Γράφει η Μαίρη Καρά
ΘΕΣΜΟΣ είναι μια σταθεροποιημένη και παγιοποιημένη θέση στα συνεχώς επαναλαμβανόμενα προβλήματα μιας οργανωμένης κοινωνίας. Εκφράζει δε σε μεγάλο βαθμό τυποποίησης τις ισχύουσες ρυθμίσεις κανονικής λειτουργίας των μελών μιας κοινωνίας. Αυτές τις ρυθμίσεις που εμφανίζονται σαν σταθερές κοινωνικές θέσεις αλλά και σαν αντίστοιχοι κοινωνικοί ρόλοι. Η λέξη προέρχεται από το αρχαίο ρήμα τίθημι που σημαίνει θέτω, τοποθετώ. Ο Κοινωνικός Θεσμός έχει την έννοια ότι προβάλλει και προστατεύει την επιδίωξη κάποιου κοινωνικού σκοπού, με παραδεκτούς και παγιωμένους τρόπους τόσο της ατομικής όσο και της συλλογικής συμπεριφοράς και δράσης.
Οι ΘΕΣΜΟΙ έχουν αναγνωριστεί από την Πολιτεία, μέσα από την υπαρκτή δραστηριότητά τους και καταγράφονται στην συνείδηση των πολιτών, ανάλογα με την μορφή που εμφανίζονται. Μία μορφή τους είναι οι Οικογενειακοί Θεσμοί, οι οποίοι εξασφαλίζουν την αναπαραγωγή της κοινωνίας. Άλλη μορφή είναι οι Οικονομικοί Θεσμοί, που αποσκοπούν στην παραγωγή και στην κατανομή αγαθών και υπηρεσιών όπως είναι η αγορά, το εμπόριο και η βιομηχανία. Οι Πολιτικοί Θεσμοί έχουν σαν λόγο την κατανομή και την άσκηση της εξουσίας μέσα στην κοινωνία. Το κατά πόσον βέβαια ασκείται η ΕΞΟΥΣΙΑ βάσει των Θεσμών ή κατά πόσον σέβονται τους Θεσμούς οι εκάστοτε ψηφισμένοι πολιτικοί… είναι άλλη Ιστορία, την οποία θα γράψουν οι ίδιοι ανάλογα με τα έργα τους. Αν παράγουν θετικό έργο για τους Πολίτες και το Κράτος ή αν κάνουν κατάχρηση του τίτλου τους για προσωπικό όφελος.
Οι Θεσμοί της Εκπαίδευσης και της κοινωνικοποίησης αποβλέπουν στην μετάδοση ΓΝΩΣΕΩΝ στους μαθητές σε πρώτη φάση και σε όλους τους πολίτες στη συνέχεια. Αλλά και στις δυο περιπτώσεις εκείνο που προέχει, είναι να τους παροτρύνουν ώστε, με την ενεργή συμμετοχή τους στα κοινά, να φροντίζουν για την αναγνώριση και μεταβίβαση της κοινωνικής κληρονομιάς. Επίσης οι Θρησκευτικοί Θεσμοί ρυθμίζουν την σχέση του ανθρώπου με το Θείο, ενώ παράλληλα καλύπτουν και τις υπαρξιακές αναζητήσεις του κάθε ατόμου για τον προορισμό του στην ζωή αλλά και για την μεταφυσική του αγωνία για την μετά θάνατον ΖΩΗ.
Σε μια κοινωνία υπάρχουν ΤΥΠΙΚΟΙ και ΑΤΥΠΟΙ ΘΕΣΜΟΙ, ανάλογα με το αν έχουν προσδιοριστεί ή όχι με τυπική πράξη. Οι τυπικοί Θεσμοί είναι το σύνολο των γραμμένων Κανόνων- Νόμων, εκδηλώσεων και οι άτυποι είναι άγραφοι κανόνες συμπεριφοράς της κοινωνίας. Για τις Κοινωνικές Επιστήμες είναι ένα σημαντικό ζήτημα η αλληλεπίδραση των τυπικών και άτυπων Θεσμών. Στους τυπικούς θεσμούς η συμπεριφορά επιβάλλεται υποχρεωτικά με τυπική πράξη, όπως είναι το Κληρονομικό Δίκαιο και το Οικογενειακό. Αντίθετα στους άτυπους Θεσμούς δεν γίνεται παρεμβολή τυπικής πράξης, γιατί στηρίζονται στον σεβασμό της Παράδοσης, των Ηθών και των Εθίμων μιας κοινωνίας. Τέλος, ανάλογα με τα περιθώρια αυτονομίας ή πρωτοβουλίας που αφήνουν στα άτομα οι Θεσμοί, μπορούν να διακριθούν σε χαλαρούς και αυστηρούς.
Με τους Θεσμούς ικανοποιούνται συστηματικά και μεθοδικά - και καθόλου ευκαιριακά - οι ποικίλες ανθρώπινες ανάγκες. Έτσι εξασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία και η συνοχή του κοινωνικού συνόλου. Όταν παρατηρείται δυσλειτουργία στους Θεσμούς μιας κοινωνίας, επέρχεται η κατάρρευσή τους, η οποία έχει τις ανάλογες επιπτώσεις. Όπως το να δυσχεραίνονται οι κοινωνικές σχέσεις, να αυξάνεται η ανεντιμότητα των πολιτών εις βάρος του ήθους, να παρατηρείται ασυνέπεια λόγων και πράξης, να αυξάνονται τα κρούσματα καχυποψίας και να μειώνεται η εμπιστοσύνη. Έτσι βρίσκει πρόσφορο έδαφος ο αμοραλισμός να κυριαρχήσει στην ανθρώπινη σκέψη και να επικρατήσει η εντύπωση πως ΟΛΑ ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ, αφού δεν θα υπάρχουν πια επαρκείς αναστολές και περιορισμοί.
Το σύστημα τυπικών και άτυπων Θεσμών, γραπτών και άγραφων κανόνων συμπεριφοράς που αλληλεοεπιδρούν μεταξύ τους, είναι ο κανόνας ΔΙΚΑΙΟΥ δηλαδή ο ΝΟΜΟΣ. Σε πρακτικό συμβολικό επίπεδο το Νόμο τον αντιπροσωπεύει η ΘΕΜΙΣ και την απαρασάλευτη τάξη το ΘΕΙΟ ΔΙΚΑΙΟ. Στο σύστημα Δικαίου μας, στην ίδια την υπόσταση της κάθε Πολιτείας, εκτός από την ιδέα της Δικαιοσύνης, που οι αρχαίοι μας πρόγονοι την αντιλαμβάνονταν ως Θεά Δίκη, κυριαρχούν και οι ιδέες του Θεσμού και του Νόμου. Ετυμολογικά η Δικαιοσύνη έχει άνωθεν προέλευση ενώ οι Θεσμοί και οι Νόμοι προέρχονται από τα κάτω, από την καθημερινότητα.
Ο Νόμος προέρχεται από την λέξη νομή: Εκείνος ο οποίος έχει τη νομή, έχει δικαίωμα να νέμεται, να βόσκει τα ζώα του στην αγροτική έκταση, που έχει το δικαίωμα της νομής. Ο ΘΕΣΜΟΣ όμως έχει στην ρίζα του την λέξη ΘΕΟΣ. Είναι αυτό που τίθεται, που ορίζεται ως δομή και λειτουργία για την ανθρώπινη κοινωνία από τους Θεούς. Τόσο υψηλή είναι η προέλευση των Θεσμών για τους Έλληνες. Η ίδια η Πολιτεία θεσπίζεται, ιδρύεται ως Θεσμός κι εξοπλίζεται με απαραίτητους για την λειτουργία της Θεσμούς. Η νομοθετική εξουσία, δηλαδή η ΒΟΥΛΗ, είναι ο θεσμοθέτης πρωτογενής Θεσμός, ο Θεσμός των Θεσμών, επειδή θεσμοθετεί όλους τους άλλους Θεσμούς. Μάλιστα ως Συντακτική Βουλή ή Συντακτική Συνέλευση συντάσσει και θεσπίζει και τον ίδιο τον θεσμό της Πολιτείας.
Στην σημερινή Ελλάδα που βρίσκεται παγιδευμένη στα δίχτυα μιας σατανικής αράχνης (όρα Οικονομική Κρίση) η ΝΕΑ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ εντελώς αυθαίρετα έρχεται να προσθέσει κι ένα νέο ΘΕΣΜΟ, στους ήδη καθιερωμένους. Θεσμός, για τον οποίο δεν ρωτήθηκε ο ελληνικός λαός, στην συνείδηση του οποίου ο Θεσμός έχει χρονική διάρκεια και τυπική νομιμότητα και μονιμότητα. Ο προκύψας Θεσμός είναι η νέα ΟΝΟΜΑΣΙΑ για τα υπάρχοντα ΜΝΗΜΟΝΙΑ. Αυτά που παράνομα υπέγραψαν οι προηγούμενοι κυβερνήτες με τις ΔΑΝΕΙΑΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ κι όπως φαίνεται αναγνωρίζουν και οι παρόντες! Αφού αντί για ΔΙΑΓΡΑΦΗ του επαχθούς χρέους… διαπραγματεύονται εκ του πονηρού. Πιστεύουν μήπως πως με θεατρικές παραστάσεις θα κερδίσουν τις εντυπώσεις; Κι ύστερα; Η ΕΘΝΙΚΗ ΠΡΟΔΟΣΙΑ θα καταγραφεί ως ΘΕΣΜΟΣ στην ΙΣΤΟΡΙΑ!!!
ΘΕΣΜΟΣ είναι μια σταθεροποιημένη και παγιοποιημένη θέση στα συνεχώς επαναλαμβανόμενα προβλήματα μιας οργανωμένης κοινωνίας. Εκφράζει δε σε μεγάλο βαθμό τυποποίησης τις ισχύουσες ρυθμίσεις κανονικής λειτουργίας των μελών μιας κοινωνίας. Αυτές τις ρυθμίσεις που εμφανίζονται σαν σταθερές κοινωνικές θέσεις αλλά και σαν αντίστοιχοι κοινωνικοί ρόλοι. Η λέξη προέρχεται από το αρχαίο ρήμα τίθημι που σημαίνει θέτω, τοποθετώ. Ο Κοινωνικός Θεσμός έχει την έννοια ότι προβάλλει και προστατεύει την επιδίωξη κάποιου κοινωνικού σκοπού, με παραδεκτούς και παγιωμένους τρόπους τόσο της ατομικής όσο και της συλλογικής συμπεριφοράς και δράσης.
Οι ΘΕΣΜΟΙ έχουν αναγνωριστεί από την Πολιτεία, μέσα από την υπαρκτή δραστηριότητά τους και καταγράφονται στην συνείδηση των πολιτών, ανάλογα με την μορφή που εμφανίζονται. Μία μορφή τους είναι οι Οικογενειακοί Θεσμοί, οι οποίοι εξασφαλίζουν την αναπαραγωγή της κοινωνίας. Άλλη μορφή είναι οι Οικονομικοί Θεσμοί, που αποσκοπούν στην παραγωγή και στην κατανομή αγαθών και υπηρεσιών όπως είναι η αγορά, το εμπόριο και η βιομηχανία. Οι Πολιτικοί Θεσμοί έχουν σαν λόγο την κατανομή και την άσκηση της εξουσίας μέσα στην κοινωνία. Το κατά πόσον βέβαια ασκείται η ΕΞΟΥΣΙΑ βάσει των Θεσμών ή κατά πόσον σέβονται τους Θεσμούς οι εκάστοτε ψηφισμένοι πολιτικοί… είναι άλλη Ιστορία, την οποία θα γράψουν οι ίδιοι ανάλογα με τα έργα τους. Αν παράγουν θετικό έργο για τους Πολίτες και το Κράτος ή αν κάνουν κατάχρηση του τίτλου τους για προσωπικό όφελος.
Οι Θεσμοί της Εκπαίδευσης και της κοινωνικοποίησης αποβλέπουν στην μετάδοση ΓΝΩΣΕΩΝ στους μαθητές σε πρώτη φάση και σε όλους τους πολίτες στη συνέχεια. Αλλά και στις δυο περιπτώσεις εκείνο που προέχει, είναι να τους παροτρύνουν ώστε, με την ενεργή συμμετοχή τους στα κοινά, να φροντίζουν για την αναγνώριση και μεταβίβαση της κοινωνικής κληρονομιάς. Επίσης οι Θρησκευτικοί Θεσμοί ρυθμίζουν την σχέση του ανθρώπου με το Θείο, ενώ παράλληλα καλύπτουν και τις υπαρξιακές αναζητήσεις του κάθε ατόμου για τον προορισμό του στην ζωή αλλά και για την μεταφυσική του αγωνία για την μετά θάνατον ΖΩΗ.
Σε μια κοινωνία υπάρχουν ΤΥΠΙΚΟΙ και ΑΤΥΠΟΙ ΘΕΣΜΟΙ, ανάλογα με το αν έχουν προσδιοριστεί ή όχι με τυπική πράξη. Οι τυπικοί Θεσμοί είναι το σύνολο των γραμμένων Κανόνων- Νόμων, εκδηλώσεων και οι άτυποι είναι άγραφοι κανόνες συμπεριφοράς της κοινωνίας. Για τις Κοινωνικές Επιστήμες είναι ένα σημαντικό ζήτημα η αλληλεπίδραση των τυπικών και άτυπων Θεσμών. Στους τυπικούς θεσμούς η συμπεριφορά επιβάλλεται υποχρεωτικά με τυπική πράξη, όπως είναι το Κληρονομικό Δίκαιο και το Οικογενειακό. Αντίθετα στους άτυπους Θεσμούς δεν γίνεται παρεμβολή τυπικής πράξης, γιατί στηρίζονται στον σεβασμό της Παράδοσης, των Ηθών και των Εθίμων μιας κοινωνίας. Τέλος, ανάλογα με τα περιθώρια αυτονομίας ή πρωτοβουλίας που αφήνουν στα άτομα οι Θεσμοί, μπορούν να διακριθούν σε χαλαρούς και αυστηρούς.
Με τους Θεσμούς ικανοποιούνται συστηματικά και μεθοδικά - και καθόλου ευκαιριακά - οι ποικίλες ανθρώπινες ανάγκες. Έτσι εξασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία και η συνοχή του κοινωνικού συνόλου. Όταν παρατηρείται δυσλειτουργία στους Θεσμούς μιας κοινωνίας, επέρχεται η κατάρρευσή τους, η οποία έχει τις ανάλογες επιπτώσεις. Όπως το να δυσχεραίνονται οι κοινωνικές σχέσεις, να αυξάνεται η ανεντιμότητα των πολιτών εις βάρος του ήθους, να παρατηρείται ασυνέπεια λόγων και πράξης, να αυξάνονται τα κρούσματα καχυποψίας και να μειώνεται η εμπιστοσύνη. Έτσι βρίσκει πρόσφορο έδαφος ο αμοραλισμός να κυριαρχήσει στην ανθρώπινη σκέψη και να επικρατήσει η εντύπωση πως ΟΛΑ ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ, αφού δεν θα υπάρχουν πια επαρκείς αναστολές και περιορισμοί.
Το σύστημα τυπικών και άτυπων Θεσμών, γραπτών και άγραφων κανόνων συμπεριφοράς που αλληλεοεπιδρούν μεταξύ τους, είναι ο κανόνας ΔΙΚΑΙΟΥ δηλαδή ο ΝΟΜΟΣ. Σε πρακτικό συμβολικό επίπεδο το Νόμο τον αντιπροσωπεύει η ΘΕΜΙΣ και την απαρασάλευτη τάξη το ΘΕΙΟ ΔΙΚΑΙΟ. Στο σύστημα Δικαίου μας, στην ίδια την υπόσταση της κάθε Πολιτείας, εκτός από την ιδέα της Δικαιοσύνης, που οι αρχαίοι μας πρόγονοι την αντιλαμβάνονταν ως Θεά Δίκη, κυριαρχούν και οι ιδέες του Θεσμού και του Νόμου. Ετυμολογικά η Δικαιοσύνη έχει άνωθεν προέλευση ενώ οι Θεσμοί και οι Νόμοι προέρχονται από τα κάτω, από την καθημερινότητα.
Ο Νόμος προέρχεται από την λέξη νομή: Εκείνος ο οποίος έχει τη νομή, έχει δικαίωμα να νέμεται, να βόσκει τα ζώα του στην αγροτική έκταση, που έχει το δικαίωμα της νομής. Ο ΘΕΣΜΟΣ όμως έχει στην ρίζα του την λέξη ΘΕΟΣ. Είναι αυτό που τίθεται, που ορίζεται ως δομή και λειτουργία για την ανθρώπινη κοινωνία από τους Θεούς. Τόσο υψηλή είναι η προέλευση των Θεσμών για τους Έλληνες. Η ίδια η Πολιτεία θεσπίζεται, ιδρύεται ως Θεσμός κι εξοπλίζεται με απαραίτητους για την λειτουργία της Θεσμούς. Η νομοθετική εξουσία, δηλαδή η ΒΟΥΛΗ, είναι ο θεσμοθέτης πρωτογενής Θεσμός, ο Θεσμός των Θεσμών, επειδή θεσμοθετεί όλους τους άλλους Θεσμούς. Μάλιστα ως Συντακτική Βουλή ή Συντακτική Συνέλευση συντάσσει και θεσπίζει και τον ίδιο τον θεσμό της Πολιτείας.
Στην σημερινή Ελλάδα που βρίσκεται παγιδευμένη στα δίχτυα μιας σατανικής αράχνης (όρα Οικονομική Κρίση) η ΝΕΑ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ εντελώς αυθαίρετα έρχεται να προσθέσει κι ένα νέο ΘΕΣΜΟ, στους ήδη καθιερωμένους. Θεσμός, για τον οποίο δεν ρωτήθηκε ο ελληνικός λαός, στην συνείδηση του οποίου ο Θεσμός έχει χρονική διάρκεια και τυπική νομιμότητα και μονιμότητα. Ο προκύψας Θεσμός είναι η νέα ΟΝΟΜΑΣΙΑ για τα υπάρχοντα ΜΝΗΜΟΝΙΑ. Αυτά που παράνομα υπέγραψαν οι προηγούμενοι κυβερνήτες με τις ΔΑΝΕΙΑΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ κι όπως φαίνεται αναγνωρίζουν και οι παρόντες! Αφού αντί για ΔΙΑΓΡΑΦΗ του επαχθούς χρέους… διαπραγματεύονται εκ του πονηρού. Πιστεύουν μήπως πως με θεατρικές παραστάσεις θα κερδίσουν τις εντυπώσεις; Κι ύστερα; Η ΕΘΝΙΚΗ ΠΡΟΔΟΣΙΑ θα καταγραφεί ως ΘΕΣΜΟΣ στην ΙΣΤΟΡΙΑ!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.