10 Νοεμβρίου 2021

Πατριωτισμός και εθνική στρατηγική επιβίωσης

Είναι καιρός οι Έλληνες της Κύπρου να αντιληφθούμε ότι τα δεδομένα στο νησί και την περιοχή έχουν αλλάξει πολύ
 
Γράφει ο Δρ Κωνσταντίνος Χριστοφίδης
 
Παραμονές Χριστουγέννων του 2016 ήμουνα καλεσμένος στη γιορτή του Γυμνασίου του κατεχόμενου Ριζοκαρπάσου. Έφθασα στο σχολείο νωρίς το απόγευμα, αρκετή ώρα πριν τη γιορτή. Βγαίνοντας από το αυτοκίνητο μου έξω από το γυμνάσιο, με πλησίασε ένας καλοντυμένος κύριος, ο οποίος με ρώτησε, ομολογουμένως με ευγένεια, εάν είμαι ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου. Του απάντησα καταφατικά. «Τι έρχεστε εδώ;» μου είπε, «εδώ είναι Τουρκία». Έκανα πως δεν άκουσα αλλά αυτός συνέχισε: «Σ’ αυτή την περιοχή του κόσμου, από τον Κόλπο, τη Μέση Ανατολή και μέχρι την Ανατολική Μεσόγειο δεν υπάρχει χώρος ούτε για Χριστιανούς ούτε για Εβραίους. Μια μέρα θα φύγετε όλοι.» Κάποιοι παρευρισκόμενοι, μού είπαν λίγο αργότερα ότι ο κύριος αυτός ήταν καθηγητής θεολογίας, «υπεύθυνος» θρησκευτικών θεμάτων της Καρπασίας. 
 
Τότε τα λόγια του θεολόγου με ενόχλησαν. Σκέφτηκα ότι ίσως να είναι άλλος ένας ακραίος Τούρκος ισλαμιστής που ενδεχομένως να ανήκει στους Γκρίζους Λύκους. Εκείνη την περίοδο, μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο όπου οι συνομιλίες για το Κυπριακό έδειχναν ελπιδοφόρες, τα λόγια του φαινόντουσαν απλά εκτός κλίματος.  
 
Σήμερα, έξι χρόνια μετά, τα πράγματα έχουν αλλάξει εντελώς και δυστυχώς τα λόγια του Τούρκου θεολόγου δεν αποτελούν πλέον παραφωνία στο ευρύτερο πολιτικό πλαίσιο. Τέτοια λόγια δεν ακούγονται μόνο από περιθωριακούς και γραφικούς τύπους, ακούγονται από σχεδόν όλο το πολιτικό σύστημα της Τουρκίας. Από τον αντιπρόεδρο της χώρας που τις προάλλες δεν δίστασε να δηλώσει ότι η Κύπρος είναι τουρκική από το 1571, μέχρι τους αρχηγούς μεγάλων κομμάτων, της αντιπολίτευσης και της κυβέρνησης. Τα ίδια ακούγονται από στρατηγούς και ναυάρχους της Τουρκίας. Και δυστυχώς αυτοί δεν μένουν στα λόγια, στρατικοποιούν τα κατεχόμενα, χτίζουν νέες βάσεις, κινητοποιούν τον τουρκικό στόλο γύρω μας. Στην κατεχόμενη Κύπρο η ισλαμοποίηση σήμερα είναι σε πλήρη εξέλιξη, κάτι που δεν επιχειρήθηκε ποτέ στο παρελθόν, ούτε καν κατά την οθωμανική περίοδο. 
 
Μετά την εισβολή του 1974, το πολιτικό σύστημα της χώρας μας, μας μοίρασε σε ενδοτικούς και απορριπτικούς, στο πλαίσιο μιας πελατειακής λογικής που του έδινε λόγο ύπαρξης. Ο διαχωρισμός της κοινωνίας και η δημιουργία ξεχωριστών αφηγημάτων ήταν συνθήκη επιβίωσης για τα κόμματα. Με αυτά τα δεδομένα, φτιαχτήκαν μακρές πολιτικές καριέρες, νέα πολιτικά τζάκια και τεράστιες περιουσίες που σήμερα κληροδοτούνται από γενιά σε γενιά. Οι πρόσφυγες αφέθηκαν στη μοίρα τους, ενώ οι πολιτικοί άφηναν να δίνεται η εντύπωση ότι λάμβαναν γενναιόδωρες επιδοτήσεις, γεγονός που υπονόμευε την αλληλεγγύη από τους υπόλοιπους Κύπριους.  
 
Μέχρι σήμερα, είχαμε το «δικαίωμα» να τσακωνόμαστε μεταξύ μας για το τι λύση θέλουμε, να τσακωνόμαστε για το σύνταγμα της επόμενης μέρας της λύσης. Είχαμε διαφορετικές απόψεις για πολλά πράγματα, αν θα έχουμε ΔΔΟ ή όχι, τι κράτος θα έχουμε και τι βάρος θα είχε η κάθε πλευρά στη διακυβέρνηση του. Όλα αυτά μας χωρίζουν εδώ και 47 χρόνια. Το αφήγημα των μεν για τους δε και των δε για τους μεν εξακολουθεί να παραμένει βαθιά διχαστικό.  
 
Είναι καιρός οι Έλληνες της Κύπρου να αντιληφθούμε ότι τα δεδομένα έχουν αλλάξει πολύ. Δεν μπορώ να ξέρω αν θα συνεχίσουν να είναι έτσι τα επόμενα χρόνια, όμως μπορώ να αντιληφθώ τα δεδομένα σήμερα. Σήμερα δεν απειλούνται απλά τα ανθρώπινα μας δικαιώματα. Απειλείται η ίδια η παρουσία μας σε αυτή την γη, απειλείται να σταματήσει μια παρουσία 3.000 χρόνων σε αυτή την γωνιά της Μεσογείου. 
 
Θυμάμαι μια ιστορική ομιλία του Σίμον Πέρες, όταν έλεγε: «Μέχρι σήμερα δεν χάσαμε ούτε μία μάχη. Δεν είχαμε και δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε ούτε μία, γιατί απλά μετά δεν θα υπάρχουμε». Εμείς αντίθετα χάσαμε μια σημαντική μάχη το 1974. Εάν χάσουμε και την επόμενη, δεν θα υπάρχει άλλη να χάσουμε γιατί απλά θα σταματήσουμε να υπάρχουμε.  
 
Η Τουρκία εισβάλλει όλο και περισσότερο στη γειτονιά μας και θα συνεχίσει να το κάνει ακόμη και στη μετα-Ερντογάν εποχή. Στην Κύπρο εισβάλλει καθημερινά στις θάλασσες μας. Δύο παράγοντες είναι, κατά τη γνώμη μου, αυτοί που την έχουν εμποδίσει μέχρι σήμερα στο να προχωρήσει και επί του εδάφους: το ότι είμαστε χώρα-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η ήττα των Αδελφών Μουσουλμάνων στην Αίγυπτο. Θα ήταν πολύ διαφορετικό το παιχνίδι στην Ανατολική Μεσόγειο εάν είχε επικρατήσει ο Μοχάμεντ Μόρσι. Πιθανότατα να είχαμε συνθλιβεί ανάμεσα στις μυλόπετρες – βόρεια από την Τουρκία και νότια από την Αίγυπτο.  
 
Αυτή τη δυσοίωνη εποχή, είναι ιστορική επιταγή για όλες τις πολιτικές δυνάμεις να βρεθούν γύρω από ένα τραπέζι και να αναζητήσουν μια εθνική στρατηγική επιβίωσης. Οι δύσκολες αυτές συγκυρίες αναζητούν ένα σύγχρονο πατριωτισμό που θα δημιουργήσει εκείνο το τείχος που θα αποτρέψει τον ολικό αφανισμό μας. Μαζί με την Ελλάδα, την Ευρωπαϊκή Ένωση και άλλες δυνάμεις της περιοχής θα πρέπει να οργανώσουμε την αντίσταση μας για τη φυσική μας επιβίωση. Πρέπει να προετοιμαστούμε για το απροσδόκητο, για όλα τα πιθανά σενάρια, ακόμη και για τα χειρότερα.  
 
Η οργάνωση της αντίστασης της Κύπρου δεν είναι μόνο αμυντική, είναι ένα κράμα πολλών παραγόντων. Δεν μπορούμε να έχουμε αυταπάτες απέναντι στην τουρκική επιθετικότητα! Πρέπει να αναζητήσουμε και να εφαρμόσουμε τον σύγχρονο πατριωτισμό σε όλα τα επίπεδα.  
 
Σύγχρονος πατριωτισμός είναι να δημιουργείς πολίτες περήφανους για τον τόπο τους, που τους δίνονται ευκαιρίες να μείνουν και να διαπρέψουν στην πατρίδα τους. Νέους που θα θέλουν και θα μπορούν να συνεισφέρουν στην ανάπτυξή της αλλά και να πολεμήσουν γι’ αυτήν, αν χρειαστεί. Κανείς δεν θα πολεμήσει για ότι δεν αγαπά, ή για ότι δεν τον αγαπά.  
 
Πατριωτισμός, στις αρχές του 21ου αιώνα, είναι να κάνεις τομές, να μην ικανοποιείσαι με τη στασιμότητα, να αντιμάχεσαι τα οργανωμένα συμφέροντα που στηρίζουν ένα αναχρονιστικό στάτους κβο σε έναν κόσμο που αλλάζει. Να εμπνέεις τους άλλους με το έργο και τη στάση σου και να τους κινητοποιείς για να δρουν το ίδιο. Να προσπαθείς να θωρακίζεις πολιτικά, θεσμικά, εκπαιδευτικά, κοινωνικά, πολιτισμικά και οικονομικά τη χώρα σου, επινοώντας νέους θεσμούς και μεταρρυθμίζοντας διαρκώς τους υφιστάμενους, έτσι ώστε να προσαρμόζονται στο συνεχώς μεταβαλλόμενο εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον.  
 
Πατριωτισμός μιας ηγεσίας είναι να χρησιμοποιεί ότι καλύτερο έμψυχο υλικό έχει η πατρίδα, τα καλύτερα μυαλά, τους καλύτερους Κύπριους. Επειδή απέναντι από την ποσότητα των αντιπάλων το μόνο που έχουμε να αντιτάξουμε είναι την ποιότητα των δικών μας ανθρώπων. Δεν είναι η ώρα των κομματικών φίλων, είναι η ώρα των καλύτερων, των ανιδιοτελών, αυτών που έχουν παραστάσεις, αυτών που μπορούν να κάνουν τη διαφορά, όλων αυτών που αντιλαμβάνονται πως λειτουργεί ο σύγχρονος κόσμος.  
 
Χρειαζόμαστε ως κράτος ένα ξεκάθαρο όραμα που θα το υπηρετήσουμε με συνέπεια, ταλέντο και προσήλωση. Χάσαμε τη μάχη το 1974 και τη χάσαμε γιατί ο τόπος μας προδόθηκε, αφού πρώτα διαβρώθηκε εσωτερικά. Ο δικός μας αγώνας σήμερα δεν είναι απλά αγώνας για κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη, όπως για τους υπόλοιπους ευρωπαϊκούς λαούς. Ο δικός μας αγώνας είναι και αγώνας φυσικής επιβίωσης, γιατί αν χάσουμε και αυτή τη μάχη, δεν θα υπάρξει άλλη, θα είναι η τελευταία. 
 
Όλα αυτά πρέπει να γίνουν τώρα, χωρίς άλλη καθυστέρηση, γιατί διαφορετικά η ελληνική ιστορία θα μας αποκαλέσει καταραμένη γενιά. Ο ιστορικός του μέλλοντος δεν θα μπορεί να εξηγήσει πως η Τουρκία των 100 εκατομμυρίων ήταν ομόθυμη, με κοινή στρατηγική έναντι της Κύπρου, και η Κύπρος του ενός εκατομμυρίου ήταν διασπασμένη σε 10 κομμάτια έναντι της επιτιθέμενης Τουρκίας.  
 
*Καθηγητής Φυσικής και τέως Πρύτανης Πανεπιστημίου Κύπρου  
 
Φιλελεύθερος 



Share

1 σχόλιο:

ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΝΤΩΝΑΣ είπε...

Εξαιρετικό και με συμβολισμό το άρθρο, όμως τίποτα δεν τελείωσε αγαπητέ Dr Χριστοφίδη ... ΤΙΠΟΤΑ.

Ας ακούσουμε νοερά και τα συμβολικά λόγια του Μεγάλου ΕΛΛΗΝΑ φιλοκύπριου Σεφέρη .... και ας αντλήσουμε δύναμη και διδάγματα από αυτά.... (μικρό απόσπασμα από τα μύρια που έγραψε προς τιμή του, για την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΥΠΡΟ)
Π.χ.
Ο Σεφέρης περιγράφει στην αδελφή του Ιωάννα Τσάτσου το 1954 (επιστολή με ημερομηνία 25 Οκτωβρίου) τις νωπές εντυπώσεις του από την επίσκεψή του στο νησί με ασυνήθιστο γι’ αυτόν συναισθηματισμό : «Τον έχω αγαπήσει αυτό τον τόπο. Ίσως γιατί βρίσκω εκεί πράματα παλιά που ζουν ακόμη, ενώ έχουν χαθεί στην άλλη Ελλάδα…. Ίσως γιατί αισθάνομαι πως αυτός ο λαός έχει ανάγκη από όλη μας την αγάπη και όλη τη συμπαράστασή μας. Ένας πιστός λαός, πεισματάρικα και ήπια σταθερός. Για σκέψου πόσοι και πόσοι πέρασαν από πάνω τους.
Σταυροφόροι, Βενετσιάνοι, Τούρκοι, Εγγλέζοι -900 χρόνια. Είναι αφάνταστο πόσο πιστοί στον εαυτό τους έμειναν και πόσο ασήμαντα ξέβαψαν οι διάφοροι αφεντάδες πάνω τους. Και τώρα γράφουν στους τοίχους των χωριών τους: «Θέλομεν την Ελλάδα και ας τρώγωμεν πέτρες…» . Θα ήθελα οι νέοι μας να πήγαιναν στην Κύπρο. θα έβλεπαν από εκεί πλατύτερο τον τόπο μας. Φοβούμαι πως με πήρε ο αισθηματισμός…»

Αλλά και ο Εθνικός μας ποιητής Βασίλης Μιχαηλίδης στο ποίημα του 9η Ιουλίου συμβολικά και αυτός γράφει και λαλεί .... Μικρό απόσπασμα.


Η Ρωμιοσύνη (Ελληνική Κύπρος) εν φυλή συνότζιαιρη του κόσμου,
κανένας δεν εβρέθηκεν για να την ι-ξηλείψη,
κανένας, γιατί σιέπει την που τα ‘ψη ο Θεός μου.
Η Ρωμιοσύνη εν να χαθή, όντας ο κόσμος λείψει!
Σφάξε μας ούλους κι ας γενεί το γαίμαν μας αυλάκιν,
κάμε τον κόσμον μακελλειόν και τους Ρωμιούς τραούλλια,
αμμά ξερε πως ίλαντρον όντας κοπεί καβάκιν
τριγύρου του πετάσσουνται τρακόσια παραπούλια.
Το ’νιν αντάν να τρώ’ την γην, τρώει την γην θαρκέται,
μα πάντα κείνον τρώεται και κείνον καταλυέται.
Μεν μάχεσαι την θάλασσαν να την-ι ’ξηντιλήσεις·

Όσον αφορά τον Τούρκο καθηγητή θεολογίας, μια απάντηση του αρμόζει και αυτού και όλους τους επίδοξους ολετήρες του ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ...
ΤΟΣΟΝ ΣΤΗΝ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ, ΟΣΟΝ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ ΤΑ ΧΩΜΑΤΑ ΑΥΤΑ, ΠΟΥ ΚΑΤΑΧΡΗΣΤΙΚΑ ΚΑΤΟΙΚΕΙΤΕ, ΑΠΟ ΓΕΝΕΣΗΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΗΤΑΝ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΘΑ ΓΕΝΟΥΝ. ΠΟΤΙΣΜΕΝΑ ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΙΜΑ ΛΑΣΠΩΣΑΝ, ΚΟΚΚΙΝΙΣΑΝ, ΑΧΝΙΖΕΙ ΤΟ ΑΙΜΑ ΤΩΝ ΠΡΟΓΟΝΩΝ ΜΑΣ. ΑΝΟΙΞΑΤΕ ΠΟΛΛΕΣ ΠΛΗΓΕΣ ΚΑΙ ΛΑΚΚΟΥΣ ΣΤΑ ΜΑΤΩΜΕΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΩΜΑΤΑ. ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΘΑ ΠΕΣΕΤΕ ΜΕΣΑ ...

ΑΑ

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.