18 Μαρτίου 2018

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Πόσο έτοιμη επιχειρησιακά είναι η Τουρκική Αεροπορία σήμερα;

Στις 11 Μαρτίου 2015, ο τότε Αρχηγός Τακτικής Αεροπορίας και Αεράμυνας της Τουρκικής Αεροπορίας (Türk Hava Kuvvetleri: ΤΗΚ) Πτεράρχος Abidin Ünal προχώρησε σε εφ΄όλης της ύλης ενημέρωση για την κατάσταση στον Κλάδο, ανακοινώνοντας τον τερματισμό των πτήσεων και τον οριστικό παροπλισμό των εναπομεινάντων 8 αναγνωριστικών αεροσκαφών RF-4E την επομένη. Αυτό αναφέρει σε ένα εξαιρετικού ενδιαφέροντος δημοσίευμα του έγκυρου E-AMYNA. 

Είχε προηγηθεί η απώλεια 6 Ιπταμένων με την συντριβή ζεύγους αεροσκαφών RF-4E της 173 Μοίρας στις 24 Φεβρουαρίου 2015 και την συντριβή αεροσκάφους F-4Ε/2020 της 112 Μοίρας στις 5 Μαρτίου 2015. Σύμφωνα με τον υφιστάμενο προγραμματισμό, η ΤΗΚ αναμένεται να παροπλίσει 7 αεροσκάφη F-4E εντός του 2019 και τα τελευταία 20 το 2020 ενώ η παράδοση του πρώτου αεροσκάφους F-35A έχει προγραμματιστεί για το τρέχον έτος. 

Επομένως η ονομαστική δύναμη μαχητικών αεροσκαφών της ΤΗΚ ανέρχεται σήμερα σε 233 F-16 (29 Block 50+ Adv, 169 Block40/50, 35 Block 30) και 27 F-4E/2020. 

Με βάση τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν τότε, συνολικά 567 Ιπτάμενοι εγκατέλειψαν τις τάξεις της ΤΗΚ την περίοδο μεταξύ Ιανουαρίου 2010 και Μαρτίου 2015, εκ των οποίων 193 αποστρατεύτηκαν, 306 παραιτήθηκαν και 68 μεταπήδησαν στις Τουρκικές Αερογραμμές (Türk Hava Yolları: THY) επί συνόλου 1.280 Ιπταμένων.

Υπενθυμίζεται ότι το μόνιμο προσωπικό των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων έχει δικαίωμα υποβολής αίτησης αποστρατείας μόνο κατά τους δύο πρώτους μήνες (Ιανουάριο-Φεβρουάριο) έκαστου έτους ενώ με σχετική νομοθετική ρύθμιση του Ιουνίου 2012, ο υποχρεωτικός χρόνος παραμονής προ υποβολής παραίτησης μειώθηκε στα 10 έτη υπηρεσίας.

Ο Πτέραρχος Ünal εμφανίστηκε αισιόδοξος τότε ότι ο συνολικός αριθμός Ιπταμένων θα ανέλθει σε 1.300 τα επόμενα έτη. Ο ίδιος επεσήμανε πως κάθε Ιπτάμενος υποχρεούται να συμπληρώσει κατ’ ελάχιστο ετήσιο αριθμό 180 ωρών πτήσης ή να πραγματοποιήσει 144 εξόδους, ήτοι 15 ώρες πτήσεις ή 12 εξόδους κάθε μήνα, κατά τα πρότυπα του ΝΑΤΟ [1].

Ακολούθως οι Επιτελείς της ΤΗΚ παρουσίασαν στοιχεία κόστους του κύκλου εκπαίδευσης των Ιπταμένων στους 3 τύπους αεροσκαφών που υπήρχαν τότε σε υπηρεσία (από νεοτοποθετημένους έως αρχηγούς ζεύγους / 400 ώρες πτήσης, αρχηγούς τετράδας / 600 ώρες πτήσεις και εκπαιδευτές / 750 ώρες πτήσης). 

Η κατάσταση στην ΤΗΚ μετά το πραξικόπημα 

Η Τουρκική Αεροπορία ήταν ο Κλάδος που επλήγη περισσότερο από τις αθρόες αποτάξεις στελεχών μετά την αποτυχημένη απόπειρα πραξικοπήματος στις 15 Ιουλίου 2016. Με βάση τις νομοθετικές πράξεις που εκδόθηκαν μεταξύ Ιουλίου 2016-Αυγούστου 2017 αποτάχθηκαν 672 Ιπτάμενοι με αποτέλεσμα η αναλογία χειριστών ανά μαχητικό αεροσκάφος από 1,5/1 να μειωθεί σε 0,8 προς 1. 

Ειδικά για τα F-16 που αποτελεί το βασικό κορμό της ΤΗΚ, η αναλογία έπεσε σε 0,4/1. Σημειώνεται ότι το ΝΑΤΟϊκό πρότυπο προβλέπει ως ιδανική την αναλογία 2,5:1 και αποδεκτή όχι χαμηλότερη του 1,25:1. 

Η τουρκική κυβέρνηση διπλασίασε τις αποδοχές του ιπτάμενου προσωπικού και ξεκίνησε διαφημιστική εκστρατεία για την επαναπρόσληψη παραιτηθέντων χειριστών με πενιχρά αποτελέσματα καθώς μόλις 36 Ιπτάμενοι εγκατέλειψαν τις θέσεις τους στην πολιτική αεροπορία και επανεντάχθηκαν στην ΤΗΚ (12 στις 9 Νοεμβρίου 2016 και 24 στις 18 Μαΐου 2017). 

Η αποτυχία εθελοντικής πρόσκλησης οδήγησε στην έκδοση του Διατάγματος 694 της 25ης Αυγούστου 2017, βάσει του οποίου ανακαλούνται υποχρεωτικά στην ενεργό υπηρεσία οι απόστρατοι που δεν είχαν συμπληρώσει χρονικό διάστημα 18 ετών κατά το χρόνο αποστρατείας τους, για περίοδο 4 ετών, διαφορετικά αναστέλλονται οι συμβάσεις εργασίας τους και θα πρέπει να αναζητήσουν εργασία στο εξωτερικό. 

Οι απόστρατοι κλήθηκαν εντός 15 ημερών από την κοινοποίηση της πρόσκλησης να υποβληθούν σε υγειονομικές εξετάσεις από κρατικά νοσοκομεία -μετά και τη μεταβίβαση των στρατιωτικών νοσοκομείων στο υπουργείο Υγείας- και ακολούθως να μεταβούν στο Κέντρο Αεροπορικής Ιατρικής και Φυσιολογίας Πτήσεων (USAEM) στο Δορύλαιο (Eskişehir). 

Σύμφωνα με τουρκικές πηγές, το Διάταγμα 694 απέδωσε την επαναφορά 193 Ιπταμένων στις 20 Οκτωβρίου 2017, από τον στόχο των 220 που είχε τεθεί αρχικά, εκ των οποίων 78 από τις Τουρκικές Αερογραμμές και 95 από την Pegasus Airlines. 

Στους τελευταίους περιλαμβανόταν και ο 37χρονος Σμηναγός Yunus Bal, ο οποίος σκοτώθηκε κατά τη συντριβή εκπαιδευτικού αεροσκάφους SF-260D της 123 Μοίρας στις 16 Φεβρουαρίου 2018 σε απόσταση 3 χιλιομέτρων βορείως της Αεροπορικής Βάσης Çiğli στη Σμύρνη.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειωθεί η Άγκυρα είχε απευθύνει αίτημα στις ΗΠΑ για την αποστολή 6 Αμερικανών εκπαιδευτών F-16 στην Τουρκία, το οποίο απερρίφθη λόγω και της μεγάλης έλλειψης Ιπταμένων που παρατηρείται στην USAF την τελευταίο περίοδο. Αντίστοιχο αίτημα προς το Πακιστάν ήταν μεν θετικό, χωρίς όμως να λάβει την απαραίτητη έγκριση από πλευράς ΗΠΑ, δεδομένων των περιορισμών που διέπουν τις διμερείς συμφωνίες αμυντικού υλικού. 

Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, ήταν αναμενόμενο πως η ΤΗΚ θα προχωρούσε σε επίδειξη επιχειρησιακών δυνατοτήτων κατά την πρώτη ημέρα της Επιχείρησης ΚΛΑΔΟΣ ΕΛΑΙΑΣ. Σύμφωνα με τουρκικές πηγές, κατά την ημέρα έναρξης της δεύτερης τουρκικής εισβολής στην Συρία προσβλήθηκαν επιτυχώς 108 από τους 113 ειδικούς στόχους σε επτά τομείς της Αφρίν. Η δύναμη αποτελούνταν από 72 μαχητικά F-16 και F-4E/2020, εναέριου ανεφοδιασμού KC-135R και ΑΣΕΠΕ E-7T με τα τελευταία να παραμένουν στον αέρα για 10 ώρες. Όσον αφορά τις Πολεμικές Μοίρες, συμμετείχαν F-16 από την 132 Μοίρα (Αεροπορική Βάση Ικονίου/Konya), την 161 Μοίρα (Αεροπορική Βάση Πανόρμου/Bandirma), τις 181 και 182 Μοίρες (Αεροπορική Βάση Άμιδας/Diyarbakir), την 192 Μοίρα (Αεροπορική Βάση Παλαιοκάστρου/Balıkesir) και F-4E/2020 από την 171 Μοίρα (Αεροπορική Βάση Μελιτηνής/Malatya). [2] Μέχρι σήμερα, αντίστοιχη καταγεγραμμένη δραστηριότητα της ΤΗΚ ήταν η ταυτόχρονη παραμονή 54 αεροσκαφών στον αέρα στις 16 Δεκεμβρίου 2007, τα οποία προσέβαλαν τότε 22 στόχους στο βόρειο Ιράκ. Σε κάθε περίπτωση, οι αριθμοί αυτοί υπολείπονται σημαντικά των αντίστοιχων που επέδειξε η Ισραηλινή Αεροπορία το 2006 στο Λίβανο, προσβάλλοντας 7.000 στόχους σε διάστημα 34 ημερών (κατά μέσο όρο 205 στόχους ανά ημέρα) με 352 εξόδους σε ημερήσια βάση. [3] 

Σύμφωνα με επίσημες ανακοινώσεις του τουρκικού Γενικού Επιτελείου, ο ρυθμός αεροπορικών επιχειρήσεων (tempo) κατά τις πρώτες ημέρες έχει ως ακολούθως:

ΗΜ/ΝΙΑ
Α/ΦΗ
ΣΤΟΧΟΙ
ΙΑΝ 20
72
108
ΙΑΝ 21
32
45
ΙΑΝ 24
27
47
ΙΑΝ 25
14
25
ΙΑΝ 26
13
23
ΙΑΝ 28
13
20
ΙΑΝ 29
25
44

Διαρροές της ΤΗΚ στον τουρκικό Τύπο αναφέρουν ότι πραγματοποιήθηκε ρίψη 100 τόνων βομβών καθοδήγησης GPS το πρώτο 24ωρο. Η μαζική χρήση κατευθυνόμενων όπλων στην Συρία και το Ιράκ κατά την τελευταία τριετία φέρεται πως έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση του αποθέματος, παρά τις παραγγελίες εγχώριων συλλογών καθοδήγησης και πυρήνων για βόμβες, συμπεριλαμβανομένων και των διατρητικών ΝΕΒ που πλέον βρίσκονται σε σειριακή παραγωγή.

Πότε αναμένεται η πλήρωση των κενών που άφησε στην ΤΗΚ το πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου 2016; Έμπειροι παρατηρητές υποστηρίζουν πως η επαναφορά διεξαγωγής των Ασκήσεων ANADOLU KARTALI στο μέλλον, θα αποτελούσε μία από τις σοβαρότερες ενδείξεις αποκατάστασης της πλήρους επιχειρησιακής ετοιμότητας της ΤΗΚ. 

Σημειώσεις: 

[1] Σύμφωνα με μελέτη του RAND για το Αμερικανικό Ναυτικό, οι 150 από τις 180 ετήσιες ώρες του ΝΑΤΟϊκού προτύπου θεωρούνται απαραίτητες για τη διατήρηση των βασικών ικανοτήτων πτήσης, διαδικασιών έκτακτης ανάγκης κλπ. και οι υπόλοιπες 30 για την τακτική/επιχειρησιακή εκπαίδευση. https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/monograph_reports/2002/MR1441.pdf 
[2] O αριθμός του πακέτου των 72 αεροσκαφών αποδίδεται στον επίσημο αριθμό απωλειών των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων κατά την Επιχείρηση ΑΣΠΙΔΑ ΤΟΥ ΕΥΦΡΑΤΗ, συνέχεια της οποίας αποτελεί η Επιχείρηση ΚΛΑΔΟΣ ΕΛΑΙΑΣ. 
[3] https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/monographs/2011/RAND_MG835.pdf

e-amyna



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.