Σελίδες

7 Σεπτεμβρίου 2018

Ο Νίκος Λυγερός για την Ανθρωπότητα

Γράφει ο Νίκος Λυγερός 

Μοναδικότητα Πολλαπλότητας

Η πολλαπλότητα δεν είναι τόσο μη φυσιολογική στα μαθηματικά αλλά σπανίζει για την καθημερινότητα. Η ποικιλία των τομέων ενδιαφέροντος φαίνεται παράξενη μόνο όταν δεν είναι αντιληπτός ο πυρήνας δηλαδή η κοινή τομή σε κλασικό επίπεδο και η υπερδομή στο πλαίσιο της καινοτομίας. Οι διαφορετικές ειδικότητες είναι αποτέλεσμα ιδιοτήτων που έχουν μετατραπεί σε ικανότητες λόγω ανάγκης και αυτή εκφράζεται μέσω της έννοιας της Ανθρωπότητας. Αν το πεδίο δράσης είναι αυτή, δεν υπάρχει κοινωνία που μπορεί να το αντέξει έτσι η μονοδιάστατη παραγωγή έργου δεν επαρκεί για να υποστηρίξει και η πολλαπλότητα έργου είναι αναγκαία. 

Όταν χωρίζουμε τη γνώση σε τομείς είναι μόνο για διευκόλυνση και όχι επειδή πιστεύουμε πραγματικά ότι δεν υπάρχουν σχέσεις μεταξύ τους. Όταν θέλουμε να εμβαθύνουμε αυτό το δίκτυο η μελέτη των διαχρονικών σχέσεων δηλαδή των δεσμών δημιουργεί ευρηματικότητα που δεν μπορεί να περιοριστεί. Έτσι καταλήγουμε σε μια έννοια που γνωρίζει ο διευθυντής ορχήστρας και αυτή είναι η μοναδική πολλαπλότητα που εμφανίζεται στην παρτιτούρα του. Η ορχήστρα είναι μια πολλαπλότητα, ο διαχωρισμός της σε όργανα είναι τεχνικός και τεχνητός. Όλα τα όργανα συντονίζονται για να υπάρξει μία αρμονία. Όσοι λειτουργούν σε μόνο ένα τομέα αναζητούν την ισορροπία ενώ οι άλλοι την αρμονία. Οι τελευταίοι είναι συνειδητά της Ανθρωπότητας και παλεύουν για την εξέλιξή της χωρίς να περιορίζονται σε κοινωνικά σύνολα γιατί όλες οι ικανότητές τους είναι αφιερωμένες στην Ανθρωπότητα. 

πηγή 

Γεωπολιτικές ανισορροπίες

Κάθε κοινωνικό σύνολο που δεν έχει πάχος χρόνου, θεωρεί ότι η πραγματικότητα είναι σταθερή, ομαλή και ισορροπημένη. Όμως όταν εξετάζουμε πολεμολογικά την πραγματικότητα και χρονοστρατηγικά την ιστορία, αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχουν όχι μόνο αλλαγές φάσης μα και αλλαγές κύκλου. Η μελέτη της Ανθρωπότητας δείχνει ότι δεν είναι η ειρήνη που είναι σταθερή αλλά ο πόλεμος και αυτός είναι χαμαιλεοντικός με την έννοια του Clausewitz. Κατά συνέπεια οι γεωπολιτικές ισορροπίες είναι μια ψευδαίσθηση κι είναι πιο σωστό να μιλούμε για γεωπολιτικούς συμβιβασμούς και γεωπολιτικές ανισορροπίες. Συνήθως οι λαοί αντιλαμβάνονται αυτά τα δεδομένα μέσω κρίσεων ή ακόμα και μέσω πολέμων δηλαδή αργά για να αντιδράσουν και να αντισταθούν αποτελεσματικά.

 Η εποχή μας δεν είναι πιο παράξενη από άλλες ή λιγότερο, έχει και αυτή χαρακτηριστικά που εξετάζει και μελετά η χρονοστρατηγική. Αυτό που είναι σημαντικό είναι να κατανοήσουμε ότι οι ιστορικοί μελετούν την γραμμένη ιστορία και οι στρατηγιστές την άγραφη ιστορία. Το παρόν είναι απλώς η ζώνη επαφής αυτών των δύο οντοτήτων του χρόνου. Είναι πιο ανθεκτικό το βλέμμα που εξετάζει την εικόνα ως μέλος ενός έργου διότι οι χάρτες λειτουργούν με τη βαρύτητα της ιστορίας. Κι όποιος την ξεχνά και ασχολείται μόνο με γεωγραφία είναι καταδικασμένος να βλέπει τους πολιτικούς χάρτες να αλλάζουν χωρίς εξηγήσεις και να χάνονται εδάφη που δημιουργούν αλησμόνητες πατρίδες. Όμως η Ανθρωπότητα ζει με τον Χρόνο.  

πηγή

Άλλο ιστορία κι άλλο σενάριο


Έχει ενδιαφέρον πώς μερικοί αναλυτές προσπαθούν να μας περάσουν το μήνυμα ότι η θρησκεία είναι απλώς ένα σενάριο. Φαίνεται ή τουλάχιστον θέλουν να φανεί ότι δεν υπολογίζουν ότι παράγει ιστορία. Προσπαθούν να απορρίψουν μερικά δεδομένα που είναι ιστορικά δεδομένα λες και είναι μόνοι παράμετροι ενός σεναρίου. Το πρώτο ερώτημα είναι αν μπορούν να φανταστούν την Ανθρωπότητα χωρίς πίστη και χωρίς ιστορία. Διότι μπερδεύουν την παγκοσμιοποίηση με την παγκοσμιότητα. Μόνο η δεύτερη αφορά την Ανθρωπότητα ενώ η πρώτη τις κοινωνίες. Το δεύτερο ερώτημα είναι τι μέγεθος πρέπει να έχει μια κοινωνία για να μοιάζει με το μοντέλο της Ανθρωπότητας. Κι εδώ υπάρχει πρόβλημα διότι σκέφτονται μόνο την έννοια του μεγάλου χωριού. Όμως ακόμα και το διαδίκτυο δεν λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο και δεν έχει μια δομή του τύπου Erdős-Rényi. 

Στην θεωρία σχέσεων έχουμε την έννοια της ανακατασκευής υπό συνθηκών και αυτή εφαρμόζεται και στη θεωρία γραφημάτων. Όμως ποιος αναλυτής τη χρησιμοποιεί για να δει τη διαφορά που υπάρχει μεταξύ Ανθρωπότητας και κοινωνίας, παγκοσμιότητας και παγκοσμιοποίησης. Και αυτό ήταν το τρίτο ερώτημα. Το γενικότερο πρόβλημα προέρχεται από τις μονοδιάστατες αναλύσεις ολιστικών θεμάτων. Τα σενάρια μπορούν να επηρεάσουν τις κοινωνίες γιατί λόγω έλλειψης πάχους χρόνου δεν διαχειρίζονται την ιστορία. Ενώ η Ανθρωπότητα ζει με αυτή διότι πιστεύει και αυτό παράγει μια σκέψη που έχει την ιδιότητα της παγκοσμιότητας.

πηγή 

Η Ανθρωπότητα δεν μοντελοποιείται με κοινωνίες

Η τροποποίηση ενός κώδικα δεν έχει ως στόχο την καταστροφή αλλά τη βελτιστοποίηση ή ακόμα και την αναβάθμισή του. Όσοι μπερδεύουν την καταστροφή με την τροποποίηση δεν έχουν βασικές έννοιες πληροφορικής. Το πρόβλημα γίνεται ακόμα μεγαλύτερο όταν μιλάμε για θέματα τεχνητής νοημοσύνης, ειδικά με τις φιλοσοφικές προσεγγίσεις που αφορούν στις μελλοντικές εξελίξεις. Διότι με μια τόσο μονοδιάστατη προσέγγιση και χωρίς τεχνικές γνώσεις, το μόνο που μπορούν να παράγουν για ν’ αγγίξουν άτομα, είναι να χρησιμοποιήσουν τεχνικές καταστροφολογίας και στο τέλος να μας πουν ότι δεν είναι βέβαια αυτής της κατηγορίας. Άρα το θέμα μας είναι γιατί να επηρεαζόμαστε από τέτοιες ιδέες και γιατί να δίνουμε αξία σε τέτοιες γνώσεις; 

Η γενίκευση της κοινωνίας δεν αγγίζει την Ανθρωπότητα και κατά συνέπεια δεν έχει νόημα η εφαρμογή κοινωνικών μοντέλων πάνω της. Η γενίκευση των υπολογιστών δεν αγγίζει τις υπερδομές και δεν είναι άμεσα κατανοητή η επινόησή τους. Η κοινωνιολογία δεν αντέχει τα ευρήματα της ανθρωπολογίας. Και η ρομποτική δεν είναι απλώς η εξέλιξη της του αυτοματισμού. Συνεπώς ας βάλουμε λίγο ορθολογική στρατηγική σκέψη για να αποφύγουμε κραυγαλέα λάθη τοπικής ανάλυσης που θεωρεί ότι είναι γενικά για να μπορέσουμε να περάσουμε στο επόμενο στάδιο δίχως φοβίες και να προετοιμάσουμε το μέλλον δίνοντας έμφαση στην Ανθρωπότητα κι όχι στις κοινωνίες.

πηγή 

Ο Νίκος Λυγερός είναι καθηγητής Γεωστρατηγικής

Δείτε επίσης:
 
N. Lygeros - Masterclass: Empire organization. Security Plus Australia. Melbourne, 07/09/2018 ΕΔΩ


Εθνικός Ύμνος. Ελληνική Σχολή "Ζήνων". Μελβούρνη, Αυστραλία. 07/09/2018 ΕΔΩ 

Φωτογραφίες - Ν. Λυγερός - Ελληνική Σχολή "Ζήνων". Μελβούρνη, Αυστραλία. 07/09/2018 ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.