Με το κλείσιμο της αναστάσιμης περιόδου και πριν από την Πεντηκοστή, τιμούμε τους αγίους 318 Πατέρες που συγκρότησαν την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο στη Νίκαια της Βιθυνίας, πόλη της βορειοδυτικής Μικράς Ασίας, πολύ κοντά στην Κωνσταντινούπολη. Το πρόβλημα ήταν ο αιρετικός Άρειος, που δίδασκε ότι ο Χριστός δεν είναι Υιός του Θεού, αλλά δημιούργημα, κτίσμα. Το θέμα είναι τεράστιας σημασίας, γιατί τα δημιουργήματα δεν έχουν αφ’ εαυτών ύπαρξη, ζωή και αθανασία. Ζουν και υπάρχουν μόνο, επειδή τα διακρατεί στην ύπαρξη η δημιουργική πνοή και ενέργεια του Θεού. Συνεπώς, κανένα δημιούργημα, όσο τέλειο και αν είναι, δεν μπορεί να μεταδώσει σε άλλους ζωή και σωτηρία, αφού το ίδιο δεν είναι πηγή ζωής, αυτοζωή (Κυριακή αγίων Πατέρων).
Οι 318 άγιοι Πατέρες έφτιαξαν τα πρώτα επτά άρθρα του Συμβόλου της Πίστεως, όπου διατρανώνουν την πίστη μας «και εις ένα Κύριον Ιησούν Χριστόν, τον Υιόν του Θεού τον μονογενή, …Θεόν αληθινόν εκ Θεού αληθινού, γεννηθέντα ου ποιηθέντα». Γεννήθηκε από τον Πατέρα ο Χριστός, έχει την ίδια θεία ουσία με αυτόν («ομοούσιος τω Πατρί»), δεν είναι πλάσμα του όπως εμείς. Είναι Θεός, ίσος με τον Πατέρα. Πιστεύουμε αυτό ακριβώς που ο Χριστός έλεγε πάντα για τον εαυτό του.
Τί έλεγε δηλαδή ο Χριστός; Όταν ο απόστολος Φίλιππος τού ζήτησε να τους δείξει τον Πατέρα, ο Χριστός απάντησε: «Τοσούτον χρόνον μεθ’ υμών ειμι και ουκ έγνωκάς με, Φίλιππε;» Όποιος είδε εμένα, έχει δει και τον Πατέρα, διότι «εγώ εν τω Πατρί και ο Πατήρ εν εμοί εστι». Και δεν σας λέγω λόγια από τον εαυτό μου, αλλά ο Πατέρας που μένει μέσα μου (κατά τρόπο αδιαίρετο και αχώριστο), αυτός ενεργεί όλα τα υπερφυσικά έργα που κάνω εγώ (Ιω. 14, 8-11). Ο Χριστός είναι ο μόνος κατά φύσιν και κατ’ ουσίαν Υιός του Θεού (μονογενής). Εμείς λεγόμαστε υιοί Θεού, τέκνα του και παιδιά του καταχρηστικά. Είμαστε απλώς πλάσματά του και μας υιοθετεί κατά χάριν ο Θεός.
Οι Ιουδαίοι κατάλαβαν πολύ καλά αυτά που έλεγε ο Χριστός και γι’ αυτό είχαν βασικό λόγο, σοβαρή κατηγορία για να τον σταυρώσουν. Θεώρησαν ύψιστη βλασφημία το να διεκδικεί κάποιος για τον εαυτό του την ισοθεΐα. «Διά τούτο ουν μάλλον εζήτουν αυτόν οι Ιουδαίοι αποκτείναι», διότι έλεγε ότι έχει Πατέρα του τον Θεό, «ίσον εαυτόν ποιών τω Θεώ» (Ιω. 5, 18). Όταν έλεγε ο Χριστός ότι «εγώ και ο Πατήρ εν εσμέν», «ότι εν εμοί ο Πατήρ καγώ εν αυτώ», και ότι «Υιός του Θεού ειμι», οι Ιουδαίοι έπαιρναν πέτρες για να τον λιθοβολήσουν. Και του εξηγούσαν ότι το κάνουν αυτό, όχι για τα καλά έργα που τους έκανε, αλλά για την κατ’ αυτούς ανεπίτρεπτη βλασφημία του, να ονομάζει τον εαυτό του Θεό. «Ότι συ άνθρωπος ων ποιείς σεαυτόν Θεόν» (Ιω. 10, 30-38).
Ο αρχιερέας Καϊάφας και όλο το ιουδαϊκό συνέδριο τού απηύθυναν το ξεκάθαρο ερώτημα, αν είναι ο Χριστός, ο Υιός του Θεού. Και στην εξ ίσου ξεκάθαρη απάντηση του Χριστού «εγώ ειμι», έκριναν χωρίς κανένα δισταγμό ότι «ένοχος θανάτου εστί». Γιατί άκουσαν με τα αυτιά τους «ότι εβλασφήμησε», ισχυρίστηκε δηλαδή ότι είναι ο Υιός του Θεού, ο Χριστός, ο Μεσσίας. Το ίδιο υποστήριξαν και ενώπιον του Πιλάτου: Εμείς έχουμε νόμο και σύμφωνα με τον νόμο μας πρέπει να πεθάνει, διότι «εαυτόν Θεού Υιόν εποίησεν» (Ματθ. 26, 63-66. Μάρκ. 14, 61-64. Λουκ. 22, 66-71. Ιω. 19, 7).
Όμως, αυτό ακριβώς είναι και το εχέγγυο της σωτηρίας μας: Το ότι ο Χριστός είναι Υιός Θεού, «φως εκ φωτός», Θεός αληθινός, «δι’ ου τα πάντα εγένετο». Όχι δημιούργημα, αλλά Δημιουργός.
Ο μόνος δηλαδή που έχει τη δύναμη να μας δίνει ζωή, ύπαρξη, σωτηρία, αθανασία.
Καλή ευλογημένη εβδομάδα!
ΘΕΙΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ (28 ΜΑΪ.-3 ΙΟΥΝ. 2023) (για τους εντοπίους)
Την Ζ΄ από του Πάσχα Κυριακή, 28-5-2023, των αγίων 318 Πατέρων της εν Νικαία Α΄ Οικουμενικής Συνόδου, ώρα 07.00-10.00 π. μ.
Την Κυριακή βράδυ, 28-5-2023, Παράκληση υπέρ των υποψηφίων μαθητών από τον Σεβ/το Μητροπολίτη μας κ. Χρυσόστομο, ώρα 8.00-9.00 μ. μ.
Την Παρασκευή, 2-6-2023, Θεία Λειτουργία επί τη ενάρξει των πανελλαδικών εξετάσεων, ώρα 7.00-9.00 π. μ. Το βράδυ, Εσπερινός και Τρισάγιον των κεκοιμημένων, ώρα 6.30-8.00 μ. μ. περίπου.
Το Σάββατο, 3-6-2023, Ψυχοσάββατον προ της Πεντηκοστής, ώρα, 7.00-9.30 π. μ.
Καθημερινά, ώρα 7.00-8.15 μ. μ., Θ΄ Ώρα-Εσπερινός-Μικρό Απόδειπνο-Χαιρετισμοί.
Κάθε Τετάρτη απόγευμα, ώρα 6.00-7.00 μ. μ., Εξομολόγηση.
«Αντιύλη».
Ι. Ν. Αγ. Βασιλείου, Πρέβεζα.
Τηλ. 26820 23075/25861/6980 898 504.
AYTA TA EΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ ΜΕ ΤΟΣΟ ΒΑΘΥ ΝΟΉΜΑ ΑΣ ΤΑ ΜΕΛΕΤΟΥΝ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΟΙ ΠΙΣΤΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΘΕΟΙ ΜΗΔΕΝΙΣΤΕΣ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΤΟΔΥΝΑΜΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΥΠΕΡΟΧΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΙΚΟΥ ΜΑΣ ΘΑΥΜΑΣΤΟΥ ΤΕΛΕΙΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ... ΠΟΥ ΕΜΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ ΑΥΤΟΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΥΜΕ ...Επ ευκαιρία μια παρένθεση ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπόσπασμα με πρόσθετα σχόλια: Πάντοτε και παντού, σε όλες τις εποχές και σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης, οι άνθρωποι πίστευαν στον Θεό. Ένα αξιοσημείωτο φαινόμενο που υπογραμμίζεται και από όσα γράφει ο ιστορικός, βιογράφος και φιλόσοφος Πλούταρχος στο έργο του «Προς Κωλώτην Επικούρειον». Συγκεκριμένα λέει στην 31η παράγραφο: «Όπου κι αν πας, μπορεί ίσως να βρεις πόλεις χωρίς τείχη, χωρίς σχολεία, χωρίς βασιλιάδες, χωρίς κατοίκους, χωρίς χρήματα, χωρίς θέατρα και γυμναστήρια. Αλλά πόλη άθεη, που να μην έχει ναούς και ιερά, που οι κάτοικοί της να μη προσεύχονται και να μην επικαλούνται το Θεό με όρκους, που να μην κάνουν θυσίες και να ζητούν ευλογία, δεν υπάρχει και κανείς δεν πρόκειται να αντικρύσει. Μου φαίνεται, δε, πιο εύκολα θα βρεθεί πολιτεία χωρίς εδάφη παρά χωρίς πίστη στον Θεό».
Παρόμοια υποστήριζε ο Κικέρων και ο Σενέκας, όπως και ο Πλάτωνας, που θεωρούσε την πανανθρώπινη πίστη στον Θεό ως ένδειξη ύπαρξής του, με τον Αριστοτέλη να διατρανώνει ότι δεν γνώριζε κανένα άθεο έθνος. Αλλά και σε ακόμη παλαιότερες εποχές, προϊστορικές, από τον Αμμών – Ρα και τον Βράχμα μέχρι τον Σίβα και τον Δία, δεν υπήρξε πολιτισμός στην Ιστορία χωρίς μεταφυσικές αναζητήσεις και θεϊστικές αναπαραστάσεις. Ακόμη και στην παλαιοντολογική εποχή, η θρησκευτική λατρεία παρότι πρωτόγονη ήταν υπαρκτή και μάλιστα η πίστη στη μετά θάνατον ζωή ήταν δεδομένη. Απόδειξη για αυτό είναι και τα εκατομμύρια κτερίσματα και τα νεκρικά αφιερώματα που έχουν βρεθεί σε χιλιάδες τάφους και μνημεία. Όμως αυτά είναι λίγο πολύ γνωστά, ενδεχομένως και παρωχημένα για κάποιους. Ας έρθουμε, λοιπόν στο παρόν.
Ο ριζοσπάστης και επαναστάτης Βολταίρος έχει γράψει πώς δεν είναι δυνατόν να σκεφθεί πώς είναι δυνατόν το Σύμπαν να δουλεύει ρολόι, αλλά να μην έχει ωρολογοποιό από πίσω του! Στο ίδιο μήκος κύματος και ο σκεπτικιστής Ντιντερό και ο Λαβουαζιέ, ο πατέρας της Χημείας, ο Αϊνστάιν και ο συγκρατημένος Μαξ Πλανκ και εκατοντάδες άλλοι μαθηματικοί, φυσικοί, αστρονόμοι και βιολόγοι, όχι μόνο δεν απέρριψαν ποτέ ρητά την ύπαρξη υπέρτατου Όντος αλλά έκλειναν προς την ύπαρξή του.
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΛΟΙΠΟΝ ΠΙΣΤΕΥΕ ΚΑΙ ΜΗ ΕΡΕΥΝΑ, ΑΛΛΑ ΑΝΙΘΕΤΑ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΜΕ ΔΙΑΛΟΓΙΣΜΟ ΒΛΕΠΕ ΤΟ ΑΠΕΡΑΝΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΠΟΥ ΚΟΙΤΩΝΤΑΣ ΤΟ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙΣ ΠΟΥ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΜΥΑΛΟ ΣΟΥ ΜΠΛΟΚΑΡΕΙ. ΣΑΝ ΡΟΛΟΙ ΔΟΥΛΕΥΕΙ ΚΑΙ ΑΝΑΡΩΤΙΕΣΑΙ ... ΠΩΣ ΑΥΤΗ Η ΤΕΛΕΙΟΤΗΤΑ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ ΤΥΧΑΙΑ. ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΥΧΑΙΟ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΜΑΣ. ΟΛΑ ΤΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ ΕΝΑΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟΣ ΘΕΟΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ ... ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΑΙ ΩΡΟΛΟΓΟΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ, ΠΟΥ ΤΟ ΡΟΛΟΙ ΤΟΥ ΔΕΝ ΧΑΝΕΙ ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΕΚΑΤΟΜΥΡΙΟΣΤΟ ΤΟΥ ΔΕΥΤΕΡΟΛΕΠΤΟΥ....
Στο δια ταύτα ...Ο άνθρωπος, λοιπόν, στρέφεται στον Θεό γιατί αυτό υπάρχει στη τέλεια φύση του -ως θεϊκό δημιούργημα που είναι- και αυτό αποτελεί ισχυρή ένδειξη ότι το υπέρτατο Ον υπάρχει.
Α.Α.
Πριν λίγες μέρες ένας 15χρονος ιδιοφυία δήλωνε... ''Θέλω να αποδείξω μέσω της επιστήμης την ύπαρξη του Θεού''
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάνε σχεδόν έξι χρόνια από τότε που ο Ουίλιαμ (Βασίλειος) Μαΐλλης, μάγευε το κοινό στην τελετή αποφοίτησής του από το λύκειο Penn-Trafford στο Πίτσμπεργκ, απαγγέλλοντας στίχους από τη Βίβλο στα αρχαία Ελληνικά και εξηγώντας αποφθέγματα του Καρτέσιου.
Τότε ήταν μόλις εννέα ετών.
Πριν από τέσσερα χρόνια ο μικρός ομογενής -παιδί θαύμα τον χαρακτήρισαν από την ηλικία των πέντε ετών- αποφοίτησε από το κολλέγιο Saint Petersburg στη Φλόριντα και ετοιμαζόταν να συνεχίσει τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Φλόριντα, όπως είπε σε τοπική εφημερίδα, σε συνέντευξη που παραχώρησε στον ελληνορθόδοξο Ιερό Ναό των Αγίων Ραφαήλ, Νικολάου και Ειρήνης, την ενορία του ιερέα πατέρα του, π. Πέτρου Μαϊλλη, στην περιοχή Τάμπα Μπέι.
Αυτή η 15χρονη ιδιοφυΐα σήμερα, που έχει ήδη αποφοιτήσει από το κολέγιο, σπουδάζει για να γίνει αστροφυσικός για να αποδείξει ότι ο Θεός υπάρχει, βασίζοντας τα επιχειρήματά του στα έργα του Χόκινγκ.
Με αυτόν τον τρόπο, συμμετέχει στην (αιώνια) συζήτηση μεταξύ επιστήμης και θρησκείας. Ωστόσο, στην πορεία απαξιώνει την τελευταία ιδιοφυΐα που είχε ο πλανήτης μας.
Μάλιστα, πέρα από τις προσωπικές του πεποιθήσεις, ο Μαΐλλης εξήγησε με επιστημονικά επιχειρήματα γιατί ισχυρίστηκε όλα αυτά.
«Το πρώτο ποτό από το ποτήρι της φυσικής επιστήμης θα σε κάνει άθεο, αλλά στον πάτο του ποτηριού σε περιμένει ο Θεός. Λοιπόν, οι άθεοι προσπαθούν στη συνέχεια να πουν ότι δεν υπάρχει Θεός, ενώ στην πραγματικότητα χρειάζεται περισσότερη πίστη για να πιστέψεις ότι δεν υπάρχει Θεός παρά για να πιστέψεις ότι υπάρχει Θεός…
Γιατί είναι πιο λογικό ότι κάτι δημιούργησε το σύμπαν παρά ότι το σύμπαν δημιούργησε τον εαυτό του. Χρειάζεται περισσότερη πίστη για να πεις ότι το σύμπαν δημιουργήθηκε μόνο του παρά για να πεις ότι κάτι άλλο δημιούργησε το σύμπαν, επειδή αυτό είναι πιο λογικό» εξηγεί... Και ο νοών νοείτω και μη παρανοείτω ....
Π.Β. Συγγραφέας
Ο 15χρονος Έλληνας της Αμερικής πολλές τεκμηριωμένες μελέτες έκανε περί της ύπαρξης του Θεού και άφησε άφωνους διαπρεπείς επιστήμονες ....