Σελίδες

1 Δεκεμβρίου 2010

Νευρώσεις: Η περίπτωση «κρίσης πανικού».

Οι νευρώσεις συνιστούν ψυχολογικές διαταραχές με την παρουσία ενός ή ομάδας συμπτωμάτων και αποκόπτουν το άτομο από την πραγματικότητα και του στερούν το «δικαίωμα» να χαίρεται, να απολαμβάνει τη ζωή σε όλες της τις εκφάνσεις σε καθημερινή βάση. Μολονότι έχουν πολύ πιο ήπια μορφή από τις ψυχώσεις οι οποίες συνιστούν καθολική αποκοπή από την πραγματικότητα υπάρχουν κάποιες νευρώσεις, και ανάμεσά τους «η κρίση πανικού», η οποία δημιουργεί στο άτομο πολύ σημαντικά προβλήματα στερώντας του την αυτονομία δράσης και συμπεριφοράς και οδηγώντας το στην αναζήτηση οικείου ή φιλικού προσώπου για να στηριχθεί κατά τη διαχείριση των απρόβλεπτων «επιθέσεων» που το αποδιοργανώνουν υποχρεώνοντας το να κλειστεί στον εαυτό του και το σπίτι του.

Οι νευρώσεις, ως ψυχολογικές διαταραχές, θεωρείται ότι έχουν σε μεγάλο βαθμό ψυχολογική αιτιολογία και περιλαμβάνουν ένα μίγμα άγχους και κατάθλιψης. Έχει υπολογισθεί στατιστικά από τις αρμόδιες εθνικές και διεθνείς στατιστικές υπηρεσίες και από τον Παγκόσμιο οργανισμό Υγείας ότι ένα στους τέσσερες κατοίκους των οικονομικά αναπτυγμένων χωρών θα αντιμετωπίσει κάποια μορφή νευρωτικής διαταραχής στη διάρκεια της ζωής του και θα απαιτηθεί να αναζητήσει την κατάλληλη ψυχολογική ή ψυχιατρική στήριξη. Στατιστικά, με εξαίρεση ίσως την κοινωνική φοβία, τα ποσοστά νευρωτικών διαταραχών είναι μεγαλύτερα στις γυναίκες από ότι στους άνδρες.

Σε κάποια άτομα οι «διαταραχές άγχους» είναι συχνές και μάλιστα δεν περιορίζονται στην παρουσία συγκεκριμένων αντικειμένων ή καταστάσεων. Στην περίπτωση της «κρίσης πανικού» η διάρκεια είναι μερικών λεπτών, τα οποία βιώνονται ως «αιώνες» για το άτομο που ζει την εμπειρία, ενώ η συχνότητα ποικίλλει από άτομο σε άτομο.

Τα τυπικά συμπτώματα περιλαμβάνουν ταχυκαρδίες, στηθάγχη, αίσθηση πνιγμού, αστάθειες και απώλεια επαφής με τη πραγματικότητα με τη μορφή της «αποπροσωποποίησης» και του «εξωπραγματικού» συναισθήματος (αποκοπής από την πραγματικότητα).

Τελικά ο φόβος ενός επικείμενου απρόβλεπτου και ανεξέλεγκτου «πανικού» εμποδίζει το άτομο να βγει σε δημόσιους χώρους και να λειτουργήσει μόνο του, φυσικά και δεν του επιτρέπει να οδηγήσει, και το υποχρεώνει να ζητήσει την φυσική παρουσία οικείου προσώπου η φίλου.

Τα άτομα που θα βιώσουν «κρίσεις πανικού» καταλήγουν να πιστέψουν ότι έχουν σοβαρό οργανικό πρόβλημα και η κατάστασή τους επιδεινώνεται εφόσον συνεχίσει χωρίς τη βοήθεια ψυχολόγου ή ψυχιάτρου και μπορεί να επιβαρυνθεί και από άλλες νοσηρότητες όπως η αγοραφοβία.

Σύμφωνα με τον παγκοσμίως αποδεκτό και καθιερωμένο οδηγό DSM-IV, τα κριτήρια διάγνωσης κρίσης πανικού σε ένα άτομο περιλαμβάνουν μια περίοδο έντονου φόβου και δυσφορίας στη διάρκεια της οποίας τουλάχιστον 4 από τα παρακάτω συμπτώματα θα παρουσιασθούν ξαφνικά και θα κορυφωθούν σε μια χρονική περίοδο περίπου δέκα λεπτών:

  1. ταχυπαλμία, ταχυκαρδία και γοργή αύξηση καρδιακών παλμών
  2. εφίδρωση
  3. τρεμούλα ή ρίγος
  4. αίσθηση δυσχέρειας στην αναπνοή
  5. αίσθημα πνιγμού
  6. στηθάγχη και δυσφορία
  7. ναυτία ή κοιλιακή δυσφορία
  8. αίσθηση ζαλάδας, αστάθειας, ή λιποθυμική τάση
  9. αίσθημα «εξωπραγματικού» ή «αποπροσωποποίησης»
  10. Φόβος απώλειας ελέγχου και «τρέλας»
  11. Θανατοφοβία
  12. παραισθήσεις (μούδιασμα και μυρμηκίαση)
  13. ρίγη ή εξάψεις

Στατιστικά υπολογίζεται ότι από 7-28% του πληθυσμού θα έχουν κάποια κρίση πανικού στη ζωή τους και συνήθως στις ηλικίες των 25-30 χρόνων.

Η ψυχοθεραπευτική διαχείριση της κρίσης πανικού εναπόκειται στην αξιολόγηση του/της ψυχολόγου που θα επιλέξει την κατάλληλη θεραπευτική προσέγγισης εκτιμώντας την προσωπικότητα του ατόμου και τα ψυχοκοινωνικά-οικογενειακά-επαγγελματικά του δεδομένα. Συχνά με την γνωστική συμπεριφοριστική θεραπεία εντοπίζουμε και προσδιορίζουμε τις καταστροφικές ερμηνείες του πανικού που διακατέχουν το άτομο, δημιουργούμε στα πλαίσια της προσωπικότητας και του συναισθηματικού φάσματος του ατόμου μη-καταστροφικές εναλλακτικές ερμηνείες και το βοηθούμε να ανακτήσει την αυτοπεποίθηση και τον αυτοέλεγχό του.

3 σχόλια:

  1. Κύριε διαχειριστά της ιστοσελίδας .
    Είναι στην κρίση σου να αναρτάς ο,τι γουστάρεις . Αλλά μην ακούσω να καταγγέλεις την οικογενειοκρατία γιατί είσαι ο πρώτος και καλύτερος που την υποθάλπει ...
    Αναρτάς ένα άσχετο κείμενο, μόνο για να προβάλεις την κόρη της γνωστής οικογένειας των Μπαρουφοπουλαίων.
    Δεν λέει ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η πολιτική σου να επιλέγεις και να λογοκρίνεις τις απόψεις των επισκεπτών του blog δεν σε τιμά .
    Δηλαδή θα πρέπει οοολοι να συμφωνούμε μαζί σου ;
    Οοολοι να συμφωνούμε με τον κάθε αρθρογράφο ;
    Εμείς οι υπόλοιποι δεν δικαιούμεθα να έχουμε άποψη ; Δεν υπάρχει χώρος για εμάς που έχουμε αντίθετη άποψη ;
    Γιατί λογόκρινες την άποψή μου για την μεροληπτικότητά σου υπερ της οικογένειας Πιπερόπουλου ;
    Αυτό το θεωρείς Δημοκρατικό;
    Το θεωρείς ηθικό ;
    Το θεωρείς Ελληνική συμπεριφορά ;
    Νομίζεις οτι δικαιούσαι να κομπάζεις για την Ελληνικότητα των θέσεών σου όταν η πρακτική σου θυμίζει άλλες εποχές και άλλες εθνότητες.
    Τι θέση έχει στο blog σου ενα επιστημονικό κείμενο που έχει μεταφραστή στα Ελληνικά και έχει οικειοποιηθεί όπως πολύ συχνα συμβαίνει;
    Τι απογοήτευση ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Προς Ανωνυμο 01.12

    Κυριε αναγνωστα της ιστοσελίδας.
    Ειναι στην κριση σου να διαβαζεις και να σχολιαζεις ότι γουσταρεις.

    Αλλα βρισκεσαι σε ενα Ελληνικό ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ιστολόγιο.... Και την οικογενειοκρατια στην πολιτική την αντιπαθώ αλλα στην επιστήμη και στην κοινωνία την επικροτώ.
    Χαίρομαι όταν επικρατούν λοιπόν οι αξιοπρεπεις οικογένειες με πατριωτικές αρχές στην χωρα μου και επίσης χαίρομαι να βλέπω μια νεαρή επιστήμονα να ακολουθεί τα χνάρια του αξιότιμου και αξιόλογου πατέρα της.....που παρεπιμπτοντως καταλαβε την αηδία της πολιτικής και απεχώρησε νωρις.....

    Και το κείμενο δεν ειναι άσχετο....
    Γιατι αν το θεωρεις έτσι τότε δεν διαβασες την αποψη για το ιστολόγιο μας στην δεξιά στηλη..στο "Για να μας γνωρίσετε...". Τα θέματα μας δεν ειναι πολυποικιλα.....

    Και εν πάσει περιπτωση η αποψή σου καταγραφηκε ελέυθερα και δημοκρατικά κι ας ήταν άσχετη με το θέμα.....

    Μπορεις λοιπον να επιλέγεις μονο ότι σε ενδιαφερει στο ιστολόγιο μας...

    Προς Ανωνυμο 19.15
    Καταρχην πρέπει να γνωριζω αν εισαι ο ιδιος με τον προηγούμενο....

    Τελοσπάντων το σχολιο σου δεν το καταλαβαίνω. Δεν λογοκρίνω τις απόψεις των σχολιαστων. Τις δημοσιεύω ολόκληρες και αναλλοίωτες!!!!
    Οπότε δεν καταλαβαίνω τι λες. Δεν τις αναρτώ μονο όταν ξεφευγουν από την ευπρέπεια που εγω ο ίδιος εχω ορίσει ως κυριο κριτηριο για το μπλογκ μας.

    Την αποψή σου δεν την λογοκρινα δημοσίευσα αυτο ακριβως που εστειλες εκτος κι αν δεν ξερεις φιλε μου την εννοια της λεξης λογοκρισία....

    Οσο για την Ελληνικότητα μου δεν δεχομαι καμια αμφισβήτηση. Και δεν το συζηταω άλλο...

    Τωρα για το επιστημονικό κείμενο της φιλτατης Νατασσας θα σε παρακαλούσα αν γνωρίζεις ότι έχει αντιγραφει απο ξένο κείμενο να μου υποδείξεις το λινκ και σου υπόσχομαι να το διαβιβάσω με εντονη δυσφορία στην ιδια. Ομως αν δεν εχεις αποδειξεις για κατι τετοιο να μην το αναφερεις ουτε σαν υπόθεση γιατι εκτίθεσαι....

    Οσο για το γιατι δημοσιεύω συχνα επιστημονικά θέματα σε παραπέμπω στην απαντηση στον προηγούμενο ανωνυμο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.