Σελίδες
17 Δεκεμβρίου 2013
Μήπως έτσι εξηγούνται όλα; Για να δούμε! Οι δύο ψυχοτροπίες του Ελληνα
Του Στέλιου Συρμόγλου
Είναι βέβαιο πως όταν πριν περίπου τέσσερις χιλιάδες χρόνια κατέβηκαν οι Ελληνες στον τόπο που ονομάζουμε Ελλάδα, βρήκαν πολλούς προελληνικούς πληθυσμούς, τους οποίους κατέκτησαν, αλλά δεν τους εξολόθρευσαν.
Τους εξελλήνισαν και τους άλλαξαν τη γλώσσα. Αυτό δεν σημαίνει πως τους άλλαξαν και τις ψυχικές τους δομές, τη ψυχοτροπία τους, τις πνευματικές τους ροπές, τις κατηγορίες υπάρξής τους. Οπως έγραφα και χθές, αυτά τα πράγματα δεν αλλάζουν ποτέ, ακόμη και χιλιάδες χρόνια να περάσουν. Τούτο σημαίνει πως Ελληνες και Προέλληνες συνυπάρχουν μέχρι σήμερα, δηλαδή συνυπάρχουν δύο τύποι ψυχολογικών εκφράσεων, που μεταξύ τους διαφέρουν ριζικά.
Δεν είναι, άλλωστε, κάτι πρωτοφανές. Μπορεί οι Λύδοι και οι Φρύγες να αφομοιώθηκαν με τους Τούρκους, οι Κούρδοι όμως ποτέ. Οπως οι Βάσκοι στη Ισπανία, οι Κορσικανοί στη Γαλλία, οι Ουαλλοί στη Βρετανία. Το στοιχείο του διχασμού που ταλαιπωρεί όλες τις γενεές του Νέου Ελληνισμού, θα πρέπει να έχει τον υπαρξιακό λόγο του στις δύο διαφορετικές ψυχοτροπίες που συνυπάρχουν σ' αυτόν. Η βόρεια ψυχοτροπία είναι εξωστρεφής, κατακτητική, οργανωτική, νοησιαρχική. Η νότια ψυχοτροπία είναι εσωστρεφής, καλλιεργεί το μυστικισμό των ιδεών, την καλλιτεχνία, τις προσωπικές προσκολλήσεις.
Το ότι δεν μπορούμε να οργανώσουμε ένα σύγχρονο κράτος οφείλεται στη νότια ψυχοτροπία, η οποία δεν μπορεί να ζήσει με τις ψυχρές ιδέες της οργάνωσης, του σχεδιασμού και των απρόσωπων νόμων του δικαίου της οικονομίας. Η νότια προελληνική ψυχοτροπία είναι συγκινησιακή και αισθητική. Γι' αυτό αγαπά το οικείο, το εμπρόσωπο και μισεί το απόκειο. Το ακατάβλητο μίσος που ρέει στις φλέβες του νεοέλληνα, οφείλεται στο ότι θέλει να διαφυλάξει τον προσωπικό συναισθηματικ'ο κόσμο του. Γι' αυτό, αυτός που τον επιβουλεύεται είναι ανοικτός εχθρός. Ετσι ο νεοέλληνας πέφτει στη θρησκευτική κατηγορία του καθαρού-ακάθαρτου, του μιαρού-αμίαντου, του θείου και του δαιμονικού.
Ολοι οι "δικοί" μας είναι οι καθαροί και δεν πρέπει να έχουν οικεία συναναστροφή με τους "ακάθαρτους". Αυτή η θρησκευτική πολικότητα καθαρού-ακάθαρτου, μεταφέρεται στην πολιτική σηνή, την οποία συχνά ζούμε ως διχασμό. Είναι ψυχική ανάγκη του νεοέλληνα, στον οποίο κυριαρχεί η προελληνική ψυχοτροπία, να αγαπά με άδολη αφοσίωση τους δικούς του "αμόλυντους" και να μισεί τους "μολυσμένους". Ετσι, βλέπουμε οι "επιτυχημένοι" πολιτικοί αγώνες να διεξάγονται σ' αυτό το ψυχικό κλίμα του κυνηγού των "μαγισσών".
Το διονυσιακό στοιχείο είναι προελληνικής προέλευσης και εκφράζει τη νότια ψυχοτροπία. Το απολλώνιο στοιχείο εκφράζει τη βόρεια ψυχοτροπία. Το διονυσιακό στοιχείο εξάπτει τη μέθη του ομαδισμού και τη φιλέορτη διάθεση. Οι ελληνικες προεκλογικές συγκεντρώσεις των τελευταίων δεκαετιών είναι καθαρά διονυσιακές γιορτές, όπου μετριέται ο "παλμός", ο "ενθουσιασμός" και ο "όγκος" των βακχευτών. Κανένας δεν ακούει επιχειρήματα του πολιτικού, ούτε τον διαφέρουν. Τον ενδιαφέρει η συμμετοχή στη βακχική τελετή, το φρενητώδες ξέσπασμα, η εορτή...
Το φιλέορτο στοιχείο έχει τεράστια σημασία στην προελληνική ψυχοτροπία. Δεν είναι τυχαίο που ολόκληρος ο "κλασικός" ελληνικός κινηματογράφος δεν παραλείπει από καμία του ταινία την ταβέρνα με το τραγούδι, το χορό και το μπουζούκι. Ο νότιος νιώθει στον κόσμο βασανισμένος, ότι τελεί υπό την καταδρομή του κακού και ιδίως του θανάτου. Και γι' αυτό εορτάζει, από πολλή θλίψη. Στον τόπο της καταστροφής της ύπαρξης στήνονται μικρά τρόπαια του εορτασμού, προσδοκώντας κάποια ανάσταση. Αντίθετα, η βόρεια ψυχοτροπία δεν ζει τον κόσμο ως έκτιση ποινής, αλλά ως πρόκληση για την κατάκτηση του και την ορθολογική του οργάνωση.
Σ' αυτόν τον θρηνώδη και φιλέορτο χαρακτήρα της προελληνικης νοοτροπίας, που έφτασε μέχρι τις ημέρες μας, στηρίζονται πολλές εκφάνσεις του νεοελληνικού μας βίου, από το ρεμπέτικο τραγούδι μέχρι την αντίθεση πρός το "καπιταλιστικό" τρόπο παραγωγής και μέχρι τα πολιτικά κινληματα, που θα αποκαταστήσουν τους μη προνομιούχους του κόσμου τούτου. Η αυτογνωσία άλλωστε δεν είναι εύκολη διαδικασία, διότι προυποθέτει γνώσεις εκτεταμένες, κατάλληλα ερμηνευμένες. Αλλα είναι και κάτι άλλο, επιπλέον. Είναι η πικρή της αλήθεια, που κανείς την αποφεύγει, βυθιζόμενος σε αναπαυτικούς μύθους. Εστω κι αν οι ψευδείς μύθοι φέρνουν την καταστροφή.
Αυτό ειναι το παράξενο στον νότιο άνθρωπο. Είναι φορές που προτιμά την καταστροφή του από την ορθολογική αλήθεια της ύπαρξης. Κάτι που δεν συμβαίνει στη βόρεια ψυχοτροπία. Φαίνεται πως οι ψυχικές κατηγορίες της ύπαρξης του προέλληνα κυριαρχούν στην κοινωνία την νεοελληνική. Οι λυτρωτικές τελετουργίες της Ελευσίνας συνεχίζονται ακόμη στα καταχθόνια της ψυχής του τόπου τούτου και το κεφάλι του Ορφέα συνεχίζει το παρηγορητικό τραγούδι του, έστω και κομμένο, καθώς επιπλέει στο προελληνικό Αιγαίο...
πηγή
ΣΧΟΛΙΟ
Είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα ανάλυση της ψυχοτροπίας του Ελληνα απο τον αρθρογράφο αλλά εγώ θα προσθέσω 2 στοιχεία που δεν τονίζει στο άρθρο του...
Πρώτον οι αρχαίοι Ελληνες θεωρούσαν ότι στην γη αυτή είναι αυτόχθονες και δεν κατέβηκαν απο πουθενά...
Συνεπώς το ελληνικό γένος δημιουργήθηκε σε αυτον ακριβώς εδώ τον τόπο από ανθρώπους που κατοικουσαν εδω και όσους κατά καιρούς ήρθαν....
Ολα αυτά πάντως τελείωσαν πριν από αρκετές χιλιάδες χρόνια...
Δεύτερον η διαδεμένη άποψη ότι τα ελληνικά φύλα κατέβηκαν από τον βορρά κι από στέππες της Ουγγαρίας (!!!) που διδάσκεται και στα σχολεία έχει σήμερα καταρριφθεί.
Το λεγόμενο ινδοευρωπαϊκό φύλο δεν υπάρχει και είναι ένα κατασκευασμένο μύθευμα για να πείσουν τους Ελληνες ότι είναι παρείσακτοι στον τόπο τους από κάπου αλλού!!!!
Είναι πολύ περίεργο αλλά ενώ οι σπουδαγμένοι δέχονται μια σειρά από αρχαιοελληνικές επιστημονικές θεωρίες αρνούνται να αποδεχθούν την εντοπιότητα των Ελλήνων που πίστευαν όλοι οι αρχαίοι Ελληνες για τον εαυτό τους....
Φυσικά παύει να είναι περίεργο όταν αναλογιστούμε ποιοι είναι και τι επιδιώκουν οι υποστηρικτές της θεωρίας των ινδοευρωπαίων και της καθόδου των Ελλήνων....
7 σχόλια:
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.
Πολλες επιστημονικες θεωριες στηριζονται σε ελλειπη στοιχεια και αρκετες απο αυτες ειναι στρατευμενες. Ωστοσο, μεχρι να αποδειχθουν ή να απορριφθουν παραμενουν θεωριες και ως εκ τουτου δεν αποτελουν πανακεια, αλλα θα πρεπει να παρουσιαζονται με καθε επιφυλαξη. Η μαχη της ψυχοσυνθεσης του νεοελληνα (και γενικοτερα του ανθρωπου) μεταξυ Διονυσιακου και Απολλωνειου στοιχειου, ειναι κατι το οποιο με εχει προβληματισει πολλακις. Ειναι η κοινωνικη συμπεριφορα γονιδιακη? Σε ενα μικρο ποσοστο ναι. Απο κει και περα ομως ειναι θεμα Παιδειας και κοινωνικων ή αλλων συνθηκων! Τι και αν εχεις εναν καλο και γρηγορο υπολογιστη αν δεν του βαλεις και καλα προγραμματα να τρεξει, να κανεις δουλεια? Δεν συμφωνω με το συγγραφεα πως η αδυναμια δημιουργιας συγχρονου και σοβαρου κρατους οφειλεται στο γεωγραφικο πλατος ή στην ψυχοσυνθεση γενικοτερα. Η διαπιστωση ειναι γελοι, ειναι επιφανειακη και αγγιζει τα ορια της ψυχικης διαταραχης(αν οχι του ρατσισμου). Η ιστορια αποδεικνυει περιτρανα το αντιθετο. Οχι μονο για τους Ελληνες αλλα και για αλλους νοτιους λαους(και γενικοτερα ολο τον κοσμο). Αλλωστε δεν ειναι τυχαια η στοχοποιηση των τελευταιων δεκαετιων στην Ελλαδα αλλα και σε αλλες προς εκμεταλλευση χωρες, της παιδειας, της υγειας, της θρησκειας, της πατριδας, της αλληλεγγυης προς τον πλησιον(και οχι αυτης των πληρωμενων ψευδοΜΚΟ). Θεωρω οτι ο συγγραφεας του κειμενου προβαινει σε αναποδεικτες διαπιστωσεις, μοιραζοντας ταμπελες στα νοητα πειραματοζωα του. Ο Ελλην, ο Ιταλος κλπ ειναι συγκινησιακος και φωναζει ολη μερα 'ωπα' ενω ο Γερμανος ειναι υπολογιστικος και κατακτητικος. Και ολα αυτα λογω ψυχοσυνθεσης γεωγραφικου πλατους γης και οχι εκπαιδευσης. Αναμενω με ανυπομονησια το επομενο αρθρο του συγγραφεα το οποιο θα μας αναλυει την ψυχοσυνθεση των λαων με βαση το γεωγραφικο μηκος γης. Και εις ανωτερα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομίζω πως η διχόνοια δύναται να υπάρξει σε κάθε έθνος, πόλη, κοινότητα ή -γενικότερα- ομάδα ανθρώπων. Πάντως, απ' ότι ξέρω, τολμώ να πω πως η πιο έντονη αντίθεση (που συχνά γινόταν εμφύλιος πόλεμος) ήταν πάντα ανάμεσα στους Δωριείς και τους Ίωνες. Οι πρώτοι ήταν πιο πειθαρχημένοι και οι δεύτεροι πιο ενθουσιώδεις. Αυτή είναι η αίσθηση που έχω γι' αυτό το θέμα. Δεν είμαι ειδικός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦιλε μου καραγκιοζ γενικως δεν θα διαφωνήσω με το σχολιο σου. Πραγματικα είναι και θεμα παιδείας η ψυχοσύνθεση ενος λαού οπως ακριβως και στα μικρα παιδια...
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ χαρακτηρας πλαθεται και μεσα απο την παιδεια...
Ωστοσο δεν μπορουμε να αγνοησουμε και τα γενετικα χαρακτηριστικά ενος λαου (οπως ακριβως και ενος ανθρωπου).
Για μενα ναι παιζει ρολο ακομα και η γεωγραφικη περιοχη στην οποια βρισκεται ενας λαος οσον αφορα την ψυχοσυνθεση του...
Δεν θα ξεχασω κατι που ειχα μαθει μεσα ακριβως απο την μαθητικη μας μορφωση.
Αλλη ψυχοσυνθεση φτιαχνει ο ανθρωπος που ζει σε μια παραθαλασσια χωρα στην οποια καθεται και αγναντευει στα πελαγα ή και ταξιδευει τελικως στα πελαγα κι αλλη καποιος που βρισκεται στο κεντρο της ερημου και βλεπει ατελειωτες εκτασεις αμμου.....
Ακομα και μεσα στην ιδια την πατριδα μας θα δουμε διαφορες αναμεσα στους παραθαλασσιους και ορεσειβιους πληθυσμους....
Θα δικαιολγησω τον συγγραφεα του κειμενου στυο οτι αναρωτιεται κι αυτος μηπως ευθυνεται αυτο για οσα συμβαινουν... Δεν ειναι οπως το λες ακριβως αναποδεικτες διαπιστωσεις...
Θεωρω οτι ολα οσα αναφερει ειναι ενδιαφεροντα οσον αφορα τα διαφορετικα χαρακτηριστικα του λαου μας.
Φιλε μου μην θεοποιείς την εκπαιδευση οσο κι αν πραγματικα ειναι ενας σπουδαιος παραγοντας...
Τα ελληνοπουλα που ζουν στην γερμανια και παιρνουν την γερμανικη παιδεία εχουν εντουτοις τεραστιες διαφορες απο τα γερμανακια....
Κι αυτο οφείλεται στην ξεχωριστη εθνικη τους κουλτουρα που λαμβανουν μεσα απο το σπίτι τους αλλα και στην ιδια τους την εθνικη ψυχοσύνθεση...
Και η εθνικη ψυχοσυνθεση χτιζεται μεσα στο περας των αιωνων....
Αγαπητε Δημητρη Μπιλαλη η ιστορία ενος λαου σαφεστατα δειχνει τον τροπο που σκεπτεται και ενεργεί κατω απο συγκεκριμενες συνθηκες...
ΑπάντησηΔιαγραφήΓενικα αν το δεις διαπιστωνουμε οτι ειδικα εμεις οι Ελληνες εχουμε ενα πολυ ισχυρο κακο χαρακτηριστικο...
Μετα απο ηρωικους και μεγαλειωδεις αγωνες στους οποιους γραφουμε χρυσες σελιδες δοξας και τιμης στην ελληνικη αλλα και στην παγκοσμια ιστορία... σχεδον παντα βρεθηκαμε να αλληλοσκοτωνόμαστε!!!!!
Να σου θυμισω τον Πελοππονησιακο πολεμο που διελυσε την Ελλαδα αναμεσα σε Σπαρτη και Αθηνα που ηταν ουσιαστικα ενας πανελληνιος εμφυλιος πολεμος, ακριβως μετα τους Περσικους Πολεμους με τις Θερμοπυλες, την Σαλαμινα τις Πλαταιες κλπ...
Να σου θυμισω την διαδοχή του Μ Αλεξανδρου... που εφτιαξε ενα τεραστιο κρατος αλλα πεθαίνωντας οι διαδοχοί του αλληλοσκοτωνονταν για διακοσια σχεδον χρονια!!!! και οδηγησαν την ιδια την Ελλαδα στην ρωμαική υποδουλωση!!!!
Οπως λεει και γνωστος ιστορικος ελληνικοι στρατοι πηγαινοερχονταν στον ευρυτερο χωρο της Ελλαδας, Μ Ασιας και Μεσοποταμιας αλληλοσυγκρουομενοι!!!!
Να σου θυμισω την εμφυλια συγκρουση στρατιωτικων και πολιτικων ακριβως μετα την επιτυχη εναρξη της ελληνικης επαναστασης του 1821!!!! Φτασαμε στο σημειο να βαλουμε φυλακη ακομα και τον ιδιο τον Κολοκοτρωνη!!!!!!
Να σου θυμισω τον προσφατο ολεθριο εμφυλιο πόλεμο 1946-1949 μεταξυ εθνικου στρατου και κομμουνιστων που ακολουθησε τις χρυσες σελιδες του επους της Πινδου και την κατοχή κι απελευθερωση...
Σκοτωθηκαν σε εκεινες τις 3χρονες συγκρουσεις περισσοτεροι Ελληνες απο όσοι κατά των Γερμανων και Ιταλων!!!!!!
Τι να πει κανεις;
Πιστευω μετα βεβαιοτητος οτι αν ποτε στο μελλον γινει κατι αναλογο και οι Ελληνες με ομονοια συντριψουν καποιον εξωτερικο εχθρό είναι σχεδον βεβαιο και ιστορικα εξακριβωμενο οτι θα βρουν έναν λογο να αλληλοσκοτωθουν...
Αγαπητε φιλε Θανο, με εχει επισης απασχολησει η γενικη παραδοχη περι ροπης των Ελληνων προς τους εμφυλιους. Ειναι μια παραδοχη η οποια με τυρρανα πνευματικα. Επειτα απο σκεψη και αρκετο ερασιτεχνικο διαβασμα (δεν ειμαι ιστορικος), κατεληξα οτι δεν ειναι ακριβως ετσι τα πραγματα. Εμφυλιους πολεμους, διχονοιες και ιντριγκες εχουν να αφηγηθουν ολοι οι λαοι του κοσμου. Θα σου δωσω καποια μικρα παραδειγματα. Οι Ελληνες , ναι φαγωθηκαν στον Πελοποννησιακο πολεμο, ενω ανηκαν στην ιδια φυλη(ο ορος εθνος δεν υπηρχε ακομη και ειναι Γαλλικο εφευρετημα του 19ου αιωνα), ηταν ομως πολιτικα ενωμενοι? οχι! Γι αυτους η πολη κρατος υπερειχε ολων, αρα η εννοια του εμφυλιου δεν υφισταται, οι ιδιοι δεν το βιωναν ως εμφυλιο, τοτε γιατι να το βλεπουμε εμεις ετσι? Στους ελληνιστικους χρονους εγινε κατι αναλογο σε επιπεδο επαρχιων και νομη της εξουσιας. Ας σκεφτουμε ομως το πνευμα της εποχης. Τα ιδια και χειροτερα δεν εκαναν και οι Αιγυπτιοι, οι Ρωμαιοι και αλλοι? Αλλος μυθος κατασκευασμενος απο τους δυτικους: οι Βυζαντινοι(αποκαλουσαν ετσι χλευαστικα τους Ρωμιούς στον υστερο μεσαιωνα) ζουσαν μεσα στην δολοπλοκια και στην ιντριγκα. Ακομη και σημερα στην Ιταλια οταν θελουν να πουν πως καποιος ειναι πολυ δολοπλοκος, κυριως σε περιοχες του Veneto τον αποκαλουν Βυζαντινο. Εαν ερευνησουμε τους τροπους συμπεριφορας του ανατολικου Ρωμαϊκου κρατους, ναι ειχαν ιντριγκες(οπως ολες οι αυλες διαχρονικα) και ναι ειχαν διπλωματια που οι υπολοιποι δεν την ειχαν δει ουτε στα πιο τρελα ονειρα τους. Τις ιδιες δολοπλοκιες και εμφυλιους ομως δεν βιωναν συγχρονα με εμας και οι υπολοιποι μεσαιωνικοι λαοι(Αραβες, Γερμανοι,Ισπανοι,Ιταλικη χερσονησος κ.ο.κ.)? Σιγουρα ναι και με πολυ χειροτερο τροπο(οι σφαγες και οι διωξεις σε αλλα εθνη ηταν σιγουρα μεγαλυτερης εντασης απο οτι σε εμας). Η διαφορα τους με τους Βυζαντινους ηταν οτι δεν ειχαν λαβει Ελληνικη(αν και ως ορος δεν υφιστατο τοτε) αλλα και στρεβλη ή και καθολου χριστιανικη παιδεια. Τωρα οσων αφορα τους Γερμανους και τα Ελληνοπουλα της Γερμανιας, τα δευτερα εκτος της γερμανικης παιδειας, ελαμβαναν μεχρι προσφατα και την ελληνικη μεσω των προς κλεισιμο τωρα σχολειων εκει,αλλα και μεσω της εκκλησιας και της οικογενειας μαθαιναν την αγαπη προς τον πλησιον και τη δυναμη της συγχωρεσης, εναντι του σκληρου και τιμωρητικου καλβινισμου που εκπαιδευονται οι Γερμανοι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟσων αφορα την ιστορια μετα την απελευθερωση, τι να πω, δεν θεωρω πως η ελευθερια βουλησης του Ελληνικου εθνους υπερισχυσε, αφου στην ουσια ελευθερια κινησεων ειχαμε μικρης εκτασης και σε πολυ μικρες χρονικες περιοδους (Βαλκανικοι, πολεμικη προετοιμασια πριν το 40 και μετωπο του 40 κυριως), κατα τα λοιπα χρονια τους δυο τελευταιους αιωνες παραμειναμε μονιμως υποκινουμενοι απο ξενα προς τα δικα μας συμφεροντα.
Οσων αφορα την παιδεια(μερος της οποιας ειναι η εκπαιδευση),τι να πω, οσο μεγαλωνω καταλαβαινω για πιο λογο εδιναν τη μεγιστη σημασια οι αρχαιοι ημων προγονοι. Το γονιδιο δεν αρκει απο μονο του. Ενα καλο κομματι απο οποιοδηποτε υλικο, δεν αρκει για να το χαρακτηρισει εργο τεχνης, ή κατι χρησιμο τελωσπαντων. Χρειαζεται να πεσει πανω του το χερι, το ματι, η σκεψη, η υπομονη, το μερακι, η παραδοση, οι γνωσεις και η αισθητικη αυτου που θα το επεξεργαστει για να παρει μορφη και χρησιμοτητα. Δυστυχως στη συγχρονη Ελλαδα ως μορφωση και παιδεια εννοουμε καποιο χαρτι που πιστοποιει καποιο επαγγελμα, ανεξαρτητα με τον τροπο που μπορει να το εχει αποκτησει καποιος, ενω στην ουσια παιδεια ειναι ο τροπος που αντιλαμβανομαστε και αλληλεπιδρουμε με το κοινωνικο και φυσικο περιβαλλον μας. Επηρεαζομαστε απο το τελευταιο? Σαφεστατα. Αλλο το μαρμαρο της Παρου και αλλο το μαρμαρο της Πεντελης ή απ'όπου αλλου. Ποιος ομως θα το σμιλεψει, ποιος θα του δωσει μορφη?
Ας συγκρινουμε εναν νεο Ελληνα του σημερα, εναν νεο Ελληνα της δεκαετιας του 80, με τα γεροντακια(αντρες-γυναικες) που ολοι μας θα εχουμε γνωρισει και που ενδεχομενως στα νιατα τους πολεμησαν στην Αλβανια. Παπουδες μας κοντινοι, ιδιο DNA τσεκαρισμενο. Μυαλα και σθενος ομως?...
- synexeia-
ΑπάντησηΔιαγραφήΑρκει να παρατηρησει καποιος την εισοδο εξοδο στο μετρο ή στα λεωφορεια (και οχι μονο)για να καταλαβει, την παντελη ελλειψη κοινης λογικης και την ελλειψη παιδειας που διακρινει κατα κορον το συγχρονο Ελληνα ιδιωτη(πολίτες ειναι λιγοι πλεον, ασχετα με το πως μας αποκαλουν στην τηλεοραση).
Φιλε Θανο θα επιμεινω, πως δεν ειναι τυχαιος ο διωγμος της οικογενειας, της ιστοριας και της αγαπης προς την πατριδα τις τελευταιες δεκαετιες. Η μνημη μεταδιδεται μεσω της διδαχης, η εθνικη ψυχοσυνθεση ειναι σκυταλη που παραδιδεται με κοπο και καλλιεργεια στους επομενους. Ο συγχρονος καπιταλισμος το γνωριζει καλα και με την προηγουμενη εμπειρια των κομμουνιστικων καθεστωτων βαλλει με πιο εξελιγμενα και ολοκληρωτικα μεσα...
ΥΓ1 Θανο θεωρω πως συμφωνουμε σε γενικες γραμμες, απλα διαφωνουμε σε μικρες λεπτομερειες, αλλωστε κυβερνοπαρεα ειμαστε ας μην συμφωνουμε και σε ολα τελωσπαντων
ΥΓ2 διαφωνω καθετα με το συγγραφεα. Βασιζεται σε αυθαιρετες παρατηρησεις με εξαγωγη λανθασμενων συμπερασματων. Ειναι σαν ενας αρχαιος να βλεπει στην αλλη κορυφη του λοφου εναν ξυλοκοπο και να μην γνωριζει απο κοπη ξυλων, αλλα ουτε το νομο μεταδοσης του ηχου. Θα συμπερανει πως το τσεκουρι κανει θορυβο στην ανοδο του...
ΥΓ3Φιλε Δημητρη την ιδια αισθηση ειχα κ εγω παλια.Οι συμμαχιες ομως στους πολεμους δεν ηταν Ιωνες vs Δωριεων, αλλα καθαρων συμφεροντων της καθε πολης-κρατους, τσεκαρετο. Οταν πεφτουν τα δις, δεν παιζουν ιδεολογιες(ή παιζουν ως προκαλυμμα)...
ΥΓ4 και σας αφηνω στη ησυχια σας. Η αισθηση του χρονου στον ανθρωπο εχει ταση συμπιεσης οσο πηγαινει πισω. Δηλαδη μιλαμε για την αρχαια Ελλαδα ή για το Βυζαντιο γενικοτερα και δεν διαισθανομαστε οτι διαπραγματευομαστε θεματα 500 ή 1000 χρονων σε μεγαλες γεωγραφικες περιοχες. Επισης δεν διαισθανομαστε οτι τα βλεπουμε με τα ματια της εποχης μας. Ειναι σαν να μιλησουμε για τα 200 χρονια του συγχρονου Ελληνικου κρατους ή της Ευρωπης σε μια ματια. Δεν το κανουμε εμεις γιατι μας ειναι κοντα, θα το κανουν οι μακρυνοι μας απογονοι οταν θα μιλουν για μας. Ετσι ειναι ευκολο να υποπεσουμε σε λανθασμενα συμπερασματα. Σε ολη την Ελληνικη ιστορια υπαρχουν λαμπρες στιγμες και μαυρες στιγμες γιατι ετσι ειναι η ζωη. Για εναν περιεργο λογο εστιαζουμε και εμβαθυνουμε στις δευτερες, στιγματιζοντας το γενος μας με τα χαρακτηριστικα των τελευταιων. Δεν ειναι ομως ετσι ακριβως τα πραγματα...
Καλε μου φιλε καραγκιοζ συμφωνω οτι ουσιαστικα συμφωνουμε κετος μικρων λεπτομερειων που ομως ειναι και θεμιτο και χρησιμο για το καλο του διαλογου αλλα και για να εξαγπυμε χρησιμα συμπερασματα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΦιλε μου ειναι οπως το λες για τις πολεις - κρατη ομως να εισαι βεβαιος οτι ηξερων πολυ καλα οτι επρόκειτο για εμφυλιες συρραξεις....
Μπορει να ειχαν εντονο το αισθημα της αυτοδιοικησης της πολης του ο καθενας ομως δεν ηταν καθολου τυχαιο οτι σε κρισιμες περιστασεις αγωνιζονταν πλαι πλαι οπως στις Θερμοπύλες στις Πλαταιες και στην Σαλαμινα...
Οι Περσικοι Πολεμοι απεδειξαν πανω απο όλα την ελληνικη εθνικη συνειδηση που υπηρχε μεσα στους Ελληνες απο εκεινα ακομα τα χρονια...
Αυτο ειναι ασχετο με το ότι τα τοπικα συμφεροντα καθε πολεως υπερισχυαν σε περιοδους ειρηνης και μη απειλης απο εξωτερικους εχθρους...
Τωρα και στα υπολοιπα που λες ψιλοσυμφωνω με μια διαφορα...
Εμφυλιες συυραξεις σαφως κι εχουν να επιδειξουν οι ιστοριες πολλων λαων. Ωστοσο εδω εχουμε τον συνδυασμο εμφυλιας συρραξης που επεται μιας ηρωικης εμπολεμης καταστασης... κι αυτο λιγες χωρες προφανως εχουν να το επιδειξουν... (εμενα μαλιστα δεν μου ερχεται ουτε καν προχειρα καμια στο νου)
Σωστα κι οσα λες στο δευτερο ΥΓ σου για την προοπτικη του χρονου στην ιστορία...
Εμεις τα βλεπουμε πολυ πιο σφαιρικα και ουσιαστικα τα συμβαίνοντα στο μακρινο παρελθον και σιγουρα τα οσα συμβαινουν σημερα θα τα βλεπουν πολυ πιο αντικειμενικα οσοι ζησουν μετα απο 100 ή 200 χρονια...
Μια φορα πιστευω ακραδαντα πως τα συνεχως βελτιουμενα τεχνολογικα επιτευγματα αποθηκευσης κι αναλυσης πληροφοριων εχουν μικρυνει κατα πολυ τον χρονικο αυτον παραγοντα...
Και οι σημερινοι ιστορικοι μπορουν καλιστα για παραδειγμα να αναλυσουν επαρκως και αντικειμενικοτατα γεγονοτα που συνεβησαν τον προηγουμενο αιωνα...
Πολυ συντομα λοιπον θεωρω οτι οι ιστορικες αναλυσεις θα εχουν την απαιτουμενη αντικειμενικοτητα μεσα σε λιγοτερο απο 100 χρονια...