Γράφει ο Θεοφάνης Μαλκίδης
Επιχείρηση ΝΙΚΗ είναι η κωδική ονομασία της αποστολής της 21ης προς 22α Ιουλίου 1974 από την ηπειρωτική Ελλάδα προς την Κύπρο με σκοπό την αερομεταφορά καταδρομέων για να πολεμήσουν τους Τούρκους εισβολείς. Όταν τα αεροσκάφη θα έφταναν στο αεροδρόμιο της Λευκωσίας, θα αποβίβαζαν τους καταδρομείς χωρίς να σβήσουν τους κινητήρες και θα απογειώνονταν όσο πιο σύντομα ήταν εφικτό. Στα NORATLAS, επιβιβάστηκαν 360 καταδρομείς της Α’ Μοίρας και 40, άνδρες της Γ’ Μοίρας με επικεφαλή τον Ταγματάρχη Γ. Παπαμελετίου.
Το πρώτο NORATLAS, το ΝΙΚΗ1, απογειώθηκε από τη Σούδα της Κρήτης στις 22.35 της 21ης Ιουλίου 1974. Υπήρχαν πέντε ακόμα NORATLAS έτοιμα για αναχώρηση τα οποία όμως δεν απογειώθηκαν ποτέ. Πρώτο προσγειώθηκε στη Λευκωσία το ΝΙΚΗ-2 στις 01.52. Ακολούθησε το ΝΙΚΗ-1 στη 01.15, τρίτο το ΝΙΚΗ-4 που καταρρίφθηκε από φίλια πυρά. Ακολούθησαν το ΝΙΚΗ-7, ΝΙΚΗ-3 (02.18), ΝΙΚΗ-6 το οποίο βλήθηκε και προσγειώθηκε χωρίς τους δύο κινητήρες ενώ σκοτώθηκαν δύο καταδρομείς και τραυματίστηκαν άλλοι έντεκα, ΝΙΚΗ-5 (02.21) ΝΙΚΗ-10 (3.10), ΝΙΚΗ-8 (3.12), ΝΙΚΗ-9 (3.16), ΝΙΚΗ-11 (3.22), ΝΙΚΗ-15 ΚΑΙ ΝΙΚΗ-12 το οποίο έκανε επανακυκλώσεις πάνω από το αεροδρόμιο λόγω οχήματος που βρισκόταν στον διάδρομο (03.30).
Το ΝΙΚΗ-14 πιθανότατα έφτασε πάνω από το αεροδρόμιο της Λευκωσίας αλλά δεν μπόρεσε να προσγειωθεί και επέστρεψε στην Κρήτη. Τέλος, το ΝΙΚΗ-13, προβληματικό αεροσκάφος κατηγορίας Ζ, σε μακρά απόθεση, βρέθηκε στα παράλια της Τουρκίας και στις 04.15 επέστρεψε κα προσγειώθηκε στη Ρόδο. Συνολικά προσγειώθηκαν στη Λευκωσία 12 από τα 15 NORATLAS αποβιβάζοντας τους καταδρομείς.
ΤΑ ΝΙΚΗ-3, ΝΙΚΗ 6 και ΝΙΚΗ-12 εγκαταλείφθηκαν στο αεροδρόμιο λόγω των σοβαρών ζημιών που είχαν υποστεί. Από το NORATLAS που καταρρίφθηκε από φίλια πυρά, 27 από τους 28 καταδρομείς που μετέφερε σκοτώθηκαν, ενώ ο Θανάσης Ζαφειρίου που σώθηκε από θαύμα έφυγε το 2016.
Οι Αεροπόροι και οι Καταδρομείς της Επιχείρησης "ΝΙΚΗ" της 21ης και 22ας Ιουλίου 1974, οι οποίοι έπεσαν υπέρ Πατρίδος και ορισμένοι εξ αυτών αγνοούνται μέχρι σήμερα είναι οι εξής:
οι Κυβερνήτης – (Επισμηναγός) Παναγόπουλος Βασίλειος/Συγκυβερνήτης – (Επισμηναγός) Συμεωνίδης Στέργιος/Ναυτίλος – (Επισμηνίας) Άνθιμος Ηλίας/ Ιπτάμενος Μηχανικός – (Ανθυποσμηναγός) Δάβαρης Γεώργιος.
Θύματα Καταδρομείς
Α’ ΜΟΙΡΑ ΚΑΤΑΔΡΟΜΩΝ ΔΕΑ
(ΚΔ) Τσαμκιράνης Δημήτριος/Λοχίας
(ΚΔ) Καβροχωριανός Νικόλαος/Λοχίας
(ΚΔ) Τzιλιβάκης Στέφανος/Δεκανέας
(ΚΔ) Τσάκωνας Ευάγγελος/Δεκανέας
(ΚΔ) Χριστόπουλος Αθανάσιος
(Κ/Δ) Αναστασόπουλος Ανδρέας
(Κ/Δ) Γιαννακάκης Κοσμάς
(Κ/Δ) Γιαννάκος Στέφανος
(Κ/Δ) Γιαννόπουλος Παναγιώτης
(Κ/Δ) Δαλαμάγκας Ηλίας'
(Κ/Δ) Ζησιμόπουλος Αντώνιος
(Κ/Δ) Κασιμάκης Σωτήριος
(Κ/Δ) Κατέρος Κωνσταντίνος
(Κ/Δ) Κουρούνης Σωτήριος
(Κ/Δ) Λίγδης Χρήστος
(Κ/Δ) Δοϊτσίδης Χριστόδουλος
(Κ/Δ) Μανιάτης Σπυρίδων
(Κ/Δ) Μονιάς Αιμίλιος
(Κ/Δ) Μπαρώτας Κωνσταντίνος
(Κ/Δ) Νάκος Γεώργιος
(Κ/Δ) Πρινιανάκης Στυλιανός
(Κ/Δ) Σιορώκος Δημήτριος
(Κ/Δ) Σκιαδαρέσης Νικόλαος
(Κ/Δ) Τζούρας Σωτήριος
(Κ/Δ) Τούλης Ηλίας
(Κ/Δ) Χατζόπουλος Χρήστος.
Από το Αεροσκάφος NORATLAS 52-139 “NIKH 6” Α’ ΜΟΙΡΑ ΚΑΤΑΔΡΟΜΩΝ
οι (Κ/Δ) Νόμπελης Σπυρίδων και (Κ/Δ) Οικονομάκης Κωνσταντίνος.
Αθάνατοι!
Η ομιλία μου στη Λευκωσία για την εισβολή στην Κύπρο , για τους πεσόντες και για τους αγνοούμενους ήρωες μας.
ΑΙΩΝΙΑ ΔΟΞΑ ΚΑΙ ΤΙΜΗ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΔΕΛΦΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΖΩΝΤΕΣ ΚΑΙ ΝΕΚΡΟΥΣ ΠΟΥ ΤΟ ΑΙΜΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΕΡΑΝ ΣΤΑ ΜΑΤΟΒΑΜΜΕΝΑ ΧΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΗθική και πατριωτική υποχρέωση έχω προς τους νεκρούς αδελφούς μας Ελλαδίτες της επιχείρησης ΝΙΚΗ, που ήταν η μοναδική βοήθεια, που εστάλη στη Κύπρο, να προσθέσω το πιο κάτω αποκαλυπτικό ....
Η ΚΥΠΡΟΣ ΑΠΟΤΙΕΙ ΦΟΡΟ ΤΙΜΗΣ ΚΑΙ ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗΣ ...
ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ ΒΛΗΘΗΚΑΝ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΡΟΠΛΑΝΑ ΑΠΟ ΦΙΛΙΑ ΠΥΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΗΡΩΙΚΗ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗ ΣΤΗ ΛΕΥΚΩΣΙΑ; ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΙΟ ΚΑΤΩ ΕΝΑ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΟ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΑΝΤΩΝΗ ΑΝΤΩΝΑ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΒΙΩΣΕ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ...ΚΑΙ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙ ΠΟΛΛΑ ....
Όταν η μοναδική βοήθεια (21 προς 22 Ιουλίου 74) προς Κύπρο, «Επιχείρηση ΝΙΚΗ» της ηρωϊκής αποστολής αυτοκτονίας της Α ΜΚ βρισκόταν σε εξέλιξη οι δόλιοι Άγγλοι υπέκλεψαν το απόρρητο σήμα ότι έρχονται 15 πορτοκάλια (ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΟΡΑΤΛΑΣ) …. το οποίο αποκωδικοποίησαν …. και αμέσως αναμετάδωσαν εν είδη διεθνών ειδήσεως ότι…. «Εντός ολίγου θα προσγειωθούν Τουρκικά μεταγωγικά στο αεροδρόμιο Λευκωσίας…». Παράλληλα με παρεμβολές καθυστέρησαν το σήμα ΓΕΕΦ προς δυνάμεις εθνοφρουράς αεροδρομίου ότι τα αεροπλάνα ήταν ΕΛΛΗΝΙΚΑ και έγινε το γνωστό μοιραίο λάθος…. Τα ΕΛΛΗΝΙΚΑ αεροπλάνα να θεωρηθούν τουρκικά και να βληθούν από φίλια πυρά… Σημειώνεται ότι οι Άγγλοι και στο αεροδρόμιο Λευκωσίας διατηρούσαν μικρή κατασκοπευτική βάση και παρακολουθούσαν κάθε κίνηση της Ε.Φ. Μάλιστα κατά την αποτυχημένη προσπάθεια των Τούρκων εισβολέων να καταλάβουν το αεροδρόμιο επίγεια καθοδηγούσαν τις τουρκικές δυνάμεις, οι οποίες όμως τα μούτρα τους έσπασαν λόγω της ηρωϊκής αντίστασης των μαχητών Ελλήνων….
Υ.Γ. Ο αντισμήναρχος Φίλιππος Κόλλιας που βρισκόταν στο αεροδρόμιο, επιβεβαιώνει ότι …στους ασυρμάτους άκουγαν πληροφορίες πως εκείνες τις ώρες έρχονταν Τούρκοι, για να κάνουν αεραπόβαση στο αεροδρόμιο και να το καταλάβουν……
Και αποκαλύπτω ξανά ότι κατά την διάρκεια της βάρβαρης Τουρκικής εισβολής, οι δόλιοι Άγγλοι πρόσφεραν αφειδώς κάθε πληροφορία και διευκόλυνση στους βαρβάρους μέσω του σταθμού ECHELON του Τρόοδους…. Κατηύθυναν τα τουρκικά αεροπλάνα στους στρατιωτικούς στόχους της Ε.Φ και παρέμβαλλαν παράσιτα στους παμπάλαιους ασυρμάτους της Εθνοφρουράς.
Ο ΠΝΕΥΜΟΝΑΣ ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΚΑΤΑΣΚΟΠΕΥΤΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ECHELON TOY ΣΥΜΦΩΝΟΥ UKUSA, ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ BΡΙΣΚΕΤΑΙ, ΣΤΗΝ ΥΨΗΛΟΤΕΡΗ ΚΟΡΥΦΗ ΤΟΥ ΤΡΟΟΔΟΥΣ ΤΗΝ ΧΙΟΝΙΣΤΡΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ …ΚΥΡΙΑΡΧΗ ΑΓΓΛΙΚΗ ΒΑΣΗ……ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΙΣ ΕΠΑΡΑΤΕΣ ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ ΖΥΡΙΧΗΣ-ΛΟΝΔΙΝΟΥ... ΔΙΑΣΠΑΡΤΕΣ ΟΙ ΑΓΓΛΙΚΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΣΤΗ ΚΥΠΡΟ ....ΚΡΑΤΟ ΕΝ ΚΡΑΤΕΙ ...
Μάλιστα, στην Ανατολική βάση, στον Σταθμό Αγίου Νικολάου στη Δεκέλεια, αλλά και στο Ακρωτήρι, λειτουργεί ένα από τα «σημεία ακρόασης» του δικτύου πληροφοριών του Συμφώνου UKUSA, γνωστού και ως Echelon, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως «Σταθμός Υποκλοπής» με βεληνεκές σε ολόκληρο τον κόσμο. Η εγκατάσταση αυτή παρακολουθεί όλες τις τηλεπικοινωνίες όχι μόνον στη Μέση Ανατολή, Βαλκάνια, αλλά και στη Κεντρική Ασία. Οι καταγραφές της εκπέμπονται μέσω δορυφόρου στην Αγγλία και στη συνέχεια μεταφέρονται στον κεντρικό σταθμό του συστήματος ECHELON στις ΗΠΑ. Είναι εξοπλισμένες με τα πλεόν προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα (ραντάρ ηλεκτρονικού πολέμου και υποκλοπών), κυρίως στο Τρόοδος (Χιονίστρα).
Μέχρι σήμερα και μας κατασκοπεύουν και μας υποσκάπτουν ... Ακόμη και συνομιλίες Προεδρικού μεγάρου και πολιτικών της Κύπρου παρακολουθούν ...., αλλά και της Ελλάδας τις οποίες διοχετεύουν στους φίλους τους Τούρκους....
Οι Αγγλικές βάσεις στη Κύπρο ήταν και είναι μια αποικιοκρατική κηλίδα αίματος (Όπως δήλωσε Κύπριος πολιτικός) και θα μας εκδικούνται συνεχώς για την ντροπιαστική ήττα, που είχαν το 55-59 ... Κατά τα άλλα ΝΕΝΙΚΗΚΑΜΕ βροντοφώναξε ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος μετά την υπογραφή των προδοτικών συμφωνιών ... Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Καραμανλής ...
Και έτσι το 1974 οι βάρβαροι Τούρκοι με την συνδρομή των Άγγλων άλωσαν την Ελληνική Κύπρο ...
Π.Β. Συγγραφέας - Συνεργάτιδα.
Συγκλονιστική είναι η μαρτυρία του K.Λ. ο οποίος το 1974 ήταν χειριστής στα κυπριακά αντιαεροπορικά πυροβόλα. «Μας είχαν δώσει διαταγή να είμαστε συνεχώς πάνω στο αντιαεροπορικό και όταν ακούσουμε βόμβο αεροπλάνου να ρίξουμε. Στη συνέχεια ήρθε μια δεύτερη διαταγή, που έλεγε ότι αν δείτε πράσινη φωτοβολίδα να βάλλετε, αν δείτε κόκκινη να δεσμεύσετε τα πυροβόλα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα μεσάνυχτα ακούσαμε τις μηχανές των αεροσκαφών, είδαμε την ΠΡΑΣΙΝΗ φωτοβολίδα και αρχίσαμε και ρίχναμε. Χτυπήσαμε ένα αεροπλάνο το οποίο εκλάβαμε σαν τουρκικό και έπεσε... Ήρθε ένας αξιωματικός και με οργισμένα ύφος μας είπε:
‘Ρε σεις, τι κάνατε, χτυπήσατε δικό μας αεροπλάνο; Έχω βαρειές τύψεις γι’ αυτό που κάναμε. Εμείς εκτελούσαμε διαταγές ...
Ο Γ.Κ. και αυτός χειριστής αντιαεροπορικού διηγείται:
“Λίγο πριν νυχτώσει ήρθε Ελλαδίτης αξιωματικός και μου είπε ότι η σημερινή νύχτα είναι επικίνδυνη. Υπάρχουν πληροφορίες ότι τη νύχτα ενδέχεται να έρθουν τούρκικα αεροπλάνα και ζήτησε να έχουμε τα μάτια μας δεκατέσσερα και να μην αφήσουμε να προσγειωθεί κανένα. Όταν άκουσα τον βόμβο του αεροπλάνου δεν μπόρεσα να το δω, είχε όλα τα φώτα σβηστά και ήμουν έτοιμος να το καταρρίψω. Μόλις πλησίασε, το σκόπευσα, του έριξα και αυτό ήταν. Το δήθεν ... τουρκικό αεροπλάνο κατερρίφθη”.
Αυτοί οι άνθρωποι φταίνε; Μέχρι σήμερα δεν μπορούν να ησυχάσουν από τύψεις και με δάκρυα αφηγούνται το τραγικό γεγονός, που σημάδεψε ανεξίτηλα την ζωή τους