Σελίδες

23 Φεβρουαρίου 2023

F16 – F35. Το παλιό και το νέο

Γράφει ο Κωνσταντίνος Παπανικολάου
 
Κλείνοντας το 2022 και με όσα ήδη είναι γνωστά από τις αεροπορικές βιομηχανίες, τα επίσημα δελτία τύπου και τις αξιολογήσεις ειδικών μελετητών, έχει προκύψει μια «10άδα» μαχητικών αεροσκαφών ως των καλυτέρων. Οι επιλογές έγιναν με βάση διάφορους παράγοντες, όπως την φήμη, την απόδοση, τις δυνατότητες ηλεκτρονικών και απόκρυψης ίχνους, τον οπλισμό και την αξιοπιστία. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να ανατρέξετε στην ιστοσελίδα: https://www.operationmilitarykids.org/best-fighter-jets-in-the-world/.
 
Η λίστα αυτή περιλαμβάνει, τα μαχητικά αεροσκάφη F-22 Raptor και F-35 Lightning II της Lockheed Martin, τα Sukhoi Su-57 Felon και Sukhoi Su-35β της Ρωσίας, το Chengdu J-20 Mighty Dragon της Κίνας, το F-15EX Eagle της General Dynamics, το Rafale της Dassault, το F/A-18 Hornet της McDonnell Douglas, το Eurofighter Typhoon και το F-16 Fighting Falcon της General Dynamics.
 
Τον τελευταίο καιρό γίνεται πολύς λόγος για την αναβάθμιση/προμήθεια των «παλαιών» F-16 και των «νέων» F-35, τόσον εντός και εις τα καθ’ ημάς όσον και στους γείτονες.
 
Αυτά που ακολουθούν είναι δεδομένα και δεν έχουν οποιαδήποτε σχέση με τις εξωτερικές πολιτικές σκοπιμότητες και επιδιώξεις που ακολουθούν οι ενδιαφερόμενες Κυβερνήσεις. 
 
Έτσι λοιπόν, από τη μία πλευρά, το F16 Fighting Falcon είναι ένα θρυλικό αεροσκάφος που αντέχει στις δοκιμασίες που του επεφύλαξε ο χρόνος. Από την άλλη, υπάρχει το σύγχρονο και εξαιρετικά κομψό F35 Lightning II που είναι αναμφισβήτητα το πιο δύσκολα εντοπιζόμενο μαχητικό στον κόσμο. Το F-35 Lightning II της Lockheed Martin πρόκειται να αντικαταστήσει το F-16 Fighting Falcon. Κατά συνέπεια, κάθε φορά που κάτι αντικαθιστά κάτι τόσο αγαπημένο και θρυλικό όσο το F-16, πυροδοτεί μια σειρά συζητήσεων. 
 
Φυσικά, το κυρίαρχο ερώτημα είναι ποιό από τα δύο θα έχει το «πάνω χέρι» σε μια αναμέτρηση (dog-fight). Το F-16 ή το F-35; 
 
Ας τα δούμε λίγο πιο αναλυτικά στη βάση των μέχρι σήμερα γνωστών δεδομένων, όπως αυτά προκύπτουν από έγκριτες πηγές. 
 
Για πολλούς, το F-16 παραμένει το ανώτερο μαχητικό, ακόμη και αν το F-35 είναι πολύ πιο κομψό και πιο σύγχρονο. Ωστόσο, το F-35 προορίζεται να αντικαταστήσει το F-16, το οποίο έχει πιλότους, μέλη υπηρεσίας και εμπειρογνώμονες της αεροπορίας που διαφωνούν για το ποιο μαχητικό είναι καλύτερο. 
 
Για μερικούς, το F-16 είναι ένα καλύτερο μαχητικό πολλαπλών ρόλων επειδή υπερέχει στην ταχύτητα και την ευελιξία. Άλλοι, διαφωνούν, αναγνωρίζοντας το F-35 ως ανώτερο αεροσκάφος. Άλλωστε, είναι δύσκολο να αντιταχθεί κάποιος σε κάτι που είναι ολοκαίνουργιο και διαθέτει προηγμένα χαρακτηριστικά. Έτσι, το F-35 Lightning II κατατάσσεται ως ένα προηγμένο μαχητικό πολλαπλών ρόλων. 
 
Το F-16 Fighting Falcon 
 
Το F-16 Fighting Falcon, που συχνά συγκρίνεται με το F-15 (1), είναι ένα μονοκινητήριο μαχητικό πολλαπλών ρόλων. Το αεροσκάφος αναπτύχθηκε αρχικά από την General Dynamics για την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF). Με τα χρόνια, το F-16 έχει εξελιχθεί από ένα μαχητικό αεροπορικής υπεροχής ημέρας σε ένα επιτυχημένο αεροσκάφος παντός καιρού. Σήμερα, το F-16 Fighting Falcon παραμένει δημοφιλές παρά το γεγονός ότι δεν παράγεται πλέον απευθείας για την USAF. Το F-16 εμφανίζεται επίσης ως μέρος της ομάδας εναέριας επίδειξης Thunderbirds της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ. Επ΄σης, αρκετά κράτη/εταίροι χρησιμοποιούν το F-16, συμπεριλαμβανομένων και πολλών μαχητικών με αξιοσημείωτες τροποποιήσεις/παραλλαγές όπως το F-16Α/Β και το F-16C/D της USAF, το F-16E/F (των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, το F-16IN της Ινδικής Πολεμικής Αεροπορίας, το F-16IQ της Ιρακινής Πολεμικής Αεροπορίας, το F-16N του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, το F-16V Σιγκαπούρης και Ταϊβάν και το QF-16 Zombie Viper FSAT (Full-Scale Aerial Target) (2). Μέχρι σήμερα το F-16 έχει υποστεί πολλές αλλαγές και αναβαθμίσεις καθ ' όλη τη διάρκεια του μισού αιώνα υπηρεσίας του, αναδεικνύοντας συνεχώς τις δυνατότητές του, την αξιοπιστία του και την διαχρονική υπεροχή του. 
 
Το F-35 Lightning II
 
Το F-35 Lightning II είναι ένα stealth μονοθέσιο, μονοκινητήριο αεροσκάφος μάχης παντός καιρού, πολλαπλών ρόλων χειρίζεται αποστολές αεροπορικής υπεροχής και κρούσης. Επιπλέον, το F-35 διαθέτει προηγμένα αεροηλεκτρονικά που παρέχουν μορφές ηλεκτρονικού πολέμου καθώς και δυνατότητες συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης.
 
Το F-35 είναι μια πρόσφατη προσθήκη στην Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ και έχει σχεδιαστεί για να ανταγωνίζεται άμεσα το ρωσικό Su-57 Felon (3). Υπάρχουν διάφορες παραλλαγές του F-35, συμπεριλαμβανομένου του συμβατικού F-35A απογείωσης και προσγείωσης και του F-35C απονήωσης και προσνήωσης, όπως το F-35A της USAF, το F-35B των US Marines, το F-35C του US Navy και το F-35I “Adir” της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας. 
 
Επί του παρόντος, πολλά άλλα έθνη/εταίροι χρησιμοποιούν το F-35, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, της Αυστραλίας, της Δανίας, του Καναδά και της Ιταλίας.
 
Το F-35 έχει σχεδιαστεί για να αντικαταστήσει το F-16 και το F-15 ως το πιο προηγμένο μαχητικό στον κόσμο.
 
ΔΙΑΦΟΡΕΣ 
 
Όπως και να έχει, το F-15 Fighting Falcon παραμένει ανταγωνιστικό στους αιθέρες. Επομένως, για να προσδιορίσουμε ποιό μαχητικό είναι καλύτερο (F16 ή F35) πρέπει να εξετάσουμε τις 5 βασικές διαφορές:
  • Ιστορία  
  • Σχεδιασμό 
  • Ταχύτητα & Εμβέλεια 
  • Θόρυβο 
  • Κόστος
1. Ιστορία 
 
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το F-16 Fighting Falcon διαθέτει μια πιο εντυπωσιακή και μεγάλη κληρονομιά. Το μαχητικό υπάρχει για πολύ περισσότερο από ό,τι προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός του, στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Αντίθετα, το F-35 Lightning II είναι ένα μαχητικό 5ης γενιάς που εισήλθε πρόσφατα στην αγορά τον 21ο αιώνα. 
 
Το F-16 δημιουργήθηκε μετά από τον αγώνα των μαχητικών 2ης και 3ης γενιάς στο Βιετνάμ. Η σύγκρουση έδειξε ότι αυτά τα μαχητικά δεν ήταν προηγμένα ούτε επιχειρησιακά ικανά για να επιβιώσουν στο σκληρό περιβάλλον της ζούγκλας. Ως αποτέλεσμα, η Πολεμική Αεροπορία των Ηνωμένων Πολιτειών ξεκίνησε το πρόγραμμα F-X, το οποίο οδήγησε στην εμφάνιση του F-16 Fighting Falcon. Το μαχητικό έκανε την πρώτη πτήση του το 1974 και τέθηκε επίσημα σε υπηρεσία το 1978. Για χρόνια, το F-16 ανταγωνιζόταν απευθείας την έκδοση F-15, η οποία σχεδιάστηκε για μικρότερες αποστολές.
 
Δεν υπήρχε πιο γρήγορο και ελαφρύ μαχητικό στην εποχή του F-16 και αυτό το αεροσκάφος συνεχίζει να ανταγωνίζεται νέα μαχητικά 5ης γενιάς όπως θα δούμε στην συνέχεια. 
 
Από την άλλη, το F-35 Lightning II δημιουργήθηκε για την επίλυση συγκρούσεων της επόμενης γενιάς. Η δεκαετία του 1980 ήταν ιδιαίτερα ταραχώδης παρά την ολοκλήρωση του Ψυχρού Πολέμου. Η ΕΣΣΔ παρέμενε μια απειλή πιέζοντας τις Η.Π.Α. για αεροσκάφη stealth (ελαχίστου έως μηδενικού ηλεκτρονικού ίχνους) που θα μπορούσαν να αποφύγουν τα εχθρικά ραντάρ. Κατά συνέπεια, κάθε κλάδος των Αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων ξεκίνησε να σχεδιάζει το επόμενο, μεγάλο μαχητικό 5ης γενιάς που θα ανταποκρίνονταν στις δικές του επιχειρησιακές ανάγκες. Ωστόσο, η χρηματοδότηση μιας τέτοιας προσπάθειας ήταν παράλογη, γεγονός που συνέβαλε στη δημιουργία ενός ενιαίου μαχητικού που θα ήταν συμβατό με κάθε κλάδο των Αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων. Το τελικό αποτέλεσμα ήταν το αεροσκάφος F-35 το οποίο έχει χρησιμοποιηθεί από την Πολεμική Αεροπορία, το Σώμα Πεζοναυτών και το Ναυτικό των ΗΠΑ. Το F-35 Lightning II πέταξε για πρώτη φορά το 2006 και τέθηκε επίσημα σε υπηρεσία 9 χρόνια αργότερα, το 2015. 
 
2. Σχεδιασμός 
 
Τα F-16 και F-35 είναι διαφορετικά μαχητικά που δημιουργήθηκαν σε διαφορετικές γενιές και εποχές, για διαφορετικούς σκοπούς. Παρόλα αυτά, το F-16 παραμένει ανταγωνιστικό με τα σύγχρονα μαχητικά παρά το γεγονός ότι υπάρχει εδώ και μισό αιώνα. Το F-16 είναι εξαιρετικά ευέλικτο και ως εκ τούτου μπορεί να εμπλακεί τόσο σε μάχες αέρος-αέρος όσο και σε επιθέσεις αέρος-επιφανείας. Οι ενσωματωμένες διατάξεις κατασκευής και καλωδίωσης προσδίνουν στο μαχητικό F-16 ευελιξία πολλαπλών ρόλων, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας εκτέλεσης χτυπήματος ακριβείας και νυχτερινών επιθέσεων. Το F-16 διακρίθηκε για την ευελιξία του και στην επιχείρηση «Καταιγίδα της Ερήμου». Επιπλέον, είναι φθηνό στην παραγωγή και εξακολουθεί να αποδίδει τα μέγιστα. 
 
Το F-16 περιλαμβάνει πολλά αξιοσημείωτα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά όπως:
  • Εκτοξευόμενο και ανακλινόμενο κάθισμα για ασφάλεια και άνεση του πιλότου. 
  • Θόλο φυσαλίδας χωρίς πλαίσιο για μέγιστο οπτικό πεδίο του χειριστή. 
  • Πλευρικά τοποθετημένο μοχλό ελέγχου για ευκολότερο χειρισμό στα πολλά G. 
  • Σύστημα ελέγχου πτήσης Fly-By-Wire (4) για ευελιξία
Επιπλέον, το F-16 διαθέτει ένα εσωτερικό M61 Vulcan (5) μαζί με άλλα 11 πρόσθετα σημεία για στήριξη εξοπλισμού. Παρά το γεγονός ότι έχει το επίσημο όνομα Fighting Falcon, πολλοί πιλότοι και πλήρωμα αναφέρονται στο αεροσκάφος ως Viper για τη διακεκριμένη εμφάνισή του.
 
Τέλος, οι περισσότερες εκδόσεις του F-16 υποστηρίζουν μόνο 1 πιλότο εκτός από το F-16D το οποίο υποστηρίζει 1 ή 2 μέλη πληρώματος. Για δεκαετίες, η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ βασιζόταν στο F-16 Fighting Falcon για την εκτέλεση διαφόρων επιχειρήσεων. 
 
Το F-35 Lightning II της Lockheed Martin είναι η νεότερη προσφορά της Πολεμικής Αεροπορίας στις Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ. Το μαχητικό 5ης γενιάς έχει σχεδιαστεί για χρήση από όλους τους κλάδους, συμπεριλαμβανομένης της Πολεμικής Αεροπορίας και του Ναυτικού. Είναι προετοιμασμένο τόσο για αεροπορική υπεροχή όσο και για επιθετικές επιχειρήσεις, αλλά όχι για άμεση, πρόσωπο με πρόσωπο μάχη γνωστή και ως dog-fighting (κυνομαχία). Τα F-35 διακρίνονται για τις προηγμένες δυνατότητες ηλεκτρονικών και stealth. Ως αποτέλεσμα, οι πιλότοι έχουν ένα πλεονέκτημα στον εναέριο χώρο, χάρη στην επίγνωση της ενισχυμένης υπεροχής του F-35 και στα μειωμένα χαρακτηριστικά της τρωτότητάς του. 
 
Συνολικά, τα F-16 και F-35 είναι συγκρίσιμα όσον αφορά τις διαστάσεις και άλλες προδιαγραφές. Ωστόσο, το F-35 είναι εξοπλισμένο με πολύ μεγαλύτερη χωρητικότητα καυσίμου και μέγιστο βάρος απογείωσης 70.000 λιβρών έναντι κατηγορίας των 37.500 λιβρών του F-16. Από την άλλη, η παραγωγή ενός F-35 κοστίζει 91 εκατομμύρια δολάρια σε σύγκριση με 28 εκατομμύρια δολάρια για το F-16. 
 
3. Ταχύτητα και Εμβέλεια
 
Παραδόξως, το F-16 Fighting Falcon είναι ταχύτερο από το F-35. Το F-16 φτάνει τις μέγιστες ταχύτητες του Mach 2 ενώ το πιο πρόσφατο F-35 Lightning II είναι λιγότερο εντυπωσιακό στο Mach 1.6. Έτσι, το F-16 θα νικούσε το F-35 σε έναν άμεσο αγώνα (είναι περίπου 300 μίλια / ώρα ταχύτερο). Η General Electric τροφοδοτεί τα περισσότερα μαχητικά F-16 με τον πιο σημαντικό κινητήρα να είναι ο σχεδιασμός GE F110-GE 129. Εν τω μεταξύ, το F-35 εξαρτάται από έναν μόνο στροβιλοκινητήρα Pratt & Whitney F135-PW-100. Το F-16 διαθέτει μεγαλύτερο εύρος μάχης ακόμη και αν η οροφή είναι χαμηλότερη (65.000+ πόδια σε σύγκριση με τα 50.000 πόδια). Επιπλέον, το F-35 έχει μεγαλύτερη ισχύ ώσης για επιτάχυνση και αποφυγή εχθρικών μαχητικών. 
 
Παρά τα «ελαττώματά» τους, και τα δύο μαχητικά είναι σε θέση να εκτελέσουν τις επιχειρήσεις όσον αφορά στην ταχύτητα, στην εμβέλεια, στο ανώτατο όριο και στην αξιοπιστία. Σε γενικές γραμμές, τόσο τα F-16 όσο και τα F-35 χαίρουν μεγάλης εκτίμησης όσον αφορά την ισχύ και τις επιδόσεις τους. 
 
4. Θόρυβος 
 
Το F-35 δεν υπάρχει εδώ και πολύ καιρό, αλλά έχει ήδη αποκτήσει την κακή φήμη ότι είναι θορυβώδες. Στην πραγματικότητα, αρκετές κοινότητες που περιβάλλουν τις βάσεις της Πολεμικής Αεροπορίας έχουν διαμαρτυρηθεί για την ηχορύπανση από αεροσκάφη F-35. Έχει μάλιστα δημιουργηθεί μια έκθεση από την EPA (Environmental Protection Agency) για να καθορίσει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των μαχητικών F-35. Η έρευνα που προηγήθηκε της έκθεσης, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο θόρυβος που εκπέμπεται από το F-35 κατά την προσέγγιση είναι περίπου 4 φορές πιο δυνατός από αυτόν του F-16.  
 
Για το λόγο αυτό, το F-35 δεν κερδίζει κανέναν οπαδό όσον αφορά στον θόρυβο του κινητήρα του του. 
 
5. Κόστος
 
Τέλος, υπάρχει και το κόστος που πρέπει να ληφθεί υπόψη κατά την εξέταση των κύριων διαφορών μεταξύ των F-16 και F-35. Ναι, το F-35 είναι κυρίαρχο από πολλές απόψεις, ωστόσο, είναι επίσης εξαιρετικά ακριβό. Το μαχητικό F-35 κοστίζει σχεδόν 100 εκατομμύρια δολάρια για να παραχθεί σε σύγκριση με το F-16, το οποίο κοστίζει 21 με 28 εκατομμύρια δολάρια, ανάλογα με την παραλλαγή. 
 
Το πρόγραμμα F-35 είναι το πιο ακριβό στην ιστορία της πολεμικής αεροπορίας με τις τρέχουσες εκτιμήσεις να προβλέπουν ότι θα χρειαστούν 430 δισεκατομμύρια δολάρια για να κυκλοφορήσει έως το 2044. Επιπλέον, το F-35 είναι το 2ο πιο ακριβό αεροσκάφος στην ιστορία, μόνο πίσω από το F-22 Raptor. 
 
Ωστόσο, οι αρχικές προβλέψεις ανέφεραν ότι το F-35 θα παραμείνει σε υπηρεσία μέχρι το 2070, πράγμα που σημαίνει ότι η επένδυση θα αξίζει τον κόπο. Παρόλα αυτά, έχουν ακουστεί αντικρουόμενες αναφορές, συμπεριλαμβανομένων των σχεδίων της Πολεμικής Αεροπορίας για τη σταδιακή αντικατάσταση του F-35 με το F-15EX. Συνολικά, το F-35 έχει κόστος διατήρησης κύκλου ζωής άνω του 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων, υποδεικνύοντας την ανάγκη μείωσης του λειτουργικού κόστους. 
 
Για το λόγο αυτό, ορισμένοι θεωρούν το F-16 μια καλύτερη επιλογή, καθώς κοστίζει πολύ λιγότερο για να παραχθεί αλλά ανταγωνίζεται το F-35 από πολλές απόψεις. Σίγουρα, εκείνη την εποχή, το F-16 ήταν επίσης από τα πιο ακριβά αεροσκάφη που παρήχθησαν. Ωστόσο, αυτό ήταν στις δεκαετίες του 1970 και του 1980, πράγμα που σημαίνει ότι τα αεροσκάφη F-16 κοστίζουν το κλάσμα των μαχητικών 5ης γενιάς. 
 
Ωστόσο, το F-35 είναι συγκρίσιμο με το νέο F-15EX, οδηγώντας πολλούς στο συμπέρασμα ότι είναι αδύνατο να ασκήσουν εναέρια κυριαρχία χωρίς να ξοδέψουν πολλά. Για παράδειγμα, όταν συγκρίνεται το κόστος μεταξύ ενός F-16 και ενός F-35, πρέπει επίσης να λαμβάνεται υπόψιν και η εποχή παραγωγής του καθενός. Το νέο F-16V της Lockheed Martin φέρεται να κοστίζει 121 εκατομμύρια δολάρια, οπότε μπορεί στο τέλος να είναι όλα ίσα. 
 
Όπως και να έχει, η Πολεμική Αεροπορία των Ηνωμένων Πολιτειών εξετάζει ήδη τη σταδιακή κατάργηση του F-35 με άλλα μαχητικά, όπως το F-15EX. 
 
ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ
 
Ο αμερικανικός τρόπος ζωής μπορεί να αγκαλιάζει ανταγωνιστικές προκλήσεις (εξ ου και οι συζητήσεις F16 εναντίον F35), ωστόσο τα 2 μαχητικά μοιράζονται περισσότερα κοινά από ό,τι νομίζουμε. Έτσι, το F-16 Fighting Falcon και το F-35 Lightning II δεν είναι τόσο διαφορετικά όσο κάποιοι μπορεί να υποστηρίξουν. Ας δούμε 4 ομοιότητες μεταξύ των F16 και F35. 
 
1. Μέγεθος
 
Τα F-16 και F-35 είναι σχεδόν πανομοιότυπα όσον αφορά στις προδιαγραφές τους.
Το F-16 έχει 14,80 μ. μήκος, 4,88 μ. ύψος και 9,96 μ. άνοιγμα φτερών.
Το F-35 έχει 15,70 μ. μήκος, 4,38 μ. ύψος και 10,67 μ. άνοιγμα φτερών. 
 
Όσο περισσότερο εξετάζουμε τα F16 και F35, τόσο περισσότερο θα παρατηρήσουμε ότι τα 2 μαχητικά σχεδόν ισοδυναμούν σε χαρακτηριστικά κύριας σημασίας. 
 
2. Απόδοση 
 
Υπάρχουν μερικοί πιλότοι που τους αρέσει να καυχώνται ότι το F-16 μπορεί να νικήσει το F-35 σε έναν άμεσο αγώνα, αλλά το αεροσκάφος δεν έχει σχεδιαστεί ειδικά για αυτόν τον λόγο. Ωστόσο, η Mach 1,6 ταχύτητά του, είναι περισσότερο από αρκετή για να καταρρίψει ή να αποφύγει τα εχθρικά μαχητικά. Επιπλέον, τα F-16 και F-35 μοιράζονται ένα παρόμοιο προφίλ όσον αφορά την εμβέλεια και την οροφή.  
 
Ο κινητήρας του F-35 είναι ο πιο ισχυρός στον κόσμο για μαχητικό αλλά και εξαιρετικά θορυβώδης. Ωστόσο, η απόδοση του F-16 είναι ασυναγώνιστη, εξ ου και οι αρκετές παραλλαγές του έχουν αγοραστεί από τους περισσότερους στρατιωτικούς οργανισμούς και από οποιοδήποτε άλλο μαχητικό στην ιστορία. 
 
3. Επιχειρησιακό προφίλ
 
F16 εναντίον F35; Αντί να συγκρίνουμε τα 2 μαχητικά, τι θα λέγατε για την αξιοσημείωτη κληρονομιά που έχει δημιουργήσει το κάθε αεροσκάφος; 
 
Τόσο τα F-16 όσο και τα F-35 παραμένουν σε υπηρεσία και δικαιώνουν διάφορους στρατιωτικούς οργανισμούς σε όλο τον κόσμο τα επέλεξαν. Τα 2 αεροσκάφη συνήθως δεν επιχειρούν το ένα δίπλα στο άλλο σε πολεμικές επιχειρήσεις επειδή εξυπηρετούν διαφορετικούς σκοπούς. Επιπλέον, η ιστορία του F-35 Lightning II είναι πολύ μικρή, συγκρινόμενη με την ιστορία του F-16. Το F-16 Fighting Falcon χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από την Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία και το Πακιστάν κατά τη διάρκεια του Σοβιετικού-Αφγανικού Πολέμου. Από τότε, το μαχητικό πολλαπλών ρόλων F-16 έχει χρησιμοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό από την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ. Στην πραγματικότητα, το F-16 χρησιμοποιήθηκε περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο αεροσκάφος κατά τη διάρκεια της επιχείρησης «Καταιγίδα της Ερήμου (Desert Storm). Εκεί, τα F-16 συμμετείχαν σε συντονισμένες επιθέσεις αεροδρομίων, στρατιωτικών εγκαταστάσεων παραγωγής και πυραυλικών εγκαταστάσεων. Είναι επίσης τα αεροσκάφη που εμφανίζονται σε αεροπορικές επιδείξεις, συμπεριλαμβανομένης της ομάδας επίδειξης Air Force Thunderbirds. Και άλλες χώρες (όπως η Ελλάδα και το Βέλγιο) χρησιμοποιούν τα F-16 για παρόμοιο σκοπό. 
 
Στη συνέχεια, υπάρχουν οι λειτουργίες για τις οποίες έχει σχεδιαστεί το F-35. Το F-35 τέθηκε επίσημα σε υπηρεσία το 2016, επομένως, στερείται μακράς ιστορίας όσον αφορά τις επιχειρήσεις. Ωστόσο, το F-35 Lightning II έχει χρησιμοποιηθεί από το Σώμα Πεζοναυτών (USMC) μαζί με το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ (USΝ). Οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο χρησιμοποιούν μαχητικά F-35 σε αεροπλανοφόρα. Επιπλέον, οι Βρετανικές Δυνάμεις ήταν οι πρώτες που χρησιμοποίησαν αεροσκάφη F-35 στη μάχη, αναπτύσσοντας τα στη Συρία. 
 
Η Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία, για άλλη μια φορά, είναι ένας μεγάλος οπαδός των αεροσκαφών F-35 και η πολεμική αεροπορίας της προτιμά την χρήση του F-35 ως επιθετικού. 
 
4. Φήμη 
 
Είναι δυνατόν να θεωρήσουμε τα F-16 και τα F-35 ως συναγωνιστές και όχι ως ανταγωνιστές;  
Φυσικά, ωστόσο οι πιλότοι και τα μέλη του πληρώματος, συνήθως, διαλέγουν την μια ή την άλλη πλευρά με μια κρίση συνήθως προκατειλημμένη. Για παράδειγμα, οι πιλότοι μαχητικών F-16 προτιμούν συνήθως το F-16 από το F-35. Το ίδιο ισχύει και για τους χειριστές F-35 με περισσότερους από 400 πιλότους που εκπαιδεύονται επί του παρόντος σε όλο τον κόσμο στον χειρισμό αεροσκαφών 5ης γενιάς. Ωστόσο, σε μια συζήτηση «F-16 εναντίον F-35», οι περισσότεροι θα στρέψουν την προσοχή σε μια αερομαχία μεταξύ των 2 μαχητικών που διεξήχθη το 2015. 
 
Σύμφωνα με επίσημα και μη απόρρητα δημοσιεύματα που δημοσιεύθηκαν μετά την δοκιμασία, το F-16 ξεπέρασε σημαντικά το F-35 σε μια μονομαχία. Ωστόσο, υπάρχουν πολλά ελλιπή και αναξιόπιστα κριτήρια αξιολόγησης των δεδομένων αυτής της δοκιμασίας. Για παράδειγμα, η τεχνολογία του F-35 ήταν ολοκαίνουργια για τους πιλότους αυτών των μαχητικών σε αντίθεση με την μεγάλη και επαρκέστατη εμπειρία που διέθεταν οι πιλότοι στην τεχνολογία των F-16, όταν πραγματοποιήθηκε (2015) αυτή η αερομαχία. 
 
Εκτός αυτού, το F-35 δεν είναι ο τύπος του μαχητικού που έχει σχεδιαστεί για μια αναμέτρηση πρόσωπο με πρόσωπο. Το F-35 υπερέχει ως μαχητικό stealth. Δεν είναι γενικά τόσο γρήγορο όσο άλλα μαχητικά 5ης γενιάς (συμπεριλαμβανομένου του ρωσικού Su-57), αλλά διαθέτει πιο προηγμένα ηλεκτρονικά πτήσης και δυνατότητες stealth. Ως εκ τούτου, μπορεί να ξεπεράσει τα αντίπαλα μαχητικά, καθώς το F-35 είναι σχεδόν μη ανιχνεύσιμο από τα εχθρικά ραντάρ. Είναι εξοπλισμένο με αισθητήρες και τακτικές δυνατότητες που του επιτρέπουν να αναζητήσει, να εντοπίσει και να χτυπήσει έναν αντίπαλο πριν καν εμφανιστεί στα μάτια του. Και, ενώ το F-35 είναι αρκετά ισχυρό και ευέλικτο για να ξεφύγει, δεν είναι αυτός ο πρωταρχικός σκοπός του επιθετικού. 
 
Όπως και να έχει, στην Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ έχει εδραιωθεί η πίστη ότι η εποχή των κυνομαχιών (dog-fighting) έχει τελειώσει και πλέον υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη για ένα μαχητικό stealth. 
 
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ
 
Το F-35 προορίζεται να αντικαταστήσει το μαχητικό F-16, αλλά αξίζει; 
 
Υπάρχουν πολλοί που, κυριολεκτικά, μισούν να δουν το τέλος της ιστορίας των F-16. Άλλωστε, το F-16 Fighting Falcon έχει συμβάλει στην εξαιρετική ιστορία της πολεμικής αεροπορίας των Η.Π.Α. Το μαχητικό πολλαπλών ρόλων συνεχίζει να ανταγωνίζεται ελίτ μαχητικά της 5ης γενιάς που απειλούν να το αντικαταστήσουν. 
 
Ένα από αυτά τα μαχητικά είναι το F-35 Lightning II. Ενώ τα 2 αεροσκάφη είναι διαφορετικά από πολλές απόψεις, έχουν επίσης μερικές αξιοσημείωτες ομοιότητες. 
 
Έτσι, είναι εξίσου εύκολο να συγκρίνουμε τα F-16 και F-35 λαμβάνοντας υπόψη και τις διαφορές. Ωστόσο, η συζήτηση «F16 εναντίον F35» αξίζει να εξεταστεί, δεδομένων των προηγμένων χαρακτηριστικών και των δύο αεροσκαφών.  
 
Το F-35 είναι το τελευταίο και μεγαλύτερο για την Πολεμική Αεροπορία, ενώ το F-16 Fighting Falcon είναι ένα από τα πιο διάσημα. 
 
Η απλή λογική δείχνει ότι το F-35 είναι καλύτερο χάρη στα νέα χαρακτηριστικά του (stealth, προηγμένα ηλεκτρονικά πτήσης κ.τ.λ.). Ωστόσο, το μαχητικό F-16 παραμένει ταχύτερο και πιο ευέλικτο. 
 
Έτσι, η ετυμηγορία συνήθως καταλήγει σε προσωπική προτίμηση ή στον χειρισμό ποιού μαχητικού ο πιλότος είναι πιο εξοικειωμένος. 
 
Περισσότερες πληροφορίες για το F-16 θα βρείτε στην ιστοσελίδα:
https://www.af.mil/About-Us/Fact-Sheets/Display/Article/104505/f-16-fighting-falcon/
Περισσότερες πληροφορίες για το F-35 θα βρείτε στην ιστοσελίδα:
https://www.af.mil/About-Us/Fact-Sheets/Display/Article/478441/f-35a-lightning-ii/ 
 
16 Ιαν. 2023
Κων-νος Παπανικολάου
 
Παραπομπές 
 
2. Η Boeing παρέδωσε το τελευταίο QF-16 Zombie Viper (FSAT) στην 82η Μοίρα Εναέριων Στόχων (ATS) της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (USAF). Το 82ο ATS εδρεύει στην αεροπορική βάση Tyndall (AFB) στην πόλη του Παναμά, Φλόριντα. Η παράδοση αυτού του αεροσκάφους αποτελεί μέρος μιας σύμβασης της USAF που ανατέθηκε στην Boeing το 2010 και περιλάμβανε τη μετατροπή των αποσυρθέντων αεροσκαφών F-16 σε QF-16 FSAT. Στο πλαίσιο αυτής της σύμβασης, η Boeing αναγέννησε F-16 από τα αποθηκευμένα στην 309η AMARG (Aerospace Maintenance and Regeneration Group) στην Tucson της Αριζόνα και τα «πέταξε» μέχρι το αεροδρόμιο Cecil στο Jacksonville για εγκατάσταση εξοπλισμού drone. Το πρώτο αεροσκάφος παραδόθηκε το 2012, ακολουθούμενο από την πρώτη δοκιμή πτήσης χωρίς πλήρωμα το 2013. Η Boeing έχει παραδώσει μέχρι στιγμής περισσότερα από 75 τροποποιημένα αεροσκάφη. Μετά την τροποποίησή του, το FSAT μπορεί τώρα να πετάξει από έναν πιλότο, καθώς και εξ αποστάσεως από μια ομάδα χειριστών εδάφους και τεχνικών. 
4. Fly-By-Wire (FBW). Το πιο προφανές χαρακτηριστικό των συστημάτων FBW είναι η βελτίωση των χαρακτηριστικών χειρισμού και η ταχύτερη απόκριση ελέγχου. Οι πολλές μικρές ελλείψεις στο χειρισμό ακόμη και των σύγχρονων αεροσκαφών μπορούν να εξαλειφθούν μέσω της αποτελεσματικής χρήσης υπολογιστών που μπορούν να κάνουν τις αποκρίσεις του αεροσκάφους να ταιριάζουν ακριβώς με αυτό που ο πιλότος θα τις ήθελε να είναι. 
5. Το M61 Vulcan χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά τον Απρίλιο του 1965 στο Βιετνάμ, όταν τοποθετήθηκε σε ένα F-105 Thunderchief. Έχει χρησιμοποιηθεί με τα F-15, F-16 και F-22 της Πολεμικής Αεροπορίας και τα F-14 και F/A-18 του Πολεμικού Ναυτικού. Έχει επίσης τοποθετηθεί σε εγκαταστάσεις πλευρικής βολής στο Fairchild AC-11 καθώς και στα AC-130 της Lockheed. Είναι ένα υδραυλικά, ηλεκτρικά ή πνευματικά κινούμενο, αερόψυκτο, ηλεκτρικά πυροδοτούμενο περιστροφικό κανόνι έξι κανών διαμετρήματος των 20 mm τύπου Gatling με εξαιρετικά υψηλό ρυθμό βολής (συνήθως 6.000 βολών ανά λεπτό). Το M61 και τα παράγωγά του είναι ο κύριος οπλισμός κανονιών των αμερικανικών μαχητικών αεροσκαφών σταθερών πτερύγων για πάνω από εξήντα χρόνια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.