Στήν ἄνικμη πνευματικά ἐποχή μας ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ δέν μᾶς ἐγκατέλειψε. Ἀνέδειξε θεοφόρους Γέροντες, γιά νά βοηθήσουν τόν λαό μέ τά ἐξαιρετικά χαρίσματά τους. Ἕνας ἀπ᾽ αὐτούς εἶναι καί ὁ μακαριστός Γέρων Ἰάκωβος, Ἡγούμενος τῆς Μονῆς τοῦ Ὁσίου Δαυΐδ στήν Εὔβοια. Πασίγνωστος σήμερα, ὄχι μόνο στήν Ἑλλάδα ἀλλά καί σ᾽ ὅλον τόν ὀρθόδοξο κόσμο. Ἤδη πρίν ἀπό τήν κοίμησή του εἶχε λάβει θέση Ἁγίου στήν συνείδηση τοῦ λαοῦ.
Γεννήθηκε τό 1920 στό Λεβίσι τῆς Μ. Ἀσίας. Γνώρισε ἀπό μικρός τήν προσφυγιά μέ ὅλα τά ἐπακόλουθα, φτώχεια, στερήσεις, κόπους καί θλίψεις. Ἀλλά ἀνατεθραμμένος σέ οἰκογένεια εὐλαβῆ καί διαθέτοντας ζῆλο καί ἀγάπη γιά τόν Χριστό, ἀγωνίσθηκε ἀπό μικρός μέ προσευχή, νηστεία καί ἀσκητικό τρόπο ζωῆς. Βοηθοῦσε τούς φτωχούς γονεῖς του, πρός τούς ὁποίους εἶχε πολλή ἀγάπη, σεβασμό, ὑπακοή. Ἀπό μικρός πρόσεχε πολύ στόν ἑαυτό του καί στίς συναναστροφές. Θυσίασε τίς σπουδές του, γιά νά μήν ζημιωθῆ πνευματικά. Ἔζησε στό χωριό Φαράκλα τῆς Εὐβοίας μέχρι τήν στρατιωτική του θητεία. Μετά τήν ἀπόλυσή του ἀποκατέστησε τήν ἀδελφή του καί ἀφιερώθηκε στόν Θεό, γενόμενος μοναχός στό Μοναστήρι τῆς περιοχῆς του, στόν Ὅσιο Δαυΐδ. Ἐκοιμήθη ὁσιακά στίς 21 Νοεμβρίου 1991.
Τέτοια παραδείγματα σπανίζουν καί οἱ ἄνθρωποι συγκινοῦνται καί παρακινοῦνται σέ μετάνοια καί ἀγῶνες ἀπό τό βίωμα συγχρόνων ἁγιασμένων Γερόντων καί ὄχι ἀπό ἀφηρημένες θεολογίες.
Τέτοιος ὑπῆρξε καί ὁ Γέρων Ἰάκωβος. Γι᾽ αὐτόν «τὸ Εὐαγγέλιον οὐκ ἐγενήθη ἐν λόγῳ μόνον, ἀλλὰ καὶ ἐν δυνάμει καὶ ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ καὶ ἐν πληροφορίᾳ πολλῇ» (Α΄Θεσ. α΄, 5). Ἔκανε πράξη καί βίωμα τό Εὐαγγέλιο, γιατί ἡ ζωή του ἦταν ὑπακοή καί τήρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ. Ἀγωνίσθηκε ὑπεράνθρωπα. Πάλαιψε μέ τόν παλαιό ἄνθρωπο καί μέ τόν ἀρχέκακο διάβολο, ἀπό τόν ὁποῖον ὑπέστη μαρτύρια κατά παραχώρηση Θεοῦ. Ἡ ἁπλότητά του, ἡ εὐλάβειά του, ἡ δίψα του γιά τόν Θεό, ἡ ἀδιάλειπτη μνήμη τοῦ Θεοῦ τόν κατέστησαν δοχεῖον τῆς Χάριτος καί οἰκεῖον τοῦ Θεοῦ.
Οἱ ἀγῶνες του, τά θεϊκά γεγονότα πού ἔζησε καί ἡ προσφορά του πρός τόν κόσμο τόν ἀνύψωσαν σέ μεγάλο Ἅγιο, ἁμιλλώμενο τούς παλαιούς.
Οἱ λειτουργικές του ἐμπειρίες καί ἁγιοφάνειες, ἡ συχνή παρουσία καί σχέση του μέ τόν ὅσιο Δαυΐδ, τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν Ρῶσσο καί ἄλλους Ἁγίους, τόν κατέστησαν συμπολίτη τῶν Ἁγίων, ὡς ἕναν ἐξ αὐτῶν. Τούς ἔβλεπε καί συχνομιλοῦσε μαζί τους. Ὅλη του ἡ ζωή ἦταν ἕνα διαρκές θαῦμα καί στίς διηγήσεις του μέ πολύ φυσικότητα ἀνέφερε πλῆθος θαυμάτων. Ἡ γνώση τοῦ θείου θελήματος καί ἡ πρόγνωση μελλοντικῶν γεγονότων, ἡ διά διοράσεως γνώση τῶν ὀνομάτων τῶν προσκυνητῶν, καί τῶν προβλημάτων των, ἀλλά καί ἡ θεραπεία τόσων ἀσθενῶν διά τῆς προσευχῆς του καί τῆς ἱερατικῆς εὐλογίας του, τόν ἀναδεικνύουν προφήτη στήν γενεά μας καί θαυματουργό. Ἡ γλυκειά καί μελίρρυτη διδαχή του, μέ τίς λεπτές καί πνευματικές συμβουλές, ἐπαξίως τοῦ προσδίδουν τόν χαρακτηρισμό τοῦ διδασκάλου καί παρακλήτου. Πολλούς στήριξε καί παρηγόρησε καί μέ τίς σύντομες ἀλλά γεμάτες ἀγάπη ἐπιστολές του. Καί τέλος ὡς Πνευματικός – ἐ-ξομολόγος ἀναγέννησε ἀναρίθμητους μέ τό μυστήριο τῆς μετανοίας.
Ἐπί πλέον, ἀνεκαίνισε τήν Μονή τῆς μετανοίας του, συνέλεξε πνευματική ἀδελφότητα, τήν ὁποία κατάρτισε πνευματικά ὥστε νά συνεχίζουν τό ἔργο του καί, τό κυριώτερο, αὐτή ἡ ἀνεξάντλητη Χάρις του συνεχίζει καί μετά τήν κοίμησή του νά ἐνεργῆ καί νά ἐπιτελῆ θαυμάσια σέ ὅσους μέ πίστη τόν ἐπικαλοῦνται καί προσκυνοῦν μέ εὐλάβεια τόν τάφο του.
Τά βιβλία πού ἐξέδωσε τό Μοναστήρι γιά τόν μακαριστό Γέροντα Ἰάκωβο ἀποδίδουν πλήρως τό ὕψος τῶν πνευματικῶν του ἀναβάσεων καί δείχνουν τούς ἀγῶνες του καί τήν προσφορά του πρός τόν σύγχρονο ἄνθρωπο, τόν καμπτόμενο ἀπό τό βάρος τῶν πολλῶν προβλημάτων του. Ἐπειδή, ὅμως, ὑπάρχουν καί πάρα πολλά ἄγνωστα στοιχεῖα, δημοσιεύονται εἰς δόξαν Θεοῦ, εἰς τιμήν καί μνήμη τοῦ ὁσίου Γέροντος καί γιά ὠφέλεια πνευματική.
Τά στοιχεῖα περί τοῦ Γέροντος Ἰακώβου προέρ-χονται ἀπό ἀπομαγνητοφωνημένες συνομιλίες του, ἀπό ἐπιστολές του καί κυρίως ἀπό μαρτυρίες πνευ- ματικῶν του τέκνων καί προσκυνητῶν.
Κατετάγησαν σέ τέσσαρες ἑνότητες:
Α΄. Διηγήσεις, οἱ ὁποῖες ἀφοροῦν τήν εὐλάβεια τῶν προγόνων τοῦ Γέροντα, τήν παιδική του ἡλικία, τούς μοναχικούς του ἀγῶνες καί τίς θεϊκές ἐμπειρίες του. Διηγεῖται ὁ ἴδιος ὁ Γέροντας μέ τόν χαριτωμένο τρόπο του ὑπερφυσικά προσωπικά του βιώματα καί κατορθώματα, μέ φυσικότητα, μέ ἁπλότητα καί ταπείνωση.
Β΄. Νουθεσίες, στίς ὁποῖες περιλαμβάνονται σύν- τομες διδασκαλίες του γιά Ἱερωμένους, μοναχούς καί λαϊκούς καί ἀναφέρονται κάποιες ἀπόψεις του γιά διάφορα φλέγοντα θέματα. Ὁ πρακτικός του λόγος, πού βγαίνει ἀπό τόν ἁγιασμένο νοῦ του, ἐγγίζει τήν καρδιά, ρυθμίζει σάν κανόνας τήν ζωή καί ἀποτελεῖ φῶς ὁδηγητικό.
Ἐπειδή διαφέρει ὁ προφορικός ἀπό τόν γραπτό λόγο, στά ἀπομαγνητοφωνημένα κείμενα ἐξομαλύν-θηκε ἡ διήγηση τοῦ Γέροντα, παραλείποντας ἐπαναλήψεις κυρίως καί ἄλλες διηγήσεις πού παρεμβάλλονται ἐνδιάμεσα, χωρίς νά ἀλλοιωθῆ τό νόημα. Ὅπου παρίσταται ἀνάγκη, γιά νά διευκολυνθῆ ὁ ἀναγνώστης στήν κατανόηση τοῦ νοήματος, ἐντός παρενθέσεων προστίθεται κάποια λέξη ἤ φράση πού δέν τήν ἀναφέρει ὁ Γέροντας, ἐπειδή θεωρεῖ ὅτι τήν ὑπονοεῖ ὁ συγκεκριμένος συνομιλητής του. Οἱ ἐντός παρενθέσεων ἐπεξηγήσεις γιά νά διακρίνωνται γράφονται μέ πλάγια γράμματα.
Γ΄. Μαρτυρίες. Εἶναι καταθέσεις ὑπεύθυνες ἀπό πνευματικά του τέκνα, γιά γεγονότα πού ἔζησαν, ἄκουσαν καί εἶδαν κοντά του, κοντά σ᾽ ἕναν Ἅγιο, πού ἡ ζωή του ὅλη ἦταν διδαχή καί προσφορά, θυσία καί λατρεία.
Δ΄. Θαύματα μετά τήν κοίμηση. Μαρτυρημένα λίγα ἀπό τά πολλά πού γίνονται συνεχῶς στόν τά-φο του καί σέ ὅσους μέ πίστη ἐπικαλοῦνται τό ὄνομά του.
Τήν εὐχή του νά ἔχωμε καί νά δίδη τήν εὐλογία του στούς ἀναγνῶστες καί κυρίως στούς «μάρτυρες» τῶν λόγων του καί τῶν ἀποκαλύψεών του, τούς ὁποίους εὐχαριστοῦμε πού τά κατέθεσαν καί δημοσιεύονται εἰς δόξαν Θεοῦ. Οἱ μαρτυρίες τους ἀποτελοῦν τό καλύτερο μνημόσυνο γιά τόν ἅγιο Γέρον-τα καί εὐχαριστία ἀδιάλειπτη. Μέσα ἀπό τίς ὑπεύθυνες μαρτυρίες τους ἀναπλάθεται καί ἀναδύεται ζῶσα ἡ μορφή τοῦ Γέροντα, φθεγγομένη καί διδάσκουσα πρακτικά διά τῆς ἁγίας βιοτῆς του. Ἡ γνώ-ση τῆς ἀσκητικῆς, μαρτυρικῆς καί ἀποστολικῆς ζωῆς του γίνεται πρόξενος ὠφελείας καί παρακίνηση γιά νά ἀκολουθήσωμε τά ἴχνη του, μέ τήν βεβαιότητα ὅτι ὄντως ὁ Χριστός, ἡ ἐλπίδα μας, σέ κάθε ἐποχή ἀναδεικνύει ἁγίους καί δίδει τήν Χάρι Του στούς ἀξίους καί προσκαλεῖ ὅλους μας νά ἀγωνισθοῦμε γιά νά ζήσωμε μαζί Του στήν οὐράνια Βασιλεία Του. Αὐτῷ ἡ δόξα εἰς τούς αἰῶνας. Ἀμήν.
Προλεγόμενα από το Βιβλίο “Ο ΓΕΡΩΝ ΙΑΚΩΒΟΣ ΔΙΗΓΗΣΕΙΣ–ΝΟΥΘΕΣΙΕΣ–ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ” της σειράς ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΒΙΩΜΑ 4
ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΕΝΟΤΗΤΟΣ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΗΣ – ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΤΩΝ ΑΞΙΩΝ ΜΑΣ «ΕΝΩΜΕΝΗ ΡΩΜΗΟΣΥΝΗ»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.