15 Ιουλίου 2021

Κωνσταντίνος Βαθιώτης: Το μπράτσο σου ή την ελευθερία σου

Γράφει ο Κωνσταντίνος Βαθιώτης 
 
Το 2014 εξεδόθη από τον εκδοτικό οίκο Π.Ν. Σάκκουλα το βιβλίο “Απάτη και Εκβίαση: Ομοιότητες – Διαφορές – Διασταυρώσεις”. Ο συγγραφέας του, ο οποίος κοιμόταν επί μακρόν τον ύπνο του Ποινικού Δικαίου, δεν φανταζόταν ότι επρόκειτο να ζήσει σε μια πρωτόγνωρη εποχή ιατροφασιστικής τυραννίας, με άλλα λόγια: υγειονομικής δικτατορίας. Ειδικότερα, δεν του περνούσε από το μυαλό ότι θα ερχόταν αντιμέτωπος με έναν κυβερνητικό θίασο-υπηρετών της Νέας Τάξης Πραγμάτων, ο οποίος θα αντέγραφε τις μεθόδους που χρησιμοποιούν οι απατεώνες και οι εκβιαστές, θα συνεπικουρείτο δε από μία λεγεώνα (συνεννοημένων ή πλανεμένων) ιατρών, νομικών, ιερέων και βεβαίως δημοσιογράφων.
 
Με δεδομένο ότι ο μεν απατεώνας προσπαθεί να επιτύχει τον στόχο του χρησιμοποιώντας την πειθώ, ο δε εκβιαστής τον εξαναγκασμό, είναι σημαντική η ακόλουθη διάκριση: Το θύμα της απάτης έχει την ψευδαίσθηση ότι έλαβε μια ελεύθερη και λογική απόφαση, γι’ αυτό οι απατεώνας ενεργεί ως “λύκος με προβιά”. Για να αξιοποιήσουμε ένα από τα εμβλήματα της σημερινής δυστοπικής εποχής: ο απατεώνας εμφανίζεται μασκοφορεμένος ενώπιον του θύματός του.  
 
Αντιθέτως, το θύμα της εκβίασης έχει επίγνωση ότι βγάζει τα μάτια του με τα ίδια του τα χέρια, γι’ αυτό ο εκβιαστής εμφανίζεται αμασκοφόρετος, ως “καθαρόαιμος λύκος” που δείχνει τα δόντια του. Χρησιμοποιώντας εξαναγκαστικά μέσα (βία ή απειλή), ο δράστης εμπλέκει το θύμα σε μια διλημματική κατάσταση, την οποία καλείται να διαχειριστεί επί τη βάσει της ατομικής ανάλυσης κόστους-οφέλους, αποφασίζοντας ποιο αγαθό του θα θυσιάσει ή ποιο θα διακυβεύσει.  
 
Εκείνο που πρέπει να προσεχθεί ιδιαιτέρως είναι ότι δεν μπορεί να προεξοφληθεί η ήττα του απειλουμένου, διότι η απειλή του εκβιαστή ενδέχεται να μην υλοποιηθεί (οπότε μιλάμε για απειλή-μπλόφα). Συνεπώς, στην μια πλευρά της ζυγαριάς, ο απειλούμενος θα πρέπει να βάλει το αγαθό που θα χάσει αν συνεργαστεί με τον εκβιαστή, και στην άλλη πλευρά την πιθανότητα να χάσει το αγαθό που έχει στοχοποιήσει διαζευκτικά ο δράστης για να κάμψει την άρνηση του θύματος να συνεργαστεί μαζί του (δεν αποκλείεται βεβαίως σε κάποιες σπάνιες περιπτώσεις ο εκβιαστής να μη φερθεί “τίμια” και έτσι παρά τη συνεργασία του θύματος να υλοποιήσει την απειλή του).  
 
Μεταφέροντας τις σκέψεις αυτές στην σημερινή πραγματικότητα, διαπιστώνουμε τα εξής: Ο πολίτης που φοβάται να παίξει ρώσικη ρουλέτα με τα πειραματικά εμβόλια αναγκάζεται υπό καθεστώς ψυχικής πίεσης να αποφασίσει ποιο αγαθό του θα απεμπολήσει ή ποιο θα ρισκάρει. Μια προσεκτικότερη ματιά σε αυτό το δίλημμα αποκαλύπτει ότι το πράγμα είναι πολύ πιο σύνθετο απ’ ό,τι στις κλασικές περιπτώσεις εκβίασης. Διότι στις τελευταίες η ικανοποίηση της αξίωσης του εκβιαστή μπορεί να λυτρώσει τον απειληθέντα από τον κίνδυνο να χάσει το διαζευκτικά στοχοποιημένο από τον δράστη αγαθό του. Παράδειγμα: Στο άκουσμα της απειλής “τα λεφτά σου ή την ζωή σου”, ο απειληθείς δίνει τα λεφτά του και κρατά την ζωή του. Η εκβίαση αυτή αποκαλείται ληστρική, διότι τελέσθηκε με απειλή ενωμένη με επικείμενο κίνδυνο ζωής (άρθρο 380 παρ. 1 ΠΚ), ο δε δράστης είναι ταυτοχρόνως και ληστής.  
 
Αντιθέτως, στην σύγχρονη μορφή υγειονομικού εκβιασμού που τελείται μέσω της απειλής “το μπράτσο σου ή την ελευθερία σου”, ο απειλούμενος, αφ’ ης στιγμής ενδώσει στον εκβιασμό, δεν απαλλάσσεται από τους κινδύνους που είναι συνυφασμένοι με την εμπλοκή του στην διλημματική κατάσταση. Δίνοντας δηλαδή ο απειληθείς το μπράτσο του για τρύπημα, δεν αποκλείεται να υποστεί τις σοβαρές παρενέργειες του εμβολίου στο εγγύς ή στο απώτερο μέλλον. Επίσης, δεν αποκλείεται να χάσει και την ελευθερία του από την επιβολή ενός καινούργιου lockdown. Αλλά υπάρχει και ένας ακόμη κίνδυνος, για τον οποίο ο εκβιαζόμενος-εμβολιαζόμενος δεν έχει διαφωτισθεί από τους οργανωτές της εμβολιαστικής εκστρατείας: να πρέπει να ξαναδώσει το μπράτσο του, προκειμένου να αντιμετωπισθούν μελλοντικές μεταλλάξεις του κορωνοϊού!  
 
Η επαναληψιμότητα των εμβολιαστικών δόσεων παραπέμπει στην επαναληψιμότητα των απειλών ενός αχόρταγου εκβιαστή, ο οποίος, βλέποντας ότι η απειλή του έπιασε τόπο, δεν θα διστάσει να την εκτοξεύσει εκ νέου (στην “προοπτική των επαναλαμβανόμενων απειλών” [“prospect of repeated demands”] αναφέρεται π.χ. ο Shavell, University of Pennsylvania Law Review, Vol. 141 [1992-1993], σελ. 1877 επ., 1884): Όπως ο καλομαθημένος εκβιαστής θα ορέγεται εφεξής την δι’ αυτού του τρόπου απόκτηση ενός ακόμη χρηματικού ποσού από το θήραμά του, έτσι θα ορέγεται και το κράτος το μπράτσο του πολίτη ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Το φαινόμενο αυτό, το οποίο παρομοιάζεται με “βίδα που στροφάρει χωρίς να βιδώνει” (Krause, Τιμ. Τόμ. Spendel, 1992, σελ. 547 επ., 551), είναι γνωστό από το πεδίο εκείνης της μορφής εκβιάσεως που τελεί ο γνώστης ενός “αμαρτωλού μυστικού”, με την αποκάλυψη του οποίου απειλεί το “αμαρτωλό θύμα”, αν αυτό δεν δεχθεί να καταβάλει λύτρα σιωπής· η εκβίαση αυτή είθισται να αποκαλείται blackmail.  
 
Το άκρως ανησυχητικό στοιχείο που αναδεικνύουν οι μελετητές αυτού του φαινομένου είναι η σχέση κυριαρχίας και υποταγής (dominance and subordination), η οποία καθιδρύεται σε βάρος του θύματος εκ μέρους του εκβιαστή εκείνου που επανέρχεται αενάως στο προσκήνιο. Έτσι, ο εν δυνάμει διαρκώς απειλούμενος μέσω blackmail μπορεί να μετατραπεί σε “οιονεί όμηρο” του εκβιαστή, ενώ κάποιοι μιλούν και για “ηθικό φόνο” που τελεί ο δράστης σε βάρος του θύματος (Coase, Virginia Law Review, Vol. 74 [1988], σελ. 655 επ., 675).  
 
Λόγω αυτού του ιδιαίτερου χαρακτηριστικού του, ο συγκεκριμένος τύπος εκβίασης αξιοποιείται τόσο στην λογοτεχνία όσο και στον κινηματογράφο, όπου η κάθαρση για τον αναγνώστη ή τον θεατή επέρχεται με την θανάτωση του εκβιαστή (βλ. εντελώς ενδεικτικά το αστυνομικό μυθιστόρημα “Αύριο και για πάντα” του Γιάννη Μαρή και την ταινία “Κατηγορώ τους ανθρώπους” σε σενάριο Νίκου Φώσκολου και σκηνοθεσία Ντίνου Δημόπουλου). Για να αποφευχθεί λοιπόν αντίστοιχη αιματοχυσία, θα ήταν πολύ σημαντικό να κάνουν οι πολίτες αυτό που δεν συμφέρει τους σεναριογράφους αστυνομικών θρίλερ: να αντισταθούν πάση θυσία σε κάθε υγειονομική εκβίαση που επιχειρείται να υλοποιηθεί είτε από το κράτος είτε από ιδιώτες (π.χ. εργοδότες). Μόνο έτσι θα θέσουν φραγμό στη βουλιμία των τελευταίων για επέκταση της εδώ και ενάμιση χρόνο ασκούμενης βιοεξουσίας πάνω στα σώματά τους. Διαφορετικά, οι εκβιαστές θα μετατραπούν σε ληστές ενός θεμελιώδους γνωρίσματος του ανθρώπου: του αυτεξουσίου του.  
 
Μετά τις ανωτέρω διευκρινίσεις, στην ιατροφασιστική εποχή του κορωνοϊού, χαρακτηριστικό της οποίας είναι η παραληρηματική φαντασίωση του (πρωτοφανούς στην ιστορία της ανθρωπότητας) μαζικού εμβολιασμού των πολιτών, θα ήταν ιδιαιτέρως επωφελές να γραφτεί μια καινούργια μονογραφία με τίτλο “Απάτη και Εκβίαση: Ομοιότητες – Διαφορές – Διασταυρώσεις στην εποχή του παγκόσμιου εμβολιασμού”.  
 
O επίδοξος συγγραφέας της θα ήταν ευχής έργον αν λάμβανε υπ’ όψιν το εξαίρετο βιβλίο του Ζαν Μπωντριγιάρ “Η συμβολική ανταλλαγή και ο θάνατος” (μτφ. Κ. Καψαμπέλη, εκδ. Νήσος, Αθήνα 2020), στο οποίο περιέχεται μια υποενότητα με τίτλο “Η εκβίαση για ασφάλεια”. Εκεί διαβάζουμε την εξής μαύρη αλήθεια:  
 
«Άλλη μορφή κοινωνικού ελέγχου, όπου το άτομο εκβιάζεται να ζήσει και να επιβιώσει: η ασφάλεια. Είναι πανταχού παρούσα για μας σήμερα, και οι “δυνάμεις ασφαλείας” εκτείνονται από την ασφάλεια ζωής και την Κοινωνική Ασφάλιση μέχρι τη ζώνη αυτοκινήτου, περνώντας από τα Σώματα Ασφαλείας. “Σκάσε και δέσου” λέει στην ουσία ένα διαφημιστικό σλόγκαν για τη ζώνη ασφαλείας».  
 
Ένας διαφημιστής-προπαγανδιστής θα μπορούσε να εμπνευσθεί από το χωρίο αυτό και να διατυπώσει ένα απεχθές σλόγκαν, το οποίο θα μιλούσε στην καρδιά όλων των εμβολιολατρών: «Σκάσε και εμβολιάσου»!  
 
*Καθηγητής Ποινικού Δικαίου
 



Share

1 σχόλιο:

ΔΑΝΑΟΣ είπε...

Ευτυχως υπαρχουν και ανθρωποι ολων των ταξεων κ κατηγοριων που εχουν δημιουργησει .....αντισωματα εμβολιασμου. Και φυσικα ειναι η ελπιδα των λαων.

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.