Σελίδες

22 Μαΐου 2018

Ο Νίκος Λυγερός για την Γενοκτονία και τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Γράφει ο Νίκος Λυγερός

Από τη Γενοκτονία στα Δικαιώματα της Ανθρωπότητας

Χάρη στην έννοια της γενοκτονίας που επινόησε ο Raphael Lemkin, αποκτήσαμε ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των θεμάτων που αφορούν ακραία εγκλήματα κατά της Ανθρωπότητας. Με άλλα λόγια έγινε κατανοητό μετά τη Χάρτα των Ηνωμένων Εθνών, ότι μια γενοκτονία δεν αφορούσε αποκλειστικά ένα λαό αλλά την ίδια την Ανθρωπότητα. Και μέσω της αναγνώρισης και γενικότερα της διαδικασίας διόρθωσης, αντιληφθήκαμε ότι έπρεπε να εξελιχθούμε και οι διεκδικήσεις μας να μην είναι μόνο τοπικές αλλά να αφορούν όλους τους λαούς που έχουν υποστεί μια γενοκτονία. 

Με αυτόν τον τρόπο, οι άλλοι λαοί κατανόησαν ότι έπρεπε να πάρουν θέση και να μην παραμείνουν ουδέτεροι ανάμεσα στα θύματα και τους θύτες, δηλαδή να μην αποδέχονται τις πράξεις της βαρβαρότητας ως δεδομένα στα οποία δεν μπορούν ν’ αντισταθούν. Όταν εμφανίστηκαν τα Δικαιώματα των Αυτοχθόνων Λαών κι έγιναν αποδεκτά σε επίπεδο Ηνωμένων Εθνών, τότε η ανάγκη για το επόμενο βήμα έγινε πραγματικότητα. 

Έτσι γεννήθηκε και η διατύπωση των Δικαιωμάτων της Ανθρωπότητας. Τώρα στο πλαίσιο της εκατονταετίας της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου, θα μπορούσε ο Ελληνισμός να ζητήσει την αναγνώρισή τους στα Ηνωμένα Έθνη. Ο Ελληνισμός είναι γνωστός σε όλους ως σύμβολο της Δημοκρατίας και της Ελευθερίας, αποτελεί δώρο του Χρόνου στην Ανθρωπότητα και είναι ικανός να υποστηρίξει έμπρακτα μια πρόταση για τα Δικαιώματα της Ανθρωπότητας. Ας κινηθούμε λοιπόν στρατηγικά σε αυτό το επίπεδο για να βοηθήσουμε στην εξέλιξη της Ανθρωπότητας.

πηγή 

Ο Ελληνισμός ως ανθρωπιά της Ανθρωπότητας

Για την Ανθρωπότητα, ο Ελληνισμός λόγω της εξωστρέφειάς του στον τομέα των γνώσεων και των επιστημών, είναι μια θετική έννοια από την εποχή της Αρχαιότητας και μπορούμε μάλιστα να δηλώσουμε ότι ο φιλελληνισμός γεννήθηκε λόγω του συμβολισμού της ελευθερίας και της δημοκρατίας. Με αυτήν την έννοια που δίνει σημασία στον λαό μέσω του δήμου, έχουμε το αρχικό στάδιο της συνειδητοποίησης ότι έχουμε ένα κομμάτι Ανθρωπότητας. 

Μάλιστα οι γενοκτονίες στρέφονται επί της ουσίας κατά της Ανθρωπότητας κι όχι μόνο κατά ενός λαού. Υπάρχει λοιπόν μονοπάτι που συνδέει άμεσα τον Ελληνισμό με την Ανθρωπότητα, αλλά ποιος κατανοεί ότι αυτή η επινόηση λέγεται ανθρωπιά. Η ανθρωπιά ως θεμελιακό στοιχείο μπορεί να ερμηνευτεί ως παρουσία της Ανθρωπότητας στους ανθρώπους και όχι μόνο ως ανθρώπινο στοιχείο που προέρχεται από τους ανθρώπους. Έτσι ο Ελληνισμός με την εξωστρέφεια που χαρακτηρίζει την προμηθειακή σκέψη, είναι εργαλείο ανθρωπιάς που βοηθάει. 

Κατά συνέπεια μια πρόταση εκ μέρους του Ελληνισμού για την καθιέρωση των Δικαιωμάτων της Ανθρωπότητας αποτελεί ένα καταλυτικό πλαίσιο για να δούμε επί του πρακτέου την υλοποίησή τους. Έτσι τα Δικαιώματα της Ανθρωπότητας μπορούν να λειτουργήσουν ως συνέχεια της Χάρτας των Ηνωμένων Εθνών του 1948 και να δείξουν ότι είναι εφικτό να πάμε και πιο πέρα από τα Δικαιώματα των Αυτοχθόνων λαών που αναγνωρίστηκαν το 2007 από τα Ηνωμένα Έθνη.

πηγή 

Γεωστρατηγική Γενοκτονίας

Η γεωστρατηγική γενοκτονίας της Τουρκίας που άρχισε από το 1896 έως το 1923 δεν ήταν βασισμένη μόνο και μόνο σε φυλετικές διακρίσεις. Ένιωθε ότι κινδύνευε στην αρχή για διαμελισμό, στη συνέχεια λόγω έλλειψης συνοχής και τελικά αποφάσισε να πράξει συστηματικά την καταστροφική της δράση. Ενίσχυσε την προσπάθειά της μέσω του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου για να αφανίσει περισσότερο πληθυσμό με προσχήματα για να μην υποστεί άμεσο κόστος. Τεμάχισε τις περιοχές ανάλογα με τη θέση τους πάνω στον χάρτη. Άφησε την Ανατολική Αρμενία που ήταν κοντά στον Καύκασο, διότι ήταν πολύ μακριά από τη ζώνη επαφής μεταξύ Τουρκίας και Ασίας. Έκοψε το πίσω μέρος της για να μην υπάρχει διέξοδος για τα θύματα μέσω θάλασσας, για να είναι σίγουρη ότι θα τα εγκλωβίσει γρήγορα σ΄ ένα τεχνητό νησί. Διότι με το διαχωρισμό της γεωπολιτικής περιοχής κατάφερε να εγκλωβίσει τους αθώους μέσα σε αυτή. 

Η γενοκτονία πήγε προς τη δύση με σκοπό να παρασύρει τα πλήθη αλλά όχι λόγω ιδεολογίας. Έτσι απέκοψε η ίδια τον εαυτό της για να μην μπορεί κανείς να της ξεφύγει αφού αρχίσει η διαδικασία. Έτσι βλέπουμε πόσο στημένο ήταν το παιχνίδι από την αρχή και ξαφνιάζεται ο λαός. Η Τουρκία έγινε νησί φυλακής για το δόγμα και εξορίας για όσους ήθελαν άλλα. Γι΄αυτόν το λόγο η καταστροφή της Σμύρνης έγινε το 1922, δηλαδή στο τέλος της όλης διαδικασίας για τον αφανισμό του ανθρώπου.

πηγή 

1948-2018: 70 χρόνια Χάρτας Ηνωμένων Εθνών

Στις 9 Δεκεμβρίου 1948 γεννήθηκε η Χάρτα των Ηνωμένων Εθνών όπου καταγράφηκε επίσημα ο ορισμός και τα πρώτα χαρακτηριστικά της γενοκτονίας. Ποιος συνειδητοποιεί ότι πρόκειται για μια διάρκεια που ξεπέρασε εκείνη της Σοβιετικής Ένωσης, ενώ αρχικά κανείς δεν πίστευε ότι θα καταφέρει ο Raphael Lemkin να καθιερώσει την επινόησή του και να ξεπεράσει τα εμπόδια που του έβαζαν κράτη; Κι όμως είναι μια πραγματικότητα που δεν υπήρχε πριν. Κι είναι μια πραγματικότητα που θέλει συμπληρωματικές κινήσεις για να γίνει πράξη η σκέψη του αφού δεν κατάφερε να συμπεριλάβει τα γκουλάγκ στις κατηγορίες των γενοκτονιών λόγω της άρνησης της Σοβιετικής Ένωσης. Διότι υπήρχε η ανάλογη άρνηση και για τα στρατόπεδα συγκέντρωσης της Κίνας. 

Η Χάρτα των Ηνωμένων Εθνών αποτελεί πια ένα θεμελιακό εργαλείο για τα ανθρώπινα δικαιώματα κι είναι χάρη σε αυτή που καθιερώθηκε η 7 Απριλίου ως ημερομηνία μνήμης της γενοκτονίας της Ρουάντας. Αυτή η επέτειος λοιπόν για τα 70 χρόνια της Χάρτας είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για να μιλήσουμε για την ίδια την Ανθρωπότητα και για τα Δικαιώματά της δηλαδή για να συνεχίσουμε το έργο του Lemkin πέρα από τους περιορισμούς, πέρα από τα Δικαιώματα των Αυτόχθονων Λαών του 2007 για να αγγίξουμε επιτέλους το όλο πλαίσιο. Η 9 Δεκεμβρίου χάρη στην αρμενική πρωτοβουλία είναι πια η επίσημη ημέρα των θυμάτων των γενοκτονιών. Με τα 70 χρόνια της επετείου ας πάμε και πιο πέρα. 

πηγή 

Ο Νίκος Λυγερός είναι καθηγητής Γεωστρατηγικής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.