Σελίδες

1 Οκτωβρίου 2024

1η Οκτωβρίου – Σήμερα γιορτάζουμε την «Τρίτη» ηλικία!..

Ψυχό-κοινωνιολογικό πιπεράτο του καθηγητή Πιπερόπουλου
 
Ο γενεσιουργός πυρήνας, ο σπόρος, του σημερινού άρθρου αφορά στην απόφαση του Ο.Η.Ε. το 1990 να τιμούμε τους ηλικιωμένους, να γιορτάζουμε την 1η Οκτωβρίου κάθε χρόνο ως «Ημέρα της Τρίτης Ηλικίας». 
 
Σήμερα θα προσπαθήσω να σκιαγραφήσω τα ψυχοκοινωνικά δεδομένα της «τρίτης ηλικίας» χρησιμοποιώντας για το θέμα μαζί με προσωπικές εμπειρίες και πηγές της πολύ πλούσιας σε αποθέματα εμπειρικών μελετών και θεωρητικών απόψεων βιβλιογραφία των επιστημών της συμπεριφοράς και τηρώντας την ακαδημαϊκή δεοντολογία σημειώνω ότι ανήκω στην Τρίτη ηλικία…
 
Η έβδομη δεκαετία της ζωής, τα 60 χρόνια μας, ταυτίζεται ουσιαστικά και τυπικά με την απαρχή της καθοδικής πορείας του ατόμου καθώς εμφανίζεται μια πληθώρα προβλημάτων που καθιστούν την τρίτη, την συχνά αποκαλούμενη και «χρυσή» ηλικία, ως ίσως την πλέον δύσκολη περίοδο της ζωής μας.
 
Κυρίαρχη θέση στους προβληματισμούς αυτής της ηλικίας κατέχουν τα γενικά και ειδικά προβλήματα υγείας που ο καθένας και η καθεμιά αντιμετωπίζουμε. Για μερικούς τα προβλήματα αυτά παρουσιάζουν ενοχλητική, φορές-φορές βασανιστική ένταση ενώ σε όλους επέρχεται βαθμιαία η γενική απώλεια δυνάμεων και εξασθένιση της αντίστασης του οργανισμού σε μολύνσεις και ιώσεις.
 
Η Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 (το Ηνωμένο Βασίλειο αποτελεί ήδη παρελθόν για την ΕΕ από τον Ιανουάριο του 2019) αριθμεί περίπου 450 εκατομμύρια κατοίκους. Σε αυτό το πληθυσμιακό σύνολο των κατοίκων της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 20.3%, δηλαδή ένας στους πέντε κατοίκους, είναι άνδρες και γυναίκες με ηλικίες άνω των 65 ετών.
 
Με μια γρήγορη ματιά διαπιστώνουμε ότι στα άτομα της τρίτης ηλικίας (άνω των 65 ετών) η Ιταλία κατέχει την πρώτη θέση με ποσοστό 22.8% (με πληθυσμό 60.5 περίπου εκατ.), στη δεύτερη βρίσκεται η Πατρίδα μας Ελλάδα με 22.5%, (με πληθυσμό 10,5 εκατ.), στην Τρίτη θέση η Πορτογαλία με 21.8%, (με πληθυσμό 10,2 εκατ.) στην ίδια θέση και η Φινλανδία με 21.8% (και πληθυσμό 5.5 εκατ.), στην τέταρτη θέση η Γερμανία με 21.5% (και πληθυσμό 83.8 εκατ.) και στην Πέμπτη θέση η Βουλγαρία με 21.3%. (με πληθυσμό 7 εκατ.).
 
Δείτε σας παρακαλώ και το σχετικό άρθρο της Eurostat υπογραμμίζοντας ότι όσοι θέλουν μπορούν να μελετήσουν περισσότερο το μακροσκελές άρθρο στον παρακάτω σύνδεσμο:
 
Σήμερα στην Ευρώπη των 27 ελάχιστα μεγαλύτερος από τα 3 άτομα είναι ο αριθμός των εργαζομένων που καλούνται να στηρίζουν τις συντάξεις των ατόμων άνω των 65. Με απλά λόγια μεγαλώνει ο αριθμός των συνταξιούχων ενώ ταυτόχρονα συρρικνώνεται ο αριθμός και τα εισοδήματα των οικονομικά ενεργών πολιτών-κατοίκων της Ευρωπαϊκή Ένωσης.
 
Αυτή η πραγματικότητα σίγουρα εγκυμονεί μελλοντικούς κινδύνους που, βέβαια, δεν μπορεί να διαχειρισθεί η δική μου παρέα ή άλλες παρόμοιες παρέες στους 27 της Ε.Ε.
 
Στο σημείο αυτό πιστεύω ότι ίσως θα ήταν χρήσιμο να επικαλεστώ εκείνη την ανώνυμη αλλά εντυπωσιακά σοφή παρατήρηση που προσδιορίζει ότι:
«Εμείς οι άνθρωποι χαλάμε την υγεία μας στη νιότη προσπαθώντας να απολαύσουμε τη ζωή και να αποκτήσουμε οικονομικά αγαθά που θα χρειαστεί να ξοδέψουμε στα ‘γεράματα’ για να την ξαναβρούμε!..»
 
Πέρα από τα γενικότερα θέματα του βιολογικού μας προβληματισμού στην έβδομη δεκαετία της ζωής μας, με τα 65 περίπου χρόνια ερχόταν πριν μας έρθουν τα Μνημόνια και η Τρόικα (τώρα τους λέμε θεσμούς), για την συντριπτική πλειοψηφία των μελών κάθε σύγχρονης αστικό-βιομηχανικής κοινωνίας και η υποχρεωτική συνταξιοδότηση από την υπηρεσία, τον οργανισμό ή την επιχείρηση όπου ίσως είχαμε αναλώσει μια ολάκερη ζωή.
 
Στην φάση αυτή, στο δύσκολο αυτό πέρασμα της ζωής ξαφνικά το άτομο βρίσκεται αντιμέτωπο με τη νέα πραγματικότητα του ψυχό-κοινωνικό-οικονομικού και επαγγελματικού του παροπλισμού και έχει τώρα πια στη διάθεσή του αυτό που μοιάζει με αμέτρητες ώρες ελεύθερου χρόνου!..
 
Όπως διατείνεται και το λιγότερο δραστήριο μέλος της δικής μου παρέας «Να τις κάνουμε τι;» θέτοντας το ερώτημα «η κοινωνία μάς προετοίμασε για αυτή την εποχή της ζωής μας;»
 
Πέρα από τα προβλήματα σωματικής υγείας και αποκοπής από την ενεργό συμμετοχή στο επάγγελμα ή την απασχόληση το άτομο της τρίτης ηλικίας έχει να αντιμετωπίσει και μια σειρά ψυχολογικών προβλημάτων ανάμεσα στα οποία περιλαμβάνεται και το πολύ σημαντικό γεγονός του θανάτου του ή της συντρόφου του.
 
Η «τρίτη ηλικία» χαρακτηρίζεται από βαθμιαία αλλά σίγουρη άμβλυνση του συναισθηματικού ρεπερτορίου κάθε ατόμου ενώ παράλληλα παρατηρούμε και μια πεισματική σχεδόν αντιμετώπιση καταστάσεων και συνανθρώπων που συνοδεύεται από έντονη ευερεθιστότητα.
 
Σίγουρα η τρίτη, «η χρυσή» ηλικία δεν είναι εύκολη καθώς ο καθένας και η καθεμιά μας αντιμετωπίζουμε πια και το αναπόφευκτο, για κάθε ζωντανό οργανισμό, αλλά μοναδικά συνειδητοποιημένο από το ανθρώπινο γένος δεδομένου του τέλους της ζωής, του θανάτου.
 
Καλώ την προσοχή σας στη διαπίστωση ότι η βαθμιαία απώλεια σωματικών, διανοητικών και ψυχικών ικανοτήτων και η αποκοπή από την επαγγελματική και οικονομική δραστηριότητα μαζί με την άμβλυνση των διαπροσωπικών και ευρύτερων κοινωνικών μας σχέσεων δεν συνιστούν οπωσδήποτε την τελεσίδική καταδίκη του ατόμου σε περιθωριοποίηση.
 
Άτομα της «τρίτης ηλικίας» είτε ζουν ακόμη στο δικό τους διαμέρισμα ή σε κάποιο ίδρυμα αναπτύσσοντας νέες δραστηριότητες και νέες γνωριμίες, νέα ενδιαφέροντα για τη ζωή συνεπικουρούμενα από τις προόδους των βίο-ιατρικών και ψυχοκοινωνικών επιστημών απαλύνουν τα προβλήματα και διανοίγουν νέους ορίζοντες δημιουργικής ύπαρξης ακόμη και στην περίοδο που αποτελεί το λυκόφως της εφήμερης ζωής μας…
 
Ο τρόπος που επιλέγει ο καθένας και η καθεμία μας να βιώσουμε την τρίτη ηλικία αποδεχόμενοι ότι νομοτελειακά είμαστε «εφήμεροι» μπορεί να λειτουργήσει ως «βραβείο ανοιχτής παλάμης» στον αναπόφευκτα επερχόμενο θάνατο!

Μικρά Ασία: Μνήμη για το 1922 και αναγνώριση της Γενοκτονίας για το 2024!

Γράφει ο Θεοφάνης Μαλκίδης
 
Από την ομιλία στις εκδηλώσεις Μνήμης για τη Μικρά Ασία, οι οποίες έγιναν από τον Πολιτιστικό Σύλλογο, τη Μητρόπολη Ηλείας και το Δήμο Πηνειού στη Γλύφα Ηλείας, στον μοναδικό οικισμό του νομού με αποκλειστικά Μικρασιάτες πρόσφυγες
 
Είναι περιττό να αναφερθούμε στους συμβολισμούς που αφορούν τη Σμύρνη, τη Μικρά Ασία, τον Ελληνισμό της καθ΄ημάς Ανατολής. 
 
Εκεί όπου για αιώνες ο Ελληνισμός είχε και έχει ως σημείο αναφοράς για την πίστη, τον πολιτισμό, την αρχιτεκτονική, την ιστορία, τη γαστρονομία, τη μουσική, τον αθλητισμό, αλλά πριν ένα αιώνα έγινε τόπος μαρτυρίου, βαρβαρότητας, τραγωδίας και θανάτου.
 
Η άνοδος του τουρκικού εθνικισμού με την εδραίωση του προναζιστικού -φασιστικού κινήματος των Νεότουρκων στην εξουσία το 1908 καθώς και τα συμφέροντα, συνδεόμενα σε μεγάλο βαθμό με την διείσδυση της Γερμανίας, η οποία έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο, καθώς και της Αγγλίας, της Γαλλίας, των ΗΠΑ και της Ρωσίας- ΕΣΣΔ στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, οδήγησαν στην πρώτη φάση της Γενοκτονίας των Ελλήνων. 
 
Το τελευταίο μέρος της σύγχρονης Ελληνικής τραγωδίας διαδραματίζεται όταν την εξουσία καταλαμβάνει το κεμαλικό – εθνικιστικό κίνημα μετά το 1919 και κορυφώνεται τον Αύγουστο και Σεπτέμβριο του 1922, όταν αρχίζει η επίθεση του δασκάλου του Χίτλερ, Μουσταφά Κεμάλ, ο οποίος έχει υπογράψει σύμφωνο φιλίας και συνεργασίας με τη Σοβιετική Ένωση, αλλά και με τη Γαλλία και Ιταλία, ενώ οι Βρετανοί φωτογράφιζαν την φωτιά στην προκυμαία της Σμύρνης…..
 
Η εκδίωξη των Ελλήνων από τους Νεότουρκους και τον Μουσταφά Κεμάλ, ο οποίος στράφηκε με μανία εναντίον του Ελληνισμού, αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα όχι μόνο στην ελληνική αλλά και στην ανθρώπινη ιστορία. 
 
Από τους πάνω από 2.700.000 Έλληνες του 1908, πάνω από 1.000.000 δολοφονήθηκαν, 1.300.000 ήρθαν ως πρόσφυγες στην Ελλάδα όπως προσφυγοποιήθηκαν και σε άλλες χώρες και άγνωστος αριθμός παρέμεινε στη σημερινή Τουρκία ως εξισλαμισμένοι ίσως και κρυπτοχριστιανοί….
 
Η Γενοκτονία των Ελλήνων στη Μικρά Ασία, αλλά και στον Πόντο και τη Θράκη, είναι ένα ζήτημα το οποίο παρέμεινε στο περιθώριο για πολλά χρόνια και μάλιστα απουσιάζει μέχρι σήμερα από την πολιτική, τις διεθνείς σχέσεις, την εκπαίδευση.
 
Κάθε λαός και εν προκειμένω ο Ελληνικός, έχει το δικαίωμα στην μνήμη, έχουν το δικαίωμα να απαιτεί με επιμονή την επίσημη αναγνώριση από τον θύτη, όλων των εγκλημάτων που διαπράχτηκαν σε βάρος του. 
 
Τα παραδείγματα πολλά, από άλλους λαούς που έχουν υποστεί ανάλογες και μεγαλύτερες εγκληματικές πράξεις εναντίον τους. 
 
Εμείς οι απόγονοι των θυμάτων και των διασωθέντων της Γενοκτονίας, απαιτούμε από την Ελληνική Δημοκρατία να πράξει τα αυτονόητα απέναντι στην Τουρκία, η οποία δια των θεσμικών της εκπροσώπων και των παρακρατικών δολοφόνων της, προκαλεί την ιστορία, τη μνήμη και διαπράττει Ύβρη με όσα εκστομίζουν καθημερινώς.
 
Ούτε κλαυθμός, ούτε οδυρμός λοιπόν, όχι στην Ύβρη, αλλά απαίτηση προς την Τουρκία και τη διεθνή κοινότητα για αναγνώριση της Γενοκτονίας τώρα!
 
* Ο Θεοφάνης Μαλκίδης γεννήθηκε στην Αλεξανδρούπολη από προγόνους διασωθέντες της Γενοκτονίας η οποία τελέσθηκε από την Τουρκία στο χρονικό διάστημα 1908-1924 και των Ολοκαυτωμάτων κατά τη διάρκεια της Ναζιστικής και Φασιστικής Κατοχής (1941-1944), όπου η οικογένειά του είχε και στις δύο αυτές τραγικές για τον Ελληνισμό περιόδους, θύματα, ορφανά και αγνοούμενους.
Είναι διδάκτορας του Παντείου Πανεπιστημίου Αθηνών, μέλος της Διεθνούς Ένωσης Ακαδημαϊκών για τη Μελέτη των Γονοκτονιών η οποία το 2007 αναγνώρισε τη Γενοκτονία των Ελλήνων, των Αρμενίων και των Ασσυρίων. Έχει γράψει και έχει μεταφράσει βιβλία για τη Γενοκτονία των Ελλήνων και των Αρμενίων.

Όταν ασπρίσουν τα μαλλιά τους…

Γράφει η Ἄννα Ψωμᾶ 
 
Καθόταν στὴ μπροστινὴ θέση στὴν ἐκκλησία. Τὴ γνώριζα. Ἦταν μιὰ ἀξιοπρεπής, συμπαθής κυρία, πάνω ἀπὸ 80 χρονῶν, μὲ ὁλόλευκα μαλλιά.
 
Δίπλα της καθόταν μιὰ πολὺ νεώτερη γυναῖκα, γύρω στὰ 55. Ἦταν ἡ κόρη της. Μὲ ἀπότομο τρόπο ἔκανε παρατήρηση στὴ μητέρα της γιὰ τὴ θέση ποὺ εἶχε ἀφήσει τὴν τσάντα της. 
 
Τὰ λόγια της προσβλητικά, σκληρά, ἀπαράδεκτα. Μιὰ δίλεπτη σκηνή, ποὺ ἄθελά μου παρακολούθησα καὶ στενοχωρήθηκα. Τελείωσε ἡ λειτουργία, καὶ ἐπιστρέφοντας στὸ σπίτι πολλὲς σκέψεις πλημμύρισαν τὸ μυαλό μου. 
 
Γυναῖκες ποὺ κάποτε κράταγαν ὁλόκληρο νοικοκυριό, μεγάλωναν τὰ παιδιά τους, μὲ ὄχι πολλὲς ἀνέσεις, προσπαθοῦσαν στὴ σχέση τους μὲ τὸν σύζυγο νὰ βροῦνε μιὰ κοινὴ πορεία, προσπάθεια γιὰ ὅλα… 
 
Καὶ τώρα ἀνήμπορες, ἐξαρτημένες, ἄλλες λίγο ἄλλες πολύ, ἀπὸ τὴ βοήθεια ἄλλων, προσπαθοῦν νὰ συνεχίσουν τὴ ζωή τους… 
 
Θυμήθηκα τὴν ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ: «Τίμα τὸν πατέρα σου καὶ τὴν μητέρα σου, ἵνα εὖ σοι γένηται καὶ ἵνα μακροχρόνιος γένῃ ἐπὶ τῆς γῆς τῆς ἀγαθῆς, ἧς Κύριος ὁ Θεός σου δίδωσίν σοι». 
 
Αὐτὴ τὴν ἐντολὴ τὴν ἔχει ἰσάξια μὲ ἄλλες, τὶς ὁποῖες θεωροῦμε πολὺ σημαντικὲς καὶ προσπαθοῦμε πολὺ γι᾽ αὐτές. 
 
Οἱ γονεῖς μας ἔρχονται πλέον σὲ μιὰ φάση τῆς ζωῆς τους, ποὺ θέλουν μιὰ συμπαράσταση, μιὰ ζεστὴ ἐπαφὴ μὲ ὅ,τι πολυτιμώτερο ἀπέκτησαν στὴ ζωή τους: τὰ παιδιά τους. 
 
Ἔχοντας κάνει μιὰ πορεία ζωῆς γιὰ ἄλλους πιὸ εὔκολη, γιὰ ἄλλους πιὸ δύσκολη, κάθονται καὶ ἀναπολοῦν τὸ παρελθόν, χωρὶς τὸ μέλλον νὰ τοὺς ὑπόσχεται πολλά. 
 
Τοὺς φέρνω στὸ μυαλό μου στὸ πατρικό μας σπίτι, νὰ εἶναι δίπλα μας σὲ ὅ,τι τοὺς εἴχαμε ἀνάγκη. Ἡ ἀγωνία μας στὴν Α΄ Δημοτικοῦ μετριαζόταν μὲ ἕνα ὡραῖο δῶρο. 
 
Ἡ παιδικὴ ἀρρώστια ἀντιμετωπιζόταν καλύτερα ἀγκαλιὰ μὲ μιὰ καινούργια κούκλα. Τὰ μαθήματα τοῦ Δημοτικοῦ γίνονταν πιὸ κατανοητὰ καὶ εὔκολα μὲ τὴ δική τους βοήθεια. 
 
Ἡ προπαίδεια καὶ οἱ δασυνόμενες λέξεις, τί προσπάθεια! Καὶ αὐτοὶ ἐκεῖ, δίπλα μας. Οἱ οἰκογενειακὲς διακοπές μας μὲ τὸ αὐτοκίνητο ἀξέχαστες. 
 
Ὄχι, ἡ αἰτία δὲν ἦταν κάποιο φοβερὸ ξενοδοχεῖο σὲ κοσμοπολίτικο μέρος. Ἦταν οἱ ἴδιοι οἱ γονεῖς μας, ποὺ τὰ εἶχαν ὀργανώσει ὅλα πολὺ ὡραῖα. 
 
Οἱ ὑποσχέσεις τους γιὰ κάποια ἔξοδο, ὕστερα ἀπὸ τὴν κουραστικὴ μελέτη μας. Τὸ ἐνδιαφέρον τους καὶ ἡ παρουσία τους σὲ ἐπίσημες ἐξετάσεις ποὺ δίναμε. Ἦταν ἐκεῖ, ψύχραιμοι, αἰσιόδοξοι καὶ μὲ πολλὴ κατανόηση. 
 
Τοὺς θυμᾶμαι… Οἱ ἀτέλειωτες συζητήσεις μαζί τους γιὰ πολλὰ θέματα μᾶς ἔδωσαν τὴ δυνατότητα ἀργότερα νὰ συζητήσουμε καὶ θέματα πιὸ σοβαρά. 
 
Πάντα διακριτικοὶ καὶ ὑπομονετικοί, μᾶς ἔλεγαν τὴ γνώμη τους, χωρὶς νὰ τὴν ἐπιβάλλουν. Καὶ ὁ καιρὸς πέρασε, καὶ φέραμε στὸν κόσμο τὰ δικά μας παιδιά. Μὲ πολλὴ ἀγάπη, φροντίδα καὶ ἐφευρετικότητα, ἦταν συμπαραστάτες μας, ὅταν τοὺς εἴχαμε ἀνάγκη. 
 
Σὰν κινηματογραφικὴ ταινία πέρασαν ἀπὸ μπροστά μου ὅλα αὐτά, ἐπιστρέφοντας στὸ σπίτι. Ἤθελα νὰ μιλήσω σ᾽ αὐτὴν τὴν κυρία, ποὺ μίλησε ἔτσι στὴ μητέρα της. 
 
Νὰ τῆς πῶ, ὅσο ἀκόμα τὴν ἔχει κοντά της, νὰ τῆς δείχνει ἀγάπη, νὰ μὴν τὴν προσβάλλει, νὰ εἶναι ὑπομονετικὴ μαζί της, ὅπως ἦταν καὶ ἡ μητέρα της. 
 
Μιὰ ἤρεμη βόλτα μὲ τοὺς γονεῖς μας, ἕνα κέρασμα, μιὰ συνήθεια ποὺ εἴχαμε μαζί τους στὴν παιδική μας ἡλικία, νομίζω θὰ τοὺς ἄρεσε πολύ. Νὰ βρίσκαμε λίγο χρόνο τὶς καθημερινές, νὰ εἴμαστε μαζί τους. 
 
Τώρα δὲν εἶναι πολυάσχολοι, τώρα ἔχουν πολὺ ἐλεύθερο χρόνο. Ἂς βροῦμε κι ἐμεῖς λίγο χρόνο, ὅπως κι αὐτοὶ βρίσκαν τότε. 
 
Ἕνας ἐκκλησιασμὸς λίγο πιὸ μακριὰ ἀπὸ τὸ σπίτι μας, μιὰ ὄμορφη θεατρικὴ παράσταση, μιὰ ἐπίσκεψη σὲ ἐμπορικὸ κέντρο, ὅλα αὐτὰ μποροῦν νὰ φτιάξουν πολὺ τὴ διάθεσή τους. 
 
Μὴν τοὺς φορτώνουμε τόσο μὲ τὰ προβλήματά μας. Πολλὲς φορὲς εἶναι ἀνήμποροι ψυχολογικὰ νὰ τὰ ἀντέξουν. Βέβαια, ὑπάρχει καὶ κάποια ἄλλη περίπτωση. 
 
Ὅταν οἱ γονεῖς δὲν ἔχουν σταθεῖ σωστὰ στὰ παιδιά τους, ἢ ἐγκατέλειψαν τὸ σπίτι ὁ ἕνας ἀπὸ τοὺς δύο, ἤ, κι ἂν ἦταν στὸ σπίτι, δημιουργοῦσαν πολλὰ προβλήματα. 
 
Ἂς τοὺς δείξουμε ἐμεῖς μὲ τὴν ὡριμότητά μας ὅτι, μὲ τὴ βοήθεια τοῦ Θεοῦ πρῶτα, μπορέσαμε νὰ προχωρήσουμε στὴ ζωή μας. Τὸ σίγουρο εἶναι ὅτι καὶ αὐτοὶ θὰ νιώσουν μέσα τους ὅτι δὲν κράτησαν τὴ θέση τους ὡς γονεῖς ὅπως ἔπρεπε. 
 
Εἶναι ὡραῖο, ἀνθρώπινο, ξεχωριστὸ νὰ δείχνουμε τὴ φροντίδα μας, τὸ ἐνδιαφέρον μας σ᾽ αὐτοὺς ποὺ μᾶς ἔφεραν στὴ ζωή, σ᾽ αὐτοὺς ποὺ μᾶς πρόσφεραν ὅ,τι καλύτερο. 
 
Κι ἂς ἔχουν γίνει ὁλόλευκα τὰ μαλλιά τους, ἡ ψυχή τους ἀναζητᾷ ζεστασιά, ἀγάπη, φροντίδα. 
Τοὺς ἀξίζει… 
 
Ἀντιγραφή γιὰ τὸ «σπιτὰκι τῆς Μέλιας» 
«Ὁ Κόσμος τῆς Ἑλληνίδος»
«Χριστιανική Ἕνωσις Ἀκτῖνες»
Ἔτος 62ο – Σεπτέμβριος – Ὀκτώβριος 2016 – Τεῦχος 617 
Ἡ εἰκόνα εἶναι ἔργο τοῦ Sam Sidder ἀπὸ τὸ Pinterest
 

19 ετών μόλις καί ΗΡΩΑΣ! Καί ΜΑΡΤΥΡΑΣ!

Το βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου του 2000, το 'Εξπρές Σάμινα' αναχωρεί από το λιμάνι του Πειραιά με 533 άτομα, από τα οποία τα 472 ήταν επιβάτες και τα υπόλοιπα 61 πλήρωμα.... 
 
Περί τις 22:00΄, ενώ το πλοίο πλησιάζει να προσεγγίσει το λιμάνι της Παροικιάς Πάρου με ανέμους 8 μποφόρ, 2 μίλλια ανοικτά της Πάρου, προσκρούει με ταχύτητα 18 κόμβων, στις νησίδες Πόρτες Πάρου με συνέπεια το πλοίο να υποστεί ρήγμα στα δεξιά ύφαλα του, μήκους περίπου τριών μέτρων, στη βάση του δεξιού πτερυγίου ευστάθειας, το νερό να κατακλύσει το μηχανοστάσιο του πλοίου, παίρνοντας γρήγορα κλίση προς τα δεξιά και μετά 25 λεπτά να βυθιστεί.
 
Το πλήρωμα είχε παραλείψει να κλείσει όλες τις υδατοστεγείς πόρτες με αποτέλεσμα τα ορμητικά νερά να κατακλύσουν το πλοίο, μέσα σε ελάχιστα λεπτά. 
 
Από τη στιγμή που εκείνο πήρε κλίση προς τα δεξιά, τα πάντα είχαν τελειώσει.
 
Μεγάλος πανικός προκλήθηκε στους επιβαίνοντες λόγω της συσκότισης στο πλοίο από ηλεκτρική βλάβη, καθώς δεν λειτούργησε ούτε η εφεδρική ηλεκτρογεννήτρια, αλλά και από την απουσία ειδοποίησης της σειρήνας έκτακτης ανάγκης, αλλά και της σχετικής ενημέρωσης από τα φορητά μεγάφωνα του πλοίου, με αποτέλεσμα πολλοί επιβάτες, τρομοκρατημένοι να πηδήξουν στην θάλασσα.
 
Στο καράβι επιβαίνουν και 21 στρατιώτες, οι οποίοι προσπαθούν με κάθε τρόπο να βοηθήσουν όσο το δυνατόν περισσότερους συνανθρώπους τους. 
 
Ανάμεσα τους ο 19χρονος στρατιώτης πεζικού Βασίλης Ραχούτης από την Φθιώτιδα. 
 
Σύμφωνα με μαρτυρίες, ο άτυχος Βασίλης έσωσε αρκετό κόσμο, κυρίως γυναίκες και παιδιά. 
Λίγο πριν βυθιστεί το πλοίο, ο πατέρας του, τηλεφωνικά, τον παρακαλούσε να το εγκαταλείψει και να σωθεί. 
Εκείνος όμως δεν το έκανε!!! 
Δεν μπορούσε να εγκαταλείψει αβοήθητους τους συνανθρώπους του.
 
Ο Βασίλης μαζί με άλλους 20 συναδέλφους του, έδωσε τον υπέρ πάντων αγώνα για να σωθούν όσο το δυνατόν περισσότερες ζωές. 
Έχασε την ζωή του, παλεύοντας με τα μανιασμένα κύματα, προσπαθώντας να σώσει ένα μωρό, αφού πρώτα είχε σώσει την μητέρα του. 
Το μωρό σώθηκε, όχι όμως και ο ίδιος. 
 
Εκείνος πνίγηκε το βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου, έχοντας πρώτα καταφέρει μαζί με τους υπόλοιπους στρατιώτες να σώσει τις ζωές δεκάδων επιβατών. 
Η τραγωδία του «Εξπρές Σάμινα» άφησε πίσω της 81 νεκρούς.
 
 
ΣΧΟΛΙΟ
 
Αθάνατος. Αιωνία του η Μνήμη. 
 
Το παλικάρι θα είναι κοντά στον Χριστό μας με βεβαιότητα. Εκανε πράξη την υπέρτατη εντολή της αγάπης στον συνανθρωπο. 
Γι αυτόν όμως το άθεο, νεοταξικό και προδοτικό κράτος και η διεφθαρμένη κοινωνία μας δεν έχει ούτε αδριάντες, ούτε οδούς, ούτε τίποτα...
Για κάποια άλλα "καλόπαιδα", πρεζάκια και αλητάκια που πλακωθήκανε και μαχαιρωθήκανε από άλλους ομοίους τους, στήνονται αδριάντες, τηρούνται ενός λεπτού σιγές και λεωφόροι μετονομαζονται...
Οι μάνες τους γυρνάνε στα κανάλια και στις συναυλίες και οι τραγουδιστές μαζί με τα όρνια τους θεατές τους κλαίνε...
 
Δεν πειράζει όμως εκεί που έχουν πάει κι οι δύο όλα όσα συμβαίνουν εδώ στην γη από τους ζωντανούς είναι άνευ σημασίας...
Και να είστε σίγουροι ότι ο Βασίλης βρίσκεται πλέον "εν τόπω φωτεινώ, εν τόπω χλοερώ, εν τόπω αναψύξεως, ένθα απέδρα οδύνη, λύπη και στεναγμός·"... όπως λέει και η Εκκλησία μας.

Για τους άλλους ο Θεός ξέρει που είναι....

Όλα τα κακά αισθήματα, η ανασφάλεια, η απελπισία, η απογοήτευση, που πάνε να κυριεύσουν την ψυχή, φεύγουν με την ταπείνωση.

Αυτός που δεν έχει ταπείνωση, ο εγωιστής, δεν θέλει να του κόψεις το θέλημα, να τον θίξεις, να του κάνεις υποδείξεις. Στενοχωρείται, νευριάζει, επαναστατεί, αντιδρά, τον κυριεύει η κατάθλιψη.
 
Η κατάσταση αυτή θεραπεύεται με τη χάρη. Πρέπει η ψυχή να στραφεί στην αγάπη του Θεού. Η θεραπεία θα γίνει με το ν’ αγαπήσει τον Θεό με λαχτάρα. Πολλοί άγιοί μας μετέτρεψαν την κατάθλιψη σε χαρά με την αγάπη προς τον Χριστό.
 
Παίρνανε δηλαδή την ψυχική δύναμη, που ήθελε να τη συντρίψει ο διάβολος, και τη δίνανε στον Θεό και τη μεταβάλλανε σε χαρά και αγαλλίαση.
 
Η προσευχή, η λατρεία του Θεού μεταβάλλει σιγά σιγά την κατάθλιψη και τη γυρίζει σε χαρά, διότι επιδρά η χάρις του Θεού.
 
Εδώ χρειάζεται να έχεις τη δύναμη, ώστε ν’ αποσπάσεις τη χάρη του Θεού, που θα σε βοηθάει να ενωθείς μαζί του. Χρειάζεται τέχνη.
 
Όταν δοθείς στον Θεό και γίνεις ένα μαζί του, θα ξεχάσεις το κακό πνεύμα, που σε τραβούσε από πίσω, κι εκείνο έτσι περιφρονημένο θα φύγει.
 
~ Άγιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης