Σελίδες

27 Μαΐου 2023

Δελτίο Τύπου για το βιβλίο: Κρυπτοχριστιανοί στη σύγχρονη Τουρκία 8 διηγήματα με βάση την αλήθεια

Κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις.
Συγγραφέας: Γιώργος Ν. Παπαθανασόπουλος
Σελ. 110 
Τιμή: 11 ευρώ
ISBN: 978-960-427-240-2
 
Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου
 
Το ταξίδι – προσκύνημα που έκαμα κατά τη δεκαετία του 1990 στην Τουρκία και πιο συγκεκριμένα στον Πόντο, στην Ιωνία, στην Καππαδοκία και στην Κωνσταντινούπολη ήταν ευλογημένο. Βίωσα κατά το δυνατόν την Πίστη που είχαν διαχρονικά οι εκεί Έλληνες. Η έκπληξή μου ήταν μεγάλη και ευχάριστη όταν, κατά την επίσκεψη μου, που ήταν συνάμα προσκύνημα και ρεπορτάζ, στην Κωνσταντινούπολη και στη Μικρά Ασία, γνώρισα κρυπτοχριστιανούς στη σύγχρονη Τουρκία. Έτσι ονομάστηκαν εκείνοι οι Ρωμιοί που επί τουρκοκρατίας για να αποφύγουν τα δεινά του ραγιά και τον θάνατό τους, προτίμησαν και προτιμούν να συμπεριφέρονται ως μουσουλμάνοι, αλλά στην ψυχή τους παρέμεναν και παραμένουν Ρωμιοί, Ορθόδοξοι Χριστιανοί και Έλληνες. Οι περισσότεροι και οι περισσότερες ήσαν και είναι τραγικές φυσιογνωμίες. Έκαμαν και κάνουν κάτι που δεν θέλουν και κρύβουν αυτό που πιστεύουν. Τα παρατιθέμενα διηγήματα στον πυρήνα τους αποδίδουν πραγματικά γεγονότα. Τα περισσότερα βίωσε ο ίδιος ο συγγραφέας, τα υπόλοιπα είναι από μαρτυρίες αξιόπιστων προσώπων. Για λόγους ευνόητους τα ονόματα δεν είναι τα αληθινά. Όμως το γεγονός είναι πως πάνω στην αλήθεια, όπως την έζησα, πλάθεται η μυθοπλασία.
 
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
 
Ο Γιώργος Ν. Παπαθανασόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1946. Σπούδασε Χημεία και Θεολογία και μετεκπαιδεύτηκε στη διοίκηση των επιχειρήσεων στην Ελλάδα και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ως χημικός εργάσθηκε επί 18ετία ως διευθυντής παραγωγής. Είναι ιδρυτικό μέλος του Συλλόγου Φίλων του Ανεξάρτητου Πολωνικού Συνδικάτου «Αλληλεγγύη». Δημοσιογραφεί από το 1982. Ασχολήθηκε επίσης με θέματα εκκλησιολογικά, πολιτισμικά, και εθνικά. Χρημάτισε διευθυντής της εφημερίδας Ταυτότητα, διευθυντής του περιοδικού Χημικά Νέα, συντάκτης του περιοδικού Εποπτεία. Το ανά χείρας βιβλίο αποτελείται κυρίως από βιώματα του συγγραφέα μετά από ταξίδι και ρεπορτάζ που έκαμε στη Μικρά Ασία κατά τη δεκαετία του 1990. Ορισμένα είναι από ρεπορτάζ και μαρτυρίες έγκυρων προσώπων, που ζούσαν εκείνη τη δεκαετία στη Μικρά Ασία. Ο συγγραφέας έχει γράψει πολλά βιβλία. Ανάμεσά τους τα: 
– Γιώργος Σαραντάρης, ο άνθρωπος, ο διανοητής, ο διανοούμενος, Εκδ. «Έκπληξη» 
– Μέρες Αποκάλυψης στην Ιωνία – Το δράμα των Ελλήνων της Ιωνίας 1914-1918, Εκδ. «Αρχονταρίκι» 
– Εμφύλιες μάχες ιδεών – Ο ιδεολογικός Εμφύλιος πόλεμος στην Ελλάδα, 1946-1960, Εκδ. «Επίκεντρο» 
– Η Ορθόδοξη Εκκλησία σήμερα, Εναλλακτικές Εκδόσεις 
– Ο Διαφωτισμός και ο Ελληνισμός, Εκδ. «Τήνος» 
– Κιβωτός Πατριδογνωσίας – Μορφές του 1821 πριν, κατά και μετά την Επανάσταση, Εκδ. «Τήνος».

1 σχόλιο:

  1. Καλοτάξιδο φίλτατε Γιώργο. Επιτελείς ιερό έργο.
    Προσθέτω ένα απόσπασμα άγνωστων πτυχών και για τους κρυπτοχριστιανούς της Κύπρου.... ( Απόσπασμα απο έντυπο Εκκλησίας της Κύπρου.)

    Η ένταξη ή επανένταξη των κρυπτοχριστιανών λεγόμενων Λινοβάμβακων στην ορθόδοξη κοινότητα της Κύπρου, επί Αγγλοκρατίας, για διάφορους παράγοντες δεν ολοκληρώθηκε. Αποτέλεσμα σημαντικό ποσοστό των λεγόμενων Λινοβάμβακων να αποτελεί σήμερα μεγάλο μέρος της τουρκοκυπριακής κοινότητας, όπως την ξέρουμε σήμερα. Με δυο λόγια οι Κύπριοι αυτοί έχουν τις ίδιες καταβολές μαζί με τους Ελληνοκυπρίους. Δεν είναι άσχετο ότι αρκετά τ/κυπριακά χωριά έχουν ονόματα αγίων.

    Υπάρχουν παραδείγματα κοινοτήτων όπου μαζικά οι κάτοικοι επέστρεψαν στο Χριστιανισμό. Τέτοια χωριά, σύμφωνα με το Δρα Φαίδωνα Παπαδόπουλο και τη μελέτη του, συναντούνται κατά κύριο λόγο στην επαρχία Λεμεσού, όπως τα χωριά Ακρούντα, Άγιος Τύχωνας, Μαθηκολώνη, Μοναγρούλι, Παλώδια, Φασούλα, Φοινικάρια, Πύργος, Πάνω Κυβίδες και Λιμνίτης. Στην επαρχία Λευκωσίας αναφέρονται τα χωριά Βαρίσια, Λυθροδόντας και Ευρύχου. Στην επαρχία Λάρνακας τα χωριά Λιβάδια και Χοιροκοιτία. Στην επαρχία Πάφου τα χωριά Μαμώνια και Κρήτου – Μαρόττου και στην επαρχία Αμμοχώστου το χωριό Λιοπέτρι. Καταγράφονται επίσης μεγάλα ποσοστά πληθυσμού που εντάσσονται στη χριστιανική πίστη και πληθυσμού από πολλές άλλες κοινότητες.
    Η ονομασία Λινοβάμβακος, σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, προέρχεται από το ρούχο με δύο όψεις, τη βαμβακερή και τη λινή. Η βαμβακερή εξωτερική πλευρά καταδεικνύει τη φαινομενική πλευρά των κρυπτοχριστιανών και η εσωτερική πλευρά την κρυφή θρησκευτική ταυτότητα.
    Το φαινόμενο της επιστροφής Λινοβάμβακων παρουσιάζεται ιδιαίτερα στην περιοχή της Τηλλυρίας, η οποία κατά κοινή ομολογία χαρακτηρίζετο ως λινοβαμβακική. Αυτούσια η επιστολή των Λινοβάμβακων των χωριών Αμπελιών και Πύργου Τηλλυρίας, προς το διοικητή Λευκωσίας παρατίθεται πιο κάτω.

    «Ενδοξότατε Διοικητά
    της Λευκωσίας κύριε Ίγγλις.
    Οι ευσεβάστως υποφαινόμενοι λινοβάμβακοι του χωριού Αμπέλια και του Πύργου Τηλλυρίας του διαμερίσματος Λεύκας παρουσιαζόμεθα διά της παρούσης ημών ταπεινής αναφοράς ίνα φέρωμεν εις γνώσιν της Υμ. Ενδοξότατος ότι έως τώρα όντες χριστιανοί Ορθώδοξοι εν τω κρυπτώ διά τον φόβον των διοικούντων την Κύπρο Τούρκων, αναγκαζόμεθα εν τω φανερώ να φαινόμεθα Μωαμεθανοί. Ήδη δε διατελούντες υπό την ελευθέραν και ανεξίθρησκον κυβέρνησιν της Σεπτής Ανάσσης του Μεγάλου Αγγλικού έθνους ενθαρρυνόμεθα να μην κρύπτωμεν τας θρησκευτικάς πεποιθήσεις ημών και να δηλώνουμε ότι από τούδε θέλουμεν να πρεσβεύουμεν φανερά την Χριστιανικήν Ορθόδοξον θρησκείαν. Επί τούτω παρακαλούμεν θερμώς και ικετεύουμεν ίνα ευαρεστηθήτε να διατάξητε όπου δει ίνα τα κάτωθεν σημειωμένα τουρκικά ονόματά μας απαλειφθώσιν από του τουρκικού Νοφοσίου και εγγραφώσι τα Χριστιανικά ονόματα ως είναι ενός εκάστου ημών σημειωμένον απέναντι του τουρκικού.
    Ευλπιστούμεν ενδοξότατε ότι η παράκλησις μας θέλει εισακουσθή παρ’ υμών, και θέλετε διατάξει τα δέοντα, διατελούμεν της υμετέρας ενδοξότητος ταπεινοί δούλοι.
    Αμπέλια τη 6η
    Ιανουαρίου 1882

    Τω Ενδοξοτάτω Διοικητή
    της Λευκωσίας κυρίω Ίγγλις».
    Α.Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.