Ο ήρωας Βότσης μαζί με τα γενναία του παλληκάρια του υπ αριθ. 11 τορπιλλοβόλου πλοίου, κατόρθωσαν να συντρίψουν την τελευταία ελπίδα την οποία στήριζαν οι Τούρκοι της Θεσσαλονίκης.
Ο ευγενής και ευσεβής Υδραίος, ο Νικόλαος Βότσης, είχε αναρτήσει την εικόνα της Θεομήτορος, του Αγίου Νικολάου και του Αγίου Δημητρίου.
Κάλεσε ένα ιερέα στο Έλευθεροχώρι και τέλεσε μέσα στο πλοίο τον αγιασμό. Όταν τελείωσε η μυστική εκείνη ιεροτελεστία, όλοι οι ναύτες αισθάνονταν στα στήθη τους την θεία ίσχύ.
Το τορπιλλοβόλο διηυθυνόταν τώρα ήρεμα προς τον ωραίο κόλπο, και προστατευόταν από τη θεία δύναμη.
Κι ενώ οι τουρκικοί προβολείς από το ακρωτήριο Καραμπουρνού της Καλαμαριάς, φώτιζαν όλη τη θάλασσα άπλετα και αναζητούσαν το ελληνικό τορπιλλοβόλο, εκείνο αθέατο μέσα από το φως, διολίσθησε έξω από τον κόλπο.
Εξέλιπε λοιπόν και ο κίνδυνος από τη θάλασσα, ο όποιος ενέπνεε ζωηρές ανησυχίες στους Ελληνες της Θεσσαλονίκης, που φοβόταν κανονιοβολισμό της πόλεως τους, την στιγμή κατά την οποία ο ελληνικός στρατός της ξηράς θα προέλαυνε για να καταλάβει την πόλη.
Στον στρατάρχη του ελληνικού στρατού, Διάδοχο Κωνσταντίνο, ο Ταξίν πάσας αρχηγός του τούρκικου στρατού έστειλε απεσταλμένους για να τον βολιδοσκοπήσουν κατά πόσον ήταν διατεθειμένος να δεχθεί την παράδοση της πόλεως με τον όρο όλοι οι Τούρκοι στρατιώτες που βρίσκονταν σ’ αυτήν να αφεθούν ελεύθεροι.
Η απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης
Ακολούθως υπογράφηκε στις 26 Οκτωβρίου, η παράδοση της πόλεως η οποία συνέβη όταν πανηγύριζε η πόλη των Θεσσαλονικέων την επέτειο του πολιούχου και προστάτου της πόλεως των Αγίου Δημητρίου του Μυροβλύτου.
Κι ενώ οι χριστιανοί κάτοικοι της πόλεως διέτρεχαν με ίαχες τους δρόμους πανηγυρίζοντας με έξαλλο ενθουσιασμό την ελευθερία, οι Τούρκοι και οι Εβραίοι κάτοικοι έκλειναν τα καταστήματά τους, και χωρίς ελπίδα και κατσουφιασμένοι απεσύρονταν στα σπίτια τους.
Και όταν οι Ελληνες αξιωματικοί κατέλαβαν το διοικητήριο, και από τον υψηλό κοντάρι του κατέβαινε η ημισέληνος και υψωνόταν υπερήφανος η γαλανόλευκη σημαία του Σταύρου, τότε ολόκληρη η πόλις δονήθηκε απ άκρη σ’ άκρη.
Οι ομοβροντίες των Ελληνικών όπλων χαιρέτισαν τους πρώτους κυματισμούς της Ελληνικής σημαίας, και η πνοή της ελευθερίας διαχύονταν στην ωραία πόλη.
Μέσα στην αναστάτωση, η οποία επικρατούσε τότε, ένας ευσταλής λοχίας των ευζώνων ειίχε μία αξιοζήλευτη έμπνευση.
Θεοσεβής πολύ, εζήλωσε τη δόξαν της προτεραιότητος σε ένα πολύ σημαντικό γεγονός.
Γνωρίζων φαίνεται από την παράδοση τα θρυλλούμενα περί του Αγίου Δημητρίου, παρακαλούσε τον Θεό να ευδοκήση όπως το τάγμα του εισέλθει πρώτο στη Θεσσαλονίκη και το ευφρόσυνο γεγονός να συνετελεσθεί κατά την επέτειο του Αγίου Δημητρίου του πολιούχου της πόλεως.
Βλέποντας ο ευσεβής εύζωνας τον πόθο του να εκπληρώνεται έτρεξε να εκπλήρωσει εκείνο το όποιο έτρεφε ως όνειρο στην ψυχή του.
Κατά την στιγμή που οι άλλοι συνάδελφοι του παραληρούσαν σαν μεθυσμένοι από το κλίμα που δημιούργησε ο ενθουσιασμός των κατοίκων, εκείνος κρυφά έφυγε από τη Μονάδα του και τρέχει να βρει το ναό του Αγίου Δημητρίου.
Σε λίγο τα κλειδιά του ναού ήρθαν στα χέρια του και οι βαριές θύρες άνοιγαν και άφησαν ελεύθερη την είσοδο στον πρώτο αντιπρόσωπο του χριστιανικού ελληνικού έθνους.
Κάτω από τα χειροκροτήματα και τις επευφημίες και τις ζητωκραυγές των παρισταμένων Ελλήνων, ο ευσεβής και γενναίος λοχίας εισερχόταν με άκρα κατάνυξη στον περικαλλή ναό που επί πεντακόσια έτη περίμενε την ιερά στιγμή κατά την οποία ο ιερός χώρος του θα αισθανόταν το πρώτο ελληνικό πόδι να βαδίζει μέσα σ’ αυτόν.
Οι κολώνες του ναού έτριξαν και οι τριγμοί των εκείνοι ήσαν οι πρώτοι χαιρετισμοί, με τους οποίους υποδεχόταν τον πρώτο Έλληνα στρατιώτη.
Γονυπετής ο ευσεβής λοχίας, τρέμοντας από ιερή συγκίνηση, ψέλλισε την πρώτη δέηση, εκεί που πριν λίγο ακουγόταν η φωνή του Χότζα που ικέτευε τον Προφήτη.
Και όταν τελείωσε την προσευχή του, ο ευγενής αυτός στρατιώτης της πατρίδος και είδε ότι ο πόθο του εκπληρώθηκε, βγήκε από τον ναό και έτρεξε μέσα στις επευφημίας των Ελλήνων να επανέλθει στο τάγμα του.
Αλλά και οι Γερμανοί κατακτητές έφυγαν από τη Θεσσαλονίκη το 1944, την επομένη της εορτής του Αγίου…!
Βιβλία ολόκληρα έχουν γραφτεί με τα θαύματα του αγίου Δημητρίου ο οποίος πάντοτε στέκεται συμπαραστάτης στους αγώνες όλων των Ελλήνων και μάλιστα της ιδιαίτερης πατρίδας του, της Θεσσαλονίκης, σε κάθε δύσκολη περίσταση: σε σεισμούς και πυρκαγιές, σε επιδρομές και επιδημίες, σε εποχές πείνας και στερήσεων…
Με απέραντη ευγνωμοσύνη για την ολοφάνερη προστασία του η συμπρωτεύουσα τιμά τον πολιούχο της κάθε χρόνο με μία σειρά εορταστικών εκδηλώσεων που φέρουν τον τίτλο «Δημήτρια», που κορυφώνονται την ημέρα της μνήμης του.
Δίκαια ονόμασαν τον άγιο Δημήτριο «φιλόπατρη» και «σωσίπατρη»∙ διότι αγαπά την πατρίδα του, την οποία έσωσε αμέτρητες φορές από ποικίλους κινδύνους. Και θα σώζει πάντοτε την πατρίδα μας, αν εμείς επικαλούμαστε τις ακαταμάχητες πρεσβείες του!
Βυζαντινά Δημήτρια Θεσσαλονίκης
Ο θεσμός έχει την προέλευσή του στην παράδοση να ανταλλάσσονται τα προϊόντα της ενδοχώρας με τα θαλασσινά προϊόντα, κατά την εποχή του Βυζαντίου και συγκεκριμένα από τον 10ο αιώνα μ.Χ. Ονομάζονταν «Δημήτρια» διότι πραγματοποιούνταν κατά τις ημέρες εορτασμού της μνήμης του πολιούχου της Θεσσαλονίκης Αγίου Δημητρίου.
Η πανήγυρη με την ονομασία αυτή άκμασε τον 14ο αιώνα, τον επονομαζόμενο και «χρυσό αιώνα» της Θεσσαλονίκης.
Αρχικά η γιορτή αυτή είχε κυρίως θρησκευτικό και εμπορικό χαρακτήρα.
Παράλληλα όμως ο λαός της πόλης κατά τα «Δημήτρια» έβρισκε πολλές διασκεδάσεις και ευκαιρίες ψυχαγωγίας με σχοινοβάτες, γελωτοποιούς, μίμους και θεατρίνους οι οποίοι γύριζαν τις αγορές και τις γειτονιές.
Επίσης κατά τη γιορτή, σύμφωνα με τις πηγές, παρουσιάζονταν θεατρικά έργα του αρχαιοελληνικού δραματολογίου καθώς και διαλέξεις φιλοσόφων και λογίων.
Η ακμή αυτή επιβραδύνθηκε ιδιαίτερα από την πολιορκία των Οθωμανών, από το 1422 έως και το 1430, χρονιά άλωσης της πόλης. Αναβίωσε ως πλαίσιο πολιτιστικών εκδηλώσεων από το 1966 και μέχρι σήμερα αποτελεί τον κορυφαίο πολιτιστικό θεσμό του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.