Σελίδες

25 Ιουλίου 2013

Το ιστολόγιο "Περί Aλός" φιλοξενείται από τα "Θέματα Ελληνικής Ιστορίας" (και μια μικρή φιλική συνέντευξη με την κα Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου)


Με ιδιαίτερη χαρά είδαμε αυτήν την εξαιρετική παρουσίαση του φιλικού μας ιστολογίου "Περί Αλός" και μια σπάνια συνέντευξη της αγαπητής φίλης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου διαχειρίστριας του, και σας την παραθέτουμε.

Αναδημοσίευση από το ιστολόγιο Θέματα Ελληνικής Ιστορίας

Σκέψεις και μελέτες που πηγάζουν από την ρήση: "Μέγα το της θαλάσσης κράτος" 

"Σας καλωσορίζω στην προσωπική μου ιστοσελίδα «Περί Αλός» (Αλς = αρχ. ελληνικά = η θάλασσα).
Εδώ θα βρείτε σκέψεις και μελέτες για τις ένδοξες στιγμές της ιστορίας που γράφτηκε στις θάλασσες, μέσα από τις οποίες καθορίστηκε η μορφή του σύγχρονου κόσμου. Κάθε εβδομάδα, νέες, ενδιαφέρουσες δημοσιεύσεις θα σας κρατούν συντροφιά.

Επιβιβαστείτε ν’ απολαύσουμε παρέα το ταξίδι…"

Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου

Παρακολούθησα το ιστολόγιο "Περί Αλός" από την πρώτη κιόλας δημοσίευση, καθώς με την δημιουργό του Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου, έχουμε έναν κοινό φίλο ο οποίος με ενημέρωσε για την πρόθεση της να ξεκινήσει ένα ιστολόγιο με θέμα την ναυτιλία, παροτρύνοντας με να δώσω προσοχή. Αυτό και έκανα και δεν το μετάνιωσα καθόλου.

Τα περισσότερα άρθρα είναι αυτούσιες πρωτότυπες μελέτες ερευνητών με θέματα που έχουν να κάνουν είτε άμεσα είτε έμμεσα με την ναυτιλία και την ναυτική Ιστορία είτε την πολεμική, είτε την εμπορική. Η blogger έχει συλλέξει τα άρθρα αυτά με υψηλά κριτήρια, αναφέρει ευκρινώς τον


συγγραφέα και την πρώτη δημοσίευση τους, ενώ διάχυτη είναι η αίσθηση του σεβασμού των πνευματικών δικαιωμάτων που στην "ζούγκλα" του διαδικτύου σπανίζει. Η εικονογράφιση είναι πρωτότυπη, σχετική και συμπληρωματική του κάθε άρθρου, ενώ στην λεζάντα κάθε φωτογραφίας αναφέρεται με τόση λεπτομέρεια η προέλευση της ώστε σε μερικές περιπτώσεις να υπερκαλύπτει την περιγραφή της φωτογραφίας. Από μια άποψη θα άξιζε να διαβάσεις το μπλογκ μόνο και μόνο για την εικονογράφιση.

Γενικότερα την εικονογράφιση την θεωρώ μεγάλο asset του "Περί Αλός" και η μικρή διακριτική επιγραφή του μπλογκ σε κάθε φωτογραφία είναι απολύτως δικαιολογημένη.

Άλλο χαρακτηριστικό του  "Περί Αλός" που μου αρέσει είναι οι φωτογραφίες στα αριστερά μενού με τα όμορφα χάρτινα καραβάκια, φωτογραφημένα από την blogger. Δίνουν έναν όμορφο ρομαντικό χαρακτήρα στο ιστολόγιο, "δένουν" με την βασική θεματολογία του και συντελούν σε ένα όμορφο τελικό αισθητικό αποτέλεσμα. Δεν είναι υπερβολή να πω πως όπου έχω δει αλλού χάρτινα καραβάκια ενστικτωδώς σκέφτηκα το "Περί Αλός". Τέλος, λένε πως πίσω από έναν επιτυχημένο άνδρα, κρύβεται μια δυναμική γυναίκα. Πιστεύω πως στο "περί αλός" ισχύει το αντίθετο: είναι φανερή η παρουσία του έγκυρου αναλυτή και δημοσιογράφου Γιάννη Θεοδωράτου ως σημαντικού συμπαραστάτη της όλης προσπάθειας. Όπως και σε εμάς εδώ, έτσι φαντάζομαι και στο "Περί Αλός"  ένα δεύτερο μάτι, μια δεύτερη άποψη πολλές φορές "γλυτώνει" από πολλές αβλεψίες και λάθη. Αναμφίβολα η οικογενειακή διάσταση του ιστολογίου αλλά και η ανεπιτήδευτη ευγένεια της blogger, μας δημιουργούν μια θετική προαίρεση και μια καλοπροαίρετη διάθεση έναντι του "Περί Αλός", η οποία όμως σε καμία περίπτωση δεν θα ήταν αρκετή αν δεν συνοδευόταν και από ουσία.

Στα αρνητικά τώρα! Σε επίπεδο περιεχομένου σαφώς και δεν υπάρχουν, απλώς δύο μόνο παρατηρήσεις θα έκανα σε αισθητικό επίπεδο. Το πρώτο που δεν μου αρέσει είναι το μαύρο φόντο πίσω από τα κείμενα. Προφανώς η blogger ήθελε να δημιουργήσει μια αντίθεση με το εξωτερικό φόντο της θάλασσας, αλλά θεωρούμε πως η επιλογή αυτή είναι μάλλον άτυχη. Η δεύτερη παρατήρηση έχει να κάνει με την απουσία του Jumpbreak. Η απουσία αυτή δυσκολεύει τον χρήστη να πλοηγηθεί με άνεση και να επιλέξει αυτό που θέλει να διαβάσει.

Κατά την γνώμη μου η δύσκολη πλοήγηση είναι η βασική αδυναμία του "Περί Αλός"  από πλευράς χρηστικότητας.

Ωστόσο, για όποιον επιθυμεί να διαβάσει παλαιότερες μελέτες του ιστολογίου η σελίδα Γενικό Ευρετήριο Μελετών  http://perialos.blogspot.gr/p/blog-page_27.html θα του δώσει την δυνατότητα να τις αναζητήσει, αφού εκεί είναι όλες οι αναρτήσεις ταξινομημένες ανά κατηγορία.

Χωρίς να θέλω να αδικήσω τα εκατοντάδες θέματα που κατά καιρούς έχει φιλοξενήσει το ιστολόγιο, θα αναφερθώ εντελώς συνοπτικά σε λίγα από αυτά που μου άρεσαν περισσότερο και με συγκίνησαν ως αναγνώστη.

Το κορυφαίο από άποψη πρωτοτυπίας θεωρώ πως ήταν τα "Ιατρικά" του Κουντουριώτη του κ. Αριστείδη Διαμαντή. Και αυτό γιατί το άρθρο έδινε πληροφορίες και λεπτομέρειες για ένα ζήτημα που υπήρξε ιδιαίτερα σημαντικό στην Ελληνική πολιτική Ιστορία του Μεσοπολέμου τις οποίες δεν γνώριζα.

Ταυτόχρονα διαπραγματευόταν ένα ευαίσθητο θέμα με μεγάλη ανθρωπιά, αλλά και με μια διάθεση φιλοσοφικού προβληματισμού για την ασθένεια και την επίδραση της στον άνθρωπο. Ήταν το άρθρο που μακράν μου άρεσε περισσότερο από οτιδήποτε διάβασα στο "Περί Αλός".

Ένα άλλο άρθρο που μου είχε κάνει εντύπωση ήταν αναμφίβολα το θέμα με την προσάραξη του "Αβέρωφ" στο πρώτο ταξίδι από την Αγγλία στην Ελλάδα το 1911 που το έχει γράψει ο κ. Νικόλαος Αναστασόπουλος. Το άρθρο διαπραγματεύεται ένα θέμα εντελώς άγνωστο στο ευρύ κοινό (και σε εμένα), αλλά περιγράφει με λεπτομέρειες και τον μεγάλο πολιτικό αντίκτυπο στην Αθήνα λόγω της διόγκωσης της είδησης από τον τύπο της εποχής.

Όπως ανέφερα μου φαίνεται ότι είναι ιδιαίτερα σημαντική η παρουσία του Γιάννη Θεοδωράτου στο ιστολόγιο. Πρωτότυπο ήταν και το άρθρο του και η γεωπολιτική ανάλυση του για το πως η εκστρατεία του Ιμπραήμ στην επαναστατημένη Ελλάδα μοιραία προκάλεσε την επέμβαση των Άγγλων.  Η ανάλυση του Θεοδωράτου είναι διεισδυτική, γνήσια Θουκυδίδεια, αλλά συνάμα δεν χρειάστηκε να επικαλεστεί τίποτε φοβερά στοιχεία που δεν γνωρίζαμε για να τεκμηριώσει την θέση του.. Χρησιμοποιώντας μόνο την λογική, αποδεικνύει γιατί τελικώς η ναυμαχία του Ναυαρίνου ήταν αποτέλεσμα της ανατάραξης των γεωστρατηγικών ισορροπιών στην Ανατολική Μεσόγειο και όχι "φιλελληνισμού (η όχι μόνο τέλος πάντων..). Αυτό άλλωστε είναι κατά την γνώμη μου, το βασικό συστατικό στοιχείο μια έγκυρης ανάλυσης: να σε πείθει με την απλότητα της και να σου δείχνει μια οπτική στο θέμα που διαπραγματεύεται που υπήρχε αλλά εσύ δεν είχες δει.

Τέλος, ένα επίσης πολύ ενδιαφέρον άρθρο της ίδια της Κρίστυ ήταν για τα ναυτικά τεχνάσματα του ναυάρχου Χαβρία. Το άρθρο παρουσίαζε μεγάλο ενδιαφέρον καθώς σπανίως βρίσκεις πληροφορίες για την δεύτερη περίοδο της Αθηναϊκής ναυτικής ηγεμονίας, ενώ το άρθρο παρέχει και γενικότερες πληροφορίες για θέματα ορολογίας.

Η blogger του  "Περί Αλός" Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου απαντά αποκλειστικά στο www.istorikathemata.com, σε 7 ερωτήσεις για θέματα διαδικτύου, Ιστορίας της Ναυτιλίας και Γεωπολιτικής.

Αγαπητή Κρίστυ σε καλωσορίζουμε και επίσημα στο ιστολόγιο μας και σε ευχαριστούμε που δέχθηκες να απαντήσεις στις ερωτήσεις μας. Αρχικά να μας πεις δυό λόγια για την σχέση σου με το διαδίκτυο. 

Ερώτηση 1
Πως σκέφτηκες να ασχοληθείς με το διαδίκτυο και πως σου προέκυψε η ιδέα να δημιουργήσεις το ιστολόγιο σου;

Θα ήθελα να ευχαριστήσω τόσο για την τιμή που μου κάνετε να παρουσιαστεί το Περί Αλός στα Ιστορικά Θέματα όσο και για τις κατά καιρούς αναδημοσιεύσεις.
Πέρα από τις δραστηριότητές μου σε μελέτες και ομιλίες, ήθελα να δημιουργήσω στο διαδίκτυο κάτι προσωπικό που να αντανακλά όλη μου την προσπάθεια και την αγάπη  για την Ναυτική Ιστορία. Κατόπιν σκέφθηκα να μην περιοριστώ σε δικές μου μόνο μελέτες αλλά να φιλοξενήσω και άλλες συναδέλφων, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία στη θεματολογία. Φυσικά όταν τα σκεφτόμουν όλα αυτά δεν είχα ιδιαίτερη γνώση από υπολογιστές, πόσο μάλλον από διαδίκτυο… Μπροστά λοιπόν σ έναν τέτοιο χαώδη κι άγνωστο για μένα κόσμο, με το μωράκι μου στην αγκαλιά, οπλίστηκα με χαμόγελο και υπομονή και ξεκίνησα σιγά – σιγά την εξερεύνηση στις άγνωστες «θάλασσες»..

Ερώτηση 2
Πόσο χρόνο χρειάζεσαι κάθε μέρα για να συντηρείς το ιστολόγιο σου; Σε αποσπά από την οικογένεια σου και τις άλλες ασχολίες σου;

Από την στιγμή που το Περί Αλός δεν ασχολείται με ειδησιογραφία αλλά αναρτά αποκλειστικώς μελέτες και άρθρα τα οποία αντλούνται από τον ευρύτερο κύκλο της Ναυτικής Ιστορίας, δεν απαιτεί καθημερινή ενημέρωση. Εξάλλου ο σκοπός είναι να ευχαριστεί, και όχι να αγχώνει, πρωτίστως την δημιουργό του και κατ’ επέκτασιν τους αναγνώστες. Έτσι, δεν παίρνω μέρος στο κυνηγητό της επισκεψιμότητας. Γνωρίζω ότι απευθύνομαι σε ειδικό κοινό και το μόνο που επιθυμώ είναι πραγματικά να προσφέρω γνώση.

Ως, πνευματικό μου τέκνο, οφείλω να το φροντίζω και να αφιερώνω τον χρόνο που χρειάζεται δίχως όμως να στερείται από τα προνόμια αυτά και το φυσικό μου τέκνο, η μικρή μου Κασσάνδρα. Είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί μια τέτοια ισορροπία, ειδικά όταν σε μια οικογένεια μεγαλώνει ένα παιδί δίχως την παρουσία και βοήθεια τρίτων, κι ακόμα περισσότερο όταν και οι δύο γονείς αφιερώνουν πολύ χρόνο στην μελέτη.

Ερώτηση 3
Ποια άλλα ιστολόγια διάβάζεις στο διαδίκτυο; Από που ενημερώνεσαι για την επικαιρότητα;

Είναι πράγματι πολλά εκείνα που μπορείς να συναντήσεις στα ΜΜΕ ώστε να λάβεις μια εικόνα περί των όσων διαδραματίζονται. Ωστόσο φροντίζω να έχω μια, όσο μου επιτρέπει ο χρόνος, σφαιρική άποψη συνδυάζοντας τον Τύπο, το διαδίκτυο και μια επιλογή από τα κεντρικά δελτία ειδήσεων της τηλεοράσεως.

Ερώτηση 4
Ασχολείσαι αυτό τον καιρό με κάποια νέα έρευνα; Αν ναι, μπορείς να μας αποκαλύψεις το αντικείμενο της, η κάποια στοιχεία της;

Το «κακό» με μένα είναι ότι δεν σταματώ ποτέ να ασχολούμαι με την έρευνα. Πολλές φορές έχω πιάσει τον εαυτό μου να μελετώ δύο και τρία θέματα ταυτοχρόνως. Υπάρχουν επίσης ορισμένα τα οποία τα έχω στην «συντήρηση» έτσι, για να μην ξεμείνω ποτέ… Εκ παραλλήλου, δύο βιβλία είναι υπό έκδοσι.

Ερωτηση 5 
Ποια περίοδο της Ναυτικής Ιστορίας σε μαγεύει ή σου κινεί περισσότερο το ενδιαφέρον για μελέτη; 

Κυρίως η αρχαία Ελλάδα. Φυσικά υπάρχουν και κάποια αποσπασματικά τμήματα της Παγκόσμιας Ναυτικής Ιστορίας τα οποία μου κινούν το ενδιαφέρον. Σε αυτό συμβάλει  το γεγονός ότι κάποιοι άξιοι Ναύαρχοι διέπρεψαν με τις ικανότητες τους σε θέματα στρατηγικής ή τακτικής, κάποιες ναυπηγικές καινοτομίες με εντυπωσίασαν ή και κάποια ναυάγια άφησαν μια αξιοπρόσεχτη πινελιά στην ιστορία τους. Για παράδειγμα ενώ ποτέ δεν ασχολήθηκα με το ναυτικό της Κορέας εντούτοις έγραψα ένα άρθρο για το «Κόμπουκσον», το πλοίο «χελώνα» των Κορεατών. Σε γενικές γραμμές αν μέσα από την έρευνα ανακαλύψω κάποιο πρωτότυπο/άγνωστο στοιχείο τότε αμέσως θα σπεύσω να το μελετήσω. 

Ερώτηση 6 
Κατά την άποψή σου σε μια ναυμαχία, η νίκη αποτελεί  προϊόν ικανότητας των αντιμαχομένων; 

Υπάρχουν κι άλλες παράμετροι που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στη νίκη. Για παράδειγμα ο οικονομικός  ή ο πολιτικός παράγοντας  μπορεί να αλλάξει τις ισορροπίες. Κατά εμέ η ικανότητα κρίνεται στην Επιχειρησιακή Σχεδίαση του εκάστοτε Ναυάρχου / Διοικητού. Αν έχει μελετήσει σωστά όλες τις παραμέτρους σε συνδυασμό με τις διαθέσιμες πληροφορίες, αν εκπληρώνει την αποστολή του με τις λιγότερες απώλειες και τη μικρότερη δυνατή προσπάθεια, αν εκμεταλλεύεται τα μέσα που του παρέχονται, αν είναι ικανός να λάβει πρωτοβουλίες σε τακτικό επίπεδο, αν καταφέρνει να μετατρέπει το μειονέκτημα σε πλεονέκτημα κ.ο.κ. Φυσικά  όλα τα παραπάνω δεν εγγυώνται την νίκη όμως σίγουρα μειώνουν τις πιθανότητες ήττας. 

Προσωπικώς με γοητεύει η μελέτη της Επιχειρησιακής Σχεδιάσεως και μια αγαπημένη μου, αρχαία ρήση επισημαίνει και θυμίζει διαχρονικά ότι: 

«ου στρατηγικόν το ουκ ώμην» 
[δεν είναι καλή στρατηγική το να λες ‘δεν το φανταζόμουν’]
(Πολυαίνου, Στρατηγημάτων- Ιφικράτης Γ’ 9 17) 

Ερώτηση 7 
Αν σου δινόταν η ευκαιρία να κάνεις ένα ταξίδι στο εξωτερικό και να επισκεφθείς ένα Ναυτικό Μουσείο, δίχως κανένα κόστος, (λέμε τώρα…) ποιο θα επέλεγες; 

Νομίζω πως σε μια τέτοια ερώτηση θα ήθελα πολύ, μα πάρα πολύ, χρόνο για να σκεφθώ και να αποφασίσω. Είναι πολλά και αξιόλογα τα Ναυτικά Μουσεία της Ελλάδος που δεν έχουμε επισκεφθεί, πόσο μάλλον τα αντίστοιχα του εξωτερικού… 

Εν τάχει θα απαντήσω πως θα σκεπτόμουν, μεταξύ άλλων, να επισκεφθώ  το  «HMS Victory» στο Portsmouth's Royal Naval Dockyard, το Ναυτικό Μουσείο της Κωνσταντινουπόλεως ή κάποιο Ναυτικό Μουσείο της γείτονος  και να χαζέψω όλα τα ναυτικά έγγραφα του 16ου – 17ου αιώνος, ή το  Viking Ship Museum στο  Roskilde της Δανίας και να ταξιδέψω με κάποιο πλοίο (ανακατασκευή) των Βίκινγκς. Σίγουρα θα ήθελα να είχα τον χρόνο να κάνω μια μικρή έρευνα πριν αποφασίσω.  Πιστεύω πως υπάρχουν πολλά και αξιόλογα Ναυτικά Μουσεία στον κόσμο, πως σ ε ένα από αυτά, όλο και κάποιο εύρημα, με ιδιαιτέρως γοητευτική ιστορία, μας περιμένει και που εμείς, προς το παρόν, αγνοούμε την ύπαρξή του.. 

Βιογραφικό της Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου 

Είναι ναυτικός του Ε.Ν. και ερευνήτρια με εξειδίκευση σε θέματα και μελέτες που αφορούν την ναυτιλία στην αρχαία Ελλάδα (εμπορικό / πολεμικό ναυτικό, στρατηγική, τακτική σχεδίαση και ανάλυση ναυτικών επιχειρήσεων, ναυτική τεχνολογία και ναυπηγική).

Ανέπτυξε αξιόλογη συγγραφική δραστηριότητα, εκδίδοντας βιβλία και δημοσιεύοντας περισσότερα από 100 άρθρα, μονογραφίες και αναλύσεις σε περιοδικά ειδικού Τύπου όπως: «Στρατιωτική Ιστορία», «Ιστορικές Σελίδες», «Ιστορία Εικονογραφημένη», «Πόλεμος και Ιστορία», «Στρατοί και Τακτικές»,  καθώς και σε περιοδικά που εκδίδουν ειδικευμένοι φορείς όπως το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού («Ναυτική Επιθεώρηση», «Ναυτική Ελλάς») και το Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος («Περίπλους της Ναυτικής Ιστορίας»). 

Πραγματοποιεί ομιλίες και διαλέξεις για την ναυτιλία και τον ναυτικό πόλεμο στην αρχαιότητα, ενώ διδάσκει Ναυτιλία και Ναυτική Ιστορία στην Ελληνική Ακαδημία Ναυσιπλοΐας, Ναυτικών Τεχνών & Αθλημάτων Ν.Ο.ΑΜ., έχοντας επιμεληθεί και συγγράψει ειδικά εγχειρίδια για τους μαθητές της σχολής. 

Είναι δημιουργός και διαχειρίστρια της ιστοσελίδας Περί Αλός www.perialos.blogspot.gr.

Επίσης είναι μέλος του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών ΕΛ.Ι.Σ.ΜΕ., του Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος και του Society for Naval Research, London. 

Είναι παντρεμένη με τον δημοσιογράφο & αμυντικό αναλυτή Ιωάννη Σ. Θεοδωράτο κι έχουν μία κόρη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.