Σελίδες

20 Νοεμβρίου 2013

Μάθε παιδί μου... Αρχαία!!!

Τα αρχαία ελληνικά αναπτύσσουν τις ικανότητες των παιδιών.

Η εκμάθηση των Αρχαίων Ελληνικών αναπτύσσει την αντίληψη και την οπτική ικανότητα των μικρών παιδιών.

Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξαν Έλληνες επιστήμονες μετά από τριετή πειραματική έρευνα. Η τριετής πιλοτική πειραματική έρευνα του ψυχιάτρου Ι.Κ. Τσέγκου και των κλινικών ψυχολόγων Δ. Βεκιάρη και Θ. Παπαδάκη, απέδειξε ότι με τη μάθηση μιας γλώσσας όπως η Αρχαία Ελληνική μπορούν να αναπτυχθούν και άλλες ικανότητες εκτός από τις λεκτικές, καθώς το παιδί θα πρέπει να συγκεντρωθεί αρκετά λόγω του πολυτονικού συστήματος.

Μάλιστα, όπως τονίζουν, τα Αρχαία Ελληνικά ίσως θα μπορέσουν να αποτρέψουν ακόμη και την εμφάνιση της δυσλεξίας. Ειδικότερα, στο δείγμα της έρευνας φάνηκε ότι η εκμάθηση των Αρχαίων Ελληνικών επιδρά θετικά στις οπτικοαντιληπτικές ικανότητες και λειτουργίες των παιδιών ηλικίας 6-9 ετών και τις αναπτύσσει με επιταχυνόμενο ρυθμό.

Tο αποτέλεσμα αυτό συνδέεται με τον τύπο του ερεθίσματος (περισσότερα οπτικά σημεία, όπως τόνοι και πνεύματα). Το υποκείμενο εξασκείται σε ένα περισσότερο σύνθετο οπτικό ερέθισμα και έτσι φαίνεται να ωριμάζουν ταχύτερα οι αντιληπτικές και οι οπτικές λειτουργίες.

Ελπίζουμε την έρευνα αυτή να την διάβασαν και πρώην υπουργοί Παιδείας που συζητούσαν -και μάλιστα έντονα- την κατάργηση της Αρχαίας Ελληνικής από τα σχολεία..
 
diaforetiko.gr : %25CF%2580%25CE%25B1%25CE%25B9%25CE%25B4%25CE%25B5%25CE%25AF%25CE%25B1%2B%25CF%2583%25CF%2584%25CE%25B7%25CE%25BD%2B%25CE%25B1%25CF%2581%25CF%2587%25CE%25B1%25CE%25B9%25CF%258C%25CF%2584%25CE%25B7%25CF%2584%25CE%25B1%2B1 Μάθε παιδί μου...Αρχαία!!!
Παιδεία… αρχαία ελληνική υπόθεση.

Είναι αλήθεια ότι η Παιδεία, όπως και κάθε θεσμός, είναι μια ζωντανή πραγματικότητα, η οποία συνεχώς εξελίσσεται και προσαρμόζεται στις προκλήσεις και ανάγκες κάθε εποχής. Η διαπίστωση αυτή επιβεβαιώνεται από τις πληροφορίες και τα στοιχεία για την παιδεία από την αρχαιότητα έως σήμερα. Η σημαντικότερη διαπίστωση είναι ότι η ελληνική παιδεία άρχισε ως ιδιωτική στην αρχαιότητα και στη συνέχει έγινε δημόσια, χωρίς, φυσικά, να απουσιάσει και το ιδιωτικό σχολείο, τουλάχιστον στις πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Σήμερα, σα να θέλει να κλείσει ο κύκλος αυτός προωθείται η αναθεώρηση του Συντάγματος για να επιτραπεί η λειτουργία και ιδιωτικών, μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων, με τις γνωστές αντιδράσεις που κυριαρχούν τόσο στην εκπαιδευτική κοινότητα όσο και στη Βουλή. 

Από τον Όμηρο
Τις πρώτες πληροφορίες για την παιδεία στην αρχαία Ελλάδα, μας τις δίνει η μυθολογία, με την αναφορά της στο σχολείο του Κενταύρου Χείρωνα, στο Πήλιο. Ο Όμηρος, μετά, είναι μια βασική πηγή για την παιδεία στην Ελλάδα πριν από τους ιστορικούς χρόνους. Είχε ως πρότυπο τους θεούς και τους ήρωες, με προσωποποίηση όλων των αρετών. Η εκπαίδευση και αγωγή των νέων γίνεται με την ιδιωτική πρωτοβουλία και με τα ιδανικά της Πολιτείας (θρησκεία, πατρίδα, οικογένεια). Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στη σωματική αγωγή και στον αθλητισμό γενικά (άλμα, πάλη, ακοντισμός, αρματοδρομία κ.ά.)


diaforetiko.gr : %25CE%25B4%25CE%25B9%25CE%25B4%25CE%25B1%25CF%2583%25CE%25BA%25CE%25B1%25CE%25BB%25CE%25B9%25CE%25AC%2B%25CF%2583%25CF%2584%25CE%25B7%25CE%25BD%2B%25CE%25B1%25CF%2581%25CF%2587%25CE%25B1%25CE%25AF%25CE%25B1%2B%25CE%2591%25CE%25B8%25CE%25AE%25CE%25BD%25CE%25B1 Μάθε παιδί μου...Αρχαία!!!Το αθηναϊκό σύστημα Το αθηναϊκό σύστημα αποβλέπει στην σωματική και πνευματική ανάπτυξη. Η αντίληψη του μέτρου, φανερώνεται από τη μαρτυρία του Θουκυδίδη: ο Αθηναίος ήταν προσωπικότητα συνδυασμένη με ικανότητες, στρατηγού, δικαστή, νομοθέτη, καλλιτέχνη και αθλητή.


Μετά τα 7 χρόνια, τα κορίτσια ασχολούνται με τα οικιακά, ενώ τα αγόρια καθοδηγούνται από τον παιδαγωγό και από το σχολείο, που είναι ιδιωτικό. Η εκπαίδευση, ως τα 13 χρόνια, είναι υποχρεωτική και περιλαμβάνει 2 κύκλους. Έτσι, ως τα 9 τους χρόνια, τα παιδιά γυμνάζονται στο χορό, τη μουσική, το τόξο, το ακόντιο κ.ά. 

Από το 10ο χρόνο και πάνω μαθαίνουν ανάγνωση, γραφή και αριθμητική. Από τα μαθήματα αυτά, όσα αφορούσαν τη σωματική τους άσκηση, γίνονταν στην παλαίστρα και το γυμνάσιο (γυμναστήριο), ενώ αυτά που αφορούσαν τη θεωρητική τους μόρφωση γίνονταν στα διδασκαλεία. Εκτός όμως από τα σχολεία αυτά, υπήρχαν και ιδρύματα για τη μέση εκπαίδευση των μαθητών από το 13ο-18ο χρόνο της ηλικίας τους. Σ’ αυτά διδάσκονταν πολεμικές ασκήσεις, αριθμητική, γεωμετρία, αστρονομία, μουσική, γυμναστική. Η μέση εκπαίδευση προοριζόταν για τα παιδιά των πλούσιων.

diaforetiko.gr : %25CE%25B1%25CF%2581%25CF%2587%25CE%25B1%25CE%25AF%25CE%25B1%2B%25CF%2583%25CF%2580%25CE%25AC%25CF%2581%25CF%2584%25CE%25B7%2B%25CE%25B4%25CE%25B9%25CE%25B4%25CE%25B1%25CF%2583%25CE%25BA%25CE%25B1%25CE%25BB%25CE%25AF%25CE%25B1 Μάθε παιδί μου...Αρχαία!!!Σπαρτιατικό σύστημα  


Εντελώς αντίθετος ήταν ο τρόπος ανατροφής των παιδιών στη Σπάρτη. Ο Ξενοφώντας και ο Πλούταρχος παρέχουν με ακρίβεια πληροφορίες για το σύστημα της σπαρτιάτικης αγωγής. Η αγωγή είναι στρατιωτική και ο σκοπός της εκπαίδευσης είναι να δώσει στο κράτος άξιους πολεμιστές.

Έτσι συνέπεια ήταν το ότι τα ανάπηρα παιδιά τα έριχναν στον Καιάδα. Τα παιδιά της Σπάρτης ήταν οργανωμένα σε στρατιωτικές ομάδες, με παιδευτικό ρόλο όπως συνέβαινε, εξάλλου, στην Κρήτη και στις περιοχές, όπου κατοικούσαν δωρικές φυλές.

Από την ηλικία των 7 ετών την ανατροφή των παιδιών αναλάμβανε η Πολιτεία με τους παιδονόμους, που είχαν την επίβλεψη των νέων, τους δίδασκαν λίγα γράμματα και μουσική, τους σκληραγωγούσαν τιμωρώντας και μαστιγώνοντας.

Συνήθιζαν οι νέοι να περπατούν ξυπόλυτοι, να κοιμούνται πάνω σε καλάμια και να είναι λιτοδίαιτοι. Η αυστηρή πειθαρχία και η τυφλή υποταγή στους ανώτερους ήταν τα βασικότερα καθήκοντα της νεολαίας. Στα κορίτσια είχαν αφήσει μεγάλες ελευθερίες. Μαζί με τα αγόρια, γυμνάζονταν κι αυτά.

Η αγωγή αυτή, που εφαρμοζόταν στα παιδιά μέχρι και ηλικίας 20 ετών, παρεχόταν σε κρατικά ιδρύματα υπό την εποπτεία των Εφόρων και μακριά από το οικογενειακό τους περιβάλλον.

Το πρόγραμμα της αγωγής στους έφηβους περιλάμβανε την εξάσκησή τους στη μουσική και σε διάφορα αγωνίσματα. Επίσης τους δίδασκαν να είναι υπερήφανοι, ορμητικοί και σύντομοι στην ομιλία τους (“λακωνίζειν» ή λακωνισμός). Από τα 20 ως τα 30 τους χρόνια, η αγωγή των νέων ήταν αποκλειστικά στρατιωτική.

Αλεξανδρινή εποχή
diaforetiko.gr : %25CE%25A0%25CF%2584%25CE%25BF%25CE%25BB%25CE%25B5%25CE%25BC%25CE%25B1%25CE%25AF%25CE%25BF%25CF%2582%2B%25CE%25B2%25CE%25B9%25CE%25B2%25CE%25BB%25CE%25B9%25CE%25BF%25CE%25B8%25CE%25AE%25CE%25BA%25CE%25B7jpg Μάθε παιδί μου...Αρχαία!!!
Όταν η Αλεξάνδρεια τον 3ο αιώνα μ.Χ. γίνεται η πρωτεύουσα του Ελληνισμού, έχουμε τη διαμόρφωση των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.


Η ιδέα τους αποδίδεται στο Δημήτριο το Φαληρέα. Με τις υποδείξεις του, ο Πτολεμαίος ο Α’ ίδρυσε μια πραγματική Πανεπιστημιούπολη με το Μουσείο (ίδρυμα αφιερωμένο στις Μούσες) και τη Βιβλιοθήκη της.

Υπήρχαν αίθουσες παραδόσεων, εργαστήρια ανατομίας, αστεροσκοπείο, ζωολογικός και βοτανικός κήπος.

Η Βιβλιοθήκη των Πτολεμαίων ήταν η πλουσιότερη μέσα στον αρχαίο κόσμο με 700.000 τόμους. Επιστήμονες από διάφορα μέρη προσκλήθηκαν στα ιδρύματα αυτά για επιστημονικές έρευνες αμειβόμενοι με πλούσιες δωρεές από το βασιλικό ταμείο.
Σ’ αυτά συγκεντρώθηκαν με φροντίδα και διασώθηκαν οι θησαυροί του ελληνικού πνεύματος. Τέτοιες ανώτατες οργανωμένες σχολές ιδρύθηκαν ακόμη στην Πέργαμο, Αντιόχεια και Ρόδο.


Ο Άτταλος μάλιστα, θέλοντας να ξεπεράσει τους Πτολεμαίους, ίδρυσε στην Πέργαμο, Βιβλιοθήκη, Μουσείο, με περίφημη Ιατρική Σχολή (Γαληνός). Στην αρχαία Ελλάδα δε διατυπώθηκε μορφή νόμου για την καθιέρωση της παιδείας ως υποχρεωτικής, και τούτο γιατί η Παιδεία ήταν αυτονόητη υποχρέωση της Πολιτείας. Στην εποχή των Πτολεμαίων θεσπίστηκε η επιχορήγηση των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

pinakio.blogspot.gr
πηγή 

ΣΧΟΛΙΟ

Ακουσα χθες εντελώς τυχαία μια ανάλυση για τα Αρχαία Ελληνικά του Κ. Πλεύρη σε τηλεοπτική εκπομπή....
Είπε απίθανα πράγματα κι αληθινά...
Η Αρχαία Ελληνική ζει και βασιλεύει στην Νέα Ελληνική...
Ουσιαστικά η Ελληνική Γλώσσα είναι μία με πολλές εκφάνσεις.... (την Αρχαία με τις διαλέκτους της Δωρική Ιωνική Αττική κλπ)...
Εχουμε την Κοινή τα ελληνικά των Ευαγγελίων...
Εχουμε την Αρχαϊζουσα, την Καθαρεύουσα, την Δημοτική κλπ....

Οσο κι αν η Νέα Ελληνική (που είναι μια μορφή της Δημοτικής) ουσιαστικά δεν είναι γλώσσα διότι όπως είπε χαρακτηριστικά της λείπουν ουσιαστικά μέρη του λόγου, απαρέμφατα, μετοχές, καταλήξεις κλπ που τα κατάργησε ο Ράλλης και οι μονοτονιστές... ωστόσο περιλαμβάνει μέσα της την αρχαία γλωσσα μας η οποία παραμένει πάντα ζωντανή....
Π.χ. Το ύδωρ το λέμε σήμερα νερό.... όμως η λέξη ύδωρ ζει σε πάρα πολλές λέξεις που δεν είναι δυνατόν να αποδοθούν με την λεξη νερό....
Υδροφόρα, Υδραγωγείο, Εταιρεία Υδάτων.... (και οι Ελληνες επιλέγουν να χρησιμοποιούν αυτές τις λεξεις)
Το πυρ ονομαζεται φωτιά.... το πυρο όμως ζει στην Πυροσβεστική, αντιπυρική ζώνη, πυρασφάλεια....
Το ίδιο συμβαίνει και με πολλές άλλες λέξεις....

Τα αρχαία ελληνικά είχαν πολλά αλφάβητα κι ένα από αυτά της Κύμης πήραν οι Λατίνοι για να φτιάξουν το δικό τους λατινικό....

Χαρακτηριστικά όπως είπε ο Πλεύρης, στην δεκαετία του 1970 όταν έβαλαν καταλήξεις σε πολλές αρχαίες λέξεις που χρησιμοποιούσε η δημοτική, γελοιοποιήθηκαν....
Ετσι ονόμασαν τον Εκτώρ, Εκτορα... Νέστωρ νέστορας.... κάστωρ κάστορας... πράκτωρ, πράκτορας κλπ...
Ο Πλεύρης σε μια συνάντηση του λέει του Ράλλη.... "τι θα γίνει με το νέκταρ και το δέλεαρ;"...
Μετά από μια μικρή παύση ο Ράλλης του λέει "Αυτά θα μείνουν όπως έχουν"....

Επίσης μίλησε και για τις μη γλώσσες....
Οπως τα αγγλικά...
Τα αγγλικά δεν έχουν φύλο (αρσενικό θηλυκο ουσέτερο...) έχουν λέξεις με γράμματα που δεν προφέρονται... π.χ. through... όπου το gh δεν προφέρονται... έχουν λέξεις όπου τα γράμματα (φωνήεντα) προφέρονται με λάθος τρόπο όπως το all.... όπου το a προφέρεται ο....

Η γλώσσα μας που δημιουργήθηκε και τελειοποιήθηκε μέσα από χιλιετίες είναι π.χ. η μοναδική γλώσσα στον κόσμο που με την χρήση ενός ρήματος και μιας πρόθεσης ή επιρρήματος βγάζει δεκάδες λέξεις διαφορετικής σημασίας...
Ας πάρουμε το ρήμα μένω...
Απο-μένω, παρα-μένω, υπο-μένω, ανα-μένω, προ-μένω....
Το αρχαίο ρήμα βάλλω...
Απο-βάλλω, υπο-βάλλω, παρα-βάλλω, ανα-βάλλω, υπερ-βάλλω...κλπ

Τα αρχαία ελληνικά φίλοι μου είναι μια ολοζώντανη γλώσσα και όσοι λένε κάτι άλλο να θυμάστε οτι είναι πληρωμένοι γι αυτό..... 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.