Τελευταίες αναρτήσεις

13 Μαΐου 2018

Η ΣΥΝΩΜΟΣΙΑ ΤΟΥ ΦΙΛΩΤΑ

Γράφει η Μαίρη Καρά

     Ο ΠΑΡΜΕΝΙΩΝ ο δεύτερος μετά τον Αλέξανδρο Στρατηγός στον Οίκο των Αργεαδών ήταν ο ισχυρότερος Αξιωματικός της Στρατιάς, με αποδεδειγμένη την πίστη και την αφοσίωσή του στον Μακεδονικό Βασιλικό Οίκο. Με την στρατιωτική του τέχνη είχε συμβάλει θετικά στην έκβαση της εκστρατείας, με πολλές επιτυχίες στα πεδία των μαχών. Ως εκ τούτου έχαιρε εκτίμησης κι αποδοχής κι απ' τους Μακεδόνες κι απ' τους ΣΥΜΜΑΧΟΥΣ. 
     Ο πρώτος γιος του Παρμενίωνα ο ΦΙΛΩΤΑΣ ήταν έμπιστος  φίλος του Αλέξανδρου και Διοικητής του Ιππικού της Ανω Μακεδονίας στην εκστρατεία κατά των Τριβαλλών και Ιλλυριών. Το 332 τον συνόδεψε στην Αίγυπτο και στην μάχη της Μυκάλης διακρίθηκε, όπως και στην Μικρασιατική εκστρατεία, που συμμετείχε στην μάχη του Γρανικού  επικεφαλής των ΕΤΑΙΡΩΝ.
      Ο ΝΙΚΑΝΩΡ ήταν ο δεύτερος γιος του Παρμενίωνα και κατείχε τιμητική και νευραλγική θέση σαν Διοικητής των Υπασπιστών των Εταίρων. Είχε διατελέσει αρχηγός του στόλου κατά τις επιχειρήσεις της Μιλήτου, αλλά στα Εκβάτανα έχασε  την ζωή του, όταν ένα βέλος καρφώθηκε στο στήθος του. Μα και ο τρίτος γιος του Παρμενίωνα ο νεαρός ΕΚΤΩΡ, που τον συμπαθούσε ο Αλέξανδρος, πνίγηκε στο Νείλο από απροσεξία,  όταν ατυχώς ανατράπηκε η  υπερφορτωμένη ΒΑΡΚΑ ΤΟΥ.
     Ο Αλέξανδρος όμως προβληματίστηκε με τον Φιλώτα, όταν έφτασαν στ' αυτιά του φήμες, ότι τον αμφισβητούσε. Είχαν διαρεύσει απ' την ερωμένη του Φιλώτα την ΑΝΤΙΓΟΝΗ, μια ωραία γυναίκα απ' την Πύδνα της Μακεδονίας, την οποία είχε ανακαλύψει ο Παρμενίων ως κρατούμενη στην Δαμασκό και την ελευθέρωσε. Ο Φιλώτας της εκμυστηρευόταν τα παράπονά του για τον Αλέξανδρο, καυχόμενος για τις ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ ΤΟΥ.
     Αποκαλούσε τον Αλέξανδρο μειράκιον (παιδαρέλι) και πως κατείχε την εξουσία χάρη στον ίδιο και στον Παρμενίωνα. Η Αντιγόνη μίλησε σε κάποιον κι από στόμα σε στόμα έφτασαν στον ΚΡΑΤΕΡΟ. Κι εκείνος για να επωφεληθεί, την οδήγησε στον Αλέξανδρο, που την διέταξε να διατηρήσει την σχέση της με τον Φιλώτα, για να τον ενημερώνει. Οι πληροφορίες που τού έδινε η Αντιγόνη ήταν επαρκείς, για να τον καθαιρέσει απ' το αξίωμά του, το οποίο απαιτούσε άτομο άξιο και ΕΜΠΙΣΤΟ.
     Βέβαια ο Φιλώτας δεν είχε διαπράξει αδίκημα, αλλά δεν ήταν ασήμαντο να αμφισβητείται ο Βασιλιάς απ' τον Διοικητή του Εταιρικού ιππικού και γιο του Υποδιοικητή της Στρατιάς. Η απιστία του μπορεί να ήταν ενοχλητική για τον Αλέξανδρο και κατακριτέα, αλλά όσο δεν ήταν ευρύτερα γνωστή, ο Αλέξανδρος δεν έπαιρνε μέτρα εναντίον του. Του αρκούσε να καταγράφει τις πληροφορίες και να επιφυλάσσεται για το ΜΕΛΛΟΝ.
     Το φθινόπωρο του 330 ενώ η Στρατιά βρισκόταν στην Φράδα της Μαργιανής, κάποιος Λίμνος απ' την Χαλάστρα της Μακεδονίας, σχεδίαζε να σκοτώσει τον Αλέξανδρο. Για να το πετύχει, προσπαθούσε να κάνει συνεργό του  τον Νικόμαχο, έναν απ' τους παίδες της ακολουθίας του Αλέξανδρου.  Εκείνος όμως δεν το δέχτηκε και θεωρώντας το σοβαρό, το αποκάλυψε στον αδελφό του Κεβαλίνο. Αφού το σκέφτηκαν και οι δυο μαζί αποφάσισαν, πως έπρεπε να ενημερώσουν τον ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ.
     Φτάνοντας στην Αυλή, συνάντησαν τον Φιλώτα και του εξήγησαν, γιατί ήθελαν να δουν τον Βασιλιά. Εκείνος τους είπε, ότι ο Βασιλιάς είχε σοβαρότερα θέματα εκείνη την ημέρα. Όταν επανέλαβε το ίδιο επιχείρημα και στην δεύτερη επίσκεψή τους, οι δύο νέοι τον υποψιάστηκαν και στράφηκαν στον Κρατερό, που τους οδήγησε στον Βασιλιά. Εκείνος διέταξε την σύλληψη του Λίμνου, ο οποίος όμως αντιστάθηκε και ΣΚΟΤΩΘΗΚΕ.
     Οι Μακεδόνες θεώρησαν αδύνατον να είχε οργανώσει την συνομωσία μόνος του ο Λίμνος, ένας ασήμαντος κάτοικος μιας μικρής πόλης. Σκέφτηκαν πως τον είχαν επιστρατεύσει κάποιοι, με μεγάλο κύρος και εξουσία. Έπρεπε να αναζητήσουν κι άλλους συνωμότες, ανάμεσα στους επιφανέστερους και πιο έμπιστους Αξιωματικούς, με πρώτο και κυριότερο  ύποπτο τον Φιλώτα κι όσους εκείνος είχε προωθήσει στην ΙΕΡΑΡΧΙΑ.
      Ο Φιλώτας θεωρήθηκε ηθικός αυτουργός στην συνωμοσία του Λίμνου κι ο Αλέξανδρος, διέταξε να συλληφθεί και να οδηγηθεί στην Εκκλησία των Μακεδόνων, που ήταν το αρμόδιο όργανο για να δικάσει όποιον συνωμοτουσε εναντίον του. Εκεί παρουσιάστηκε κι απολογήθηκε ο Φιλώτας μαζί με τους επίσης ύποπτους, Αμύντα, Πολέμων, Άτταλο και Σιμμία, τους τέσσερις γιους του Ανδρομένη απ' την Τύμφη της Ανω Μακεδονίας. Ο Φιλώτας παραδέχτηκε πως αποσιώπησε πληροφορίες, αλλά αρνήθηκε συμμετοχή στην ΣΥΝΩΜΟΣΙΑ.
     Παραδέχτηκε ακόμα πως στο παρελθόν με τον πατέρα του είχαν σκεφτεί να σκοτώσουν τον Αλέξανδρο. Δεν προχώρησαν όμως, σκεπτόμενοι τις συνέπειες που θα προκαλούσαν στην έκβαση της εκστρατείας. Αυτή η παραδοχή, μαζί με την δεδομένη απιστία του τον καθιστούσαν συνεργό στα μάτια του Αλέξανδρου. Ετσι μετά από βασανιστήρια δέχτηκε την ενοχή του, μα αυτή την φορά δρούσε εν αγνοία του ΠΑΡΜΕΝΙΩΝΑ.
     Η ομολογία του Φιλώτα ανάγκασε τον Αλέξανδρο να πάρει την σκληρή απόφαση. Έδωσε εντολή να δικαστούν απ' την Εκκλησία των Μακεδόνων ο Φιλώτας και οι άλλοι συνωμότες. Πέρασαν από ΔΙΚΗ, κρίθηκαν ΕΝΟΧΟΙ και καταδικάστηκαν σε θάνατο. Η εκτέλεση έγινε με ακοντισμό, όπως προέβλεπε η Μακεδονική Νομοθεσία και τα ισχύοντα Μακεδονικά ΕΘΙΜΑ.
     Για τον Αλέξανδρο όμως γεννήθηκε θέμα ηθικό, σκεφτόμενος την αντίδραση του Παρμενίωνα, όταν θα μάθαινε τον θάνατο και του τρίτου γιου του. Ο πόνος του ίσως του προκαλούσε μεγάλη οργή με απρόσμενες συνέπειες για την Στρατιά. Επρεπε λοιπόν να το αποφύγει αυτό κι ο μόνος τρόπος δυστυχώς ήταν η δολοφονία του. Κάνοντας πέτρα την καρδιά του έστειλε με κρυφό σύνθημα τον εταίρο Πολυδάμαντα στα ΕΚΒΑΤΑΝΑ. 
      Ο Πολυδάμας ντυμένος Άραβας έφτασε με βασιλική εντολή προς τους στρατηγούς Κλέανδρο, Σιτάλκη και Μενίδα, να τον οδηγήσουν ενώπιόν του Σατράπη. Μόλις έγινε δεκτός απ' τον ανύποπτο Παρμενίωνα, τον εκτέλεσε εν ψυχρώ με το ξίφος του. Ετσι άδοξα χάθηκε ο Παρμενίωνας, που με τους τρεις γιους του είχαν οδηγήσει τους Μακεδόνες σε νικηφόρες ΜΑΧΕΣ.
     Αυτή την εξέλιξη μπορούσε να αποφύγει ο Αλέξανδρος, αφού κανείς δεν κατονόμασε ως συνεργό τον Φιλώτα. Αν τον εξαιρούσε απ' την Δίκη και τον αποδυνάμωνε στέλνοντάς τον στα μετόπισθεν, θα απέφευγε την δολοφονία του Παρμενίωνα.  Είχε προσφέρει τα πάντα στους Βασιλείς και δεν του δόθηκε η ευκαιρία να υπερασπίσει τον εαυτό του. Ο θάνατός του θεωρήθηκε άδικος απ' τους Μακεδονες ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΥΣ.
     Μα ο Αλέξανδρος δεν θα μπορούσε να ονομαστεί ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ, αν παρέμενε ανεκτικός. Δεν έπρεπε να επιτρέπει προκλήσεις προς το πρόσωπό του, αφού φανερά επεδίωκε να αναγνωρισθεί ως ΘΕΟΣ. Είχε αποφασίσει αμετάκλητα να γίνει ένας Ελληνόφωνος Ασιάτης και ένας ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΥΣ.



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook, στο Twitter ή στο Google+ μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Επίσης μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις δυνατότητες του Google Friend Connect (θα βρείτε δεξιά το ανάλογο gadget) να γίνετε φίλος του ιστολογίου μας και να λαμβάνετε με την εγγραφή σας στο αμέσως παρακάτω gadget πατώντας την λέξη "Εγγραφή" ενημερώσεις του ιστολογίου μας.

4. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

5. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

6. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

7. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

8. Στην μπάρα που περνάει κυλιόμενη πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων μπορείτε να δείτε σε τίτλους τις 25 τελευταίες αναρτήσεις μας. Οι τίτλοι είναι σύνδεσμοι (λινκ) και πατώντας τους θα ανοίξει σε ένα ξεχωριστό παράθυρο η συγκεκριμένη ανάρτηση.

9. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Αλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.