17 Σεπτεμβρίου 2019

Πολιτική ελευθερία και παγκόσμιος ολοκληρωτισμός

Γράφει ο δρ Δημήτρης Γκίκας 

Στην τραγωδία «Προμηθέας Δεσμώτης», ο Προμηθέας, ως σύμβολο του ελευθερόφρονος πνεύματος, παρότι αλυσοδεμένος, δεν διστάζει να τα βάλει με τον «Πατέρα θεών και ανθρώπων» Δία, εγκαλώντας τον για δεσποτικές πρακτικές και για εμμονή στη χειραγώγηση της παγκόσμιας τάξης θεών και ανθρώπων. Ο Προμηθέας γίνεται η ενσάρκωση της πολιτικής ελευθερίας έναντι μιας παγκόσμιας φίμωσης που είχε θρησκευτικό και πολιτικό περιεχόμενο. Απέναντι σε μια πανίσχυρη δύναμη, ο αλυσοδεμένος Προμηθέας παραμένει ελεύθερος. Η αρχαία Αθήνα, αμιγώς ελεύθερη πολιτικά, μπορούσε να αντιληφθεί τη σημασία του Αισχύλειου συμβολισμού. Οι σύγχρονοι άνθρωποι μάλλον όχι…

Ολόκληρος ο πλανήτης προχωρά σε μια αποδόμηση των αξιών της πολιτικής ελευθερίας. Ο ίδιος ο όρος «πολίτης» σταδιακά αποχρωματίζεται, καθώς η συνεισφορά του στις πολιτικές εξελίξεις είτε σιωπηρά παραγκωνίζεται, είτε ηχηρά παραβιάζεται.

Η εξέλιξη αυτή είναι κοινή σε όλες τις σύγχρονες κοινωνίες. Προωθείται, δηλαδή μια μονιστική θεώρηση των πολιτικών καθεστώτων, ανεξαρτήτως των εθνικών, κοινωνικών, θρησκευτικών ή άλλων διαφοροποιήσεων. Προχωρούμε σε μια ομογενοποίηση της ανθρώπινης δράσης σε όλα τα πεδία – και στο πολιτικό.

Βιώνουμε μια κατάσταση ιδιότυπου παγκόσμιου ολοκληρωτισμού. Όπως σε όλες τις ολοκληρωτικές ιδεολογίες, η παγκοσμιοποίηση ζητά από το άτομο να θεοποιήσει ένα και μόνο σύστημα και, κατόπιν, να ταυτίσει τον εαυτό του με αυτό. Αποκαλεί ορθό μόνο ό, τι το σύστημα θεωρεί ως τέτοιο και αρνείται στο άτομο την ελευθερία να επιλέξει το σύστημα, εντός του οποίου θα δράσει. Υποκριτικά δηλώνει τα σέβη του στη διαφορετικότητα του ατόμου, αλλά αρνείται να σεβαστεί τη διαφορετικότητα των συστημάτων. Στην πραγματικότητα, προκρίνει την έννοια «άτομο», όχι την έννοια «άνθρωπος». Η πρώτη χαρακτηρίζεται από την απουσία κάθε ιδιαίτερου γνωρίσματος που καθιστά ένα ον μοναδικό. Η δεύτερη εμπεριέχει μέσα της την έννοια της ελευθερίας και της αυτοπραγμάτωσης, σε συνάρτηση με τον σεβασμό στην ύπαρξη του άλλου. Η παγκοσμιοποίηση έχει ως όραμα την εξαφάνιση του «έτερου», με τη συγχώνευση κάθε ετερότητας σε ένα προκαθορισμένο σύστημα αξιών και τρόπου ζωής. Όμως, ο ανθρώπινος πολιτισμός εξ ορισμού δέχεται το έτερον, το άλλο, τόσο ως ύπαρξη, όσο και ως φορέα πολιτιστικών και πολιτικών αξιών.

Έτσι, στην Αγγλία η απόφαση του λαού για έξοδο από την ΕΕ δεν γίνεται αποδεκτή από μεγάλη μερίδα εκλεγμένων πολιτικών ταγών της χώρας, οι οποίοι εμφανίζονται ως οι μοναδικοί κάτοχοι της πολιτικής αλήθειας. Ο λαός εκβιάζεται (δεν θα έχετε φαγητό, καύσιμα, φάρμακα – θυμηθείτε τι έλεγαν οι ξένοι στην Ελλάδα χρόνια πριν), δεν εισακούεται και, βεβαίως, στο τέλος χάνει οποιοδήποτε έρεισμα στη διαμόρφωση της πολιτικής ζωής της χώρας του – ό, τι δηλαδή θα πρόκρινε ένα οποιοδήποτε μη δημοκρατικό, ολοκληρωτικό καθεστώς.

Στην Ελλάδα, η αλλαγή κυβέρνησης δεν σημαίνει και αλλαγή πλεύσης σε εθνικά θέματα και μεταναστευτικό, παρά τις προεκλογικές στάσεις και υπονοούμενες δεσμεύσεις. Η Ελλάδα παραμένει χώρος διακίνησης τρομοκρατών ή αποθήκευσης πληγέντων συνανθρώπων – πάντως, όχι εθνικά κυρίαρχη χώρα που ασκεί πολιτική.

Η πολιτική είναι θεμελιώδες συστατικό του ανθρώπινου πολιτισμού. Είμαστε το μοναδικό ον στον πλανήτη που σκέφτεται πολιτικά κι αυτό μας έδωσε τη δυνατότητα να εξελιχθούμε. Η κατάρρευση της πολιτικής ελευθερίας καθιστά τον άνθρωπο δούλο και τον οδηγεί σε εξελικτική οπισθοδρόμηση. 

Geopolitics



Share

2 σχόλια:

ανωνυμος είπε...

ουδεις πολιτισμος
α π ο δ ε χ ε τ α ι
την ετεροτητα.

την α ν ε χ ε τ α ι
και μονο

για πολλους και
διαφορους λογους.


Μονο
στο μυστηριο
της αγιας τριαδος

ετεροτητα προσωπων
και
ενοτητα φυσεως

α λ λ η λ ο π ε ρ ι χ ω ρ ο υ ν τ α ι...

κι ετσι λυεται
ο γορδιοσς δεσμος.

(Δυστυχως αυτο καποιοι
ποιμενοντες
στις μερες μας,
πανε να το
πειραξουν.

τους ενοχλει τους
ταλαιπωρους...)

ΘΑΝΟΣ ΚΟΥΚ είπε...

Η πλέον τραγική λεξη του σχολίου σου αγαπητε μου φίλε είναι η λέξη "ποιμένοντες"...
Ας ηταν οτιδηποτε άλλο εκτός από αυτό...
Δυστυχώς όμως αυτοί οι "ποιμένοντες" ευθυνονται και για τον υπνο του ποιμνίου...
Δυστυχώς εξελίσσονται σε πλειοψηφία...

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.