Σελίδες

19 Οκτωβρίου 2010

Είσθε δημιουργικό άτομο; Του καθηγητή κ. Γιώργου Πιπερόπουλου.

Υπάρχουν στιγμές στη ζωή μας στις οποίες αισθανθήκαμε εκείνη την αποστομωτική συναρπαστικότητα της δημιουργικής διαδικασίας, στιγμές στις οποίες είδαμε τελικά μία ανύπαρκτη μέχρι πριν σχέση σε ιδέες, μιά νέα σύνθεση αντικειμένων, τη λύση σε κάποιο βασανιστικό πρόβλημα ή ένα αμείλικτο ερώτημα. Υπάρχουν γύρω μας συνάνθρωποί μας που διακρίνονται για την ικανότητά τους, για το προίκισμα ή το προνόμιό τους να ζούνε τέτοιες στιγμές με εναλλασσόμενη αλλά αδιάκοπη ένταση. Και υπάρχουν παράγωγα τέτοιων στιγμών που μας περιβάλλουν από την ώρα που γεννιόμαστε ή που συσσωρεύονται καθώς περνούν τα χρόνια. Στιγμές, άτομα, πράξεις, διαδικασίες και παράγωγα. Τέσσερα στοιχεία που σε μιά δυναμική αλληλεξάρτηση, υποτίθεται, ότι θάπρεπε να μας δώσουν το προφίλ ή το περίγραμμα του δημιουργικού ατόμου και της δημιουργικότητας. Μπορούν; Σίγουρα και αναμφίβολα ΝΑΙ εφόσον σχετίζονται με τις διαστάσεις του χώρου και του χρόνου.

Πώς, όμως, μπορούμε εμείς όχι μόνο να κατανοήσουμε, διαισθητικά, την μυσταγωγία της δημιουργίας αλλά και να συλλάβουμε την ουσία της διαδικασίας ώστε να βοηθήσουμε τα άτομα που διαθέτουν αυτό το "προίκισμα" να το αναπτύξουν και την κοινωνία στην οποία ζούμε να τους ευνοήσει ώστε να το κάνουν για...κοινό όφελος; Γιατί όσο και άν φαίνεται πεζό το ερώτημα δεν επιτρέπεται να θεωρήσουμε ως δεδομένα ούτε τα προικίσματα ορισμένων συνανθρώπων μας ούτε και την καλή πρόθεση της ελληνικής κοινωνίας να τους επιτρέψει να τα εκδηλώσουν παραγωγικά!

Η ανακάλυψη του τηλεφώνου από τον Bell περίμενε για πολλά χρόνια ανεκμετάλλευτη ακριβώς επειδή " δεν υπήρχε πρακτική...χρήση για τέτοια συσκευή" ενώ κρίνοντας την εφεύρεση του Edison σχετικά με το ηλεκτρικό φώς πολλοί επιστήμονες της εποχής αποφάνθηκαν ότι " οι προσπάθειές του δεν άξιζαν την προσοχή σοβαρών επιστημόνων ή και πρακτικών ακόμα ανθρώπων!..."

Υπάρχει μιά ομάδα συναδέλφων επιστημόνων της συμπεριφοράς που διατείνονται ότι τα δημιουργικά άτομα είναι και λίγα και σπανια σε κάθε κοινωνικό σύστημα, ενώ από την άλλη πλευρά μιά άλλη ομάδα (όπου ανήκω) θεωρεί ότι η δημιουργικότητα φαίνεται να υπάρχει στον καθένα και την καθεμιά μας αλλά τόσο οι μέθοδοι μάθησης και η Παιδεία μας γενικότερα όσο και οι ειδικές ψυχοκοινωνικές και πολιτιστικές μας συνθήκες καταπιέζουν και αδρανοποιούν τις δημιουργικές τάσεις του καθένα μας και ίσως ακόμη περισσότερο τα άτομα που είναι ιδιαίτερα προικισμένα με σαφείς δημιουργικές ικανότητες.

Υπάρχουν, όμως, συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που μπορούν να μας δώσουν το το προφίλ του δημιουργικού ατόμου άσχετα εάν αυτό είναι άνδρας, γυναίκα ή παιδί; Η απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι καταφατική και παραθέτω εδώ μερικα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που θα βοηθήσουν να προσδιορίσετε τόσο τις δικές σας όσο και τις δημιουργικές ικανότητες των παιδιών σας.

1. Ενδογενής ευαισθησία - υπάρχει μιά εμφανής έμφυτη τάση, μιά κλίση όπως κοινά χαρακτηρίζεται του ατόμου για ευαισθησία σε μαθηματικές, μουσικές, λογοτεχνικές ή εικαστικές εμπειρίες.

2. Τάση ασυμμετρικής σκέψης - Το άτομο κατορθώνει να εντοπίσει. Πρότυπα τάξης μέσα στην αταξία δεδομένων και φαινομένων την ίδια στιγμή που άλλοι, ακόμη και άτομα προικισμένα με ψηλό δείκτη νοημοσύνης βλέπουν μόνο ότι είναι συμμετρικό και σε κατάσταση τάξης ή τακτοποιημένο

3. Προσχολική παιδεία - Το δημιουργικό άτομο έχει μεγαλώσει, συνήθως, σε οικογενειακό περιβάλλον όπου ενθαρύνθηκε η περιέργειά του και όπου η δημιουργικότητα ήταν μιά συνειδητή στάση των γονέων του.

4. Σχολική εκπαίδευση - Το άτομο έχει μαθητέψει κοντά σε δασκάλους και καθηγητές που έδιναν σημασία σε συνεχείς ερωτήσεις και αναζητήσεις και όχι στην απομνημόνευση γεγονότων, κανόνω, ονομάτων και ημερομηνιών.

5. Αστείρευτη περιέργεια - Το δημιουργικό άτομο ποτέ δεν σταμάτησε να ερευνά, να αμφιβάλλει ακόμα και για τα πλέον σταθερά δεδομένα έχοντας μια παιδιάστικη νοοτροπία ακόμη και όταν βρίσκεται σε προχωρημένη χρονολογική ηλικία.

6. Ανεξαρτησία από το χρόνο - το δημιουργικό άτομο δεν λειτουργεί με γνώμονα το ρολόϊ του. Πρωί, μεσημέρι ή βράδυ δεν έχουν όπως και οι σχετικές έννοιες της εβδομάδας του μήνα ή του έτους το νόημα που έχουν για τον υπόλοιπο κόσμο. Τα προβλήματά του ίσως απαιτήσουν χρόνια για να βρούνε τις λύσεις τους, οι ανακαλύψεις του δεκαετίες ή, συχνά, μιά ολάκερη ζωή. Αυτή η προσωπική υποκειμενική αίσθηση του χρόνου αντιτίθεται στα ψυχοκοινωνικά εδομένα και συνήθως τα δημιουργικά άτομα αποτυχαίνουν να ανταποκριθούν σε χρονικά τέρμινα που τους θέτουν οι άλλοι.

7. Προσωπικό θάρος και αφοσίωση - το δημουργικό τομο δεν φοβάται την αποτυχία ή τον χλευασμό, ακριβώς επειδή αυτό που πραγματικά μετράει στη ζωή του είναι η υποκειμενική του αίσθηση της σπουδαιότητας και όχι η γνωμη που οι άλλοι έχουν για αυτό.

8. Αγάπη για τη δουλειά – άσχετα με την εντύπωση της κοινής γνώμης, η πραγματικότητα είναι ότι τα δημιουργικά άτομα, καλλιτέχνες, λογοτέχνες, εφευρέτες, εξερευνητές, επιστήμονες, εργάζονται όχι μόνο σκληρά αλλά και με διαχρονική συνέπεια. Σίγουρα αυτό δεν σημαίνει ότι μπορεί να μετρήσει κανείς πραγματική ενασχόληση με τη δουλειά τους για 15 ή 20 ώρες σε καθημερινή βάση αλλά η διανοητική και η ψυχοσυναισθηματική συνειδητή και υποσυνείδητη ενασχόληση με τα καθήκοντά και τους στόχους τους συνεχίζεται τόσο στις ώρες που είναι ξύπνιοι όσο και στις ώρες του ύπνου σε ρυθμό σχεδόν καταναγκαστικό.

6 σχόλια:

  1. Φίλε Μακρυγιάννη λυπαμαι που είμαι υποχρεωμένος να μην δημοσιεύσω το σχολιο σου.
    Πολλά από αυτα που γραφεις ομολογώ ότι θα έπρπε να δημοσιευθούν αλλα δεν σεβάστηκες τους όρους που έχω θέσει στο ιστολόγιό μου για τον σχολιασμό και βρίσκονται ακριβως πάνω από την φόρμα που γραφεις το σχολιό σου....

    Αν θέλεις απέφυγε τους προσωπικούς χαρακτηρισμούς και δώσε την ενδιαφέρουσα αποψή σου με ευπρεπεια και όση ένταση θέλεις.....

    Ομολογώ ότι ήμουν μεταξύ της δημοσίευσης με λογοκριμένα τα "κοσμητικά" επίθετα και της μη δημοσίευσης του σχολίου σου...
    Επέλεξα να μην το δημοσιεύσω γιατι θεωρώ ότι η λογοκρισία οποιουδήποτε κειμένου είναι μια πραξη απρεπης προς το πρόσωπο του αναγνωστη-σχολιαστη.

    Ετσι σε ξαναπαρακαλώ να γραψεις το σχόλιο σου αποφεύγοντας τους υβριστικούς χαρακτηρισμους και θα το δημοσιεύσω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητέ κύριε Θάνε
    και της ελευθεροέκφρασης Θάν(ΑΤ)ε,
    γνωρίζεις πολύ καλά πως δεν υπάρχουν ά-κοσμητικά επίθετα αλλά γελοίοι άνθρωποι πόυ σερβίρουν σκοταδιστικά παρταμύθια και ένα σωρό ψέματα προς ίδιον επίγειο και υλικό όφελος ή και προς κληρονόμηση μιάς θεσούλας στον Παράδεισο, όπως υπόσχεστε και προσδοκάτε όλοι εσείς οι αγύρτες και συνεπώς υπάρχουν άκοσμες πράξεις σε βαθμό κακουργήματος και εγκλήματος κατά της ανθρωπότητας.
    Μην μου κάνετε λοιπόν τον κόσμιο γιατί κι' εσείς κάτω από το χαλί κρύβετε τις βρωμιές σας όπως και ο καραγκιόζης που προσπαθείτε να προφυλάξετε με τη μη δημοσίευση του σχολίο μου.
    Η αλήθεια κύριε ΘΑΝατΕ δεν είναι άκομψη και δεν έβλαψε ποτέ κανένα. Τα ψέματά σας είναι εγκλήματα και να πράγματι υπήρχε κόλαση το γνωρίζετα πως θα πηγαίνατε όλοι σας στον πάτο της. Επειδή όμως γνωρίζετα πως εδώ είναι η κόλαση για όσους σας πιστεύον και οπαράδεισος για σας, γι' αυτό κόβετε και ράβετε όπως σας βολέυει.
    Κι' αν έχετε τα κότσια δημοσιεψτε τα σχόλια και να συνεχίσουμε το διάλογο. Ξεφτίλες ε ξεφτίλες
    ΤΩΡΑ ΕΙΜΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Λοιπόν Μακρυγιάννη - Καποδίστρια...
    Το πρώτο σου σχόλιο λυπαμαι που δεν μπορώ να το δημοσιέυσω καθως θιγει προσωπικά τον κύριο καθηγητη ο οποίος ευγενικά μας παραχωρεί τις σκέψεις του...

    Το συγκεκριμένο όμως μια και μου τα ψάλλεις το δημοσιέυω ευχαρίστως μιας κι εχεις όρεξη για διάλογο....

    Κάλα έκανες κι αφησες το ψευδώνυμο Μακρυγιάννης γιατι παραήταν ορθόδοξος για σενα....

    Με τον Καποδίστρια πας λίγο καλύτερα αλλά θα σε στεναχωρέσω...Πηγαινε κάθε Κυριακη στην Εκκλησία!!!! Κι εκει μια μερα τον έφαγε ενας όμοιός σου...

    Δεν καταλαβαίνω την επίθεσή σου.
    Δεν με γνωρίζεις προσωπικά και δεν νομίζω οι αναρτησεις μου να σου εχουν δωσει το δικάιωμα ή την αφορμή για τέτοια επίθεση.

    Υπάρχει προφανως κάποιο κόμπλεξ με κάποιο από τα πιστευω που πρεσβεύω....

    Οπότε οι κραυγες περι αλήθειας πάνε περίπατο...
    Υπό αυτο το πρίσμα λοιπόν θα σου επιτρέψω άλλο ενα σχόλιο το οποίο ελπίζω να ειναι σε κατασταση να δημοσιεύτει.....αλλα διάλογο δεν θα μπορεσουμε να κάνουμε....
    Απλά θα σου επιτρέψω να πείς την τελευταία κουβέντα έτσι απλά (χωρις να σου ανταπαντησω) όπως λέει κι ο ψυχιατρος να μην λέμε ποτέ όχι στον ασθενη....

    Εξάλλου οι φιλοι καταλαβαν ότι είχαν να καταλάβουν από τις αλήθειες σου.

    ...μου αρεσε παντως η ελευθεροεκφραση ΚΑΠ(Ρ)ΟΔΙΣΤΡΙΑ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Υποκριτές, θρασύδειλοι και αγύρτες είστε όλοι οι επαγγελματίες ψευτοθρησκευόμενοι και στρίβετε δια της παράκαμψης της ουσίας των θεμάτων. Έτσι κι' εσύ ΟάνΑΤε, λογοκρίνεις, δεν αντέχεις το διάλογο, την κάνεις με ελαφρά βηματάκια και παραπέμπεις όσους διαφωνούν με σένα στον ψυχίατρο.
    Τι λιγότερο έκανε ο Στάλιν. ο Χίτλερ και ο Παπαδόπουλος, από σένα κύριε Θάνο ταπεινέ υπηρέτη του σκοταδισμού και του κεφαλαίου;
    Χαλάλι σου πάντως τα 30 αργύρια της προδοσίας της αλήθειας, της επιστήμης και της Πατρίδας σου της Ελλάδας, αν αυτή είναι η πατρίδα σου και όχι το πορτοφόλι σου.
    Όσο για τον υπαινιγμό σου περί των "ομοίων μου" που έφαγαν τον Καποδίστρια, είμαι σίγουρος πως γνωρίζεις πως τον έφαγαν οι αγγλόδουλοι και "μεγαλοχριστιανοί" κοταζμπάσηδες γιατί θα μοίραζε τα τσιφλίκια τους στους δουλευτές τους που ήταν κοι οι αγωνιστές της απελευθέρωσης της πατρίδας.
    Το γεγονός πως μιλάς περιφριονητικά για τον Καποδίστρια είναι μιά απόδειξη πως είσαι οπαδός, ή απόγονος αυτών των καθαρμάτων τις αμαρτίες των οποίων πληρώνει η Ελλάδα και ο λαός της 180 ολόκληρα χρόνια.
    Αλλά αυτές τις αλήθειες δεν τις αντέχεις εσύ και τα άλλα αρπακτικά, (ιεραστείο και πλουτοκρατία) της τάξης σου.
    Ο κόσμος όμως ξυπνάει και κάποια στιγμή θα αναγκαστείτε να δείτε τα πράγματα και απο τη σκοπιά των θυμάτων σας και αυτή τη φορά δεν θα τα καταφέρετε να περάστε απέναντι γιατί οι απέναντι δεν θα
    χρειάζονται σπιούνους, γλείφτες της εξουσίας και παράσιτα, οπότε και κάποιοι από σας θα πάτε στους "πέρσες", τούρκους, αμερικάνους, άγγλους, γάλλους , πορτογάλλους, γιατί μέχρι εκεί φτάνει ο πατριωτισμός σας.
    Κάτσε και σκέψου αν ακόμα μπορείς να σκεφτείς λογικά και πάρε τις ευθύνες σου αντί να τις αναθέτεις στο "θεό", που κι' αυτόν τον γελοιοποιείς με τις ιδιότητες που του προσδίδεις, ή στον όποιοδήποτε τυχοδιώκτη που φιλοδοξεί να κυβερνήσει για λογαριασμό των αμερικάνων, των ρώσων, των γερμανών ή των κινέζων την Ελλάδα. Η Ελλάδα έχει ιστορία χιλιάδων χρόνων και δεν χρειάζεται, προσάτες θεούς, αρχιεπίσκοπους ή αχυράνθρωπους ποιτικούς, ουτε προδότες, λιβανιστήρια και οπαδούς.
    Πολίτες με νου και γνώση χρειάζεται
    η Ελλάδα, για να συνεχίσει να διδάσκει την ανθρωποτητα γράμματα, τέχνες και πολιτισμό για να βγει από τη χαβούζα των θρησκειών και του κεφαλαίου.
    Σκέψου τα εγκλήματα των θρησκειών και του χριστιανισμού μη εξαιρουμένου και άλλαξε . είναι γεναιότητα να ανοίξεις τα μάτια σου και να δεις το Φως, περισσότερο Φως, γιατί τα σκοταδιστικά σου πιστεύω αλοιώνουν το είναι σου και σε κάνουν οπαδό και όχι πολίτη, Έλληνα Πολίτη.
    Δεν χρειάζεται να επανέρθεις στο διάλογο όπως είσαι γιατί δεν έχεις να προστέσεις τίποτα. Και δεν θα πω πως είσαι ψυχικά άρρωστος όπως βιάστηκες εσύ, αλλά νομίζω πως πρέπει να ψάξεις και στον αντίλογο, να διαβάσεις στο πρωτότυπο αν μπορείς Πλάτωνα, Αριστοτέλη, Θουκιδίδη, Επίκουρο, Δαρβίνιο, Φρόιντ, Μαρξ, Τσε Γκεβάρα, Χώκιν, αλλά και Βάρναλη, Παλαμά, Νανόπουλο, Δερτούζο και ων ουκ έστι αριθμός....
    Δεν ξέρεις τι χάνεις με το να ζεις φυλακισμένος μέσα στο ψέμα των "ιερών κειμένων" των αγυρτών που
    μας τους επέβαλαν ως "αγίους πατέρες".
    Υγεία να έχεις και επιστήμης φώτιση γιατί έτσια θα είσαι χρήσιμος στην Ελλάδα.
    Τωρα είμαι ο Τζιορντάνο Μπρούνο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Που εισαι Τζιορντάνο..... υποσχεθηκα να μην απαντησω σε ασυναρτησίες αλλα εντάξει πατάω την υποσχεσή μου και θα πω μονο 2 πραγματα...

    Πρωτον πως γίνεται όλοι να καταλαβαν ότι κατηγορώ τους δολοφόνους του Καποδίστρια (αφού τους θεωρώ σαλεμενους σαν κι εσενα) κι εσυ να βλέπεις ότι κατηγορώ τον Καποδίστρια!!!!!! Ειναι για να επιβεβαιώσεις την τρικυμια εν κρανίω;

    Και δευτερον είναι ασέβεια να παρομοιάζεις και να βαζεις στην ιδια λίστα σοφών Πλάτωνα, Αριστοτέλη, Θουκιδίδη και Παλαμά με το αλητάκι Τσε Γκεβάρα, τον παρεξηγημένο Δαρβινο, τον εβραίο Μαρξ τον τρελλοΦρόυντκαι άλλους καραγκιόζηδες.....

    Κι επειδη καταλαβα και ποιος είσαι ξαναυποσχομαι 2η φορα οτι δεν θα ξανααπαντησω....για να δουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Έχε ύπνο ελαφρύ, αν σου το επιτρέπουν οι Ερινύες,
    ρίσψασπη και κοτοπονηρούλη μπλοφαδόρε, που πάτησες και τον όρκο σου σαν καλός χριστιανός. Άντε τώρα εξομολογήσου στον "πνευματικό" σου, χαμένε που δεν ξέρεις τι σου γίνεται και νομίζεις σταλινάκο και χιτλεράκο
    πως με το να βγάζεις όσους έχουν άλλη άποψη από σένα τρελούς, πως έλυσες τα υπαρξιακά προβλήματά σου και πως είσαι κάποιος, ανώ ξέρεις πως παριστάνεις τον κάποιον γιατί
    δεν είσαι τίποτα, αφού δεν είσαι ο εαυτός σου, αλλά ένας οπαδός από τα τόσα δισεκατομμύρια. Το χειρότερο με σένα έιναι πως είσαι οπαδός ακόμα και της Κανέλλη, στην οποία με παρέπεμψες !!!!!
    Αλλά τις απαντήσεις τις χρωστας στους επισκέπτες σου κ. ΘάνΑΤε.
    Καληνύχτα σας κύριε Θάνο.

    Τώρα σου μιλάει ο 'Βίλχελμ Ράιχ'
    ξέρεις αυτός που τον δολοφόνησαν οι φίλοι σου οι αμερικάνοι

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.