Σελίδες

26 Φεβρουαρίου 2019

Τελικά είναι ηθική η τεχνητή νοημοσύνη;

Σχόλιο ιστολογίου ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ:
Πέρα από τα προβλήματα που έχουμε αναπτύξει στο ιστολόγιο ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη, σήμερα θίγεται το μεγάλο ζήτημα της ηθικής, πως μπορεί να αποφασίσει ένα αυτόνομο όχημα για το ποίος θα πεθάνει και ποιος θα ζήσει.
Μπορεί το όχημα να θυσιάσει τον οδηγό ή να τον προστατεύσει θυσιάζοντας ή μη μια οικογένεια, ένα παιδί, ένα ζώο ή το όχημα ενός σημαντικού ανθρώπου (vip). 


Γενικά είναι η τεχνητή νοημοσύνη είναι εξ ορισμού ανήθικη, επειδή το μηχάνημα μαθαίνει και μετά αποφασίζει μόνο του, χωρίς να λειτουργεί με το ένστιχτο ή το συναίσθημα και επειδή πλέον δεν υπηρετεί τον άνθρωπο, αλλά τον αντικαθιστά. Αυτό δεν ισχύει μονάχα στα αυτόνομα οχήματα, αλλά και στα ρομπότ και όπου αλλού έχει εφαρμογή αυτή η τεχνολογία. 

Μπορεί ένα αυτοκινούμενο όχημα να αποφασίσει για μας;

Τι είναι λάθος και τι σωστό σε ένα ηθικό δίλημμα, όπως το φημισμένο «δίλημμα του τρένου»; Μπορούν τα αυτοκινούμενα οχήματα να «αντικαταστήσουν» πλήρως τον ανθρώπινο παράγοντα και να πράξουν... σωστά όταν θα πρέπει να αποφασίσουν αν θα «θυσιάσουν» ένα ζώο στο δρόμο για να μην σκοτώσουν έναν άνθρωπο;

Όσο και αν έχει προχωρήσει η τεχνολογία, όσο και αν η τεχνητή νοημοσύνη κερδίζει συνεχώς έδαφος και μας φέρνει εφαρμογές που δεν είχαμε φανταστεί, ο ανθρώπινος παράγοντας συνεχίζει να θεωρείται πολύ σημαντικός όσον αφορά σε κρίσιμες αποφάσεις κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

Σε πρόσφατη έρευνα που διενήργησε το κορυφαίο πανεπιστήμιο MIT σε 2,3 εκατομμύρια ανθρώπους, η πλειοψηφία αναφέρει ότι τα αυτοκινούμενα οχήματα θα πρέπει να προστατεύουν τους νεότερους αντί για τους γηραιότερους και τους ανθρώπους αντί για τα ζώα, αν αναγκαστούν να πάρουν μία τέτοια απόφαση.

Τα ηθικά διλήμματα που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν τα αυτοκινούμενα οχήματα είναι από τα σημαντικότερα ζητήματα της νέας εποχής που ορίζει η τέταρτη τεχνολογική επανάσταση. Και αυτό γιατί τα αυτοκινούμενα οχήματα δεν είναι ακόμη... αλάνθαστα, αφού η τεχνητή νοημοσύνη δεν τα «εκπαιδεύει» για το σύνολο των πιθανών περιπτώσεων που θα αντιμετωπίσουν.

Στη σχετική έρευνα, οι ερευνητές του MIT έδωσαν στους συμμετέχοντες εναλλακτικές του κλασικού ηθικού διλήμματος που είναι γνωστό ως «το δίλημμα του τρένου», ζητώντας τους να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο επιλογές για το ποιον θα πρέπει να χτυπήσει ένα όχημα που δεν μπορεί να αποφύγει τη σύγκρουση. Στόχος των ερευνητών ήταν να εντοπίσουν σημεία που οι άνθρωποι συμφωνούν και διαφωνούν, τα οποία θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους επιστήμονες που αναπτύσσουν λογισμικά αυτοκινούμενων οχημάτων για τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο.

Όπως προκύπτει από τις απαντήσεις των συμμετεχόντων, υπάρχει ευρεία συμφωνία ότι θα πρέπει να προστατεύονται οι άνθρωποι έναντι των ζώων και τα παιδιά ή οι νεότεροι άνθρωποι έναντι των μεγαλύτερων σε ηλικία, καθώς και οι μεγαλύτερες σε αριθμό ομάδες ατόμων έναντι των μικρότερων. Οι ερωτώμενοι, επίσης, δείχνουν να προτιμούν τους νόμιμους πολίτες, τις γυναίκες ή όσους εμφανίζουν ανώτερο κοινωνικό προφίλ.

Παρ' όλα αυτά, υπήρξαν και σημαντικές διαφορές σε επίπεδο αρχών, ανάλογα με την γεωγραφική και πολιτιστική «καταγωγή». Οι ερευνητές διαχώρισαν τις απαντήσεις σε τρία γκρουπ. Το δυτικό που αποτελείται από ευρωπαϊκές χώρες, τις ΗΠΑ, την Αυστραλία και τη Βραζιλία, το ανατολικό, στο οποίο κατά κύριο λόγο βρίσκονται χώρες της Ασίας και το νότιο, όπου κυριαρχούν χώρες της Λατινικής Αμερικής, η Γαλλία και οι πρώην αποικίες της, όπως η Αλγερία και το Μαρόκο.

Τα ευρήματα είναι σημαντικά καθώς μέχρι να αποκτήσουν τα οχήματα... δική τους νοημοσύνη, οι αποφάσεις σε διάφορα ηθικά διλήμματα θα πρέπει να ληφθούν πολύ πριν έρθει η ώρα να γίνουν πράξη και η κοινή γνώμη έχει λόγο. 

Σε ότι αφορά την ασφάλιση, παγκοσμίως έχει ανοίξει μία μεγάλη συζήτηση σχετικά με τον βέλτιστο τρόπο ασφάλισης των αυτοκινούμενων οχημάτων. Και αυτό γιατί η κυριαρχία της τεχνολογίας σε όλα τα επίπεδα δημιουργεί πρόσθετους κινδύνους, καθιστώντας παράλληλα πολυσύνθετη τόσο την κάλυψή τους όσο και την απόδοση ευθυνών.

Όταν τελικά, τα αυτοκινούμενα οχήματα επικρατήσουν στους δρόμους, ποιος θα ασφαλίζεται; Ο οδηγός, το αυτοκίνητο ή το λογισμικό και πόσο δραματικά θα αλλάξει η ασφαλιστική αγορά; Για να απαντηθεί το ερώτημα αυτό θα πρέπει να προσδιοριστεί το ποιος θα έχει την τελική ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος.

Όπως και να' χει, ο ανθρώπινος παράγοντας παραμένει σημαντικός. Επίσης, αν οι άνθρωποι διαθέτουν ασφαλιστική συνείδηση είναι δεδομένο πως όταν έρθει η ώρα της απόλυτης κυριαρχίας των αυτοκινούμενων οχημάτων, θα ληφθούν οι σωστές αποφάσεις έτσι ώστε να αποφευχθούν απρόβλεπτες καταστάσεις. 

liberal.gr 
ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.