Σελίδες

3 Μαρτίου 2021

Σκέψεις για όπλα laser σε ελληνικά πλοία – Πώς θα αντιμετωπιστούν οι τουρκικοί πύραυλοι ATMACA

Το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό εκσυγχρονίζεται αφού πέραν της αναβάθμισης τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ στα σκαριά είναι και η απόκτηση νέων πλοίων που θα αποτελέσουν τη ραχοκοκαλιά του στόλου τις επόμενες δεκαετίες. Ωστόσο, πέραν της απόκτησης νέων πλοίων η Ελλάδα εξετάζει τρόπους να μεγιστοποιήσει την αποτρεπτική ισχύ του στόλου εξετάζοντας το ενδεχόμενο να εντάξει στο οπλοστάσιό της ακόμα και όπλα λέιζερ. 
 
Όπως ανέφερε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, απαντώντας σε ερώτηση στη Βουλή, το Πολεμικό Ναυτικό αξιολογεί την ανάπτυξη όλων των νέων τεχνολογιών, ακόμα την εγκατάσταση όπλων laser σε φρεγάτες, προκειμένου να ανταποκρίνεται στο σύγχρονο περιβάλλον απειλών.
 
«Το Πολεμικό Ναυτικό παρακολουθεί και αξιολογεί διαρκώς την ανάπτυξη όλων των νέων τεχνολογιών, συμπεριλαμβανομένων των συστημάτων υψηλής ενέργειας για αντιμετώπιση UAV. Στο πλαίσιο αυτό, υιοθετεί τις βέλτιστες λύσεις για την επαύξηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων των μονάδων του, προκειμένου να ανταποκρίνεται στο σύγχρονο περιβάλλον απειλών», είπε χαρακτηριστικά ο ΥΠΕΘΑ.  
 
Πώς θα αντιμετωπιστούν οι τουρκικοί ATMACA 
 
Tην ίδια ώρα, οι ολλανδικές Sigma μπορούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικότερα με τα ραντάρ τούς τους τουρκικούς πυραύλους ATMACA.  
 
Aυτό προκύπτει από την εκτίμηση ραδιοδιατομής (RCS) του τουρκικού πυραύλου επιφανείας-επιφανείας ATMACA, στην μελέτη των Παναγιώτη Τοζόπουλο και Κωνσταντίνου Χ. Ζηκίδη, από το Τμήμα Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών και το Τμήμα Αεροπορικών Επιστημών της Σχολής Ικάρων, αντίστοιχα.  
 
To ραντάρ LW08 αφορά στις ολλανδικές φρεγάτες, το Sea Fire στις γαλλικές, το DA08 στις γερμανικές MEKO, το TRS-4D στις αμερικανικές και το MW08 επίσης στις ΜΕΚΟ.  
 
Ο ATMACA είναι ένας πύραυλος επιφανείας-επιφανείας, παντός καιρού, εναντίων πλοίων, ο οποίος μπορεί να εκτοξευθεί από φρεγάτες και κορβέτες. Κατασκευάζεται από την τούρκικη εταιρία Roketsan, έχει μήκος 4,8 – 5,2 μέτρων, διάμετρο 0,35 μέτρα, εκπέτασμα 1,4 μέτρα, χρησιμοποιεί έναν συνδυασμό διαφορετικών συστημάτων καθοδήγησης και έχει ταχύτητα 0,85 Mach.  
 
Οι ολλανδικής σχεδίασης φρεγάτες τύπου S (Standard) διαθέτουν το ραντάρ ερεύνης LW08, το οποίο εκπέμπει στην περιοχή συχνοτήτων L. Σύμφωνα με ανοικτές πηγές, η μέγιστη απόσταση αποκάλυψης στόχου με RCS 2 m² είναι τα 260 km ή 140 ν.μ., η οποία αντιστοιχεί σε 118 ν.μ. για στόχο με RCS 1 m².  
 
Οι γερμανικής σχεδίασης φρεγάτες ΜΕΚΟ διαθέτουν δύο ραντάρ αέρος, το DA08 στην περιοχή συχνοτήτων S και το MW08 στην C. Το τελευταίο φέρεται και από τα Ταχέα Περιπολικά Κατευθυνόμενων Βλημάτων (ΤΠΚ) Super Vita. Το ραντάρ επιτήρησης DA08 έχει αποκάλυψη από 78 έως 92 ν.μ. για στόχους με RCS 2 m². Λαμβάνοντας υπόψη την χειρότερη περίπτωση, η εμβέλεια για στόχο με RCS 1 m² υπολογίζεται σε 65 ν.μ. Τέλος, το ραντάρ MW08 σύμφωνα με ανοικτές πηγές αναμένεται να αποκαλύψει στόχο με RCS (εκτίμηση ραδιοδιατομής) 1 m² περίπου στα 15 ν.μ.  
 
Για το TRS-4D Rotator, το οποίο λειτουργεί στην περιοχή συχνοτήτων C, η απόσταση παρακολούθησης στόχου μεγέθους μαχητικού είναι άνω των 100 km, σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία. Εάν υποθέσουμε ότι το RCS ενός σύγχρονου μαχητικού είναι 2 m², τότε ένας τυπικός στόχος με RCS 1 m² εκτιμάται ότι θα αποκαλυφθεί στα 55 ν.μ.  
 
Για το Sea Fire, το οποίο αποτελείται από 4 σταθερές κεραίες και λειτουργεί στην περιοχή συχνοτήτων S, παλαιότερα είχαν αναφερθεί μέγιστες αποστάσεις αποκάλυψης άνω των 500 km για στόχους αέρος.  
 
Με την έναρξη των δοκιμών και λαμβάνοντας υπόψη τη συγκεκριμένη υλοποίηση για την φρεγάτα FDI/Belharra (με 12 × 8 υποσυστήματα εκπομπής και λήψης σε κάθε κεραία), η μέγιστη εμβέλεια αναφερόταν στα 400 km ενώ η κατασκευάστρια εταιρεία σήμερα κάνει λόγο για αποκάλυψη έως τα 300 km για εναέριους στόχους. Υποθέτοντας ότι η εμβέλεια των 300 km αναφέρεται σε ένα μεγαλύτερο μαχητικό με RCS 5 m², τότε η αποκάλυψη ενός στόχου με RCS 1 m² επιτυγχάνεται στα 200 km ή 108 ν.μ.  
 
Έτσι, σύμφωνα με την μελέτη, η αποκάλυψη των ΑΤΜΑCA (σ.σ. αν πετά στα 10 μέτρα) για τις ολλανδικές φρεγάτες θα είναι δυνατή στα 55 ν.μ. για τις γαλλικές στα 23 ν.μ. για τις γερμανικές στα 4 και τα 14 ν.μ. και για τις αμερικανικές στα 15 ν.μ..  
 
Καθοριστικός παράγοντας μπορεί να αποδειχθεί η ραδιοδιατομή ενός οπλικού συστήματος (αεροσκάφος, πλοίο, πύραυλος κ.α.), η οποία καθορίζει την απόσταση που το οπλικό σύστημα θα εντοπιστεί από τα εχθρικά ραντάρ.  
 
Αν το οπλικό σύστημα του επιτιθέμενου εντοπιστεί πολύ αργά, θα υπάρχει ελάχιστος χρόνος αντίδρασης από τον αμυνόμενο και πιθανόν να μην μπορέσει να εξουδετερώσει την απειλή.  
 
Αντίστοιχα οι χρόνοι αντίδρασης είναι 352 δευτερόλεπτα για τις ολλανδικές φρεγάτες, 147 για τις γαλλικές, 90 και 26 για τις γερμανικές και 96 δευτερόλεπτα είναι ο χρόνος αντίδρασης για τις αμερικανικές φρεγάτες.  
 
ΠΗΓΗ: Newpost.gr
το είδαμε ΕΔΩ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.