Σελίδες

3 Μαρτίου 2010

Αλλαγές στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.


Στον όμιλο Abu Dhabi Mar μεταβιβάζεται το 75,1% του μετοχικού κεφαλαίου των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τη γερμανική ThyssenKrupp Marine Systems, η οποία διατηρεί το 24,9%, με τη σύμφωνη γνώμη της ελληνικής κυβέρνησης και των Αρχών του Εμιράτου του Αμπου Ντάμπι και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στη συμφωνία - η οποία δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη - προβλέπεται να ναυπηγηθούν ακόμη τρία υποβρύχια Τ-214 στα συγκεκριμένα ναυπηγεία.

Ερωτηματικά διατηρούνται όμως και για τον αριθμό των εργαζομένων αλλά και για τις επενδύσεις που σχεδιάζει για τα επόμενα χρόνια το νέο επιχειρηματικό σχήμα. Από τη χθεσινή δήλωση της υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κυρίας Λούκας Κατσέλη, που ήταν και η εκπρόσωπος της κυβέρνησης στις διαπραγματεύσεις που έγιναν πριν από λίγες ημέρες σε ταξίδια-αστραπή που πραγματοποίησε στο Αμπου Ντάμπι, προκειμένου οι δύο πλευρές να δώσουν τα χέρια, συμπεραίνουμε ότι εκτίμηση της κυβέρνησης είναι ότι αυτή η συμφωνία μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της απασχόλησης.

Η επιδιωκόμενη και αναμενόμενη εδώ και καιρό μεταβίβαση αποσκοπεί να τακτοποιήσει τις εκκρεμότητες που έχει το ναυπηγείο με το ελληνικό Δημόσιο (παράδοση υποβρυχίων, ρύθμιση οικονομικών διαφορών για εργασίες που εκτελέστηκαν για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού, εξεύρεση λύσης για το υποβρύχιο «Παπανικολής» το οποίο δεν παραλαμβάνει το Πολεμικό Ναυτικό, πρόστιμο από την ΕΕ). Έτσι, λοιπόν, στη σχετική χθεσινή ανακοίνωση της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας επισημαίνεται ότι το νέο κοινοπρακτικό σχήμα, του οποίου θα ηγείται η Abu Dhabi Mar και θα συμμετέχει η ThyssenKrupp Marine Systems, «τυγχάνει της απόλυτης έγκρισης της ελληνικής κυβέρνησης».

Στην ίδια ανακοίνωση τονίζεται ακόμη ότι η κυβέρνηση επιδιώκει το νέο σχήμα να ολοκληρώσει τις διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας το ταχύτερο δυνατό και ότι με αυτό το νέο επιχειρηματικό σχήμα «επιτυγχάνεται μακροπρόθεσμη βιώσιμη λύση στο πλαίσιο της εθνικής στρατηγικής για την ανάπτυξη και την ενίσχυση της ναυπηγικής βιομηχανίας με διασφάλιση των θέσεων εργασίας».

Σε αυτό το σημείο να υπενθυμίσουμε ότι η γερμανική εταιρεία πριν από τον Σκαραμαγκά έχει μεταβιβάσει από πέρυσι, ακόμη δύο ναυπηγεία της στη Βόρεια Θάλασσα, καθώς στα μέσα του 2009, αποφάσισε να αποστασιοποιηθεί από τον κλάδο των ναυπηγείων, στον οποίο δραστηριοποιείται κυρίως μέσω της HDW και της Blohm and Vos. Η πρώτη είναι αυτή που το 2001 εξαγόρασε τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά από το ελληνικό Δημόσιο, αναλαμβάνοντας ταυτόχρονα την υλοποίηση του προγράμματος των 4 υποβρυχίων για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού.

Σε ό,τι αφορά τα ερωτηματικά που δημιουργήθηκαν χθες γιατί η μεταβίβαση των ναυπηγείων ανακοινώθηκε από την ελληνική κυβέρνηση και όχι από τη γερμανική εταιρεία, παρ' ότι τις μετοχές ελέγχει πλήρως η δεύτερη, σημειώνεται ότι βάσει της σύμβασης μεταβίβασης το 2001, το ελληνικό Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα έγκρισης ή όχι της μεταβίβασης.

Συνεπώς, τα υπουργεία Άμυνας και Οικονομίας παρακολουθούσαν τις εξελίξεις και σε περίπτωση «ναυαγίου» είχαν φροντίσει να διατηρούν ζεστό και το ενδιαφέρον του ομίλου Νεώριον.


Η ατζέντα της διαπραγμάτευσης

Σημειώνεται ότι το μόνο μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού αφορά τις 6 γαλλικές φρεγάτες Fremm, για τις οποίες όμως η γαλλική DCNS έχει προχωρήσει σε συμφωνία με το Ναυπηγείο Ελευσίνας (όμιλος Νεώριου) για την κατασκευή τους. Αλλά ο όμιλος Abu Dhabi Mar φέρεται να έχει ζητήσει τουλάχιστον το 40% των εν Ελλάδι ναυπηγήσεων.

Στα θέματα λοιπόν που δεν έχουν συμφωνηθεί ακόμη και πρόκειται να διαπραγματευτεί το υπουργείο Εθνικής Άμυνας με τη νέα ιδιοκτησία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, είναι το μέλλον του προγράμματος των τεσσάρων υποβρυχίων Τ-214 αλλά και η ένταξη μέσα στο 2011 της παραγγελίας των κορβετών (4+1).

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα τρία από τα τέσσερα υποβρύχια θα παραληφθούν από το Πολεμικό Ναυτικό, ενώ ο «Παπανικολής» δηλαδή το υποβρύχιο για το οποίο έχει γίνει πολύς λόγος γιατί «γέρνει» αποδεσμεύεται από το Πολεμικό Ναυτικό και θα πωληθεί από τους Γερμανούς της ThyssenKrupp. Αλλά στη θέση του θα ναυπηγηθεί ένα πέμπτο υποβρύχιο Τ-214, που υπολογίζεται ότι θα αντικαταστήσει τα δύο υποβρύχια 209/1400, που σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Άμυνας επρόκειτο να ναυπηγηθούν.
Αυτός ο διακανονισμός υπολογίζεται, με συντηρητικούς υπολογισμούς, ότι θα φέρει στα ταμεία του νέου ιδιοκτήτη περίπου 550 εκατ. ευρώ.

Πάντως, διατηρείται το ερώτημα για το τι θα γίνει με το πρόγραμμα των φρεγατών αλλά και ποιος θα πληρώσει το πρόστιμο των 250 εκατομμυρίων ευρώ που έχει επιβάλει η Κομισιόν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Αμέσως μετά την κυβερνητική ανακοίνωση, οι εργαζόμενοι εξέφρασαν την αντίθεσή τους και ανακοίνωσαν ότι θα κάνουν πορεία διαδήλωσης αύριο Τετάρτη στο κέντρο της Αθήνας, ενώ, όπως σχολίαζαν χθες παράγοντες της πολεμικής βιομηχανίας ενδέχεται στη συμφωνία να υπάρχει ρήτρα που θα προβλέπει σταδιακή μείωση του προσωπικού, προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι αντιδράσεις και ο αριθμός των απολυμένων υπολογίζεται να είναι γύρω στα 400 άτομα.

Λούκα Κατσέλη: «Ένας κολοσσός εμπιστεύεται την Ελλάδα»

«Σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία, είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι ένας ναυπηγοεπισκευαστικός κολοσσός, όπως η Abu Dhabi Mar, που έχει τέσσερα ναυπηγεία στην ιδιοκτησία της, εμπιστεύεται και επενδύει στην Ελλάδα. Μετατρέπει, έτσι, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά σε ναυπηγική της βάση, όχι μόνο για την κατασκευή υποβρυχίων του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού αλλά και για την κατασκευή πολεμικών πλοίων επιφανείας και υποβρυχίων άλλων αναδυόμενων οικονομιών». Αυτό ανέφερε η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κυρία Λούκα Κατσέλη, δηλώνοντας παράλληλα ότι «πρόκειται για μια σημαντική ανακοίνωση, με ιδιαίτερα επωφελή αναπτυξιακά αποτελέσματα για τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία στη χώρα μας, την ελληνική οικονομία και την ανταγωνιστικότητά της».

Η κυρία Κατσέλη θεωρεί ότι αποτελεί ιδιαίτερα θετική εξέλιξη το γεγονός ότι η KWD, θυγατρική της εταιρείας ThyssenKrupp Marine Systems, παραμένει ως υποκατασκευάστρια των υποβρυχίων, ενώ εκτιμά ότι η απόφαση της Abu Dhabi Mar να επενδύσει στον ελληνικό ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα θα δημιουργήσει και θα διασφαλίσει νέες θέσεις εργασίας και θα ενισχύσει σημαντικά την ελληνική τεχνογνωσία και την εξαγωγική δραστηριότητα της χώρας.

Ο συναλλαγματοφόρος κλάδος

Η ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα είναι ένας κατ' εξοχήν συναλλαγματοφόρος κλάδος και ως εκ τούτου είναι απαραίτητη η δυναμική προώθηση της εξωστρέφειας της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος, καθώς και η ανάπτυξη του ΒΙΠΑ Σχιστού σε ένα πρότυπο Ναυπηγοεπισκευαστικό Κέντρο στη Μεσόγειο, όπως επεσήμανε για μία ακόμη φορά ο κ. Νικόλαος Στρατής, μέλος της διοίκησης του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά, στην εισήγησή του, στο τριήμερο συνέδριο του δήμου Πειραιά για το πρόγραμμα URBACT II στο έργο «REDIS».

Ειδικότερα, όσον αφορά στη ναυπηγοεπισκευή στο Μητρώο του ΒΕΠ, όπως είπε, είναι εγγεγραμμένες σχεδόν στο σύνολό τους οι περί τη ναυπηγοεπισκευή επιχειρήσεις, εκ των οποίων 203 με αντικείμενο δραστηριότητας την επισκευή σκαφών εκτός ναυπηγείου, 281 μηχανουργεία, 53 επιχειρήσεις για τον καθαρισμό και τη βαφή σκαφών, 21 ναυπηγεία ξύλινων σκαφών και άλλες συναφείς δραστηριότητες


ΠΗΓΗ ΚΕΡΔΟΣ

ΣΧΟΛΙΟ

Μακάρι αυτή η συμφωνία να αποφέρει καρπούς, να μην υπάρξουν ανακατατάξεις στο είδη υπάρχον προσωπικό και να αρχίσουν επιτέλους οι εργαζόμενοι στο τροχαίο υλικό να λαμβάνουν τα χρωστούμενα όλων αυτών των μηνών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχολιά σας να ειναι σχετικά με το θέμα, περιεκτικά και ευπρεπή. Για την καλύτερη επικοινωνία δώστε κάποιο όνομα ή ψευδώνυμο. Διαφημιστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται.
Επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης του σχολίου σας παρακαλούμε μετά την τελική σύνταξή του να ελέγχεται. Προτιμάτε την ελληνική γραφή κι όχι την λατινική (κοινώς greeklish).

Πολύ σημαντικό είναι να κρατάτε προσωρινό αντίγραφο του σχολίου σας ειδικά όταν είναι εκτενές διότι ενδέχεται να μην γίνει δεκτό από την Google (λόγω μεγέθους) και θα παραστεί η ανάγκη να το σπάσετε σε δύο ή περισσότερα.

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί, το αργότερο, μέσα σε λίγες ώρες, μετά από έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να δημοσιεύει όλα τα σχόλια που δεν παραβαίνουν τους όρους που έχουμε θέσει στις παρούσες οδηγίες.
Υβριστικά, μη ευπρεπή και προπαγανδιστικά σχόλια θα διαγράφονται ή δεν θα δημοσιεύονται.