Σελίδες

10 Μαρτίου 2022

Ειρήνη δεν είναι η απουσία του πολέμου⋅ είναι η παρουσία του Θεού. Σκέψεις ενός Αγιορείτου μοναχού για την Ειρήνη στην Ευρώπη

 
Η υπόθεση της Ειρήνης είναι πέρα από κάθε αμφιβολία, καθώς φρονούμε, από τα πιο καυτά προβλήματα της ανθρωπότητας. Όλοι κατανοούμε πως τυχόν υποβάθμισή του σημαίνει αμέσως αύξηση της πιθανότητας για ένα πλανητικό ολοκαύτωμα.
 
Τα θλιβερά γεγονότα που συμβαίνουν τις τελευταίες ημέρες στην Ευρώπη του έτους 2022 με τον πόλεμο στην Ουκρανία, με τις εκατόμβες των θυμάτων, ανάμεσά τους και ανυπεράσπιστων μικρών παιδιών, με την καταστροφή μιάς ολόκληρης χώρας, με τις προσφυγικές ροές εκατομμυρίων προσφύγων, την καταπάτηση βασικών πτυχών του Διεθνούς Δικαίου και τις απρόβλεπτες συνέπειες στη ροή της ιστορίας, υπογραμμίζουν τα παραπάνω. 
 
Οι Χριστιανοί όμως, ακόμη κι αν αποκλείονταν όλοι οι πόλεμοι, πάλι δεν θα μπορούσαμε να ζήσουμε χωρίς Ειρήνη: «Ο ζητών ειρήνην, Χριστόν εκζητεί, ότι Αυτός εστίν η ειρήνη, ο ειρηνοποιήσας διά του αίματος του Σταυρού Αυτού, είτε τα εν ουρανοίς είτε τα επί της γης», γράφει ο Μέγας Βασίλειος. 
 
Αν οι άνθρωποι που φλέγονται για την ιερή υπόθεση της Ειρήνης ήταν συνάμα συνειδητά μέλη της Εκκλησίας, τότε θα πραγμάτωναν το μοναδικό ενδεχόμενο να επανέλθει η Εκκλησία σε μία από τις πτυχές του αληθινού μεγαλείου της, να βιωθεί δηλαδή ως το τέλειο και επιτυχέστερο ειρηνικό κίνημα όλων των εποχών. Έτσι θα μεταμορφώνονταν σε μάρτυρες της Ειρήνης. Μιάς Ειρήνης που δεν εδραιώνεται μόνο με μεγαλειώδεις πορείες υπέρ της Ειρήνης και μεγαλόστομες διακηρύξεις εναντίον του Πολέμου, ούτε είναι αποκλειστικά ένας τρόπος συνύπαρξης λαών χωρίς πόλεμο, αλλά προπάντων ανάβρυσμα πίστης και ελπίδας μιάς ανθρωπότητας που έχει συναρμοστεί εκούσια σε σώμα Χριστού.  
 
Αυτό το Σώμα είναι η «ειρήνη ημών», που δεν θα πραγματωθεί, ας το κατανοήσουμε όλοι αυτό, μέχρις ότου βρεθούμε όλοι παρόντες μέσα σ’ αυτό, συντηρητικοί και φιλελεύθεροι, πιστοί και λιγότερο πιστοί, δεξιοί και αριστεροί, φιλορώσοι και φιλοδυτικοί. Οι διαιρέσεις ισχύουν στο βαθμό που μένουμε έξω από το Σώμα και ακυρώνονται, μόλις γίνουμε σημαιοφόροι της Ειρήνης Του. Τότε, στην ψυχή μας δεν θα υπάρχει θέση για τον πόλεμο, τον ανταγωνισμό, το μίσος, την ιδεολογική στράτευση, για ολ’ αυτά που μας αλληλοσπαράζουν σήμερα. Τότε θα γίνουμε ειρηνιστές και ειρηνοποιοί.  
 
Ειρήνη δεν είναι η απουσία του πολέμου⋅ είναι η παρουσία του Θεού.  
 
Ειρήνη σημαίνει πριν απ’ όλα ένωση. Και ο Χριστός είναι Ειρήνη, ακριβώς επειδή είναι ένωση θεότητας και ανθρωπότητας. Και μας ενώνει με τον Πατέρα σαν ομοούσιός Του κατά τη θεότητα, αλλά και με την Μητέρα Του και τους άλλους ανθρώπους, σαν ομοούσιός τους κατά την ανθρωπότητα.  
 
Από την άλλη πλευρά, ο έσχατος προορισμός του ανθρώπου, κτισμένου κατ’ εικόνα του Λόγου, δεν είναι άλλος παρά το ν’ αποτελεί τον «σύνδεσμο» ενότητας ολόκληρης της Δημιουργίας, συντελώντας στην τελική ένωση της κτιστής ανθρωπότητας με την άκτιστη θεότητα του Λόγου. Αυτή είναι η αιώνια και ακατάλυτη Ειρήνη, που επιτρέπει στον άνθρωπο να γίνει ο,τι ακριβώς είναι ο Θεός, χωρίς να ταυτιστεί με την ουσία Του. 
 
Τα όρια της Ειρήνης και της Αγάπης συμπίπτουν. Είναι οι δύο απλωμένες και καρφωμένες παλάμες, που ενώνουν και συγκρατούν τη διασπαμένη ανθρωπότητα πάνω στον Σταυρό, διδάσκοντάς την να θεολογεί τον κενωθέντα Λόγο, μέχρι την τελική Ανάσταση. Αυτές τις παλάμες καλείται να ενσαρκώνει η Εκκλησία στις μέρες μας, διασαλπίζοντας το μήνυμα της ενότητας στα τέσσερα πέρατα του κόσμου. Το σκάνδαλο των διασπασμένων Χριστιανών, -και, ιδιαίτερα στις μέρες μας, των διασπασμένων Ορθοδόξων, μια που ο πόλεμος στην Ουκρανία διεξάγεται μεταξύ Ορθοδόξων- που δεν βλέπουν το ίδιο καθαρά «τους τύπους των ήλων» και αδυνατούν να φωνάξουν ομόφωνα «ο Κύριός μου και ο Θεός μου», καταστρέφει την υπόθεση της Ειρήνης.  
 
Γι’ αυτό οι ειλικρινείς ειρηνιστές όπου γης, είναι ανάγκη σήμερα όσο ποτέ να ταυτίσουμε το όραμα της Ειρήνης που μας εμπνέει, με το Πρόσωπο του αναστημένου Χριστού.  
 
Η Ειρήνη εμβαθύνεται στην ανθρώπινη φύση τόσο περισσότερο όσο αυτή η φύση προσανατολίζεται προς ένωσή της με τη θεία φύση του Δημιουργού της. Όσοι εργάζονται γι’ αυτήν την ένωση, είναι οι μόνοι πραγματικοί ειρηνοποιοί και γι’ αυτό ακριβώς «υιοί Θεού κληθήσονται».  
 
Μοναχός Πατάπιος Καυσοκαλυβίτης 
Δικαίος της Ιεράς Σκήτης Αγίας Τριάδος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.