Σελίδες
28 Ιουνίου 2023
Ἡ καθαρότητα τῆς συνειδήσεως καί ἡ ἀπόκτηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
1 σχόλιο:
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.
Εξαιρετικό άρθρο νουθεσίας, που πρέπει να μας διδάσκει σήμερα στους χαλεπούς καιρούς που ζούμε και βιώνουμε καθημερινά την αμαρτία....
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι ακόμα, γέροντες να συμβουλεύονται άλλους Γέροντες για πνευματικά παιδιά και υποτακτικούς τους, πράγμα που δείχνει ταπείνωση και αίσθηση ότι επιτελούν έργο εκκλησιαστικό και όχι προσωπικό. Ένας τέτοιος Γέροντας, ο πρεσβύτερος της Νιτρίας, όπως αναφέρεται στα αποφθέγματα Γερόντων, ρώτησε τους Γέροντες που βρίσκονταν μαζί με τον αββά Παμβώ:
Πώς θα πρέπει να ζουν οι αδελφοί που είναι μαζί μου;
Και αυτοί είπαν:
Με μεγάλη άσκηση και τηρώντας τη συνείδηση καθαρή απέναντι στον πλησίον![1]
Δεν είναι, βέβαια, η μοναδική φορά που συναντούμε, στα συγγράμματα των αγίων Πατέρων ή στη διδασκαλία συγχρόνων Πατέρων, την προτροπή για τήρηση καθαρής συνείδησης απέναντι στον πλησίον και μάλιστα ως προϋπόθεση σωτηρίας.
Ζούμε με ανθρώπους ατελείς, με πάθη διάφορα, αδυναμίες και ψυχικές και σωματικές ανωμαλίες ποικίλες. Δεν είναι παράξενο αν μας δημιουργούν στεναχώρια ή αγανάκτηση με τη συμπεριφορά τους.
Το να περιμένουμε το «συγγνώμη» των άλλων για ό,τι μας στεναχώρησε, δεν είναι σίγουρο ότι θα το έχουμε είτε γιατί δεν κατανοούν την αναγκαιότητά του είτε γιατί δεν θέλουν. Ποιος μπορεί να κάνει τον άλλο να μετανοήσει για ό,τι κάνει ή λέει;. Η μετάνοια είναι προσωπική απόφαση που αλλάζει την προσωπική μας αντίληψη για τη ζωή, τη συμπεριφορά και τη σχέση μας με τους άλλους.
Ο Χριστός, στην επί του Όρους ομιλία Του, είπε τα εξής στους Ιουδαίους ακροατές Του: «εάν, όταν προσφέρεις το δώρο σου στο θυσιαστήριο, θυμηθείς ότι ο αδελφός σου έχει κάτι εναντίον σου, τότε άφησε το δώρο σου μπροστά στο θυσιαστήριο και πήγαινε πρώτα να συμφιλιωθείς με τον αδελφό σου και τότε έλα να προσφέρεις το δώρο σου» (Ματθ.5, 23-24).
Στην ακολουθία της Θείας Μεταλήψεως, που διαβάζεται από όσους θα κοινωνήσουν, -γι’ αυτό είναι γραμμένη σε πρώτο ενικό- προτάσσεται το εξής:
«Όταν πρόκειται να κοινωνήσεις, άνθρωπε, το Σώμα του Κυρίου, πλησίασε με φόβο για να μην καείς, γιατί είναι φωτιά. Και όταν πρόκειται να ενωθείς μαζί Του με το Αίμα Του, πρώτα συμφιλιώσου με αυτούς που σε στεναχώρησαν και έπειτα, με θάρρος, να συμμετέχεις στο μυστήριο».
Φαίνεται, λοιπόν, πόσο σημαντικό είναι να έχουμε «καθαρή συνείδηση με τον πλησίον», ακόμα και αν δεν ευθυνόμαστε απόλυτα για την ανωμαλία του ή αμαρτωλή ζωή του. Για τον αληθινό χριστιανό προτεραιότητα έχει η ειρήνη της καρδίας και όχι το δίκαιο, η ενότητα με τον πλησίον και όχι η δικαίωση. Γι’ αυτό χρειάζεται να κάνουμε το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή, με προσευχή και ταπείνωση, ώστε να διαλυθεί η αντιπαλότητα ή η ψυχική διάσταση και να γαληνέψουν οι αμαρτωλές ψυχές, ακόμα και αν δεν συμπορευτούμε όπως πριν. Ήδη ο δρόμος προς την αιώνια πορεία της ύπαρξης είναι ελεύθερος.
Αποθέγματα Γερόντων, εκδ. Γρηγόριος ο Παλαμάς, Θεσ/νίκη 1978, σ. 615
Π.Β.