Σελίδες

17 Ιανουαρίου 2024

Η προσγείωση στο Φεγγάρι πιο δύσκολη από ποτέ άλλοτε: Αυτοί είναι οι λόγοι

Η Astrobotic, η εταιρεία πίσω από το Peregrine, που θα έφερνε ξανά την Αμερική στο Φεγγάρι μετά από 50 χρόνια διαπίστωσε ότι το διαστημόπλοιο είχε διαρροή καυσίμου λίγες στιγμές μετά την εκτόξευση. Χωρίς επαρκή καύσιμα, οι πιθανότητες να προσγειωθεί ομαλά στο φεγγάρι μειώθηκαν γρήγορα στο μηδέν.
 
Έχει περάσει περισσότερος από μισός αιώνας από τότε που η NASA προσγείωσε αστροναύτες στο Φεγγάρι και τους έφερε όλους πίσω με ασφάλεια. Και όμως, οι επανδρωμένες πτήσεις φαντάζουν πλέον πιο δύσκολες από ποτέ. Το Peregrine δεν είναι η μόνη πρόσφατη αποτυχία. Παρόμοιες προσπάθειες, όπως το Luna 25 της Ρωσίας και το Beresheet του Ισραήλ που συνετρίβη το 2019 αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα της δυσκολίας.
 
Μια ιδιαίτερα σημαντική πρόκληση, λέει ο Jan Wörner, πρώην γενικός διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος, είναι το βάρος. Είσαι πάντα κοντά στην αποτυχία, επειδή πρέπει να είσαι ελαφρύς, αλλιώς το διαστημόπλοιο δεν θα πετάξει.
 
Σε αυτό προστίθεται το γεγονός ότι σχεδόν κάθε διαστημικό σκάφος είναι ένα prototype. Εκτός από σπάνιες περιπτώσεις, τα διαστημόπλοια δεν παράγονται μαζικά με τα ίδια δοκιμασμένα συστήματα και σχέδια. Και μόλις αναπτυχθούν στο διάστημα, είναι μόνα τους. Αν έχετε πρόβλημα με το αυτοκίνητό σας, μπορείτε να το επισκευάσετε, αλλά στο διάστημα δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, λέει ο Wörner. Το διάστημα είναι μια διαφορετική διάσταση.
 
Το ίδιο το Φεγγάρι παρουσιάζει τα δικά του προβλήματα. Υπάρχει βαρύτητα, όμως το ένα έκτο της δύναμης της Γης, αλλά δεν υπάρχει ατμόσφαιρα. Σε αντίθεση με τον Άρη, όπου τα διαστημόπλοια μπορούν να πετάξουν μέχρι τον προορισμό τους και να φρενάρουν με αλεξίπτωτα, οι προσγειώσεις στη Σελήνη εξαρτώνται εξ ολοκλήρου από τις μηχανές. Οι κινητήρες είναι άκρως περίπλοκα συστήματα. Η κατεύθυνση του σκάφους δίνεται εξολοκλήρου από αυτούς. Για παράδειγμα, ο κινητήρας πρέπει να διαθέτει κάτι σαν γκάζι που να επιτρέπει την αυξομείωση της ώσης.
 
Οι δοκιμές, είναι κρίσιμες. Αλλά ενώ οι πύραυλοι μπορούν να βιδωθούν και να δοκιμαστούν, οι επιλογές είναι πιο περιορισμένες για τα διαστημόπλοια. Οι δοκιμές μπορούν να ελέγξουν αν η ισχύς και η πρόωση, η πλοήγηση, οι επικοινωνίες και τα όργανα λειτουργούν, και τα διαστημόπλοια δονούνται για να διασφαλιστεί ότι μπορούν να αντέξουν τις έντονες δονήσεις της εκτόξευσης, αλλά δεν υπάρχει κανένας τρόπος να προσομοιωθεί μια προσεδάφιση στο Φεγγάρι με τόσο μεγάλη ακρίβεια στη Γη.
 
Κατά τη διάρκεια της διαστημικής κούρσας, η NASA δαπάνησε το ιλιγγιώδες ποσό των 25 δισ. δολαρίων για το Apollo, αλλά η αποτυχία διαδεχόταν η μια την άλλη. Τώρα διαθέτει 70 χρόνια θεσμικής γνώσης και μια κουλτούρα προσανατολισμένη στο σχεδιασμό, την κατασκευή και τη δοκιμή διαστημικών σκαφών. Ωστόσο, στο πλαίσιο του νέου προγράμματος Commercial Lunar Payload Services (CLPS), η υπηρεσία επιδιώκει να μειώσει το κόστος και να τονώσει τη διαστημική βιομηχανία των ΗΠΑ, πληρώνοντας ιδιωτικές εταιρείες, όπως η Astrobotic και η Intuitive Machines, για να παραδώσουν τον εξοπλισμό στο Φεγγάρι.
 
Η εξοικονόμηση χρημάτων είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος αποτυχίας, οπότε θα πρέπει να αναμένονται περισσότερες χαμένες αποστολές τονίζει η εφημερίδα The Guardian. Όλες αυτές οι εταιρείες είναι σχετικά νέες. Και συγκριτικά, κάνουν αυτές τις αποστολές με χαρτζιλίκι, λέει ο Dr Joshua Rasera ερευνητικός συνεργάτης στο Imperial College του Λονδίνου. Αλλά η στρατηγική θα πρέπει να αποδώσει μακροπρόθεσμα, τονίζει ο ίδιος, επειδή οι εταιρείες μαθαίνουν από τις αποτυχίες τους.
 
 
Η NASA ανέβαλε την επιστροφή του ανθρώπου στη Σελήνη
 
Η NASA με το πρόγραμμα Artemis δρομολογεί την επιστροφή του ανθρώπου στη Σελήνη και μάλιστα για μόνιμη παραμονή αυτή την φορά σε σχέση με τις αποστολές του προγράμματος Apollo τις δεκαετίες του 1960 και 1970. Η πρώτη προπαρασκευστική μη επανδρωμένη αποστολή του προγράμματος έχει ήδη πραγματοποιηθεί με επιτυχία και ακολουθεί σύμφωνα με τον προγραμματισμό μια επανδρωμένη αποστολή η οποία θα γίνει εντός του 2024 αλλά το πλήρωμα δεν θα πατήσει το έδαφος του φυσικού μας δορυφόρου και θα τεθεί σε τροχιά γύρω από αυτόν για να προετοιμάσει την επόμενη αποστολή η οποία πραγματοποιήσει την πολυαναμενόμενη προσσελήνωση.
 
Αυτή η τρίτη αποστολή του προγράμματος Artemis προγραμματισμένο να γίνει τον Δεκέμβρη του 2025. Όμως η NASA ανακοίνωσε ότι το χρονοδιάγραμμα της αποστολής μεταβάλλεται και η νωρίτερη ημερομηνία εκτόξευσης είναι πλέον ο Σεπτέμβριος του 2026. Η αμερικανική διαστημική υπηρεσία έκανε γνωστό ότι υπάρχουν μια σειρά από ζητήματα που αφορούν την αποστολή τα οποία απαιτούν περισσότερο χρόνο μελέτης, δοκιμών και ελέγχων όπως για παράδειγμα, οι στολές που θα φορούν οι αστροναύτες που θα πατήσουν το πόδι τους στη Σελήνη. «Δεν πρόκειται να πετάξουμε μέχρι να είμαστε απόλυτα έτοιμοι» δήλωσε ο διοικητής της NASA Μπιλ Νέλσον.
 
Σε αυτή την πρώτη αποστολή προσεδάφισης αστροναυτών της στη Σελήνη η NASA έχει αποφασίσει να υπάρχει στο πλήρωμα τουλάχιστον μια γυναίκα η οποία θα είναι και αυτή που θα βγει πρώτη από τη σεληνάκατο γράφοντας ιστορία ως η πρώτη γυναίκα που θα πατήσει το πόδι της στο φεγγάρι. Δεδομένης της μεγάλης μυστικοπάθειας που καλύπτει το πολύ ευρύ διαστημικό πρόγραμμα της Κίνας που υλοποιείται με μεγάλη ταχύτητα ίσως αυτή η απόφαση αναβολής της NASA δίνει το περιθώριο στο Πεκίνο να προσπαθήσει να είναι κινεζικό πόδι αυτό που θα πατήσει πρώτο το φεγγάρι μετά από μισό αιώνα.
 
Naftemporiki.gr
 
ΣΧΟΛΙΟ
 
Σκεφτείτε την τεράστια διαφορά τεχνολογίας και τεχνογνωσίας που έχουμε οι σημερινοί άνθρωποι από τους πατεράδες μας που ζούσαν το 1960-1970...
Κι όμως εκείνοι κατά την άποψη της NASA, κατάφεραν να πατήσουν στο φεγγάρι... κι εμείς σήμερα δυσκολευόμαστε πάρα πολύ...

Αλήθεια τέτοια δημοσιεύματα και πληροφορίες δεν σας αφήνουν με μια πικρή γεύση, όσον αφορά το μήπως έχουν δίκιο οι συνομωσιολόγοι που λένε ότι ποτέ δεν πάτησε ο άνθρωπος στο φεγγάρι κι όλα ήταν ένα καλοστημένο θέατρο για τον ψυχρό πόλεμο;
Εγώ πάντως δεν πιστεύω τίποτα....

Είναι και αυτοί οι επιστήμονες που λένε ότι ο άνθρωπος έξω από την ατμόσφαιρα θα πεθάνει εντός λίγων ωρών από την τρομερή ακτινοβολία... 
Και μόνο μέχρι τις παρυφές του διαστήματος μπορούμε να ζήσουμε.... εκεί περίπου που είναι ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.