Σελίδες

13 Μαΐου 2023

Η πολιτική για τα σχολεία την περίοδο του κορονοϊού

Γράφει ο Νικόλαος Παναγιωτόπουλος Καρδιολόγος
 
 
Σχολεία και κορονοϊός. Η επιτυχής αντιμετώπιση της πανδημίας-κατά τον Πρωθυπουργό
 
(άρθρο: Σχολεία και κορονοϊός) 
 
Σε μια πρόσφατη συνέντευξή του ο Πρωθυπουργός της χώρας μας υπεραμυνόμενος του πλεονεκτήματος της αυτοδυναμίας αναφέρθηκε στην επιτυχή -κατά τη γνώμη του- αντιμετώπιση της πανδημίας που δε θα γινόταν αν είχαμε κυβερνήσεις συνεργασίας. Ακούγοντας αυτές τις σκέψεις αναρωτήθηκα αν πράγματι τελικά έχουμε πειστεί ότι 36.000 νεκροί και όσα οικονομικά, ψυχολογικά και κοινωνικά δεινά ζούμε μπορούν να θεωρηθούν επιτυχής αντιμετώπιση της πανδημίας. Αν το καθεστώς της τρομοκρατίας και του καταναγκασμού που βιώσαμε τιμά το πολιτικό και επιστημονικό μας σύστημα. Επειδή όμως είμαι βέβαιος ότι το βασικό επιχείρημα για τη δικαιολόγηση των όσων ζήσαμε είναι το ότι «έτσι έγινε παντού», θα ήθελα να δούμε το σκεπτικό μιας χώρας που από την αρχή της πανδημίας συμπεριφέρθηκε αλλιώς.  
 
Η αντιμετώπιση της πανδημίας στη Σουηδία και η πολιτική της για τα σχολεία.
 
Αναφερθήκαμε στο παράδειγμα της Σουηδίας πολλές φορές το περασμένο διάστημα. Η Σουηδία έμεινε ανοικτή και τελικά θρήνησε 23.000 θανάτους μέχρι σήμερα. Το θέμα όμως δεν είναι μόνο ποσοτικό αλλά και ποιοτικό Σήμερα θα ήθελα να δούμε λίγο της πολιτική της Κυβέρνησής της για τα σχολεία και τους μαθητές. Ας μην ξεχνάμε ότι στη χώρα μας τα σχολεία όλων των βαθμίδων έμειναν κλειστά επί πολλούς μήνες και αυτό το πληρώνουμε σήμερα τόσο σε μαθησιακό, όσο και σε ψυχολογικό επίπεδο. Ένα μέρος των τεράστιων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν μαθητές και εκπαιδευτικοί αυτή την εποχή αποδίδεται στην πολιτική που εφαρμόστηκε την περίοδο του κορονοϊού.
 
Υπουργός Παιδείας της Σουηδίας: Διατηρήσαμε τα σχολεία ανοιχτά σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας. 
 
Ας δούμε όμως τι λέει η Υπουργός Παιδείας της Σουηδίας. «Ήταν μια ξεκάθαρη αξιολόγηση: τα παιδιά βρίσκονταν σε μικρότερο κίνδυνο από τον κορονοϊό, αλλά αντιμετώπισαν μια πολύ σοβαρή απειλή επειδή στερήθηκαν σημαντική μόρφωση.
 
Ως Υπουργός Παιδείας της Σουηδίας, αντιμετώπισα ένα εξαιρετικά δύσκολο ζήτημα τον Μάρτιο του 2020: πρέπει να κρατήσουμε τα σχολεία ανοιχτά ή να τα κλείσουμε; Ακολούθησα τις συμβουλές των επιστημόνων και των ειδικών μας. Διατηρήσαμε τα δημοτικά, τα γυμνάσια, τα λύκεια και τα νηπιαγωγεία ανοιχτά σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας.Δεν ήταν παρόμοια η κατάσταση οπουδήποτε αλλού. Ήταν πολύ περίεργο να βλέπεις τις χώρες, η μία μετά την άλλη να κλείνουν τα σχολεία τους με τέτοια ταχύτητα και συχνά αναρωτιόμουν αν έπαιρνα τη σωστή απόφαση. Γνωρίζαμε πως δεν υπήρχε επιλογή δίχως ρίσκο. Ο covid ήταν ένας δυνητικός κίνδυνος για τα παιδιά. Αλλά τα πρώτα στοιχεία έδειξαν πως βρίσκονταν σε πολύ μικρότερο κίνδυνο για σοβαρή ασθένεια. Η πραγματική απειλή αντιμετωπίστηκε από τους πιο ηλικιωμένους.
 
Προσπαθήσαμε καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας να λάβουμε ολιστική εικόνα του κάθε δυνητικού μέτρου. Προσπαθήσαμε να λάβουμε υπόψη το κόστος – όχι μόνο σε χρηματικούς όρους αλλά επίσης και τις απώλειες τόσο στην υγεία όσο και σε κοινωνικό επίπεδο – της κάθε παρέμβασης και τα ζυγίσαμε ενάντια σε τι θα μπορούσε να κερδηθεί. Θυμάμαι να κάθομαι κάτω με ένα λευκό φύλλο χαρτιού και να βάζω μια στήλη με τα θετικά και μία με τα αρνητικά για το κλείσιμο των σχολείων. Οι αρνητικές πλευρές ήταν απλά πολύ μεγάλες.»   
 
Ο Covid απειλούσε κυρίως τους μεγάλους, τα παιδιά δεν κινδύνευαν. 
 
Να επισημάνουμε μερικά σημεία που έχουμε ήδη περιγράψει σε μια σειρά από άρθρα μας. Κατ’ αρχήν πολύ γρήγορα αντιληφθήκαμε ότι τα παιδιά δεν κινδυνεύουν από τον κορονοϊό. Ότι ο covid απειλούσε τους μεγάλους. Και όμως θυσιάσαμε τα παιδιά μας στο βωμό της προστασίας των συνταξιούχων που έκαναν βόλτες στις πλατείες, γιατί αυτοί ψηφίζουν. Οι Σουηδοί βέβαια επιστήμονες, σοβαροί, καταρτισμένοι και όπως φαίνεται λιγότερο χωμένοι στη διαπλοκή των φαρμακευτικών εταιρειών, προστάτευσαν τα παιδιά αντί να τα θυσιάσουν. Οι Έλληνες συνάδελφοί τους καλυμμένοι από την ατιμωρησία του νόμου τρομοκρατούσαν ασύστολα τον κόσμο και πλειοδοτούσαν για το κλείσιμο των σχολείων
 
Και φυσικά επιλέχθηκαν οι εύκολες λύσεις για το πολιτικό σύστημα. Όλα κλειστά και τα Μέσα Ενημέρωσης να παραπλανούν ότι η τηλεκπαίδευση που ήταν μια πραγματική κωμωδία- τραγωδία πήγαινε πολύ καλά. Αποτέλεσμα τα παιδιά κλεισμένα στα σπίτια με τεράστια ψυχολογικά προβλήματα, οι γονείς με ειδικές άδειες για να τα προσέχουν με τεράστιες οικονομικές συνέπειες για τη χώρα με λογαριασμό που κάποιοι λένε ότι θα φέρει το επόμενο Μνημόνιο και η γνώση μια τεράστια μαύρη τρύπα για όλες τις βαθμίδες.  
 
Υπουργός Παιδείας της Σουηδίας: Συστήσαμε αλλά δεν υποχρεώσαμε τις μάσκες για τους μαθητές μας. 
 
Συνεχίζει η Υπουργός Παιδείας της Σουηδίας: «Παρομοίως, ποτέ δε συστήσαμε τις μάσκες για τους μαθητές μας. Μπορούσαν να τις φορούν αν το επέλεγαν αλλά δεν ήταν απαραίτητο. Αυτό αντιπροσώπευε την στρατηγική μας. Αντί για αυστηρούς νόμιμους κανόνες εμείς κάναμε συστάσεις αναφορικά με το πώς οι άνθρωποι θα μπορούσαν να διαχειριστούν καλύτερα τον ατομικό κίνδυνο. Ποτέ δεν ανησύχησα για το αν θα μας άκουγαν οι άνθρωποι ή όχι. Το σχέδιο του Matt Hancock ( Σ.Σ: Άγγλος πολιτικός υπεύθυνος για την πολιτική Υγείας στο Ηνωμένο Βασίλειο την περίοδο του κορονοϊού) να «τρομοκρατήσουμε πολύ όλους τους ανθρώπους», ήταν σχεδόν ακριβώς το αντίθετο από αυτό που κάναμε. Δώσαμε στους ανθρώπους την πληροφορία που χρειάζονταν ώστε να αποφασίσουν για τον εαυτό τους. 
 
Άλλες χώρες έπραξαν διαφορετικά. Θυμάμαι να εργάζομαι με τους συνεργάτες μου σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και της Βρετανίας και μιλούσα που και που με τον Nick Gibb, τον Βρετανό υπουργό Παιδείας. Είχαμε μια καλή εργασιακή σχέση συζητώντας τα θετικά και τα αρνητικά διαφόρων τακτικών.
 
Καθώς δεν είχαμε τους ίδιους ειδικούς, του μετέφερα τι έλεγαν οι δικοί μας ειδικοί. Πιστεύω πως είχαμε δίκιο που κρατήσαμε τα σχολεία ανοιχτά.
 
Πέρυσι την άνοιξη συνάντησα τους ομολόγους μου από όλη την Ευρώπη, οι οποίοι τώρα νιώθουν πως θα σχολεία θα πρέπει να είναι τα τελευταία που θα κλείσουν και τα πρώτα που θα ανοίξουν. Αλλά δεν έχω το αίσθημα της δικαίωσης, μόνο ένα βαρύ στομάχι για τις δύσκολες αποφάσεις που αντιμετωπίσαμε. Η πανδημία ήταν μια πολύ σοβαρή περίοδος και στην Σουηδία ήμασταν περισσότερο ειλικρινείς, ξεκάθαροι και ευθείς.  
 
Οι “ειδικοί” στη… δική μας χώρα… 
 
Τι να πει κανείς γι’ αυτό; Στη δική μας χώρα ακόμη οι «ειδικοί» συνιστούν μάσκες και στους ανοικτούς χώρους. Τότε βέβαια τα πρόστιμα για τη μάσκα έπεφταν βροχή. Είναι πως αντιλαμβάνεται τη Δημοκρατία κανείς. Η τρομοκρατία ήταν στην πρώτη γραμμή και οι άνθρωποι που τολμούσαν να έχουν μια άλλη άποψη κινδύνευαν με φυλάκιση για «διασπορά ψευδών ειδήσεων». Μας αντιμετώπισαν κυριολεκτικά ως ηλίθιους και υποζύγια. Και το δεχθήκαμε είναι αλήθεια χωρίς αντίδραση. Οι πολιτικοί μας θριαμβολογούν, οι «ειδικοί» απολαμβάνουν τα ωφελήματα από την πειθήνια τακτική τους, οι πολίτες πληρώνουν ακόμη πρόστιμα και όλοι θέλουμε να ξεχάσουμε και να προχωρήσουμε μπροστά. Αυτοκριτική καμία.  
Η αυτοκριτική της Υπουργού Παιδείας της Σουηδίας.
 
Μόνο η Σουηδή Υπουργός αισθάνεται άσχημα και κάνει αυτοκριτική; «Φυσικά δεν κάναμε τα πάντα σωστά. Η έρευνά μας για τον covid παρουσιάστηκε ένα χρόνο πριν και ανέφερε ότι στην επόμενη πανδημία θα πρέπει να είμαστε πιο ξεκάθαροι απέναντι στο κοινό. Η συμβουλή μου είναι να είμαστε τελείως ειλικρινείς. Στη Σουηδία οι κανόνες είναι απλοί: κάνουμε ό,τι λέμε και λέμε ό,τι κάνουμε.»
 
Ακριβώς το αντίθετο από αυτό που κάνουμε στην Ελλάδα. Η διαφορά είναι ότι τελικά είμαστε οι καλύτεροι και μας αξίζουν πάντα συγχαρητήρια. Γι’ αυτό μας ζηλεύουν οι κουτόφραγκοι.
 
Πηγή: Cardiodoctor

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.