Του Αρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Την 16.2.1924 εισήχθη εις την Εκκλησία
της Ελλάδος το Νέο Ημερολόγιο. Και η 16.2.1924 έγινε 1.3.1924. Μέχρι τότε ήταν
εν χρήσει το Ιουλιανό Ημερολόγιο. Η Εκκλησία της Ελλάδος δεν ενήργησε επιπόλαια
στην αλλαγή του Ημερολογίου, αλλά κατόπιν πολλών συσκέψεων μετά αρμοδίων
επιτρόπων και ειδικών πανεπιστημιακών καθηγητών, όπως εμπεριστατωμένα
αποδεικνύει στην διδακτορική διατριβή του ο Μητροπολίτης Δημητριάδος κ.κ.
Χριστόδουλος (Ιστορική και Κανονική θεώρησις του Παλαιοημερολογητικού ζητήματος
κατά τε την Γένεσιν και την εξέλιξιν αυτού εν Ελλάδι, Αθήναι, 1982). Η δε
απόφαση της τότε Ιεραρχίας προς αλλαγή του Ημερολογίου ήταν ομόφωνη.
Με την εισαγωγή του Ν. Ημερολογίου
φανατικοί παλαιοημερολογίτες μοναχοί εξ Αγίου Όρους όρμησαν στον κόσμο και τον
ξεσήκωσαν, λέγοντας του πως προδόθηκε η πίστη των πατέρων μας. Ο αγράμματος
λαός φανατίσθηκε, αγρίεψε. Προκαλούσε και επεισόδια. Δεν σεβάσθηκε ούτε και τον
Αρχιεπίσκοπο Αθηνών κ.κ. Χρυσόστομο! Ενώ πήγαινε να ιερουργήσει, του επετέθησαν
και με μια ψαλίδα - που κούρευαν τα ... πρόβατα (!) - του έκοψαν τα γένεια! Και
θα τον σκότωναν, αν δεν μεσολαβούσε ο γιγαντόσωμος αείμνηστος Μητροπολίτης
Γρεβενών κ.κ. Θεόκλητος Σφήνας, ο οποίος και διηγήθηκε το τραγικό συμβάν στον
Μητροπολίτη Φλωρίνης κ.κ. Αυγουστίνο.
(Ορθόδοξος Τύπος», φ. 27.1.1995, σελ. 3). Ο αγριεμένος όχλος επληθύνετο! Ο ένας
παρέσυμι τον άλλο. Ήθελαν τώρα δική τους Εκκλησία, που να ακολουθούσε το
«πάτριο» ημερολόγιο. Έψαχνε για αρχηγό επί σκοπό. Κανένας Έλληνας Επίσκοπος δεν
δεχόταν να τους ακολουθήσει. Πήγαν ακόμα και στους Σέρβους, αλλά κι αυτοί
αρνήθηκαν.
Η
εμπάθεια γέννησε το σχίσμα.
Ενώ αρχικά σύσσωμος η τότε Ιεραρχία μας
αποδέχτηκε την αλλαγή του ημερολογίου, μετά από... ένδεκα (!) ολόκληρα χρόνια,
τρεις Αρχιερείς άλλαξαν γνώμη! Ο πρώην Φλωρίνης Χρυσόστομος. Ο Δημητριάδος
Γερμανός. Ο Ζακύνθου Χρυσόστομος. Κινούμενοι από ιδιοτελείς σκοπούς, κινήθηκαν
κατά του τότε Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου. Ο Μητροπολίτης Δημητριάδος σκόπευε να
αναρριχηθεί στον Αρχιεπισκοπικό θρόνο. Ο πρ. Φλωρίνης να αναλάβει την προεδρία
της Αποστολικής Διακονίας. Και ο Μητροπολίτης Ζακύνθου να μετατεθεί στην
Μητρόπολη Πειραιώς.
Την Κυριακή 26 Μαΐου 1935 οι ανωτέρω
Μητροπολίτες λειτούργησαν στον παλαιό Ι. Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου
Κολοκυνθούς, ενώπιον του κοχλάζοντος λαού. Και διεκήρυξαν ότι: Αναλαμβάνουν την
αρχηγία του αγώνος προς επαναφορά του παλαιού Ημερολογίου.
Συντόμως δε
προέβησαν σε χειροτονίες τεσσάρων Επισκόπων:
Την 5.6.1935, τον Γερμανό,
Επίσκοπο Κυκλάδων
Την 6.6.1935 τον Χριστόφορο,
Επίσκοπο Μεγαρίδος
Την 7.6.1935 τον Ματθαίο,
Επίσκοπο Βρεσθένης78
Την 7.6.1935 τον Πολύκαρπο,
Επίσκοπο Διαυλείας. Και έτσι έγινε το σχίσμα.
Η
αντίδραση της Επισήμου Εκκλησίας.
Για την σατανική αυτή ανταρσία η
Ελληνική ορθόδοξη Εκκλησία, ως ήταν φυσικό, αντέδρασε σθεναρώς. Έτσι:
α. Την 14η Ιουνίου 1935 συνήλθε
το πρωτοβάθμιο Συνοδικό Δικαστήριο και καθήρεσε τους τρεις Μητροπολίτες.
Αργότερα ο Μητροπολίτης Ζακύνθου
Χρυσόστομος μεταμελήθη. Ακυρώθηκε η καθαίρεση του και του υπεβλήθη, εξάμηνος αργία.
Και
β. Την 3.7.1935 (δια της ύπ'
αριθμ. 3/3.7.1935) καθήρεσε τους τέσσερις επισκόπους, που χειροτόνησαν οι τρεις
Μητροπολίτες.
Το
Νέο Ημερολόγιο είναι παπικό;
Οι ακολουθούντες το παλαιό Ημερολόγιο
κατηγορούν τους νεοημερολογίτες ότι το ημερολόγιο τους είναι Παπικό. Έχουν
δίκιο; Μέχρι τα μέσα του 16ου αιώνος Ανατολή και Δύση είχαν το ίδιο το Ιουλιανό
ημερολόγιο. Κατόπιν η Δυτική Εκκλησία άλλαξε το ημερολόγιό της.
Αναλυτικότερα:
Το έτος έχει 365,242217 ηλιακές ήμερες. Το
έτος στο Ιουλιανό ημερολόγιο είναι κατά τι μεγαλύτερο του πραγματικού. Ήτοι,
υπερέχει κατά 0,007783 ηλιακές ημέρες. Η διαφορά αυτή ανά 400 έτη γίνεται
3,1132 ημέρες. Ο πάπας Γρηγόριος ο ΙΓ' θέλησε να διορθώσει την διαφορά αυτή. Σε
συνεργασία με τον αστρονόμο Lilio απεφάσισε όπως η 4η Οκτωβρίου 1582 θα γίνει
15 Οκτωβρίου. Το διορθωμένο αυτό Ιουλιανό ημερολόγιο ονομάσθηκε «Γρηγοριανό». Η Ανατολή διετήρησε το
Ιουλιανό ημερολόγιο, χωρίς την αλλαγή που έκανε ο πάπας.
Έτσι τώρα έχομε εν χρήσει δύο ημερολόγια.
Η διαφορά ανάμεσα σ' αυτά είναι καθαρά αστρονομική. Το Ιουλιανό χάνει μία ημέρα
ανά 128 χρόνια, το Γρηγοριανό μία ημέρα ανά 3.320 έτη. Από άποψη αστρονομική
και τα δύο ημερολόγια είναι ατελή. Επί πλέον: Ενώ με το παπικό ημερολόγιο έχομε
97 δίσεκτα έτη ανά 400 χρόνια, με το Ιουλιανό έχομε 100 δίσεκτα χρόνια ανά 400
έτη. Άλλο το Ιουλιανό ημερολόγιο και άλλο το παπικό. Και το σπουδαιότερο:
Η αγία πρώτη Οικουμενική Σύνοδος ορίζει
πότε πρέπει να γιορτάζεται το Πάσχα: Κατά την εαρινή ισημερία. Την πρώτη
Πανσέληνο μετά την εαρινή ισημερία. Μετά το Νομικό (Εβραϊκό) Πάσχα. Την πρώτη
Κυριακή μετά απ' αυτά. Ενώ η αγία Σύνοδος ορίζει ότι το χριστιανικό Πάσχα
πρέπει να γιορτάζεται μετά το Εβραϊκό Πάσχα, γιατί τότε ανέστη ο Κύριος (πρβλ.
7ο Κανόνα Αγ. Αποστόλων), ο πάπας Γρηγόριος ο ΙΓ' κατά την αλλαγή του
ημερολογίου αυτό δεν το έλαβε υπ' όψη του. Με αποτέλεσμα, οι Λατίνοι να
γιορτάζουν το Πάσχα ή πριν από το Πάσχα των Εβραίων ή ταυτόχρονα ! Κάτι που
αντιτίθεται ρητώς με τις διατάξεις της Αγίας πρώτης Οικουμενικής Συνόδου.
Αντίστροφα,
η Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία κατά την αλλαγή του ημερολογίου μερίμνησε ώστε να
τηρηθούν απολύτως οι διατάξεις της Πρώτης Οικουμενικής Συνόδου. Και εξ απόψεως
Εκκλησιολογικής το Νέο Ημερολόγιο διαφέρει από το παπικό Γρηγοριανό ημερολόγιο.
Άρα ο ισχυρισμός των παλαιοημερολογιτών ότι το Νέο Ημερολόγιο είναι Παπικό
είναι αστήρικτος. Επιτρεπόταν η αλλαγή του Ημερολογίου; Στην Π. Διαθήκη το
Πάσχα γιορταζόταν δύο φορές.
Στην Π. Διαθήκη, όσοι άγγιζαν νεκρό,
θεωρούνταν «ακάθαρτοι». Και δεν μπορούσαν να γιορτάσουν την γιορτή του Πάσχα,
που γινόταν την 14η του μηνός Νισσάν (Μαρτίου). Και ο Θεός έδωσε εντολή στον
Μωυσή, οι ακάθαρτοι να γιορτάζουν το Πάσχα ένα μήνα αργότερα! Το ίδιο ίσχυε και
για όσους ένεκα ταξιδίου δεν προλάμβαναν να το γιορτάσουν. (Αριθμ. 9: 6-12 και
12: 47-50). Μάλιστα δε ολόκληρος ο Εβραϊκός λαός γιόρτασε το Πάσχα ένα μήνα
αργότερα ! (Β' Παραλ. 30: 2-3).
Ο
Χριστός ακολούθησε το Ν. Ημερολόγιο.
Οι Εβραίοι γιόρταζαν το Πάσχα ημέρα
Σάββατο, όπως διέταξε ο Θεός. Και όμως ο Χριστός πρωτοτύπησε! Γιόρτασε το Πάσχα
με τους μαθητές Του ημέρα Πέμπτη. Άλλαξε την θεόσδοτη Παράδοση!... Υπάρχει και
συνέχεια. Ο Θεός καθιέρωσε δια του Μωυσέως ορισμένες γιορτές (Πάσχα,
Σκηνοπηγία, Πεντηκοστή κ.α.). Τότε οι Εβραίοι είχαν δικό τους ημερολόγιο το
«Σεληνιακό». Και γιόρταζαν τις Εορτές βάσει του ημερολογίου τους. Ο Καίσαρας
Ιούλιος το 50 π.Χ. περίπου με την συνεργασία του αστρονόμου Σωσιγένη διόρθωσε
το Ρωμαϊκό ημερολόγιο και έκανε το «Ιουλιανό». Το Ισραήλ ήταν τότε μέλος του
Ρωμαϊκού κράτους. Και δέχθηκε το νέο Ιουλιανό ημερολόγιο. Από τότε οι Εβραίοι
προσάρμοσαν τις θεόσδοτες γιορτές τους σ' αυτό το ημερολόγιο. Ενώ ο Θεός τις
προσάρμοσε στο Σεληνιακό ημερολόγιο, τώρα οι Εβραίοι τις προσαρμόζουν στο νέο
Ιουλιανό ημερολόγιο!
Όταν ήρθε ο Χριστός, δεν επανέφερε τις
γιορτές στο παλαιό Σεληνιακό ημερολόγιο.
Ακολούθησε το νέο Ημερολόγιο.
Σεβάσθηκε την αλλαγή, προσαρμογή αυτή! Και γιόρτασε τις γιορτές σύμφωνα με το
νέο Ημερολόγιο (Μεσοπεντηκοστή κ.α.). Το ίδιο έκαναν οι Απόστολοι. Γιόρτασαν την
Πεντηκοστή βάσει του νέου Ημερολογίου!
Η
αλλαγή του Ημερολογίου.
Οι άγιοι Πατέρες έχοντες υπ' όψη τους τα
ανωτέρω, μετέθεταν εορτές στην Εκκλησία. Έτσι, ενώ μέχρι τον 4ο αιώνα τα
Χριστούγεννα γιορταζόταν την ίδια μέρα με τα Θεοφάνεια (6 Ιανουαρίου), από τότε
μετέφεραν την Εορτή των Χριστουγέννων στην 25η Δεκεμβρίου. Ενώ ο άγιος Ιωάννης
ο Χρυσόστομος εκοιμήθη την 14η Σεπτεμβρίου, εορτή της Υψώσεως του Τιμίου
Σταυρού, οι άγιοι Πατέρες μετέφεραν την μνήμην του στις 13 Νοεμβρίου κ.α.
Και η Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία
στηριζόμενη σ' αυτά εισήγαγε το 1924 το Νέο Ημερολόγιο. Στην ουσία δεν εισήχθη
ένα νέο ημερολόγιο, απλώς διορθώθη το παλαιό, Ιουλιανό ημερολόγιο. Και το άκρως
σημαντικό: Η διόρθωση έγινε, ως ήδη είπαμε, σύμφωνα με την διδασκαλία της Ορθοδόξου
Εκκλησίας. Με άλλα λόγια, η εισαγωγή του Ν. Ημερολογίου, δεν αλλοίωσε ούτε στο
ελάχιστο την παράδοση μας. Τουναντίον σε μερικά σημεία ήρθε πιο κοντά! Και να.
Όταν οι άγιοι Πατέρες της Α' Οικουμενικής Συνόδου ρύθμιζαν τον εορτασμό του
Πάσχα, είχαν ως εαρινή ισημερία την 21η Μαρτίου. Από τότε μέχρι σήμερα η εαρινή
αυτή ισημερία, εξέπεσε στην 8η Μαρτίου. Κι' αυτήν την ισημερία, ημερομηνία
ακολουθούν σήμερα οι παλαιοημερολογίτες. Οι νεοημερολογίτες όμως με το «πήδημα»
των δεκατριών ημερών, έχουν ως ισημερία την 21η Μαρτίου. Την ισημερία που είχαν
οι άγιοι Πατέρες που συγκρότησαν την Α' Οικουμενική Σύνοδο! Άρα με το νέο
ημερολόγιο ήρθαμε πιο κοντά στην Παράδοση! (βλ. Αρχιμ. Ιωήλ Γιαννακοπούλου,
Παλαιόν και Νέον Ημερολόγιον, σελ. 10-11).
Πότε
γιορτάζουν τα επουράνια;
Ισχυρίζονται οι Παλαιοημερολογίτες: «Όταν
γιορτάζουν τα επουράνια, γιορτάζουν και τα επίγεια!». Πότε λοιπόν γιορτάζουν τα
επουράνια, με τους παλαιοημερολογίτες ή τους νεοημερολογίτες; Η τελετή της
Αναστάσεως γίνεται στις 12 τα μεσάνυκτα. Και εν συνεχεία η πανηγυρική Θ.
Λειτουργία, που λήγει κατά τις 2 π.μ. ξημερώνοντας Κυριακή.
Στην Αμερική, όμως
η ελληνική ώρα 2 π.μ. είναι 7η απογευματινή του Μ. Σαββάτου. Άρα οι εκεί
παλαιοημερολογίτες ακόμα δεν γιόρτασαν την Ανάσταση. Θα την γιορτάσουν επτά
ώρες αργότερα! Λοιπόν, τα επουράνια τι θα κάνουν τώρα; Θα ξαναγιορτάσουν την
Ανάσταση;
Και τι θα κάνουν με τους χριστιανούς της Αυστραλίας, που θα
γιορτάσουν την Ανάσταση ακόμα πιο αργά;
Στα επουράνια δεν υπάρχουν ώρες,
ημέρες, εβδομάδες, μήνες και χρόνια! Εκεί υπάρχει ένα διαρκές σήμερα! Έκεϊ πάντοτε γιορτάζουν τα επουράνια! Όταν και
όσες φορές γιορτάζουν τα επίγεια, γιορτάζουν και τα επουράνια. Άρα και σ' αυτό
σφάλλουν οι παλαιομερολογΐτες.
Η
Θεόθεν (;) επιβεβαίωση.
Οι παλαιοημερολογίτες προς στερέωσιν της
πίστεώς τους προβάλλουν στα έντυπα τους το ακόλουθο θαύμα: (βλ. εξώφυλλο
«Ημεροδείκτη 1994», Εκκλησίας Γ.Ο.Χ., Ελλάδας). Στις 14.9.1925 Εορτή του Τιμίου
Σταυρού (Παλαιό ημερολόγιο) φανερώθηκε ουρανόθεν ο Τίμιος Σταυρός. Η λάμψη του
επισκίασε το φως της ημέρας. Και το θαύμα αυτό είναι για τους
παλαιοημερολογίτες σημείο ότι ο Θεός εξέφρασε την ευαρέσκεια Του προς το πάτριο
ημερολόγιο. Μήπως έχουν δίκιο; Θαύματα γίνονται και από τον Θεό και από τον
διάβολο. Επομένως, θα πρέπει να διερωτηθούν: Μήπως το θαύμα αυτό είναι εκ του
διαβόλου; Οπότε είναι πλάνη.
Μα είναι δυνατόν ο διάβολος να φανερώσει
το σημείο του Σταυρού; Ο διάβολος είναι τέτοιος απατεώνας, τέτοιος
ταχυδακτυλουργός, που και το σημείο του Σταυρού μπορεί να παρουσιάσει και Αυτόν
τον Ίδιο τον Χριστό να υποκριθεί.
Έστω
ότι το θαύμα ήταν εκ Θεού. Και το θαύμα έγινε στις 14.9.1925, ήτοι πριν το
1935· πριν το σχίσμα! Τότε, που δεν υπήρχε Εκκλησία των Παλαιοημερολογιτών.
Τότε που όλοι ήταν ενσωματωμένοι στην Μία Εκκλησία! Θα εκαυχώντο δικαίως, αν το
θαύμα γινόταν μετά το 1935!!!
Και
η συνέχεια:
Στο Μαρκόπουλο της Κεφαλλονιάς υπάρχει ο
γνωστός ναός της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Στον ναό αυτό, κάθε χρόνο από τις 6
μέχρι στις 15 Αυγούστου, βγαίνουν από τους τοίχους και την σκέπη του ναού
ακίνδυνα φιδάκια με ένα κόκκινο σταυρό στο κεφάλι τους. Κάθε χρόνο τέτοιες
ημέρες τα άλογα αυτά ζωάκια δίνουν το ραντεβού τους. «Όταν εισήχθη το Ν.
Ημερολόγιο οι πιστοί είχαν αγωνία να δουν τα φιδάκια πότε θα βγουν. Με το νέο
ημερολόγιο ή με το παλαιό; Ιδιαίτερα τα μικρά παιδάκια εκείνο το βράδυ της
6.8.1924 (ν. ημερολ.) με κεράκια αναμμένα έψαχναν στους τοίχους και στο
καμπαναριό μήπως τυχόν δουν τα φίδια. Και φώναξαν πανηγυρίζοντας «Να! Τα φίδια
βγήκαν!
Με το νέο ημερολόγιο...» (Αρχιμ. Δανιήλ
Γούβαλη, Το θαύμα της Πίστεως, σελ. 119-120). Από τότε κάθε χρόνο τα φίδια
βγαίνουν στο ναό με το νέο ημερολόγιο, φυσικά κατ' εντολή του Θεού. «Έχουμε δύο
θαύματα. «Ένα με το παλαιό ημερολόγιο και ένα με το νέο. Ποιο ημερολόγιο
εγκρίνει ο Θεός; Ο Θεός υπογράφει και τα δύο ημερολόγια. Εκείνο, όμως, που δεν
υπογράφει, που καταδικάζει, είναι το σχίσμα, η διαίρεση, που προκάλεσαν οι εν
Ελλάδι Παλαιοημερολογίτες.
Συμπέρασμα:
Το πότε γιορτάζονται οι γιορτές είναι θέμα
δευτερεύον. Σημασία έχει να γιορτάζονται.
«Κανείς δεν κολάσθηκε ούτε
κατηγορήθηκε, λέει ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, επειδή γιόρτασε το Πάσχα ένα
μήνα νωρίτερα ή αργότερα». Το Σάββατο έγινε για τον άνθρωπο και όχι ο άνθρωπος
για το Σάββατο. «Ας μην ασχολούμαστε, λοιπόν, με χρονολογίες και ημερομηνίες
(Γαλ. 4:10).
Τα
τρία μεγάλα λάθη των Παλαιοημερολογιτών.
Το πρώτο: «Έκαναν πρωτεύον ένα
δευτερεύον θέμα. «Έδωσαν αξία στην... τρίχα (!) Το πότε δηλαδή γιορτάζονται οι
γιορτές. (Κάτι που δεν έκανε ούτε ο Χριστός!). Και έμειναν έτσι με την τρίχα
στο χέρι τους!
Το δεύτερο: Το πρώτο λάθος τους
έχει κάποιο ελαφρυντικό. «Ήθελαν έστω το «πάτριον» ημερολόγιο. Καλό και άγιο.
Αυτό, όμως, τους έσπρωξε σ' ένα δεύτερο, βαρύτερο λάθος. Προέκυψε το πρόβλημα.
Να αλλάξει ή όχι το ημερολόγιο. Τον λόγο τον είχε η επίσημος Ελληνική Εκκλησία.
Και αυτή αποφάσισε την αλλαγή του ημερολογίου. Κάτι που δεν ήταν αντίθετο ούτε
με το πνεύμα της Αγίας Γραφής ούτε με το πνεύμα της Ιεράς Παραδόσεως.
Και στην
απόφαση αυτή όφειλαν ΟΛΟΙ υπακοή! Υπακοή στην Εκκλησία. Και το έγκλημα τους:
Έδειξαν απείθεια στην Εκκλησία. Κατά τον Μ. Βασίλειο όποιος αντιστέκεται σε
ό,τι γίνεται από τους εκλεκτούς του Θεού είναι σαν να αντιστέκεται στις
διαταγές του Θεού. (Επιστολή 227 πρβλ. Λουκ. 10:16)
Το τρίτο:
Και χειρότερο. Απεκόπησαν από την
Εκκλησία! «Έκαναν δική τους Εκκλησία! «Έκαναν το σχίσμα! Κατέπεσαν στο βάθος
του γκρεμού και κατατσακίσθηκαν! Την Εκκλησία, την οποία ο Θεός μας υπεσχέθη
και μας εδώρησε, ούτε την «πουλάμε», ούτε την «εγκαταλείπομεν», γράφεται στα
πρακτικά της Ε' Οικουμενικής Συνόδου (Μητροπολίτου Νικοπόλεως Μελετίου, σελ.
345). Βάσει αυτού οι Παλαιοημερολογίτες, που αυτοδιαφημίζονται ως φύλακες των
παραδόσεων και υπέρμαχοι των Οικουμενικών Συνόδων, πως δικαιολογούν την αποκοπή
τους από την Μία Εκκλησία;
Ο διαμελισμός τους.
Όταν το 1924 εισήχθη το νέο Ημερολόγιο,
ένας δαιμονισμένος στην Κεφαλονιά έλεγε ωρυόμενος: «Τώρα που άλλαξε το
ημερολόγιο θα πάω στο «Άγιο Όρος! Και κάθε σκήτη και καλύβα θα την κάνω και
Πατριαρχείο!!!». Οι «ζηλωτές» του Αγ. Όρους είναι δικό του κατασκεύασμα. Ο
σατανάς εργάσθηκε και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Χώρισε τους παλαιοημερολογίτες από
την Μία Εκκλησία! Τους χώρισε και μεταξύ τους. Τους έκανε (προς το παρόν...) 6 κομμάτια!
Τα ακόλουθα:
α. Του «Αρχιεπισκόπου» Ανδρέα,
β.
Του «Αρχιεπισκόπου» Μαξίμου,
γ. Του «Αρχιεπισκόπου» Χρυσοστόμου,
δ. Του «Μητροπολίτη» Κυπριανού,
ε. Του «Μητροπολίτη» Γρηγορίου και
στ. Του «Μητροπολίτη» Καλλινίκου.
Και ο
καθένας απ' αυτούς έχει και τους «επισκόπους» του.
Έχουν
ιερωσύνη;
«Οι δε απορραγέντες λαϊκοί γενόμενοι...»
(Κανών Α' Μ. Βασιλείου). Ήτοι, όσοι κληρικοί απεκόπησαν από την Μία Εκκλησία,
καθίστανται αυτόματα λαϊκοί. Και οι παλαιομερολογίτες κληρικοί απεκόπησαν από
την Μία Εκκλησία άρα είναι λαϊκοί. «Αν δεν πείθεσαι μ' αυτό, τότε πρέπει να σε
πείσει η καθαίρεσή τους. «Όταν, δηλαδή, έκαναν το σχίσμα, η Ελληνική Ορθόδοξος
Εκκλησία τους καθήρεσε!
Με άλλα λόγια, οι παλαιομερολογίτες κληρικοί και
απεκόπησαν από την Μία Εκκλησία και καθαιρέθηκαν. «Έγιναν δυο φορές λαϊκοί. Και
σαν λαϊκοί, «ούτε το βαπτίζειν, ούτε το χειροτονείν είχον εξουσίαν» (Κανών Α'
Μεγάλου Βασιλείου), τα μυστήρια τους είναι τελείως άκυρα. Γι' αυτό πάλι τους
βαπτίζομε (ενώ τους αιρετικούς τους δεχόμαστε με Χρίσμα...), πάλι τους
παντρεύομε και πάλι τους χειροτονούμε. Δηλαδή, όσοι έχουν βαπτισθεί ή παντρευθεί
σε παλαιοημερολογίτικη «Ελληνική Εκκλησία είναι σαν να μην έχουν βαπτισθεί ή
παντρευθεί!
Ένα
ευφυέστατο επιχείρημα.
Ο αείμνηστος αρχιμ. π. Επιφάνιος
Θεοδωρόπουλος προβάλλει το ακόλουθο επιχείρημα. Οι παλαιοημερολογίτες
κατηγορούν τους νεοημερολογίτες, ότι με την θέσπιση του Ν. Ημερολογίου
απεκόπησαν από την παράδοση και άρα έγιναν σχισματικοί. Άρα (κατ' αυτούς) τα
μυστήρια (των νεομερολογιτών) είναι άκυρα. Μέχρι, όμως, το 1935 οι τρεις
Μητροπολίτες, που ηγήθησαν του όχλου, ήταν εντεταγμένοι με τους
νεοημερολογίτες, δηλαδή τους σχισματικούς. Άρα και αυτοί οι τρεις ήταν
σχισματικοί! Και συνεπώς δεν είχαν ιερωσύνη. Οι παλαιοημερολογίτες, όμως,
ισχυρίζονται ότι έχουν την ιερωσύνη! Που την βρήκαν; Από τους νεοημερολογίτες;
Μα αυτοί κατηγορούνται ως σχισματικοί !...
Υποστηρίζουν, ότι η Σύνοδος έχει τη δύναμη
να αποκαταστήσει τους σχισματικούς.
Σωστά. Ποια Σύνοδος; Αυτή η Σύνοδος δεν θα
είναι Σύνοδος σχισματικών; Είναι δυνατόν τέτοια Σύνοδος να αποκαταστήσει
σχισματικούς; (Άρθρα, Μελέται, σελ. 184). Παραφράζομε εδώ τα λόγια του άγ.
Αυγουστίνου, (που λέει για τους άπιστους): Ω! Παλαιοημερολογίτες! Είστε
πρόθυμοι να πιστέψετε την οποιαδήποτε ανοησία αρκεί να μην δεχθείτε την
Αλήθεια! Ίδια τραγική περίπτωση με τους αιρετικούς.
Η «απομόνωση» τους.
Έχομε λ.χ. δύο Εκκλησίες, την Ορθόδοξη
Εκκλησία της Ελλάδος και την Ορθόδοξη Εκκλησία της Σερβίας, που ακολουθεί το
παλαιό ημερολόγιο. Τα μέλη των δύο αυτών Εκκλησιών μπορούν να λειτουργηθούν, να
εξομολογηθούν και προπαντός να κοινωνήσουν των Αχράντων Μυστηρίων, σ' όποια από
τις δύο Εκκλησίες θέλουν. Οι ιερείς τους μπορούν και να συλλειτουργήσουν. Και
αυτό γίνεται γιατί ακριβώς ανάμεσα στις δύο αυτές Εκκλησίες, δεν υπάρχει καμία
απολύτως διαφορά, ούτε σε δογματικά ζητήματα, ούτε σε Εκκλησιολογικά. Η
επικοινωνία αυτή των δύο Εκκλησιών, ιδιαίτερα το κοινό ποτήριο, λέγεται στην
εκκλησιαστική γλώσσα «Κοινωνία».
Όταν οι παλαιοημερολογίτες απεκόπησαν από
την Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία, επιδίωξαν να αποκτήσουν «κοινωνία» με τις
Ορθόδοξες Εκκλησίες του εξωτερικού, που ακολουθούν το παλαιό ημερολόγιο. Αλλά
καμία απ' αυτές δεν καταδέχθηκε να «κοινωνήσει» με την εν Ελλάδι Εκκλησία
Παλαιοημερολογιτών! Διετήρησαν την «κοινωνία» τους με την Ελληνική Ορθόδοξη
Εκκλησία, που ακολούθησε το Ν. Ημερολόγιο!
Πήραν έτσι ένα μεγάλο μάθημα, ότι
βρίσκονται σε πλάνη.
Αρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Από το βιβλίο: Ο Χριστός ήταν Ορθόδοξος Εκδόσεις «ΤΕΡΤΙΟΣ» ΚΑΤΕΡΙΝΗ
Ἀγαπητέ μου Θᾶνε, κατ' ἀρχάς σοῦ εὔχομαι Χρόνια Πολλά κι ἕνα εὐτυχισμένο 2016!
ΑπάντησηΔιαγραφήὩστόσον, δέν δύναμαι νά μήν σ' ἐλέγξω πού δημοσιεύεις χονδροειδεῖς ψευτιές, πού γράφουν μερικοί συκοφάνται τῶν Ὀρθοδόξων. Τό ἔκαμες πρίν ἀπό μερικές ἑβδομάδες, ὅταν δημοσίευσες, τό ἔκτρωμα τοῦ π. Κων-νου Στρατηγοπούλου. Σοῦ παρέθεσα τότε μίαν πληθώραν στοιχείων, τά ὁποῖα ἀπεδείκνυαν περιτράνως ὅτι ὅσοι συμβαδίζουν μέ τούς νεο-εορτολογίτας συμβαδίζουν μέ τήν αἵρεσιν τοῦ Οἰκουμενισμοῦ, καί ἄς λέγουν ὅτι εἶναι Ὀρθόδοξοι. Σήμερα, ἐπαναλαμβάνεις τά ἴδια. Γιατί; Ὅπως σοῦ ἔχω ξαναγράψει, ἔχω ἔγκυρες πληροφορίες ἀπό ἀξιόπιστο ἄτομο, τό ὁποῖον σέ γνωρίζει, ὅτι εἶσαι ἔντιμος ἄνθρωπος. Τήν αὐτήν ἐντύπωσιν ἀπεκόμισα καί ἀπό τήν κατά καιρούς ἐπικοινωνίαν μας. Ὅμως, πῶς γίνεται ἕνας ἔντιμος ἄνθρωπος, ὁ ὁποῖος μάλιστα ὁμολογεῖ τήν Ὀρθοδοξίαν δημοσίως, νά συνεργῇ εἰς τήν διάδοσιν ψευδεστάτων καί συκοφαντικῶν κειμένων κατά τῆς Ὀρθοδοξίας καί τῶν Ὀρθοδόξων, συντασσόμενος μέ τούς αἱρετικούς Οἰκουμενιστάς;
Τό παρόν ἄρθρον εἶναι χειρότερον καί ἀπό αὐτό τοῦ π. Κ. Στρατηγοπούλου ἀπό πλευρᾶς ψευδολογίας καί διαστροφῆς. Ἔχω ἀναιρέσει πολλά τέτοια κείμενα στό παρελθόν, ἀλλ' ὡς Λερναία Ὕδρα, νέες κεφαλές ὄφεων ξεπηδοῦν. Δέν νομίζω ὅτι ἔχει ἔννοιαν ν' ἀναιρέσω καί αὐτό τό ψευδολόγημα, διότι προφανῶς γράφετε στά παλαιότερα τῶν ὑποδημάτων σας τήν Ἀλήθειαν. Ἁπλῶς, θά ἤθελα ν' ἀπαντήσω μέ συντομίαν στήν φράσιν: "Και έμειναν έτσι με την τρίχα στο χέρι τους!" Καί ἐσεῖς, ἀγαπητοί, μείνατε μέ τόν Οἰκουμενισμόν καί στερεωθήκατε εἰς αὐτόν! Τό δέ χειρότερον εἶναι ὅτι, ἀντί μετανοίας, προσπαθεῖτε νά δικαιολογηθῆτε, συκοφαντώντας τούς Ὀρθοδόξους, ἀσχολούμενοι μόνον μέ τό ἡμερολόγιον καί καταπίνοντες τόν Οἰκουμενισμόν, ἀναπόσπαστον μέρος τοῦ ὁποίου εἶναι ἡ ἀλλαγή τοῦ ἑορτολογίου, ψευδόμενοι ἀσυστόλως ὅτι δῆθεν ἀκολουθεῖτε τήν Παράδοσιν κ.λπ. Ντροπή σας! Καλή μετάνοια.
Αγαπητε μου Δημητριε Χρόνια Πολλα και ο Κυριος να σου χαριζει υγεια προσωπικη και οικογενειακη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλέ μου φιλε την δεχομαι την επίπληξη και την παρατηρησή σου.
Η γνωμη σου ειναι σεβαστή και παντα την εκτιμω ιδιαιτερως.
Το γνωριζεις πολυ καλα οτι εγω προσωπικως ειμαι και θα ειμαι παντα αντιοικουμενιστης και ποτε δεν θα δεχθώ οποιαδηποτε κοινωνια με τον αιρεσιαρχη Παπα....
Ομως καλε μου φιλε ποτε δεν ειπα οτι ακολουθω και το παλαιο ημερολογιο και το ξερεις.
Καταλαβαινω οτι εχεις σοβαρες ενστασεις για ορισμενα απο οσα γραφονται στο αρθρο και χαιρομαι που την ενσταση σου την περνας στο σχολιο σου που δημοσιευσα και το οποιο ανεμενα...
Καλε μου φιλε δεν θελω ποτε να θεωρεις οτι εγω ειμαι οπαδος του ψεματος κατα οιονδηποτε τροπο και τις παρατηρησεις για τον φιλοοικουμενισμο πολλων νεοημερολογητων τις δεχομαι παντα....
Ομως επειδη κι εσενα σε θεωρω ως ενα εξαιρετικα τιμιο και ειλικρινες άτομο, θα ηθελα να πεις πως γνωριζεις εσυ τουλαχιστον τα ιστορικά στοιχεια που παραθετει το αρθρο.
Ειναι πολυ σημαντικο περα απο οικουμενισμο ή αντιοικουμενισμό να γνωριζουμε αν τα πραγματα εγιναν οπως περιγραφονται, διοτι περα απο τις αντιπαλιοημερολογητικες κραυγες του αρθρου που δειχνουν μια σχετικη εμπαθεια του αρθρογραφου, εδω παρουσιαζονται ιστορικά στοιχεία αγνωστα στους πολλους, περι του πως φθασαμε στο σχισμα.
Ξερω οτι ειναι ενα θεμα φλεγον ολο αυτό και σιγουρα εχουμε ισως σοβαρες διαφωνίες.
Περα απο το οτι και οι 2 πρεσβευουμε τον αντιοικουμενισμο, οσον αφορα το παλαιο και το νεο ημερολογιο εχουμε διαφορες (τις οποιες ομως εγω δεν θεωρω αγεφυρωτες)...
Συνεπως καλε μου φιλε θα σε θερμοπαρακαλεσω να ασχοληθεις με το να μου γραψεις μια απαντηση εμπεριστατωμενη κυριως πανω στο ιστορικο και κανονιστικο σκελος του θεματος που αναφερεται και να μου την στειλεις στο email. (koukthanos@gmail.com)
Η επιθυμια μου ειναι να κανω μια σχετικη αναρτηση ωστε να αποδωσω την πρεππουσα δικαιοσυνη και ενημερωση αποψης.
Σε ευχαριστω πολυ και να εισαι καλα.
Ἀγαπητέ μου Θᾶνε, Χρόνια Πολλά καί πάλι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣ' εὐχαριστῶ γιά τήν προσφορά πού μοῦ κάνεις, νά δημοσιεύσῃς ἄρθρο μου γιά τό ἡμερολογιακόν ζήτημα. Αὐτό δείχνει τήν ἀμεροληψία σου καί τό ἐκτιμῶ. Αὐτόν τόν καιρόν, δυστυχῶς, πνίγομαι μέ πολλά καί ἐπείγοντα πράγματα πού πρέπει νά κάνω, ἀλλά θά τό ἐπιδιώξω μόλις εὕρω λίγον ἐλεύθερον χρόνον.