Από την πρώτη στιγμή έγινε γνωστό πως τα μάρμαρα του
ταφικού περιβόλου στην Αμφίπολη έχουν έρθει -κατά πάσα πιθανότητα- από
την Αλυκή της Θάσου. Έχει σημασία, όμως, ο τρόπος με τον οποίο
μεταφέρονταν στα πλοία και από εκείνη στην κατασκευή.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ εφημερίδας στην αρχαιότητα η Αλυκή γνώρισε
μέρες δόξας οι οποίες αποτυπώνονται όχι μόνο στα λείψανα του αρχαίου
οικισμού που βρίσκεται πίσω από τα σπίτια της παραλίας ανάμεσα σε πεύκα ή
στην παρουσία ιερού και δύο βασιλικών και των μισοβυθισμένων στη
θάλασσα λατομείων μαρμάρου, αλλά και στην εν εξελίξει ανασκαφή στην
Αμφίπολη.
Με μάρμαρο από την Αλυκή Θάσου είναι χτισμένος ο ταφικός περίβολος
που ήρθε στο φως στον τύμβο του Καστά από την Κατερίνα Περιστέρη και
τους συνεργάτες της και προκάλεσε παγκόσμιο θαυμασμό.
Οχι μόνο για την αρμονία και την αρχιτεκτονική της κατασκευής, αλλά
ίσως -ακόμα περισσότερο- για το πώς έφτασαν από τη Θάσο στην Αμφίπολη,
την εποχή εκείνη και με τα τότε μέσα, δυόμισι χιλιάδες κυβικά μέτρα
μαρμάρινων όγκων, που χρειάστηκαν για να περιφραχθεί ο μακεδονικός
τύμβος!
Βασικός τροφοδότης η Αλυκή
«Δεν είναι 100% σίγουρο, πρέπει να γίνει και μια ανάλυση, αλλά
το πιο πιθανό είναι ότι ο περίβολος έχει χτιστεί με λευκό μάρμαρο Αλυκής
Θάσου», λέει η προϊσταμένη της ΙΗ΄ Εφορείας Κλασικών και Προϊστορικών Αρχαιοτήτων Καβάλας, Μαρία Νικολαΐδου.
Μια απλή περιήγηση στη μαρμάρινη χερσόνησο, με οδηγό τις
ανακαλύψεις των αρχαιολόγων, μεταφέρει τον επισκέπτη σε περιόδους της
αρχαιότητας κατά τις οποίες η Αλυκή ήταν ο βασικός τροφοδότης, με
υπέροχο λευκό μάρμαρο, βασιλείων, αυτοκρατόρων, πλουσίων, από την
αρχαϊκή έως τη ρωμαϊκή και πρωτοβυζαντινή περίοδο.
Εκεί ήταν το λατομείο, το μεγαλύτερο και σπουδαιότερο στη Θάσο, απ'
όπου απέκοπταν μαρμάρινους όγκους και τους τοποθετούσαν σε πλοιάρια με
τη βοήθεια της μπίγας, ενός γερανού που είχαν επινοήσει για να σηκώνουν
το βαρύτατο φορτίο.
Ο τρόπος μεταφοράς
Τα πλοία πλεύριζαν την άκρη του λατομείου και έδεναν τους κάβους
στις δέστρες, μεγάλες τρύπες που είχαν ανοίξει για τον σκοπό αυτό, αλλά
και για να συγκρατούν τις ανυψωτικές μηχανές σε μη αποκολλημένα μάρμαρα.
Από εκεί έφευγαν για προορισμούς της Μακεδονίας, της υπόλοιπης
Ελλάδας, της Ρώμης μέχρι και την Αίγυπτο και την Περσία, κοσμώντας
παλάτια, τάφους επιφανών και σπουδαία κτίρια.
Με ειδικά «τύμπανα» (τροχαλίες), ρυμουλκούσαν από τις πλαγιές τους
τεράστιες όγκους και τους κατέβαζαν στον πυθμένα του λατομείου, όπου
αναλάμβαναν δουλειά οι γερανοί.
«Εφαγαν» ολόκληρη τη μαρμαρινή ακτή με αυτό τον τρόπο οι αρχαίοι
λατόμοι και σήμερα είναι εμφανή τα σημάδια της δραστηριότητας χιλιετιών
στο μισοβυθισμένο μαρμάρινο απομεινάρι της, το οποίο οι κάτοικοι
φιλοδοξούν να αποτελέσει πόλο έλξης επιπλέον επισκεπτών με αφορμή τη
σύνδεσή του με τον τύμβο της Αμφίπολης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.