Σελίδες

24 Νοεμβρίου 2020

Ανοιχτή επιστολή προς τον πρέσβη του Ισραήλ στην Αθήνα

Εξοχότατε κύριε πρέσβη,
 
Είμαι βέβαιος ότι υπό την ιδιότητά σας ως διπλωμάτη είστε πλήρως ενήμερος των περί τον λήξαντα μεταξύ του Αζερμπαϊτζάν και του υποστηριζόμενου από την Αρμενία Καραμπάχ πόλεμο.
 
Είμαι ακόμα βέβαιος ότι ως Ισραηλινός διπλωμάτης γνωρίζετε πολύ καλά ότι το κράτος σας ενισχύει εδώ και χρόνια την πολεμική μηχανή του Αζερμπαϊτζάν με την πώληση σε αυτό βαρέος οπλισμού ισραηλινής κατασκευής.
 
Είναι εν πολλοίς δεκτό ότι η πώληση όπλων εν καιρώ ειρήνης συνιστά τουλάχιστον εν μέρει πολιτική πράξη. Το “εν μέρει”, όμως, μετατρέπεται σε “κατ’ εξοχήν” όταν ο παραλήπτης βρίσκεται σε πόλεμο με άλλο λαό, κατά του οποίου είναι φυσικό και αναμενόμενο να χρησιμοποιήσει τον παραλαμβανόμενο οπλισμό.
 
Ο αρμενικός λαός του Ναγκόρνο Καραμπάχ βρίσκεται σε άτυπο πόλεμο με το Αζερμπαϊτζάν εδώ και τριάντα χρόνια. Στην τριαντάχρονη αυτή περίοδο εντάσσονται και τα χρόνια εφοδιασμού του Αζερμπαϊτζάν με ισραηλινό οπλισμό. Επομένως, αποκομίζοντας μερικά δισεκατομμύρια δολάρια από τις σχετικές συναλλαγές, το Ισραήλ υπέσκαπτε σαφώς τον αγώνα του αρμενικού λαού του Καραμπάχ. Η ύβρις, όμως, κατέστη μείζων και η βλάβη πιο απτή, αμεσότερη και καταφανής στην πρόσφατη συγκυρία κατά την οποία η χρόνια αντιπαράθεση προσέλαβε όλα τα χαρακτηριστικά ενός ολοκληρωτικού, εξοντωτικού πολέμου. Στη συγκυρία ήταν απολύτως βέβαιο ότι τα ισραηλινής προέλευσης όπλα του Αζερμπαϊτζάν θα φονεύσουν ή θα τραυματίσουν ένα μικρότερο ή μεγαλύτερο αριθμό Αρμενίων στρατιωτικών και αμάχων.
 
Κύριε πρέσβη, 
 
Ίσως στον αγώνα των Αρμενίων του Καραμπάχ διακρίνετε κάποιες ομοιότητες με την επιδίωξη του δικού σας λαού να επιστρέψει στην Παλαιστίνη, από την οποία είχε αποδημήσει πριν από χιλιάδες χρόνια. Με την ειδοποιό, στην περίπτωση του αρμενικού λαού του Καραμπάχ, διαφορά ότι αυτός ήδη ζει επί πολλούς αιώνες και ακόμα και αυτή τη στιγμή στα πατρογονικά του εδάφη και ότι θέλει να παραμείνει ελεύθερος σε αυτά.  
 
Είναι θλιβερό ότι ο λαός του Ισραήλ απέχει από κάθε ένδειξη συμπάθειας προς ένα λαό -τον αρμενικό- ο οποίος διεκδικεί για τον εαυτό του το όραμα που, όπως δηλώνουν οι Εβραίοι, οδήγησε τους παππούδες και τους πατέρες της σημερινής γενιάς στη γη της Παλαιστίνης.
 
Πιθανολογώ ότι δεν υπάρχει στο Διεθνές Δίκαιο πρόβλεψη περί απαγόρευσης πώλησης όπλων σε ένα εμπόλεμο κράτος. Έχω, όμως, την ακλόνητη πεποίθηση ότι πέραν και υπεράνω του συμβατικού Δικαίου υπάρχει το διαχρονικό ανθρώπινο ήθος, ο ουμανισμός, στον οποίο πρέπει να υποτάσσουμε κάθε άλλη προτεραιότητα, αν, βέβαια, θέλουμε να λογιζόμαστε ως άνθρωποι.  
 
Αυτό το ήθος, κύριε πρέσβη, ποδοπάτησε η πρακτική της κυβέρνησης σας κατά τον πρόσφατο πόλεμο στον Καύκασο Απόπειρες αιτιολόγησης αυτής της πρακτικής, όπως δήλωση του συμπατριώτη σας αξιωματούχου ότι “αν δεν υπήρχαν αυτά τα [ισραηλινά] όπλα, οι δύο αντίπαλοι θα σκοτώνονταν με μαχαίρια ή οτιδήποτε άλλο”, αποπνέουν έναν δύσοσμο κυνισμό. Και η απάντηση του Ανώτατου Δικαστηρίου του Ισραήλ στο αίτημα του Ισραηλινού πολίτη Ελί Τζοζέφ να παύσει η αποστολή ισραηλινών όπλων στο εμπόλεμο Αζερμπαϊτζάν δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια αποκρουστική ύβρις: “...Μπορεί τα όπλα αυτά να αγοράζονται για να αποθηκευτούν ή να χρησιμοποιηθούν για αμυντικούς σκοπούς. Δεν υπάρχουν τεκμήρια που να αποδεικνύουν ότι έχουν χρησιμοποιηθεί για επιθετικούς σκοπούς στον παρόντα πόλεμο...”, την ίδια γεύση αφήνει.
 
Δηλαδή, εξοχότατε, οι Αρχές του κράτους σας, πέραν του ότι φονεύουν τους συμπατριώτες μου με ισραηλινά όπλα έστω και διά χειρός Αζερμπαϊτζάν, μας εμπαίζουν, πτύουν επί των πτωμάτων των νεκρών μας. 
 
Βέβαια, κάθε κράτος, κάθε λαός είναι ελεύθερος να επικαλείται το raison d’ état, το πανίσχυρο κρατικό συμφέρον. Μακρά από εμένα η σκέψη του να συνδέσω την παρούσα πρακτική του Ισραήλ με στερεότυπα όπως τα Τριάκοντα Αργύρια ή ο Έμπορος της Βενετίας που επί μακρόν συνδέθηκαν στη συλλογική συνείδηση της Ανθρωπότητας με την εικόνα του κινουμένου από χρηματικό συμφέρον Εβραίου. Ίσως πολλοί άλλοι θα το πράξουν... Ακόμα πιο μακριά είναι η σκέψη ότι κάποτε οι φονείς του δικού σας λαού είχαν και εκείνοι επικαλεστεί το δικό τους raison d’ état, για να δικαιολογήσουν το έγκλημά τους σε βάρος των Εβραίων και τώρα εσείς εξομοιώνεστε με εκείνους... 
 
Δεν τολμώ, εξοχότατε, αντιδρώντας στην παρούσα πρακτική του κράτους σας, να επιδοκιμάσω αναδρομικά την πρακτική των υπεύθυνων γι’ αυτά τα δεινά. Δεν μου το επιτρέπει η ανθρώπινη συνείδησή μου. Δεν μου το επιτρέπουν οι αναμνήσεις από τα Εβραιόπουλα που ήταν συμμαθητές μου στο Λεόντειο Λύκειο τη δεκαετία του 1960, από τους αδελφούς Μάτσα, τον Ναχμία, τον Μορδεχάι... Δεν μου το επιτρέπει η ανάμνηση του παιδικού φίλου μου Αλμπέρτου Μισραχή -ένας τοίχος χώριζε τις αυλές μας στο Νέο Κόσμο- που έφυγε για την Αμερική στα 1956-57 κι έγινε εκεί υψηλόβαθμος ραβίνος. Δεν μου το επιτρέπει η εικόνα -ακόμα χαραγμένη στο μυαλό μου, μετά από 65 χρόνια- του πήχη του χεριού του πατέρα του Αλμπέρτου, με τον αριθμό του Νταχάου εντυπωμένο ανεξίτηλα με δερματοστιξία. Τα χεράκια των μικρών Αρμενόπουλων που πεθαίνουν από τα εβραϊκά βλήματα δεν φέρουν αριθμό..
 
Κύριε πρέσβη, 
 
Το 1961 ή 1962 (δεν θυμάμαι ακριβώς), παιδί 13-14 ετών τότε, είχα επισκεφτεί μια έκθεση σε μια πολιτιστική αίθουσα της Αθήνας. Είχα πάει μόνος. Ο Παρνασσός (αυτή ήταν η αίθουσα) ήταν τρία τετράγωνα πιο πέρα από το Λεόντειο της οδού Σίνα. Αντικείμενο της έκθεσης ήταν ενθυμήματα από έγκλειστα σε γερμανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης Εβραιόπουλα.  
 
Δεν θυμάμαι -πέρασαν πια εξήντα χρόνια- παρά ένα μόνο από τα εκθέματα. Ήταν ένα σύντομο ποιηματάκι, γραμμένο στα Γαλλικά από έναν μικρό τρόφιμο κάποιου ναζιστικού στρατοπέδου. Ο μικρούλης παρομοίαζε τον εαυτό του με λουλούδι: 
 
Petit garçon joli comme une fleuer 
(Μικρό αγόρι όμορφο σαν λουλούδι) 
 
και μετά από λιγοστούς στίχους -που κι αυτούς δεν τους θυμάμαι- κατέληγε με την σπαραχτική πρόγνωση: 
 
Quand la jolie fleur fleurira, 
Le petit garçon plus ne sera...
(Όταν ανθίσει τ’ όμορφο λουλούδι 
Το μικρό αγόρι δεν θα υπάρχει πια...) 
 
Ένα δάκρυ ανάβλυσε αυθόρμητα από τα παιδικά μάτια μου κι έσταξε στο πάτωμα του Παρνασσού... 
 
Ξέρετε, κύριε πρέσβη, πόσο πολύτιμη είναι μια σταγόνα από αυτό το υπέρτονο υγρό που κάποτε αναβλύζει από τα μάτια μας; Το δάκρυ -όπως και το χαμόγελο- είναι εμβληματικό χαρακτηριστικό του είδους μας. Μόνο οι άνθρωποι, απ’ όλο το Ζωικό Βασίλειο, μπορούν να δακρύζουν ή να χαμογελούν. Το δάκρυ αποκαλύπτει την συν-κίνησή μας, τη συναισθηματική κινητοποίησή μας από την κατάσταση του πλησίον μας, σηματοδοτεί την εγγύτητά μας προς αυτόν. 
 
Εξοχότατε, 
 
Είμαι πολύ μικρός και ασήμαντος για να επιβάλλω αλλαγή στη στάση μιας πανίσχυρης κυβέρνησης, ενός λαού επτά εκατομμυρίων. Θα γινόμουν γελοίος αν προέβαλλα ένα τέτοιο αίτημα. Σε εκδήλωση διαμαρτυρίας για την πολιτική σας, η πατρίδα μου απέσυρε τον πρεσβευτή της από το Ισραήλ. Η δική μου χειρονομία διαμαρτυρίας είναι πολύ πολύ πιο ταπεινή, είναι δυσανάλογα μικρή σε σύγκριση με την πικρία και την αγανάκτησή μου: 
 
Κάποτε χάρισα στο λαό σας ένα μου δάκρυ. Το κακοποιήσατε αυτό το δάκρυ. Το ποδοπατήσατε. Το περιφρονήσατε. Το δάκρυ αυτό δεν σας ανήκει πια.  
 
Μπορείτε, κύριε πρέσβη, εσείς, ο λαός και το κράτος σας να βρείτε έναν τρόπο να μου επιστρέψετε το δάκρυ μου; 
 
Με τη δέουσα τιμή, 
 
Σήφης Κασσεσιάν 
Ελληνο-Αρμένιος συγγραφέας 
Αθήνα, Νοέμβριος 2020

3 σχόλια:

  1. ............Μπορείτε, κύριε πρέσβη, εσείς, ο λαός και το κράτος σας να βρείτε έναν τρόπο να μου επιστρέψετε το δάκρυ μου;

    Την απαντηση θα την περιμεναν οι Αρμενιοι ,κ ο καθε λαος που βογγα απο καθε λογης δυναστες ....ομως μαλλον η απαντηση του θα ειναι ενα πακετακι χαρτομαντηλα , οπως δηλαδη γινεται παντα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ...αν το διαβάσει, γιατί μπορεί να μην το διαβάσει κιολας...
    τους εχουν χεσμένους με το συμπάθειο, τους δακρυσμένους...
    Αλλοιώς ως κράτος δεν θα πουλαγαν οπλα στους Τουρκοαζερους;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  3. «Ίσως οι Εβραίοι να μη «γνωρίζουν» το ειδικό μίσος προς αυτούς που είναι βαθιά ριζωμένο στην ισλαμική θεολογία και ιστορία (;) Μου προκαλεί ανησυχία όταν βλέπω να προωθείται σε παγκόσμια επίπεδο η ισλαμική τζιχάντ και ο δρακόντειος ισλαμικός νόμος (η σαρία) και μπορώ να δω περισσότερους Εβραίους να γίνονται σύμμαχοί τους. Με το να μη λαμβάνουν θέση εναντίον των ισλαμιστών, οι Εβραίοι ενθαρρύνουν την ατζέντα τους. Τα γράφω αυτά προκειμένου να αφυπνίσω τους Εβραίους που βρίσκονται μέσα στην αυταπάτη ότι το ισλάμ είναι μια θρησκεία θεμελιωδώς φιλική προς αυτούς !!!!» (Παλαιότερο δημοσιευθέν απόσπασμα)

    ΜΕΜΟ.
    Οι παρακάτω στίχοι του Κορανίου αφορούν ειδικά τους Εβραίους.
    Από τότε που οι Εβραίοι έγιναν η πρώτη θρησκευτική ομάδα που αρνήθηκε να αλλαξοπιστήσει -η πρώτη ήττα των μουσουλμάνων- η οργή εναντίον τους εντάθηκε.
    Σούρα 5:60 … Εκείνοι (οι Εβραίοι) που δέχτηκαν την κατάρα του Αλλάχ και τη οργή του, εκείνοι που τους μετέτρεψε σε πιθήκους και γουρούνια, εκείνοι που λάτρεψαν ψεύτικους θεούς.
    Σούρα 2:61 Εξευτελισμός και ταπείνωση έπεσε πάνω τους [στους Εβραίους] και δίκαια αξίζουν την οργή του Αλλάχ. Αυτό συνέβη γιατί δεν πίστεψαν στις επικοινωνίες του Αλλάχ και σκότωσαν άδικα τους προφήτες. Αυτό συνέβη γιατί ανυπάκουσαν και ξεπέρασαν τα όρια.
    Σούρα 2:65-66 Είπαμε στους Εβραίους που παραβίασαν στο ζήτημα του Σαββάτου: “Ας γίνετε πίθηκοι, περιφρονημένοι και απερριμμένοι”.
    Σούρα 2:96 Και στα αλήθεια θα τους βρείτε (τους Εβραίους) τους πιο άπληστους της ανθρωπότητας για ζωή (και ακόμη πιο άπληστους- από εκείνους που γίνονται εταίροι του Αλλάχ...
    Σούρα 4:161 Οι Εβραίοι θα υποφέρουν οδυνηρή τιμωρία επειδή δάνεισαν χρήματα.
    Σούρα 5:12-13 Ο Αλλάχ έκανε διαθήκη με τα τέκνα του Ισραήλ ...αλλά επειδή έσπασαν τη διαθήκη τους τους καταριόμαστε και κάναμε την καρδιά τους σκληρή... και πάντα θα ανακαλύπτεις προδοσία σ΄ αυτούς εκτός από λίγους.
    Σούρα 5:70 Οι Εβραίοι αποκάλεσαν κάποιους από τους αγγελιοφόρους του θεού ψεύτες και κάποιους τους φόνευσαν.
    Ιδού κάποιες Χαντίθ που καλούν σε δολοφονία των Εβραίων
    Οι Χαντίθ συνιστούν συλλογές από λόγια και πράξεις του Μωάμεθ και η σαχίχ χαντίθ αποτελεί μία από τις γνήσιες και αυθεντικές συλλογές που αναγνωρίζεται από όλους τους λογίους του ισλάμ:
    Σκοτώστε τους Εβραίους Πίσω από την Πέτρα:
    Σαχίχ Μπουχαρί 4:52:177, που τη διηγείται ο Αμπού Χουράιρα: ο Απόστολος του Αλλάχ λέει: “Οι Εβραίοι θα πολεμήσουν μαζί σου, και θα σου δοθεί η νίκη επ΄ αυτών ώστε να πει μια πέτρα: “Ω μουσουλμάνε! Υπάρχει ένας Εβραίους πίσω μου. Σκότωσέ τον!” Αυτή η ιστορία είναι αρκετά σημαντική για τους μουσουλμάνους και έχει σημειωθεί πολλές φορές στις χαντίθ του σαχίχ μουσλίμ].
    Ο ξεριζωμός των Εβραίων από την Αραβία:
    Βιβλίο 019, Αριθμός 4366, διήγηση του Ουμάρ μπ. Αλ-Χατίμπ: Ακούσαμε το μήνυμα του Αλλάχ (είθε να είναι η ειρήνη μαζί του) να λέει: “Θα εξορίσω τους Εβραίους και τους Χριστιανούς από την Αραβική Χερσόνησο και δεν θα αφήσω εκεί παρά μόνο τον μουσουλμάνο”. [Αυτή και μόνο η σαχίχ χαντίθ λέει στον καθένα περί της «ισλαμικής» ανεξιθρησκεία...
    Σε αυτούς λοιπόν φίλοι Ισραηλίτες παραδίδεται φονικά όπλα με τα οποία κατακαίουν Χριστιανούς. Προσέξτε διότι ένα φίδι κρύβεται στο χορτάρι ... και το δηλητήριο του σκορπιού είναι στην ουρά ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.