Σελίδες

28 Φεβρουαρίου 2025

Ο λαός μίλησε. Μητσοτάκης τέλος!

Τα… έκανε πάνω του το μητσοτακικό καθεστώς από την πρωτοφανή για τα μεταπολιτευτικά χρονικά κοσμοπλημμύρα και έβαλε τους παρακρατικούς τραμπούκους του να πνίξουν την οργισμένη για τα πεπραγμένα του μητσοτακισμού λαοθάλασσα σε μια απέλπιδα προσπάθεια να σώσουν το σάπιο κατεστημένο που έφτιαξαν από το αίμα (κυριολεκτικά και μεταφορικά) του λαού.
 
Πάρτε το χαμπάρι κύριε Μητσοτάκη, ο λαός μίλησε, τελειώσατε!
 
Κάποιος εκ των… αρίστων να μεριμνήσει να σας πει να σταματήσετε να ρίχνετε λάδι στη φωτιά και επιτέλους να λειτουργήσετε σαν υπεύθυνος πολιτικός που θα φροντίσει να αποκατασταθεί η ομαλότητα.
 
Κι αυτό γίνεται μόνο είτε με παραίτηση είτε με εκλογές!
Άλλωστε, σε ένα ακόμη ρεσιτάλ αλαζονείας, ο ίδιος παραδεχτήκατε ότι στη δημοκρατία δεν υπάρχουν αδιέξοδα.
 
Κατόπιν επομένως της σημερινής πρωτόγνωρης λαϊκής αγανάκτησης η μοναδική διέξοδος είναι η αλλαγή σκηνικού προς εκτόνωση και επιστροφή στην περιβόητη κανονικότητα την οποία επικαλείστε από τότε που βασανίζετε τον έρμο τούτο τόπο αλλά ποτέ δεν είδαμε.
 
Μην αυταπατάστε κύριε Μητσοτάκη, ο λαός δεν ξεχύθηκε στους δρόμους μονάχα για το μπάζωμα των Τεμπών (όπου παρά τους δεκάρικους περί υποτιθεμένης παραπλάνησης, ήρθε αιφνιδιαστικά ο κυβερνητικός ΕΟΔΑΣΑΑΜ τρίβοντάς σας στα μούτρα τα ψέματά σας για ευνόητους λόγους) αλλά για να σας πει… ως εδώ, δεν μπορούμε πλέον να αναπνεύσουμε! Θέλουμε οξυγόνο, αξιοπρεπή ζωή, δικαίωση των αδικοχαμένων συμπολιτών μας, μέσα σε μια ευνομούμενη και περήφανη πατρίδα!
 
Είναι αδύνατο πια να αντιστρέψετε την πραγματικότητα κύριε Μητσοτάκη.
Ρωτήστε κάποιον από του καθηγητές σας στο Χάρβαρντ να σας εξηγήσει τι συνεπάγεται η κατάσταση… point of no return.
 
Νισάφι, συμπεριφερθείτε έστω και στο παρά πέντε σαν σώφρων ηγέτης κι όχι σαν κακομαθημένο πριγκιπόπουλο.
 

Οι αγώνες για την ελευθερία στο Σούλι και η σημασία της πίστης

Αναδημοσίευση από το Paramythia-online
ομιλία του πατρός Ελευθέριου Κωνσταντή στο επιστημονικό συνέδριο για το Σούλι
και τον Αγιο Κοσμά που πραγματοποιήθηκε από τις 5 Μητροπόλεις της Ηπείρου 
 
Κατά τη μακρά χρονική περίοδο της Τουρκοκρατίας υπήρξαν ορισμένες μεμονωμένες προσπάθειες για την αποτίναξη της υποδούλωσης. Τα μικρής διάρκειας επαναστατικά κινήματα εναντίον του ισχυρού τουρκικού ζυγού δεν ήταν εφικτό να έχουν αίσια έκβαση. Οι συνέπειες των επαναστατικών ενεργειών ήταν ολέθριες καθώς με τον παραδειγματικό θάνατο ή την υποτέλεια των εμπνευστών υποκινητών έπαυε οποιαδήποτε άλλη προσπάθεια, τουλάχιστον ως άμεση συνέχεια. Ωστόσο, η ύπαρξη χρόνιας οργανωμένης αντίδρασης ανυπότακτων τοπικών κοινωνικών ομάδων στον υπόδουλο χώρο σημειώθηκε στο Σούλι, τη Μάνη και τα Σφακιά σηματοδοτώντας τη διαρκή διεκδίκηση της ελευθερίας και την αμφισβήτηση της καθολικής κυριαρχίας των κατακτητών. Ειδικότερα στην Ήπειρο, στην ιστορική περιοχή του Σουλίου, η διαμόρφωση αυτόνομης συνομοσπονδίας – συμπολιτείας των ένδεκα χωριών-του τετραχωρίου και επταχωρίου- με περισσότερα από πενήντα γειτονικά χωριά, κατέστη περίπτωση μοναδική και καθοριστική για την διεκδίκηση της ελευθερίας από τον τούρκικο ζυγό. 
 
Η συμπολιτεία του Σουλίου σχηματοποιήθηκε σταδιακά με την αρχική εγκατάσταση των πρώτων κατοίκων στην δύσβατη περιοχή [1] του ιστορικού Σουλίου, κατά την πλέον βάσιμη άποψη, το διάστημα μεταξύ του 16ου αιώνα και τις αρχές του 17ου αιώνα. Η διαμόρφωση της ευρύτερης συμπολιτείας περιλάμβανε τους οικισμούς του τετραχωρίου [2]: το Σούλι, τη Σαμωνίβα, την Κιάφα και τον Αβαρίκο, τους οικισμούς του επταχωρίου [3]: το Τσεκούρι, το Αλποχώρι, το Παλιοχώρι, τη Γκιονάλα, το Περιχάτι, τα Βίλια και τις Κοντάτες, και περισσότερα από πενήντα χωριά πλησίον των ανωτέρω ένδεκα οικισμών. Η πληθυσμιακή σύνδεση των γενών ως οικογένειες μεγάλων κοινωνικών ομάδων τις λεγόμενες φάρες και αποτελούσε ιδιαίτερο γνώρισμα των κατοίκων της περιοχής του Σουλίου. 
 
Στην κοινωνική ζωή των οποίων η τήρηση των εθίμων, του όρκου, της τιμής και της πίστης υπήρξαν σημεία δεοντολογίας βασισμένα στην έννοια της ελευθερίας. Εξίσου σημαντικός δεσμός ανάμεσα στα σουλιώτικα και παρασουλιώτικα χωριά ήταν η θρησκευτικότητα η οποία καθόριζε συνοχή και στην θρησκευτική ζωή των κατοίκων της συμπολιτείας. Σύμφωνα με χαρακτηριστική αναφορά του Πουκεβίλ οι Σουλιώτες «ήταν ευχαριστημένοι που θεωρούνταν και ονομάζονταν χριστιανοί» [4]. Οι αναφορές σε εκκλησίες [5] στους οικισμούς του Σουλίου και σε ιερείς [6] αποτελούν μια πρώτη εικόνα για την θρησκευτική ζωή των Σουλιωτών. Οι εκκλησίες ήταν σχετικά μικρές με λιτά στοιχεία αρχιτεκτονικής, χωρίς μεγάλα παράθυρα και με πολεμίστρες [7]. 
 
Η ιστορία της γενεαλογίας της φάρας των Τζαβελαίων αναφέρει ως γενάρχη τον ιερέα Παπαζάχο και την αρχική ονομασία Παπαζαχαίοι ή Παπαζαχάτες. Ομοίως, μνημονεύεται ακόμα και ο ιερέας Παπαγιάννης ιδρυτής και αρχηγός της φάρας των Παπαγιανάτων. Σε σουλιώτικο συμφωνητικό του 1770 αναφέρεται το όνομα του Παπακύριου και έπειτα από την πτώση του Σουλίου σε έγγραφα τα ονόματα των Σουλιωτών ιερέων Αθανασίου ο οποίος πιστοποιεί το γάμο του Μάρκου Μπότσαρη με την Ελένη Καρακίτσου και του ιερέα Παναγιώτη Κασκαρή. 
 
Η παρουσία και διδασκαλία του αγίου Κοσμά του Αιτωλού στο Σούλι το 1779 [8] και επίσης η περιοδεία του στα άλλα παρασουλιώτικα χωριά της συμπολιτείας ενίσχυσε την κοινή θρησκευτική ταυτότητα των οικισμών. Στις περιοδείες του Αγίου στην περιοχή του Σουλίου αποδίδονται χαρακτηριστικοί προφητικοί λόγοι και νουθεσίες. Ασφαλώς, η παρουσία του αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τους κατοίκους και για συγκεκριμένους κληρικούς όπως ο ιερομόναχος Σαμουήλ ο οποίος σύμφωνα με τις ιστορικές καταγραφές εγκαταστάθηκε πριν από το 1800 στο Σούλι [9]. Η παρουσία του ιερομονάχου Σαμουήλ ενέπνεε με θρησκευτικό τρόπο [10] τις αντιλήψεις στη ζωή των Σουλιωτών κατά την μακροχρόνια διεξαγωγή συγκρούσεων με τα στρατεύματα του Αλή Πασά. Ο ίδιος υπήρξε ακροατής των λόγων του αγίου Κοσμά γεγονός το οποίο επηρέασε την σκέψη του με εσχατολογική θεώρηση. 
 
Οι πρώτοι πόλεμοι των Σουλιωτών εναντίον του τούρκικου ζυγού 
 
Η ευρύτερη περιοχή του Σουλίου με την καθιέρωση της συμπολιτείας σουλιώτικων και παρασουλιώτικων χωριών και κυρίως το καθεστώς των ανυπότακτων κατοίκων αποτελούσαν διαχρονικές αιτίες για την πολεμική κατάλυση της κυριαρχίας των Σουλιωτών. Η αντι-οθωμανική δράση των Σουλιωτών διαπιστώνεται ήδη κατά τη διάρκεια του Ενετο – Τουρκικού πολέμου (1684-1699). Οι μετέπειτα εχθροπραξίες μεταξύ των Σουλιωτών και των Οθωμανών αποδεικνύουν την χρόνια αντίσταση του Σουλίου στον τουρκικό ζυγό. Οι πολεμικές συγκρούσεις υπήρξαν έντονες και συνεχείς, η ενδεικτική αναφορά των αγώνων ενέχει μεγάλη σημασία για την κατανόηση της όλης συμπεριφοράς των Σουλιωτών προς τους κατακτητές. 
 
Ιστορικά οι πρώτοι αγώνες των Σουλιωτών διάρκειας πενήντα και πλέον ετών εναντίον των Οθωμανών υπήρξαν κατά τα εξής έτη: 
 
To 1721 μετά την απόρριψη της πρότασης του Ζατζή Αχμέτ (ή Χατζή Αχμέτ), Πασά των Ιωαννίνων, για την υποταγή των Σουλιωτών, πολιόρκησε το Σούλι με ισχυρή δύναμη 8.000 ανδρών. Τελικώς αναγκάσθηκε να υποχωρήσει μετά από αιφνιδιαστική νυκτερινή αντεπίθεση των Σουλιωτών και μεγάλες απώλειες.
 
Το 1731, κατ΄ άλλους το 1732, ξεσηκώθηκαν οι Σουλιώτες καθώς και οι κάτοικοι του χωριού Μαργαρίτι με υποκίνηση των Ενετών. Με διαταγή του Σουλτάνου ακολούθησαν εκστρατείες, από τον Χατζή Αχμέτ και από άλλους Μπέηδες και Αγάδες της περιοχής χωρίς επιτυχία.
 
Το 1754, o νέος Πασάς των Ιωαννίνων ο Μουσταφά Πασάς, επιχείρησε εκστρατεία χωρίς αποτέλεσμα.
 
Στα επόμενα χρόνια ακολούθησαν και άλλες επιθέσεις με τον Τουρκαλβανό Μουσταφά Κόκκα ο οποίος επιτέθηκε με 4.000 στρατιώτες και τον Μπεκίρ Πασά με 5.000 στρατιώτες.
 
Το 1759 ο Ντόστ μπέης, του Γαρδικίου, και της Παραμυθιάς ο και διοικητής του Δέλβινου, ηττήθηκε από τους Σουλιώτες.
 
To 1762, ο Μαξούντ Αγάς (ή Μαζούντ Αγάς) του Μαργαριτίου και Βοεβόδας (κυβερνήτης) της Αρτας, υπέστη ήττα στην περιοχή «Λάκκα» των Λελόβων αλλά απέσπασε τα γύρω χωριά της περιοχής Λελόβων και Λακοπούλας.
 
Το 1772, ο Σουλεϊμάν Τσαπάρη ή Τζαπάρκα, Αγάς του Μαργαριτίου με στρατό 8.000 – 9.000 ανδρών επιτέθηκε στους Σουλιώτες με αφορμή την επίσκεψη απεσταλμένου και επίδοση γραμμάτων και πυρομαχικών του Αλεξίου Ορλώφ το φθινόπωρο του 1771. Η εκστρατεία ήταν οδυνηρή για τον Αγά καθώς εκτός από τις απώλειες υπήρξε και ο ίδιος αιχμάλωτος [11].
 
Το 1775, ο Κούρτ Πασάς κινήθηκε επιθετικά έως την περιοχή της Ρουσιάτσας, (το χωριό Πολυστάφυλο) πλην όμως αναγκάσθηκε να υποχωρήσει. 
 
Οι τρείς μεγάλοι πόλεμοι των Σουλιωτών με τον Αλή Πασά και η πτώση του Σουλίου 
 
Με την παρουσία του Αλή Πασά ως νέου πασά των Ιωαννίνων ξεκίνησε μια νέα κατάσταση για την ευρύτερη περιοχή της Ηπείρου. Η προσωπική του πορεία κατέστη δυναμική, από τη ληστρική άνδρωση μέχρι το διορισμό του το 1786 ως πασά των Τρικάλων και με την προσάρτηση του σαντζακιού των Ιωαννιτών [12]. Αρχικά ο Αλή Πασάς υπέταξε τους ανυπότακτους μπέηδες με την τακτική της δολοπλοκίας, με συμμαχίες και θανατώσεις. 
 
Έπειτα θέλησε να απαλλαγεί από τους Σουλιώτες, πάλι με δολιότητα, καθώς ζήτησε τη συμμαχία τους ενάντια στους μπέηδες του Αργυροκάστρου. Η εξέλιξη της προσπάθειας να αιχμαλωτίσει την απεσταλμένη ομάδα των Σουλιωτών αποκάλυπτε τις πραγματικές διαθέσεις του. Η επιφυλακτικότητα των Σουλιωτών για την αποστολή μικρής πολεμικής ομάδας η οποία ετέθη σε ομηρία αποτελεί ουσιαστικά την πρώτη πράξη των διακανονισμών και συμφωνιών μεταξύ των δύο πλευρών [13]. 
 
Με την επιστροφή του Λάμπρου Τζαβέλλα στο Σούλι υπό τον όρο να επιτεθεί στους άλλους Σουλιώτες και τη συμφωνία να παραμείνει όμηρος ο γιός του Φώτος με άλλους Σουλιώτες, αποδεικνύει τα ιδανικά της ελευθερίας, της τιμής και της ενότητας. Η απόφαση μάλιστα να αντιμετωπισθεί ένοπλα ο Αλή Πασάς και η επίθεση του στην Κιάφα επέφερε την συνθηκολόγηση με την καταβολή λύτρων από εκείνον. Η διεξαγωγή του Ρωσο – Τουρκικού πολέμου (1787-1792), αποτελεί την αιτία των επόμενων πολεμικών συγκρούσεων. Με την αποστολή του Λουίτζι Σωτήρη στο Σούλι [14] τον Σεπτέμβριο του 1788 και την έγγραφη πρόθεση των οπλαρχηγών [15] να πολεμήσουν κατά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ο Αλή Πασάς ξεκίνησε την οργάνωση της πρώτης εκστρατείας. 
 
Ο πρώτος πόλεμος Αλή Πασά – Σουλιωτών, κατά την άνοιξη του 1789 με τη δύναμη 10.000 Τουρκαλβανών, διήρκεσε τέσσερις μήνες και η εκστρατεία έληξε άδοξα [16]. Με νεότερα στοιχεία (έγγραφα) της περιόδου εκείνης ο Αλή Πασάς προέβη σε συνθήκη με τους Σουλιώτες με την καταβολή χρηματικού ποσού στους οπλαρχηγούς για την ανάληψη της ασφάλειας της περιοχής και την ταυτόχρονη εγγυητική αποστολή σε εκείνων πέντε παιδιών από τις οικογένειες των οπλαρχηγών για την τήρηση των συμφωνηθέντων. 
 
Ο δεύτερος πόλεμος Αλή Πασά – Σουλιωτών συνέβη έπειτα από το τέλος του Ρωσο – Τουρκικού πολέμου[17] κατά το 1792. Ο Αλή Πασάς επιχείρησε τη δεύτερη εκστρατεία με δύναμη 10.000 Τουλκαλβανών η οποία είχε επίσης άδοξο τέλος με απώλειες 2.000 Τουρκαλβανών και 74 Σουλιωτών αντίστοιχα. Η διάρκεια ομηρίας του Φώτου Τζαβέλλα και των άλλων αιχμαλώτων δεν πτόησε το φρόνιμα των Σουλιωτών. Σημειώνεται η αντίσταση με πρωτοστάτες τους Γεώργιο Μπότσαρη, Λάμπρο Τζαβέλλα και Δήμο Δράκο και τη συμμετοχή των γυναικών υπό τη Μόσχω [18] Τζαβέλλα! Με την ανεπιτυχή εκστρατεία «στα ορεινά καταφύγια που αποτελούν την άμυνα των Σουλιωτών, κατέρρευσεν η φιλαυτία του υπερηφάνου (Αλή) Πασά» [19] ο οποίος δέχθηκε ορισμένες προτάσεις των Σουλιωτών για τη διοίκηση της περιοχής. 
 
Ο τρίτος πόλεμος Αλή Πασά – Σουλιωτών ξεκίνησε το 1803 [20] μετά την αλλαγή πολεμικών συνθηκών καθώς οι Γάλλοι είχαν διαδεχθεί από το 1797 τους Ενετούς στα Επτάνησα. Η ήττα στη ναυμαχία στο Αμπουκίρ (Αίγυπτο) το 1798 ευνόησε την κυριαρχία του Αλή Πασά ο οποίος έλαβε περισσότερο κύρος στην Οθωμανική Αυτοκρατορία με πολεμικές ενέργειες [21]. Αρχικά εκστράτευσε το 1800 [22] στις περιοχές της Ηπείρου και επέτυχε την κατάληψη του Βουθρωτού, της Ηγουμενίτσας και της Πρέβεζας. Με την ενίσχυση της παρουσίας του στην περιοχή ενεργούσε για τον αποκλεισμό των Σουλιωτών. Στις πολεμικές προσπάθειες του Αλή Πασά οι Σουλιώτες επιχείρησαν συσπείρωση στην εκκλησία του Αγίου Γεώργιου. 
 
Η δύναμη των οπλισμένων Σουλιωτών δεν ήταν μεγαλύτερη των 2.000. Ο αγώνας διήρκεσε τέσσερα έτη με την ηγετική παρουσία πολεμιστών (αναφέρονται Φώτος Τζαβέλλας, Δήμος Δράκος, ο Τάσος Ζέρβας, ο Κουτσονίκας, ο Δαγκλής, ο Γιαννάκης Σέχος, ο Φωτομάρας, ο Βέικος Ζάρμπας, ο Τζαβάρας, ο Ζυγούρης Διαμάδης και ο Γιώργος Μπούζγος. Η έκβαση της τρίτης εκστρατείας υπήρξε η πλέον δυσχερής πολιορκία. Παρά τις νίκες των Σουλιωτών υπήρξαν σημαντικοί λόγοι για την τελική συνθηκολόγηση με καθοριστικούς όρους. Η τακτική του Αλή Πασά για τη δημιουργία κάστρων στα κοντινά χωριά ώστε να παραταθεί η πολιορκία και η μη ανταπόκριση ενισχύσεως από τη Γαλλία και Ρωσία στις εκκλήσεις των Σουλιωτών αποτέλεσαν πιεστικές καταστάσεις. 
 
Οι επόμενες σκληρές μάχες υπήρξαν καθοριστικές με τελευταία εκείνη της 7ης Δεκεμβρίου του 1803 στην τοποθεσία Κούγκι – Κιάφας. Η έλλειψη τροφίμων, ζωοτροφών [23] και πυρομαχικών ανάγκασε τους Σουλιώτες να δεχθούν συνθηκολόγηση υπό τους όρους του Αλή Πασά. Η αναγκαστική συνθηκολόγηση Σουλιωτών για την ελευθερία τους έθετε άμεσα την οριστική εγκατάλειψη των εδαφών του Σουλίου. Τέσσερις ημέρες αργότερα στις 16 Δεκεμβρίου αποχώρησαν με τον οπλισμό τους και όσα υπάρχοντα ήταν δυνατόν σε τρεις ομάδες. Με αυτήν την εξέλιξη της πτώσεως του Σουλίου έληξε η τρίτη και νικηφόρα εκστρατεία του Αλή Πασά. Με την πτώση του Σουλίου πριν την αρχή της Επανάστασης ολοκληρώνεται στην τοπική περιοχή η θυσιαστική προσφορά των Σουλιωτών με την ανατίναξη των πυρομαχικών στην εκκλησία της Αγίας Παρασκευής στο Κούγκι [24]. 
 
Κατά την εγκατάλειψη του Σουλίου μόνο η πρώτη ομάδα έφθασε χωρίς απώλειες  στην ευρισκόμενη υπό ρωσικό έλεγχο Πάργα και στην Κέρκυρα [25]. Στις 16 Δεκεμβρίου του 1803 η δεύτερη ομάδα δέχθηκε ανηλεή επίθεση και αντιστάθηκε με μοιραίο αποτέλεσμα τον θάνατο πολλών Σουλιωτών και την αυτοθυσία με κατακρημνισμό κοντά στην Μονή του Ταξιάρχη Μιχαήλ εξήντα γυναικών με τέκνα [26]. Η μοιραία αλλά ηρωική πράξη από τις Σουλιώτισσες για την αποφυγή της αιχμαλωσίας έμεινε στην ιστορία ως χορός του Ζαλόγγου. Τέλος και η τρίτη ομάδα κινούμενη από το Βουργαρέλι προς τα Άγραφα κατά την εγκατάσταση στη Μονή Σέλτσου δέχθηκε στις 4 Απριλίου του 1804 επίθεση και πολιορκία η οποία επέφερε σφαγιασμό πολλών Σουλιωτών και τον κατακρημνισμό περισσότερων από διακοσίων γυναικών. 
 
Επίλογος 
 
Τα αναφερόμενα γεγονότα αποτελούν τον επίλογο της ιστορικής παρουσίας των Σουλιωτών και ταυτόχρονα τον πρόλογο της ενάρξεως της Επαναστάσεως η μετέπειτα συμβολή των Σουλιωτών στην έκβαση της οποίας αποτελεί συνδετικό σημείο της πατρογονικής αναζήτησης της ελευθερίας. Κατά τους μακροχρόνιους αγώνες των Σουλιωτών για την ελευθερία η θρησκευτική πίστη αποτέλεσε ουσιαστικό στοιχείο για την ζωή τους, καθώς υπήρξε ενωτικό γνώρισμα της περιοχής του Σουλίου και ταυτόχρονα ειδοποιός διαφοροποίηση από των τουρκικό ζυγό και τον εξισλαμισμό. 
 
Στην περιοχή του Σουλίου και της Συμπολιτείας η ανέγερση ναών αφιερωμένων σε ένα σύνολο αγίων αποτελεί ένδειξη της θρησκευτικής συνοχής σε ένα περιβάλλον αλληλεπίδρασης. Η δομική κατασκευή των μικρών εκκλησιών επιτρέπει την θεώρηση ότι εξυπηρετούσαν κοινό εκκλησιασμό των σουλιώτικων γενών [27] ανάλογα με τα γένη. Διαπιστώνεται η ιστορική ύπαρξη συγκεκριμένων ναών με εξέχουσα τιμή στην Παναγία και σε αγίους των πρωτοχριστιανικών χρόνων όπως οι άγιοι Κωνσταντίνος και Ελένη, ο άγιος Γεώργιος, ο άγιος Δημήτριος, ο άγιος Νικόλαος, η αγία Παρασκευή, η αγία Κυριακή κ.α.. Παράλληλα, η απόδοση τιμής στους Ταξιάρχες, τον Προφήτη Ηλία, στην Μεταμόρφωση του Κυρίου, στον άγιο Δονάτο και τον άγιο Σπυρίδωνα συνθέτουν την εικόνα των εκκλησιών της περιοχής. Στις εκκλησίες των σουλιώτικων και παρασουλιώτικων οικισμών με αφιέρωση στην Παναγία υπήρξαν ναοί και μοναστήρια με απόδοση μνήμης στην Κοίμηση, το Γενέσιον και τα Εισόδια. 
 
Η θρησκευτική αντίληψη προστασίας από την Παναγία περιγράφεται από τον Κασομούλη αναφορικά με τον αγώνα των Σουλιωτών, «αναγκασμένος ο Τζαβέλας από τας παρακλήσεις επήγεν μέσα, ενασπάσθη την εικόνα και εκρέμασεν το σπαθί του λέγων: Παναγία μου, σήμερον όπου σε εορτάζομεν, σε αφιερώνω τούτο, και βοήθα τα παληκάργια να νικήσωμεν τον εχθρόν». 
 
Η επίδραση της θρησκείας αποδεικνύεται καθοριστική για τη διαμόρφωση της συμπεριφοράς των Σουλιωτών σε κάθε χρονική στιγμή της ιστορίας. Η συμβολή της πίστης στη σουλιώτικη κοινωνία λειτούργησε ως ένας σημαντικός παράγοντας διαφοροποίησης από τις αξιώσεις των Οθωμανών και του Αλή Πασά γεγονός το οποίο επικράτησε και μετά την πτώση ζωή των Σουλιωτών και την συμμετοχή τους στην Επανάσταση. 
 
Σημειώσεις – Παραπομπές 
 
[1] Χριστόφορου Περραιβού, Ιστορία Σουλλίου και Πάργας, Εν Αθήναις 1857, σ. 2-3. 
[2] Βασίλη Σανδρή, Σούλι Οδοιπορικό στον τόπο και στην ιστορία, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2001, σ. 27. 
[3] Βασίλη Σανδρή, ό.π., σ. 27. 
[4] Βασίλη Σανδρή, ό.π., σ. 41, Φρ. Πουκεβίλ, Ταξίδι στην Ελλάδα, Ήπειρος, Εκδόσεις Αφών Τολίδη, Αθήνα 1994, σ. 192, 205, 206. 
[5] Βάσω Ψιμούλη, Σούλι και Σουλιώτες, Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, Αθήνα 1998, σ. 182-185 και Βασίλη Σανδρή, ό.π., σ. 39. 
[6] Βάσω Ψιμούλη, ό.π., σ. 188. 
[7] Βάσω Ψιμούλη, ό.π., σ. 185 Βλ. και Λουκία Πολίτη, Το Σούλι της Ηπείρου. Οι οικισμοί και η ιστορία τους, Αθήνα 1992, σ. 158. 
[8] Βάσω Ψιμούλη, ό.π., σ. 188 και Βασίλη Σανδρή, ό.π., σ. 39. 
[9] Βάσω Ψιμούλη, ό.π., σ. 187. 
[10] Βάσω Ψιμούλη, ό.π., σ. 188. 
[11] Μέρτζιος Κ.Δ., Το εν Βενετία Κρατικόν Αρχείον, Ηπειρωτικά Χρονικά, 1940, σ. 12-18. 
[12] Το 1786 διορίστηκε πασάς των Τρικκάλων, και το 1788 το σαντζάκι των Ιωαννίνων προσαρτήθηκε στο πασαλίκι του. 
[13] Ο Αλή Πασάς ζήτησε από τον Λάμπρο Τζαβέλα ως αντάλλαγμα για την ελευθερία του να επιτεθεί στους άλλους Σουλιώτες και εκείνος προσποιούμενος ότι συμφωνεί ζήτησε την άδεια να γυρίσει στο Σούλι για συνεννοήσεις. Ο Αλής του έδωσε την άδεια, με τον όρο να μείνουν ως όμηροι ο γιος του ο Φώτος και ορισμένοι από τους άνδρες του.
Douglas D., Ο Αγώνας των Ελλήνων για την Ανεξαρτησία 1821-1833, μτφρ. Ρ. Σταυρίδου-Πατρικίου, ΜΙΕΤ, Αθήνα 1989, σ.49-50. 
[14] Βάσω Ψιμούλη, ό.π., σ. 351, Ο Λουίτζι Σωτήρη στάλθηκε από την Μεγάλη Αικατερίνη την Αυτοκράτειρα της Ρωσίας, ώστε να προετοιμάσει σε επανάσταση τους Σουλιώτες. 
[15] Βάσω Ψιμούλη, ό.π., σ. 352, Την πρόθεση τους δήλωσαν εγγράφως οι οπλαρχηγοί: Γιώργης Μπότσαρης, Λάμπρος Τζαβέλας, Βέικος Ζάρμπας, Νικολός Ζέρβας, Δήμος Δράκος κ.ά. 
[16] Βάσω Ψιμούλη, ό.π., σ. 354-357. 
[17] Το τέλος του Ρωσοτουρκικού Πόλεμου έγινε κατά το 1792 με τη συνομολόγηση της Συνθήκης του Ιασίου. 
[18] Βάσω Ψιμούλη, ό.π., σ. 209, Βασίλη Σανδρή, ό.π., σ. 53. 
[19] Κατά την αναφορά του Ενετού προνοητή (αρμοστή) της Αγίας Μαύρας (Λευκάδας). 
[20] Βάσω Ψιμούλη, ό.π., σ. 351. 
[21] Ο Αλή Πασάς κινήθηκε στην εκστρατεία κατά του Πασά του Βιδινίου Πασβάνογλου (1798), με διπλάσια στρατιωτική δύναμη από εκείνη η οποία του είχε ζητηθεί από το Σουλτάνο. Επομένως, με την εν λόγω ενέργεια ελάμβανε περισσότερο κύρος στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. 
[22] Βάσω Ψιμούλη, ό.π., σ. 351. 
[23] Βάσω Ψιμούλη, ό.π., σ. 398. 
[24] Για την παράδοση της πυριτιδαποθήκης έμεινε στο ναό της Αγίας Παρασκευής στο Κούγκι ο ιερομόναχος Σαμουήλ με πέντε Σουλιώτες για να παραδώσει σε απεσταλμένους του Βελή, γιου του Αλή, τα πολεμοφόδια. Η πυριτιδαποθήκη ανατινάχθηκε στο αέρα κατά την παράδοση, σύμφωνα με τον Περραιβό, ο Σαμουήλ, οργισμένος από τα λόγια ενός απεσταλμένου του Βελή, αυτοπυρπολήθηκε προτιμώντας το θάνατο από το να παραδοθεί Βλ. Βασίλη Σανδρή σ. 157, 159. 
[25] Βασίλη Σανδρή, ό,π., σ. 161. 
[26] Βασίλη Σανδρή, ό,π., σ. 161. 
[27] Βάσω Ψιμούλη, ό.π., σ. 183. 
 
*Η ομιλία δόθηκε στο πλαίσιο του Επιστημονικού Συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη το απόγευμα στα Γιάννενα στο πλαίσιο του Προγράμματος των Περιφερειακών Επετειακών Εορταστικών Εκδηλώσεων της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος για τα 200 χρόνια από την έναρξη της Επανάστασης του 1821 με την φροντίδα των πέντε Μητροπόλεων της Ηπείρου. 
 
Αρχική Εικόνα: «Οι σουλιώτισσες» έργο του Ary Scheffer από το Wikimedia Commons 

e – Καταναλωτής

Γράφει ο Χρήστος Μπολώσης
 
Το στεφάνι μου, το οποίο το έχω διορίσει υπουργό οικονομικών του σπιτιού μας (πολύ καλύτερη από τον κ. Χατζηδάκη), αγωνίζεται να ενώσει τις δύο άκρες του οικογενειακού προϋπολογισμού, ο οποίος, σε αντίθεση με τον κρατικό, που είναι πάντα στ’ απάνω του (όπως μας λένε), αυτός είναι πάντα στα κάτω του (όπως βλέπουμε).
 
Στην προσπάθειά της αυτή, ερευνά, ψάχνει, ρωτάει. Έτσι, προσφάτως έχει πειστεί από την κυβερνητική εξόρμηση, η οπoία συνιστά το e-Κanalotis, το οποίο δίνει πληροφορίες σχετικές με το πού πωλούνται φθηνότερα τα διάφορα είδη καθημερινής καταναλώσεως. Πού τη χάνεις πού τη βρίσκεις, μπροστά στον υπολογιστή να ψάχνει για φτηνά μπρόκολα, σαφρίδια και πλατάρια. Και οφείλω να ομολογήσω ότι οι κόποι της δεν πάνε χαμένοι. Προχθές επί παραδείγματι πέτυχε μία φέτα μούρλια και σε τιμή θανάτου στα Καλάβρυτα, ενώ την περασμένη εβδομάδα ο μπατζανάκης του συμπεθέρου μου, μας ενημέρωσε ότι ένα κοτέτσι στα Μέγαρα, πουλούσε αυγά μισοτιμής.
 
Όλα αυτά βέβαια τα κράτησα υπό σημείωση, διότι ποτέ δεν ξέρεις τι γίνεται.
 
Έτσι και επειδή το στεφάνι μου συμμορφώνεται πάραυτα με τις εκάστοτε κυβερνητικές συστάσεις μου είπε: «Να μπεις στο e-katanalotis να βρεις που πουλάνε φτηνά μακαρόνια, ζάχαρη, γάλα, καφέ, αυγά και πράσα και να πας να τα πάρεις από εκεί, όχι να δίνουμε τζάμπα τα λεφτά μας στο σούπερ μάρκετ της γειτονιάς».
 
Προς στιγμήν θέλησα να εκθέσω τις αντιρρήσεις μου, αρκούντως αιτιολογημένες, αλλά ανέκρουσα πρύμναν διότι μάλλον θα ήταν τζάμπα κόπος, θα πυροδοτούσαν δε και έναν αχρείαστο καυγά. Μπήκα λοιπόν στο e-katanalotis και άρχισα το ψάξιμο.
 
Μόλις τελείωσα, εφοδιάστηκα με ξηρά τροφή δυο ημερών, δύο παγούρια νερό και ατομικό επίδεσμο (ποτέ δεν ξέρεις…) και είπα: «γυναίκα φεύγω» και τη φίλησα. Σαν να παραξενεύτηκε λίγο αλλά δεν το σχολίασε. Λίγο μετά τις 6 το απόγευμα και αφού είχαν προηγηθεί αρκετά τηλεφωνήματα («Έλα πού είσαι; Αργείς;») φτάνω σπίτι φορτωμένος με τα καλούδια.
 
– Λοιπόν; ρώτησε ανυπόμονο το στεφάνι μου.
– Άκουσε. Βρήκα φθηνά μακαρόνια στο Λαύριο, ζάχαρη στη Μάνδρα, γάλα και καφέ σε κεντρικό σούπερ μάρκετ, αυγά στα Μέγαρα και πράσα στον Μαραθώνα. Τα πέτυχα φθηνότερα από 3 έως 5 λεπτά το καθένα. Έδωσα 10 ευρώ στο πάρκινγκ στο κέντρο της Αθήνας από όπου ψώνισα το γάλα και τον καφέ, και έκαψα συνολικά περίπου 30 ευρώ βενζίνη, χώρια που όλη μέρα ήμουν στους δρόμους.
 
– Πώς είπες; 3 με 5 λεπτά φθηνότερα; Δηλαδή συνολικά, είχαμε κάπου 1 ευρώ κέρδος. Μπράβο! συμπέρανε περιχαρής η γυναίκα μου.
Άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου!
 
Χρήστος Μπολώσης
 
★ ★ ★
 
Ο Αμφικτύων είναι ο Υποστράτηγος ε.α. κ. Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης, Συγγραφέας, Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών.
 
Μετά την επίσκεψη του νέου Αντιπρόεδρου των ΗΠΑ κυρίου Τζέι Ντι Βανς στη Σύνοδο του Μονάχου, έγραψε το παρακάτω άρθρο, που δημοσιεύθηκε στο εξαιρετικό μπλογκ «ΡΟΥΚΟΥΜΟΥΚΟΥ»:
 
Είπε μήπως ψέματα ο κ. Βανς;
 
Είναι ψέματα αυτά που είπε ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ κ. Τζέι Ντι Βανς στις 14/2 στη Διάσκεψη του Μονάχου; Ασφαλώς ήταν λόγια σκληρά για μια κοιμισμένη και ναρκωμένη Ευρώπη που την έκανε να ξυπνήσει απότομα και να κοιτάξει ότι το τραίνο είχε ήδη φύγει.
 
α. Το γεγονός ότι αμέλησε στον ενεργειακό τομέα και πιάστηκε «ξεβράκωτη» είναι ψέμα;
β. Ότι δεν έκανε τίποτα για την Άμυνα και Ασφάλεια της και όλα τα περίμενε από τις ΗΠΑ είναι ψέμα;
γ. Ότι έκανε σημαία την «Πράσινη Ανάπτυξη» με «ανεμοδούρες» και φωτοβολταϊκά στην εποχή της ΑΙ που απαιτεί κολοσσιαία ενέργεια είναι ψέμα;
δ. Ότι έκανε εχθρό τη Ρωσία, η οποία είναι μέρος της Ευρώπης και συμπληρωματική οικονομία αναγκαία στην Ευρώπη είναι ψέμα;
ε. Ότι επί εβδομήντα χρόνια δεν έκανε τίποτα για τη δημιουργία μιας Ομοσπονδίας Κρατών με Κεντρική Εξουσία, αλλά αρκέστηκε στο «σκορποχώρι» που ονομάζεται κατ’ ευφημισμό Ε.Ε είναι ψέμα;
στ. Αντί να φροντίσει να σταματήσει τον πόλεμο έριχνε τα δισ. ευρώ των φορολογουμένων στο χορό του πολέμου, σκοτώνοντας παιδιά της Ουκρανίας και Ρωσίας είναι ψέμα;
ζ. Μέγα το ενδιαφέρον της για την εισβολή στην Ουκρανία, αλλά ουδέν ενδιαφέρον εδώ και 50 χρόνια για την εισβολή και κατοχή της Κύπρου χώρας μέλους της από τον τουρκικό Αττίλα, είναι ψέμα;
η. Αντί να στηρίζει αμυντικά τους εταίρους της αυτή στηρίζει την Τουρκία η οποία απειλεί με εξάπλωση στο χώρο της είναι ψέμα;
θ. Μια Ευρώπη που έχει ανατραπεί η δημογραφία της εξ αιτίας του μεταναστευτικού επί πλέον κινδυνεύουν οι πολίτες της από τη δράση των Ισλαμιστών και εκείνη έχει ανοίξει πόρτες διάπλατα στους ξένους και αλλοίμονο σου αν πεις τον παράνομο μετανάστη «λαθρομετανάστης», είναι ψέμα;
ι. Έκανε διαστροφή της ανθρώπινης φυσιολογίας και καθιέρωσε ως τώρα 74 φύλα (από δύο που έφτιαξε η φύση). Επίσης επέβαλε διά νομού τον γάμο ομοφυλόφιλων, γεγονός προσβλητικό για τη ζωή αρνητικό για το δημογραφικό και αισχρό για την ηθική υπόσταση του ανθρώπου. Είναι ψέμα;
ια. Με την αντιδημοκρατική και φασιστική «WOKE» ατζέντα, επέβαλε τα δικαιώματα των μειονοτήτων υπεράνω των δικαιωμάτων της πλειονότητας. Τούτο είχε ως αποτέλεσμα την δυσαρέσκεια της πλειονότητας των Ευρωπαίων πολιτών, οι οποίοι νοιώθουν περιθωριοποιημένοι και περιφρονημένοι. Είναι ψέμα;
ιβ. Επέβαλε σιδηρά λογοκρισία στα αργυρώνητα ΜΜΕ με αποτέλεσμα όποιο κανάλι και να ανοίξεις θα δεις τις ίδιες ειδήσεις και τα ίδια προγράμματα. Είναι ψέμα;
ιγ. Μια Ε.Ε., που ο καθένας κοιτάζει το «δοβλέτι» του και συμμαχεί με τον εχθρό του εταίρου του προς ίδιον όφελος (Γαλλία-Μέτεορ, Ιταλία Πιάτζιο, Γερμανία-Γιουρφάιτερ κ.λπ). Είναι ψέμα;
ιδ. Μια Ε.Ε., που κατακρεούργησε με τα Μνημόνια μια χώρα-σύμβολο που τους χάρισε τον Πολιτισμό και ο ίδιος εταίρος πριν 70 χρόνια της είχε κάνει και πάλι Γενοκτονία . Είναι ψέμα;
ιε. Μια γραφειοκρατική Ε.Ε. με 25.000 χαραμοφάηδες οι πιο πολλοί που σιτίζονται από το «Πρυτανείο» των φορολογουμένων πολιτών για να ασχολούνται με τα καλαμάκια και με άλλα γραφικά θέματα και όχι με τα σοβαρά και ζωτικά για την ζωή των Ευρωπαίων πολιτών. Είναι ψέμα;
ιστ. Μια Ε.Ε., που το Ευρωκοινοβούλιο το έφτιαξε για ομορφιά σαν συμβουλευτικό όργανο και για τα ταξίδια και την «κονόμα» των ευρωβουλευτών και όχι για τον έλεγχο της «νομενκλατούρας», είναι ψέμα;
ιζ. Μια Ευρωπαϊκή ηγεσία που δεν είναι ικανή να μοιράσει ούτε δύο γαϊδουριών άχυρο και ορισμένες/οι επίτροποι χρήζουν και ψυχιατρικής εξετάσεως γιατί έχουν «σαλτάρει» Είναι ψέμα;
ιη. Στο μόνο που πήραν άριστα ήταν στην πανδημία του Covid-19, που μας επέβαλαν στρατιωτικό νόμο, χρέωσαν την Ε.Ε με αρκετά τρισ. ευρώ και «ούτε γάτα ούτε ζημιά και ποιος μάνα πήρε τα λεφτά»; Είναι ψέμα;
ιθ. Η Ε.Ε με τον ατσάλινο θόλο και την βελούδινη γροθιά, που πλάκωσε τους Ευρωπαϊκούς λαούς όχι για να τους προστατεύσει αλλά για να τους υποδουλώσει σε βαθμό που ωχριά το καθεστώς της Σοβιετίας, όπου πολλοί καταδικάστηκαν για το φρόνημα τους, όλοι λογοκριθήκαμε για τα γραπτά μας, όλοι πληρώσαμε για τις σπατάλες τους, τα λόμπι τους και τις αρπαχτές τους, όλοι υφιστάμεθα την απαξίωση της πολιτικής ζωής των χωρών μας με τα παρακμιακά κόμματα που περί άλλα τυρβάζουν κ.ο.κ. Είναι ψέμα;
κ. Τέλος μια Ε.Ε χωρίς Αλληλεγγύη, χωρίς Ενότητα, χωρίς Συνοχή, χωρίς Δικαιοσύνη, χωρίς Καθαρότητα, χωρίς Φρόνηση, χωρίς όραμα, χωρίς Πολιτισμό, χωρίς κοινές Αξίες (με μοναδική εξαίρεση το χρήμα για τους ημετέρους), με μια θολούρα που σε φοβίζει, με ιδιοτέλεια του κάθε εταίρου, με ανεντιμότητα των ηγετών, με την έλλειψη Σωφροσύνης των Επιτρόπων, με τις αβυσσαλέες διαφορές μεταξύ Βορά και Νότου, μια Βαβέλ που ο Γαλλογερμανικός Άξονας, έχει σπάσει και δεν ξανακολλάει, είναι ψέμα;
κα. Το πιο πιθανό είναι ότι αυτή η Ε.Ε πάει προς το τέλος της και θα διαλυθεί λίαν συντόμως, όπως η Σοβιετική Ένωση και όμως ουδείς έχει προετοιμαστεί. Είναι ψέμα κ. Μητσοτάκη; Το μάρμαρο όμως θα το πληρώσουν οι λαοί.
 
Ρε σάμπως έχει δίκιο
 
Δεν έχει κι’ άδικο…
 
Πέστα Χρυσόστομε
 
….
 
Κοιτάμε πίσω, για να δούμε το μέλλον
 
Πάει θα μας κάψει ο Θεός
 
Όχι βέβαια…
 
Με όλη μου την καρδιά. Και του χρόνου.
 
Επί του πιεστηρίου:
Kάποιοι 16, που νόμιζαν ότι ήταν η ΑΕΚ, έφαγαν 6 γκολ από τον Ολυμπιακό. Περισσότερα προσεχώς.
 

Δύο εικόνες για να θυμομαστε το μέγα πλήθος αυτού του συλλαλητηρίου κόντρα στα δικαστικά και στα πολιτικά σιχάματα του τόπου.


οι εικόνες από ΕΔΩ

Και θα καταθέσω και την δική μου μαρτυρία...

Στις 12μμ κατέβαινε ακόμα ένα τεράστιο πλήθος με τα πόδια από το μετρό Αμπελοκήπων στην Λεωφόρο Κηφισίας και κατόπιν μέσω Βασιλίσσης Σοφίας τράβαγε για το Σύνταγμα...

Σήμερα, επιχειρήθηκε να αμαυρωθεί μία ανεπανάληπτη λαϊκή συγκέντρωση.

Αθήνα, 28 Φεβρουαρίου 2025
 
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ  
Σήμερα, επιχειρήθηκε να αμαυρωθεί μία ανεπανάληπτη λαϊκή συγκέντρωση.
 
Οι Έλληνες ένωσαν την φωνή τους με τους συγγενείς των θυμάτων στα ΤΕΜΠΗ και απαίτησαν δικαιοσύνη και αλήθεια. Το μήνυμα είναι ένα: δεν ανεχόμαστε άλλο το ψέμα, την υποκρισία και την προσπάθεια συγκάλυψης.
 
Αυτό ενοχλεί την Κυβέρνηση.
 
Είναι, όμως, απορίας άξιον πώς οι γνωστοί κουκουλοφόροι μπαχαλάκηδες μπόρεσαν με τόσα μέτρα ασφαλείας να παρεισφρήσουν ανενόχλητοι στην μεγαλειώδη συγκέντρωση μπροστά στην Βουλή και να διαλύσουν την ειρηνική λαοθάλασσα, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των συγκεντρωμένων.
 
Καταδικάζουμε την συμπεριφορά της Κυβέρνησης στο χειρισμό των επεισοδίων και την πρόκληση χάους, που δείχνει άλλη μία φορά ότι δεν είναι με την πλευρά του Λαού.
 
Ένα είναι το συμπέρασμα: Δεν μπορούμε να αναπνεύσουμε με αυτήν την Κυβέρνηση. 
 
Το Γραφείο Τύπου

Το «μητσοτακικό» παραλήρημα ενός καταρρέοντος πρωθυπουργού

Γράφει ο Δημήτριος Νικ. Δασκαλάκης, Δικηγόρος Αθηνών
 
Μετά από έξι σχεδόν χρόνια απόλυτης πολιτικής κυριαρχίας, ο κ. Μητσοτάκης, πληρώνοντας τα επίχειρα της πρωθυπουργικής του αλαζονείας, βρίσκεται για πρώτη φορά στην γωνία του «πολιτικού ριγκ», προσπαθώντας απεγνωσμένα (με την βοήθεια των διαπλεκόμενων μέσων μαζικής εξαπάτησης) να αποφύγει τα επαναλαμβανόμενα «λακτίσματα» –όχι της ανύπαρκτης και κατακερματισμένης αντιπολίτευσης αλλά– της κοινωνίας των πολιτών, που απαιτεί ανεξάρτητη και αμερόληπτη δικαιοσύνη και απόδοση ποινικών ευθυνών σε πολιτικά πρόσωπα για το έγκλημα των Τεμπών, όσο υψηλά κι αν ίστανται. 
 
ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΕΦΙΑΛΤΗΣ-ΣΥΓΚΑΛΥΨΗ
 
Το τρομακτικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, που βύθισε σε εθνικό πένθος τον ελληνικό λαό, προκαλώντας τον θάνατο σε 57 συνανθρώπους μας, χωρίς μέχρι σήμερα –δύο χρόνια μετά– να έχουν δοθεί πειστικές απαντήσεις για τις ακριβείς συνθήκες της ανείπωτης τραγωδίας, έχει εξελιχθεί στον πολιτικό εφιάλτη της κυβερνητικής εξουσίας. Η τελευταία εμφανίζεται αιφνιδιασμένη από τις μαζικές κινητοποιήσεις των πολιτών, ανήμπορη να αντιμετωπίσει την διογκούμενη λαϊκή οργή για τα εγκληματικά σφάλματα, τις παραλείψεις και τις ολιγωρίες του κρατικού μηχανισμού, που εντοπίζονται τόσο στην αδυναμία αποτροπής του πολύνεκρου δυστυχήματος, όσο και στην ύποπτη καθυστέρηση διερεύνησης των συνθηκών, υπό τις οποίες αυτό συνέβη.
 
Ο κ. Μητσοτάκης, παρακολουθώντας έντρομος την αθρόα προσέλευση των πολιτών στα μεγάλα συλλαλητήρια που διοργανώθηκαν στην Αθήνα, στην Θεσσαλονίκη και σε άλλες μεγάλες πόλεις της περιφέρειας με κεντρικό σύνθημα «Δεν έχω οξυγόνο», αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι το «πολιτικό οξυγόνο» της κυβέρνησής του εξαντλείται, καθώς στην συνείδηση του απλού κόσμου έχει εγγραφεί ως ο «ιθύνων νους» της συγκάλυψης των αιτίων του τραγικού δυστυχήματος.
 
Η κοινωνική δυσαρέσκεια θα εκφραστεί στην πάνδημη συμμετοχή του λαού κατά την προγραμματισμένη κινητοποίηση της 28ης Φεβρουαρίου, η οποία θα αποκτήσει άτυπο χαρακτήρα κοινωνικού δημοψηφίσματος παλλαϊκής κατακραυγής της κυβερνητικής πλειοψηφίας, και ως εκ τούτου κρίνεται πολύ πιθανό να αποτελέσει την θρυαλλίδα απρόβλεπτων και καταιγιστικών πολιτικών εξελίξεων, ενώ υπό προϋποθέσεις μπορεί να προκαλέσει ακόμη την αποσταθεροποίηση και την πτώση του διεφθαρμένου και διαπλεκόμενου μητσοτακικού συστήματος εξουσίας.
 
Υπό τα δεδομένα αυτά, ο κ. Μητσοτάκης, επιχειρώντας την επικοινωνιακή του αντεπίθεση, παραχώρησε (στις 16-2-2025) εκτενή συνέντευξη στην πάντοτε φιλόξενη εφημερίδα «Καθημερινή»1, στην οποία εμφανίστηκε εγγυητής της πολιτικής σταθερότητας, προστάτης της δημοκρατίας και λάβρος κατά της αντιπολίτευσης.
 
Ακολούθως, υπαινίχθηκε σαφώς ότι οι μαζικές κινητοποιήσεις των πολιτών ταυτίζονται με «κομματικές υστεροβουλίες» και «σχέδια προσωπικής προβολής». Παράλληλα, στην ίδια συνέντευξη ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στην πορεία των ελληνοτουρκικών σχέσεων και των ειρηνευτικών συνομιλιών για την επίλυση Ρώσο-ουκρανικής διένεξης.
 
Μελετώντας κανείς προσεκτικά την συνέντευξη του προέδρου της κυβερνήσεως συνειδητοποιεί με δέος την πολιτική και κοινωνική απομόνωση του Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος, έχοντας χάσει κάθε επαφή με την πραγματικότητα, στηρίζεται αποκλειστικά στην δύναμη των φίλα προσκείμενων εφημερίδων και ΜΜΕ για την μακροημέρευση της πολιτικής του εξουσίας.
 
Παραδίδει με κομπασμό μαθήματα πολιτικής ευθύνης και ευπρέπειας, τονίζοντας υποκριτικά ότι «η χώρα έχει ανάγκη από αλήθεια και σοβαρότητα», ενώ την ημέρα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος ολόκληρος ο ελληνικός λαός διαπίστωσε με τον πλέον τραγικό τρόπο την κατάρρευση του αφηγήματος του επιτελικού κράτους, αφού αποδείχθηκε –όχι η σοβαρότητα της χώρας αλλά– η ανικανότητα της κυβέρνησης του κ. Μητσοτάκη να εγγυηθεί την καλή λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου, σύγχρονες υποδομές και ευρωπαϊκά συστήματα ασφαλούς κυκλοφορίας των τραίνων και μεταφοράς των επιβατών.
 
ΜΠΑΖΩΜΑ
 
Στο απόγειο της πολιτικής του θρασύτητας, ο κ. Μητσοτάκης, αντί να απολογηθεί για το πρωτοφανές μπάζωμα, που κατέστρεψε (κατά γενική παραδοχή) όλα τα πιθανά ευρήματα, στοιχεία και πειστήρια2, τα οποία θα μπορούσαν να συγκεντρωθούν από τις αρμόδιες κρατικές αρχές και υπηρεσίες, και να αξιολογηθούν, ώστε να ριχθεί άπλετο φως σε κάθε σκοτεινή πτυχή αυτής της υπόθεσης και να απαντηθούν τα καυτά ερωτήματα των χαροκαμένων γονέων για τα πραγματικά αίτια του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος, εκείνος αποδύεται σε ένα «μητσοτακικό» παραλήρημα, καθώς φαντασιώνεται έναν «αντιμητσοτακικό» συνασπισμό πολιτικών δυνάμεων, «που κρύβει την δική του έλλειψη προγραμμάτων και θέσεων», ενώ όφειλε να ζητήσει –και διαρκώς να ζητάει– συγγνώμη από τον ελληνικό λαό, υποβάλλοντας τουλάχιστον την παραίτηση της κυβερνήσεώς του.
 
Ο κ. Μητσοτάκης, εκδηλώνοντας την έντονη περιφρόνησή του για τον συναισθηματικό αντίκτυπο της σιδηροδρομικής τραγωδίας στο συλλογικό υποσυνείδητο των Ελλήνων πολιτών, αδιαφορεί επιδεικτικά για την εδραιωμένη πεποίθηση του ελληνικού λαού ότι το μπάζωμα διατάχθηκε «άνωθεν», με σκοπό να καταστεί ανέφικτη η συλλογή από τον τόπο του δυστυχήματος των κρίσιμων αποδεικτικών στοιχείων –και επομένως τεκμαίρεται η πολιτική βούληση της κυβερνήσεως να εκμηδενίσει την αποδεικτική τους δύναμη– που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην αποκάλυψη της αλήθειας και στον στιγματισμό σημαινόντων πολιτικών προσώπων.
 
Την ίδια στιγμή, στο αποκορύφωμα της πολιτικής του αμετροέπειας, φθάνει στο σημείο να συνδέσει το πάγκοινο αίτημα για κάθαρση στον δικαστικό χώρο και διαφάνεια στην λήψη των πολιτικών αποφάσεων με απόπειρα νέου διχασμού της χώρας, αφού αναφέρει «η χώρα δεν έχει ανάγκη από νέους διχασμούς», ενώ κάθε διαφορετική άποψη, είτε πολιτικού σχηματισμού, είτε συλλογικού φορέα ή μεμονωμένου πολίτη που διαφοροποιείται από το επίσημο κυβερνητικό αφήγημα του «ανθρωπίνου λάθους», την αντιμετωπίζει ως «θεωρία συνωμοσίας» και «λαϊκίστικο σύνθημα», αποδεικνύοντας ότι είναι επικίνδυνος, ζώντας στο δικό του παράλληλο σύμπαν, εντελώς αποκομμένος από την κοινωνική πραγματικότητα.
 
Όταν ο κ. Μητσοτάκης αναφέρεται στην αναζήτηση της αλήθειας, στον εντοπισμό και στην τιμωρία των υπευθύνων, υπονοεί πάντοτε μη πολιτικά πρόσωπα, καθόσον τα μέλη της κυβερνήσεώς του και ο ίδιος προσωπικά είναι υπεράνω πάσης (ποινικής) υποψίας, και επομένως ο εκάστοτε βουλευτής που υπουργοποιείται αποβάλλει αυτοδικαίως από πάνω του την ποινική ευθύνη, αποδεχόμενος (το πολύ) μόνο την πολιτική, προκαλώντας την αηδία των πολιτών για την προκλητική και άνιση μεταχείρισή τους.
 
Συνεπώς, η εκάστοτε κυβερνητική πλειοψηφία επιρρίπτοντας συστηματικά την ευθύνη για κάθε τραγωδία, είτε στο μικροκλίμα (Μάτι), είτε στην «ακραία αστική καταιγίδα» (Μάνδρα), είτε, τέλος, στον ανθρώπινο (μη πολιτικό) παράγοντα (Τέμπη), θα εμφανίζεται πάντοτε ενώπιον της κοινής γνώμης, ως «λευκή αθώα περιστερά» για τους συσσωρευμένους θανάτους, εμπαίζοντας με τον πλέον σαδιστικό τρόπο την νοημοσύνη των Ελλήνων πολιτών και διεκδικώντας με περισσή θρασύτητα την ψήφο τους.
 
Αξίζει να επισημανθεί ότι ο Σέρβος ομόλογος του κ. Μητσοτάκη (Μίλος Βούτσεβιτς) σε ανάλογο σιδηροδρομικό δυστύχημα –μικρότερης όμως έκτασης– που σημειώθηκε τον Νοέμβριο του 2024 στην ομόδοξη βαλκανική χώρα (κατάρρευση της στέγης στο σιδηροδρομικό σταθμό του Νόβι Σαντ εξαιτίας της οποίας βρήκαν τον θάνατο 15 άνθρωποι3) εξαναγκάστηκε σε παραίτηση ύστερα από σφοδρές και επαναλαμβανόμενες αντικυβερνητικές διαδηλώσεις (με κεντρικό σύνθημα «Φτάνει πια η σιωπή»4), στις οποίες συμμετείχαν μαζικά κυρίως φοιτητές, αγρότες και εκπαιδευτικοί. 
 
Μήπως άραγε έφθασε επιτέλους η στιγμή και για τον ελληνικό λαό να ακολουθήσει το παράδειγμα των Σέρβων πολιτών, προκειμένου να απαλλαγεί από την κυβέρνηση των υποκλοπών, της συγκάλυψης, της αλαζονείας και της διαφθοράς;
 
ΟΥΚΡΑΝΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ
 
Αναφορικά με τον τρόπο επίλυσης της Ρωσο-ουκρανικής εμπόλεμης κρίσης, εντύπωση προκάλεσε η τοποθέτηση του κ. Μητσοτάκη ότι «πιστεύει στην ευρωατλαντική συμμαχία», υπογραμμίζοντας την ανάγκη της παρουσίας της Ευρώπης στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για την Ουκρανία, καθώς έδειξε να μην έχει αντιληφθεί την κολοσσιαία μεταβολή της πολιτικής φιλοσοφίας της νέας διακυβέρνησης Τραμπ, που επιδιώκει την βαθμιαία αποστασιοποίηση των Η.Π.Α. από τα ευρωπαϊκά πράγματα.
 
Στο επίπεδο διεθνών σχέσεων συντελούνται τεκτονικές αλλαγές και η ανθρωπότητα οδεύει προς μια νέα Γιάλτα, ενώ η Ε.Ε. θα στέκεται παραπονεμένη στο περιθώριο των κοσμογονικών αλλαγών. Σύμφωνα με όσα είναι γνωστά μέχρι σήμερα η επίλυση της ουκρανικής κρίσης σχεδιάζεται χωρίς την θεσμική συμμετοχή της Ε.Ε. γεγονός πρωτοφανές για την σύγχρονη διπλωματία, αφού για πρώτη φορά στα μεταπολεμικά χρονικά παρατηρείται όχι μόνο ρήγμα στην δυτική ενιαία εκπροσώπηση (Η.Π.Α. και Ε.Ε.), αλλά οι Ουάσιγκτον και Βρυξέλλες υιοθετούν εκ διαμέτρου αντίθετη διαπραγματευτική τακτική και στάση στην διαχείριση και αντιμετώπιση του Ρώσο-ουκρανικού πολέμου.
 
Ο στενός πυρήνας της Ε.Ε. (Γαλλία-Γερμανία) και η γραφειοκρατία των Βρυξελλών βρίσκονται σε κατάσταση πανικού, καθώς συνειδητοποιούν για πρώτη φορά ότι έχουν τεθεί σε καθεστώς στρατηγικής και διπλωματικής απομόνωσης, μετά το χαστούκι του Τραμπ στο υπεροπτικό Ευρώ-ιερατείο των Βρυξελλών.
 
Ανησυχώ ιδιαίτερα, διότι η Ευρωπαϊκή Ένωση διέπεται από έντονο αντιρωσικό μένος, γεγονός που είναι ικανό να ωθήσει την ηγεσία της σε επικίνδυνες αποφάσεις, προκρίνοντας όχι μόνο την αύξηση των αμυντικών δαπανών, αλλά ακόμη και την αποστολή στρατιωτικών δυνάμεων στην ουκρανική επικράτεια, με σκοπό (δήθεν) την εγγύηση της εδαφικής ακεραιότητας της Ουκρανίας από την ενδεχόμενη εκδήλωση νέας ρωσικής επιθετικής ενέργειας. Σε κάθε περίπτωση όμως, η εγγύτητα των ευρωπαϊκών και ρωσικών στρατιωτικών δυνάμεων στην γραμμή επαφής, αυξάνουν κατακόρυφα τον κίνδυνο ευθείας πολεμικής αντιπαράθεσης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσικής Ομοσπονδίας με ανυπολόγιστες συνέπειες στην αρχιτεκτονική δομή της παγκόσμιας ασφάλειας.
 
Οι επόμενες εβδομάδες θεωρούνται ιδιαίτερα κρίσιμες για την μορφή, το είδος και την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων μεταξύ της Ουάσιγκτον και της Μόσχας, ενώ δεν αποκλείεται η φιλοπόλεμη φιλελεύθερη ελίτ της Ε.Ε. συνεργαζόμενη το διεφθαρμένο καθεστώς του Κιέβου να προβούν σε ύπουλες και προκλητικές στρατιωτικές ενέργειες, με σκοπό να ματαιώσουν την επίτευξη ειρηνευτικής συμφωνίας, παρασύροντας την Ευρώπη, αλλά και ολόκληρο τον κόσμο σε έναν γενικευμένο παγκόσμιο πόλεμο, από τον οποίο δεν θα υπάρξουν νικητές και ηττημένοι.
 
ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
 
Επίσης, ο κ. Μητσοτάκης στην συνέντευξή του στην «Καθημερινή» επιδόθηκε στις γνωστές πολιτικές του ταχυδακτυλουργίες, μιλώντας για «ορατά αποτελέσματα» από την πολιτική της εξομάλυνσης των ελληνοτουρκικών σχέσεων, ενώ ο ελληνικός λαός ως μόνη ορατή πραγματικότητα εξακολουθεί να βλέπει την εμμονή των Τούρκων στην «Γαλάζια Πατρίδα», την οποία έχουν αναγάγει σε επίσημο δόγμα της εξωτερικής τους πολιτικής, που συμπυκνώνει το σύνολο των επεκτατικών και αλυτρωτικών διεκδικήσεων της γείτονος χώρας και υπονομεύει την άσκηση του δικαιώματος εθνικής μας κυριαρχίας στα ελληνικά νησιά του Αιγαίου.
 
Την ίδια στιγμή, η απολύτως νόμιμη και σύμφωνη με το Δίκαιο της Θάλασσας αναφαίρετη άσκηση του δικαιώματος επέκτασης του εύρους των χωρικών μας υδάτων στα 12 ν.μ. αντιμετωπίζεται από την πολιτικοστρατιωτική ελίτ της Τουρκίας ως «αιτία πολέμου» (casus belli), δηλαδή θα εκληφθεί ως μονομερής ενέργεια της Ελλάδας, που θα προκαλέσει αυτομάτως την εμπόλεμη σύρραξη των δύο χωρών.
 
Συνεπώς, η συγκυριακή μείωση του αριθμού των παραβιάσεων του εθνικού εναέριου χώρου και η αποφυγή των εντάσεων στο Αιγαίο δεν εμπνέουν δικαιολογημένη αισιοδοξία και ασφάλεια, ούτε πιστοποιούν την στέρεη βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων, όσο η Τουρκία δεν εγκαταλείπει την δυνατότητα της προσφυγής στην χρήση στρατιωτικής βίας, στην περίπτωση ατυχούς εκβάσεως μιας διαπραγματευτικής διαδικασίας με την Ελλάδα.
 
Επομένως, η επίκληση των «ήρεμων νερών» από τα πρωθυπουργικά χείλη είναι το «κουτόχορτο» για τους βρεφοποιημένους πολίτες, και ως εκ τούτου δεν παράγει «επωφελές κεκτημένο» για την γεραπετρίτεια εξωτερική πολιτική, όσο δεν ακυρώνεται ή έστω δεν μετριάζεται η αναθεωρητική ατζέντα της Άγκυρας, που επιδιώκει σταθερά και ανυποχώρητα την ανατροπή του υφιστάμενου στάτους κβο (status quo) στο Αιγαίο, καθώς πάγια γεωπολιτική της επιδίωξη αποτελεί η τροποποίηση των όρων της Συνθήκης της Λωζάνης.
 
Αξίζει στο σημείο αυτό να υπενθυμίσουμε με έμφαση ότι, κατά την πάγια αρχή της ελληνικής διπλωματίας, ως ελληνοτουρκική διαφορά που χρήζει παραπομπής στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, αναγνωρίζεται μόνο η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου και των Δωδεκανήσων, και της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (Α.Ο.Ζ.) στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
 
Κάθε άλλη «ελληνοτουρκική διαφορά», που εισάγεται μονομερώς από την Άγκυρα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, αντιμετωπίζεται από την ελληνική πλευρά ως παράλογη τουρκική αξίωση.
 
Οφείλουμε να υπογραμμίσουμε ότι όλοι είμαστε υπέρ των ήρεμων νερών, αλλά όχι όλοι έναντι οποιουδήποτε ανταλλάγματος ή εκχώρησης εθνικής κυριαρχίας και κυριαρχικών δικαιωμάτων. Είμαστε υποχρεωμένοι να διασφαλίσουμε την εθνική μας κυριαρχία, τα ζωτικά κυριαρχικά δικαιώματα της πατρίδας μας, που απορρέουν από το Δίκαιο της Θάλασσας και τις Διεθνείς Συνθήκες, εξοπλίζοντας τις ένοπλες δυνάμεις και σφυρηλατώντας πνεύμα εθνικής ομοψυχίας και ενότητας μεταξύ του λαού, προκειμένου να αντιμετωπιστεί επιτυχώς ο τουρκικός επεκτατισμός.
 
Κρίνεται ωστόσο σκόπιμο, οι Έλληνες πολίτες να ανοίγουν συχνότερα τον χάρτη της Ελλάδας, αφού έτσι θα διαπιστώσουν ότι η γεωγραφία του Αιγαίου μαρτυρεί, καταδεικνύει και επιβεβαιώνει, διαμέσου των αιώνων, την αδιαμφισβήτητη ελληνικότητά του.
 
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το παρόν άρθρο δημοσιεύτηκε σε συμπτυγμένη μορφή στο φύλλο της «ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ», 23-2-2025, σελ. 58.
 
Παραπομπές 
 
2 Πρβλ.: