συνέχεια από το 2ο μέρος
Γράφει ο π. Αγγελος Αγγελακόπουλος
6. Ἡ στάση τοῦ Μητροπολίτου Δωδώνης Χρυσοστόμου
Στό Ἀρχιερατικό Συλλείτουργο, πού τελέστηκε στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου
Διονυσίου στή Ζάκυνθο στίς 17-12-2018, ἐπί τῇ μνήμῃ τοῦ Ἁγίου, κατά τά
Δίπτυχα, πού ἐκφώνησε ὁ διάκονος, μνημονεύθηκε γιά πρώτη φορά στόν
Ἑλλαδικό χῶρο ὁ σχισματικός ψευδομητροπολίτης Ἐπιφάνιος. Τῆς Θείας
Λειτουργίας προέστη ὁ Μητροπολίτης Δωδώνης Χρυσόστομος,
συλλειτουργοῦντων τῶν Μητροπολιτῶν Ζάμπιας Ἰωάννου, Ἀξώμης Δανιήλ,
Χριστιανουπόλεως Προκοπίου, Ὠλένης Ἀθανασίου καί Ζακύνθου Διονυσίου Δ΄[61].
Ἡ μνημόνευση τοῦ Ἐπιφανίου σέ Ἑλλαδικό ἔδαφος, στοιχεῖται, καθῶς
φαίνεται, στήν μνημόνευση τοῦ Ἐπιφανίου καί κατά τήν χοροστασία τοῦ
Πατριάρχου Βαρθολομαίου στόν Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Νικολάου, στό Νιχώρι τοῦ
Βοσπόρου τήν προηγουμένη ἡμέρα στίς 16-12-2018.
7. Ἡ στάση τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης, Πρεσπῶν καί Ἐορδαίας Θεοκλήτου
Ὁ Μητροπολίτης Φλωρίνης Θεόκλητος στίς 27-12-2018 τέλεσε τήν Θεία
Λειτουργία στόν ἑορτάζοντα Ἱερό Ναό Ἁγίου Στεφάνου Πτολεμαΐδος, ὅπου,
κατά τά Δίπτυχα, πού ἐκφώνησε ὁ διάκονος, μνημονεύθηκε γιά δεύτερη φορά
στόν Ἑλλαδικό χῶρο ὁ σχισματικός ψευδομητροπολίτης Ἐπιφάνιος[62].
Ἡ ἀνωτέρω ἐνέργεια τῶν Μητροπολιτῶν, οἱ ὁποῖοι δέν ἔχουν δικαίωμα νά
ἐκφωνοῦν δίπτυχα, διότι εἶναι Μητροπολῖτες καί ὄχι Προκαθήμενοι, καί οἱ
ὁποῖοι ἄνευ Πανορθοδόξου ἀποφάσεως, ἄνευ ἀποφάσεως τῆς Ἱεραρχίας τῆς
Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος καί κατά παράβασιν τῆς ἐκκλησιαστικῆς τάξεως,
μνημόνευσαν, διά τοῦ διακόνου, κατά τά Δίπτυχα, τόν σχισματικό
ψευδομητροπολίτη Ἐπιφάνιο, τούς καθιστᾶ ὑπολόγους ἔναντι τοῦ Β΄ Ἱεροῦ
Κανόνος τῆς ἐν Ἀντιοχείᾳ Τοπικῆς Συνόδου «ὁ κοινωνῶν ἀκοινωνήτῳ
ἀκοινώνητος ἔσται»[63], ἐκτός καί ἄν μετανοήσουν καί ἐπιστρέψουν στήν κανονικότητα, πρᾶγμα τό ὁποῖο δέν ἔχει συμβεῖ μέχρι σήμερα.
8. Ἡ στάση τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου
Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ἱερόθεος σχετικά μέ τό Οὐκρανικό ζήτημα ἔγραψε
τέσσερα κείμενα. Στίς 30-3-2019 ἔστειλε ἐπίσημη ἐπιστολή πρός τήν Ἱερά
Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος[64]. Στίς 6-4-2019 δημοσίευσε τό κείμενο «Ἡ χορήγηση τοῦ Αὐτοκεφάλου στήν Ἐκκλησία κατ' ἀκρίβειαν καί κατ' οἰκονομίαν»[65]. Στίς 8-4-2019 τό κείμενο «Τελική ἀπάντηση στόν κ. Ἀναστάσιο Βαβούσκο»[66] καί στίς 12-6-2019 τό κείμενο «Οἱ Αὐτοκέφαλες Ἐκκλησίες καί ὁ Θεσμός τῆς ‘’Πενταρχίας’’»[67].
Δέν πιστεύαμε πραγματικά στά μάτια μας καί ὁ νοῦς μας ἀποροῦσε καί
ἐξίστατο, ὅταν διαβάσαμε τήν ἐπίσημη ἐπιστολή, πού ἔστειλε ὁ
Μητροπολίτης στίς 30-3-2019 πρός τήν Ἱερά Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας τῆς
Ἑλλάδος, μέ τήν ὁποία, ὡς μέλος τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος,
καταθέτει τήν γνώμη του γιά τό ἐκκλησιολογικό θέμα τῆς Οὐκρανίας. Σέ
τρεῖς πρῶτες ἑνότητες ἀναπτύσσει:
α) «Σύντομο ἱστορικό τῶν Αὐτοκεφαλιῶν καί τῶν Πατριαρχικῶν ἀξιῶν».
β) «Οἱ Πατριαρχικοί καί Συνοδικοί Τόμοι γιά τήν χορηγία Αὐτοκεφαλίας καί Πατριαρχικῆς ἀξίας».
γ) «Ἡ συζήτηση γιά τόν τρόπο ἀνακηρύξεως μιᾶς Ἐκκλησίας σέ Αὐτοκέφαλη».
Μέ αὐτές τίς ἑνότητες θέτει τίς θεωρητικές, θεολογικές, ἱστορικές καί
ἱεροκανονικές βάσεις, γιά νά φθάσει συμπερασματικά στήν ἑνότητα
δ)
«Ἡ ἀντιμετώπιση τοῦ θέματος τῆς Οὐκρανίας». Σ’ αὐτή, ταυτιζόμενος
ἀπολύτως πρός τίς θέσεις καί ἐπιδιώξεις τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου,
πιθανόν καί τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἱερωνύμου, καί ὅλων τῶν λοιπῶν
ρωσσοφοβικῶν πολιτικῶν καί γεωπολιτικῶν δυνάμεων, καταλήγει στό παντελῶς
ἀθεμελίωτο καί ἀπαράδεκτο συμπέρασμα, τό ὁποῖο ἐπί λέξει ἔχει ὡς ἑξῆς:
«Ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος δέν μπορεῖ νά ἀρνηθῆ τήν
ἀπόφαση τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου γιά τήν πράξη του νά ἐκδώση
Πατριαρχική Πράξη χορηγήσεως Αὐτοκεφαλίας στήν Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας,
ἀλλά νά ἀποδεχθῆ πρός τό παρόν τήν ἀπόφαση αὐτή καί νά ἀναμείνη νά
ἐκφράση τήν συνολική ἄποψη καί κρίση της, μέ τήν ψῆφο της, ὅταν θά
συνέλθη ἡ Οἰκουμενική Σύνοδος. Ἐκεῖ θά κριθῆ καί ὁ τρόπος, πού δόθηκε ἡ
Αὐτοκεφαλία, ὄχι μόνον στήν Οὐκρανία, ἀλλά καί στίς ἄλλες Ἐκκλησίες. Ἡ
μή ἀποδοχή τοῦ τρόπου ἐκδόσεως τοῦ Πατριαρχικοῦ Τόμου γιά τήν
Αὐτοκεφαλία τῆς Οὐκρανίας, θά θέση σέ ἀμφισβήτηση τίς Αὐτοκεφαλίες τῶν
ὀκτώ ἄλλων ὑφισταμένων Αὐτοκεφάλων Ἐκκλησιῶν, συμπεριλαμβανομένης καί
τῆς Αὐτοκεφαλίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος. Διότι, αὐτές οἱ Αὐτοκεφαλίες
χορηγήθηκαν μόνον ἀπό τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο»[68].
Τήν παραπάνω θέση ἐξέφρασε καί ὁ σχισματικός Μητροπολίτης Ἐπιφάνιος,
στηριζόμενος στόν Μητροπολίτη Ναυπάκτου, σε συνέντευξη, πού παραχώρησε
στό Ukrinform. Συγκεκριμένα τόνισε:
«Ἄν ὁρισμένες
Eκκλησίες δέν ἀναγνωρίσουν αὐτήν τήν ἐνέργεια, τότε, ἀκολούθως, θέτουν
ὑπό ἀμφισβήτηση τήν αὐτοκεφαλία τους, ἡ ὁποία δόθηκε σέ μιά συγκεκριμένη
Ἐκκλησία μέ τόν ἴδιο τρόπο, καί αὐτό διατυπώθηκε ξεκάθαρα ἀπό ἕναν ἀπό
τούς Ἱεράρχες, στόν ὁποῖον εἶχε ἀναθέσει ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος νά
διερευνήσει αὐτό τό ζήτημα. Εἶπε ὅτι δέν ἔχουμε οὔτε τό δικαίωμα νά
συζητήσουμε τό θέμα αὐτό, πρέπει ἁπλά νά ὑποστηρίξουμε καί νά
ἀναγνωρίσουμε τήν ἐνέργεια αὐτή τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχη νά
ἀναγνωρίσει τήν αὐτοκεφαλία τῆς Οὐκρανικῆς Ἐκκλησίας, διότι, ἄν δέν τό
κάνουμε, ἀμφισβητοῦμε ὁλόκληρο τόν μηχανισμό, πού ὑπῆρχε μέχρι τώρα, καί
ἀμφισβητοῦμε ἀκόμη καί τήν αὐτοκεφαλία τῆς Ἐκκλησίας μας»[69].
Δικαιολογημένα πολλοί ἔχουν ἐκφράσει τήν πικρία, τήν ὀργή, τήν
ἀπογοήτευση, τήν ἀγανάκτηση, γιά τήν ἔνταξή του στό πολιτικό καί
ἐκκλησιαστικό κατεστημένο, ἰδιαίτερα γιά τό ὅτι δίνει θεολογική γραμμή
στήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος νά ἀποδεχθεῖ τήν πατριαρχική αὐθαιρεσία τῆς
χορηγήσεως ψευδοαυτοκεφάλου στούς σχισματικούς τῆς Οὐκρανίας. Τό πόσο
πρόχειρα κατέληξε σέ συμπεράσματα, μή κατανοώντας τίς πηγές καί τήν
βιβλιογραφία, τό ἐπεσήμανε ὁ κατά τά ἄλλα συνόμιλος καί ὁμόφρων ὡς πρός
τήν στήριξη τῶν σχισματικῶν ἐνεργειῶν τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου
νομοκανονολόγος Ἀναστάσιος Βαβοῦσκος[70], ἀλλά καί ὁ ὁμότιμος καθηγητής τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Α.Π.Θ., Αἰδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος π. Θεόδωρος Ζήσης[71].
Θά ἐπισημάνουμε μόνο ὅτι ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου στρουθοκαμηλίζει,
κλείνει τά μάτια καί τόν νοῦ του μπροστά στό τεραστίας σημασίας γεγονός
ὅτι ἡ Αὐτοκεφαλία δέν δίδεται στήν Κανονική Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας, ἀλλά
σέ δύο ὁμάδες σχισματικῶν, χωρίς αὐτοί νά δηλώσουν μετάνοια καί τήν
ἐπιθυμία τους νά ἐπιστρέψουν στήν Κανονική Ἐκκλησία ὑπό τόν Μητροπολίτη
Ὀνούφριο. Ὅλες οἱ ἄλλες Αὐτοκέφαλες Ἐκκλησίες ἐμφαντικά ἐπισημαίνουν τήν
σχισματική κατάσταση τῆς νέας ψευδοαυτοκέφαλης «ἐκκλησίας» ὡς τό κύριο
ἐμπόδιο, γιά νά προχωρήσουν στήν ἀποδοχή της, καί θεωροῦν ὅτι τό σχίσμα
παραμένει στήν Οὐκρανία, ἀφοῦ δέν τό ἦρε ἡ Ἐκκλησία, πού ἐπέβαλε τήν
καθαίρεση καί τόν ἀφορισμό μετά τήν ἐπιδειχθεῖσα μετάνοια, ἐνῶ ἀντίθετα ὁ
Μητροπολίτης Ἱερόθεος πουθενά στήν ἐπιστολή του δέν ἀσχολεῖται μέ τό
ἐκκλησιολογικό πρόβλημα τοῦ σχίσματος. Δέν ὑπάρχει στά κείμενά του ἡ
λέξη «σχίσμα», ἔχει ἐξαφανισθεῖ.
Σά νά πρόκειται γιά
ἀπόδοση Αὐτοκεφαλίας στήν Κανονική Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας καί συζητοῦμε
μόνο περί τοῦ ἄν τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο δικαιοῦται νά χορηγεῖ
Αὐτοκέφαλο καί νά προσάγουμε ἱστορικές καί ἱεροκανονικές μαρτυρίες. Σέ
καμμία, ὅμως, ἀπό τίς περιπτώσεις χορηγήσεως Αὐτοκεφάλου δέν ὑπῆρχε στήν
ἐπικράτεια, στόν ἐκκλησιαστικό χῶρο, πού δίδεται ἡ Αὐτοκεφαλία, μία
κανονική καί μία σχισματική Ἐκκλησία. Τήν Αὐτοκεφαλία ζητοῦσε καί
ἐλάμβανε μία μόνο Ἐκκλησία, πού κάλυπτε τό σύνολο τῶν πιστῶν τῆς χώρας, ἤ
ἄν ἡ μία αὐτή Ἐκκλησία εἶχε περιπέσει σέ κατάσταση σχίσματος, δήλωνε
μετάνοια, ἐπανερχόταν στήν κανονικότητα καί λάμβανε τό Αὐτοκέφαλο.
Στήν Οὐκρανία, ὅμως, ἡ μία καί μόνη Κανονική Ἐκκλησία, ἀναγνωριζομένη
ἐπί αἰῶνες ἀπό τίς λοιπές Αὐτοκέφαλες Ἐκκλησίες, δέν ζήτησε πρός τό
παρόν Αὐτοκεφαλία. Τό ζήτησαν σχισματικοί, τούς ὁποίους τό Οἰκουμενικό
Πατριαρχεῖο ἔπρεπε νά συμβουλεύσει νά ἐπανενταχθοῦν ἐν μετανοίᾳ στήν Μία
Κανονική Ἐκκλησία, ἡ ὁποία βεβαίως αὐτή καί μόνη δικαιοῦται νά ζητήσει
καί νά λάβει τήν Αὐτοκεφαλία. Τώρα στόν ἴδιο τόπο δημιουργήθηκε ἀπό τό
Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο παράλληλη, δεύτερη τοπική «ἐκκλησία», μέ
ξεχωριστή «σύνοδο», μή ἀναγνωριζομένη ἀπό τήν Κανονική Ἐκκλησία,
δημιουργήθηκε δηλαδή μέ πατριαρχική βούλα σχισματική κατάσταση.
Πῶς θά συνυπάρξουν στόν ἴδιο χῶρο δύο παράλληλες ἐκκλησιαστικές
δικαιοδοσίες; Ἐπί ἔτη προσπαθοῦμε στό χῶρο τῆς Ὀρθόδοξης Διασπορᾶς νά
ἐπιλύσουμε τό πρόβλημα τῶν πολλῶν δικαιοδοσιῶν στόν ἴδιο τόπο· τώρα τό
εἰσάγουμε καί μέσα στίς Αὐτοκέφαλες Ἐκκλησίες, χωρίς νά ὑπάρχει κανένα
θεολογικό καί ἱεροκανονικό ἔρεισμα.
Τό σχίσμα τῆς
Οὐκρανίας, πού νομιμοποιήθηκε ἀντικανονικά καί αὐθαίρετα, εἶναι ἕνας ἀπό
τούς βασικούς λόγους, πού ἀπορρίπτουν τήν νέα «Αὐτοκεφαλία» ὅλες οἱ
Αὐτοκέφαλες Ἐκκλησίες, καί τό ὁποῖο παραβλέπει ἀδικαιολόγητα ὁ
Μητροπολίτης Ναυπάκτου.
Δυστυχῶς, ὁ Μητροπολίτης
Ναυπάκτου, ἐναντιούμενος πρός τούς Ἱερούς Κανόνες, προτείνει στήν
Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος νά κοινωνήσουμε μέ τούς ἀκοινωνήτους σχισματικούς
τῆς Οὐκρανίας καί νά διαγράψουμε τήν διαφορά μεταξύ Ἐκκλησίας καί
σχίσματος. Δηλαδή, μέχρι νά συνέλθει ἡ Οἰκουμενική Σύνοδος, ἡ ὁποία κατά
τήν γνώμη του θά κρίνει, ἐάν καλῶς ἤ κακῶς δόθηκε ἡ Αὐτοκεφαλία στούς
σχισματικούς, νά γίνουμε κι ἐμεῖς σχισματικοί, διακινδυνεύοντας τήν
σωτηρία, καί τήν δική μας καί τῶν ἑκασταχοῦ ποιμαινομένων. Ὡραῖο
πράγματι ποιμαντικό καί σωτηριολογικό ἐνδιαφέρον! Δέν εἶναι
δικαιολογημένες ἡ πικρία, ἡ ἀπογοήτευση, ἡ ἀνησυχία γιά τήν ἀνεξήγητη ἤ
ἐξηγούμενη αὐτή ἔκπτωση τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου;
9. Ἡ στάση τοῦ Μητροπολίτου Ἀλεξανδρουπόλεως Ἀνθίμου Β΄
α) Ὁ Μητροπολίτης Ἀλεξανδρουπόλεως Ἄνθιμος παρεχώρησε συνέντευξη στήν
ἐφημερίδα «Παραπολιτικά», στόν δημοσιογράφο Πάνο Μπαΐλη, τό Σάββατο
9-2-2019. Σε ἐρώτηση τοῦ δημοσιογράφου: «Αὐτή τήν περίοδο εἶναι στήν
ἐπικαιρότητα τό θέμα τῆς Αὐτοκεφαλίας τῆς Οὐκρανίας. Ὑπάρχουν Ἱεράρχες
καί στήν Ἑλλάδα, πού χαρακτηρίζουν τό θέμα ἄκαιρο. Πῶς ἑρμηνεύετε τίς
ἐνέργειες τοῦ κ. Βαρθολομαίου»; ὁ Μητροπολίτης Ἄνθιμος ἀπάντησε:
«Δέν εἶναι ἐνέργειες τοῦ Βαρθολομαίου, εἶναι ἀποφάσεις τῆς Ἐκκλησίας!
Μέ τόν ἴδιο τρόπο, δόθηκαν κάποτε τά Αὐτοκέφαλα ὅλων τῶν Ἐκκλησιῶν, ὅπως
καί τῆς δικῆς μας. Τί θά πεῖ∙ «εἶναι ἄκαιρο»; Δηλαδή, πότε θά ἦταν
εὔκαιρο; Λύση δέν εἶναι ἡ παραπομπή στίς καλένδες! Ὅταν μιά πληγή στό
σῶμα τῆς Ἐκκλησίας δέν θεραπεύεται, τότε πυορροεῖ καί «δέν κλείνει».
Ὅσοι τώρα ἀγωνιοῦν γιά τήν ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας, καλά θά κάνουν νά
σεβαστοῦν γρήγορα τήν νέα κατάσταση καί νά ἀφήσουν τίς «ὑψηλές
συμμαχίες», τίς «πλούσιες φιλίες» καί τούς «ἐκδικητικούς ρεβανσισμούς». Ὁ
Βαρθολομαῖος εἶναι ὁ καθρέφτης τῆς ἐκκλησιολογίας τοῦ καθενός μας
ἐπισκόπου»[72].
β) Στίς 29-3-2019 ὁ Μητροπολίτης Ἀλεξανδρουπόλεως Ἄνθιμος δημοσίευσε
κείμενο μέ τίτλο : «Ὀρθόδοξη Παγκοσμιοποίηση», στό ὁποῖο διατυπώνει τήν
ἄποψη ὅτι «τό αὐτοκέφαλο τῆς Οὐκρανικῆς Ἐκκλησίας (παρά τόν κλυδωνισμό)
καί ἡ Συμφωνία τῶν Πρεσπῶν (παρά τόν παραπικρασμό) εἶναι τό crash test
γιά τά Βαλκάνια καί τή Μ. Ἀσία»[73].
10. Ἡ στάση τοῦ Μητροπολίτου Λαρίσης καί Τυρνάβου Ἱερωνύμου
Συνέντευξη γιά θέματα τῆς ἐπικαιρότητας ἔδωσε τήν Δευτέρα 7-1-2019 ὁ
Μητροπολίτης Λαρίσης Ἱερώνυμος στήν ἐκπομπή τῆς TRT "Κεντρική Ἑλλάδα
Καλησπέρα".
Ὁ Μητροπολίτης ἀναφέρθηκε, μεταξύ ἄλλων,
καί στήν παράδοση τοῦ Τόμου Αὐτοκεφαλίας, πού πραγματοποιήθηκε ἀνήμερα
τῶν Θεοφανείων στό Φανάρι, ὑπογραμμίζοντας : «Αὐτό, τό ὁποῖο εἶπε ὁ
Πατριάρχης, δίνοντας τόν Τόμο, ὅτι ‘’Εἴχατε δικαίωμα νά ζητήσετε
Αὐτοκεφαλία. Ἦταν δικαίωμά μου νά σᾶς τόν δώσω’’, νομίζω δίνει καί τήν
αἰτία καί τήν λύση τοῦ προβλήματος. Ἀκόμα ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος δέν
ἔχει ἐκφραστεῖ καί δέν ἐπιτρέπεται νά προτρέξω. Ὅμως, ὀφείλω νά πῶ τά
ἱστορικά γεγονότα. Οὔτε πάλι μπορῶ νά πῶ ὅτι εἶμαι ὑπέρ ξεκάθαρα. Εἶμαι
κατ’ἀρχήν ὑπέρ, ἀκριβῶς ἐπειδή ὑπάρχουν σημεῖα, τά ὁποία πρέπει νά
ξεκαθαριστοῦν, γιά νά κανονικοποιηθεῖ τό ὅλο γεγονός»[74].
11. Ἡ στάση τοῦ Μητροπολίτου Σύρου, Τήνου, Ἄνδρου. Κέας καί Μήλου Δωροθέου Β’
α) Ὁ Μητροπολίτης Σύρου Δωρόθεος ἀπό τίς 29 ἕως τίς 31-3-2019
προσκάλεσε στόν Πανίερο Ναό τῆς Ευαγγελιστρίας Τήνου τόν Ἀρχιμανδρίτη
Χρυσόστομο, Γέροντα τοῦ Ἱεροῦ Κελίου τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου,
Σκήτης τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Κουτλουμουσίου τοῦ Ἁγίου Ὄρους, γιά νά προστεῖ
καί νά ὁμιλήσει στήν ἀκολουθία τῶν Γ’ Χαιρετισμῶν πρός τήν Ὑπεραγία
Θεοτόκο[75] καί νά τελέσει τή Θεία Λειτουργία τῆς Γ’ Κυριακῆς τῶν Νηστειῶν[76].
Σημειωτέον ὅτι ὁ Ἀρχιμανδρίτης Χρυσόστομος, ὡς Ἁγιορείτης, μετέβη στό Κίεβο, συμμετεῖχε στήν ἐνθρόνιση, πού ἔγινε στίς 3-2-2019[77], καί στά ὀνομαστήρια (25-5-2019)[78] τοῦ σχισματικοῦ ψευδομητροπολίτου Ἐπιφανίου, καί στήν «χειροτονία» τοῦ ψευδεπισκόπου Ὀλβίας Ἐπιφανίου (26-5-2019)[79], συλλειτούργησε καί εἶχε κοινό ποτήριο μέ τούς ἀκοινωνήτους σχισματικούς τῆς Οὐκρανίας.
β) Ὁ Μητροπολίτης Σύρου Δωρόθεος ἔδωσε εὐλογία στούς Ἡγουμένους τῆς
Ἱερᾶς Μονῆς Ξενοφῶντος Ἀρχιμανδρίτη Ἀλέξιο καί τῆς Ἱερᾶς Μονῆς
Παντοκράτορος Ἀρχιμανδρίτη Γαβριήλ, συνοδευομένους ἀπό 30 Μοναχές ἀπό
τήν αδελφότητα τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Τιμίου Προδρόμου Ἀκριτοχωρίου Σερρῶν τῆς
Ἱερᾶς Μητροπόλεως Σιδηροκάστρου, νά μεταβοῦν, νά προσκυνήσουν καί νά
ἱερουργήσουν στόν Πανίερο Ναό τῆς Εὐαγγελιστρίας Τήνου στίς 20 καί 21-5-
2019[80].
Σημειωτέον ὅτι ὁ μέν Ἀρχιμανδρίτης Ἀλέξιος, ὡς Ἁγιορείτης, μετέβη στό
Κίεβο, συμμετεῖχε στήν ἐνθρόνιση τοῦ σχισματικοῦ ψευδομητροπολίτου
Ἐπιφανίου, πού ἔγινε στίς 3-2-2019, συλλειτούργησε καί εἶχε κοινό
ποτήριο μέ τούς ἀκοινωνήτους σχισματικούς τῆς Οὐκρανίας. Ὁ δε
Ἀρχιμανδρίτης Γαβριήλ ἐπέτρεψε τήν τέλεση Θείας Λειτουργίας ἀπό τόν
σχισματικό ψευδεπίσκοπο Ὀδησσοῦ καί Μπάλτας Παῦλο τῆς νέας σχισματικῆς
ψευδοεκκλησίας τῆς Οὐκρανίας καί τήν συνοδεία του στό Καθολικό τῆς Ἱερᾶς
Μονῆς Παντοκράτορος, στίς 7-2-2019[81].
12. Ἡ στάση τοῦ Μητροπολίτου Νέας Ἰωνίας καί Φιλαδελφείας Γαβριήλ
Ὁ Μητροπολίτης Νέας Ἰωνίας Γαβριήλ στίς 7-4-2019 προσκάλεσε ὡς ὁμιλητή
τόν Ἡγούμενο τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ξενοφῶντος Ἁγίου Ὄρους Γέροντα Ἀλέξιο, στον
Δ΄ Κατανυκτικό Ἑσπερινό τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς στόν Ἱερό
Ναό Ζωοδόχου Πηγῆς Καλογραίζης[82].
Σημειωτέον ὅτι ὁ Ἀρχιμανδρίτης Ἀλέξιος, ὡς Ἁγιορείτης, μετέβη στό
Κίεβο, συμμετεῖχε στήν ἐνθρόνιση τοῦ σχισματικοῦ ψευδομητροπολίτου
Ἐπιφανίου, πού ἔγινε στίς 3-2-2019, συλλειτούργησε καί εἶχε κοινό
ποτήριο μέ τούς ἀκοινωνήτους σχισματικούς τῆς Οὐκρανίας.
13. Ἡ στάση τοῦ Μητροπολίτου Δημητριάδος καί Ἀλμυροῦ Ἰγνατίου
Ἡ Μητρόπολη Δημητριάδος καί ὁ ἐπικεφαλῆς της Μητροπολίτης Ἰγνάτιος
ἔμμεσα ἀναγνωρίζουν τήν σχισματική Οὐκρανική ψευδοεκκλησία, ἀφοῦ τήν
τροφοδότησαν μέ πρώην κληρικό της, ὁ ὁποῖος ἐξελέγη «ἐπίσκοπος». Πρόθεση
τοῦ ἐπικεφαλῆς τῆς σχισματικῆς «Αὐτοκέφαλης» ψευδοεκκλησίας τῆς
Οὐκρανίας Ἐπιφανίου ἦταν νά ἐκλέξει Ἕλληνα «ἐπίσκοπο». Στίς 24-5-2019 ἡ
«σύνοδος» τῆς ψευδοεκκλησίας τῆς Οὐκρανίας ἐξέλεξε τόν Ἀρχιμ. Ἐπιφάνιο
Δημητρίου σέ «ἐπίσκοπο» Ὀλβίας. Ὁ Ἀρχιμανδρίτης Ἐπιφάνιος (Δημητρίου),
ἦταν κληρικός τῆς Mητροπόλεως Δημητριάδος, ἐνῶ ἀπό τίς 24-5-2019 εἶναι
«ἐπίσκοπος» τῆς «αὐτοκέφαλης» ψευδοεκκλησίας τῆς Οὐκρανίας[83]. Ἡ «χειροτονία» του τελέστηκε τήν Κυριακή 26-5-2019[84].
14. Ἡ στάση τοῦ Μητροπολίτου Φθιώτιδος Νικολάου
Ἐπίσκεψη ἀπό τόν ψευδεπίσκοπο Ὀλβίας Ἐπιφάνιο τῆς Οὐκρανικῆς
ψευδοεκκλησίας, δέχθηκε στίς 31-5-2019 ὁ Μητροπολίτης Φθιώτιδος
Νικόλαος, στό Γραφεῖο του στίς ἐγκαταστάσεις τοῦ Πνευματικοῦ -
Διοικητικοῦ Κέντρου τῆς Μητροπόλεως. Ὁ Μητροπολίτης Νικόλαος ὑποδέχθηκε
ἐγκαρδίως τόν ψευδεπίσκοπο Ἐπιφάνιο, ὁ ὁποῖος κατάγεται ἀπό τό χωριό
Κόμνηνα τῆς Φθιώτιδος καί τυγχάνει χειροτονία εἰς Διάκονον τοῦ
μακαριστοῦ Μητροπολίτου Φθιώτιδος κυροῦ Δαμασκηνοῦ. Ὁ Σεβασμιώτατος
εὐχήθηκε στόν Ἐπιφάνιο μακρά, ὑγιή καί καλλίκαρπο Ἀρχιερατεῖα καί μέ
δύναμη Θεοῦ νά διακονεῖ τούς Ἕλληνες Χριστιανούς τῆς Οὐκρανίας. Εἰς
ἀνάμνησιν δέ τῆς ἐπισκέψεώς του, ὁ Μητροπολίτης δώρησε στόν Ἐπιφάνιο ἕνα
Ἀρχιερατικό Ἐγκόλπιο[85].
15. Ἡ στάση τοῦ Μητροπολίτου Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων Τιμοθέου
Ὁ Μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος Τιμόθεος στίς 5-6-2019, ἐπί τῇ ἀποδόσει
τῆς ἑορτῆς τοῦ Πάσχα λειτούργησε στήν Ἱερά Μονή τοῦ Ὁσίου Ξενοφῶντος
Ἁγίου Ὄρους μέ τόν Ἡγούμενο Ἀρχιμ. Ἀλέξιο[86].
Ὁ Μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος Τιμόθεος στίς 6-6-2019 ἐπί τῇ Δεσποτικῇ
ἑορτῇ τῆς Ἀναλήψεως τοῦ Κυρίου ἱερούργησε στό Κονάκι τῆς Νέας Μονῆς
Ἑσφιγμένου στίς Καρυές τοῦ Ἁγίου Ὄρους. Μαζί του συλλειτούργησε ὁ
Ἡγούμενος τῆς Μονῆς Ἀρχιμ. Βαρθολομαῖος[87].
Σημειωτέον ὅτι ὁ Ἡγούμενος τῆς νέας Μονῆς Ἑσφιγμένου Ἀρχιμ.
Βαρθολομαῖος στίς 8-2-2019 δέχθηκε στό Κονάκι τόν σχισματικό
ψευδεπίσκοπο Ὀδησσοῦ καί Μπάλτας Παῦλο τῆς νέας σχισματικῆς
ψευδοεκκλησίας τῆς Οὐκρανίας καί τήν συνοδεία του, στόν ὁποῖο δώρισε ἕνα
ἀρχιερατικό ἐγκόλπιο, ἐνῶ παράλληλα ὑπέβαλε τήν μετάνοιά του πρός τόν
σχισματικό ψευδομητροπολίτη «Κιέβου καί πάσης Οὐκρανίας» Ἐπιφάνιο, καί
ἐξέφρασε τήν ἐλπίδα νά τόν ὑποδεχθεῖ στό μέλλον στό ἀντιπροσωπεῖο τῆς
Μονῆς καί νά λειτουργήσει[88].
Ἐπίσης, στίς 25-5-2019 ὁ Ἀρχιμ. Βαρθολομαῖος μετέβη στόν Καθεδρικό Ναό
τοῦ Ἁγίου Μιχαήλ στό Κίεβο, μέ ἀφορμή τά ὀνομαστήρια τοῦ σχισματικοῦ
ψευδομητροπολίτη Κιέβου καί πάσης Οὐκρανίας Ἐπιφανίο[89], συμμετεῖχε στήν «χειροτονία» τοῦ ψευδεπισκόπου Ὀλβίας Ἐπιφανίου (26-5-2019)[90], συλλειτούργησε καί εἶχε κοινό ποτήριο μέ τούς ἀκοινωνήτους σχισματικούς τῆς Οὐκρανίας.
16. Συνέπειες – Κίνδυνοι ἀπό τήν ἀναγνώριση ἐκ μέρους τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
Θά εἶναι μεγάλη συμφορά γιά τήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, ἐάν ἀναγνωρίσει
τήν Οὐκρανική ψευδοαυτοκεφαλία, γιά τούς ἀκόλουθους λόγους:
α) Τό ἐνδεχόμενο νά προβεῖ ὁ Ἀρχιεπίσκοπος σέ ὁποιαδήποτε σχετική
ἐνέργεια πρό τῆς Ἱεραρχίας τοῦ Ὀκτωβρίου 2019, θά ἀποτελέσει καταρράκωση
τοῦ Ἀρχιεπισκοπικοῦ κύρους, διότι, ὡς γνωστόν, ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος
παρέπεμψε τήν λήψη τῆς σχετικῆς ἀποφάσεως στήν Ἱεραρχία τοῦ προσεχοῦς
Ὀκτωβρίου.
β) Ἐάν ὁ Ἀρχιεπίσκοπος εἰσηγηθεῖ στήν
Ἱεραρχία τήν ἀναγνώριση τῆς Οὐκρανικῆς ψευδοαυτοκεφαλίας, θά ὑπάρξει
συγκλονιστική ἀναταραχή ἐντός τῆς Ἱεραρχίας ἀπό πολλούς Ἀρχιερεῖς, οἱ
ὁποῖοι εἶναι ἀντίθετοι μέ τήν ψευδοαυτοκεφαλία καί δέν πρόκειται νά
ὑπάρξει θετική κοινή ἀπόφαση τῆς Ἱεραρχίας. Ἀκόμη, ὁ Ἀρχιεπίσκοπος θά
ἀποδοκιμασθεῖ οἰκτρῶς γι'ἀκόμη μία φορά ἀπό Κλῆρο καί Λαό τῆς ἐν Ἑλλάδι
Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, οἱ ὁποῖοι πολύ πιθανόν νά ἐπιλέξουν τόν
ἱεροκανονικό δρόμο τῆς διακοπῆς μνημονεύσεως καί τῆς διακοπῆς κοινωνίας.
γ) Ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος θά ἔχει τήν θλιβερή
πρωτιά νά ἀναγνωρίσει αὐτή πρώτη ἀπ' ὅλες τίς ἄλλες Ὀρθόδοξες Τοπικές
Ἐκκλησίες τήν σχισματική Οὐκρανική ψευδοεκκλησία, πρᾶγμα πού θά ὁδηγήσει
σέ νέο σχίσμα ἐντός τῶν κόλπων τῆς Ἑλλαδικῆς Ἐκκλησίας.
δ) Θά προκληθεῖ ἀντιπαράθεση μέ τό Ὀρθόδοξο Πατριαρχεῖο τῆς Ρωσίας,
ἀλλά καί μέ τό Κράτος τῆς Ρωσίας, εἰς βάρος τῆς ἐν Ἑλλάδι Ἐκκλησίας καί
τῆς Ἑλλάδος. Ἡ Ἑλλάδα μας πρέπει νά στηρίζεται, μετά Θεόν, καί στήν
ὁμόδοξη Ρωσία καί ὄχι μόνο στήν Ἀμερική. Ἡ δέ Ἐκκλησία της Ρωσίας
ἀντιπροσωπεύει περίπου τό ἥμισυ ὁλοκλήρου τῆς Ὀρθοδοξίας. Εἶναι πολύ
πιθανό τό ἐνδεχόμενο ὁ Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος νά προβεῖ σέ διακοπή
μνημονεύσεως τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἱερωνύμου κατά τήν ἐκφώνηση τῶν Διπτύχων
καί τό Πατριαρχεῖο Μόσχας νά προβεῖ σέ διακοπή κοινωνίας μέ τήν Ἐκκλησία
τῆς Ἑλλάδος, ὅπως ἔκανε ἄλλωστε μέ τόν Πατριάρχη Βαρθολομαῖο καί τό
Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο.
ε) Θά εἶναι ἀκόμη καί μία
προσβολή ἐκ μέρους τοῦ Ἀρχιεπισκόπου ἐναντίον τῆς Θεολογικῆς Κοινότητος,
ἡ ὁποία κατά τό πλεῖστον δέν ἐγκρίνει τήν Οὐκρανική ψευδοαυτοκεφαλία.
στ) Οἱ Τοπικές Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες (Σερβίας, Πολωνίας, Τσεχίας, Κύπρου,
Ἀλβανίας, Ἱεροσολύμων, Ἀλεξανδρείας), οἱ ὁποῖες ἐκδηλώθηκαν ἀρνητικῶς
κατά τῆς ψευδοαυτοκεφαλίας, θά αἰσθανθοῦν ὅτι προσβάλλονται ἐκ μέρους
τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.
ζ) Θά κατηγορηθεῖ εὐρέως ὁ
Ἀρχιεπίσκοπος ὅτι παραβιάζει τό Κανονικό Δίκαιο, διότι ἡ
ψευδοαυτοκεφαλία δόθηκε στήν Οὐκρανία αὐθαιρέτως καί πραξικοπηματικῶς,
ἐκτός τοῦ πλαισίου τῶν Ἱερῶν Κανόνων. Ἡ «αὐτοκεφαλία» αὐτή δέν δόθηκε
στήν Κανονική Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας ὑπό τόν Κανονικό Μητροπολίτη Κιέβου
καί πάσης Οὐκρανίας κ. Ὀνούφριο, ἀλλά στούς ἀμετανοήτους σχισματικούς,
καθηρημένους, οὐνιτίζοντες καί αὐτοχειροτονήτους καί μάλιστα κατόπιν
ἀπαιτήσεως, ἐνεργειῶν καί καταθλιπτικῆς πιέσεως της κοσμικῆς ἐξουσίας.
η) Τυχόν ἐμπλοκή τοῦ Ἀρχιεπισκόπου ὑπέρ ἀναγνωρίσεως τῆς Οὐκρανικῆς
ψευδοαυτοκεφαλίας θά γενικεύσει τό σχίσμα ἀνά τήν Ὀρθοδοξία. Πάσῃ θυσίᾳ
πρέπει νά διαφυλαχθεῖ ἡ ἑνότητα σέ ὁλόκληρη τήν Ὀρθοδοξία.
θ) Τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο ἀποτελεῖ τό συντονιστικό κέντρο τῶν
Τοπικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν. Μέ τίς ἀντικανονικές του, ὅμως, ἐνέργειες
στό Οὐκρανικό ζήτημα, οὐσιαστικά ἀπεμπολεῖ τόν συντονιστικό του ρόλο, ὁ
ὁποῖος ἀπό συντονιστικός μεταλλάσσεται μᾶλλον σέ ἀποδομητικό τῶν Τοπικῶν
Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν. Γι’αὐτό τό Πατριαρχεῖο Μόσχας ἀρνεῖται πλέον τόν
συντονιστικό ρόλο τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, τόν ὁποῖο ρόλο
καρπώνεται πλέον γιά τόν ἑαυτό του. Ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, ἐάν
ἀναγνωρίσει τήν νέα Οὐκρανική ψευδοεκκλησία, θά συμβάλει στήν
ἀποδυνάμωση τοῦ συντονιστικοῦ ρόλου τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου καί
στήν ἐνδυνάμωση τοῦ Ρωσικοῦ.
ι) Μετά τήν Οὐκρανική
«αὐτοκεφαλία» σειρά θά ἔχει ἡ ἀπόδοση αὐτοκεφαλίας στούς σχισματικούς
τῶν Σκοπίων καί τοῦ Μαυροβουνίου. Ἐάν ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος ἀποδεχθεῖ
τήν οὐκρανική «αὐτοκεφαλία», θά ἐνθαρρύνει τήν τακτική τοῦ Φαναρίου καί
θά πρέπει συνεπῶς νά ἀποδεχθεῖ καί τίς ἑπόμενες νέες «αὐτοκεφαλίες».
ια) Ὁ ἐθνοφυλετισμός ἔχει καταδικαστεῖ ὡς αἵρεση ἀπό τό Οἰκουμενικό
Πατριαρχεῖο. Ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, ἐάν ἀναγνωρίσει τήν Οὐκρανική
«αὐτοκεφαλία», θά συμβάλει ἀρνητικῶς στήν ἐξάπλωση τῆς αἰρέσεως τοῦ
ἐθνοφυλετισμοῦ, λόγῳ τῆς ἀκρίτου καί ἀθεολογήτου ὑποστηρίξεως θέσεων καί
παρεκκλίσεων τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, μέ τήν ἀδικαιολόγητη
θεολογικά θέση τῆς στηρίξεως τοῦ Πατριάρχη τοῦ Γένους.
ιβ) Τυχόν ἀναγνώριση τῆς οὐκρανικῆς «αὐτοκεφαλίας» ἀπό τήν Ἐκκλησία τῆς
Ἑλλάδος, θά ἀποτελέσει αὐτεπίστροφον βέλος, διότι ὑπάρχει ἡ πιθανότητα
τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο νά ἐφαρμόσει τήν ἴδια οὐκρανική συνταγή καί
στήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος. Νά προβεῖ δηλαδή στήν ἀπόδοση αὐτοκεφαλίας
στόν σχισματικό Ζηλωτικό Παλαιοημερολογητισμό, στούς λεγομένους
«Γνησίους Ὀρθοδόξους Χριστιανούς» (Γ.Ο.Χ.), καί νά παραγκωνίσει τήν
Κανονική Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, μέ ἀπρόβλεπτες συνέπειες.
ιγ) Ἡ Οὐκρανική Ἐκκλησία ἀπό αἰώνων ἀνήκει στήν ἐν Ρωσίᾳ Ἐκκλησία.
Ἐκκλησιαστικό καθεστώς αἰώνων δέν καταργεῖται μονομερῶς, χωρίς τήν
συναίνεση ὅλων τῶν ἐνδιαφερομένων πλευρῶν.
ιδ) Τό
ὀξύτατο πρόβλημα στήν Οὐκρανία ἦταν καί εἶναι τό ἐκκλησιαστικό σχίσμα
καί ὄχι ἡ ψευδοαυτοκεφαλία, τήν ὁποία δέν ζήτησε ἡ Κανονική Ἐκκλησία.
ιε) Ἡ ψευδοαυτοκεφαλία ἐπιδείνωσε τό σχίσμα μέ ἀγρίους διωγμούς Κληρικῶν καί ἁρπαγές Ἱερῶν Ναῶν.
ιστ) Τά πολιτειακά δεδομένα ἔχουν ἀνατραπεῖ στήν Οὐκρανία. Ὁ οὐνίτης
καί δυτικόφιλος πρώην Πρόεδρος Πέτρο Ποροσένκο δέν ἐπανεξελέγη καί τήν
θέση του ἔλαβε ὁ φιλορῶσσος ἐκλεγείς νέος Πρόεδρος (μέ 73%) Βολοντίμιρ
Ζελένσκι[91].
ιζ) Ἡ ψευδοεκκλησία τῆς Οὐκρανίας οὐσιαστικά αὐτοδιαλύεται καί
καταρρέει μετά τίς δημόσιες τοποθετήσεις καί δηλώσεις τοῦ σχισματικοῦ
ψευδοπατριάρχου Φιλαρέτου ἐναντίον τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου καί τοῦ
ψευδομητροπολίτου Ἐπιφανίου[92].
Μάλιστα, μόλις πρίν δύο ἡμέρες, στίς 20 Ἰουνίου, συνεκάλεσε ἄτυπη
Τοπική Σύνοδο, γιά νά ἀκυρώσει τίς ἀποφάσεις τῆς λεγομένης «ἑνωτικῆς
συνόδου», ἡ ὁποία πραγματοποιήθηκε στίς 15-12-2018 στό Κίεβο[93]. Οὐσιαστικά ἔχουμε σχίσμα στήν νέα ψευδοεκκλησία τῆς Οὐκρανίας. Σχίσμα στό σχίσμα.
Ἐπίλογος
Σεβαστοί Πατέρες,
Ἀγαπητοί ἐν
Χριστῷ ἀδελφοί,
Ἡ πλέον ἐνδεδειγμένη λύση τῆς ἀνωτέρω τραγικῆς
καταστάσεως εἶναι ἡ σύγκληση Πανορθοδόξου Συνόδου ἤ ἡ μετά ἀπό ἀβίαστη
καί ἀδιάβλητη ψηφοφορία συνοδική, ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι, ἀπόφαση ἑκάστης
κατά τόπους Αὐτοκεφάλου Ἐκκλησίας. Μέχρις, ὅμως, τήν πραγματοποίηση
αὐτῆς, κρίνεται λυσιτελής ἡ παραμονή καί ἡ ἐπιμονή στήν κανονικότητα, ἡ
ὑποστήριξη τοῦ Κανονικοῦ Μητροπολίτου Κιέβου καί πάσης Οὐκρανίας κ.
Ὀνουφρίου καί τῆς ὑπ’αὐτόν Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Κανονικῆς Ὀρθοδόξου
Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας, ἡ ἄρνηση ἀναγνωρίσεως τοῦ σχισματικοῦ
ψευδομητροπολίτου Ἐπιφανίου ὡς «Μητροπολίτου Κιέβου καί πάσης Οὐκρανίας»
καί τῆς νέας ψευδοαυτοκεφάλου ψευδοεκκλησίας ὡς κανονικῆς ἐκκλησίας τῆς
Οὐκρανίας, ἡ μή ἀποστολή εἰρηνικῶν γραμμάτων ἀπό τούς Προκαθημένους τῶν
Τοπικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν πρός τόν Ἐπιφάνιο, ἡ μή συμπερίληψη τοῦ
ὀνόματος τοῦ Ἐπιφανίου στά Δίπτυχα, καί ἡ μή συλλειτουργία μέ τόν
Ἐπιφάνιο καί τούς σύν αὐτῷ καί ὅσους τόν ἀναγνώρισαν.
Εἴθε ἡ Ἱεραρχία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδας νά λάβει μία τέτοια συνοδική
ἀπόφαση καί νά μήν ἀναγνωρίσει τήν σχισματική ψευδοεκκλησία τῆς
Οὐκρανίας.
Σᾶς εὐχαριστῶ!
Παραπομπές (3ου μέρους)
[61]
Στή Ζάκυνθο μνημονεύθηκε ὁ Νέος Προκαθήμενος τῆς Ἐκκλησίας τῆς
Οὐκρανίας, 17-12-2018,
https://www.orthodoxianewsagency.gr/epikairotita/στη-ζάκυνθο-μνημονεύθηκε-ο-νέος-προκα/
[62]
Μητροπολίτης τῶν Νέων Χωρῶν νομιμοποιεῖ βιαστικά τό νέο Οὐκρανικό
status quo. Μνημόνευση Προκαθημένου Οὐκρανικῆς Ἐκκλησίας ἀπό την Ἱερά
Μητρόπολη Φλωρίνης, Πρεσπῶν και Ἑορδαίας, 31-12-2018,
https://www.katanixis.gr/2018/12/status-quo.html
[63] ΟΣΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ, Πηδάλιον, ἐκδ. Β. Ρηγόπουλος, Θεσ/κη 2003, σσ. 407-408.
[64]
Ἐπιστολή Μητροπολίτη Ναυπάκτου πρός τήν Ἱεράν Σύνοδον τῆς Ἐκκλησίας τῆς
Ἑλλάδος (30 Μαρτίου 2019),
https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/27999-epistoli-mitropoliti-naupaktou-pros-tin-dis-gia-to-oukraniko
[65] Ναυπάκτου: ''Ἡ χορήγηση τοῦ Αὐτοκεφάλου στήν Ἐκκλησία κατ' ἀκρίβειαν καί κατ' οἰκονομίαν'', 6-4-2019,
https://www.romfea.gr/katigories/10-apopseis/28046-naupaktou-i-xorigisi-tou-autokefalou-stin-ekklisia-kat-akribeian-kai-kat-oikonomian.
Στό κείμενο αὐτό ἀπήντησε ὁ Δρ. Ἀναστάσιος Βαβούσκος, Δικηγόρος -
Διδάκτωρ τοῦ Ἐκκλησιαστικού Δικαίου τῆς Νομικής Σχολής ΑΠΘ μέ κείμενό
του ὑπό τόν τίτλο : «Ἀπάντηση στόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ναυπάκτου
καί Ἁγίου Βλασίου», 7-4-2019, https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/28068-apantisi-ston-sebasmiotato-mitropoliti-naupaktou-kai-agiou-blasiou
[66] Ναυπάκτου Ἱερόθεος: «Τελική ἀπάντηση στόν κ. Ἀναστάσιο Βαβούσκο», 8-4-2019, https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/28091-naupaktou-ierotheos-teliki-apantisi-ston-k-anastasio-babousko
Στό κείμενο αὐτό ἀπήντησε ὁ Δρ. Ἀναστάσιος Βαβούσκος, Δικηγόρος -
Διδάκτωρ τοῦ Ἐκκλησιαστικού Δικαίου τῆς Νομικής Σχολής ΑΠΘ μέ κείμενό
του ὑπό τόν τίτλο: «Τελική (ἐπίσης) ἀπάντηση στόν Σεβασμιώτατο Ἅγιο
Ναυπάκτου», 8-4-2019, https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/28100-teliki-episis-apantisi-ston-sebasmiotato-agio-naupaktou
[67]
Ναυπάκτου: ''Οἱ Αὐτοκέφαλες Ἐκκλησίες καί ὁ θεσμός τῆς
«Πενταρχίας»'', 12-6-2019,
https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/29714-naupaktou-oi-autokefales-ekklisies-kai-o-thesmos-tis-pentarxias
[68]
Ἐπιστολή Μητροπολίτη Ναυπάκτου πρός τήν Ἱεράν Σύνοδον τῆς Ἐκκλησίας τῆς
Ἑλλάδος (30 Μαρτίου 2019),
https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/27999-epistoli-mitropoliti-naupaktou-pros-tin-dis-gia-to-oukraniko
[69] Ὁ σχισματικός Ἐπιφάνιος ἐπικαλεῖται τόν Ναυπάκτου Ἱερόθεο, 16-6-2019, https://katanixi.gr/2019/06/ο-σχισματικός-επιφάνιος-επικαλείται/
καί
https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2715379-epifanij-mitropolit-kiivskij-i-vsiei-ukraini-predstoatel-pcu.html
[70]
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΒΑΒΟΥΣΚΟΣ, Ὁ ἀτελής χαρακτήρας τῶν ὑφισταμένων αὐτοκεφάλων
καθεστώτων. Ἕνα θεμελιῶδες κανονικό λάθος, 5-4-2019,
https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/28016-o-atelis-xaraktiras-ton-ufistamenon-autokefalon-kathestoton,
Τοῦ αὐτοῦ, Ἀπάντηση στόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ναυπάκτου καί Ἁγίου
Βλασίου, 7-4-2019,
https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/28068-apantisi-ston-sebasmiotato-mitropoliti-naupaktou-kai-agiou-blasiou,
Τοῦ αὐτοῦ, Τελική (ἐπίσης) ἀπάντηση στόν Σεβασμιώτατο Ἅγιο Ναυπάκτου,
8-5-2019,
https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/28100-teliki-episis-apantisi-ston-sebasmiotato-agio-naupaktou.
[71]
ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒ. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΖΗΣΗΣ, Σέ ἀδιέξοδο ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἱερώνυμος γιά
τό Οὐκρανικό. Σπεύδει σέ βοήθεια ὁ Ναυπάκτου Ἱερόθεος, 10-4-2019,
https://katanixi.gr/2019/04/10/π-θεόδωρος-ζήσης-σε-αδιέξοδο-ο-αρχιεπί/
[72] Ἄνθιμος γιά Ἐκκλησία Οὐκρανίας : Νά σεβαστοῦν γρήγορα τή νέα κατάσταση, 10-2-2019, https://www.ekklisiaonline.gr/nea/anthimos-gia-ekklisia-oukranias-na-sevastoun-grigora-ti-nea-katastasi/, https://drive.google.com/file/d/1iAK8-ucYSLCcwEg74lMguKQseW29uhyp/view
[73] Ἀλεξανδρουπόλεως Ἄνθιμος : ''Ὀρθόδοξη Παγκοσμιοποίηση'', 29-3-2019, https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/27884-alejandroupoleos-anthimos-orthodoji-pagkosmiopoiisi
[74] ''Ὀφείλω νά πῶ ὅτι ἦρθα σέ ἕναν παράδεισο'', 7-1-2019, https://www.romfea.gr/diafora/26295-larisis-ieronumos-ofeilo-na-po-oti-irtha-se-enan-paradeiso
[75]
Ἡ Ἀκολουθία τῶν Γ’ Χαιρετισμῶν στή Μεγαλόχαρη Τήνου, 29-3-2019, (ΦΩΤΟ)
https://www.romfea.gr/diafora/27887-i-akolouthia-ton-g-xairetismon-sti-megaloxari-tinou-foto
[76]
Ἑορτή τῆς Σταυροπροσκυνήσεως στήν Ἱερά Νήσο Τήνο, 31-3-2019, (ΦΩΤΟ)
https://www.romfea.gr/diafora/27914-eorti-tis-stauroproskuniseos-stin-iera-niso-tino-foto
[77]
Τό χρονικό μιᾶς… καρδιακῆς προσβολῆς – Στιγμές ντροπῆς γιά τό Ἅγιον
Ὄρος, 7-2-2019, http://aktines.blogspot.com/2019/02/blog-post_7.html
[78]
Λαμπρά τά ὀνομαστήρια τοῦ Μητροπολίτη Ἐπιφανίου (ΦΩΤΟ), 25-5-2019,
https://www.romfea.gr/ekklisies-ts/ekklisia-tis-oukranias/29376-lampra-ta-onomastiria-tou-mitropoliti-epifaniou-foto
[79]
Χειροτονήθηκε ὁ πρῶτος Ἕλληνας Ἐπίσκοπος τῆς Οὐκρανίας (ΦΩΤΟ),
26-5-2019,
https://www.romfea.gr/ekklisies-ts/ekklisia-tis-oukranias/29393-xeirotonithike-o-protos-ellinas-episkopos-tis-oukranias-foto
[80]
Οἱ Ἡγούμενοι Ξενοφῶντος καί Παντοκράτορος στή Μεγαλόχαρη Τήνου,
21-5-2019, (ΦΩΤΟ)
https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/29304-oi-igoumenoi-jenofontos-kai-pantokratoros-sti-megaloxari-tinou-foto
[81]
Ἐπίσκοπος τῆς νέας Οὐκρανικῆς Ἐκκλησίας λειτούργησε στήν Ἱ. Μ.
Παντοκράτορος, 8-2-2019,
https://www.romfea.gr/agioritika-nea/26959-episkopos-tis-neas-oukranikis-ekklisias-leitourgise-stin-im-pantokratoros
[82] Ε' Κατανυκτικός Ἑσπερινός καί ὁμιλία Καθηγουμένου Ἱ. Μ. Ξενοφῶντος Ἀρχιμ. Ἀλεξίου στήν Ἱ. Μ. Νέας Ἰωνίας, 7-4-2019, https://www.romfea.gr/ieres-mitropoleis/28075-e-katanuktikos-esperinos-kai-omilia-kathigoumenou-im-jenofontos-arxim-alejiou-stin-im-neas-ionias
[83]
ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ ROMFEA.GR : Ὁ Ἀρχιμ. Ἐπιφάνιος Δημητρίου ἐξελέγη Ἐπίσκοπος
Ὀλβίας, 24-5-2019,
https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/29357-epibebaiosi-romfeagr-o-arxim-epifanios-dimitriou-ejelegi-episkopos-olbias
[84]
Χειροτονήθηκε ὁ πρῶτος Ἕλληνας Ἐπίσκοπος τῆς Οὐκρανίας (ΦΩΤΟ)
26-5-2019,
https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/29393-xeirotonithike-o-protos-ellinas-episkopos-tis-oukranias-foto
[85]
Ὁ νέος Ἐπίσκοπος Ὀλβίας στόν Μητροπολίτη Φθιώτιδος (ΦΩΤΟ), 31-5-2019,
https://www.romfea.gr/ieres-mitropoleis/29469-o-neos-episkopos-olbias-ston-mitropoliti-fthiotidos-foto
[86]
Ὁ Θεσσαλιώτιδος Τιμόθεος στήν Ἱερά Μονή Ξενοφῶντος Ἁγίου Ὄρους (ΦΩΤΟ)
https://www.vimaorthodoxias.gr/agioreitika-nea/o-thessaliotidos-timotheos-stin-iera-moni-xenofontos-agiou-orous-foto/
[87] Ἡ ἑορτή τῆς Ἀναλήψεως τοῦ Κυρίου στό Ἅγιον Ὄρος (ΦΩΤΟ), 6-6-2019, https://www.romfea.gr/agioritika-nea/29602-i-eorti-tis-analipseos-tou-kuriou-sto-agion-oros-foto,
καί Κτητορικό Μνημόσυνο στήν Ἱ. Μ. Ἑσφιγμένου (ΦΩΤΟ), 6-6-2019,
https://www.romfea.gr/agioritika-nea/29614-ktitoriko-mnimosuno-stin-im-esfigmenou-foto
[88] Ἐπίσκοπος τῆς Αὐτοκέφαλης Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας σέ Ἱερά Ἐπιστασία καί Μονή Ἐσφιγμένου, 8-2-2019, https://www.romfea.gr/agioritika-nea/26960-episkopos-tis-autokefalis-ekklisias-tis-oukranias-se-iera-epistasia-kai-moni-esfigmenou
[89]
Λαμπρά τά ὀνομαστήρια τοῦ Μητροπολίτη Ἐπιφανίου (ΦΩΤΟ), 25-5-2019,
https://www.romfea.gr/ekklisies-ts/ekklisia-tis-oukranias/29376-lampra-ta-onomastiria-tou-mitropoliti-epifaniou-foto
[90]
Χειροτονήθηκε ὁ πρῶτος Ἕλληνας Ἐπίσκοπος τῆς Οὐκρανίας (ΦΩΤΟ),
26-5-2019,
https://www.romfea.gr/ekklisies-ts/ekklisia-tis-oukranias/29393-xeirotonithike-o-protos-ellinas-episkopos-tis-oukranias-foto
[91]
ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΙΩΤΗΣ, Ἀνοιχτή ἐπιστολή πρός τόν Μακαριώτατον
Ἀρχιεπίσκοπον Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος π. Ἱερώνυμον Β΄ (6 Μαΐου 2019), https://tasthyras.wordpress.com/2019/05/10/μακαριώτατε-ἀναταραχθῆτε-σεισμικῶ/#more-2009
[92] Φιλάρετος: ''Ἡ Ἑνωτική Σύνοδος δέν ἦταν δική μας, ἀλλά τῆς Κωνσταντινούπολης», 13-5-2019, https://www.romfea.gr/ekklisies-ts/ekklisia-tis-oukranias/29115-filaretos-i-enotiki-sunodos-den-itan-diki-mas-alla-tis-konstantinoupolis, Φιλάρετος : ''Τά γεγονότα μέ ἀναγκάζουν νά πῶ τήν ἀλήθεια’’, 15-5-2019, https://www.romfea.gr/ekklisies-ts/ekklisia-tis-oukranias/29160-filaretos-ta-gegonota-me-anagkazoun-na-po-tin-alitheia, ‘’Κατά Ἐπιφανίου καί Ποροσένκο ὁ ἐπίτιμος ''Πατριάρχης'' Φιλάρετος’’, 16-5-2019, https://www.romfea.gr/ekklisies-ts/ekklisia-tis-oukranias/29182-kata-epifaniou-kai-porosenko-o-epitimos-patriarxis-filaretos, Φιλάρετος: ‘’Ἄν γνωρίζαμε τό περιεχόμενο τοῦ Τόμου δέν θά συμφωνούσαμε’’, 24-5-2019, https://www.romfea.gr/ekklisies-ts/ekklisia-tis-oukranias/29355-filaretos-an-gnorizame-to-periexomeno-tou-tomou-den-tha-sumfonousame, Φιλάρετος σέ Ἐπιφάνιο: ''Θά πρέπει νά καθοδηγούμαστε ἀπό τούς Ἱερούς Κανόνες'', 30-5-2019, https://www.romfea.gr/ekklisies-ts/ekklisia-tis-oukranias/29459-filaretos-se-epifanio-tha-prepei-na-kathodigoumaste-apo-tous-ierous-kanones, Φιλάρετος : ''Τέτοιες ἐνέργειες δέν θά ὀδηγήσουν στήν Ἑνότητα ἀλλά στήν καταστροφή'', 31-5-2019, https://www.romfea.gr/ekklisies-ts/ekklisia-tis-oukranias/29470-filaretos-tetoies-energeies-den-tha-odigisoun-stin-enotita-alla-stin-katastrofi, Φιλάρετος: ''Δέν ἐπιθυμούσαμε ἕναν τέτοιο Τόμο’’, 16-6-2019, https://www.romfea.gr/ekklisies-ts/ekklisia-tis-oukranias/29798-filaretos-den-perimename-enan-tetoio-tomo,
Φιλάρετος: ''Ἐπιφάνιος – τό μεγάλο μου λάθος'', 21-6-2019,
https://www.romfea.gr/ekklisies-ts/ekklisia-tis-oukranias/29913-filaretos-epifanios-to-megalo-mou-lathos
[93] Ὁ Φιλάρετος συγκαλεῖ Τοπική Σύνοδο γιά νά ἀκυρώσει ἀποφάσεις τῆς Ἑνωτικῆς Συνόδου, 11-6-2019, https://www.romfea.gr/ekklisies-ts/ekklisia-tis-oukranias/29704-o-filaretos-sugkalei-topiki-sunodo-gia-na-akurosei-apofaseis-tis-enotikis-sunodou, Τό ''Πατριαρχεῖο'' τοῦ Κιέβου κατήργησε τόν Τόμο καί δέν ἀναγνωρίζει τόν Ἐπιφάνιο, 20-6-2019, https://www.romfea.gr/ekklisies-ts/ekklisia-tis-oukranias/29902-to-patriarxeio-tou-kiebou-katirgise-ton-tomo-kai-den-anagnorizei-ton-epifanio
ΕΘΝΕΓΕΡΣΙΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.