Σελίδες
31 Αυγούστου 2025
Ο Αυξεντίου και οι ασήμαντοι Φειδίες
Τι είναι το Φένγκ Σούι;
…Σε καμμία περίπτωση δεν μπορούμε να δεχθούμε ότι πρόκειται για επιστήμη, αφού προϋποθέτει πίστη σε μη επιστημονικά δεδομένα και έχει σαφώς ένα θρησκευτικό (ταοϊστικό) υπόβαθρο…
Το Feng Shυί ισχυρίζεται ότι βοηθά στην υγεία, ευημερία, στον γάμο, στην οικογένεια, στην καριέρα αυτών που το εξασκούν. Για όλα υπάρχει η λύση από τους “ειδικούς”. Και όλες οι συμβουλές βέβαια χρεώνονται οπό συμβούλους του Feng Shυί. Παραμένει όμως αμέτρητα βασανιστικό το ερώτημα: Με τόσες ιδιότητες που του προσδίδουν οι Κινέζοι πώς και εκατομμύρια των Κινέζων γνωρίζουν μόνο μιζέρια στη χώρα τους;
– Αν θέλεις να έχεις μια επαγγελματική επιτυχία, θα πρέπει να τοποθετήσεις έτσι όπως σου έδειξα τα έπιπλα σου.
– Για να βελτιώσεις την σχέση σου με τον σύντροφο σου, αγόρασε μερικούς κρυστάλλους και τοποθέτησε τους σε μια γωνία της κρεβατοκάμαρας».
– Ωωωωωωχχχχχχ!!! Έβαλες τον καναπέ πίσω από την πόρτα; Αυτό είναι αντίθετο στο τσι!! Φράσεις σαν κι αυτές ακούμε πλέον όλο και πιο συχνά δεξιά και αριστερά από ανθρώπους «ειδικούς», οι οποίοι ορίζουν τη σωστή θέση για να τοποθετήσουμε το τραπέζι μας, το παράθυρο κλπ. προκειμένου, όπως λένε, να μην εμποδίζουμε την ροή της ευεργετικής ενέργειας chi. Ακολουθώντας τις συμβουλές τους θα μπορούμε να κοιμόμαστε ήσυχοι ότι η τύχη μας δουλεύει! Όλα αυτά δεν είναι κάτι άλλο απ’ αυτό που μας είναι γνωστό ως Feng Shυί (φενγκ σουι). Ας δούμε λοιπόν περί τίνος πρόκειται.
Γενικά ” Feng Shυί ” σημαίνει “άνεμος και νερό”. Αποτελεί ένα ζωτικό και παρακινητικό συστατικό της σοφίας της αρχαίας Κίνας. Είναι ένα κράμα αρχαίας σοφίας, μυστικιστικών πεποιθήσεων, κουλτούρας και γνώσης του σώματος βασισμένο στη συμπαντική ενέργεια, που περιγράφεται μέσα από πολύχρωμους συμβολισμούς… Θα μπούμε στον άθικτο κόσμο των δράκων, των τίγρεων, του ανέμου, του νερού, των θετικών και αρνητικών ενεργειών, του Γιν και του Γιανγκ, στη ροή της ενέργειας, στις συμπαντικές αναπνοές και τις επιδράσεις των στοιχείων της φύσεως…
Για την Ορθοδοξία το νερό και ο άνεμος και γενικότερα όλα τα στοιχεία της φύσεως είναι αγαθά που παρέχονται από τον Θεό στους ανθρώπους. Όμως όλα αυτά είναι στην υπηρεσία του ανθρώπου και ανάλογα με το πώς θα τα χρησιμοποιήσει (προς ωφέλεια ή βλάβη του) θα έχει και το ανάλογο αποτέλεσμα. Ο κόσμος των δράκων, των τίγρεων, του ανέμου, του νερού, των θετικών και αρνητικών ενεργειών, κ.λπ. δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένας έμμεσος τρόπος για την είσοδο μας στον μυστικισμό, δηλ. στον χώρο του αποκρυφισμού και της μαγείας και γιατί όχι και του σατανισμού.
Γιν και Γιανγκ.
Το Feng Shυί είναι μια παλιά κινεζική επιστήμη, που γίνεται πιο εύκολα κατανοητή αν ειδωθεί μέσα από την προοπτική της κινέζικης άποψης για το σύμπαν, τον ουρανό και την γη. Οι Κινέζοι πιστεύουν ότι υπάρχουν δύο συμπαντικές δυνάμεις, δύο αντίθετες μεν αλλά συμπληρωματικές ενέργειες που σχηματίζουν το σύμπαν και οτιδήποτε μέσα σ’αυτό. Αναφέρονται στις δύο αυτές ενέργειες ως “Γιν” και “Γιανγκ”. Μαζί το Γιν και το Γιανγκ απαρτίζουν μια ισορροπημένη ολότητα, γνωστή ως ΤΑΟ – ή “η Οδός”- η αιώνια αρχή της αρμονίας του ουρανού και της γης. Το καλό ευοίωνο Feng Shυί μπορεί να δημιουργηθεί μόνο όταν υπάρχει ισορροπία στην αρμονία μεταξύ Γιν και Γιανγκ.
Για την Ορθοδοξία υπάρχει ένας Θεός, Τριαδικός (ένας Θεός, τρία πρόσωπα) που είναι η αρχή των όντων δηλαδή η αιτία που δημιούργησε τον ουρανό και την γη, όλο τον υλικό και τον πνευματικό, τον ορατό και τον αόρατο κόσμο. Τελευταίο και κορυφαίο δημιούργημα του υλικού κόσμου είναι ο άνθρωπος. Ο Θεός γίνεται αντιληπτός μόνο από τις ενέργειες του και όχι από την ουσία του. Δεν υπάρχουν δύο δυνάμεις, αλλά ο άνθρωπος ελεύθερος να καθορίσει τις επιλογές του, καλείται να φθάσει στην αγιότητα, χρησιμοποιώντας τη βοήθεια του Θεού για να ενωθεί μαζί Του.
Το Πα Κουά (Ρa Kua) είναι το σύμβολο στην αναφορά της αρχής για την πρακτική του Feng Shυί. Είναι ένα σύμβολο σε σχήμα οκταγώνου. Στο κέντρο του σχήματος αυτού τοποθετείται το Γιν και το Γιανγκ. Το σχήμα αυτό από μόνο του παίζει ένα δυνατό και κεντρικό ρόλο στην πρακτική του Feng Shυί, αφού θεωρείται ως ένα από τα πιο σημαντικά σύμβολα για την προστασία από τα δηλητηριώδη τόξα ή άλλες επιζήμιες κατασκευές. Έχει επίσης την δύναμη να διώχνει τα κακόβουλα πνεύματα.
Για την Ορθοδοξία το σύμβολο προστασίας των χριστιανών είναι ο Σταυρός πάνω στον οποίο ο μονογενής Υιός του Θεού, ο Ιησούς Χριστός, αφού πρώτα έγινε άνθρωπος με την βοήθεια του Αγίου Πνεύματος και από την παρθένο Μαρία (Παναγία μας) κατόπιν για τις δικές μας αμαρτίες σταυρώθηκε, θυσιάστηκε και αναστήθηκε νικώντας τον θάνατο. Αυτό το σύμβολο της θυσίας του θεανθρώπου Ιησού, υπήρξε και υπάρχει σαν σύμβολο θυσίας για όλους τους χριστιανούς, και αποτελεί όπλο κατά των αντίθεων δυνάμεων.
Γραμμές ενέργειας.
Το Feng Shυί υποστηρίζει ότι περιβάλλον είναι γεμάτο από αόρατες αλλά ισχυρές γραμμές ενέργειας -μερικές ευνοϊκές και μερικές ολέθριες- και ότι οι γραμμές αυτές κουβαλούν είτε αρμονία είτε δυσαρμονία, υγεία ή αρρώστεια, ευημερία ή φτώχεια. Σύμφωνα με το Feng Shυί, οι ευνοϊκές γραμμές αποτελούν αυτό που οι Κινέζοι αποκαλούν ως την “κοσμική (συμπαντική) αναπνοή του Δράκοντα”, αλλοιώς Sheng Chi. Οι μη ευνοϊκές γραμμές αναφέρονται ως η “αναπνοή που σκοτώνει”, αλλιώς Shar Chi. Η αναπνοή αυτή δημιουργείται από την παρουσία κοφτερών, μυτερών αντικειμένων ή γραμμών μέσω των οποίων διοχετεύεται κακό Feng Shυί. Στη σελίδα 72 του βιβλίου What is Feng Shυί, αναφέρεται ότι ο σταυρός πάνω σε ταφόπετρες θεωρείται ότι δημιουργεί εξαιρετικά άτυχο Feng Shυί.
Για την Ορθοδοξία οι αντίθεες δυνάμεις που υπάρχουν είναι πνεύματα πονηρά και ακούν στο όνομα δαίμονες. Είναι το 10° τάγμα των πρώην αγγέλων το οποίο με αρχηγό τον Εωσφόρο επαναστάτησε εναντίον του θεού, εξέπεσε από την αρχική του αγγελική κατάσταση, και πλέον ανήκει στις δυνάμεις του σκότους. Οι δαίμονες σκοπό έχουν να πληγώσουν τον θεό, και προσπαθούν να βλάψουν με οποιοδήποτε τρόπο τους ανθρώπους έχοντας απώτερο σκοπό να κολάσουν την ψυχή του ανθρώπου και κατά συνέπεια να λυπήσουν τον Θεό που αγαπά τους ανθρώπους. Οι υπόλοιπες ουράνιες δυνάμεις ακούνε στο όνομα άγγελοι και παρέμειναν κοντά στο Θεό μετά την επανάσταση του Εωσφόρου. Έργο τους εκτός από την δοξολογία του Θεού είναι να βοηθούν τους ανθρώπους να εκτελούν το θέλημα του Θεού.
Δηλητηριώδη τόξα.
Τα τόξα αυτά μπορεί να είναι ίσιοι δρόμοι, οι κοφτερές γωνίες της στέγης ενός κτιρίου, ένα δένδρο, οι πύργοι ή πυλώνες της ηλεκτρικής, οι άκριες ενός ψηλού κτιρίου, ένας σταυρός, μια προεξέχουσα γωνία ή οποιοδήποτε αντικείμενο έχει απειλητικό παρουσιαστικό. Η ενέργεια από ένα δηλητηριώδες τόξο ταξιδεύει σε ίσιες γραμμές μεταφέροντας κακή τύχη και άλλες απεχθείς συνέπειες. Όσο πιο μυτερά και πιο απειλητικά είναι αυτά τα τόξα τόσο πιο μεγάλες είναι οι συνέπειες (αρρώστειες, χαμένες ευκαιρίες, νομικές διαμάχες, καβγάδες, οικονομικές ζημιές και πολλά άλλα). Όταν δημόσια κτίρια βρίσκονται εκτεθειμένα σε τέτοια δηλητηριώδη τόξα, τότε οι συνέπειες είναι αρκετά μεγάλες. Επίσης, το Feng Shυί κάνει αναφορά σε διάφορα ζώα και το συμβολισμό τους, και συστήνει να έχουν στα σπίτια τους οι άνθρωποι αντικείμενα με τέτοιες παραστάσεις (στολίδια, πίνακες κ.ά.).
Για την Ορθοδοξία ούτε τα τόξα, ούτε οι κοφτερές γωνίες, ούτε η κορυφή ενός δένδρου που μπορεί να έχει ένα αιχμηρό άκρο, δεν μπορεί να επηρεάσει και να καθορίσει την ζωή των ανθρώπων. Βέβαια πολλές φορές χρησιμοποιούνται αντικείμενα για να εξυπηρετήσουν αποκρυφιστικά, μαγικά (δαιμονικά δηλαδή) σχέδια. Οι άνθρωποι πλασμένοι ελεύθεροι από τον Θεό έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν την πορεία τους, θετική ή αρνητική. Ο Θεός δεν παραβιάζει το αυτεξούσιο του ανθρώπου έστω και προς το καλό του ανθρώπου. Ο άνθρωπος με τη συμμετοχή του στα Μυστήρια της Εκκλησίας αγιάζεται και προστατεύεται από κάθε δαιμονική επιρροή.
Κινέζικη Αστρολογία και Feng Shυί υπόσχονται όχι μόνο ευημερία, πλούτη, υγεία, επιτυχή καριέρα, επιτυχημένο γάμο, έξυπνα παιδιά κ.τ.λ. αλλά έχουν και κοινές βάσεις και αρχές. Θα μπορούσε να ειπωθεί ότι το ένα συμπληρώνει το άλλο, αφού η κινέζικη αστρολογία αποκαλύπτει τον προορισμό κάποιου σύμφωνα με την τύχη του ουρανού, ενώ το Feng Shυί συνδέεται με την γήινη τύχη. Αυτό το λαμβάνουν πολύ καλά υπόψιν τους όσοι θα δώσουν συμβουλές για το Feng Shυί, αφού πριν δώσουν συμβουλές μελετούν τον αστρολογικό πίνακα του πελάτη τους. Τα πέντε στοιχεία · Νερό, Ξύλο, Μέταλλα, Γη και Φωτιά υπάρχουν τόσο στην Κινέζικη Αστρολογία όσο και στο Feng Shυί.
Για την Ορθοδοξία τα άστρα σε καμμία περίπτωση δεν επηρεάζουν, ούτε βέβαια ορίζουν και δεν διαγράφουν την ζωή του ανθρώπου. Επίσης η αστρολογία, αφού δεν είναι επιστήμη, δεν είναι αποδεκτή από την Εκκλησία μας, γιατί ο άνθρωπος πλάστηκε με ελεύθερη βούληση που δεν καθορίζεται από τους αστρικούς παράγοντες ή άλλες δυνάμεις της φύσης. Επίσης πίσω από την αστρολογία, πρέπει να γνωρίζουμε ότι κρύβεται ο αποκρυφισμός που είναι είδος μαγείας. Την αστρολογία πρέπει να την διαχωρίζουμε από την Αστρονομία που είναι επιστήμη και φυσικά είναι αποδεκτή από την Εκκλησία.
Εφαρμογές του Φενγκ Σούι.
Με βάση την φιλοσοφία του Feng Shυί, η ευημερία και ευτυχία του ανθρώπου στηρίζεται στην ουράνια τύχη, την τύχη της φύσης και την ανθρώπινη τύχη. Έτσι, το κάθε τι γίνεται για να δημιουργηθούν ευνοϊκές συνθήκες για να γίνει κάποιος δέκτης και των τριών αυτών δυνάμεων. Για να προσελκυσθεί η καλή τύχη αλλά και να αποφευχθούν οι βλαβερές συνέπειες από την δυσαρμονία που προκαλεί η απρόσεκτη λειτουργία του Feng Shυί, υπάρχουν ένα σωρό προϋποθέσεις και παροτρύνσεις. Αυτό μπορεί να είναι το σχήμα ή η θέση ενός κτιρίου, ενός δωματίου, ενός αντικειμένου, το υλικό από το οποίο αυτό είναι φτιαγμένο, το χρώμα του, το μέγεθος του, ο φωτισμός, τα λουλούδια που υπάρχουν στο χώρο, το αν το νερό που υπάρχει είναι καθαρό και κρυστάλλινο και ένα σωρό άλλα.
Για την Ορθοδοξία τίποτε από όλα αυτά δεν ισχύει και δεν υπάρχει ουράνια τύχη, ούτε τύχη της φύσης, ούτε ανθρώπινη τύχη. Η Ορθοδοξία δέχεται ότι ο Θεός είναι πάνσοφος και η πρόνοια Του άλλωτε, επιτρέπει, άλλοτε επεμβαίνει και άλλοτε λειτουργεί με έναν άγνωστο σε μας τρόπο που όμως πάντοτε είναι προς το συμφέρον μας. Ο Θεός γνωρίζει ως Παντογνώστης τι θα συμβεί, αλλά ΔΕΝ προκαθορίζει τα πράγματα. Προσφέρει στον άνθρωπο τις ευκαιρίες που χρειάζεται, αλλά εκείνος (ο άνθρωπος δηλ.) επιλέγει αν θα τις εκμεταλευθεί.
ΚΡΙΤΙΚΗ:
Επομένως, βλέπουμε πως το Feng Shυί προέρχεται από την κινέζικη θρησκεία του Ταοϊσμού ενώ στα πλαίσια του Νew age, που το υιοθετεί, εμπλέκεται σ’ αυτό και ο αποκρυφισμός. Έτσι, σε καμμία περίπτωση δεν μπορούμε να δεχθούμε ότι πρόκειται για επιστήμη, αφού προϋποθέτει πίστη σε μη επιστημονικά δεδομένα και έχει σαφώς ένα θρησκευτικό (ταοϊστικό) υπόβαθρο. Είναι δε χαρακτηριστικό το γεγονός πως το Feng Shυί πολεμήθηκε ιδιαίτερα στην μαοϊκή Κίνα ως «φεουδαλιστική δεισιδαιμονική πρακτική». Σε αντίθεση με όλα αυτά, η Ορθοδοξία μας διδάσκει πως όλα τα αγαθά παρέχονται από τον Θεό και Πατέρα μας, όποτε και όσα Εκείνος θέλει και γνωρίζει ότι θα είναι για το συμφέρον μας. Δεν επιζητούμε δηλαδή με ένα μαγικό τρόπο, μέσω τεχνικών, να ικανοποιήσουμε τα πάθη μας, γιατί αυτό φανερώνει έλλειψη πίστης στην πρόνοια του Θεού και αθεράπευτο εγωισμό. Έπειτα, οι χριστιανοί δεν πιστεύουμε στην τύχη, τα άστρα κι όλα αυτά που μπορούν -υποτίθεται- να καθορίσουν την ζωή μας, γιατί γνωρίζουμε ότι ο άνθρωπος έχει πλασθεί ελεύθερος και αυτεξούσιος, ώστε εκείνος να έχει την ευθύνη για κάθε του πράξη.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Το εντός εισαγωγικών τμήμα του άρθρου αποτελεί αναδημοσίευση του λήμματος Φενγκ Σούι/ Feng Shυί από το «Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό Θρησκειών και Αιρέσεων, Παραχριστιανικών- Παραθρησκευτικών Ομάδων και Σύγχρονων Ιδεολογικών Ρευμάτων» του Αρχιμ. Χριστόφορου Τσιάκκα, εκδ. Ιεράς Μονής Τροοδιτίσσης, Κύπρος 2002.
entaksis.gr
Ψηφιακή γενιά: Πώς τα social media επαναπρογραμματίζουν τα μυαλά των εφήβων
- Οι νοσηλείες για αυτοτραυματισμό σε κορίτσια προεφηβικής ηλικίας αυξήθηκαν κατά 189% από το 2011.
- Για τα μεγαλύτερα έφηβα κορίτσια, η αύξηση ήταν 62%.
- Τα ποσοστά αυτοκτονιών ακολούθησαν παρόμοια μοτίβα: αυξημένα κατά 151% για τις προέφηβες και 70% για τις εφήβους.
- Εθισμός στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε Έλληνες εφήβους
- Εθισμός στο TikTok και Ψυχική Υγεία
- Επιπολασμός Ψυχικής Υγείας μεταξύ των Νέων στην Ελλάδα
- Το κύκλωμα ( σύστημα) ανταμοιβής (ντοπαμίνη), το οποίο ενεργοποιείται από τα “likes” (Μου Αρέσει) και τα σχόλια.
- Τον μηχανισμό κοινωνικής σύγκρισης, ο οποίος ωθεί τους εφήβους να συγκρίνουν τον εαυτό τους δυσμενώς με τις ιδανικές εικόνες.
- Την αμυγδαλή, η οποία επεξεργάζεται τον φόβο και την απειλή και μπορεί να υπερδιεγερθεί από διαδικτυακές συγκρούσεις, κυβερνοεκφοβισμό (cyber bulling) ή αποκλεισμό από την ομάδα.
- Ατελείωτο σκρολάρισμα και Μεταβαλλόμενες Ανταμοιβές
- “Μου αρέσει” (Like), καρδούλες και σχόλια
- Νίκες, “βραβεία” και σχετικές Ειδοποιήσεις (Snapchat)
- Αλγοριθμικός Σχεδιασμός (TikTok)
- Κατάργηση του απεριόριστου σκρολαρίσματος.
- Αφαίρεση εθιστικών ειδοποιήσεων(notifications).
- Εφαρμογή χρονικών ορίων και λειτουργιών “παύσης”.
Πώς ήταν η ζωή στην ελληνική Σμύρνη πριν την μικρασιατική καταστροφή
Ο Έλληνας που προγραμμάτισε το πρώτο ρομπότ πριν από δύο χιλιετίες και έκανε τις πόρτες να ανοίγουν μόνες τους
Ο ΣΤΑΥΡΑΕΤΟΣ ΤΟΥ ΜΑΧΑΙΡΑ - η ταινία για τον Γρηγόρη Αυξεντίου
Η ταινία για τον Γρηγόρη Αυξεντίου που περιλαμβάνει αληθινά πλάνα από το ολοκαύτωμα του.
ΣΧΟΛΙΟ
Να κάτσετε να την δείτε μαζί με τα παιδιά σας.
(Ευχαριστώ τον φίλο Αντώνη Αντωνά που μου την έστειλε και την αγαπητή του κόρη που την ανακάλυψε στο διαδίκτυο)
Δήλωση του Προέδρου της ΝΙΚΗΣ Δημητρίου Νατσιού για την παραίτηση του Διοικητή της Σχολής Αλεξιπτωτιστών
Πριν 250 ολόκληρα χρόνια, ο Προφήτης του Γένους μας Άγιος Πατροκοσμάς ο Αιτωλός, μας μίλησε για την Εγνατία Οδό
ΠΕΡΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΩΣ
Εάν έπρεπε, αγαπητοί μου, να ερωτήσουμε τι είναι το Ευαγγέλιον, θα μπορούσαμε με συντομία να απαντήσουμε: «Η παράδοσις της αληθείας». Αλλά τι είναι αλήθεια; Η αλήθεια είναι ο Χριστός και ο λόγος Του. Όχι ο λόγος Του, αλλά και ο λόγος Του. Διότι ο ίδιος είπε: «Ἐγώ εἰμί ἡ ἀλήθεια». Συνεπώς η αλήθεια είναι τα λόγια Του. Αλλά η πηγή των λόγων Του είναι ο Ίδιος. Συνεπώς η πηγή της αληθείας είναι το πρόσωπό Του.
Επανερχόμενοι λοιπόν εις την ερώτηση, εάν θα πρέπει να ρωτήσουμε τι είναι Ευαγγέλιον, θα απαντούσαμε: «Η Αλήθεια, η Παράδοσις της αληθείας». Δηλαδή ο Χριστός και ο λόγος Του. Αλλ’ όμως πολλές φορές, αγαπητοί μου, ξεχνάμε αυτήν την Παράδοσιν της αληθείας, που είναι το Ευαγγέλιον. Ο Απόστολος Παύλος θα βρεθεί σε μία πολύ δύσκολη θέση, δυσάρεστη, όταν θα γράψει την πρώτη προς Κορινθίους επιστολή του εις την εκκλησία της Κορίνθου και θα τους πει: «Γνωρίζω δὲ ὑμῖν, ἀδελφοί, τὸ εὐαγγέλιον ὃ εὐηγγελισάμην ὑμῖν, ὃ καὶ παρελάβετε, ἐν ᾧ καὶ ἑστήκατε, δι᾿ οὗ καὶ σῴζεσθε, τίνι λόγῳ εὐηγγελισάμην ὑμῖν εἰ κατέχετε, ἐκτὸς εἰ μὴ εἰκῆ ἐπιστεύσατε. Παρέδωκα γὰρ ὑμῖν ἐν πρώτοις ὃ καὶ παρέλαβον, ὅτι Χριστὸς ἀπέθανεν ὑπὲρ τῶν ἁμαρτιῶν ἡμῶν κατὰ τὰς γραφάς, καὶ ὅτι ἐτάφη, καὶ ὅτι ἐγήγερται τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ κατὰ τὰς γραφάς» κ.λπ. Δηλαδή μερικοί Κορίνθιοι αμφισβητούσαν την ανάστασιν των νεκρών.
Και φυσικά, όπως λέγει ευστοχότατα κάποιος Πατήρ ότι «εάν αμφισβητείς την ανάστασιν των νεκρών, τότε μην μιλάς πια για το Ευαγγέλιο, δεν έχεις τίποτα». Και συνεπώς ο Απόστολος Παύλος βλέποντας πόσο ακριβώς μεγάλο είναι το θέμα αυτό, αφιερώνει ένα ολόκληρο και μακρότατο κεφάλαιον υπέρ της αναστάσεως των νεκρών, αφού βεβαίως η κατοχύρωσις θα γίνει επάνω στην Ανάσταση του Χριστού. Και θα τους πει: «Γνωρίζω δέ ὑμῖν ἀδελφοί», δηλαδή το «γνωρίζω» εδώ έχει την έννοια «Σας υπενθυμίζω. Γιατί το ξέρετε. Αλλά, το ξεχάσατε;». Δεν τους θίγει. Να τους πει: «Το αμφισβητήσατε; Σας υπενθυμίζω, λοιπόν, αδελφοί, το Ευαγγέλιον. Εκείνο που εγώ ευαγγελίστηκα σε σας. Εκείνο το οποίον εσείς παραλάβατε και επάνω στο οποίο σεις σταθήκατε, δια του οποίου Ευαγγελίου σεις σώζεσθε, εἰ κατέχετε, εάν βεβαίως το κρατάτε».
Εδώ βλέπομε, σ’ αυτήν την έκφρασή του, αγαπητοί μου, όλη εκείνη την διαδικασία της παραδόσεως της αληθείας. Γιατί είναι μεγάλο θέμα η παράδοσις της αληθείας. Είναι αυτό που πήρα εγώ, να το δώσω στον άλλον. Αλλά αυτό που θα δώσω στον άλλον, πώς θα το δώσω; Και αυτός που θα το πάρει από μένα και θα το δώσει στην επόμενη γενεά, πώς θα το δώσει; Θα το δώσει ακέραιο, σωστό, όπως ακριβώς βγήκε από την πηγήν; Ή θα είναι διαφορετικό; Έτσι προκύπτει, αγαπητοί μου, ένα πρόβλημα. Φυσικά αυτό που λέγει εδώ ο Απόστολος ότι «εγώ σας έδωκα το Ευαγγέλιον -εὐηγγελισάμην ὑμῖν τό Εὐαγγέλιον- το οποίον εσείς πήρατε και επάνω στο οποίο σταθήκατε», θέμα δεν ετίθετο τόσο τότε εις τον Απόστολον και την γενεά στην οποία υπάρχει, διότι είναι ο ίδιος εκείνος ο οποίος πήρε απευθείας από την πηγήν τον λόγο του Θεού, όπως και οι άγιοι Απόστολοι. Μάλιστα θα πει λίγο πιο κάτω, που ακούσαμε την αποστολικήν περικοπήν, ότι «εἴτε ἐγώ εἴτε ἐκεῖνοι, οὕτῳ κηρύσσομεν καί οὕτως ἐπιστεύσατε». «Έτσι κηρύσσομε και έτσι πιστεύετε. Αλλά το θέμα είναι ότι εκείνο που εγώ σας έδωκα, εσείς πώς το παραλάβατε; Και ακόμη, όταν εσείς θα το δώσετε λίγο πιο κάτω, οι άλλοι οι επιγενέστεροι, πώς θα το παραλάβουν;».
Όταν λέμε, αγαπητοί μου, «Παράδοση», τι ακριβώς εννοούμε; Είναι ό,τι λέγει η λέξις σε μία πρώτη διάσταση. Δηλαδή αυτό το οποίο παίρνω και δίδω. «Ὃ παρέλαβον -λέγει ο Απόστολος- ὃ καί παρέδωκα ὑμῖν». Τι; Ότι ο Χριστός απέθανε και την τρίτη ημέρα ανέστη. Αυτό πήρα, αυτό σας έδωκα. Αυτό βασικά είναι Παράδοσις. Αλλά το θέμα είναι όταν γραφτεί αυτή η Παράδοσις, κι αυτή η Παράδοσις εγράφη, είναι το Ευαγγέλιον - φερ’ ειπείν, αυτά που γράφει στους Κορινθίους ο Απόστολος Παύλος, αυτά αγαπητοί είναι κατατεθειμένα, έγιναν βιβλίο. Έτσι λοιπόν τίθεται το ερώτημα: Οι επόμενες γενεές, όταν θα διαβάσουν αυτό, πώς θα το καταλάβουν; Δηλαδή πώς θα το ερμηνεύσουν το Ευαγγέλιο; Διότι αν δεν υπήρχε πρόβλημα ερμηνείας, τότε δεν υπήρχε θέμα παραδόσεως. Εάν υπήρχε ένας τρόπος που όλες οι γενεές να καταλαβαίνουν το Ευαγγέλιο σωστά, όπως ακριβώς παρεδόθη από τον Κύριον στους μαθητάς Του, επαναλαμβάνω, δεν θα υπήρχε ανάγκη παραδόσεως.
Η Παράδοσις λοιπόν δεν είναι τίποτε άλλο παρά το φρόνημα της Εκκλησίας, πώς ακριβώς βλέπει τις Γραφές. Πώς η Εκκλησία, πάντοτε η Εκκλησία, από την εποχή των Αποστόλων, από την Αποστολικήν Εκκλησίαν μέχρι σήμερα, πώς η Εκκλησία βλέπει τις Γραφές και τι φρονεί γι’ αυτές. Δηλαδή, πώς ερμηνεύει τις γραφές. Και έτσι το κλειδί της ερμηνείας βρίσκεται μέσα εις αυτό το φρόνημα της Εκκλησίας, δηλαδή μέσα εις αυτήν την Παράδοση της Εκκλησίας. Είναι γνωστό ότι είναι θεμελιωδέστατο αυτό, από τα πιο θεμελιώδη. Γιατί αν αυτό δεν το κρατώ στα χέρια μου, τότε πώς θα καταλάβω την Γραφή; Και μην νομίσετε ότι αυτό είναι μια κουβέντα με την οποία μπορούμε τώρα να απασχολούμεθα και ανήκει σε κάποιους άλλους κύκλους θεωρητικούς. Όχι, δεν είναι καθόλου έτσι τα πράγματα. Το πείραμα έγινε. Έγινε στους Προτεστάντες. Επήραν την Γραφή και άρχισαν να την μελετούν. Και επειδή ήθελαν να αντιδράσουν εις την ρωμαϊκήν Εκκλησίαν, την Δυτικήν, την Εκκλησίαν της Ρώμης, γι΄αυτό τον λόγο άρχισαν να λέγουν ότι… «Μελετάτε την Γραφήν κι όπως την καταλαβαίνετε». Κι έτσι ο κάθε ένας μελετητής έγινε μία αυθεντία ερμηνείας. Το αποτέλεσμα; Επειδή δεν δέχτηκαν την Παράδοσιν, το φρόνημα της Εκκλησίας, πώς ερμηνεύει η Εκκλησία, το αποτέλεσμα είναι να διασπαστούν σε χίλια κομμάτια. Και η πίστις να διασπαστεί και να εισαχθούν πλήθος αναρίθμητο αιρέσεων. Επόμενο ήταν. Διότι όταν ο καθένας ερμηνεύει όπως θέλει, δεν θα εισαχθούν αιρέσεις;
Κατηγορούν την Εκκλησία μας ότι κρατούμε την Παράδοση. Προσέξτε. Όχι τας Παραδόσεις· την Παράδοσιν. Προσέξτε. Όχι τας Παραδόσεις· την Παράδοσιν(Το Π με κεφαλαίο και ενάρθρως). Την Παράδοσιν. Όχι «Παράδοσιν», την Παράδοσιν. Συγκεκριμένο στοιχείο. Την Παράδοσιν. Μας κατηγορούν. Ή ακόμη αν θέλετε και η εποχή μας είναι τέτοια, που εμείς οι ίδιοι οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί να στεκόμεθα εναντίον της Παραδόσεως και να λέμε: «Και πού τα βρήκες αυτά; Και τι είναι αυτά;». Και πολλοί που θα’ θελαν ίσως να ζήσουν μία πνευματική ζωή, έξω όμως από την Εκκλησία, έξω από την Παράδοση της Εκκλησίας, όπως πολλές φορές έχομε λογίους ανθρώπους, που παίρνουν την Γραφή την μελετούν, την θαυμάζουν αλλά την καταλαβαίνουν όπως θέλουν αυτοί. Τότε αυτό δεν έχει καμία αξία. Γιατί απλούστατα η Γραφή κατανοείται μόνο μέσα εις την Εκκλησίαν. Μόνον. Δεν μπορώ ποτέ να βρω τον Χριστό, εάν δεν μελετήσω την Γραφή μες την Εκκλησία· που θα πει μέσα στο φρόνημα, με το φρόνημα της Εκκλησίας. Αυτή όμως η Παράδοσις είναι μέσα εις αυτήν την ουσίαν του Χριστιανισμού.
Θα μπορούσαμε να απαντήσομε λοιπόν το εξής: Όταν ο Χριστός παρέδωκε στους Αποστόλους την αλήθειαν, τι είπε; Είπε το εξής: «Εγώ δεν ελάλησα τίποτε απ’ ό,τι ήκουσα από τον Πατέρα. Τίποτα δεν ελάλησα παραπάνω ή παρακάτω απ’ ό,τι ήκουσα από τον Πατέρα. Κι εκείνο που ήκουσα από τον Πατέρα, τούτο λαλώ». Αλλά αυτό που ο Χριστός λαλεί επιβεβαιούται από το Πνεύμα το Άγιον την ημέρα της Πεντηκοστής. Συνεπώς παρατηρούμε ότι μέσα εις τα πρόσωπα της Αγίας Τριάδος να υπάρχει μία ιδιότυπος παράδοσις. Λέγω «ιδιότυπος» διότι ο Θεός είναι εις. Η ουσία του Θεού είναι μία. Παρά ταύτα, επειδή «ο Χριστιανισμός είναι μίμησις της Αγίας Τριάδος», όπως λέγει ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, γι΄αυτό και εις το σημείο αυτό η Εκκλησία μιμείται την Αγία Τριάδα. Σε τι; Στην Παράδοση. Αφού ο Υιός τίποτα δεν λέγει απ’ ό,τι δεν ήκουσε από τον Πατέρα και το Πνεύμα το Άγιον επιβεβαιοί παν ό,τι ο Υιός είπε την ημέρα της Πεντηκοστής, διότι τότε κατενοήθη, αλλά και το σπουδαίον είναι ότι δεν θα ήρχετο ποτέ η Πεντηκοστή εάν ο άνθρωπος Ιησούς, όπως τον έβλεπαν οι άνθρωποι, δεν ήτο αληθής. Συνεπώς το Πνεύμα το Άγιον απέδειξε την ημέρα της Πεντηκοστής ότι ο Ιησούς είναι αληθής, συνεπώς είναι Θεάνθρωπος. Ώστε αυτή η Παράδοσις μέσα στη ζωή της Αγίας Τριάδος, που δείχνει μια πειθαρχία, η οποία μας καταπλήσσει, γίνεται μοντέλο, γίνεται πρότυπον για μας μες την Εκκλησία.
Έτσι τώρα πηγή είναι ο Ιησούς Χριστός. Διδάσκει. Οι μαθηταί ακούν. Κατόπιν εκείνοι παίρνουν την εντολή ότι «Πορευθέντες εἰς πάντα τά ἔθνη, διδάσκοντες αὐτούς τηρεῖν πάντα ὅσα ἐνετειλάμην ὑμῖν». «Αφού τους διδάξετε να τηρούν όσα εγώ σας παρήγγειλα». Προσέξτε: Πάντα. Ούτε παραπάνω ούτε παρακάτω. Και η αξία, αγαπητοί μου, του Αποστόλου είναι η πιστότητα. Ο Απόστολος δεν πρωτοτυπεί. Η αξία του δεν είναι στην πρωτοτυπίαν. Η αξία του είναι εις την πιστότητα. Εάν παρέδωκε επακριβώς εκείνο το οποίον έχει πάρει.
Και κατόπιν, η Παράδοση αυτή περνάει στους αγίους της Εκκλησίας μας, στους Πατέρες. Και συνεπώς η Αποστολική Παράδοσις γίνεται Πατερική Παράδοσις. Και είναι το φρόνημα της Εκκλησίας. Είναι το κλειδί της ερμηνείας της Αγίας Γραφής. Λέγει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης χαρακτηριστικότατα εις την Α΄ του επιστολή. Δια πολλών, εγώ σας λέω μόνον τρεις λέξεις. Το λέγει κατ’ επανάληψιν συνωνύμους λέξεις: «Ὃ ἑωράκαμεν, ὃ ἀκηκόαμεν ἀπαγγέλλομεν ὑμῖν». «Εκείνο που είδαμε και εκείνο που ακούσαμε, αυτό σας λέμε. Τίποτα παραπάνω από εκείνο που είδαμε και ακούσαμε και τα χέρια μας», λέγει παρακάτω, «εψηλάφησαν περί του λόγου της ζωής. Και σας τα λέμε όχι για να κάνομε τον έξυπνο, αλλά για να έχετε κι εσείς την ζωή, όπως την έχομε και εμείς». Είναι καταπληκτικό, αγαπητοί μου. Αυτή ακριβώς η πιστότης. Θα μας πει δε αργότερα ο Μέγας Αθανάσιος το εξής θαυμάσιον: «Εἴδομεν καί αὐτήν τήν ἐξ ἀρχῆς Παράδοσιν καί διδασκαλίαν καί πίστιν τῆς Καθολικῆς Ἐκκλησίας, ἥν (:την οποίαν) ὁ μέν Κύριος ἔδωκεν, οἱ δέ Ἀπόστολοι ἐκήρυξαν καί οἱ Πατέρες ἐφύλαξαν». «Καί οἱ Πατέρες ἐφύλαξαν». Συνεπώς το ταμείον της αληθείας είναι σ’ αυτό που εφύλαξαν οι Πατέρες, που επήραν από κείνο που εδίδαξαν οι Απόστολοι, οι οποίοι ήκουσαν από το στόμα του Χριστού. «Ἐν ταύτῃ γάρ τῇ παραδόσει ἡ Ἐκκλησία τεθεμελίωται». «Εδώ είναι», λέγει, «θεμελιωμένη, έχει θεμελιωθεί η Εκκλησία. Επάνω εις αυτήν την Παράδοσιν».
Έτσι, αγαπητοί, βλέπομε ότι δεν μπορούμε να λέμε ότι θα παίρνομε την Γραφή να την διαβάζομε, για να παίρνομε συνθήματα ζωής και να την εξηγούμε όπως εμείς την θέλομε και μας συμφέρει. Ή ακόμη να βλέπομε κάποια που να νομίζομε ότι μας αρέσουν και κάποια άλλα να τα βάζομε στην άκρη. Η Γραφή ολόκληρη είναι η αλήθεια.
Θα ΄θελα όμως ακόμη να σας τονίσω και κάτι άλλο. Πολλές φορές, όταν μελετούμε την Γραφή, νομίζομε ότι είναι ένα γράμμα η Γραφή. Όπως ακριβώς θα ήταν ένας που μας στέλνει ένα γράμμα, μια επιστολή, και ξεχνάμε για μια στιγμή τον αποστολέα και μένομε μόνο στο γράμμα. Έτσι θέλομε πολλές φορές να μείνομε σε ένα ρητό, το οποίο θα θέλαμε να το εφαρμόσομε. Σωστό. Δεν αντιλέγει κανείς. Ξεχνάμε όμως κάτι που είναι πολύ ουσιώδες. Ότι δεν είναι αρκετό να πεις «Θα βάλω μπροστά να εφαρμόσω το Ευαγγέλιον, με άσκηση φυσικά». Δεν πρέπει να ξεχνώ ότι πίσω από εκείνο που διαβάζω, πίσω από εκείνο το οποίον με πάσαν προσπάθειαν προσπαθώ να το οικειωθώ, είναι ένα πρόσωπο. Δεν είναι ένας λόγος. Είναι ένα πρόσωπο. Και το πρόσωπο αυτό είναι ο Ιησούς Χριστός. Γι΄αυτό η Παράδοσις δεν είναι ένα γράμμα. Είναι μία ζωντανή πραγματικότης. Και η τελειοτάτη έκφρασις αυτής της Παραδόσεως, όχι σαν γράμμα, αλλά σαν ζωή, είναι η Θεία Λειτουργία. Την νύχτα που παρεδίδετο ο Υιός Σου, ω Πάτερ, πήρε στα χέρια Του το ψωμί και το κρασί και είπε: «Αυτό είναι το Σώμα μου και αυτό είναι το Αίμα μου· γιατί είμαι Εγώ σ’ αυτό που τώρα Εγώ σας παραδίδω». Και η Εκκλησία εκράτησε την υψίστην Παράδοσιν, την Θεία Λειτουργία. Τον ανεκτίμητον αυτόν θησαυρόν. Και δεν έχομε πια μια παράδοση γράμματος, αλλά μια Παράδοση προσώπου. Αυτόν τον Ίδιον τον Χριστό· ο Οποίος είναι… το Σώμα Του, η Εκκλησία. Έτσι, ο Χριστός και η Εκκλησία είναι Ένα. Ό,τι η κεφαλή με το σώμα. «Και το σώμα του Χριστού», λέει ο Απόστολος Παύλος, «είναι η Εκκλησία». Όταν κοινωνούμε σωστά, όπως πρέπει, το σώμα και το αίμα του Χριστού, κρατάμε την Παράδοση, την ζώσα Παράδοση. Γι’ αυτόν τον λόγο λέγει ο Απόστολος Παύλος ότι θα τελείται το μυστήριον αυτό ἄχρις οὗ ἄν ἔλθῃ, έως ότου έλθει ο Χριστός. Δεν έχει σημασία, αγαπητοί μου, αν λίγοι άνθρωποι τηρούν αυτό. Έστω κι αν αποτελεστεί ένα λείμμα. Πάντα δε, θα είναι η Ορθοδοξία.
Μην το ταυτίζομε, θέλω να ξυπνήσομε λίγο, να ξυπνήσομε. Μην το ταυτίζομε, «ΕΛΛΑΣ ΚΑΙ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ». Κάποτε θα δραπετεύσει η Ορθοδοξία από την Ελλάδα. Θα δραπετεύσει. Δεν ξέρω πού θα πάει. Στην Κίνα θα πάει; Στην Ουγκάντα θα πάει; Στον Βόρειο Πόλο θα πάει; Δεν ξέρω. Στους Εσκιμώους; Δεν ξέρω. Ένα μόνο. Η Ορθοδοξία θα μείνει ἄχρις οὗ ἄν ἔλθῃ ο Χριστός. Μας το είπε ο Απόστολος Παύλος. Βεβαίως, εάν δεν μείνει η Ορθοδοξία στην Ελλάδα, εδώ που κηρύχτηκε κι από δω που ξεκίνησαν οι ιεραπόστολοι, πραγματικά θα ήταν κάτι πολύ λυπηρό για μας. Πάρα πολύ λυπηρό για μας. Αλλά, όπως πηγαίνομε και όπως σκεφτόμαστε και όπως κινούμεθα εμείς οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί, φοβάμαι ότι γρήγορα θα χάσομε αυτήν μας την μεγάλη δόξα και τιμή. Όπως την έχασαν και οι Εβραίοι· την τιμή να γνωρίσουν τον Χριστό. Μην νομίζετε, ο Θεός δεν μεροληπτεί. Ο Θεός δεν περιορίζεται από συναισθηματισμούς. Όχι. «Τήρησες; Θα σε ανεβάσω και θα σε δοξάσω. Δεν ετήρησες; Θα σε απορρίψω»... Δεν εδίστασε, λέει ο Απόστολος Παύλος στην προς Ρωμαίους επιστολή του, «να απορρίψει τον Ισραήλ. Εσύ ποιος είσαι; Εσύ είσαι αγριέλαιος. Θα σε απορρίψει. Εάν λέει την φύσει καλλιέλαιον απέρριψε, εσύ που είσαι αγριέλαιος και σε εκέντρισε δηλαδή σε μπόλιασε, πολύ παραπάνω θα σε απορρίψει».
Γι’ αυτόν τον λόγο αν αγαπάμε και την πατρίδα μας, την Ελλάδα, ας προσέξομε. Η Ελλάς υπάρχει γιατί υπάρχει Ορθοδοξία. Ή καλύτερα, η δόξα της Ελλάδος είναι η Ορθοδοξία. Και η Ορθοδοξία είναι η Παράδοση της Εκκλησίας, είναι η Παράδοση των Αποστόλων, είναι η Παράδοση των Πατέρων. Και εμείς είμεθα η ζώσα παρακαταθήκη. Αλλά ακόμη κάτι να μην ξεχνάμε. Οι Πατέρες, όπως και ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης και ο Θαλής ο Μιλήσιος και ο Σωκράτης και ει τις έτερος σοφός και σπουδαίος, όπως και οι μεγάλοι καλλιτέχνες, δεν ανήκουν στην Ελλάδα αλλά σε όλον τον κόσμο. Είναι κληρονομιά όλου του κόσμου. Βεβαίως οι Πατέρες είναι Έλληνες, αλλά δεν ανήκουν παρά σε ολόκληρο τον κόσμο. Μην, λοιπόν, εμείς καυχόμαστε και λέμε ότι οι Πατέρες ήσαν Έλληνες. Είδατε τι σας διάβασα; Την γνώμη του Μεγάλου Αθανασίου. Και όμως οι Πατέρες θα πουν: «Ανήκομε σ’ όλο τον κόσμο. Όπου υπάρχει Ορθοδοξία. Και σας σάς αγνοούμε». Μη μείνομε, δηλαδή, μόνο με το όνομα. Με ψιλό όνομα ότι οι Πατέρες είναι Έλληνες. Αλλά να κρατήσομε την πίστιν μας. Λέγει ο Απόστολος Παύλος: «Κρατάτε τάς παραδόσεις». «Να κρατάτε τις παραδόσεις που εγώ σας παρέδωσα». Θα πει να κρατούμε ,να φυλάττουμε. Και τι λέγει ο Κύριος στην Αποκάλυψη σε μια Του επιστολή σε μία Του Εκκλησία. «Κράτει ὃ ἔχεις ἕως οὗ ἄν ἔλθω». «Κράτησε αυτό που έχεις, έως ότου έλθω». Και θέλετε; Αυτή η Εκκλησία της Μικράς Ασίας… -αν και οι επτά Εκκλησίες της Μικράς Ασίας είναι τύπος της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας με επτά πτυχές, με επτά πλευρές, μία η Εκκλησία. Αυτές οι τοπικές Εκκλησίες αποτελούν τύπον. Αυτή η Εκκλησία που πήρε την εντολή να κρατήσει εκείνο που έχει έως ότου έλθει ο Χριστός, δεν το κράτησε. Η λυχνία της έσβησε. Οριστικά το 1922. Έσβησε. Πάει. Βλέπετε δεν εκράτησε την λυχνίαν έως ότου έλθει ο Χριστός. Τι δυστύχημα… Λοιπόν η φωνή του Χριστού μάς ειδοποιεί: «Κράτει ὃ ἔχεις ἕως οὗ ἄν ἔλθω».











.jpg)
