Σελίδες

28 Ιουνίου 2023

Ἡ καθαρότητα τῆς συνειδήσεως καί ἡ ἀπόκτηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

Εἶναι ἀδύνατον νά ἀποκτήσει κανείς τό Πνεῦμα τό Ἅγιον, εἶναι ἀδύνατον νά τόν ἐπισκιάσει τό Πνεῦμα τό Ἅγιον, ἐάν δέν ἔχει καθαρότητα συνειδήσεως, ἄν δέν ἔχει ἐσωτερική καθαρότητα.
 
Ἔτσι καί «καθαρισθεῖ» κανείς, ἀμέσως ἔρχεται καί ἡ ἐπίσκεψη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
 
Καί τώρα θά πρέπει νά κάνουμε τήν ἐρώτηση: «Πῶς μπορεῖ κανείς νά ἀποκτήσει καθαρότητα συνειδήσεως;». 
 
Ἐάν θέλαμε μέ μία φράση νά ἀπαντήσουμε, θά λέγαμε «νά ἀπαλλαγεῖ ἀπό κάθε τί πού εἶναι ‘’παρά φύσιν’’ στήν ἀνθρώπινη ὕπαρξη, νά ζήσει, δηλαδή, ὁ ἄνθρωπος τήν φυσική του κατάσταση». 
 
Καί ὅταν λέμε «νά ζήσει ὁ ἄνθρωπος τήν φυσική του κατάσταση» - γιατί δέν ζοῦμε τήν φυσική μας κατάσταση - ἐννοοῦμε νά ζεῖ, ὅπως ἀκριβῶς τόν ἔπλασε ὁ Θεός νά ζεῖ. 
 
Γιατί ἡ ἁμαρτία, τό κακό πού ὑπεισῆλθε στόν ἄνθρωπο, εἶναι κάτι ξένο ὡς πρός ἡμᾶς. 
Ἡ ἁμαρτία, ἡ ὁποία λερώνει τήν συνείδηση, ἀμαυρώνει τόν ἐσωτερικό ἄνθρωπο, τόν σπιλώνει καί δέν ἔχουμε καθαρότητα, δέν εἶναι τίποτε ἄλλο παρά ἡ ἔλλειψη τοῦ Θεοῦ. 
...Ἔτσι ἀμαυρώνεται ἡ εἰκόνα τοῦ Θεοῦ. Εἰκόνα τοῦ Θεοῦ μέν, ἀλλά ἀμαυρωμένη.
 
Ἀπομακρύνεται ὁ ἄνθρωπος ἀπό τό πεδίο τῆς Χάριτος, παύει νά εἶναι κάτω ἀπό τήν Χάρη τοῦ Θεοῦ καί εἶναι ἀδύνατον νά ἔχει τήν ἐπίσκεψη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
 
Γιά νά καθαρίσουμε τήν συνείδησή μας ἀπό τά πονηρά ἔργα καί νά τήν ἀπαλλάξουμε ἀπό τήν νεκρότητα, γιά νά «ζήσει», πρέπει νά θελήσουμε νά ἐφαρμόσουμε τόν νόμο τοῦ Θεοῦ.
 
Ἀπόσπασμα ἀπό ὁμιλία τοῦ μακαριστοῦ γέροντος Γρηγορίου, κτίτορος τοῦ Ἱεροῦ Ἡσυχαστηρίου «Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος», στήν Μεταμόρφωση Χαλκιδικῆς. 
 
Γιὰ τὴν ἀντιγραφὴ καὶ μετατροπὴ σὲ πολυτονικὸ Φώτιος Μιχαήλ 
 

1 σχόλιο:

  1. Εξαιρετικό άρθρο νουθεσίας, που πρέπει να μας διδάσκει σήμερα στους χαλεπούς καιρούς που ζούμε και βιώνουμε καθημερινά την αμαρτία....

    Και ακόμα, γέροντες να συμβουλεύονται άλλους Γέροντες για πνευματικά παιδιά και υποτακτικούς τους, πράγμα που δείχνει ταπείνωση και αίσθηση ότι επιτελούν έργο εκκλησιαστικό και όχι προσωπικό. Ένας τέτοιος Γέροντας, ο πρεσβύτερος της Νιτρίας, όπως αναφέρεται στα αποφθέγματα Γερόντων, ρώτησε τους Γέροντες που βρίσκονταν μαζί με τον αββά Παμβώ:

    Πώς θα πρέπει να ζουν οι αδελφοί που είναι μαζί μου;
    Και αυτοί είπαν:

    Με μεγάλη άσκηση και τηρώντας τη συνείδηση καθαρή απέναντι στον πλησίον![1]
    Δεν είναι, βέβαια, η μοναδική φορά που συναντούμε, στα συγγράμματα των αγίων Πατέρων ή στη διδασκαλία συγχρόνων Πατέρων, την προτροπή για τήρηση καθαρής συνείδησης απέναντι στον πλησίον και μάλιστα ως προϋπόθεση σωτηρίας.

    Ζούμε με ανθρώπους ατελείς, με πάθη διάφορα, αδυναμίες και ψυχικές και σωματικές ανωμαλίες ποικίλες. Δεν είναι παράξενο αν μας δημιουργούν στεναχώρια ή αγανάκτηση με τη συμπεριφορά τους.

    Το να περιμένουμε το «συγγνώμη» των άλλων για ό,τι μας στεναχώρησε, δεν είναι σίγουρο ότι θα το έχουμε είτε γιατί δεν κατανοούν την αναγκαιότητά του είτε γιατί δεν θέλουν. Ποιος μπορεί να κάνει τον άλλο να μετανοήσει για ό,τι κάνει ή λέει;. Η μετάνοια είναι προσωπική απόφαση που αλλάζει την προσωπική μας αντίληψη για τη ζωή, τη συμπεριφορά και τη σχέση μας με τους άλλους.

    Ο Χριστός, στην επί του Όρους ομιλία Του, είπε τα εξής στους Ιουδαίους ακροατές Του: «εάν, όταν προσφέρεις το δώρο σου στο θυσιαστήριο, θυμηθείς ότι ο αδελφός σου έχει κάτι εναντίον σου, τότε άφησε το δώρο σου μπροστά στο θυσιαστήριο και πήγαινε πρώτα να συμφιλιωθείς με τον αδελφό σου και τότε έλα να προσφέρεις το δώρο σου» (Ματθ.5, 23-24).

    Στην ακολουθία της Θείας Μεταλήψεως, που διαβάζεται από όσους θα κοινωνήσουν, -γι’ αυτό είναι γραμμένη σε πρώτο ενικό- προτάσσεται το εξής:

    «Όταν πρόκειται να κοινωνήσεις, άνθρωπε, το Σώμα του Κυρίου, πλησίασε με φόβο για να μην καείς, γιατί είναι φωτιά. Και όταν πρόκειται να ενωθείς μαζί Του με το Αίμα Του, πρώτα συμφιλιώσου με αυτούς που σε στεναχώρησαν και έπειτα, με θάρρος, να συμμετέχεις στο μυστήριο».

    Φαίνεται, λοιπόν, πόσο σημαντικό είναι να έχουμε «καθαρή συνείδηση με τον πλησίον», ακόμα και αν δεν ευθυνόμαστε απόλυτα για την ανωμαλία του ή αμαρτωλή ζωή του. Για τον αληθινό χριστιανό προτεραιότητα έχει η ειρήνη της καρδίας και όχι το δίκαιο, η ενότητα με τον πλησίον και όχι η δικαίωση. Γι’ αυτό χρειάζεται να κάνουμε το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή, με προσευχή και ταπείνωση, ώστε να διαλυθεί η αντιπαλότητα ή η ψυχική διάσταση και να γαληνέψουν οι αμαρτωλές ψυχές, ακόμα και αν δεν συμπορευτούμε όπως πριν. Ήδη ο δρόμος προς την αιώνια πορεία της ύπαρξης είναι ελεύθερος.

    Αποθέγματα Γερόντων, εκδ. Γρηγόριος ο Παλαμάς, Θεσ/νίκη 1978, σ. 615
    Π.Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.