Σελίδες

22 Οκτωβρίου 2021

Συστήματα Υποβοήθησης οδήγησης

Μας έκαναν χειρότερους οδηγούς τα ηλεκτρονικά βοηθήματα;
 
 
Οι σύγχρονες τεχνολογίες βοηθούν τους άπειρους και επαναπαύουν τους έμπειρους οδηγούς. Αρκετές μελέτες στην Ευρώπη και τις Η.Π.Α. αναφέρουν αυτό που υποψιάζονταν αρκετοί ειδικοί στον τομέα της ασφαλούς οδήγησης. Όσο περισσότερη η τεχνολογία που “κουβαλάει” ένα αυτοκίνητο, τόσο χειρότερα οδηγούμε. Και αυτό περιλαμβάνει τα συστήματα πλοήγησης/πολυμέσων και τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας.
 
Η Αμερικανική Ένωση Αυτοκινήτου χρηματοδότησε την διεξαγωγή ορισμένων μελετών που επιβεβαιώνουν το πόσο αποσπάται η προσοχή ενός οδηγού. Για παράδειγμα, οι ερευνητές του πανεπιστημίου της Γιούτα χρησιμοποίησαν τα συστήματα πολυμέσων 30 διαφορετικών αυτοκινήτων για να εξακριβώσουν τον βαθμό που αποσπούν την προσοχή του οδηγού. Η συγκεκριμένη μελέτη αναφέρει ότι ο πλοηγός και η επιλογή ραδιοφωνικού σταθμού σε ένα σύστημα πολυμέσων αποσπά για μεγάλο χρονικό διάστημα τον οδηγό, τραβώντας το βλέμμα του για περισσότερη ώρα σε σχέση με την επιλογή για πραγματοποίηση κλήσης. Συνολικά όμως, όλες οι λειτουργίες του συστήματος πολυμέσων κλέβουν αρκετά από την προσοχή του οδηγού. 
 
Η συγκεκριμένη έρευνα συμβαδίζει και με τα αποτελέσματα μιας αντίστοιχης που πραγματοποίησε το πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν για λογαριασμό της αυτοκινητοβιομηχανίας. Επιπλέον όμως, οι ερευνητές του πανεπιστημίου του Μίσιγκαν κλήθηκαν να απαντήσουν στο πως χρησιμοποιούν οι οδηγοί το σύστημα επιτήρησης τυφλού σημείου. Αυτό που διαπίστωσαν ήταν ότι το μεγαλύτερο ποσοστό οδηγών αυτοκινήτων που είχαν αυτό το σύστημα ενεργητικής ασφάλειας, άλλαζαν λωρίδα κυκλοφορίας χωρίς να πραγματοποιούν οι ίδιοι έλεγχο για ύπαρξη αυτοκινήτου ή μοτοσυκλέτας στο τυφλό σημείο. Αυτό σημαίνει ότι αρκετοί οδηγοί λαμβάνουν πληροφορία κατά την οδήγηση μόνο από τις ενδείξεις των συστημάτων και όχι από αυτά που βλέπουν.  
 
Μελετώντας αυτές τις δύο αναφορές, η ένωση εκπαιδευτών οδήγησης των Η.Π.Α. ανέφερε ότι οι νέες τεχνολογίες αποτελούν “δίκοπο” μαχαίρι. Εάν τα συστήματα λειτουργούν προβλεπόμενα και ο οδηγός τα χρησιμοποιεί σωστά, τότε υπάρχει πραγματικό όφελος στον τομέα της ασφάλειας. Εάν όμως συμβαίνει το αντίθετο, υπάρχει κενό και δημιουργείται απώλεια ασφάλειας. 
 
Αναντίλεκτα, όλα τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας έχουν βοηθήσει στην μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, αλλά η αύξηση των οδηγών που δεν δίνουν την απαραίτητη προσοχή κατά την οδήγηση εξακολουθεί να αποτελεί πρόβλημα. Αυτή την στιγμή, πολλοί οδηγοί έχουν “πρόσβαση” σε κάποιου είδους σύστημα “υποβοήθησης/αυτόνομης” οδήγησης. Μερικά από αυτά τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας είναι το ενεργό cruise control, η υποβοήθηση διατήρησης της λωρίδας και το σύστημα ενημέρωσης και αποφυγής σύγκρουσης με αυτόματη χρήση των φρένων. 
 
Είναι εύκολο να φανταστεί κανείς ότι όσα περισσότερα συστήματα διαθέτει ένα αυτοκίνητο, τόσο ο οδηγός του έχει την εντύπωση ότι χρειάζεται να δίνει μικρότερη προσοχή στον δρόμο. Και εδώ είναι που θολώνει κάπως το πράγμα. Τα σύγχρονα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας έχουν εξελιχθεί με σκοπό να αποτελούν δικλείδα ασφαλείας των δεξιοτήτων του οδηγού, με σκοπό να επέμβουν όταν αυτός κάνει κάποιο λάθος. 
 
Ένα ακόμα ζήτημα είναι ότι τα περισσότερα από αυτά τα συστήματα έχουν αρχίσει να αποτελούν βασικό εξοπλισμό προσιτών αυτοκινήτων, με τους οδηγούς τους να μην είναι ακόμα εξοικειωμένοι σε αυτά και να μην ξέρουν πως να τα χρησιμοποιήσουν/συμβουλευτούν. Επιπλέον, το γεγονός ότι αυτά τα συστήματα μπορούν να λειτουργήσουν πολύ διαφορετικά μεταξύ μοντέλων διαφορετικών αυτοκινητοβιομηχανιών, σημαίνει ότι πρέπει να υπάρξει μια συγκεκριμένη νόρμα για μην γίνεται το θέμα ενεργητικής ασφάλειας περίπλοκο.  
 
Τελικά, θα πρέπει να αντιληφθούμε ότι όλα ενεργά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας λειτουργούν επικουρικά και μπορούν να προφυλάξουν από πολλές απροσεξίες και να σώσουν ζωές. Σε κάθε περίπτωση όμως θα πρέπει εσείς να έχετε τον έλεγχο του αυτοκινήτου σας. Το τελευταίο είναι και αυτό που δίνουν έμφαση οι ειδικοί του τομέα οδικής ασφάλειας, μιας και όσο πλησιάζουμε στην αυτόνομη οδήγηση, τόσο πιο δύσκολο είναι να πείσουν τους οδηγούς ότι θα πρέπει να έχουν τα μάτια τους στο δρόμο. 
 
 
Προειδοποίηση για τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού σε συνθήκες βροχής 
 
Τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, τα οποία χρησιμοποιούνται σε πολλά σύγχρονα αυτοκίνητα για να φρενάρουν αυτόματα και να κρατούν το όχημα σταθερό στην ίδια λωρίδα, είναι λιγότερο αποτελεσματικά σε συνθήκες ισχυρής βροχόπτωσης, προειδοποιεί η Αμερικανική Ένωση Αυτοκινήτου. 
 
Η Ένωση εξέτασε σε ελεγχόμενες συνθήκες αυτοκίνητα τεσσάρων κατασκευαστών. Διαπίστωσε ότι σε αρκετές περιπτώσεις τα συστήματα αυτόματης πέδησης παύουν να αναγνωρίζουν τα προπορευόμενα οχήματα, ενώ τα συστήματα σταθερής λωρίδας παρουσίαζαν σημαντική πτώση της επίδοσής τους. 
 
Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε επικίνδυνες καταστάσεις αν οι οδηγοί βασίζονται υπερβολικά στα συστήματα αυτοματισμού, τα οποία δοκιμάζονται συνήθως μόνο κάτω από ιδανικές συνθήκες.  
 
«Στην πραγματικότητα οι οδηγοί δεν κινούνται πάντα σε τέλειες, ηλιόλουστες συνθήκες, οπότε πρέπει να επεκτείνουμε τις δοκιμές και να λάβουμε υπόψη παράγοντες που πράγματι αντιμετωπίζουν οι οδηγοί στις καθημερινές τους κινήσεις» δήλωσε σύμφωνα με το Reuters ο Γκρεγκ Μπράνον της Αμερικανικής Ένωσης Αυτοκινήτου, ομοσπονδίας των πωλητών αυτοκινήτων στη Βόρεια Αμερική.  
 
Πάντως τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS), τα οποία χρησιμοποιούνται όλο και συχνότερα στα νέα οχήματα, έχει διαπιστωθεί από ασφαλιστικές εταιρείες ότι πράγματι περιορίζουν τις συγκρούσεις με προπορευόμενα οχήματα.  
 
Στα πειράματα της Ένωσης, στα οποία χρησιμοποιήθηκαν συστήματα ψεκασμού που προσομοιώνουν τη βροχή, το 17% των δοκιμαστικών γύρων με ταχύτητα 40 χλμ/ώρα κατέληξαν σε σύγκρουση, ποσοστό που ανέβηκε στο 33% σε ταχύτητα 56 χλμ/ώρα.  
Αντίθετα, κάτω από ιδανικές συνθήκες δεν συνέβη καμία σύγκρουση.  
 
Σύμφωνα με τους ερευνητές της Ένωσης, ακόμα περισσότερες συγκρούσεις είναι πιθανό να είχαν συμβεί αν το οδόστρωμα ήταν εξαρχής βρεγμένο, κάτι που δεν ίσχυε στις δοκιμές.  
 
Τα οχήματα σταθερής λωρίδας πάτησαν τις διαχωριστικές γραμμές του οδοστρώματος στο 37% των περιπτώσεων κάτω από ιδανικές συνθήκες, όπως το ποσοστό εκτινάχθηκε στο 69% κατά την προσομοίωση βροχής.  
 
Η δοκιμή πραγματοποιήθηκε στα μοντέλα Buick Enclave Avenir, Hyundai Santa Fe, Toyota RAV4 και Volkswagen Tiguan, όλα τους κατασκευής του 2020. 
 
Πηγή: Gointernet.gr 
 
Πόσο ενοχλητικά είναι τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού; 
 
Έρευνα της J.D. Power σε 16.400 ιδιοκτήτες νέων μοντέλων. 
 
Γράφει ο Θάνος Παππάς  
 
Μια νέα έρευνα της J.D. Power εξετάζει την εμπειρία ιδιοκτητών νέων μοντέλων αυτοκινήτων με τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης και άλλες τεχνολογίες που ανήκουν πλέον στο βασικό εξοπλισμό των περισσότερων εκδόσεων.  
 
Στην έρευνα η οποία γίνεται για τέταρτη χρονιά, συμμετείχαν πάνω από 16.400 οδηγοί κατά τις πρώτες 90 ημέρες ιδιοκτησίας καινούριων αυτοκινήτων. Αντικείμενο ήταν να εξεταστεί η σχέση και η αλληλεπίδραση των οδηγών με 38 διαφορετικές τεχνολογίες που περιλαμβάνουν συστήματα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, συνδεσιμότητα, προστασία από συγκρούσεις, άνεση κ.α. 
 
Τα αποτελέσματα δείχνουν πως οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων είναι θετικοί στο να χρησιμοποιήσουν ορισμένες τεχνολογίες υποβοήθησης, αλλά διστάζουν όσον αφορά άλλα συστήματα ή ειδοποιήσεις.  
 
Για παράδειγμα, το 23% των οδηγών δήλωσε πως βρίσκει ενοχλητικό το σύστημα διατήρησης λωρίδας, με το 61% από αυτούς να τα απενεργοποιούν. Επιπλέον, το 21% όσων δεν θεωρούν τα συστήματα τόσο ενοχλητικά επιλέγει να τα απενεργοποιεί κατά την οδήγηση. 
 
Το σύστημα αποφυγής συγκρούσεων ήταν το πιο αποδεκτό από όλα ανάμεσα στους ιδιοκτήτες με σκορ 813/1.000 δείχνοντας πως ολοένα και περισσότεροι οδηγοί αντιλαμβάνονται τη χρησιμότητά του. Ενδεικτικά, το μέσο σκορ για τα συστήματα ήταν 781/1.000, κερδίζοντας 15 μονάδες σε σύγκριση με την περσινή έρευνα.  
 
Όσο για τα συστήματα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, το 29% των ερωτηθέντων δήλωσε πως δεν χρησιμοποιεί τις εφαρμογές τους με το 46% από αυτούς να δηλώνει πως δεν τις χρειάζεται και το 18% να υποστηρίζει πως έχει άλλη συσκευή που πραγματοποιεί τις ίδιες λειτουργίες καλύτερα. 
 
Το αυτοκίνητο με το υψηλότερο σκορ ήταν το Kia Stinger με 834/1.000, χάρη στο πρακτικό head-up display, τα συστήματα υποβοήθησης, την εύκολη σύνδεση με smartphone και τον πίνακα οργάνων που ικανοποίησαν τους περισσότερους ιδιοκτήτες του. Ακολούθησαν με υψηλά σκορ τα Hyundai Kona, Toyota C-HR, Kia Forte, Chevrolet Blazer, Porsche Cayenne και Ford Expedition. 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.