16 Ιανουαρίου 2018

Ή Ιστορική, Αγιοτόκος Θεσσαλονίκη. (Β μέρος)

Γράφει ο Αγις Μπεκιάρης

συνέχεια από το Α μέρος

Ό Απόστολος Παύλος διαβάς είς Μακεδονίαν, κατευθύνεται τόν 1 ον μ.Χ αιώνα στήν Θεσσαλονίκη, γιά νά ιδρύσει εκεί Εκκλησία. Εισήλθε λοιπόν καί επί τρια Σάββατα κήρυττε τόν Ιησού Χριστό μας. Δικαιούται λοιπόν ή Θεσσαλονίκη, νά θεωρείται ή Ωραία Πύλη, μέσω τής οποίας διεδόθη ό Χριστιανισμός στην Ευρώπη. Ή ευλαβέστατη πόλη εδέχθη, πλήν εξαιρέσεων, τό κήρυγμα του Αποστόλου τών Εθνών καί ή Χριστιανική Κοινότητα τής Θεσσαλονίκης, ήταν μία έκ τών προσφιλών στήν καρδιά τού Αποστόλου, ό οποίος τήν επισκέφθηκε δύο φορές καί τής έστειλε δύο επαινετικές καί φιλόστοργες επιστολές. Μέσα σέ αυτές, εξαίρει τήν ευσέβεια, τήν σταθερότητα, τήν πίστη τους καί προβάλλει αυτούς ώς ζηλευτόν παράδειγμα μιμήσεως είς τούς άλλους Έλληνας. Οί καρποί τού Παύλειου κηρύγματος υπήρξαν έκτοτε εύχυμοι καί πλούσιοι.

Καί ή ιστορία τής Θεσσαλονίκης θά εισέλθει είς τήν πλέον ένδοξον φάσιν τής, καθώς αρχίζει ή ιστορία των Μακεδονικών χρόνων. Οί αρχαίοι Θεοί παραδίνουν, μετά από αιματηρές μάχες [διωγμούς] τά κλειδιά τής πόλεως, γιά νά τήν φρουρεί, στό λαμπρό τέκνον τής, τόν υπερένδοξον Μεγαλομάρτυρα Δημήτριο τόν Μυροβλήτην. Μέ τό αίμα τής τίμιας αυτού πλευράς, εθεμελίωσε ό Μεγαλομάρτυρας, ασάλευτον τήν πίστην στήν πόλη καί μέ ιδρώτας επί γενεάς γενεών, συνύφανε στενότατα τήν τύχην της, μέ τήν λατρεία του.

'Εκτοτε ή ζωή τής πόλεως καί κατά τάς ημέρας τής ευδαιμονίας καί κατά τάς αποφράδας ημέρας, είναι μία συνοπτική ιστορία τών ατελειώτων περιπετειών τού μεσαιωνικού Ελληνισμού.

Αλλά καί ό κοινωνικός καί λογοτεχνικός καί καλλιτεχνικός βίος της, είναι εικόνα ακριβής τού βίου τής βυζαντινής αυτοκρατορίας. Διότι ή Θεσσαλονίκη είχε ανωτέραν αυτής, μόνο τήν Ρώμη καί τήν Κωνσταντινούπολη κατά τήν μαρτυρία τών Γερμανών απεσταλμένων καί ήταν ή δευτέρα Πρωτεύουσα τής αυτοκρατορίας, εφάμιλλος κατά τήν λαμπρότητα καί τά αγαθά καί πρός τήν Κωνσταντινούπολη.

Ή ιστορία τής πόλεως είναι μία αιώνιος περιπέτεια. Καμμία άλλη Ελληνική πόλη, δέν υπέστη τόσα δεινά, τόσες σφοδρές πολιορκίες καί τραγικές αλώσεις. Καί όλα αυτά διότι, σύμφωνα μέ τόν Νικηφόρο Χούμνο, ή πόλη ήταν πανέμορφη, είχε τά πάντα, όλα τά αγαθά, μέ αποτέλεσμα νά καταστεί πόθος, όλων τών εχθρών. Βάρβαροι εχθροί, λαοί όλων τών αποχρώσεων, τήν επεθύμησαν. Αλλά καί άλλες περιπέτειες πέρασε ή πόλη. Σεισμούς, πείνες, εμφύλιους σπαραγμούς, ασθένειες. Αλλά άντεξε καί κατάφερε νά ανεγείρεται θαλερά καί ακμαία, από κάθε συμφορά. Διότι είχε τείχος ακαταγώνιστον, τήν φιλοπατρίαν και τήν ανδρεία τών πολιτών της καί φύλακα άγρυπνο, τόν φιλόπολιν, τόν φιλόπατριν, τόν σωσίπολιν, τον στρατηλάτη Άγιο Δημήτριο.

Ή πόλη τής Θεσσαλονίκης, δέν προσέφερε μόνο τήν ασφάλεια είς τήν βυζαντινή αυτοκρατορία, ώς ισχυρός κυματοθραύστης. Πολύ περισσότερο, ήταν πλούσια βιομηχανική, εμπορική καί ευδαίμων πόλη. Εντός τού ευανθούς λειμώνος αυτής, εκαλλιεργήθηκαν ή τέχνη, τά γράμματα. Ήταν ό κραταιός προμαχών, διά τήν Ευρώπη, όχι μόνο εναντίον τών βαρβάρων, αλλά καί ό Προμαχών τής χριστιανοσύνης καί τού πολιτισμού. Συνανθροίσεις, διαλέξεις λογίων καί καλλιτεχνών, σχολεία ονομαστά, ανώτερες σχολές γραμμάτων, όπου συνέρρεαν σπουδαστές από όλη τήν οικουμένη, εργαστήρια τέχνης καί σχολές καλλιτεχνών, καθιστούσαν τήν ζωή της, πλήρη πνευματικών απολαύσεων.

Υπερήφανη ήταν καί γιά τό πλήθος τών λογίων της. Ρήτορες, φιλόσοφοι, γραμματικοί, καλλιτέχνες τιμούσαν τήν πόλη μέ διαλέξεις, στίς στοές, τά θέατρα καί τά μουσεία. Μαθήματα φιλοσοφίας, ρητορικής, μαθηματικών, ιατρικής καί νομικής, καθώς καί σοβαρές συζητήσεις, έρευνες θεολογικές καί φιλοσοφικές, γίνονταν δημόσια μεταξύ τών Θεσσαλονικέων λογίων. Έτσι αναδείχθη ή Θεσσαλονίκη, ή Αθήνα τού Μεσαιωνικού Ελληνισμού. Εξ αυτής καταγόντουσαν, οί περίφημοι Απόστολοι τού Χριστιανισμού στούς Σλάβους, ό Κύριλλος καί ό Μεθόδιος, τόν θρόνο τής ελάμπρυναν επιφανέστατοι λόγιοι Μητροπολίτες, όπως ό Αλέξανδρος, ό Ευστάθιος Θεσσαλονικης, ό Γρηγόριος ό Παλαμάς, Νείλος ό Καβάσιλας, Συμεών ό Θεσσαλονίκης, Ιωακείμ, Παντελεήμονας Β ό Χρυσοφάκης καί πολλοί άλλοι Κληρικοί καί λαικοί λόγιοι καί καλλιτέχνες, όπως ό Νικηφόρος Χούμνος, Ιωάννης Καμενιάτης, Αναγνώστης, ό Νομοδιδάσκαλος Αρμενόπουλος, καθώς καί πολλές σπουδαίες γυναίκες. Πράγματι στήν Θεσσαλονίκη ζούσε κανείς, ανεκλάλητο ευφροσύνη καί ευδαιμονία Παραδείσου.

Ακόμα σέ αυτήν, λειτουργούσαν, αγαθοεργά ιδρύματα, βρεφοκομεία, ορφανοτροφεία, ξενοδοχεία γιά τούς ξένους. Οί Θεσσαλονικείς ήταν πραγματικοί Αβραμιαίοι άνδρες, καταστώντας τήν Πόλη, τήν πιό φιλόξενη από όλες.

Επίσης τί νά πούμε γιά τήν προσφορά τής Θεσσσαλονίκης, στόν Χριστιανισμό; Ό σπόρος τής αληθινής πίστεως, πού έσπειρε ό Απόστολος Παύλος, απέδωσε πλουσιότατους καρπούς. Τρανό παράδειγμα ό Μεγαλομάρτυρας Δημήτριος καί πλήθος ακόμα Μαρτύρων. Έτσι ή Θεσσαλονίκη κατά τήν σοφία καί τήν ευσέβεια καί τήν αρετή ξεπέρασε κάθε πόλη. Πραγματκά Ορθόδοξος καί ισχυρή ή πόλη, είχε τήν πλέον τιμητική θέση μεταξύ τών Εκκλησιών τής Ελληνοιλλυρικής Χερσονήσου. Ό δέ Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, ώς διευθύνων έξαρχος καί βικάριος τής Εκκλησίας τής Ρώμης, διότι τότε τό Ιλλυρικό υπαγόταν στήν Δύση, ετιμήθη μέ τόν τίτλον τού Παναγιωτάτου, μέ τόν οποίο μόνο ό Οικουμενικός Πατριάρχης αποκαλούνταν. 

'Η Θεσσαλονίκη παρουσιάζει τό μοναδικό φαινόμενο, στήν παγκόσμια ιστορία, νά παραμένει ολοζώντανη πνευματικά, παρά τίς δεινές επιδρομές καί τίς φοβερές καταστροφές, τίς οποίες βίωσε καί βιώνει μέχρι σήμερα. Ποιά όμως είναι ή αιτία αυτής τής ιστορικής καί πνευματικής συνέχειας; Οί παλαοί χρονογράφοι καί εγκωμιαστές καί οί ιστορικοί ξένοι καί Έλληνες όλων τών εποχών, συμφωνούν ότι τό Μαρτύριο τού Αγίου Δημητρίου καί ή σύνδεση τής τύχης του, μέ τήν τύχη τής πατρίδος του, αποτελούν τό σημαντικότερο γεγονός τής Θεσσαλονίκης, πού τήν πότισε μέ τό βότανο τής αθανασίας.

Οί Θεσσαλονικείς πιστεύουν, ότι ό Άγιος κατοικεί ανάμεσα τούς, μέ αποτέλεσμα νά μήν τούς φοβίζει τίποτα. Μέ τόν Άγιο, ώς πρότυπο Αυτοθυσίας γιά τήν Πατρίδα, αγωνίστηκαν σέ όλες τίς κρίσιμες περιστάσεις καί νίκησαν. Στόν μεγαλύτερο όρκο τους "Μά τόν σόν καί ημών απάντων Δημήτριον τόν κηδεμόνα τής Θεσσαλονίκης καί πολιούχον" καί στήν μορφή τού, έβρισκαν τήν δύναμη καί προχωρούσαν. Άς δούμε τί αναφέρει καί ό Άγιος Γρηγόριος ό Παλαμάς "Διά τού θανάτου τού Αγίου Δημητρίου ή πόλις όλη συνεφιλιώθη μέ τόν Θεόν καί παρρησιάζεται τήν ευσέβειαν επί αιώνας. Διότι τό μαρτύριον καί τό μύρον τού Αγίου εχύθη επάνω είς τήν πόλιν, έδιωξε τήν ασέβειαν καί τήν ανέδειξε πόλιν τού Θεού, άλλον Παράδεισον..."

Καί συνεχίζει μέχρι καί σήμερα ή πόλη τής Θεσσαλονίκης, υπό τήν Καθοδήγηση τού Αγαπημένου μας Ποιμένα καί Πατέρα, Παναγιωτάτου κ. Ανθίμου, νά διατρανώνει καί νά ομολογεί Χριστό, Ορθοδοξία καί Ελλάδα, είς τά πέρατα τής οικουμένης. Κάτι πού θά συνεχίσει νά κάνει μέχρι τέλους, διότι αυτή είναι ή Ιερή Αποστολή της. ΑΜΗΝ.

Υ.Γ. Ώς ανάξιο τέκνο τού Αγίου Δημητρίου, αισθάνομαι μεγάλη ευγνωμοσύνη, στόν Μητροπολίτη Βεροίας κ.Παντελεήμονα, ό οποίος συνέγραψε ένα εξαιρετικότατο βιβλίο γιά τήν Θεσσαλονίκη, μέ τίτλο "ΜΥΡΙΠΝΟΑ ΑΝΘΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ" από όπου εμπνεύστηκα νά γράψω τό παραπάνω κείμενο, παίρνοντας τά περισσότερα στοιχεία από εκεί.

Μέ απέραντη ευγνωμοσύνη στήν Αγιοτόκο Θεσσαλονίκη
Άγις Μπεκιάρης, τέκνο τού Αγίου Δημητρίου



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.