"Πᾶς οὖν ὅστις ὁμολογήσει ἐν ἐμοὶ ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὁμολογήσω κἀγὼ ἐν αὐτῷ ἔμπροσθεν τοῦ Πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς". (Ματθ. 10,32)
Γράφει ο Θεολόγος Παπαδόπουλος
Μοριακός Βιολόγος
Η επιδημική κρίση του CoViD-19 στην Ελλάδα αναμένεται να διαρκέσει για μεγάλο χρονικό διάστημα. Μετά το lock down που κρίθηκε απαραίτητο ως μέσο περιορισμού μετάδοσης του νέου κορωνοϊού SARS-CoV-2 από την επιστημονική ομάδα που στελεχώνει τον ΕΟΔΥ και το Υπουργείο Υγείας και επιβλήθηκε από την Ελληνική Κυβέρνηση, οδηγούμαστε σε σταδιακή άρση του.
Τα δεδομένα που προκύπτουν από τις επιδημιολογικές αναλύσεις, την κλινική εικόνα των ασθενών, τη συμπτωματολογία της νόσου κ.α. πρέπει να αποτελέσουν το πλαίσιο για την επιστροφή στην κανονικότητα.
Είναι πολύ πιθανό να χρειαστεί ανοσία πάνω από 50% ή 60% όπως είχε αρχικά εκτιμηθεί (πολλοί επιστήμονες συμφωνούν ότι το ποσοστό ανοσοποίησης ίσως ξεπεράσει και το 80%) για να σταματήσει η μετάδοση της νόσου στον πληθυσμό.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ένα πολύ μεγάλο μέρος της κοινωνίας, η συντριπτική πλειοψηφία, θα έρθει αργά η γρήγορα σε επαφή με τον ιό νοσώντας κι εμφανίζοντας συμπτώματα είτε έντονα είτε ήπια ή καθόλου.
Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει συγκεκριμένη συνδυαστική φαρμακευτική αγωγή, είτε προληπτική είτε θεραπευτική, ούτε ασφαλές κι εγκεκριμένο εμβόλιο κι επομένως η διαδικασία ανοσοποίησης μπορεί να διαρκέσει έως και 3 χρόνια όπου ανάλογα με το εκάστοτε επιδημικό κύμα θα εφαρμόζεται ανά μικρά ή μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα lock down.
Ποιο είναι το ασφαλέστερο προληπτικό μέσο για την αντιμετώπιση του; Η τήρηση αποστάσεων κατά τις κοινωνικές μας επαφές και συναναστροφές (>2 μέτρων) και η συστηματική εφαρμογή κανόνων προσωπικής υγιεινής.
Πόσο εύκολα εφαρμόσιμο είναι αυτό κατά την τέλεση των θρησκευτικών μας καθηκόντων ώστε να αποφευχθεί ο συγχρωτισμός και η συνάθροιση ταυτόχρονα πολλών ατόμων στον ίδιο χώρο;
Τι προτείνουμε
– Η Θεία Λειτουργία να τελείται με έναν ιερέα ως λειτουργό και τον νεωκόρο εντός του Ιερού Βήματος, με δύο ιεροψάλτες (έναν δεξιά κι έναν αριστερά) και με δύο επιτρόπους που θα έχουν και την ευθύνη για την τήρηση των μέτρων υγιεινής και των αποστάσεων μεταξύ των πιστών.
Όσο αφορά τον αριθμό των πιστών – διότι δε νοείται Θεία Λειτουργία χωρίς πιστούς – θα μπορεί να είναι έως 30 άτομα. Πάντα με την προϋπόθεση ότι τηρούνται οι αποστάσεις των 2 μέτρων.
Άρα η συνολική επιφάνεια του ναού θα καθορίζει και το σύνολο των ατόμων που θα μπορούν να βρίσκονται ταυτόχρονα στο εσωτερικό του, που σε καμία περίπτωση όμως να μην υπερβαίνει τα 30 άτομα.
– Επίσης, εισερχόμενοι στον τελευταίο μήνα της άνοιξης και για το καλοκαίρι που ακολουθεί οι θύρες στο βόρειο και νότιο τμήμα του ναού εφόσον υπάρχουν καθώς και η κεντρική είσοδος συστήνεται να είναι ανοιχτές μαζί με τα παράθυρα για καλύτερο αερισμό του χώρου.
Να απαγορευτεί η χρήση μέσων κλιματισμού που έχουν δείξει ότι σχετίζονται με τη διασπορά ιοσωματιδίων.
– Τα εξωτερικά μεγάφωνα των ναών να είναι ανοιχτά καθ’ όλη τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας.
– Ο Όρθρος και τα Ιερά Μυστήρια (γάμοι, βαφτίσεις, ευχέλαια) να μπορούν να τελούνται χωρίς τη χρήση εξωτερικών μεγαφώνων κι αυτό να εμπίπτει στην κρίση του ιερατικού προϊσταμένου του κάθε ναού.
– Επιπρόσθετα, τα άτομα που θα λαμβάνουν άδεια για να παρίστανται και να συμμετέχουν στον Όρθρο και στη Θεία Λειτουργία τις Κυριακές και τις μεγάλες Εορτές θα μπορούν να το ζητούν από τον ιερατικό προϊστάμενο του ναού επικοινωνώντας μαζί του μέσω τηλεφώνου ή μέσω email ή ακόμα και μέσω των επισήμων λογαριασμών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (πχ Facebook) στα οποία διατηρούν ενεργά προφίλ.
– Μία ημέρα πριν να γίνεται τηλεφωνική επιβεβαίωση της παρουσίας τους. Η παρουσία των πιστών θα γίνεται εκ περιτροπής με σκοπό τον εκκλησιασμό όλων των ενοριτών που επιθυμούν να προσέλθουν στη Θεία Λειτουργία.
Άλλωστε οι ενορίες αποτελούν τις μικρές οικογένειες της Εκκλησίας μας και μεταξύ των περισσοτέρων υπάρχουν πολύ καλές κοινωνικές σχέσεις που θα προσδώσουν ομαλότητα και τάξη στην ασφαλή κι απρόσκοπτη τήρηση των απαιτούμενων διαδικασιών.
– Ειδικά για τους ναούς των Ιερών Μητροπόλεων των μεγάλων αστικών κέντρων μπορεί να υπάρξει ειδική μέριμνα ώστε να τελείται και δεύτερη Θεία Λειτουργία κατά τις εσπερινές ώρες της Κυριακής, Τετάρτη απόγευμα καθώς και Σάββατο, δίνοντας έτσι την ευκαιρία σε περισσότερους πιστούς να μετέχουν στην κοινή λατρεία και να κοινωνούν των Αχράντων Μυστηρίων.
– Με ευθύνη του ιερατικού προϊσταμένου κι εφόσον οι καιρικές συνθήκες το επιτρέπουν η Θεία Λειτουργία να μπορεί να τελείται υπαίθρια στον προαύλιο χώρο του ναού όπου φυσικά υπάρχει, για να μπορούν να συμμετέχουν περισσότεροι πιστοί.
H Ορθόδοξη Λατρεία δεν είναι επετειακό γεγονός να τη ζούμε 2-3 φορές το χρόνο σαν μουσειακό έκθεμα που αναπαρίσταται έμπροσθεν τηλεοπτικών και διαδικτυακών συνεργείων. Δεν είναι ορθόδοξη λατρεία θρησκευτική πόσο μάλλον εκκλησιαστική το ΥouTube, το Facebook και η τηλεόραση.
Είναι μέσα για να αναπληρώσουν το κενό, δεκτό ως ένα σημείο, ελλοχεύει όμως ο κίνδυνος να γίνουν ο κανόνας κι όχι η εξαίρεση. Η φυσική παρουσία και η μετοχή των πιστών είναι θεμελιώδες κι απαραίτητο στοιχείο της τέλεσης κάθε ιερού μυστηρίου κι ακολουθίας.
– Συστήνεται οι πιστοί άνω των 65 ετών και οι έχοντες υποκείμενο νόσημα να μην προσέρχονται τις ώρες της κοινής λατρείας. Βεβαίως, εφόσον το επιθυμούν θα μπορούν να κοινωνούν.
Είναι αδιαπραγμάτευτη η θέση μας ως Ορθοδόξων Χριστιανών, θέση που ταυτίζεται με τις επίσημες ανακοινώσεις όλων των Αυτοκέφαλων Ορθοδόξων Εκκλησιών με πρώτη τη Μητέρα μας Εκκλησία το Οικουμενικό Πατριαρχείο, την Εκκλησία της Ελλάδος κ.α. ότι το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας είναι Μυστήριο Ζωής, Αγιασμού και Σωτηρίας κι η Θεία Κοινωνία είναι το Σώμα και το Αίμα του Χριστού που λαμβάνει ο πιστός εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν καί εἰς ζωήν αἰώνιον.
Δεν μεταδίδει ιογενή ή άλλα λοιμώδη νοσήματα. Δεν μεταδίδει ασθένεια ή θάνατο. Κάθε περαιτέρω ανάλυση ή αλλαγή του τρόπου της Θείας Μεταλήψεως αποτελεί βλάσφημη περιύβριση του Ιερού Μυστηρίου.
Με ορθόδοξο και εκκλησιαστικό φρόνημα μπορούμε να αντιμετωπίσουμε κάθε πειρασμό, κάθε παράλογη κι επιτηδευμένη στοχοποίηση, κάθε εμπαθή παραχάραξη της Αλήθειας.
Ας προσευχηθούμε ταπεινά ψάλλοντας το απολυτίκιο του Αποστόλου Θωμά που την Κυριακή η Εκκλησία μας τιμά, να αξιωθούμε της δικής του ομολογίας έμπροσθεν των ανθρώπων αναφωνώντας• ο Κύριος μου κι ο Θεός μου.
Ἐσφραγισμένου τοῦ μνήματος ἡ ζωὴ ἐκ τάφου ἀνέτειλας Χριστὲ ὁ Θεός, καὶ τῶν θυρῶν κεκλεισμένων, τοῖς Μαθηταῖς ἐπέστης ἡ πάντων ἀνάστασις, πνεῦμα εὐθὲς δι’ αὐτῶν ἐγκαινίζων ἡμῖν, κατὰ τὸ μέγα σου ἔλεος.
Χριστός Ανέστη!
πηγή
το είδαμε ΕΔΩ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.