Σελίδες

9 Απριλίου 2022

Χρυσός λόγος: Η θεία αναλογία που γνώριζαν οι αρχαίοι Έλληνες

Κάθε οπαδός του Νταν Μπράουν έχει ακούσει γι’ αυτόν τον μυστηριώδη αριθμό που εμφανίζεται παντού- στο ανθρώπινο σώμα, στην αρχιτεκτονική της αρχαιότητας, τη φύση- και κανείς δεν είναι σε θέση να εξηγήσει τη γοητεία που ασκεί. Η αλήθεια είναι ότι στις περισσότερες περιπτώσεις που υποτίθεται ότι εμφανίζεται στην πραγματικότητα δεν εμφανίζεται, ενώ πολλοί σχετικοί ισχυρισμοί είναι λανθασμένοι. Ο χρυσός λόγος είναι επίσης γνωστός ως «χρυσή τομή» ή «θεία αναλογία» και αποτελεί ένα μέσο συσχετισμού δύο ποσών.
 
Τον 19ο αιώνα σε αυτό τον λόγο δόθηκε το όνομα από τον μεγάλο αρχαίο γλύπτη Φειδία (490 π.Χ.), ο οποίος υποτίθεται πως τον χρησιμοποίησε στις αναλογίες των ανθρώπινων μορφών που δημιούργησε.
 
Η αιτία είναι πως ένας τόσο απλός τύπος δημιουργεί έναν τόσο περίπλοκο και μη αρμονικό αριθμό είναι ότι το φ, όπως και το π, δεν μπορεί να γραφτεί με τη μορφή απλού κλάσματος, γι’ αυτό αποκαλείται άρρητος αριθμός. Οι άρρητοι αριθμοί μπορούν να γραφτούν αποκλειστικά ως μια άπειρη διαδικασία δεκαδικών ψηφίων που δεν επαναλαμβάνονται ποτέ. 
 
Χρυσή σπείρα  
 
«Χρυσή σπείρα» ονομάζεται η σπείρα που απομακρύνεται από το κεντρικό σημείο με έναν παράγοντα του φ ανά τέταρτο της σπείρας. Ένα παράδειγμα που αναφέρεται συχνά είναι το όμορφο όστρακο του Nautilus pompilius (ναυτίλου), μέλους της οικογένειας των οχτάποδων. Στην πραγματικότητα όμως, πρόκειται για «λογαριθμική» σπείρα και όχι για χρυσή.
 
Το 1999 ο Αμερικανός μαθηματικός Κλέμεντ Φάλμπο μέτρησε αρκετές εκατοντάδες όστρακα και έδειξε μάλλον ξεκάθαρα ότι η μέση αναλογία ήταν 1 προς 1,33 πολύ μακριά από το 1,618. 
 
Οι αρχαίοι Έλληνες γνώριζαν τον χρυσό λόγο και ο Παρθενώνας είναι το συνηθισμένο παράδειγμα που αναφέρεται ως προς τη χρήση του στην αρχιτεκτονική. Όμως, όσα διαγράμματα δείχνουν τις πλαϊνές ή μετωπικές όψεις να εμφανίζουν ένα χρυσό ορθογώνιο είτε περιλαμβάνουν ένα κομμάτι αέρα στην κορυφή είτε αφήνουν εκτός κάποια σκαλοπάτια στη βάση. 
 
Ο χρυσός λόγος και ο Ντα Βίντσι
 
Ο χρυσός λόγος είχε ξεχαστεί για εκατοντάδες χρόνια μετά την πτώση της αρχαίας Ρώμης, ώσπου ο Λούκα Πακιόλι, ένας φραγκισκανός μοναχός και δάσκαλος του Λεονάρντο ντα Βίντσι τον ανέφερε στο De Divina Proportione. 
 
Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι εικονογράφησε το βιβλίο αλλά, παρά τα όσα αναφέρονται στον κώδικα Ντα Βίντσι, δεν χρησιμοποίησε τον χρυσό λόγο για να συνθέσει τη «Μόνα Λίζα» ούτε το διάσημο σχέδιο με τον άντρα σε έναν κύκλο και τα άκρα σε έκταση. 
 
Ο τελευταίος ονομάζεται Βιτρούβιος Άνθρωπος από τον Ρωμαίο αρχιτέκτονα Βιτρούβιο, ο οποίος έζησε τον 1ο αιώνα π.Χ. και κατά καιρούς αναφέρεται ως ο «πρώτος μηχανικός στον κόσμο». Βάσισε τα κτίρια του στις αναλογίες ιδανικού ανθρώπινου σώματος, όπου το ύψος ισούται με το άνοιγμα των χεριών και είναι οκτώ φορές μεγαλύτερο από το μέγεθος της κεφαλής. 
 
Δεν χρησιμοποίησε καθόλου το φ, άσχετα αν ο Φειδίας το είχε χρησιμοποιήσει κάποτε για παρόμοιο τρόπο. 
 
Πηγή: Το βιβλίο ολικής άγνοιας, Τζον Λόϋντ & Τζον Μίτσινσον, εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ…
[mixanitouxronou.gr]
 

1 σχόλιο:

  1. ΙΔΕΤΕ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟΝ ΤΙΤΛΟ...
    Ο Παρθενωνας αποτελεί το λαμπρότερο μνημείο όλου του ...https://www.olympia.gr › ellada › o-...·
    11 Dec 2020 — Ο Παρθενώνας αποτελεί το λαμπρότερο μνημείο της Αθηναϊκής πολιτείας και ... ( Χρυσή τομή Παρθενώνα 1.618030) Ο μοναδικός ολομάρμαρος ναός, ..

    ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ....

    Αφιερωμένο εξαιρετικά στους επίδοξους ολετήρες του ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ, από Αντώνη Αντωνά.

    Είναι φάρος Πολιτισμού, Ιστορίας, Φιλοσοφίας, Δημοκρατίας και απαράμιλλης αρχιτεκτονικής, που βασίστηκε στη χρυσή τομή και που μέχρι σήμερα, στην σύγχρονη εποχή μας, οι αρχαιολόγοι και επιστήμονες αδυνατούν να επιλύσουν το μυστήριο, της απόλυτης αρμονίας, αλλά και ακρίβειας με ελάχιστη απόκλιση του ενός χιλιοστομορίου!

    Ο Παρθενώνας συμβολίζει και εκπροσωπεί την Αθηναϊκή Δημοκρατία, τον Ελληνικό πολιτισμό και έχει χαραγμένη ανεξίτηλα στα μάρμαρα του, την ιστορία ακριβώς όπως αποτυπώθηκε τότε, ( Όπως και σε όλα τα μνημειώδη αρχιτεκτονήματα της χρυσής τότε εποχής ), της φιλοσοφίας, του Πολιτισμού, της Δικαιοσύνης, της τέλειας Δημοκρατίας, των Θεάτρων, Φιλοσοφικών συμποσίων, της αθλητικής άμιλλας, των επιστημών, της ποίησης και λογοτεχνίας, του Σόλωνα, Κλεισθένη, Αναξαγόρα, Ζήνωνα, Αριστοτέλη, Κίμωνα, Σοφοκλή, Ευριπίδη, Θουκυδίδη, Ηρόδοτου, Πλάτωνα κ.ά. Πουθενά και ποτέ, δεν έγινε σε όλο τον κόσμο, αρχαίο και σύγχρονο, αυτή η έκρηξη πνεύματος, φιλοσοφίας και εκπολιτισμού! Είναι ένας και μοναδικός πολιτιστικός φάρος που διαφωτίζει μέχρι σήμερα όλο τον πολιτισμένο κόσμο.

    Άλυτο μέχρι σήμερα το μαθηματικό πρόβλημα των τέλειων αναλογιών του Παρθενώνα, αλλά και άλυτο το μυστήριο της ιδιοφυίας και διάνοιας των Ελλήνων αρχιτεκτόνων. Το 1985 ανακαλύφθηκε στη Σαλαμίνα *μετρολογικό ανάγλυφο με απεικόνιση μέρους ανθρώπινου σώματος με τέλειες αναλογίες, όπως επίσης και οι μετρικές μονάδες (π.χ. 1 πόδι=0,3188μ), που χρησιμοποιούσαν με βάση το τέλειο ανθρώπινο σώμα οι μαθηματικοί και κατασκευαστές του Παρθενώνα. Μυστήριο είναι η αναλογία του κοντού στυλοβάτη του Παρθενώνα που είναι ίση με 1’’ δευτερόλεπτο ενός τόξου γεωγραφικού πλάτους της γης, κάτι που αποδεικνύει ότι γνώριζαν ακριβώς τις διαστάσεις της σφαιρικής γης……! (Search, αναλογίες Παρθενώνα.)

    Στην αρχιτεκτονική κατασκευή του, ο Παρθενώνας, δεν έχει καμία ευθεία. Αντιθέτως, υπάρχουν ανεπαίσθητες καμπύλες και μάλιστα αδιόρατες, πού δίνουν όμως την εντύπωση ότι ο στυλοβάτης π.χ. είναι ευθύς και εντελώς επίπεδος. Ανάλογη είναι και η καμπύλη των επιστυλίων. Αυτό έγινε, γιατί ο Ικτίνος προνόησε και έλαβε υπόψιν του την φυσική ατέλεια του ανθρώπινου οφθαλμού. Έτσι δημιούργησε την οφθαλμαπάτη στον θεατή που κοιτάζει υπό ορισμένη γωνία τον Παρθενώνα, ότι ο ναός ανυψώνεται στον αέρα. Οι κίονες, ως γνωστόν, υφίστανται μία εξόγκωση (η οποία καλείται «ένταση») στο μέσον περίπου του ύψους του κίονα. Εκείνο, που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό είναι πως οι άξονες των κιόνων, όπως και το επιστύλιο με το διάζωμα, έχουν μια ανεπαίσθητη κλίση προς τα μέσα, που κυμαίνεται από 0,9 έως 8,6 εκατοστά. Αυτή η κλίση σημαίνει πως αν προεκτείνουμε νοερά τους άξονες προς τα πάνω, θα ενωθούν σε κάποιο ύψος σχηματίζοντας μια νοερή πυραμίδα. Το σημείο πάνω από την κρηπίδα, στο οποίο ενώνονται οι νοερές πλευρικές επεκτάσεις των κιονοστοιχιών του Παρθενώνα, είναι περίπου 1.852 μέτρα. Αυτό, μετρούμενο, βρέθηκε ότι δημιουργεί έναν όγκο, που είναι περίπου ο μισός της Μεγάλης Πυραμίδας του Χέοπα στην Γκίζα της Αιγύπτου.

    Παλαμάς Κωστής.

    Εσύ΄ σαι, που κορώνα σου φορείς το βράχο; Εσύ΄σαι,/ Βράχε, που το ναό κρατάς, κορόνα της κορόνας;/ Ναέ, και ποιος να σ΄ έκτισε μες στους ωραίους ωραίο, / για την αιωνιότητα με κάθε χαρη Εσένα;/ Σ΄εσέ αποκάλυψη ο ρυθμός, κάθε γραμμή και Μούσα,/ λόγος το μάρμαρο έγινε κι η ιδέα τέχνη, και ήρθες,/στη χώρα τη θαυματουργή που τα στοχάζεται όλα.

    Λόγος το μάρμαρο έγινε κι η ιδέα τέχνη, και ήρθες/ στη χώρα τη θαυματουργή, που τα στοχάζεται όλα/ με τη βοήθεια των Ωρών των καλομετρημένων … ....
    ΑΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.