ΟΙ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΙΚΗΦΟΡΟ Α’ ΜΕΧΡΙ ΤΟΝ ΙΩΑΝΝΗ Α’ ΤΣΙΜΙΣΚΗ
Γράφει ο Μανώλης Καρακώστας
MSc Διοίκησης Επιχειρήσεων
Επαγγελματίας Υγείας – Ερευνητής
MSc Διοίκησης Επιχειρήσεων
Επαγγελματίας Υγείας – Ερευνητής
Στο παρόν μέρος της έρευνας θα
εξεταστούν οι Αυτοκράτορες οι οποίοι βασίλευσαν ανάμεσα σε δύο
δυναστείες, αυτές των Ισαύρων και των Μακεδόνων. Αυτοί είναι οι
Νικηφόρος Α’ (802 – 811), Σταυράκιος (811 – 812), Μιχαήλ Α’ Ραγκαβές
(812 – 813), Λέων Ε’ ο Αρμένιος (813 – 820), οι Αυτοκράτορες της
Φρυγικής Δυναστείας, Μιχαήλ Β’ (820 – 829), Θεόφιλος (829 – 842) και
Μιχαήλ Γ’ (842 – 867), και τρεις Βασιλείς που κυβέρνησαν επί Μακεδονικής
Δυναστείας, οι Ρωμανός Α’ Λεκαπηνός (920 – 944), Νικηφόρος Β’ Φωκάς
(963 – 969) και Ιωάννης Α’ Τσιμισκής (969 – 976). Παραλείπονται οι
Αυτοκράτορες της Μακεδονικής Δυναστείας που χρονικά προηγούνται και
έπονται των τριών τελευταίων Αυτοκρατόρων, αλλά αυτό συμβαίνει για
πρακτικούς λόγους, αφού για την Μακεδονική Δυναστεία θα γίνει ξεχωριστή
αναφορά σε επόμενο κεφάλαιο.
Αρχίζουμε με τον Νικηφόρο Α’, ο οποίος
ήταν γενικός λογοθέτης, δηλαδή υπουργός οικονομικών του Κράτους, και
ανήλθε στην εξουσία χάριν την εξέγερσης που έγινε κατά της Ειρήνης της
Αθηναίας.71 Ο Νικηφόρος Α’ και ο γιος του Σταυράκιος, σύμφωνα
με τις ανατολικές πηγές ήταν αραβικής καταγωγής, με κάποιον πρόγονό
τους να είχε μεταναστεύσει στην Πισιδία της Μ. Ασίας, όπου γεννήθηκε ο
Νικηφόρος.71 Κατά τον Άραβα ιστορικό Tabari, ο Νικηφόρος
είναι απόγονος του οίκου των Ghassan, και την μαρτυρία αυτή την αποδίδει
σε ρωμαϊκές πηγές, με τον χρονογράφο Μιχαήλ τον Σύριο (12ος αι.),
να προσφέρει μια πληρέστερη εκδοχή αυτής της παράδοσης, λέγοντας πως ο
πρόγονος του Νικηφόρου, Djaballa, εγκαταστάθηκε στην Καππαδοκία.72
Υπάρχει λοιπόν η άποψη, πως κατάγεται από έναν Άραβα βασιλιά, τον
Djaballa από τον οίκο Ghassan, ο οποίος την εποχή του Ηρακλείου έγινε
μουσουλμάνος, αλλά αργότερα έχοντας απογοητευτεί από το χαλιφάτο,
εγκαταστάθηκε στην Καππαδοκία, όπου έγινε Χριστιανός, κατά άλλους στην
Πισιδία, διότι εκεί γεννήθηκε ο Νικηφόρος.73
Βέβαια δεν γνωρίζουμε ποιες είναι αυτές
οι ρωμαϊκές πηγές που επικαλείται ο Άραβας ιστορικός, αφού η μαρτυρία
του χρονογράφου Μιχαήλ δεν καταλογίζεται ως ρωμαϊκή, διότι την εποχή που
έζησε η Συρία δεν άνηκε στην Αυτοκρατορία, συν ότι την ιστορία του την
έγραψε στα συριακά. Μπορούμε να υποθέσουμε πως οι μαρτυρίες αυτές είναι
πλασματικές, και αυτό αποτελεί μια σκέψη που ευσταθεί. Αυτό διότι, όσον
αφορά τους Άραβες ήταν οι μεγαλύτεροι εχθροί της Ρωμανίας εκείνη της
εποχή, οπότε θα ήταν ωφέλιμο σε αυτούς να ισχυριστούν πως ο Αυτοκράτορας
των Χριστιανών είναι Άραβας, και από την άλλη ο Μιχαήλ ο Σύριος ήταν
μονοφυσίτης και εχθρικά διακείμενος προς τους Έλληνες, αφού
επανειλημμένα αρνήθηκε την πρόταση του Αυτοκράτορα Μανουήλ Α’ Κομνηνού
για επιστροφή της αίρεσης που άνηκε, στην Ορθοδοξία.74 Επομένως, αμφότεροι είχαν λόγους για να προπαγανδίσουν μεταξύ άλλων και την καταγωγή του Αυτοκράτορα Νικηφόρου.
Όμως, ας μην μείνουμε μόνο στις
υποθέσεις, αλλά ας πάρουμε ως δεδομένες τις ιστορικές αυτές μαρτυρίες,
για να δούμε ότι επί της ουσίας δεν αλλάζει κάτι όσον αφορά την καταγωγή
και την εθνική συνείδηση των δύο αυτών Αυτοκρατόρων. Ο Νικηφόρος ακόμα
κι αν προερχόταν από αραβική οικογένεια, αυτή είχε εκχριστιανιστεί και
εξελληνιστεί περισσότερο από έναν αιώνα νωρίτερα, οπότε είχε σίγουρα
απεμπολήσει κάθε τι το αραβικό. Αυτό φαίνεται και από την θέση που
κατείχε, διότι δεν είναι δυνατόν να είχε δοθεί μια τόσο υψηλή θέση σε
ένα άτομο που ήταν Άραβας, μια εποχή μάλιστα που αυτοί αποτελούσαν τον
κυριότερο εχθρό την Αυτοκρατορίας. Μια τελευταία παρατήρηση πάνω σε αυτό
είναι οι πόλεμοι που διενήργησε ο Νικηφόρος κατά των Αράβων,75
κάτι το οποίο μαρτυρά με τρόπο καταφανέστατο ότι ακόμα κι αν κάποιος
πρόγονός του ήταν Άραβας, εκείνος σίγουρα δεν αισθανόταν τέτοιος.
Τα
επιχειρήματα που παραθέσαμε παραπάνω πιστεύω είναι αρκετά για να φανεί
ότι οι Αυτοκράτορες αυτοί δεν είχαν ίχνος αραβικής συνείδησης, αφού αυτή
πολύ πριν την εποχή εκείνη είχε ταυτιστεί με τον μωαμεθανισμό. Το αν
κάποιος πρόγονός τους ήταν Άραβας, περισσότερο από έναν αιώνα πριν την
γέννησή τους, πρέπει να ήταν παντελώς αδιάφορο και στους ίδιους.
Ο Αυτοκράτορας που διαδέχτηκε τον
Σταυράκιο ήταν ο Μιχαήλ Α’, ο οποίος παντρεύτηκε την κόρη του Νικηφόρου
Α’ και αδελφή του Σταυράκιου, Προκοπία, ο οποίος ήταν μέλος της
ελληνικής οικογένειας των Ραγκαβέ.76 Αναλυτικότερα, «το
όνομα Ραγκαβές απαντάται στη μεσαιωνική και νεότερη Αθήνα και υπό την
μορφή Ραγκαβάς. Το μεταγενέστερο όνομα Ραγκαβής απαντάται και στην
Κωνσταντινούπολη (όνομα Φαναριώτικης οικογένειας) και στην Αθήνα. Κατά
πάσα πιθανότητα ο αυτοκράτορας Μιχαήλ Α’ Ραγκαβές καταγόταν από την
Αθήνα όπου κατά τον Καμπούρογλου υπήρχε ναός της οικογένειας αυτής, ο
Άγιος Νικόλαος του Ραγκαβά».77
Μετά τον Μιχαήλ Α’ ο θρόνος περιήλθε στον Λέοντα Ε’ τον Αρμένιο, γιο του πατρικίου Βάρδα, ο οποίος ήταν αρμενικής καταγωγής,78, 79 εξ ου και το εν λόγω προσωνύμιο, με τους Συνεχιστές του Θεοφάνη ωστόσο να τον ονομάζουν Ασσύριο,80 δηλαδή συριακής καταγωγής.81
Σύμφωνα με άλλη άποψη ο Λέων γεννήθηκε στο θέμα των Αρμενιακών και γι’
αυτό ονομάστηκε Αρμένιος, όμως το θέμα αυτό περιελάμβανε εδάφη του
Πόντου και της Καππαδοκίας και όχι της Αρμενίας.82 Να
προσθέσουμε πως όσον αφορά τον Λέοντα, δεν είμαστε σε θέση να ξέρουμε
κατά πόσο είχε εξελληνιστεί, διότι ό,τι ίσχυε για την αριστοκρατία, όπως
θα δούμε παρακάτω, δεν γνωρίζουμε αν ίσχυε και για τους στρατιωτικούς,
όπως ήταν εκείνος.
Ο επόμενος Αυτοκράτορας είναι ο Μιχαήλ
Β’, ο οποίος είναι ο ιδρυτής της Φρυγικής Δυναστείας και καταγόταν από
το Αμόριο της Φρυγίας.83 Ήταν ελληνικής καταγωγής, αφού οι
Φρύγες ήταν Έλληνες από αρχαιοτάτων χρόνων, κάτι που φαίνεται από τον
Αίσωπο, ο οποίος καταγόταν κι αυτός από την Φρυγία.84, 85
Υπάρχει μια εκδοχή ότι ο Μιχαήλ Β’ ήταν Αθίγγανος, δηλαδή μέλος της
αίρεσης των «καθαρών», που ονομάζονταν έτσι γιατί δεν ήθελαν να τους
αγγίξουν αλλόθρησκοι, και αποτελούσε ένα μείγμα χριστιανικών και
ιουδαϊκών δοξασιών, οι οποίοι είχαν επίκεντρο το Αμόριο.86 Αυτό δεν είναι απίθανο αφού ο Κεδρηνός γράφει πως ο Μιχαήλ ήταν φιλικά προσκείμενος προς τους Αθίγγανους 87 και ο Bury συμπληρώνει πως πέρασε τα νεανικά του χρόνια «ανάμεσα σε αιρετικούς, Εβραίους και μισο – εξελληνισμένους Φρυγίους».88 Ίσως αυτός να είναι και ο λόγος που ο Μιχαήλ ο Σύριος αναφέρει πως ο Αυτοκράτορας ήταν Ιουδαίος εκ γενετής,89
κάτι το οποίο όμως δεν έχει καμία ισχύ, φτάνει να σκεφτούμε λογικά,
αφού ήταν απίθανο ένας Εβραίος να καθόταν στον Αυτοκρατορικό Θρόνο της
Κωνσταντινουπόλεως. Ο χρονογράφος αυτός ίσως να το αναφέρει αυτό λόγω
των πεποιθήσεων του Μιχαήλ και του τόπου που μεγάλωσε. Να επισημανθεί
πως με τον όρο Αθίγγανοι σε αυτό το σημείο, νοείται μόνο η ομάδα ατόμων
που άνηκε στην αίρεση των «καθαρών», και όχι η φυλή των Ρομά. Επομένως, ο
Μιχαήλ είτε άνηκε στους Αθίγγανους είτε όχι αυτό δεν επηρεάζει την
καταγωγή του, αλλά μόνο την πίστη του.
Περνάμε να εξετάσουμε τώρα τους τρεις
Αυτοκράτορες που βασίλευσαν κατά την διάρκεια της Μακεδονικής
Δυναστείας, ξεκινώντας από τον Νικηφόρο Β’ Φωκά, ο οποίος καταγόταν από
την αριστοκρατική οικογένεια των Φωκάδων, καταγόμενη εκ της Καππαδοκίας,90, 91, 92 που εκεί τα μέλη της είχαν τα κτήματά τους, και αποτελούσε το κέντρο της εξουσίας και των δραστηριοτήτων τους.93, 94
Περί της εθνικότητας της οικογένειας, αρκούν τα όσα έχουν ήδη αναφερθεί
στο πρώτο κομμάτι της έρευνας σχετικά με την Καππαδοκία και την Μ.
Ασία, για να συμπεράνουμε πως οι Φωκάδες είναι ελληνικής καταγωγής.
Έχουν ακουστεί εικασίες για γεωργιανή ή αρμενική καταγωγή της
οικογένειας, λόγω της ύπαρξης του ονόματος «Βάρδας» σε κάποια μέλη της,94, 95 αλλά καμία από αυτές τις υποθέσεις δεν μπορούν να αποδειχθούν.96, 97
Με βάση αυτήν την εικασία θα μπορούσαμε
να προβάλλουμε αντεπιχειρήματα στο ίδιο σκεπτικό. Ο πρώτος Φωκάς που
απαντάται επώνυμα είναι ο Νικηφόρος ο Πρεσβύτερος, γιος του γενάρχη του
οίκου, πάππος του Αυτοκράτορα Νικηφόρου και πατέρας του Λέοντος και του
Βάρδα.98 Είναι συνηθισμένη παράδοση τα παιδιά να λαμβάνουν τα
ονόματα των πάππων τους, οπότε η ύπαρξη του ονόματος «Βάρδας»
ενδεχομένως να οφείλεται στην σύναψη συγγενικών σχέσεων, μέσω του γάμου,
με άτομο άλλης εθνικότητος. Σε αυτήν την περίπτωση η οικογένεια των
Φωκάδων δεν είναι αρμενική ή γεωργιανή, αλλά σύνηψε σχέσεις με
οικογένεια από αυτές τις χώρες. Αυτό το επιχείρημα ενισχύεται με το ότι
το όνομα «Βάρδας» δόθηκε στο δευτερότοκο τέκνο του Νικηφόρου, τα οποία
δευτερότοκα λαμβάνουν το όνομα των γονέων της γυναίκας, ενώ τα πρωτότοκα
του άνδρα.
Άλλο ένα επιχείρημα, πάνω στο θέμα των ονομάτων είναι πως το
όνομα «Φωκάς», ομοιάζει ετυμολογικά με το όνομα της πόλεως της Ιωνίας,
Φώκαιας, η οποία ιδρύθηκε από Φωκείς και Αθηναίους τον 8ο αι. π.Χ.,99
όπως επίσης και με την περιοχή Φωκίδα, απ’ όπου ξεκίνησαν οι ιδρυτές
της Φώκαιας. Αυτό το αναφέρουμε για να δείξουμε ότι το όνομα «Φωκάς»
ετυμολογικά είναι ελληνικό, πράγμα που φαίνεται και από την ύπαρξη του
ονόματος αυτού σε οικογένειες της Μάνης 100 και της Κεφαλονιάς.101
Κλείνουμε την ανασκόπηση των
Αυτοκρατόρων με τον Ρωμανό Α’ Λεκαπηνό και τον Ιωάννη Α’ Τσιμισκή, οι
οποίοι αμφότεροι ήταν αρμενικής καταγωγής.102, 103, 104, 105, 106, 107, 108
Ο Ρωμανός βασίλευσε μετά τον θάνατο του Λέοντος ΣΤ’ Σοφού, διότι ο γιος
του, Κωνσταντίνος Ζ’ Πορφυρογέννητος ήταν ανήλικος, και ο Ιωάννης
ανέλαβε την εξουσία μετά τον Νικηφόρο Β’, του οποίου ήταν ανιψιός του
από την μεριά της μητέρας του,109 και άνηκαν και οι δύο σε
αριστοκρατικές οικογένειες, των Λεκαπηνών και των Κουρκουά, το οποίο
είναι η εξελληνισμένη μορφή του αρμενικού ονόματος Γκούργκεν.110
Επίσης, το όνομα Τσιμισκής προκύπτει από το αρμενικό «tshemischgaizag,
το οποίο σημαίνει, λένε, σανδάλι λαμπρό ή κόκκινο, που φορούσαν οι
γυναίκες της Ανατολής και ταυτόχρονα είναι το όνομα κάποιας πόλης της
Μεγάλης Αρμενίας που παλιά λεγόταν Ιεράπολη και από την οποία καταγόταν ο
Ιωάννης Τζιμισκής».110 Άλλη μια ερμηνεία είναι πως το
επώνυμο αυτό στα αρμενικά είναι χαιρετισμός, αλλά μεταφρασμένο στα
ελληνικά δήλωνε τον κοντό άνθρωπο, και γι’ αυτό το έλαβε ο Ιωάννης.111
Οι Αυτοκράτορες αυτοί όπως είδαμε είναι
αρμενικής καταγωγής, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο και με την εθνική τους
συνείδηση, και για να κατανοηθεί καλύτερα αυτό προβάλλουμε ένα
παράδειγμα που αφορά τον Ιωάννη Τσιμισκή. Σε μια παράδοση ενός κάστρου
από τους Σαρακηνούς στον Νικηφόρο Φωκά, ο δεύτερος δέχτηκε τους όρους
παράδοσης των πρώτων, που ήταν να μην πειραχθούν οι γυναίκες τους. Αυτό
έγινε δεκτό και οι στρατιώτες τήρησαν την εντολή, εκτός από μερικούς
Αρμένιους. Τότε ο Νικηφόρος, διέταξε να τιμωρηθούν οι στρατιώτες αυτοί
με θάνατο, με τον Ιωάννη να μην αντιδρά, αλλά να απαντάει σε ερώτηση του
θείου του όταν ερωτήθηκε από αυτόν για την απόφαση, λέγοντας ότι θα τον
έλεγαν σκληρό οι στρατιώτες.
Αυτό το επεισόδιο φανερώνει πως ο
Τσιμισκής δεν είχε αρμενική συνείδηση, αλλιώς θα απέτρεπε την τιμωρία
αυτή.112 Αυτό όμως συμβαίνει με όλη την αρμενικής καταγωγής αριστοκρατία της Αυτοκρατορίας, αφού «σύμφωνα
με τους ερευνητές, δεν είναι σαφές αν μπορούμε, προκειμένου για τις
οικογένειες αυτές, να μιλάμε για «αρμενικό» πληθυσμό· τέτοιος ήταν ο
βαθμός αφομοίωσής τους στη βυζαντινή κοινωνία».113 Ήταν γνωστή η αρνητική στάση των Ελλήνων προς τους Αρμένιους, «ωστόσο
είναι αμφίβολο κατά πόσο η γενικότερα μάλλον αρνητική βυζαντινή στάση
απέναντι στους Αρμενίους, που υπαγορευόταν εξάλλου από τις μεταξύ τους
πολιτικοθρησκευτικές σχέσεις, αφορούσε την αφομοιωμένη στη βυζαντινή
κοινωνία αρμενική αριστοκρατία».113
Οπότε, συμπεραίνουμε πως ο εξελληνισμός
των αριστοκρατικών οικογενειών ήταν απόλυτος, γεγονός το οποίο ενίσχυε
και η Ορθοδοξία, αφού οι οίκοι αυτοί ήταν και Ορθόδοξοι, εν αντιθέσει με
τους Αρμενίους που ήταν μονοφυσίτες. Όμως, πρόκειται για κάτι το οποίο
συνέβαινε με όλα τα άτομα άλλων εθνικοτήτων που εμπλέκονταν με την
Αυτοκρατορία, όπως επισημαίνει συμπερασματικά σε έρευνά του ο Peter
Charanis, λέγοντας πως «οι Αρμένιοι στο Βυζάντιο που προσέφεραν με
την ηγεσία ενσωματώθηκαν πλήρως στην πολιτική και στρατιωτική ζωή του,
προσδιόρισαν τους εαυτούς τους με τα ενδιαφέροντά και την υιοθέτηση των
κύριων χαρακτηριστικών του πολιτισμού του. Εν συντομία, όπως πολλά άλλα
στοιχεία διαφορετικής φυλετικής προέλευσης, όπως για παράδειγμα,
Σαρακηνοί, Σλάβοι και Τούρκοι, που είχαν μια παρόμοια εμπειρία, έγιναν
Βυζαντινοί».114
Φαίνεται λοιπόν, πως άτομα άλλων κρατών
που εμπλέκονταν με την Ρωμανία, εξελληνίζονταν και γίνονταν επί της
ουσίας Ρωμαίοι, δηλαδή Έλληνες, κάτι το οποίο πρέπει να το έχουμε υπ’
όψιν μας για πολλά άτομα καθ’ όλη την διάρκεια της Αυτοκρατορίας.
Σε αυτό το μέρος της έρευνας εξετάστηκαν 10 Αυτοκράτορες, που κυβέρνησαν τον 9ο και τον 10ο
αιώνα. Από αυτούς οι πέντε είναι ελληνικής καταγωγής, οι δύο
εξελληνισμένοι Αρμένιοι, ο ένας Αρμένιος και οι δύο ή Έλληνες ή
εξελληνισμένοι Άραβες.
Βιβλιογραφία
- A.A. Vasiliev (1954), Ιστορία της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας 324-1453, σελ. 337, Α’ έκδοση 1925, μετάφραση Δημοσθένης Σαβράμης, εκδόσεις Μπεργάδη
- J. Alexander (1985), The Byzantine Apocalyptic Tradition, σελ. 66, University of California Press
- B. Bury (1912), History of the Eastern Empire from the Fall of Irene to the Accession of Basil A.D. 802 – 867, σελ. 8, έκδοση 2008, Cosimo Classics, New York
- Wright,Syriac Literature, σελ. 250 f., referencing Bar Hebraeus, Chron. Eccl. vol. 1, σελ.575 f., 252, n.3
- Ηλίας Λάσκαρης (1995), Βυζαντινοί Αυτοκράτορες, τόμος Β’, σελ. 136, έκδοση Ελεύθερος Τύπος, Αθήνα
- A.A. Vasiliev (1954), σελ. 337
- Ηλίας Λάσκαρης (1995), 183
- Ηλίας Λάσκαρης (1995), 142
- A.A. Vasiliev (1954), σελ. 337
- Συνεχισταί Θεοφάνους 6, 4-5, εκδ. Bekker, Βόννη 1888
- Romilly James, Heald Jenkins (1987), Byzantium: The Imperial Centuries, AD 610-1071, σελ. 130, University of Toronto Press
- Ηλίας Λάσκαρης (1995), 183
- A.A. Vasiliev (1954), σελ. 337
- Brill’s New Pauly: Encyclopaedia of the Ancient World,(hereafter BNP) 1:256
- Ανέστης Κωνσταντινίδης (1890), Βίος Αισώπου του Φρυγός, Τυπογραφείο Καταστημάτων, Αθήνα, http://www.ebooks4greeks.gr/forum/viewtopic.php?p=91#p91
- Εγκυκλοπαίδεια Νέα Δομή, Τεγόπουλος – Μανιατέας (1996), τόμ. 2, σελ. 93
- Γεώργιος Κεδρηνός, Σύνοψις Ιστοριών από κτίσεως Κόσμου και μέχρι της Βασιλέιας Ισαακίου του Κομνηνού, σελ. 321, https://greekdownloadsfiles.wordpress.com/2014/09/compendium-historiaru1a.pdf
- A.A. Vasiliev (1954), σελ. 337
- A.A. Vasiliev (1954), σελ. 338
- Lilie Ralph-Johannes; Ludwig Claudia; Zielke Beate; Pratsch Thomas, eds. (2013),Prosopographie der mittelbyzantinischen Zeit Online. Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften. Nach Vorarbeiten F. Winkelmanns erstellt, De Gruyter
- http://asiaminor.ehw.gr/Forms/fLemmaBodyExtended.aspx?lemmaid=8652&boithimata_State=&kefalaia_State=#chapter_1
- Kazhdan Alexander(1991), Oxford Dictionary of Byzantium, Phokas, σελ. 1665, Oxford University Press. pp. 1665
- http://www.ehw.gr/asiaminor/forms/fLemmaBodyExtended.aspx?lemmaid=6634&boithimata_State=&kefalaia_State=#chapter_2
- Whittow Mark (1996),The Making of Byzantium, 600–1025, σελ. 339, Berkeley and Los Angeles, California: University of California Press
- Cheynet Jean-Claude (1990),Pouvoir et Contestations à Byzance (963–1210), σελ. 324, Paris, France: Publications de la Sorbonne
- Kazhdan Alexander(1991), σελ. 1665
- http://www.ehw.gr/asiaminor/forms/fLemmaBodyExtended.aspx?lemmaid=6634&boithimata_State=&kefalaia_State=#chapter_2
- http://asiaminor.ehw.gr/Forms/fLemmaBodyExtended.aspx?lemmaid=5553&boithimata_State=&kefalaia_State=#chapter_1
- Εγκυκλοπαίδεια Νέα Δομή, Τεγόπουλος – Μανιατέας (1996), τόμ. 35, σελ. 72
- http://www.hellinon.net/PELOPONISOS/Phokas.htm
- Εγκυκλοπαίδεια Νέα Δομή, Τεγόπουλος – Μανιατέας (1996), τόμ. 35, σελ. 74
- Treadgold Warren (1993), A history of the Byzantine State and Society, σελ. 476, Stanford University Press, 1997
- John H. Rosser (2011).Historical Dictionary of Byzantium, σελ. 56, Scarecrow Press
- Ahrweiler, A.E. Laiou (1998),Studies on the Internal Diaspora of the Byzantine Empire, σελ. 66
- http://constantinople.ehw.gr/forms/fLemmaBody.aspx?lemmaId=6006
- John H. Rosser (2011), Historical Dictionary of Byzantium, σελ. 52, 2nd Edition, Scarecrow Press
- http://asiaminor.ehw.gr/Forms/fLemmaBody.aspx?lemmaId=4940
- Andriollo Lisa (2012),Les Kourkouas (IXe-XIe siècle), σελ. 58, in Cheynet, Jean-Claude, Sode, Claudia,Studies in Byzantine Sigillography, 11, Berlin: De Gruyter
- Ηλίας Λάσκαρης (1995), 44, 196
- Περιοδικό Στρατιωτική Ιστορία, τεύχ. 84, σελ. 7 και τεύχ. 49, σελ. 9
- http://www.eoellas.org/2015/01/11/istorikesproswpikotitestisthessalonikisiwannistsimiskis/
- http://www.hellinon.net/NeesSelides/Autokratores.htm
- http://constantinople.ehw.gr/Forms/fLemmaBody.aspx?lemmaId=12209
- Peter Charanis (1963), The Armenians in the Byzantine Empire, σελ. 57, http://www.attalus.org/armenian/char4.htm
μέρος 3ο (ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ) ΕΔΩ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.