Σελίδες

12 Μαρτίου 2024

Τέμπη: Χημική νέφωση οδήγησε στην έκρηξη – 28 από τα θύματα απανθρακώθηκαν από την πυρκαγιά

Μια νέα έκθεση φωτιά κατατέθηκε την περασμένη Παρασκευή το πρωί στον εφέτη ανακριτή από συγγενείς θυμάτων της σιδηροδρομικής τραγωδίας.
 
Την έκθεση επιμελείται ο Βασίλης Κοκοτσάκης, ειδικός πραγματογνώμονας σε θέματα πυρκαγιάς, σε συνεργασία με τον Δρ. Μάνο Παπαδάκη, καθηγητή του Πανεπιστημίου του Χιούστον στο Τέξας. Στην έκθεση, μέσω ειδικών αναλύσεων βίντεο από τη σύγκρουση, αναλύεται η στιγμή της έκρηξης και της εκδήλωσης αμέσως μετά, της πυρκαγιάς.
 
Όπως φαίνεται από τις φωτογραφίες που δημοσιεύουμε σήμερα υπάρχει νέφωση που εντοπίζεται πίσω από τις ηλεκτρομηχανές της εμπορικής αμαξοστοιχίας, κοντά στο τρίτο με τέταρτο βαγόνι. Αμέσως μετά την εκδήλωση της νέφωσης σημειώνεται έκρηξη. Η χρονική ακολουθία νέφωσης έκρηξης οδηγεί στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για χημικές ενώσεις πτητικές και εύφλεκτες που η ανάφλεξή τους οδήγησε τελικά στην έκρηξη.
 
Mε δεδομένο πλέον ότι από τις αναλύσεις που έγιναν από το Γενικό Χημείο του Κράτους στην περιοχή βρέθηκε ξυλόλιο, του οποίου η σύνθεση ταυτίζεται με το εμπορικό ξυλόλιο, αυτό που δηλαδή διακινείται στην αγορά, και άρα δεν είναι παράγωγο κάποιας αντίδρασης κατά τη σύγκρουση, τα αποδεικτικά στοιχεία της τεχνικής έκθεσης Κοκοτσάκη καταρρίπτουν τον αρχικό ισχυρισμό πως η έκρηξη σχετίζεται με τους κινητήρες και τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών.
 
Σύμφωνα λοιπόν με τα ευρήματα που αναλύονται στην τεχνική έκθεση του κ. Κοκοτσάκη, η ανάλυση της έκρηξης οδηγεί στην ενοχοποίηση του ξυλολίου. Άλλωστε αναπάντητο παραμένει το ερώτημα του γιατί το βρίσκουμε εκεί, ενώ δεν έχει δηλωθεί πουθενά επίσημα η ύπαρξή του.
 
Τι περιγράφει αναλυτικά η έκθεση
 
«Στα 30 χιλιοστά του δευτερολέπτου από την σύγκρουση υπάρχει η πρώτη ηλεκτρική εκκένωση από την εκτροπή των ηλεκτρικών αγωγών.
 
»Στην συνέχεια, στα 133 χιλιοστά του δευτερολέπτου ακολουθεί δεύτερη ηλεκτρική έκρηξη λόγω παράσυρσης των αγωγών. Η ηλεκτρική έκρηξη ολοκληρώνεται στα 390 χιλιοστά του δευτερολέπτου μετά την σύγκρουση όταν και κάνει την εμφάνιση του το αεριώδες νέφος, το οποίο δεν έχει ακόμη αναφλεγεί και εκδηλώνεται χαμηλά στα τρένα κυρίως στην εμπορική αμαξοστοιχία και αποτελεί και την εστία της φωτιάς», σύμφωνα με την τεχνική έκθεση.
 
H ανάλυση που έκανε ο Δρ. Μάνος Παπαδάκης, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Χιούστον δείχνει πως στα 30 χιλιοστά του δευτερολέπτου από την σύγκρουση υπάρχει η πρώτη ηλεκτρική εκκένωση από την εκτροπή των ηλεκτρικών αγωγών.
 
«Το νέφος στην συνέχεια αναφλέγεται δημιουργώντας το φαινόμενο της πυρόσφαιρας. Η κίνηση του φαινομένου παρατηρείται μπροστά δεξιά σύμφωνα με την κίνηση της εμπορικής αμαξοστοιχίας, προς την μεριά των τούνελ.
 
Η επιβατική αμαξοστοιχία εν τω μεταξύ αν και εκτροχιασμένη συνεχίζει να κινείται, εισέρχεται στην πυρόσφαιρα και αναφλέγεται. Από την ανάλυση και την καρέ φωτογράφιση απεικονίζεται η στιγμή της ανάφλεξης και εκτίναξης του βαγονιού της επιβατικής στο δεξιό άκρο του πλάνου ως μία εκ των τριών πλέον εστιών.
 
Εστιών που παρέμειναν μετά την ολοκλήρωση του φαινομένου της πυρόσφαιρας και που ήταν μία στο κέντρο(εμπορική αμαξοστοιχία επί των γραμμών) αριστερά κοντά στο τοιχίο αντιστήριξης και στο βαγόνι της επιβατικής εκτός γραμμών».
 
Κλάσματα του δευτερολέπτου μετά, έχουμε δεύτερη έκρηξη η οποία εντοπίζεται στο τρίτο προς τέταρτο βαγόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας.
 
Συμπερασματικά η έκθεση καταλήγει στο γεγονός πως «το πτητικό υλικό, με ιδιότητες σχηματισμού εκρηκτικού μίγματος και ευρισκόμενο επί της εμπορικής αμαξοστοιχίας σε σημείο μετά τις μηχανές και τις 3 πλατφόρμες ελασμάτων (λαμαρινών) και το οποίο πτητικό υλικό προσομοιάζει αν δεν ταυτίζεται κιόλας με το ευρεθέν στα δείγματα ξυλόλιο με αναγνωριστικό κωδικό Cas 1330-20-7 καθαρότητας μέχρι 95%( και με πιθανή παρουσία και τουλολίου) διέρρευσε λόγω σύγκρουσης, από τα δοχεία που το περιείχαν, σχημάτισε ερχόμενο σε επαφή με ατμοσφαιρικό αέρα τάχιστα αεριώδες εκρηκτικό μίγμα και το οποίο σε ελάχιστο χρόνο ήλθε σε επαφή με την φωτιά που είχε δημιουργήσει στην εμπορική αμαξοστοιχία η ηλεκτρική εκκένωση.
 
Εδώ εμφανίζεται μία νέφωση την οποία ακολουθεί ισχυρή έκρηξη.
 
Ακολούθησε η έκρηξη του και δημιουργία του φαινομένου της πυρόσφαιρας με κατεύθυνση εμπρός και δεξιά με ταυτόχρονη εκτίναξη συντριμμιών κυρίως από την εμπορική αμαξοστοιχία.
 
Επειδή τα τρένα συνέχιζαν να κινούνται πλέον σχεδόν παράλληλα λόγω εκτροχιασμού μέρους της επιβατικής, τμήματα αυτής ήλθαν σε επαφή με το κέντρο ουσιαστικά της πυρόσφαιρας και ανεφλέγησαν και κατέληξαν καιόμενα στα πρανή.
 
Όσο το πτητικό νέφος αραίωνε λόγω καύσης, τόσο μειωνόταν η ένταση του ώσπου εξέλειπε, χωρίς να αποκλείεται αραιωμένα τμήματα του να επηρέασαν διασωθέντες, τόσο στην όσφρηση, όσο και στην αναπνοή, ακόμη όμως και να ανακατεύτηκαν με άλλους διαλύτες (νερό) και να επηρέασαν αρνητικά διά της επαφής όποιους ήλθαν άμεσα ή έμμεσα σε επαφή μαζί του.
 
Δεν αποκλείεται όμως ως κοινοί διαλύτες να ανακατεύτηκαν και με άλλες ουσίες (έλαια) και να μετέβαλαν την σύσταση τους».
 
Τεράστια είναι τα ερωτηματικά που προκύπτουν, όπως το γεγονός πως δεν υπάρχει κανένα βίντεο που να δείχνει την κίνηση της εμπορικής αμαξοστοιχίας, ενώ στην δημοσιότητα έχουν έρθει αρκετά στοιχεία για την επιβατική.
 
Όλα συνηγορούν στο γεγονός πως όλα γίνανε με τον πλέον λάθος και εγκληματικό τρόπο, που με τη σειρά τους οδήγησαν στην αλλοίωση του χώρου του εγκλήματος των Τεμπών.
 
Το βίντεο αναλύθηκε με ειδικό λογισμικό
 
Η ανάλυση του βίντεο έγινε με ειδικό λογισμικό που αναπτύχθηκε και με τη χρήση αλγορίθμων αναλύσεως εικόνας και βίντεο που βασίζονται στη θεωρία της εφαρμοσμένης αρμονικής αναλύσεως, γραμμικών και μη γραμμικών τελεστών που προέρχονται από ειδικές γραμμικές βάσεις του χώρου των εικόνων με ιδιαίτερη ευαισθησία στην απεικόνιση γραμμών και καμπυλών που αρχικώς δε διακρίνονται λόγω της παρουσίας ομίχλης, υετού, ή ελλιπούς φωτισμού, που χρησιμοποιείται και σε πλάνα που έχουν παρθεί υποβρύχια. Η μέθοδος αυτή έγκειται στο να καθαρίσει τα πλάνα και να κάνει ανάλυση σε επίπεδο χιλιοστών του δευτερολέπτου.
 
Ο καθηγητής μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο Χιούστον του Τέξας, Μάνος Παπαδάκης, μιλώντας στο documentonews.gr για την ειδική ανάλυση του βίντεο που έκανε είπε:
 
«Κάναμε μία ανάλυση η οποία χρησιμοποιεί μεθόδους της εφαρμοσμένης αρμονικής αναλύσεως, η οποία ως σκοπό είχε να απομονώσει καλύτερα τις γραμμές και τα σχήματα στο βίντεο. Αυτό λοιπόν που προκύπτει είναι ότι υπάρχει έκλυση αερίου υπό τη μορφή νέφους η οποία προηγείται της μεγάλης θερμικής έκρηξης».
 
Περισσότερες λεπτομέρειες και καρέ καρέ όλα τα σημεία του εγκλήματος, καθώς και μια συγκλονιστική αποκάλυψη που θα αλλάξει τα δεδομένα, θα διαβάσετε στο Documento της Κυριακής.
 
Τι είναι το ξυλόλιο που χρησιμοποιείται και στην νοθεία καυσίμων
 
Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Χημικών Προϊόντων (ECHA) το ξυλόλιο CAS 1330-20-7 είναι μια «εύφλεκτη» χημική ουσία η οποία έχει «διαδεδομένη εφαρμογή» σε μία σειρά από δραστηριότητες. Μερικά από τα προϊόντα που χρησιμοποιείται είναι σε απορρυπαντικά πλυντηρίου, προϊόντα περιποίησης αυτοκινήτων, χρώματα και επιχρίσματα, υγρά ψύξης σε ψυγεία, ηλεκτρικές θερμάστρες με βάση το λάδι κτλ.
 
Εκτός από αυτές τις εφαρμογές πολλές φορές χρησιμοποιείται και στη νοθεία των καυσίμων. Ο χημικός μηχανικός του ΕΜΠ, Επίκουρος Καθηγητής στον Τομέα Φυσικών Επιστημών και Εφαρμογών, Κωνσταντίνος Κολοβός υπογραμμίζει στο Documento , «ότι το ξυλόλιο είναι ένας φθηνός διαλύτης και όλοι οι τύποι του μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη νοθεία καυσίμων». Ωστόσο, όπως όλοι οι διαλύτες έτσι και το ξυλόλιο «απεικοδομούνται σε συνθήκες περιβάλλοντος». Στην προκειμένη περίπτωση για παράδειγμα μεγάλο ρόλο παίζει το γεγονός ότι ελήφθησαν δείγματα ένα μήνα μετά το δυστύχημα, καθώς επίσης και ότι είχε προηγηθεί έκρηξη αλλά και έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία και τις καιρικές συνθήκες για μέρες ολόκληρες.
 
«Το ότι ανιχνεύθηκε ξυλόλιο ένα μήνα μετά το δυστύχημα είναι μια ένδειξη ότι θα πρέπει να ήταν σε υψηλές συγκεντρώσεις. Όσο αφήνεις το χρόνο και περνάει τόσο χειρότερο είναι για τα στοιχεία», σημειώνει στο Documento ο κ. Κολοβός.
 
Να σημειωθεί ότι το ξυλόλιο έχει παρενέργειες στον ανθρώπινο οργανισμό, σύμφωνα με όσα αναφέρει ο ECHA. Σε περίπτωση κατάποσης για παράδειγμα μπορεί να προκαλέσει ακόμη και το θάνατο, ενώ σε περίπτωση παρατεταμένης ή επανειλημμένης έκθεσης μπορεί να προκαλέσει βλάβες στα ζωτικά όργανα . Επίσης η παραμονή του στην «υδρόβια ζωή» μπορεί μακροχρόνια να αποβεί επιβλαβής και μπορεί να προκαλέσει ερεθισμό του αναπνευστικού συστήματος.
 
Απο το documentonews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.