Σελίδες

18 Αυγούστου 2017

Εκδόθηκαν τα δύο νέα θαλάσσια οικόπεδα της ελληνικής ΑΟΖ

Γράφουν οι Η. Κονοφάγος, Ν. Λυγερός, Α. Φώσκολος

Εκδόθηκαν επιτέλους τα δύο νέα θαλάσσια οικόπεδα της ελληνικής ΑΟΖ που βρίσκονται Δυτικά Κρήτης και Νότιο-δυτικά Κρήτης, μάλιστα έχουν αυτές τις ονομασίες στην προκήρυξη Διεθνούς Διαγωνισμού για παραχώρηση δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της Ελληνικής Δημοκρατίας στο Τεύχος Δεύτερο, αριθμός Φύλλου 2848 στις 11 Αυγούστου 2017. Έτσι τώρα έχουμε την απόδειξη ότι η αίτηση της τριπλής κοινοπραξίας ExxonMobil, Total και Ελληνικά Πετρέλαια λειτούργησε καταλυτικά για αυτόν τον νέο γύρο στην ελληνική ΑΟΖ. 

Ο Διαγωνισμός βασίζεται στη μελέτη του BEICIP με την υποστήριξη της PGS. Τα τέλη υποβολής είναι 5.000 Ευρώ για κάθε αίτηση. Η ημερομηνία έναρξης της Διαγωνιστικής Διαδικασίας θα είναι η ημερομηνία έκδοσης στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το ίδιο είχε γίνει και με τον πρώτο διαγωνισμό το 2014. Η προθεσμία υποβολής αίτησης είναι 90 ημέρες μετά τη δημοσίευση. Η αξιολόγηση προσφορών πρέπει να γίνει σε 60 ημέρες. Είναι ο ευρωπαϊκός κανονισμός. Και η σύναψη σύμβασης μίσθωσης σε 60 ημέρες από την ολοκλήρωση της αξιολόγησης. 

Ο Αιτών πρέπει εκτός από το να καταβάλει το τέλος υποβολής αίτησης, να αγοράσει τουλάχιστον 3.000 χιλιόμετρα σεισμικών γραμμών της PGS, να αγοράσει την έκθεση ερμηνείας δισδιάστατων δεδομένων του BEICIP 2014 έναντι ποσού 50.000 ευρώ, να αγοράσει την εξειδικευμένη γεωλογική και γεωφυσική ανάλυση των περιοχών διακήρυξης από την ΕΔΕΥ έναντι ποσού 25.000 Ευρώ, όπου ο Αιτών είναι Κοινοπραξία, η προϋπόθεση αυτή πρέπει να πληρωθεί από κάθε Μέλος Κοινοπραξίας. Το ίδιο ισχύει και για την έκθεση.

Αυτά να τα λέμε σε όσους λένε ότι η Ελλάδα θα αργήσει να πάρει χρήματα επειδή δεν ξέρουν ότι αυτό αρχίζει αμέσως. Το ίδιο έγινε και με την Κύπρο. Και αυτό είναι μόνο η αρχή. Ο φάκελος θα περιλαμβάνει έγγραφα νομικής ικανότητας, οικονομικής δυνατότητας, τεχνικής ικανότητας και ένα σφραγισμένο υποφάκελο για τα ανταγωνιστικά στοιχεία. Ο Αιτών πρέπει να παράσχει εγγύηση συμμετοχής ύψους 100.000 Ευρώ. 

Ο Αιτών πρέπει να προτείνει ένα ετήσιο ποσό σε Ευρώ ως στρεμματική αποζημίωση ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο για κάθε περιοχή προς παραχώρηση και αυτά αυξητικά ανά φάση ερευνών. Η περιοχή Νοτιοδυτικά Κρήτης έχει εμβαδόν 19.868,37 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Η περιοχή Δυτικά Κρήτης έχει εμβαδόν 20.058,4 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι οι δυο περιοχές καλύπτονται από την τροπολογία 4001/2011 του Νόμου περί Υδρογονανθράκων 2289/1995 και ότι εφάπτονται και οι δύο στην ΑΟΖ της Λιβύης, άρα είναι δυνατά οικόπεδα που αποτελούν προστιθέμενη αξία για την Ελλάδα, διότι αξιοποιούν και τα όρια της ελληνικής ΑΟΖ, πράγμα το οποίο είχαμε παρουσιάσει σε ειδικό Masterclass στην Κρήτη. 

πηγή

Νέα θαλάσσια οικόπεδα και Περιφέρεια Κρήτης

Με τον νέο γύρο παραχώρησης για έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων, η Κρήτη πρωτοστατεί, αφού ακόμα και τα ονόματα των θαλάσσιων οικοπέδων κάνουν αναφορά σε αυτή. Όμως το πιο σημαντικό σε επίπεδο οικονομικό είναι ότι ουσιαστικά καλύπτουν επιφάνειες πολύ μεγαλύτερες από τα προηγούμενα. Έτσι η περιοχή Νοτιοδυτικά της Κρήτης υπερκαλύπτει τα προηγούμενα θαλάσσια οικόπεδα 12, 16 και 17 και μπαίνει λίγο στο 13 και το 18. Αυτό σημαίνει ότι λειτουργεί με πέντε από τα εννέα θαλάσσια οικόπεδα του πρώτου γύρου αδειοδότησης που βρισκόταν νότια της Κρήτης. 

Έτσι ενώ δεν υπήρχαν υποψηφιότητες στον προηγούμενο γύρο σε αυτές τις περιοχές και μας εξήγησαν μερικοί ειδήμονες του κενού ότι ήταν λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος από τις πετρελαϊκές εταιρείες, ενώ όλοι βλέπαμε ότι το πρόβλημα ήταν καθαρά ιδεολογικό. Τώρα είναι αναγκασμένοι ν’ αποδεχθούν το τραγικό λάθος της υποτίθεται ανάλυσής τους που δεν ήταν τίποτα άλλο από ένα εργαλείο προπαγάνδας. Επίσης επειδή ο νέος διαγωνισμός λειτουργεί και αυτός μέσα στο πλαίσιο του Νόμου περί Υδρογονανθράκων 2289/1995 με την τροπολογία 4001/2011, η Περιφέρεια της Κρήτης θα έχει το δικαίωμα να διεκδικήσει το 5% των απολαβών του ελληνικού δημοσίου από το συμβόλαιο που θα κάνει με την κοινοπραξία. Έτσι όσο καθυστερημένοι και να είναι μερικοί θεσμοί σε διάφορα επίπεδα θα πρέπει αργά ή γρήγορα, αλλά καλύτερα γρήγορα να ενημερωθούν για αυτή την παράμετρο μέσα στον στρατηγικό τους σχεδιασμό ακόμα και δεν είχαν ποντάρει πάνω στο θέμα το ενεργειακό για να δημιουργήσουν το μέλλον τους. 

Η ίδια η Περιφέρεια της Κρήτης θα έχει δικαίωμα να ζητήσει να έχει εκπρόσωπο ακόμα και στο στάδιο των διαπραγματεύσεων με τις πετρελαϊκές εταιρείες. Kι αν υπάρχουν ακόμα αφελείς που δεν προσέχουν τις λεπτομέρειες, το ίδιο ισχύει και για την περιφέρεια Αττικής, αφού και τα δύο θαλάσσια οικόπεδα, όσο παράξενο κι αν φαίνεται, λόγω Κυθήρων, έχουν ένα μέρος τους που ανήκει στην αρμοδιότητα αυτής της Περιφέρειας, η οποία δεν πιστεύουμε να μην είναι ενημερωμένη και να μην αξιοποιήσει τα δικαιώματά της για το μέλλον. 

Έτσι σε κάθε επίπεδο της Κρήτη από τους Δήμους που έχουν άμεσο ενδιαφέρον και για τις εγκαταστάσεις των υπηρεσιών υποστήριξης έως την Περιφέρεια της Κρήτης πάντα σε συνδυασμό με το Υπουργείο Ενέργειας που ακολούθησε επαγγελματικά την πορεία του πρώτου γύρου, αξιοποιώντας την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι πληροφορίες πρέπει να κυκλοφορούν χωρίς εμπόδια, διότι η διαφάνεια είναι το άλφα και το ωμέγα σε τέτοιου είδους διαδικασιών που γίνονται σε εθνικό, αλλά και τοπικό επίπεδο. 

πηγή 

Περιοχή Δυτικά Κρήτης και Περιφέρεια Πελοποννήσου

Μπορεί η ονομασία του νέου θαλάσσιου οικοπέδου στην ελληνική ΑΟΖ να μην παραπέμπει άμεσα στην Πελοπόννησο, επειδή λέγεται Περιοχή Δυτικά Κρήτης αλλά πρέπει να γίνει κατανοητό σε όλους και ειδικά στους κατοίκους της, ότι η Περιφέρεια Πελοποννήσου δικαιούται το 5% των απολαβών του ελληνικού δημοσίου για το συμβόλαιο που θα κάνει με την κοινοπραξία. Όντως το μεγαλύτερο μέρος αυτού του νέου θαλάσσιου οικοπέδου βρίσκεται στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας της Πελοποννήσου δίχως να μετρήσουμε το κομματικό που πάει στην αρμοδιότητα Αττικής λόγω Κυθήρων. 

Αυτό σημαίνει πολύ πρακτικά ότι έχει ενισχυθεί η θέση της Πελοποννήσου ακόμα και οικονομικά. Αυτό το θαλάσσιο οικόπεδο είναι από μόνο του το εμβαδόν της ίδια της Πελοποννήσου. Είναι πολύ μεγαλύτερο από το θαλάσσιο οικόπεδο 11 του πρώτου γύρου αδειοδότησης που βρισκόταν στην περιοχή ελεύθερης Μάνης, το οποίο ήταν πιο συντηρητικό όχι μόνο λόγω μεγέθους, αλλά επειδή ήταν και μακριά από τα όρια της ΑΟΖ της Ελλάδας σε σχέση με την ΑΟΖ της Λιβύης. 

Είναι λοιπόν καλό ν’ αρχίσει μια αποτελεσματική ενημέρωση στην Πελοπόννησο στο επίπεδο της Περιφέρειας αλλά ακόμα των δήμων που θα έχουν άμεση σχέση με τις υπηρεσίες υποστήριξης της άδειας έρευνας υδρογονανθράκων. Αυτή η ενημέρωση δεν είναι μόνο σημαντική αλλά απαραίτητη. Επίσης επειδή η Περιφέρεια δικαιούται να έχει έναν αντιπρόσωπο στις διαπραγματεύσεις με τις εταιρείες, είναι καλό να αξιοποιήσει αυτή τη δυνατότητα για να έχει πληροφορίες από πρώτο χέρι και αυτό πάντα σε συντονισμό με το αρμόδιο Υπουργείο. Διότι οι κάτοικοι πρέπει να είναι ενημερωμένοι για τις στρατηγικές επιλογές της Πελοποννήσου και να μη θεωρούν ότι δεν αφορούν το μέλλον τους. 

πηγή 

Ο Νίκος Λυγερός είναι καθηγητής Γεωστρατηγικής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.