Του Γιώργου Χαρίτου
Είπε ο Κύριος '' Μακάριοι όσοι διώκονται για την επικρατή του Θελήματος Του Θεού Γιατί σε αυτούς Ανήκει η Βασιλεία του Θεού''(Κατά Ματθαίον 5:10)
Πόσο
μακρυά νομίζουμε ότι βρίσκετε η ''καταδίωξη'' των Χριστιανών στις μέρες
μας, και πόσο στην πραγματικότητα απέχουμε από αυτό; Μάλλον βρίσκετε
πολύ κοντά μας.. Ίσως η καταδίωξη να μην
έχει πάντα μορφή ομολογίας δια του Φριχτού θανάτου όπως έβρισκαν οι Άγιο
Μάρτυρες, αλλά στις μέρες μας επικρατεί μία άλλη ομολογία Πίστης, αυτή
της συνειδησιακής. Δηλαδή εν στιγμές '' διαθρησκειακών ''
συζητήσεων να μην παρασυρθούμε προς την αίρεση εμείς, αλλά να δηλώνουμε
ευθύς εξαρχής Πίστη στην Παναγία Τριάδα, δηλαδή Στον Πατήρ, Στον Υιό και
στο Άγιον Πνεύμα.
Αυτή
η παράδοση τέτοιων συζητήσεων έχει ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια, σε
προσπάθεια δημιουργίας δήθεν ''αγάπης'', μεταξύ της Μίας Αγίας Καθολικής
και Αποστολικής Εκκλησίας και των αιρέσεων παραθρησκειών και θρησκειών
του πλανήτη.
Είναι γεγονός πως η Ορθόδοξη Εκκλησία αν και έχει ξεκινήσει τέτοιου είδους συζητήσεις με αλλόθρησκους και αιρετικούς, δεν έχει υποχωρήσει(ελπίζουμε και στο μέλλον) σε δογματικά θέματα παρά της κάποιες μικρές κατά τόπους εξαιρέσεις. Το Κλήμα όμως του Οικουμενισμού, μία από τις παγίδες του Διαβόλου για τους Χριστιανούς( ως έλεγε και ο Πατήρ Παΐσιος)
έχει παρασύρει ήδη την αιρετική δύση, η οποία έρχεται σε διάλογο, πάντα
στο όνομα της αγάπης, ακόμα και με Μουσουλμάνους. Μπορεί ο
Οικουμενισμός να ξεκίνησε ως ένωση των εκκλησιών(;;;) του Χριστιανισμού,
πάντως σήμερα έχει φτάσει να συνδιαλέγεται ακόμα και με Μουσουλμάνους.
Στο παραπάνω πλαίσιο δημιουργείται και ο γνωστός σε αρκετούς, Ναός στο Βερολίνο, όπου θα συμπροσεύχονται μαζί Χριστιανοί(;;), Μουσουλμάνοι, και Εβραίοι, στο πλαίσιο πάντα της Αγάπης(;) και λοιπά.
Και εδώ να κάνουμε μία παρένθεση πριν μιλήσουμε για το ειδικό θέμα μας, όπου προλογίσαμε είδη παραπάνω.
Πόσο συνταρακτικό μπορεί να είναι το γεγονός πως ο Κύριος μας ανάφερε το παραπάνω μακαρισμό.
Σε μία περίοδο όπου ο Χριστιανισμός ως έννοια δεν υφίσταται, δεν
υπάρχουν διωγμοί, ο Σωτήρας Χριστός αναφέρει '' Μακάριοι όσοι διώκονται
για την επικρατή του Θελήματος Του Θεού Γιατί σε αυτούς Ανήκει η
Βασιλεία του Θεού''. Προειδοποιεί, λοιπόν, τους Αποστόλους Του, τους
Μαθητές του, τον μεγαλύτερο κύκλο μαθητών του, αλλά
το κυριότερο, διαχρονικά τον Χριστιανό, για την εκδίωξη που θα του
κάνουν μόνον επειδή πίστεψαν σε Εκείνον. Πόσοι και πόσοι Άγιο μαρτύρησαν
και στεφανώθηκαν από τον Κύριο μπαίνοντας στην Βασιλεία των Ουρανών..
Εκατομμύρια. Ακόμα και σήμερα. Γεγονός Ιστορικό.
Για να κλείσουμε την παρένθεση, και επιστρέφοντας πίσω στην παραπάνω συνέχεια, συνδέοντας το Ιστορικό παρελθόν με την επικαιρότητα,
στην Αμερική όπου το φαινόμενο του Οικουμενισμού έχει πάρει διαστάσεις,
δόθηκε Ναός, όπου μέσα σε αυτόν δοξάζετε ο Χριστός(ακόμα και αν είναι
αιρετικός Ναός) σε Μουσουλμάνους να κάνουν την προσευχή τους. Πλήρη
αδιαφορία από πλευράς Καθολικής ''εκκλησίας'', αλλά και από τους
ενορίτες του ναού αυτού.
Κατά κάποιον όμως απίστευτο τρόπο (βρίσκει ο Θεός) άνθρωποι δίνουν ομολογία στον Ιησού Χριστό, ως μειονότητα μέσα στο πλήθος, ως ''φωνή Βοώντος εν τι ερήμω''.
Στο Βίντεο όπως λοιπόν θα δούμε παρακάτω, μία γυναίκα μπαίνει στον Ναό
αυτό, κατά την διάρκεια ''προσευχής'' μουσουλμάνων και ξεσπάει...'' Εδώ μέσα, όπως βλέπετε εκεί πάνω(δείχνοντας τον εσταυρωμένο), είναι Ναός του Ιησού Χριστού του Αληθινού Θεού''.. Βέβαια οι μπράβοι, και αν δεν κάνουμε λάθος, ο καθολικός ιερέας του Ναού, την σέρνει κυριολεκτικά έξω από.. την ενορία της..
Ελπίζουμε,
και ευχόμαστε, να μην φέρει ποτέ ο Θεός τέτοιες καταστάσεις στην
Ορθόδοξη Εκκλησία. Πάντως το σίγουρο είναι πως η παναίρεση του
Οικουμενισμού αν δεν αντιμετωπιστεί με καταδίκη εκ της Μίας Αγίας
Καθολικής και Αποστολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, πολλά προβλήματα έπονται
στο μέλλον.
Για να μην πολυλογούμε όμως δείτε και το βίντεο..
Τό ἄρθρον καταλήγει ὡς ἑξῆς:
ΑπάντησηΔιαγραφή"Ελπίζουμε, και ευχόμαστε, να μην φέρει ποτέ ο Θεός τέτοιες καταστάσεις στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Πάντως το σίγουρο είναι πως η παναίρεση του Οικουμενισμού αν δεν αντιμετωπιστεί με καταδίκη εκ της Μίας Αγίας Καθολικής και Αποστολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, πολλά προβλήματα έπονται στο μέλλον."
Ἀδελφοί μου, ἐάν δέν διακόψητε τήν κοινωνίαν μέ τούς αἱρετικούς Οἰκουμενιστάς ψευδεπισκόπους, ἀσφαλῶς καί θά ἔλθουν αὐτά τά φαινόμενα καί στήν "Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία." (Ἐξηγοῦμαι γιά τά εἰσαγωγικά: Μία "ἐκκλησία" πού ἔχει "πατριάρχες" καί γενικώτερον "ἐπισκόπους" πού μοιράζουν τό "ἅγιον Κοράνιον," λέγουν λόγια καί κάμνουν πράξεις ἐναντίον τοῦ Εὐαγγελίου καί τῆς Ἱερᾶς Παραδόσεως καί διώκουν ἀπηνῶς τούς Ὀρθοδόξους, καταχρηστικῶς ὀνομάζεται "Ὀρθόδοξη.")
Αγαπητε μου Δημητρη οι Επίσκοποι που κάνουν λαθη και ατοπήματα θα τα πληρωσουν οι ιδιοι...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι στο τελος αν μεινουν αμετανόητοι θα βγουν από το Σωμα της Εκκλησίας ή στην μαχόμενη Εκκλησία ή στην Θριαμβεύουσα...
Ευτυχως δεν είναι όλοι οι Επίσκοποι τετοιοι.... Υπαρχουν και αξιοι Ιεραρχες αλλα και Γεροντες που στηριζουν με τον βιο τους και το παραδειγμά τους οσο και με τον ορθοτομουντα λογο της Αληθείας την Εκκλησία του Χριστου.
Δεν είναι λυση να βγουμε εμείς από την Εκκλησία και να αποτειχισθουμε επειδη κάποιοι αρχιερείς δεν στεκονται στο υψος των περιστάσεων ή προδίδουν την Εκκλησία με τον οικουμενισμό...
Αν οι πραξεις τους ειναι αντιορθοδοξες αυτο΄λι θα εχουν το κριμα...
Η ταξη ομως της Εκκλησίας μας δεν αφηνει περιθώρια σε "μαγκές" απο πλευράς των λαικών πιστών...
Οι κληρικοι και οι λαικοι που αποτελουν το πληρωμα της Εκκλησίας έχουν συγκεκριμενες υποχρεώσεις και δικαιώματα.... και οι μεν και οι δε...
Δεν είναι λοιπον μεσα στα δικαιώματα των πιστων λαικών να κατηγορουν τους αρχιερεις για τα ατοπήματα τους...
Δεν γινεται να διασαλευτη η ταξη...
ΜΟΝΟ κι εξαιρετικα αν προσπαθησουν οι Ιεραρχες να επιβάλλουν στο πλήρωμα της Εκκλησίας της αιρετικες τυχον αποψεις τους μπορουμε να αρνηθουμε ... Κι αυτο συμφωνα με τις οικουμενικες συνοδους αλλα και τους λογους των Πατερων μας είναι υποχρεώση μας...
Τα προσωπικα τους ατοπήματα βαρυνουν αποκλειστικά τους ιδιους εφοσον δεν προσπαθουν να μας τα επιβάλλουν...
Από τις πρωτες μέρες της Εκκλησίας υπηρχαν τετοια θεματα και τα πρωτα κεφαλαια της Αποκαλυψεως εχουνε μερικες τετοιες περιπτωσεις απο τοτε...
Μια φορα να θυμασαι οτι ψευδοεπισκοποι στην Εκκλησία μας δεν υπάρχουν...
Ψευδοεπίσκοποι υπαρχουν ΜΟΝΟ στις σχισματικες παραεκκλησίες....
Και ουτε τα τυχον ατοπηματα μπορουν να άρουν την Ιερωσύνη....
Οπως ούτε το διαζύγιο μπορει να καταργησει το Μυστηριο του Γαμου....
Τα Μυστηρια της Εκκλησίας δεν αίρονται με τιποτα...
Ακόμα κι ο καθαιρεμενος ιερέας εχει ιερωσύνη...
Ἀγαπητέ μου Θᾶνο, αὐτά πού γράφεις εἶναι, ἐξ Ὀρθοδόξου ἐπόψεως, ἀπολύτως ἐσφαλμένα. Ὅλες οἱ Γραφές, ὅλες οἱ Σύνοδοι καί ὅλοι οἱ Πατέρες διδάσκουν τήν διακοπή τῆς κοινωνίας μέ αἱρετικούς "ἐπισκόπους"! Μάλιστα, πολλοί Ἅγιοι ἔκαναν πρᾶξιν αὐτήν τήν διδασκαλίαν! Λοιπόν, τώρα ἐσύ τούς κατηγορεῖς ὅτι ἔφευγαν ἀπό τήν Ἐκκλησία καί ἐγίνοντο σχισματικοί καί ὅτι δίδασκαν καί τούς ἄλλους νά κάνουν τό ἴδιο; Μή γένοιτο, ἀδερφέ μου! Τήν αἵρεσιν αὐτήν τήν δίδαξε ὁ π. Ἐπιφάνιος Θεοδωρόπουλος καί δυστυχῶς καλά κρατεῖ! Ἀσφαλῶς καί οἱ κοινωνοῦντες μέ τόν Οἰκουμενισμόν "ἐπίσκοποι" εἶναι ψευδεπίσκοποι, κατά τόν ΙΕ' Κανόνα τῆς ΑΒ' Συνόδου, ἐφόσον διδάσκουν φανερά (εἴτε μέ τά λόγια εἴτε μέ τήν στάσιν των) τόν Οἰκουμενισμόν καί τήν αἵρεσιν τοῦ π. Ἐπιφανίου, ἡ ὁποία ἀποτελεῖ μίαν φοβεράν διαστροφήν τῆς Πατερικῆς διδασκαλίας καί πράξεως.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦιλε μου Δημητρη ειναι δυνατόν να χανεται η Ιερωσυνη επειδή καποιος αρχιερεας κάνει λάθη ακομα και σε βαθμο αιρεσεως;
ΑπάντησηΔιαγραφήΟχι αδερφε μου...
Ακόμα και ο αρνησιθρησκος βαπτισμενος Χριστιανος μπορεί με την αρνηση του να βγαίνει από το σώμα της Εκκλησίας αλλά αν μεταμεληθεί και μετανοήσει ειλικρινα και εξομολογηθεί δεν επαναλαμβανεται το Ιερόν Βαπτισμα...
Μπορει λοιπον να εκφραζουν την αίρεση μερικοι αρχιερεις και το βαρος αυτο θα τους συνοδεύει για το υπολοιπο του επιγειου και ουρανιου βιου τους αλλα κι εμεις δεν ειναι δυνατόν φιλε μου να γινουμε παρασυνάγωγοι....
Η Μη μνημονευση ή η μη κοινωνία θα βαρυνει εμας....
Την μνημονευση και την κοινωνια της οριζει η Εκκλησία μας...
Αν γινει Οικουμενικη ή Πανορθοδοξη Συνοδος και κηρυχθεί αιρετικός καποιος αρχιερέας και αφορισθεί ως τέτοιος τοτε ναι αδερφε μου να σταματησουμε και μνημονευση και κοινωνια διοτι θα ειμαστε πλεον υποχρεωμενοι να υπακουσουμε την Μητερα Εκκλησία...
Μεχρι να γινει ομως αυτό δεν ειναι δυνατόν ο καθενας συμφωνα με τα δικά του κριτηρια να ανακηρυσσει αιρετικούς διαφόρους αρχιερείς και να σταματα αυτοβουλως την Κοινωνια ή την Μνημονευση τους....
Μην αφηνουμε λοιπον αδερφε μου την δικαιολογημενη εχθρα μας απέναντι στον Οικουμενισμό να μας οδηγεί σε ενέργειες αντιορθόδοξες....
Υπάρχει και σχετική αναφορά σε παρόμοιο θέμα και του πατρός Κωνσταντίνου Στρατηγόπουλου αν θελεις να την δεις ΕΔΩ.
http://www.floga.gr/50/08/02/08020025.asp
Ἀγαπητέ μου Θᾶνο, γράφεις: "Η Μη μνημονευση ή η μη κοινωνία θα βαρυνει εμας....Την μνημονευση και την κοινωνια της οριζει η Εκκλησία μας...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν γινει Οικουμενικη ή Πανορθοδοξη Συνοδος και κηρυχθεί αιρετικός καποιος αρχιερέας και αφορισθεί ως τέτοιος τοτε ναι αδερφε μου να σταματησουμε και μνημονευση και κοινωνια διοτι θα ειμαστε πλεον υποχρεωμενοι να υπακουσουμε την Μητερα Εκκλησία...Μεχρι να γινει ομως αυτό δεν ειναι δυνατόν ο καθενας συμφωνα με τα δικά του κριτηρια να ανακηρυσσει αιρετικούς διαφόρους αρχιερείς και να σταματα αυτοβουλως την Κοινωνια ή την Μνημονευση τους...."
Καί πάλι, ἀγαπητέ μου, διαστρέφεις τήν διδασκαλίαν καί πρᾶξιν τῶν Ἁγίων, οἱ ὁποῖοι ἐδίδασκαν καί ἔκαναν πρᾶξιν τήν ἀποτείχισιν ΠΡΟ Συνοδικῆς διαγνώσεως. Αὐτό ἀκριβῶς λέγει καί ὁ 15ος Κανών τῆς ΑΒ'. Ἄν δέν τόν ἔχῃς διαβάσει, κάνετο ἐπειγόντως, ἀδερφέ μου, διότι ἀλλιῶς περιφρονεῖς τήν διδασκαλίαν τῆς Ἐκκλησίας καί διδάσκεις τά ἀντίθετα. Ἐκτός ἀπό αἱρετικά, ἀντίκεινται καί πρός τήν λογική αὐτά πού γράφεις. Ἄν δέν ὑπάρξῃ ἀντίδρασις πρός τήν κηρυσσομένην αἵρεσιν, τότε γιατί νά γίνῃ Σύνοδος γιά νά τήν καταδικάσῃ; Ποιός θά τήν συγκαλέσῃ, ὁ Βαρθολομαῖος καί οἱ ἄλλοι Οἰκουμενισταί, γιά νά καταδικάσουν τούς ἑαυτούς των; Ἤ μήπως θεωρῇς ὑγιῆ ἀντίδρασιν τόν "χαρτοπόλεμον" (κατά τόν ἀείμνηστον Καθηγητήν τῆς Θεολογίας Ἰω. Κορναράκην) τοῦ Πειραιῶς κ. Σεραφείμ καί τῶν ἄλλων "συντηρητικῶν"; Αὐτές οἱ ψευτοαντιδράσεις, ἀδερφέ μου, μᾶλλον ὠφελοῦν, παρά βλάπτουν, τόν Οἰκουμενισμόν, διότι ἐξαπατοῦν τόν πιστόν λαόν (ὅσος ἀπέμεινε), ὅτι δῆθεν οἱ ποιμένες των "φυλάγουν Θερμοπύλας," ἐνῶ ὁ Οἰκουμενισμός καλπάζει. Ἐπίσης, εἶναι μέγα λάθος νά συνδέῃς τό θέμα μέ τήν ἀπώλειαν Χάριτος. Αὐτό τό ἔκαναν οἱ Ματθαιϊκοί καί ἔβλαψαν τά μέγιστα τήν κίνησιν τοῦ Πατρίου Ἑορτολογίου. Ἡ ἱερωσύνη καί τά ἄλλα Μυστήρια τῶν αἱρετικῶν παύσουν νά ἰσχύουν μόνον ὅταν καταδικασθοῦν Συνοδικῶς. Μέχρι τότε ἰσχύουν, ἀλλά γι αὐτούς πού κοινωνοῦν ΕΝ ΓΝΩΣΕΙ μέ τούς αἱρετικούς μᾶλλον κατάκρισιν παίρνουν ὅταν λαμβάνουν τήν θείαν κοινωνίαν παρά εὐλογίαν, γιά τόν ἴδιον λόγον πού κάποιος πού κοινωνεῖ τά Ἄχραντα Μυστήρια ἀναξίως, δηλαδή χωρίς προετοιμασίαν καί ἐξομολόγησιν. Αὐτά διδάσκει ἡ Ἐκκλησία καί δέν εἶναι αὐθαίρετες τοποθετήσεις, ὅπως γράφεις ἐσφαλμένα.
Αδερφέ μου Δημητρη ολες τις υποδειξεις που μου κανεις θα τις μελετησω να εισαι σιγουρος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΩστόσο ενα παραδειγμα θελω να πω...
Ακόμα κι όταν ολοι οι αρχιερείς πήγαν στην Συνοδο Φερράρας Φλωρεντίας να υπογραψουν την Ενωση των Εκκλησιών με τον αιρεσιάρχη Παπα της Ρωμης και μόνο ο Αγιος Μάρκος ο Ευγενικός δεν υπέγραψε τι συνεβει; (και μάλιστα με εντολή του Αυτοκρατορα ο οποίος έβλεπε τον τουρκικο κινδυνο κι ηθελε να σωσει την Πολη)
Οταν γυρισαν στην Πολη ο λαός τους γιουχαρε και επευφημούσε τον Μάρκο που στάθηκε μονος του χωρις να υπογραψει...
Αυτό ομως δεν οδηγησε τον Αγιο Μαρκο να βγει από την Εκκλησία ή να κηρυξει αιρετικούς όλους οσους υπέγραψαν....
Ουτε και σταματησε την Κοινωνια μαζι τους...
Μηπως κι εκείνου η αντιδραση ηταν προσχηματική ή χαρτοπόλεμος;
Αποσύρθηκε οπως μας λεει η ιστορία, στην Μητροπολή του στην Εφεσσο διοτι κινυνευε από τους Ενωτικούς η ζωή του...
Μετα μάλιστα φυλακιστηκε και η μονη αντιδραση του (για σενα χαρτοπολεμος) ηταν να γραψει μια επιστολη και να κατηγορει τους Ενωτικους για ενδοτισμό στους αιρετικους... (καλη ωρα σαν και σημερα με τους Οικουμενιστες)
Κατα την δική σου γνωμη θα έπρεπε με το που γυρισε η αντιπροσωπεία στην Πόλη να βγει ο Μαρκος μπροστά στον λαό και να πει ότι όλοι οσοι υπέγραψαν είναι αιρετικοί και να εκδιωχθουν από την Εκκλησία....
Δεν το εκανε ομως γιατι δεν ειχε αυτην την εξουσια...
Σεβαστηκε κι αυτός την ταξη...
Το έκανε ομως η Πανορθοδοξη Συνοδος του 1484 στην Πολη στην οποια συμμετείχαν και οι 4 Πατριαρχες και η οποία αποφασισε να κηρυξει την Συνοδο Φλωρεντίας άκυρη και να καταδικασει το filioque...
Τοτε πλεόν καταδικαστηκαν οι Ενωτικοί επίσημα από την Εκκλησια...
Κατα την γνωμη μου ο "χαρτοπολεμος" που λες, με την βοηθεια του Θεού διοτι είναι η Εκκλησία Του για την οποία μιλαμε, θα οδηγησει αργα ή γρηγορα στην ορθή λυση...
Εδω καλε μου φιλε δεν φοβηθηκαμε πανισχυρους αιρετικους στην ιστορία μας, θα φοβηθουμε εναν Πατριαρχη και μερικους αρχιερείς;
Αν νομιζεις οτι τελικως την λυση υπερ του ορθοτομούντα λογου δεν θα την δώσει ο Θεός δια μέσου του Αγιου Πνευματός Του τοτε αδερφε μου δεν θα συμφωνησουμε...
Και το μονο που θα μενει θα ειναι η προσευχη μας για να λυθεί το θέμα...
Καλο σου βραδυ
Ἀγαπητέ μου Θᾶνο, τήν λύσιν βεβαίως θά τήν δώσῃ ὁ Θεός, ἀλλά ἐμεῖς ὀφείλουμε ν' ἀγωνισθοῦμε νομίμως, πού σημαίνει πρωτίστως ἀποτείχισιν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤώρα, αὐτό πού γράφεις γιά τόν Ἅγιον Μᾶρκον, ὅτι "Ουτε και σταματησε την Κοινωνια μαζι τους..," δέν εἶναι σωστό. Ὄχι μόνον κοινωνίαν δέν εἶχε μέ τούς Ἑνωτικούς, ἀλλά ἄφησε παρακαταθήκην γιά μετά τόν θάνατόν του νά μήν πᾶνε οὔτε κἄν στήν κηδεία του καί στά μνημόσυνά του!!! Ἰδού τά λόγια του: "Λέγω δέ περί τοῦ Πατριάρχου, μήπω δόξῃ αὐτῷ προφάσει τάχα τιμᾶν τῆς πρός ἐμέ ἐν τῇ κηδείᾳ τοῦ ταπεινοῦ μου τούτου σώματος, ἤ καί ἐν τοῖς μνημοσύνοις μου στεῖλαί τινας τῶν ἀρχιερέων αὐτοῦ, ἤ ἄλλως τῶν κοινωνούντων αὐτῷ τινά συνεύξασθαι, ἤ συμφορέσαι τοῖς ἐξ ἡμετέρου μέρους ἱερεῦσι τοῖς πρός τά τοιαῦτα παρακληθεῖσι δοξάσῃ ὡς οἱωδήποτε τρόπῳ προσιέναι κἄν ἐν τῷ κρυπτῶ τήν αὐτοῦ κοινωνίαν. Καί ἵνα μή ἡ σιωπή μου συγκατάβασιν τινά ὑπονοῆσαι παρέξῃ τοῖς μή καλῶς καί εἰς βάθος εἰδόσι τόν ἐμόν σκοπόν, λέγω καί διαμαρτύρομαι ἐνώπιον τῶν παρατυχόντων πολλῶν καί ἀξιολόγων ἀνδρῶν, ὡς οὔτε βούλομαι, οὔτε δέχομαι τήν αὐτοῦ ἤ τῶν μετ᾿ αὐτοῦ κοινωνίαν, τό παράπαν οὐδαμῶς οὔτε ἐπί τῆς ζωῆς μου, οὔτε μετά θάνατον, ὥσπερ οὔτε γεγονυῖαν, ἕνωσιν, καί τά Δόγματα τά Λατινικά, ἅπερ ἐδέξατο αὐτός καί οἱ μετ᾿ αὐτοῦ, καί ὐπέρ τοῦ διαφενδεύειν ταῦτα, καί τήν προστασίαν ταύτην ἐμνηστεύσατε ἐπί καταστροφῇ τῶν ὀρθῶν δογμάτων τῆς ᾿Εκκλησίας. Πέπεισμαι γάρ ἀκριβῶς, ὅτι ὅσον ἀποδιἰσταμαι τούτου καί τῶν τοιούτων, ἐγγίζω τῷ Θεῷ καί πᾶσι τοῖς πιστοῖς καί ἁγίοις πατράσι καί θεολόγοις τῆς ᾿Εκκλησίας• ὥσπερ αὖ πείθομαι τούς συντιθεμένους τούτοις ἀποδιΐστασθαι τῆς ἀληθείας καί τῶν μακαρίων τῆς ᾿Εκκλησίας διδασκάλων. Καί διά τοῦτο λέγω ὥσπερ παρά πᾶσαν μου τήν ζωήν ἤμην κεχωρισμένος ἀπ᾿ αὐτῶν, οὕτω καί ἐν τῷ καιρῷ τῆς ἐξόδου μου, καί ἔτι καί μετά τήν ἐμήν ἀποβίωσιν· καί ἐξορμῶν ἐντέλλομαι, ἵνα μηδείς ἐξ αὐτῶν προσεγγίσῃ ἤ ἐν τῇ ἐμῇ κηδείᾳ, ἤ ἐν τοῖς μνημοσύνοις μου· ἀλλ᾿ οὐδέ ἄλλου τινός τῶν τούτου μέρους ἡμῶν ὥστε συμφορεύειν ἐπιχειρῆσαι, καί συλλειτουργεῖν τοῖς ἡμετέροις. Τοῦτο γάρ ἐστί τό "τά ἄμικτα μίγνυσθαι". Δεῖ γάρ παντάπασιν ἐκείνους εἶναι κεχωρισμένους ἡμῶν, μέχρις ἄν δῶ ὁ Θεός τήν καλήν διόρθωσιν καί εἰρήνην τῆς ᾿Εκκλησίας αὐτοῦ" (P. O. 17, 484-486).