Γράφει Διάκος
Με
αφορμή την κατάθεση ενός λουλουδιού στο σκοπευτήριο της Καισαριανής από
τον κ. Πρωθυπουργό θα ήθελα να μοιραστώ τα εξής αδέλφια. Θα μπορούσε να με
πειράξει. Δεν είναι ότι πήγε εκεί, αλλά ότι δεν πήγε και κάπου αλλού να
καταθέσει στεφάνι. Πιστεύω πως πρέπει να έχει στο μυαλό του πώς πρέπει να
εκπροσωπεί το σύνολο των Ελλήνων.
Ακόμα νομίζω πως το μνημείο του αγνώστου
στρατιώτη είναι για όλους τους πεσόντες ανεξαρτήτου μέρους-χρόνου –τρόπου που
έφυγαν.
Κάτι άσχετο τώρα. Με αφορμή την
επίσκεψη του Πρωθυπουργού και τήν κατάθεση του λουλουδιού, μου ήρθε στο νου ένα αγαπημένου μου τραγούδι. Ο Fortino Samano Μεξικανός υπολοχαγός και
υπαρχηγός του Emiliano Zapata στην εξέγερση των φτωχών του 1910 συνελήφθη και
εκτελέστηκε το 1917 από τον ομοσπονδιακό στρατό του προέδρου Porfirio Diaz.
Δευτερόλεπτα πριν την εκτέλεσή του ζήτησε ένα τσιγάρο και πόζαρε ακουμπισμένος
σε ένα πέτρινο τοίχο, χαμογελώντας άφοβα στο φακό του Agustin Victor-Casasola.
Στάση τόσο παράδοξα γενναία για έναν άνθρωπο, που έχει απέναντι του τον
εκτελεστή του.
Ο φωτογράφος Σαλγκάδο έβαλε χρόνια
πριν τη λεζάντα στη φωτογραφία, γράφοντας: «Ο Φορτίνο Σαμάνο καπνίζει το
τελευταίο τσιγάρο πριν από την εκτέλεσή του. Βλέπουμε, σημείωνε ο Σαλγκάδο,
έναν άνθρωπο σε ειρήνη με τον εαυτό του και με τον θάνατο».
Οι στίχοι του ομώνυμου υπέροχου τραγουδιού που σκάρωσε
ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου μοιάζουν με σύντομο θεατρικό σκετσάκι σε τρεις
πράξεις και με τρεις διαφορετικούς αφηγητές: τον ίδιο τον Σαμάνο, τον εκτελεστή
και .. το τσιγάρο του. Ο Φορτίνο Σαμάνο καπνίζει και σκέφτεται: Είμαι ό,τι δεν
έζησα, είμαι η βροχή που θα 'ρθει να δροσίσει άγνωστων γυναικών το κορμί. Ο
στρατιώτης με τ' όπλο σημαδεύει και σκέφτεται: Με μια κίνηση απλή θα του κλέψω
ό,τι έχει ζήσει. Είμ' ένας μικρός θεός, είμ' ένα στοιχειό. Το τελευταίο τσιγάρο
κι εκείνο σκέφτεται: Θα γίνω γέλιο να κρυφτώ σε παιδιά που ξεφαντώνουν. Ο καιρός
θα χάνεται ώσπου κάποιο απ' αυτά θα φωνάξει "λιμπερτά". Κι όπως θα
κοιτάει τις κάννες θα βρεθώ στα χείλη του σαν τσιγάρο ξανά.
«Όταν διάβασα τη
λεζάντα της φωτογραφίας, λέει ο ίδιος ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου, ανατρίχιασα.
Η στάση του Φορτίνο Σαμάνο δεν έχει καμία σχέση με τη σημερινή πραγματικότητα.
Ίσως γι’ αυτό με συγκίνησε. Οι τωρινοί άνθρωποι, με τη συμβολή της τηλεόρασης,
έχουμε υποστεί δύο σημαντικές ήττες: Από τη μια, έχουμε εθιστεί στον πόνο και
στον θάνατο των άλλων –μέχρι και ζωντανή αναμετάδοση πολέμων έχουμε
παρακολουθήσει– και από την άλλη, ακριβώς επειδή νομίζουμε ότι είμαστε πάντα
στη θέση του θεατή, όταν χτυπήσει την πόρτα μας κάποια συμφορά ή ο ίδιος ο
θάνατος ξαφνιαζόμαστε και τρομάζουμε».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.