Σελίδες

26 Απριλίου 2016

Η ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟΤΗΤΑ, ΩΣ ΑΡΕΤΗ (μέρος 2ο)

συνέχεια από το 1ο μέρος

Του Δημήτρη Μπάκα* 

Εθελοντική Συμμετοχικότητα 

Το συνανήκειν δεν υπάρχει χωρίς το συμμετέχειν, ως ενεργητική στάση των μερών στο έργο του συνόλου συνιστά αξία [4], γιατί παράγει αγαθά (υλικά και πνευματικά), τα οποία δεν μπορούν τα μεμονωμένα άτομα να παραγάγουν, καθόσον από το αρμονικό σύνολο πάντα αναδύονται νέες ανώτερες μορφές ενέργειας και δυναμικής. Το συμμετέχειν από αξία προάγεται μέσα από άσκηση σε αρετή [5] (αραρίσκω= συναρμόζω,).

Η συμμετοχικότητα που επιβάλλεται με την άσκηση βίας και εξαναγκασμό (ετερονομία), δεν δημιουργεί ευνοϊκό έδαφος για ανάπτυξη της πρωτοβουλίας και ευθύνης, οπότε τα μέλη της κοινωνίας γίνονται άβουλα, οκνηρά, επιφανειακά υποταγμένα με επαναστατικές τάσεις και αναμένουν τα πάντα από «σωτήρες» και ηγέτες εξουσιαστές. Επίσης, και η απόλυτη ελευθερία δεν έχει καλύτερα αποτελέσματα. Η μετάβαση στην αυτονομία πρέπει να γίνεται το συντομότερο δυνατόν από τα αρχικά νεανικά χρόνια και τάχιστα να αναπτύσσεται ο εθελοντισμός, οπότε αναπτύσσονται η όρεξη για προσφορά, η δημιουργικότητα, η απόλαυση του αποτελέσματος. Από την εθελοντική μορφή εργασίας αναδύεται τεράστια δύναμη, που αμβλύνει τον μόχθο και αυξάνει την απόδοση. Η ζωή αποκτά νόημα, από το οποίο σαν ανάδραση αναδύεται ανανεωτική διάθεση για νέα προσπάθεια. Δημιουργείται ευγενής άμιλλα και ο διπλανός μας δεν θεωρείται, ως αντίπαλος αλλά συμμαχητής στην επίτευξη ενός κοινού σκοπού. 

Είναι αρετή, ως μεσότητα μεταξύ της φανατικής συσπείρωσης, όπου αναστέλλεται η νοητική λειτουργία των τυφλωμένων από το ατομικό ή συντεχνιακό συμφέρον, της ατομοκρατίας και της άκρατης ελευθερίας. Συνιστά υπέρτερη αρετή, ως σύνθεση με μέτρο άριστον πολλών αρετών, όπως της υπομονής, της ενσυναίσθησης, της πίστης στους κοινωνικούς σκοπούς, την απαλλαγή από έμμονες ιδεοληψίες, αυταπάτες, δεισιδαιμονίες κοκ. Η μεν απόκτησή της έχει ρίζες πικρές, αλλά οι καρποί της είναι γλυκείς, όπως η διεύρυνση του φάσματος θέσεων και απόψεων, η συναισθηματική απόλαυση, η ηθική πλήρωση και ευφροσύνη από τη δημιουργική πράξη και προσφορά στα κοινά. Αναπτύσσεται η θετική ενσυναίσθηση, που βοηθάει στην προσέγγιση του άριστου μέτρου, που είναι η βάση του δημιουργικού διαλόγου με όφελος την ανάδυση νέων ιδεών.

Συμπεράσματα 

Ο άνθρωπος είναι πρόσωπο και συνάμα κοινωνικό ον. Δυο βασικές ποιότητες-αναδύσεις του πνεύματός του που συνιστούν την ανθρωπινότητα, ως ειδοποιό διαφορά από τα άλλα έμβια όντα και πρέπει να αναπτύσσονται ταυτόχρονα. 

Η εθελοντική συμμετοχικότητα είναι μια σύνθετη αρετή απόλυτα απαραίτητη για την ακραιφνή αυτοπραγμάτωσή μας και την αυτοοργάνωση της Κοινωνίας, από την οποία αναδύονται και χαιρόμαστε αξίες, όπως: η αληθινή μάθηση, της αίσθηση του κάλλους, η αγαθότητα και ηθική στάση, η εμπιστοσύνη και καλή πίστη, η ιερότητα, η ελπίδα και η ανθρώπινη φιλότητα και η αγάπη, ως τελικότητα.

Όπου αναπτύσσεται η εθελοντική συμμετοχικότητα δεν είναι αναγκαίος ο άρχοντας- εξουσιαστής ( εκ+ ουσία, έξειμι) που βρίσκεται εκτός και πάνω από το σύνολο. Αναδεικνύονται συντονιστές-ηγέτες που ανήκουν στο σύνολο και υπέχουν θέση «ελκυστή» δημιουργικής κοινωνικής αυτοοργάνωσης με κύριο ρόλο να δημιουργούν συνθήκες, ώστε τα μέλη να αποδώσουν, ό,τι οι δυνατότητές τους επιτρέπουν, δημιουργώντας ένα ανοιχτό κοινωνικό σύστημα που συνεργάζεται και αλληλοεπιδρά με το περιβάλλον. 

Στο εθελοντικό ανοιχτό σύστημα δημιουργούνται κατάλληλες συνθήκες ανάπτυξης της ατομικής πρωτοβουλίας, υγιών πεποιθήσεων, ενσυνείδητης αυτοπειθαρχίας, και της δημιουργικότητας. Η εργασία γίνεται πιο απολαυστική, δίκην παιχνιδιού που συμβάλλει στην προσωπική αγωγή. Η ζωή αποκτά νόημα ξεχωριστό και μια πληρότητα ανεπανάληπτη. Το συνανήκειν είναι ανάδυση της ολιστικής παιδείας και συνιστά τη δύναμη θεμελίωσης του ανθρώπινου και κοινωνικού είναι. 

Επίλογος 

«…απάντων τιμιώτερον εστίν η Πατρίς...»(Σωκράτης). Πατρίδα δεν έχει νόημα χωρίς εδαφικό χώρο και λαό. Η στρατηγική θέση της Ελλάδας μας παραμένει εσαεί από τις πιο σημαντικές χώρες του Πλανήτη μας, σύμφωνα με τον τηλεβόα της ιστορίας μας. Ο λαός μας, όμως, με αξιοθαύμαστα προτερήματα, αλλά και αυτοκαταστροφικά ελαττώματα παρουσιάζει σοβαρές μεταπτώσεις. Χωρίς κοινές αξίες συνοχή δεν υπάρχει και η οντότητα του λαού είναι ευάλωτη. Η υπερβολή της ατομοκρατίας, της διχοστασίας και της ετερογονίας των σκοπών είναι σε έξαρση στις μέρες μας. Ακόμη και ο «συνταγματικός πατριωτισμός»[6], είναι άγνωστος (χείριστο παράδειγμα η άκρατη παραβατικότητα) , ενώ έννοιες, όπως Έθνος, Πατρίδα, Οικογένεια. Θρησκεία, Δημοκρατία, Ατομικά Δικαιώματα θεωρούνται ασύμβατα, γιατί έχει αλλοιωθεί το περιεχόμενό τους. Από την αρμονική, χωρίς ακρότητες σύνθεση, όμως, των παραπάνω αξιών, αναδύεται με την Ολιστική Παιδεία (παιδαγωγία και ανδραγωγία) ο πολιτισμός μας, ο οποίος διαμορφώνει την ταυτότητά μας, ως Έλληνες. Η εθελοντική συμμετοχικότητα όντας το κατώφλι (ουδός = το ελάχιστο για να προκαλέσει ερέθισμα) για τη δόμηση της κάθε ανθρώπινης προσωπικότητας συνιστά την ικανή και αναγκαία συνθήκη λειτουργίας μιας υγιούς δημοκρατίας. Εξάλλου θαρρούμε, ότι δεν υπάρχει άλλο ανθρώπινο ενέργημα με ουσιαστικότερο ηθικό περιεχόμενο. 

Όλοι, όσοι συμμετέχουμε στην ΚΙΒΩΤΟ ΟΛΙΣΤΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΕΔ (www.kivotos.info) έχουμε πιστέψει την εθελοντική συμμετοχικότητα, ως αρετή. Είμαστε εθελοντές για το καλό της Πατρίδας μας που συνιστά τη μοναδική πηγή του καλού όλων που ζούμε στην αγκαλιά της. 

Δημήτρης Μπάκας (Απρίλιος 2016) 

Παραπομπές 

[4] Η αξία προσδιορίζεται, σαν νοητή σχέση, (συνάφεια-δεσμός) ενός υποκειμένου και ενός αντικειμένου, που όταν συμβεί ικανοποιεί μια ανάγκη –επιθυμία, άρα ανακουφίζει και ευχαριστεί. Προκαλεί ενδιαφέρον και συνιστά κίνητρο πράξης και πραγματώνεται σε αγαθό
[5] Η αρετή είναι δύναμη, η οποία αναδύεται από σύστημα αξιών με την αγωγή και εξάσκηση. Συνιστά τη σπουδαιότερη ισχύ αυτοοργάνωσης της προσωπικότητας. 
 [6] Οι σύγχρονες κοινωνίες και ειδικά της ΕΕ με την άμβλυνση της έννοιας του έθνους- κράτους επιζητούν ένα είδος «συνταγματικού πατριωτισμού» (Χάμπερμας), οπότε το αίσθημα συμμετοχής δεν θα ορίζεται πλέον με βάση το κοινό παρελθόν και τις κοινές παραδόσεις, αλλά με βάση ορισμένες νομικές και πολιτικές αξίες, ως αρχές οργάνωσης και δόμησης πολιτικής κοινότητας. 

*Αντ/γος εα 
Επιτ. Διοικητής ΣΔΑ 
Διπλωματούχος Ε.Μ.Π. 
Πτυχιούχος Νομικής Παν. Αθηνών MSc RCDS LONDON 
ΕΠΙΤ. ΠΡΟΕΔΡΟΣ 'ΧΡΥΣΗ ΤΟΜΗ ΑΕ' 
www.xrysitomi.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.