή στο παγκόσμιο μουσικό στερέωμα και οι κατασκευαστές σύγχρονων μουσικών οργάνων μιμούνται τους ήχους της
(18/3/25)
* Αμφικτύων ο Υποστράτηγος ε.α Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης
Συγγραφέας, Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών
amphiktyon@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.