Η
δραματική εικόνα των εγκαταλελειμμένων shopping mall των ΗΠΑ δείχνει
την παρακμή των καταστημάτων λιανικού εμπορίου. Δεν αλλάζει μόνο η
οικονομία, αλλά και η κοινωνία.
Τα shopping malls στα προάστια τις ΗΠΑ ήταν το σύμβολο του αμερικανικού τρόπου ζωής την δεκαετία του 70 και του 80. Κάποτε ήταν
εστίες συνάντησης για την οικογένεια και τους φίλους, τώρα πολλά από
αυτά στέκουν εγκαταλελειμμένα και μαρτυρούν την παρακμή των επιχειρήσεων
του κλάδου λιανικής πώλησης. Σύμφωνα με την σελίδα «deadmalls.com» 400
εμπορικά καταστήματα έχουν κλείσει οριστικά τις πόρτες τους.
Πώς οδηγήθηκαν στην παρακμή;
Η
εικόνα εγκατάλειψης που επικρατεί στα εμπορικά καταστήματα της Αμερικής
δείχνει ότι το αμερικανικό λιανεμπόριο έχει υποστεί αλλαγές. Όλο και
περισσότεροι μεγάλοι έμποροι λιανικής πώλησης εγκαταλείπουν τα mall, και
μαζί με αυτούς φυσικά και οι πελάτες τους. Ο Ρ.Τζ. Χότοβι, αναλυτής του
οίκου αξιολόγησης Morningstar, επισημαίνει ότι «το 2017 θα είναι
αποφασιστικό έτος για τη μοίρα πολλών εμπόρων λιανικής». Προβλέπει
πολλές χρεοκοπίες για αυτό τον χρόνο. Άλλοι αναλυτές πιστεύουν ότι θα
κλείσουν περίπου 400 mall μέχρι το 2025. Αυτό δείχνει ότι επέρχεται ο
θάνατός τους με γρήγορους ρυθμούς.
Όπως είναι γνωστό το online
εμπόριο δυσχεραίνει συνεχώς τη θέση των shopping mall στην αγορά.
Άγνωστο παραμένει όμως με τι ταχύτητα συμβαίνει αυτό. Δύο παράγοντες
συμβάλουν στο κλείσιμο τους. Όπως αναφέρει ο Μάρκ Κόχεν που διδάσκει
Λιανεμπόριο στο Πανεπιστήμιο Columbia, «η ύφεση του 2008 και η ραγδαία
ανάπτυξη της Amazon και άλλων τέτοιων εταιρειών πώλησης προϊόντων και
υπηρεσιών μέσω διαδικτύου είναι ένας δυσμενής συνδυασμός για τους
παραδοσιακούς εμπόρους λιανικής». Όπως επισημαίνει η Big Commerce,
εταιρεία παροχής επιχειρηματικών συμβουλών, το 95% των Αμερικανών
ψωνίζουν μέσω διαδικτύου. Αυτό δείχνει ότι οι Αμερικανοί αγαπούν τα
ψώνια μέσω διαδικτύου, όπως παλαιότερα αγαπούσαν τα mall.
Σε αδιέξοδο τα εμπορικά κέντρα και καταστήματα λιανικής;
Οι
ιδιοκτήτες των mall πολύ συχνά δεν μπορούν να βρουν τρόπους
αναχρηματοδότησης, γιατί οι πιθανότητες να βρουν ενοικιαστές είναι πλέον
ελάχιστες. Οι επενδυτές είναι πρόθυμοι τις περισσότερες φορές να
επενδύσουν σε ένα mall ή σε ένα κατάστημα λιανικής μόνο όταν ο χώρος
μετατρέπεται σε οίκο ευγηρίας ή τηλεφωνικό κέντρο ή στεγάζει ιατρεία.
Ενώ
τα mall κλείνουν ένα μετά το άλλο, τα κέντρα υλικοτεχνικής υποστήριξης
(logistics) ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια. Όπως αναφέρει ο Fred Schmidt
από την εταιρεία ακινήτων Coldwell Banker Commercial Affiliate, «η
ζήτηση για τέτοια κέντρα αυξάνεται συνεχώς. Οι καταναλωτές επιθυμούν να
παραγγέλνουν το προϊόν και την ίδια μέρα να γίνεται η παράδοση του στο
σπίτι τους. Αυτό προϋποθέτει την κατασκευή και αγορά αποθηκευτικών χώρων
και κέντρων υλικοτεχνικής υποστήριξης».
Πολλές μεγάλες
επιχειρήσεις λιανικής διαθέτουν και online καταστήματα. Μία επιχείρηση
όμως για να αποκτήσει κατάστημα στο διαδίκτυο, πρέπει να αναμορφώσει τις
υποδομές της με υψηλό κόστος, να απολύσει υπαλλήλους και να
εγκαταλείψει τα καταστήματα της.
Όπως φαίνεται, η Amazon έχει κάνει ένα
τεράστιο άλμα. Κάποιες επιχειρήσεις ωστόσο, αν και διέθεταν online
καταστήματα, αποτύχανε παταγωδώς στο να δημιουργήσουν ένα λειτουργικό
επιχειρησιακό μοντέλο. Ο Κόχεν πιστεύει όμως ότι υπάρχει ακόμα μέλλον
για τους εμπόρους λιανικής και αναφέρει ότι «πρέπει να εστιάσουν στα
πράγματα που υπερτερούν σε σχέση με τα όσα προσφέρει το διαδίκτυο: στην
εμπειρία της σωματικής επαφής, της οσμής και της αίσθησης. Επίσης θα
μπορούσαν οι ίδιοι να διαμορφώσουν καλύτερα ορισμένα επιλεγμένα
καταστήματα, προσφέροντας καλύτερη εξυπηρέτηση και μεγάλη ποικιλία». Από
μόνα τους τα mall πάντως δε μπορούν σωθούν. Ανήκουν στο παρελθόν.
Ζοφί Σιμάνσκι / Νατάσα Κουκουγιάννη
Πηγή: dw.com
το είδαμε ΕΔΩ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.