από το κανάλι Αρ Αρ
Τὸ πρωτότυπο αὐτὸ βυζαντινὸ ἀσμάτιο (τραγουδάκι) ἢ ψαλτοτράγουδο, εἶναι σὲ ποίησι καὶ μελοποίησι τοῦ γράφοντος. Ὡς ποίημα δὲν ἀξιώνει περγαμηνές, τὸ κατανοῶ. Εἶναι ἁπλό (ὅπως καὶ τὸ ψάλσιμό μου), ἀλλὰ πιστεύω ὅτι, σὲ συνδυασμὸ καὶ μὲ τὴν εἰκόνα, ἐκπληρώνεται ὁ στόχος μου: ἡ προβολὴ τοῦ πνευματικοῦ καὶ φυσικοῦ κάλλους τῆς πατρίδος μας, ἡ ἐξύμνησις τοῦ Παντοδυνάμου Προστάτου καὶ Πλάστου μας Θεοῦ καὶ ἡ διατύπωσι τοῦ ἀληθινοῦ σκοποῦ τοῦ ἀνθρώπου. Ἡ μελοποίησι ἔγινε στὴν βυζαντινή μας μουσική, σὲ ἦχο πλάγιο τοῦ πρώτου, ἔχοντας ὡς ἔμπνευσι τὸν ὡραιότατο πρόλογο «Χαίροις ἀσκητικῶν».
Αὐτὸ εἶναι τὸ δεύτερο πρωτότυπο βυζαντινὸ ἀσμάτιο ποὺ παρουσιάζουμε στὸ κανάλι. Σὲ προηγούμενο βίντεο («Χριστούγεννα, Γ. Βερίτη») παρουσιάσαμε ἕνα ἄλλο ἀπὸ τὰ ἀσμάτια, ποὺ ἔχουμε ἑτοιμάσει. Αὐτὰ τὰ δύο μαζὶ μὲ ἄλλα δέκα θὰ ἐμπεριέχωνται σὲ ἕνα cd, ποὺ θὰ δημιουργήσουμε, σὺν Θεῷ, ἐὰν ὑπάρξουν οἱ κατάλληλες συνθῆκες καὶ συνεργασίες. Τὸ cd αὐτὸ πιθανῶς θὰ παρέχεται ὡς συνοδευτικὸ τοῦ δευτέρου μου βιβλίου, μὲ θέμα τὴν ὑπομονὴ (τὸ πρῶτο μου εἶναι τὸ: «Ἀνθολόγιον νεκραναστάσεων», ἐκδ. Πρόμαχος Ὀρθοδοξίας, μὲ πρόλογο τοῦ, μακαριστοῦ πλέον, π. Γεωργίου Μεταλληνοῦ, καθηγητοῦ πανεπιστημίου).
Γιὰ τοὺς κάτωθι λόγους ξεκίνησα πρὶν ἀπὸ χρόνια νὰ γράφω τὰ «πρωτότυπα βυζαντινὰ ἀσμάτια»:
α. Γιὰ νὰ ὑπάρχουν πνευματικὰ ᾀσμάτια σὲ βυζαντινὴ μουσική, τὰ ὁποῖα νὰ ἀκούγωνται εὐχάριστα ἀπὸ μικροὺς καὶ μεγάλους, καὶ μάλιστα στὶς περιπτώσεις ποὺ κάποιοι ἀποφεύγουν (γιὰ λόγους ἀσκήσεως) νὰ ἀκοῦνε κοσμικὰ ᾄσματα (ὅπως δημοτικὰ τραγούδια καὶ ἄλλα). Ὑπ’ ὄψιν, ὅτι τέτοιου εἴδους ᾀσμάτια δὲν εἶναι ξένα πρὸς τὴν ἑλληνικὴ παράδοσι. Ὅπως τονίζει ὁ μέγας μουσικολόγος τοῦ 20οῦ αἰῶνος Κωνσταντῖνος Ψάχος: «Τὰ δημώδη ἡμῶν ᾄσματα δύνανται νὰ διαιρεθῶσι εἰς τέσσαρα εἴδη. Εἰς τὰ ἀδόμενα Αον κατὰ τὸ ἐκκλησιαστικὸν ὕφος· Βον ... Γον... Δον...» («Ζητήματα καὶ σκέψεις», «Φόρμιγξ»).
β. Γιὰ νὰ ὑπάρχουν καὶ ἄλλα τραγουδάκια στὴν «φαρέτρα» τῶν κατηχητῶν, ἀλλὰ καὶ τῶν γονέων, μουσικοδιδασκάλων, δασκάλων καὶ ἄλλων. Μάλιστα, δύνανται αὐτοὶ νὰ ἀντικαταστήσουν κάποια παλαιότερα τραγουδάκια, ποὺ ἔχουν κάπως ρηχὸ περιεχόμενο καὶ εἶναι μελοποιημένα σὲ εὐρωπαϊκὴ μουσική.
γ. Γιὰ νὰ ὑπάρχουν ᾀσμάτια, τῶν ὁποίων τὸ ἄκουσμα νὰ παραπέμπῃ ἀπευθείας στὸ ἄκουσμα τῶν ἐκκλησιαστικῶν ὕμνων, ὥστε νὰ ἀποτελοῦν προπαίδεια, τρόπον τινά, στὴν ἐκμάθησι τῆς βυζαντινῆς μουσικῆς.
Οἱ στίχοι τοῦ ᾀσματίου μας «Ἑλλάδα πατρίδα»:
Πατρίδα μου πέρασες χίλια δεινᾶ, / μὰ δόξα καὶ χάρι θυμίζεις ξανά./ Ρητόρων ἡ χώρα, ἁγίων, σοφῶν, / ἡρώων μεγάλων κι ἀνθρώπων ἁπλῶν. / Χλωρίδα, πανίδα καὶ πλοῦτος βαθύς, / καὶ εὔκρατο κλίμα καὶ ἥλιος πολύς. / Βουνᾶ καὶ ποτάμια, πανώρια χωριά, / γαλάζια πελάγη, γεμάτα νησιά. / Ἑλλάδα πατρίδα, τὸν Ἕνα Θεὸ / λατρεύεις καὶ ἔχεις προστάτη Ἁγαθό. / Τὸν φθόνο προκάλεσες κι ἔρχονται ἐχθροί, / μὰ σύμμαχο ἔχεις Ὑπέρμαχο Ἁγνή. / Ἑλλάδα πατρίδα τιμῶ κι ἀγαπῶ, / Μὰ πάνω ἀπ’ ὅλα ποθῶ, προσδοκῶ / τὴν ἄνω πατρίδα, αἰώνι’ ἀγαθά, / Θεοῦ Βασιλεία, εἰρήνη, χαρά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.