Του Νίκου Λυγερού*
Το GRITA είναι η ηλεκτρική σύνδεση που υπάρχει ήδη μεταξύ της Ελλάδας
και της Ιταλίας. Πιο συγκεκριμένα, συνδέει τη Galatina και τον Άραχθο.
Τα κύρια χαρακτηριστικά της είναι 400 KV, 1250 A και 500 MW. Το πέρασμα
του καλωδίου γίνεται βέβαια από τις δύο θεωρητικές ΑΟΖ της Ιταλίας και
της Ελλάδας, λόγω της συμφωνίας του 1977 περί υφαλοκρηπίδας μεταξύ των
δύο χωρών. Αν εξετάσουμε τα δομικά στοιχεία του καλωδίου έχουμε το εξής,
αρχίζοντας από την Ελλάδα και καταλήγοντας στην Ιταλία: 110 km εκτός
γης, 61 km υποθαλάσσιο, βυθισμένο 1 m μέσα στη γη και 43 km υπόγειο. Το
GRITA είναι μία σύνδεση ανάλογη με πολλές άλλες που υπάρχουν μεταξύ
ευρωπαϊκών χερσαίων και νησιωτικών χωρών. Στη Βόρεια Ευρώπη υπάρχουν οι
περισσότερες συνδέσεις με Ηνωμένο Βασίλειο και Σκανδιναβικές χώρες. Στη
Νότια Ευρώπη, υπάρχει σύνδεση μεταξύ Ιταλίας και Σαρδηνίας μέσω
Κορσικής, αλλά και ανεξάρτητα. Το GRITA έρχεται λοιπόν να συμπληρώσει το
δίκτυο με την παρουσία της Ελλάδας. Τώρα αυτό μας δίνει μία επιπλέον
σύνδεση και βέβαια ένα λόγο ύπαρξης με την Κύπρο και το Ισραήλ μέσω του
EuroAsia Interconnector. Αυτή η σύνδεση μεταξύ Ισραήλ και Κύπρου (155
ΝΜ) μεταξύ Κύπρου και Κρήτης ( 320 ΝΜ) και μεταξύ Κρήτης και
Πελοποννήσου (65 ΝΜ), είναι πάρα πολύ σημαντική και για πολλούς λόγους.
Το EuroAsia Interconnector θα περάσει από την ΑΟΖ της Ελλάδας, της
Κύπρου και του Ισραήλ, είναι διπλής κατεύθυνσης και έχει τη δυνατότητα
να μεταφέρει 2GW! Η προμελέτη του τελείωσε ήδη, η μελέτη του τελειώνει
το 2012 και αρχές του 2013 αρχίζει η τοποθέτησή του. Το Ισραήλ θεωρεί
ότι το EuroAsia Interconnector είναι εθνικής σημασίας και πρόκειται να
το υποστηρίξει δυναμικά. Κατά συνέπεια, πρόκειται για μία στρατηγική
κίνηση. Επιπλέον, όπως έχει εξελιχθεί η τεχνολογία, το ιταλικό καράβι
καταπόντισης του καλωδίου μπορεί να μεταφέρει περισσότερο βάρος ( το
καλώδιο ζυγίζει 60 kg το γραμμικό μέτρο), πράγμα που επιταχύνει τη
διαδικασία. Η τοποθέτηση δεν γίνεται μόνο στο βάθος του βυθού, αλλά 1
μέτρο κάτω από το έδαφος με τη χρήση ενός ρομπότ που χειρίζεται κάθετα
το καλώδιο σε σχέση με το σκάφος. Το μήκος του EuroAsia Interconnector
είναι της τάξης των 1000 km και αυτό θα αποτελεί παγκόσμιο ρεκόρ. Κι όσο
αφορά στο βάθος θα αγγίζει και τα 2000 μέτρα. Με όλα αυτά τα δεδομένα,
έχουμε ένα τεράστιο οικονομικό και στρατηγικό επιχείρημα για να
θεσπίσουμε την ελληνική ΑΟΖ που θα ενώσει τις ΑΟΖ της Ιταλίας με εκείνες
της Κύπρου και του Ισραήλ. Η επιστήμη και η τεχνολογία είναι ήδη εδώ,
οι πολιτικοί το έχουν πια καταλάβει, περνάμε λοιπόν στην τελική φάση της
θέσπισης της ελληνικής ΑΟΖ για να δείξουμε σε όλους ότι δεν πρόκειται
να γονατίσουμε λόγω της οικονομικής πίεσης, αλλά θα μετατραπούμε σε
ενεργειακό κόμβο και στη συνέχεια σε γεωπολιτικό παίκτη με ευρωπαϊκά
κριτήρια.
* Ο Νίκος Λυγερός είναι Στρατηγικός Σύμβουλος και καθηγητής γεωστρατηγικής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).
Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.
Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.