Η εμφάνιση του Τιμίου Σταύρου στον ουρανό και του Χριστού στον ύπνο του Κωνσταντίνου
Μετά τον
θάνατο του Γαλερίου οι αυτοκράτορες της Ανατολής Αύγουστος Λικίνιος και
Καίσαρας Μαξιμίνος ήλθαν σε ρήξη. Τότε ο Μαξιμίνος συνήψε συμμαχία με
τον Μαξέντιο, ο δε Λικίνιος με τον Κωνσταντίνο, και, ως εχέγγυο,
νυμφεύθηκε την Κωνσταντία, θετή αδελφή του Κωνσταντίνου.
Ο
Μαξέντιος τότε άρχισε να συγκεντρώνει πολυάριθμο στρατό από την Ιταλία
και Αφρική, με σαφή προοπτική την εξουδετέρωση της απειλής του
Κωνσταντίνου στη Δύση, και σκόπευε να κάμει αιφνιδιαστική εισβολή στη
Γαλατία. Ο Μέγας Κωνσταντίνος δεν είχε άλλη επιλογή, ακούοντας μάλιστα
τις αισχρουργίες και την τυραννία του Μαξεντίου στους Ρωμαίους, γι' αυτό
και ανέλαβε με αποφασιστικότητα την πρώτη κίνηση, αν και διέθετε πολύ
μικρότερες δυνάμεις. Αφού διαπέρασε με τον στρατό του τις Άλπεις,
κατέλαβε με αστραπιαία προέλαση, τη μια μετά την άλλη, τις πόλεις της
βόρειας Ιταλίας μέχρι τον Ηριδανό (Πάδο) ποταμό (Σεπτέμβριος 312).
Η
θριαμβευτική είσοδός του στα Μεδιόλανα άνοιξε τον δρόμο προς τη Ρώμη,
την οποία ο Μαξέντιος επέλεξε ως τόπο της αναμέτρησής του. Έτσι λοιπόν ο
Κωνσταντίνος, προελαύνοντας αήττητος, έφθασε στα πρόθυρα της Ρώμης,
όπου τον περίμενε ο Μαξέντιος με πολύ μεγαλύτερες δυνάμεις. Τα δύο
στρατεύματα αντιπαρατάχθηκαν τότε, έτοιμα για την τελική μάχη. Ενώ
λοιπόν ο Κωνσταντίνος παρατηρούσε περίλυπος τα εχθρικά στρατεύματα και
συλλογιζόταν πώς θα μπορούσε να επιτύχει τη νίκη, κατά τις πρώτες
απογευματινές ώρες της ημέρας εκείνης είδε στον ουρανό φωτεινό το σημείο
του Τιμίου Σταύρου και γύρω του την επιγραφή, «Εν τούτω νίκα». Μάρτυρας
της θαυμαστής αυτής θεοσημίας υπήρξε όλο το στράτευμα του Κωνσταντίνου!
Απορούσε δε ο ευσεβής βασιλέας για το νόημα του οράματος.
Γι'
αυτό τη νύχτα φάνηκε στον ύπνο του και ο ίδιος ο Χριστός με το σημείο
του Σταυρού, ερμηνεύοντάς το σ' αυτόν και τον προέτρεψε να κατασκευάσει
ένα σταυρικό λάβαρο, σαν εκείνο που είδε, να το φέρει με πίστη ως
φυλακτήριο στους πολέμους, και θα νικούσε με τη δύναμή Του πάντοτε τους
εχθρούς του.
Πράγματι
την επομένη το πρωί κάλεσε τεχνίτες και διέταξε και κατασκεύασαν το
λάβαρο του Σταυρού, το οποίο επιχρυσώθηκε και στολίσθηκε στο άνω μέρος
με στεφάνι από πολύτιμους λίθους, που έφερε στο μέσο το χριστόγραμμα.
Από το εγκάρσιο κέρας κρεμόταν ύφασμα, επίσης στολισμένο με πολύτιμους
λίθους. Τούτο το θείο λάβαρο πρόσταξε πενήντα εκλεκτούς στρατιώτες να το
μεταφέρουν εναλλάξ μπροστά απ' όλο το στράτευμα.
Το ιερό λάβαρο θριαμβεύει
Ο
Μαξέντιος, έχοντας βεβαιότητα ότι θα νικήσει τον Κωνσταντίνο,
κατασκεύασε κάτω από την παλαιά γέφυρα του Τίβερη ποταμού Μουλβία άλλη,
χαμηλότερη και εύθραυστη. Με την πανουργία του αυτή έλπιζε πως ο
Κωνσταντίνος, σαν θα νικόταν και θα προσπαθούσε να διαφύγει, θα περνούσε
απ' αυτή τη δόλια γέφυρα με το στράτευμά του. Αλλ' ο Θεός οικονόμησε
πολύ διαφορετικά τα πράγματα!
Πραγματικά,
όταν συγκροτήθηκε η τελική μάχη στους Κόκκινους Βράχους (28 Οκτωβρίου
312), νίκησε ο Σταυρός, το ανίκητο σύμβολο, που προπορευόταν του
στρατεύματος του Κωνσταντίνου! Τόσος φόβος κατέλαβε τότε τον Μαξέντιο,
που τα έχασε, και δεν έβλεπε προς τα πού πήγαινε! Καταδιωγμένος, όρμησε
απερίσκεπτα να περάσει από τη δόλια εκείνη γέφυρα. όχι μόνο ο
ίδιος, αλλά και ανώτεροι αξιωματικοί και αρκετοί στρατιώτες του. Αμέσως
όμως αποκόπηκε η γέφυρα και, αφού πέσανε όλοι μέσα στον Τίβερη ποταμό,
πνίγηκαν! Ο Κωνσταντίνος τότε δόξασε τον Θεό, και θαύμασε τη δύναμη του
Σταυρού, βλέποντας τέτοιο θαύμα. Σε λίγο ο υπόλοιπος στρατός του
Μαξεντίου αποδεκατίσθηκε και διαλύθηκε.
Τον
θρίαμβο του Κωνσταντίνου γιόρτασαν με μεγάλη χαρά όλοι οι πολίτες της
Ρώμης. Στόλισαν μεγαλόπρεπα την πόλη και υποδέχτηκαν συγκινημένοι τον
μεγάλο νικητή με κραυγές ευφημικές. Αλλ' ο Κωνσταντίνος απέδωσε
μεγαλόφωνα τη νίκη στον Θεό, και πρόσταξε να στήσουν αναμνηστικές στήλες
με τον Τίμιο Σταυρό στα κυριώτερα μέρη της πόλης. Ακόμη να ερευνήσουν
προσεκτικά για την ανεύρεση των ιερών λειψάνων των αγίων Μαρτύρων, που
είχανε χύσει το αίμα τους για την αγάπη του Χριστού, και να τα
ενταφιάσουν με την πρέπουσα τιμή και ευλάβεια. Αλλά συνεχίστηκαν οι
ευεργεσίες του θεοπρόβλητου βασιλέα: Ανακάλεσε από την εξορία τους
εξορίστους, απελευθέρωσε τους κρατουμένους από τις φυλακές, απέδωσε
τιμές στον κλήρο, ανήγειρε ναούς του αληθινού Θεού, σκόρπισε
πλουσιοπάροχη ελεημοσύνη προς τους ενδεείς και πένητες!
Αλλά
και μετά το διπλό πιο πάνω όραμα (του Σταυρού και του Χριστού) και τη
θαυμαστή νίκη με τη βοήθειά Τους, ο Κωνσταντίνος, που ήταν ήδη ευνοϊκά
προδιατεθειμένος προς τον Χριστιανισμό, ζήτησε ιερωμένους ευλαβείς, οι,
οποίοι τον κατήχησαν και τον δίδαξαν ποιος ήταν ακριβώς ο Θεός, που του
εμφανίσθηκε και το βαθύτερο νόημα του οράματός του, καθώς και τα κύρια
δόγματα της χριστιανικής πίστης. Κι αυτός μαθήτευσε ταπεινά κοντά τους.
Έκτοτε επιδόθηκε σε ιερά αναγνώσματα και κατέστησε εναρέτους ιερείς ως
συμβούλους του.
Το Διάταγμα των Μεδιολάνων
Λίγους
μήνες μετά τη μεγάλη αυτή νίκη (στις αρχές Φεβρουαρίου του 313) οι δύο
νικητές και σύμμαχοι αυτοκράτορες, ο Αύγουστος της Δύσης Κωνσταντίνος
και ο Αύγουστος της Ανατολής Λικίνιος, συναντήθηκαν στα Μεδιόλανα
(σημερινό Μιλάνο) της Ιταλίας, όπου εξέδωσαν και υπέγραψαν μαζί τις
περίφημες Αποφάσεις των Μεδιολάνων, ευρύτερα γνωστές ως Διάταγμα των
Μεδιολάνων. Με αυτές καθιερώθηκε η γενική αρχή της ανεξιθρησκίας, με
κύριο στόχο την κατοχύρωση και αναγνώριση της θρησκευτικής ελευθερίας
για τον Χριστιανισμό. Με τις πρόνοιες του Διατάγματος αυτού έμμεσα
κατηργείτο η εθνική λατρεία (ειδωλολατρία). Οι Αποφάσεις αυτές
δημοσιεύτηκαν και στην Ανατολή, με σχετικό διάταγμα του Λικινίου.
Τα Θεάρεστα έργα του μονοκράτορα Κωνσταντίνου
Ο
ένδοξος νικητής Κωνσταντίνος δεν κενοδόξησε για τα πολεμικά και άλλα
κατορθώματά του! Αντίθετα, απέστειλε σ' όλες τις επαρχίες του κράτους
του επιστολές, στα ελληνικά και λατινικά, άλλες προς τις κατά τόπους
Εκκλησίες, κι άλλες προς τους εκτός Εκκλησίας εθνικούς κατά πόλη, όπου,
μεταξύ άλλων, διακήρυττε τον Θεό ως αίτιο της νίκης του, αλλά και όλων
των αγαθών γενικά.
Απαλλαγμένος
πια απ' τους πολέμους, ο ευσεβής βασιλέας επιδόθηκε σε έργα Θεάρεστα.
Καταρχήν θέσπισε ευεργετικές νομοθεσίες για ανάκληση των εξορίστων και
απελευθέρωση των καταδικασμένων για την πίστη τους στους προηγουμένους
διωγμούς, καθώς και για την τιμή των Αγίων Μαρτύρων και την απόδοση των
κατασχεθέντων εκκλησιαστικών κτημάτων στους νομίμους κατόχους τους (τις
τοπικές Εκκλησίες). Ακόμη, με σχετικούς νόμους προήγαγε τους Χριστιανούς
στα ποικίλα αξιώματα, έπαυσε τις ειδωλικές θυσίες και επιχορήγησε την
ανοικοδόμηση νέων ναών, καθώς και τη διεύρυνση και συντήρηση
παλαιοτέρων. Περαιτέρω, με σχετικό του διάταγμα, όπου αναφέρεται εκτενώς
στους παρελθόντες διωγμούς και το φοβερό τέλος όλων των διωκτών,
προτρέπει, αλλά δεν εξαναγκάζει, τους παραμένοντες στην απιστία να
γίνουν Χριστιανοί, και τέλος προστάζει να μην ενοχλεί πλέον κανείς
κανένα για την πίστη του. Οι ελεημοσύνες και ευεργεσίες του Κωνσταντίνου
έρρεαν ως ακένωτος κρουνός προς τους πάντες, προκαλώντας τον σεβασμό
και την άμετρη εκτίμηση στο πρόσωπό του.
Πέραν απ'
αυτά, θα αναφερθούμε πιο συγκεκριμένα και με συντομία και στα εξής
σπουδαιότατα έργα του, που απαθανάτισαν στους αιώνες τη μνήμη του. Αυτά
ήσαν: (α) Η σύγκληση της Α' Οικουμενικής Συνόδου, (β) η αποστολή της
μητέρας του, της Αγίας Ελένης, στα Ιεροσόλυμα για την ανεύρεση του
Τιμίου Σταυρού, (γ) η ανοικοδόμηση της Κωνσταντινούπολης, και (δ) η
ολοκλήρωσή του στην Χριστιανική Πίστη με τη βάπτισή του.
Τα τελευταία έργα του Μ. Κωνσταντίνου
Σύμφωνα
με τις υπάρχουσες ιστορικές μαρτυρίες, και μάλιστα του συγχρόνου του Μ.
Κωνσταντίνου ιστορικού Ευσεβίου, επισκόπου Καισαρείας, εκτός των καλών
έργων, που αναφέραμε ήδη πιο πάνω, ο ευσεβής αυτοκράτορας επιδόθηκε σε
πλείστα άλλα αξιομνημόνευτα θεάρεστα έργα κατά το υπόλοιπο της ζωής του.
Μεταξύ
άλλων, προνοώντας για τους Χριστιανούς στην Περσία, έγραψε επιστολή
προς τον βασιλέα των Περσών Σαβώρ Β' (310-381), όπου με λόγους
κατάλληλους τον παρακινεί να φροντίζει, ώστε οι εκεί πιστοί να διάγουν
ειρηνικά, και όπου ομολογεί ξεκάθαρα την πίστη του στον Χριστό. Δυστυχώς
ο Σαβώρ δεν τήρησε τις υποσχέσεις του, και γι' αυτό ο Κωνσταντίνος,
όπως θα δούμε, ανέλαβε εκστρατεία εναντίον του.
Ο
Μ. Κωνσταντίνος αγαπούσε ιδιαίτερα τη μελέτη της αγίας Γραφής, αλλά και
την προσευχή, προσευχόμενος στον αληθινό Θεό κατά μόνας, καθώς και με
όλα τα μέλη του βασιλικού οίκου στα ανάκτορα. Γι' αυτό και σε ορισμένα
από τα χρυσά νομίσματα που έκοψε αποτυπώνεται, έχοντας το βλέμμα
στραμμένο προς τα άνω, σε σχήμα προσευχομένου. Θεσμοθέτησε μάλιστα
πρώτος αυτός την Κυριακή, ως την κατεξοχήν ημέρα προσευχής, και την
καθιέρωσε με νόμο ως ημέρα αργίας. Επιπρόσθετα δίδασκε τους στρατιώτες
του να τιμούν την Κυριακή και να προσεύχονται κατ' αυτήν, όχι μόνο οι
πιστοί Χριστιανοί, αλλά και οι εθνικοί, και έγραψε για όλους τους
στρατιωτικούς (στα λατινικά) την εξής προσευχή:
«Σε μόνον
γνωρίζουμε Θεόν, εσέ αναγνωρίζουμε βασιλέα, σε επικαλούμαστε βοηθό, από
'σένα τις νίκες κατορθώσαμε, με τη βοήθειά σου γίναμε ανώτεροι των
εχθρών, σε ευχαριστούμε για τα αγαθά, τα οποία ήδη μας χορήγησες, από
σένα ελπίζουμε (να λάβουμε) τα μέλλοντα (αγαθά), σου γινόμαστε όλοι
ικέτες, παρακαλώντας να διαφυλάσσεται για χάρη μας σώος και νικητής ο
βασιλέας μας Κωνσταντίνος και οι θεοφιλείς υιοί του.»
Περαιτέρω πρόσταξε και χαράχτηκε ο Σταυρός στα όπλα των στρατιωτών του.
Πόσο
λοιπόν τιμούσε την προσευχή ο Άγιος! Ιδιαίτερα, μετείχε με λαμπρότητα
στην εορτή και αγρυπνία του Πάσχα, παρέχοντας τότε και πλούσια
ελεημοσύνη. Με εντολή του ακόμη τιμώνταν χαρμόσυνα οι ημέρες του
μαρτυρίου των Αγίων Μαρτύρων, καθώς και οι λοιπές εορτές της Εκκλησίας
μας. Αντίθετα, θέσπισε νόμους εναντίον των θυσιών και των ειδωλικών
τελετών.
Καθώς
ήταν και καλά καταρτισμένος ο Άγιος, έγινε άριστος λογογράφος για τα
θεία σε ομιλίες, που έγραφε ο ίδιος και απεύθυνε προς τα πλήθη, μιλώντας
εναντίον των παθών και της απληστίας και ελέγχοντας τους ανόμους! Ο
ίδιος δε, τιμώντας τον Θεό, ακροαζόταν πάντοτε όρθιος τα θεία λόγια.
Μάλιστα πρόσταξε τον πιο πάνω επίσκοπο Ευσέβιο να φροντίσει για την
καλλιγράφηση 50 τόμων της αγίας Γραφής για τις ανάγκες του διδακτικού
έργου της Εκκλησίας, παρέχοντας όλα τα αναγκαία σχετικά έξοδα, τους
οποίους τόμους πράγματι απέστειλε ο Ευσέβιος στην Κωνσταντινούπολη.
Μέχρι
τέλους φιλοσοφούσε άριστα ο καλός Κωνσταντίνος, και μάλιστα περί
θανάτου, όπως αποδεικνύει επικήδειος λόγος, που εκφώνησε ο ίδιος. Είδαμε
δε ότι στην Κωνσταντινούπολη ανήγειρε μεταξύ άλλων και τον ναό των
Αγίων Αποστόλων, όπου διέταξε και κατασκευάστηκαν δώδεκα λάρνακες
(θήκες) προς τιμή των Αποστόλων, σκοπεύοντας να μεταφέρει εκεί τα τίμια
λείψανά τους. Στο μέσο τους λοιπόν κατασκεύασε και τη δική του λάρνακα,
τόσο για μνήμη θανάτου, όσο και ωφέλεια της ψυχής του, αφού η επιθυμία
του ήταν να ταφεί εκεί.
Ακόμη,
στις 13 Σεπτεμβρίου του 335, σύμφωνα με εντολή του, τελέστηκαν με
λαμπρότητα τα εγκαίνια του πανιέρου ναού της Αναστάσεως, που είχε
ανεγερθεί, όπως είπαμε, με δική του επιχορήγηση και τις οδηγίες του στον
χώρο του Τάφου του Κυρίου στα Ιεροσόλυμα.
Πρέπει
επίσης να μνημονεύσουμε εδώ και τον εκχριστιανισμό διαφόρων εθνών κατά
την εποχή εκείνη, όπως των Ινδών, όταν τους κήρυξαν το Ευαγγέλιο ο
φιλόσοφος Μερόπιος από την Τύρο με τους μαθητές του Αιδέσιο και
Φρουμέντιο. Ο τελευταίος μάλιστα χειροτονήθηκε επίσκοπος Ινδίας από τον
Άγιο Αθανάσιο τον Μεγάλο, αρχιεπίσκοπο Αλεξανδρείας. Πίστευσαν ακόμη
στον Χριστό και οι Ίβηρες (Γεωργιανοί), που διδάχθηκαν την Πίστη από μία
αιχμάλωτη χριστιανή, την Αγία Νίνα, που τέλεσε μεγάλα θαύματα με τη
δύναμη του Χριστού. Η Αγία Νίνα θεράπευσε μάλιστα, τόσο την βασίλισσα
Νάνα από ανίατη ασθένεια, όσο και τον βασιλέα Μιριάν (265-342), όταν
αυτός επέστρεψε τυφλός από το κυνήγι. Τότε ο Μιριάν έστειλε πρεσβεία
στην Κωνσταντινούπολη προς τον Μ. Κωνσταντίνο, ζητώντας τη βοήθειά του
για τον εκχριστιανισμό της Γεωργίας. Ανταποκρινόμενος ο φιλόθεος
Κωνσταντίνος, του έστειλε ιερείς μαζί με εικόνες, άγια λείψανα και
τεμάχιο του Τιμίου Σταυρού. Σε λίγο διάστημα, όχι μόνο οι βασιλείς, αλλά
και πλήθη λαού βαπτίστηκαν Χριστιανοί.
Την
ίδια εποχή πίστεψαν στον Χριστό και οι Αρμένιοι, και πάλιν με τις
ενέργειες του Μ. Κωνσταντίνου και την αποστολική δράση του Αγίου
Γρηγορίου, επισκόπου και φωτιστού της Μεγάλης Αρμενίας.
Εκστρατεία κατά των Περσών και ασθένεια του Μ. Κωνσταντίνου
Στα
τέλη της βασιλείας του Μ. Κωνσταντίνου παρατηρήθηκαν εχθρικές
προετοιμασίες των Περσών κατά των Ρωμαίων. Ο Κωνσταντίνος ανησύχησε, όχι
μόνο για τον πόλεμο, αλλά και την τύχη των χριστιανών στην Περσία, για
τους οποίους, όπως είδαμε, επέδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον (οι ανησυχίες
του δικαιώθηκαν, καθώς από το 343 περίπου ο Σαβώρ εξαπέλυσε εκτεταμένους
διωγμούς σ' όλη την Περσία, αναδεικνύοντας πλήθη Μαρτύρων)
Ετοιμάστηκε
λοιπόν για εκστρατεία εναντίον των Περσών, επικαλούμενος τον Θεό και
παραλαμβάνοντας ως συνοδούς και μερικούς επισκόπους, για να τον
ενισχύουν με τις ευχές τους. Ακόμη και η σκηνή του σ' αυτή την
εκστρατεία είχε σχήμα σταυροειδές. Περνώντας όμως από τη Νίκαια ασθένησε
και κατέφυγε στην Ελενόπολη για θεραπεία, καθώς εκεί υπήρχαν θερμά
ιαματικά λουτρά. Επειδή όμως η κατάσταση της υγείας του επιδεινώθηκε,
μεταφέρθηκε στη Νικομήδεια κι απ' εκεί σε προάστιό της, καλούμενο
«Αχυρών», που ήταν τόπος κατάλληλος για ανάπαυση και ανακούφιση.
Η βάπτιση και η κοίμηση του Αγίου Κωνσταντίνου
Ο
μέχρι τότε κατηχούμενος στη Χριστιανική Πίστη βασιλέας, αφού διέμεινε
εκεί για λίγο διάστημα και είδε πως η κατάστασή του δεν βελτιωνόταν,
κάλεσε κοντά του τους Ορθοδόξους επισκόπους, που τον συνόδευαν, και
εξέφρασε σ' αυτούς την επιθυμία του να λάβει επιτέλους το άγιο Βάπτισμα,
λέγοντας τα ακόλουθα αξιομνημόνευτα λόγια: «Αυτός είναι ο καιρός, που
περίμενα από χρόνια με πόθο και προσευχή, ελπίζοντας να αξιωθώ της
σωτηρίας από τον Θεό. Είναι πια καιρός να απολαύσω κι εγώ την
αθανατοποιό σφραγίδα (έτσι ονόμασε το Βάπτισμα και το Χρίσμα)... κάτι το
οποίο σκεπτόμουν να λάβω στα ρείθρα του Ιορδάνη ποταμού, στον οποίο,
όπως αναφέρεται (στην Αγία Γραφή), μετέσχε του λουτρού του Βαπτίσματος
και ο Χριστός, ως πρότυπο (παράδειγμα) για μας. Αλλ' ο Θεός, που
γνωρίζει το συμφέρον μας, με αξιώνει να το λάβω εδώ. Ας τελεσθεί λοιπόν
τούτο χωρίς αναβολή...».
Τότε
οι αρχιερείς βάπτισαν τον μακάριο Κωνσταντίνο και τον μετέλαβαν τα
άχραντα Μυστήρια. Κι αυτός, σαν βγήκε από την αγία κολυμβήθρα, φόρεσε τα
λευκά ενδύματα του Βαπτίσματος, τα οποία και δεν απέβαλε μέχρι την
κοίμησή του! Δεν θέλησε πια να περιβληθεί τη βασιλική πορφύρα! Ανέπεμψε
δε αμέσως μετά τη βάπτισή του ευχαριστήρια προσευχή προς τον Θεό,
επιλέγοντας τα εξής: «Τώρα γνωρίζω ότι είμαι πράγματι μακάριος. Τώρα
γνωρίζω ότι δείχθηκα άξιος της αθάνατης ζωής. Τώρα γνωρίζω ότι έγινα
μέτοχος του θείου φωτός»!
Έτσι
λοιπόν, ευτυχής και ευχόμενος, αφού τακτοποίησε τα της διαδοχής και
διαθήκης του, κοιμήθηκε εν Κυρίω στις 22 Μαΐου του 337, ημέρα της
Πεντηκοστής, κατά τις μεσημβρινές ώρες, αφού διετέλεσε τεσσαρακοστός
τέταρτος αυτοκράτορας μετά τον Καίσαρα Οκταβιανό Αύγουστο (27 π.Χ. -14
μ.Χ.). Έζησε δε γύρω στα εξήντα τρία χρόνια, αφού βασίλευσε για περίπου
τριάντα ένα χρόνια.
Στη
διαθήκη του ο Κωνσταντίνος άφησε ως διαδόχους του τους τρεις υιούς του,
παραχωρώντας στον Κωνστάντιο όλη την Ανατολή και την Κωνσταντινούπολη,
στον Κώνσταντα τη Ρώμη και όλη την Ιταλία και στον Κωνσταντίνο τη Γαλλία
και τις Βρεταννικές νήσους.
Το
λείψανο του Κωνσταντίνου τοποθετήθηκε σε χρυσή λάρνακα και μεταφέρθηκε
στα ανάκτορα στην Κωνσταντινούπολη, μέχρις ότου αφίχθηκε ο υιός του
Κωνστάντιος, οπότε τελέστηκε μεγαλοπρεπής η κηδεία του και κατετέθη η
σορός του στη λάρνακα, που είχε ο ίδιος προετοιμάσει, όπως είδαμε, στον
ναό των Αγίων Αποστόλων. Και εκεί ευρισκόμενο το τίμιο λείψανό του,
επετέλεσε πολλά θαύματα!

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.