13 Δεκεμβρίου 2019

H μετα-βυζαντινή κληρονομιά του Μ. Αλεξάνδρου. (ένα βιβλίο του Χ. Μηνάογλου)

(Ακολουθεί μια παρουσίαση του αγγλόγλωσσου βιβλίου του ιστορικού κ. Χαράλαμπου Μηνάογλου με τίτλο: Τhe Post-Byzantine legacy of Alexander the Great)

Ένα βιβλίο που παρουσιάζει τον Αλέξανδρο, όπως τον έβλεπαν οι Έλληνες λόγιοι της Τουρκοκρατίας. Σε εποχή που ακόμη δεν υπήρχε η σκοπιανή προπαγάνδα δεκάδες Έλληνες λόγιοι αναφέρονταν στα έργα τους στον Μεγαλέξανδρο, ως τον πλέον ένδοξο πρόγονο, το πρότυπο για κάθε βασιλιά, τον τροπαιούχο νικητή κατά της Ανατολής κ.α. 

Η σημασία της κυκλοφορίας και της διάδοσής του στο εξωτερικό είναι περισσότερο από προφανής ιδίως μετά την Συμφωνία των Πρεσπών, η οποία έγινε αιτία για να καθυστερήσει η έκδοσή του. Ήταν να βγει από άλλον εκδοτικό οίκο, ο οποίος υπαναχώρησε από την έκδοση μετά την Συμφωνία! Δόξα τω Θεώ, όμως, η έκδοση πραγματοποιήθηκε.

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου: 

Greek scholars of the Post-Byzantine Period interpreted Alexander in several ways. The Macedonian king constituted a valuable source of pride, knowledge, courage, flattery, bravery, vanity and wisdom. Thus, he ended up being a symbol appropriate for any use and a point of reference for the enslaved Hellenism of the era.

For two centuries after the Fall of Constantinople Alexander was used by Greek authors very often as the par excellence glory of Hellenism. Especially during this period, they resorted to his legend in order to reinforce the Greek consciousness, which had suffered a devastating shock due to the Fall and the Ottoman occupation. The story of the most powerful Greek acted as a remedy to the reality of a powerless Hellenism.

Although the process of Christianising Alexander had been completed in the previous centuries, Greek scholars, especially these who were clerics, used to refer to his vanity in order to show that human life is short and no matter how successful a person might be, he would eventually die, which was the case even with Alexander. Even if Alexander was Christianised, he was in no case interpreted as a saint. He was charismatic but immoral; to those scholars writing for a more erudite audience he remained a pagan, who worked for God’s plan unconsciously. 

But what was really innovative in the use of Alexander in the Early Modern Era was his adoption as the central figure in the creation of the scholarly approach to history. And it could not have been otherwise, as the works referring to Alexander throughout the period 1453-1821 aimed at the consciousness of the Greeks and to some extent they shaped it. His virtue, administration, heroism, tactics, even piety have been accepted as values by the Early Modern and Modern Hellenism. In this sense, the Early Modern image of Alexander constituted an archetype of the Modern Greek, an example that everyone ought to try to follow, because it embodied the best qualities of the Early Modern Greek community. 

Μετάφραση 

Έλληνες λόγιοι της μεταβυζαντινής περιόδου ερμήνευσαν τον Αλέξανδρο με διάφορους τρόπους. Ο Μακεδόνας βασιλιάς αποτελούσε μια πολύτιμη πηγή υπερηφάνειας, γνώσης, θάρρους, κολακείας, γενναιότητας, ματαιοδοξίας και σοφίας. Έτσι, κατέληξε να είναι ένα σύμβολο κατάλληλο για οποιαδήποτε χρήση και σημείο αναφοράς για τον υποδουλωμένο Ελληνισμό της εποχής. 

Για δύο αιώνες μετά την Αλωση της Κωνσταντινούπολης, ο Αλέξανδρος χρησιμοποιήθηκε πολύ συχνά από τους Έλληνες συγγραφείς ως η κατ 'εξοχήν δόξα του Ελληνισμού. Ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, κατέφυγαν στον θρύλο του για να ενισχύσουν την ελληνική συνείδηση, η οποία είχε υποστεί ένα καταστροφικό σοκ λόγω της Αλωσης και της Οθωμανικής κατοχής. Η ιστορία των ισχυροτέρων Ελλήνων ενήργησε ως θεραπεία για την πραγματικότητα ενός ανίσχυρου τότε Ελληνισμού. 

Αν και η διαδικασία του "εκχριστιανισμού" του Αλεξάνδρου είχε ολοκληρωθεί τους προηγούμενους αιώνες, οι Έλληνες λόγιοι, ειδικά εκείνοι που ήταν κληρικοί, τον χρησιμοποίησαν για να αναφερθούν στην ματαιοδοξία του, για να δείξουν ότι η ανθρώπινη ζωή είναι σύντομη και ανεξάρτητα από το πόσο επιτυχής είναι κάποιος, τελικά θα πεθαίνει κι αυτός, πράγμα που συνέβη και με τον Αλέξανδρο. Ακόμα κι αν ο Αλέξανδρος "εκχριστιανίστηκε", σε καμία περίπτωση δεν ερμηνεύτηκε ως άγιος. Ήταν χαρισματικός αλλά ανήθικος. Για εκείνους τους λόγιους που γράφουν για ένα πιο πολυμαθές ακροατήριο παρέμεινε ένας παγανιστής, ο οποίος εργάστηκε για το σχέδιο του Θεού ασυνείδητα. 

Αλλά αυτό που ήταν πραγματικά καινοτόμο στη χρήση του Αλεξάνδρου στην Πρώιμη Νεότερη Εποχή ήταν η υιοθέτησή του ως η κεντρική προσωπικότητα στη δημιουργία της ακαδημαϊκής προσέγγισης της ιστορίας. Και δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά, καθώς τα έργα που αναφέρονται στον Αλέξανδρο καθ 'όλη την περίοδο 1453-1821 είχαν ως στόχο τη συνείδηση ​​των Ελλήνων και σε κάποιο βαθμό την διαμόρφωσαν. Η αρετή του, η διοίκηση, ο ηρωισμός, η τακτική, ακόμα και η ευσέβεια του έγιναν αποδεκτές ως αξίες από τον Πρώιμο Σύγχρονο και τον Νεώτερο Ελληνισμό. Υπό την έννοια αυτή, η πρώιμη σύγχρονη εικόνα του Αλεξάνδρου αποτελούσε ένα αρχέτυπο της Νεοελληνικής, ένα παράδειγμα που όλοι έπρεπε να προσπαθήσουν να ακολουθήσουν, επειδή ενσωματώνει τις καλύτερες ιδιότητες της Πρώιμης Νεοελληνικής κοινότητας.

More Info: Paperback: 239 pages; Publisher: London Academic Publishing (November 18, 2019); Language: English; ISBN-10: 199961383X; ISBN-13: 978-1999613839; Product Dimensions: 5.5 x 0.5 x 8.5 inches; Shipping Weight: 13.1 ounces  

https://www.amazon.com/Post-Byzantine-Legacy-Alexander-Great-1453-1821/dp/199961383X
https://www.academia.edu/41203666/The_Post_Byzantine_Legacy_of_Alexander_the_Great_1453_1821 


πηγή



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.